koolhydraatarme dieten hormonen vrouwen

Verstoord koolhydraatarm dieet hormonen van vrouwen?

Studies laten zien dat koolhydraatarme diëten gewichtsverlies kunnen veroorzaken en de metabole gezondheid kunnen verbeteren (1).

Hoewel koolhydraatarme diëten voor sommige mensen geweldig zijn, kunnen ze problemen voor anderen veroorzaken.

Na het volgen van een zeer koolhydraatarm dieet gedurende een lange periode kan het bij sommige vrouwen bijvoorbeeld hormonen verstoren.

Dit artikel onderzoekt hoe koolhydraatarme diëten de hormonen van vrouwen kunnen beïnvloeden.

Koolhydraatarm en caloriearme diëten kunnen de bijnieren van vrouwen beïnvloeden

Je hormonen worden gereguleerd door drie belangrijke klieren:

  • Hypothalamus: gelegen in de hersenen.
  • Hypofyse: gelegen in de hersenen.
  • Bijnieren: aan de bovenkant van de nieren.

Alle drie de klieren werken op complexe manieren samen om uw hormonen in evenwicht te houden. Dit staat bekend als de hypothalamus-hypofyse-bijnier (HPA) -as.

De HPA-as is verantwoordelijk voor het regelen van uw stressniveaus, stemming, emoties, spijsvertering, immuunsysteem, geslachtsdrift, stofwisselin, energieniveaus en meer.

De klieren zijn gevoelig voor zaken als calorie-inname , stress en lichaamsbeweging.

Langdurige stress kan ertoe leiden dat de hormonen cortisol en norepinephrine overmatig worden geproduceerd, waardoor een onevenwicht ontstaat dat de druk op de hypothalamus, hypofyse en bijnieren verhoogt (2).

Deze aanhoudende druk kan uiteindelijk leiden tot disfunctie van de HPA-as, soms controversieel aangeduid als bijniermoeheid (3).

Symptomen zijn onder meer vermoeidheid, een verzwakt immuunsysteem en een groter risico op gezondheidsproblemen op de lange termijn, zoals hypothyreoïdie, ontsteking, diabetes en stemmingsstoornissen.

Veel bronnen suggereren dat een dieet met te weinig calorieën of koolhydraten ook kan werken als een stressor, waardoor er sprake is van HPA-disfunctie.

Bovendien wijzen sommige gegevens erop dat koolhydraatarme diëten een verhoogde productie van cortisol (‘het stresshormoon’) kunnen veroorzaken, waardoor het probleem nog erger wordt (4) .

Uit één studie bleek dat ongeacht gewichtsverlies, een koolhydraatarm dieet verhoogde cortisol waarden vergeleken met een matige hoeveelheid vet en een koolhydraatarm dieet (5) .

Kortom: Te weinig koolhydraten of calorieën eten en chronische stress ervaren, kan de HPA-as verstoren en hormonale problemen veroorzaken.

Een voeding met weinig koolhydraten kan bij sommige vrouwen onregelmatige menstruatiecyclus of amenorroe veroorzaken

Als u niet genoeg koolhydraten eet, kunt u onregelmatige menstruatiecyclus of amenorroe ervaren.

Amenorroe wordt gedefinieerd als de menstruatiecyclus van een vrouw gedurende 3 maanden of langer.

De meest voorkomende oorzaak van amenorroe is hypothalamische amenorroe, veroorzaakt door te weinig calorieën, te weinig koolhydraten, gewichtsverlies, stress of te veel lichaamsbeweging (6).

Amenorroe treedt op vanwege de daling van het aantal veel verschillende hormonen, zoals het gonadotropine-releasing hormoon (GnRH), dat de menstruatiecyclus start (7).

Dit resulteert in een domino-effect, waardoor de niveaus van andere hormonen dalen, zoals luteïniserend hormoon (LH), follikelstimulerend hormoon (FSH), oestrogeen, progesteron en testosteron (8).

Deze veranderingen kunnen sommige functies in de hypothalamus vertragen, de regio van de hersenen die verantwoordelijk is voor hormoon afgifte.

Lage niveaus van leptine, een hormoon geproduceerd door vetcellen, is een andere potentiële oorzaak van amenorroe en onregelmatige menstruatie. Er zijn aanwijzingen dat vrouwen een bepaald niveau van leptine nodig hebben om een ​​normale menstruatie te behouden (910).

Als je koolhydraat- of calorie-inname te laag is, kan het je leptine niveau onderdrukken en het vermogen van leptine om je voortplantingshormonen te reguleren belemmeren. Dit geldt met name voor vrouwen met ondergewicht of slanke vrouwen op een koolhydraatarm dieet.

Er zijn echter maar weinig aanwijzingen over amenorroe bij koolhydraatarme diëten. Studies die amenorroe als bijwerking melden, worden meestal alleen gedaan bij vrouwen die langdurig een koolhydraatarm dieet volgen (11).

Eén studie volgde twintig tienermeisjes gedurende zes maanden op een ketogeen dieet(dieet met weinig koolhydraten). 45% ondervond menstruatieproblemen en 6 ervaren amenorroe (12).

Kortom: Het volgen van een zeer koolhydraatarm (ketogeen) dieet gedurende een lange periode kan onregelmatige menstruatiecyclus of amenorroe veroorzaken.

Koolhydraten kunnen gunstig zijn voor de schildklierfunctie

Uw schildklier produceert twee hormonen: thyroxine (T4) en triiodothyronine (T3).

Deze twee hormonen zijn nodig voor een breed scala aan lichaamsfuncties.

