Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

44 koolhydraatarme voedingsmiddelen die ongelooflijk lekker smaken

1773 Views

44 koolhydraatarme voedingsmiddelen die ongelooflijk lekker smaken

Verminderen van koolhydraten kan indrukwekkende voordelen hebben.

Het heeft aangetoond dat het een aanzienlijk het honger niveaus verlaagd(1).

Dit neigt te leiden tot “automatische” gewichtsverlies, zonder de noodzaak om aantal calorieën te tellen(2).

Tenminste 23 studies hebben aangetoond dat een koolhydraatarm dieet algemeen leidt tot meer gewichtsverlies dan een vetarme dieet, soms wel tot 2-3 keer meer(3, 4).

Verminderen van koolhydraten kunnen ook tal van andere voordelen voor de stofwisseling gezondheid bieden(5).

Dit omvat een verlaging in de bloedsuiker, bloeddruk en triglyceriden, hogere HDL (het “goede” cholesterol) (6, 7, 8, 9, 10).

Gelukkig hoeft het eten van koolhydraatnarm niet ingewikkeld te zijn.

Enkel uw voeding op echte voedingsmiddelen baseren die laag in koolhydraten zijn en u zal afvallen en uw gezondheid verbeteren.

Dit is een lijst van 44 koolhydratenarme voedingsmiddelen. De meeste van hen zijn gezond, voedzaam en ongelooflijk lekker.

Totaal koolhydraten versus netto koolhydraten

Bij elk voedingsmiddel, die ik heb genoemd staat de koolhydraat-inhoud, alsook het aantal koolhydraten van een 100 gram portie.

Houd er rekening mee dat sommige van deze voedingsmiddelen hoog in vezels zijn, dus soms de verteerbare (“netto”) koolhydraat inhoud is echter zelfs nog lager.

1. Eieren (bijna nul)

Eieren zijn één van de gezondste en meest voedzame voedingsmiddelen op onze planeet.

Vol met allerlei voedingsmiddelen, waaronder belangrijke hersenen voedingsstoffen en verbindingen die de gezondheid van het oog kunnen verbeteren(11, 12).

Vlees

Alle soorten vlees zijn dicht bij nul koolhydraten. Een uitzondering is orgaanvlees zoals lever, die ongeveer 5% koolhydraten bevatten(13).

2. Rundvlees (Nul)

Rundvlees is zeer verzadigend en zit vol met belangrijke voedingsstoffen zoals ijzer en B12. Er zijn tientallen verschillende soorten vlees, van ribeye steak tot gehakt en hamburger.

Koolhydratenarm: nul.

3. Lamsvlees (Nul)

Zoals rundvlees, lamsvlees bevat tal van waardevolle voedingsstoffen, zoals ijzer en B12. Lammeren worden vaak met gras gevoerd en zijn vaak hoog in een gunstige vetzuren genoemd geconjugeerd linolzuur of CLA(14).

Koolhydratenarm: nul.

4. Kip (Nul)

Kip is één van de meest populaire vleessoorten van de wereld. Het is hoog in vele waardevolle voedingsstoffen en een uitstekende bron van eiwitten.

Als je op een koolhydraatarm dieet bent, dan kan het een betere keuze zijn om te gaan voor de vettere delen van de kip, zoals de vleugels en dijen.

Koolhydratenarm: nul.

5. Varkensvlees, met spek (meestal nul)

Varkensvlees is een ander heerlijk soort vlees en spek is een favoriet van vele koolhydraatarm dieet.

Bacon is verwerkt vlees, dus het is zeker niet een “health food”. Het is echter in het algemeen aanvaardbaar om matige hoeveelheden spek te eten op een koolhydraatarm dieet.

Gewoon proberen om uw spek lokaal te kopen, zonder kunstmatige ingrediënten, en zorg ervoor dat je spek bij het bakken niet verbrandt.

Koolhydraten: nul. Maar lees het etiket op de verpakking, dat het er geen suiker eraan is toegevoegd.

6. Jerky gedroogd vlees (meestal nul)

Jerky is vlees dat is in repen gesneden en gedroogd is. Zolang het  geen toegevoegde suiker bevat of kunstmatige ingrediënten, dan kan het een perfecte koolhydraatarm snack zijn.

Houd echter in gedachten dat veel  jerky dat te koop is in de winkel hoogst verwerkte en ongezond is. Het beste is om het zelf te maken.

Koolhydraten: Afhankelijk van het type. Als het vlees gewoon kruid is dan is het dicht bij nul.

