Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Verstoord koolhydraatarm dieet hormonen van vrouwen?

1873 Views

Verstoord koolhydraatarm dieet hormonen van vrouwen?

Studies tonen aan dat de koolhydraatarm dieet gewichtsverlies kan veroorzaken en de metabole gezondheid verbetert(1).

Echter, hoewel koolhydraatarm dieet zeer geschikt zijn voor sommige mensen, ze kunnen voor anderen problemen veroorzaken.

Bijvoorbeeld, het volgen van een zeer laag koolhydraatarm dieet voor een lange tijd kan hormonen bij sommige vrouwen verstoren.

Het eten van te weinig koolhydraten is in verband gebracht met verstoringen van de menstruele cyclus, vruchtbaarheidsproblemen en een slechte kwaliteit van de slaap.

Het is ook in verband gebracht met slechte botmassa gezondheid, angst en depressie. Sommige vrouwen melden zelfs gewichtsverlies weerstand of gewichtstoename.

Dit artikel onderzoekt hoe een koolhydraatarm dieet invloed kan hebben op de hormonen van vrouwen.

Koolhydraatarm en caloriearm dieet kunnen invloed hebben op de bijnieren van vrouwen

Je hormonen worden geregeld door drie belangrijke klieren:

  • Hypothalamus: gelegen in de hersenen.
  • Hypofyse: gelegen in de hersenen.
  • Bijnieren: aan de bovenkant van de nieren.

Alle drie de klieren werken samen op een complexe manier om je hormonen in balans te houden. Dit staat bekend als de  hypothalamus-hypofyse-bijnier (HPA) as .

De HPA-as is verantwoordelijk voor het regelen van uw stress, stemming, emoties, de spijsvertering, het immuunsysteem, sex drive, stofwisseling , energie en nog veel meer.

De klieren zijn gevoelig voor zaken als calorie-inname , stress en lichaamsbeweging niveaus.

Langdurige stress kan ertoe leiden dat u de hormonen cortisol en noradrenaline over produceren, het creëren van een onbalans dat de druk op de hypothalamus, de hypofyse en de bijnieren verhoogt(2).

Deze aanhoudende druk kan uiteindelijk leiden tot HPA-as disfunctie, soms controversieel aangeduid als “bijnier vermoeidheid” (3).

Symptomen zijn vermoeidheid, een verzwakt immuunsysteem en groter risico op langdurige gezondheidsproblemen zoals hypothyreoïdie, ontsteking , diabetes en stemmingsstoornissen.

Veel bronnen geven aan dat een dieet met te weinig calorieën en koolhydraten kan ook fungeren als een stressor, waardoor HPA dysfunctie.

Bovendien er zijn aanwijzingen dat koolhydraatarm dieet kan leiden tot een verhoogde productie van cortisol ( “het stresshormoon ‘), waardoor het probleem nog meer verergert(4).

Een studie wees uit dat onafhankelijk van gewichtsverlies een koolhydraatarm dieet verhoogd het cortisol niveaus in vergelijking met een matige-vet, matig-koolhydraat dieet(5).

Kortom: Het eten van te weinig koolhydraten of calorieën kan chronische stress veroorzaken en kan de HPA-as verstoren, waardoor hormonale problemen.

Een koolhydraatarm dieet kan onregelmatige menstruatiecyclus of amenorroe bij sommige vrouwen veroorzaken

Red Set van weegschalen Broccoli

Als je niet genoeg koolhydraten eet, kunt u een onregelmatige menstruatiecyclus of amenorroe ervaren.

Amenorroe wordt gedefinieerd als de menstruele cyclus van een vrouw gedurende 3 maanden of meer afwezig is.

De meest voorkomende oorzaak van amenorroe is hypothalamisch amenorroe, veroorzaakt door te weinig calorieën, te weinig koolhydraten, gewichtsverlies, stress of te veel sporten(6).

Amenorroe wordt veroorzaakt door een daling van de niveaus van verschillende hormonen, zoals gonadotropin releasing hormone (GnRH), dat de menstruele cyclus start(7).

Dit resulteert in een domino-effect, waardoor een daling van de niveaus van andere hormonen, zoals luteïniserend hormoon (LH), follikelstimulerend hormoon (FSH), oestrogeen, progesteron en testosteron.

Deze veranderingen kunnen bepaalde functies vertragen in de hypothalamus, het gebied van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor de afgifte van hormonen.

Lage niveaus van leptine , een hormoon geproduceerd door vetcellen, is een andere mogelijke oorzaak van amenorroe en onregelmatige menstruatie. Er zijn aanwijzingen dat vrouwen moeten een bepaald niveau van leptine handhaven voor een normale menstruele functie(9, 10).

Als uw koolhydraat of calorieverbruik te laag is, kan het uw leptine niveaus onderdrukken en interfereren met het vermogen om leptine uw reproductieve hormonen te reguleren. Dit geldt met name voor ondergewicht of slanke vrouwen op een koolhydraatarm dieet.

Bewijs van amenorroe met koolhydraatarme diëten is echter schaars. Studies die amenorroe als neveneffect melden waren meestal alleen gedaan bij vrouwen na een overwegend koolhydraatarm dieet gedurende een lange periode van tijd(11).

Een studie volgde 45 tienermeisjes op een ketogeen (zeer laag koolhydraat dieet) dieet voor 6 maanden. 45% ervaren menstruatieproblemen en 6 ervaren amenorroe(12).

Kortom: Na een zeer laag koolhydraat (ketogeen) dieet gedurende een lange periode kan een onregelmatige menstruatiecyclus of amenorroe veroorzaken.

Koolhydraten kan nuttig zijn voor de schildklierfunctie

Kom van Bessen en Muesli

Uw schildklier produceert twee hormonen: thyroxine (T4) en triiodothyronine (T3).