Deze omvatten ademhaling, hartslag, het zenuwstelsel, lichaamsgewicht, temperatuurregeling, cholesterolwaarden en de menstruatiecyclus.

T3 het actieve schildklierhormoon is zeer gevoelig voor calorie- en koolhydraatinname. Als de calorie- of koolhydraatinname te laag is nemen de T3-niveaus af(1314).

Reverse T3 is een hormoon dat de werking van T3 blokkeert. Sommige studies hebben aangetoond dat ketogene diëten T3-niveaus verlagen.

Een studie toonde aan dat de T3-niveaus in twee weken met 47% daalden bij mensen die een dieet zonder koolhydraten gebruikten. Mensen die dezelfde calorieën consumeren maar minstens 50 gram koolhydraten per dag aten ervaren echter geen wijzigingen in de T3-niveaus(14).

Lage T3 en hoge rT3-spiegels kan uw stofwisseling vertragen, wat resulteert in symptomen zoals gewichtstoename, vermoeidheid, gebrek aan concentratie, slecht humeur en meer.

Eén studie toonde aan dat een dieet met matige hoeveelheden koolhydraten (46% van de totale energie-inname) na 1 jaar meer positieve effecten op de stemming hadden dan een langdurig dieet met zeer lage koolhydraten (4% van de totale energie-inname) bij overgewicht en zwaarlijvige volwassenen (15).

Kortom: Zeer koolhydraatarme diëten kunnen bij sommige mensen een verlaging van de schildklierfunctie veroorzaken. Dit kan leiden tot vermoeidheid, gewichtstoename en een slecht humeur.

Hoeveel koolhydraten moet je eten?

De optimale hoeveelheid koolhydraten varieert per persoon.

Veel deskundigen adviseren dat u 15-30% van uw totale calorieën als koolhydraten consumeert.

Voor de meeste vrouwen komt dit gewoonlijk overeen met ongeveer 75-150 gram per dag, hoewel sommigen een hogere of lagere koolhydraat inname nodig is om heilzamer te zijn.

Een matige inname van koolhydraten kan beter zijn voor sommige vrouwen

Sommige vrouwen kunnen beter dagelijks een matige hoeveelheid koolhydraten consumeren, of ongeveer 100 – 150 gram. Het gaat hierbij om vrouwen die:

  • Zijn zeer actief en na inspanning herstellen.
  • Heeft u een traag werkende schildklier, ondanks het nemen van medicatie(14).
  • Strijd om gewicht te verliezen of starten om gewicht te verkrijgen, zelfs op een koolhydraatarm dieet.
  • Zijn gestopt met menstrueren of hebben een onregelmatige cyclus.
  • Hebben een zeer lage koolhydraatarm dieet voor langere tijd.
  • Zwanger bent of borstvoeding geeft .

Voor deze vrouwen kunnen de voordelen van een koolhydraatarm dieet bestaan ​​uit gewichtsverlies, beter humeur en energieniveau, normale menstruatie en betere nachtrust.

Andere vrouwen zoals sporters of degenen die proberen aan te komen, kunnen een dagelijkse koolhydraatinname van meer dan 150 gram gebruiken.

Kortom: Een matige koolhydraatinname kan enkele vrouwen ten goede komen, waaronder vrouwen die erg actief zijn of menstruatie problemen hebben.

Een lage koolhydraatinname kan beter zijn voor anderen

Bepaalde vrouwen kunnen beter vasthouden aan een koolhydraatarm dieet van minder dan 100 gram per dag.

  • Met overgewicht of obesitas.
  • Zijn zeer sedentaire.(heel veel zitten)
  • Epilepsie(16).
  • Hebben polycysteus ovarium syndroom (PCOS), vleesbomen of endometriose(17).
  • Hebben insulineresistentie(18).
  • Gediagnosticeerd met diabetes type 1 of type 2(18).
  • Een neurodegeneratieve ziekte zoals Alzheimer of Parkinson(19).
  • Bepaalde vormen van kanker(19).

Kortom: Een lagere koolhydraatinname kan gunstig zijn voor vrouwen met obesitas, epilepsie, diabetes, polycysteus ovarium syndroom (PCOS) en andere aandoeningen.

Tot slot

Er zijn aanwijzingen dat de hormonen van vrouwen gevoelig zijn voor de beschikbaarheid van energie, wat betekent dat te weinig calorieën of koolhydraten onevenwichtigheden kunnen veroorzaken.

Dergelijke onevenwichtigheden kunnen zeer ernstige gevolgen hebben, waaronder verminderde vruchtbaarheid, slecht humeur en zelfs gewichtstoename.

Het meeste bewijs suggereert echter dat deze effecten over het algemeen alleen worden gezien bij vrouwen met een langdurig zeer koolhydraatarm dieet (minder dan 50 gram per dag).

Iedereen is anders en de optimale inname van koolhydraten varieert sterk tussen individuen. Er is geen one-size-fits-all oplossing in voeding.

Sommige mensen functioneren het best op een koolhydraatarm dieet, terwijl anderen het beste functioneren bij een matig tot koolhydraatrijk dieet.

Om erachter te komen wat het beste voor u werkt, moet u experimenteren en uw inname van koolhydraten aanpassen, afhankelijk van hoe je er zelf bij voelt.

One Comment

  1. E de Kramer

    Is het schadelijk wanneer je niet of zeer onregelmatig menstrueert , door een koolhydraat- arme leefstijl? en zijn langzame koolhydraten in de vorm van havermout, noten/zaden, zoete aardappel een voldoende vervanger?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.