Andere koolhydraatarm vlees

  • Kalkoen
  • Kalfsvlees
  • Hertenvlees

Vis en zeevruchten

Vis en andere zeevruchten zijn ongelooflijk voedzaam en gezond.

Ze zijn bijzonder rijk aan B12, jodium en omega-3 vetzuren, voedingsstoffen waar veel mensen niet genoeg van krijgen.

Zoals vlees, vrijwel alle vis en zeevruchten bevatten haast geen koolhydraten.

7. Zalm (Nul)

Zalm is één van de meest populaire vormen van vis voor mensen die bewust omgaan met hun gezond, voor een goede reden.

Het is één vette vis, wat betekent dat het bevat significante hoeveelheden hart gezonde vetten, zoals omega-3 vetzuren.

Zalm is ook belast met de B12, jodium, en bevat een behoorlijke hoeveelheid vitamine D3.

Koolhydraten: nul.

8. Forel(Nul)

Zoals zalm en forel zijn een vette vis soort die vol zit met omega-3 vetzuren en andere belangrijke voedingsstoffen.

Koolhydraten: nul.

9. Sardines (Nul)

Sardines is een vette vis die in het algemeen vrijwel geheel wordt gegeten, met graat en al.

Sardines behoren tot de meest voedzame voedingsmiddelen op de planeet, en bevat bijna elke voedingsstoffen die het menselijk lichaam nodig heeft.

Koolhydraten: nul.

10. Schelpdieren (4-5% koolhydraten)

Het is een schande dat schelpdieren zelden in het dagelijkse menu zit. Echter, ze behoren tot de meest voedzame voedingsmiddelen van de wereld, de rangschikking komt in de buurt van orgaanvlees als het gaat om voedingswaarde dichtheid.

Schaaldieren bevatten kleine hoeveelheden koolhydraten.

Koolhydraten: 4-5 gram koolhydraten per 100 gram van schelpdieren.

Andere koolhydraatarme vis en schaaldieren

  • Garnaal
  • Schelvis
  • Kreeft
  • Haring
  • Tonijn
  • Kabeljauw
  • Meerval
  • Heilbot

Groenten

De meeste groenten bevatten weinig koolhydraten. Bladgroenten en kruisbloemige groenten zijn bijzonder laag, de meerderheid van de koolhydraten in hen bestaat uit vezels.

Aan de andere kant, zetmeelrijke wortel zoals aardappelen en zoete aardappelen zijn rijk aan koolhydraten.

11. Broccoli (7%)

Broccoli is een smakelijke kruisbloemige groente die kan worden gegeten, zowel rauw als gekookt. Het is rijk aan vitamine C, vitamine K en vezels, en bevat ook krachtige kankerbestrijdende plantaardige stoffen.

Koolhydraten: 7 gram per 100 gram.

12. Tomaten (4%)

Tomaten zijn vruchten / bessen, maar worden meestal gegeten als groente. Ze zijn rijk aan vitamine C en kalium.

Koolhydraten: 7 gram in een grote tomaat, of 4 gram per 100 gram.

13. uien (9%)

Uien behoren tot de lekkerste planten op aarde, en voegt een krachtige smaak aan recepten toe. Ze zijn rijk aan vezels, antioxidanten en diverse ontstekingsremmende verbindingen.

Koolhydraten: 9 gram per 100 gram.

14. Spruitjes (7%)

Spruitjes zijn zeer voedzaam, gerelateerd aan broccoli en boerenkool. Ze zijn zeer rijk aan vitamine C en vitamine K, en bevatten tal van heilzame plantaardige stoffen.

Koolhydraten:  7 gram per 100 gram.

15. Bloemkool (5%)

Bloemkool is een smakelijke en veelzijdige groenten die kan worden gebruikt in allerlei recepten. Het is rijk aan vitamine C, vitamine K en foliumzuur.

Koolhydraten: 5 gram per portie en 5 gram per 100 gram.

16. Boerenkool (10%)

Boerenkool is een zeer populaire groente onder de gezondheidsbewuste individuen. Het zit vol met vezels, vitamine C, vitamine K en caroteen antioxidanten. Boerenkool heeft tal van voordelen voor de gezondheid.

Koolhydraten: 10 gram per 100 gram.

17. Aubergine (6%)

Aubergine is een vrucht die gewoonlijk wordt geconsumeerd als groenten. Het heeft vele interessante toepassingen, en is zeer rijk aan vezels.

Koolhydraten: 6 gram per 100 gram.