Deze twee hormonen zijn noodzakelijk voor een groot aantal lichaamsfuncties.

Deze omvatten ademhaling, hartslag, het zenuwstelsel, het lichaamsgewicht, temperatuur, cholesterolgehalte en de menstruele cyclus.

T3, het actieve schildklierhormoon, is zeer gevoelig voor calorieën en koolhydraten inname. Als calorie of inname van koolhydraten te laag is, T3 daalt en reverse T3 (rT3) te verhogen (13, 14).

Reverse T3 is een hormoon dat blokkeert de werking van T3. Sommige studies hebben aangetoond dat ketogeen dieet verlaagd T3 niveaus.

Een studie wees uit dat de T3 niveaus daalde met 47% bij mensen die geen koolhydraatarm dieet volgden. Daarentegen mensen consumeren dezelfde calorieën maar ten minste 50 gram koolhydraten per dag ondervonden geen veranderingen in T3 niveaus(14).

Lage T3 en hoge rT3 niveaus kunnen uw stofwisseling vertragen, resulterend in symptomen zoals gewichtstoename, vermoeidheid, gebrek aan concentratie, zwaarmoedigheid en meer.

Een studie bleek dat na 1 jaar een dieet bestaande uit gematigde koolhydraten (46% van de totale energie-inname) meer positieve effecten op humeur dan een lange termijn dieet van weinig koolhydraten (4% van de totale energie-inname) in overgewicht en zwaarlijvige volwassenen(15).

Kortom: Een zeer laag-koolhydraat dieet kan een daling van de schildklier functie bij sommige mensen veroorzaken. Dit kan leiden tot vermoeidheid, gewichtstoename en zwaarmoedigheid.

Hoeveel koolhydraten moet je eten?

Zoete aardappel

De optimale hoeveelheid koolhydraten in de voeding varieert per individu.

Veel deskundigen op dit gebied adviseren dat u 15-30% van je totale calorieën als koolhydraten moet consumeren.

Voor de meeste vrouwen, is deze gelijk doorgaans aan ongeveer 75-150 gram per dag, hoewel sommigen een hogere of lagere koolhydraat consumptie wellicht gunstiger kan zijn.

Een matige inname van koolhydraten kan beter zijn voor sommige vrouwen

Sommige vrouwen kunnen beter dagelijks een matige hoeveelheid koolhydraten consumeren, of ongeveer 100 – 150 gram. Gaat hierbij om vrouwen die:

  • Zijn zeer actief en na inspanning herstellen.
  • Heeft u een traag werkende schildklier, ondanks het nemen van medicatie(14).
  • Strijd om gewicht te verliezen of starten om gewicht te verkrijgen, zelfs op een koolhydraatarm dieet.
  • Zijn gestopt met menstrueren of hebben een onregelmatige cyclus.
  • Hebben een zeer lage koolhydraatarm dieet voor langere tijd.
  • Zwanger bent of borstvoeding geeft .

Voor deze vrouwen, kunnen de voordelen van een gematigd-koolhydraat dieet gewichtsverlies, betere stemming en energie niveaus, normale menstruele functie en een betere slaap omvatten.

Andere vrouwen, zoals sporters of die proberen om gewicht erbij te krijgen , kan een dagelijkse inname van koolhydraten van meer dan 150 gram geschikt zijn.

Kortom: Een matige inname van koolhydraten kunnen sommige vrouwen van profiteren , met inbegrip van degenen die zeer actief zijn of menstruatieproblemen hebben.

Een koolhydraatarm inname kan beter zijn voor:

Sommige vrouwen kunnen beter vasthouden aan een koolhydraatarm dieet dat onder 100 gram per dag ligt. Het gaat hierbij om vrouwen die:

  • Met overgewicht of obesitas.
  • Zijn zeer sedentaire.(heel veel zitten)
  • Epilepsie(16).
  • Hebben polycysteus ovarium syndroom (PCOS), vleesbomen of endometriose(17).
  • Hebben insulineresistentie(18).
  • Gediagnosticeerd met diabetes type 1 of type 2(18).
  • Een neurodegeneratieve ziekte zoals Alzheimer of Parkinson(19).
  • Bepaalde vormen van kanker(19).

Kortom: Een lagere inname van koolhydraten kunnen vrouwen van profiteren met obesitas, epilepsie, diabetes, polycysteus ovarium syndroom (PCOS) en andere omstandigheden.

Kort samengevat

Bewijs suggereert dat vrouwen hormonen gevoelig zijn voor de beschikbaarheid van energie, wat betekent dat te weinig calorieën of koolhydraten kan leiden onevenwichtigheden.

Dergelijke onevenwichtigheden kan zeer ernstige gevolgen hebben, zoals verminderde vruchtbaarheid, lage stemming en zelfs gewichtstoename.

Echter, het meeste bewijs suggereert dat deze effecten zijn over het algemeen gezien alleen bij vrouwen op een lange, zeer koolhydraatarm dieet (tot 50 gram per dag).

Iedereen is anders, en de optimale koolhydraat inname varieert sterk tussen individuen. Er is geen one-size-fits-all oplossing in de voeding.

Sommige mensen werken het best op een zeer laag koolhydraatarm dieet, terwijl anderen op een matige tot hoge-koolhydraatarm dieet het beste functioneren.

Om erachter te komen wat het beste werkt voor u, moet u experimenteren en  uw inname van koolhydraten aanpassen, afhankelijk van hoe je er zelf bij voelt.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

1 Comments

  1. Is het schadelijk wanneer je niet of zeer onregelmatig menstrueert , door een koolhydraat- arme leefstijl? en zijn langzame koolhydraten in de vorm van havermout, noten/zaden, zoete aardappel een voldoende vervanger?

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text