18. Komkommer (4%)

Komkommer is een populaire groenten met een milde smaak. Het bestaat voornamelijk uit water, met een kleine hoeveelheid vitamine K.

Koolhydraten:  4 gram per 100 gram.

19. Groene paprika’s (6%)

Paprika’s zijn populair fruit / groenten met een duidelijke en bevredigende smaak. Ze zijn zeer rijk aan vezels, vitamine C en caroteen antioxidanten.

Koolhydraten:  6 gram per 100 gram.

20. Asperges (2%)

Asperges is een zeer heerlijke lente groenten. Het is zeer rijk aan vezels, vitamine C, foliumzuur, vitamine K en caroteen antioxidanten. Het is ook zeer eiwitrijk, vergelijkbaar met de meeste andere groenten.

Koolhydraten: 2 gram per 100 gram.

21. Groene bonen (7%)

Groene bonen zijn peulvruchten, maar ze worden meestal gebruikt in een soortgelijke wijze als groenten.

Calorie voor calorie, ze zijn zeer hoog in vele voedingsmiddelen, zoals vezels, eiwitten, vitamine C, vitamine K, magnesium en kalium.

Koolhydraten: 7 gram per 100 gram.

22. Paddenstoelen (3%)

Paddenstoelen zijn geen planten, maar eetbare paddenstoelen worden vaak gecategoriseerd als groenten. Ze bevatten behoorlijke hoeveelheden kalium, en zijn rijk aan een aantal B-vitamines.

Koolhydraten:  3 gram per 100 gram (witte champignons).

Andere koolhydraatarme Groenten

Met uitzondering van de zetmeelrijke wortelgewassen, vrijwel alle groenten zijn laag in koolhydraten. U kunt veel groenten eten zonder te veel koolhydraten te eten.

Fruit en bessen

Ook al worden vruchten in het algemeen beschouwd als gezond, ze zijn zeer controversieel onder de koolhydraatarme eters.

Dat komt omdat de meeste vruchten hebben de neiging om hoog in koolhydraten te zijn in vergelijking met groenten.

Afhankelijk van hoeveel koolhydraten die je nastreeft, kunt u uw fruit inname beperken tot 1-2 stuks per dag.

Dit geldt echter niet voor de vette vruchten zoals avocado of olijven. Deze zijn laag in suikergehalte zoals: bessen en aardbeien, zijn ook uitstekend.

23. Avocado (8.5%)

De avocado is een uniek soort fruit. In plaats van hoog in koolhydraten te zijn, zit het vol met gezonde vetten.

Avocado’s zijn ook zeer rijk aan vezels en kalium, en bevatten behoorlijke hoeveelheden van allerlei andere voedingsstoffen.

Koolhydraten:  8,5 gram per 100 gram.

Houd er rekening mee dat de meerderheid (ongeveer 78%) van de koolhydraten in avocado zijn vezels, dus het bevat bijna geen verteerbaar (“net”) koolhydraten.

24. Olijven (6%)

De olijf is een heerlijk vetrijke vrucht. Het is zeer rijk aan ijzer en koper en bevat een behoorlijke hoeveelheid vitamine E.

Koolhydraten:  6 gram per 100 gram.

25. Aardbeien (8%)

Aardbeien behoren tot de laagste koolhydraten en meest nutrient-rijke vruchten die u kunt eten. Ze zijn zeer rijk aan vitamine C, mangaan en verschillende antioxidanten.

Koolhydraten:  8 gram per 100 gram.

26. Grapefruit (11%)

Grapefruits zijn citrusvruchten die gerelateerd zijn sinaasappelen. Ze zijn zeer rijk aan vitamine C en caroteen antioxidanten.

Koolhydraten: 13 gram in een halve grapefruit of 11 gram per 100 gram.

27. Abrikozen (11%)

De abrikoos is een ongelooflijk heerlijk stuk fruit. Elke abrikoos bevat weinig koolhydraten, maar veel vitamine C en kalium.

Koolhydraten: 8 gram in 2 abrikozen, of 11 gram per 100 gram.

Andere koolhydraatarme Vruchten

Noten en zaden

Noten en zaden zijn erg populair voor een koolhydraatarm dieet. Ze bevatten weinig koolhydraten, maar veel vet, vezels, eiwitten en diverse micronutriënten.

Noten worden vaak gegeten als snacks, maar zaden worden eerder gebruikt voor het toevoegen aan de crunch, salades of recepten.

Notenmeel en zaadmeel (zoals amandel meel, kokosmeel, lijnzaad en griesmeel) worden ook vaak gebruikt om koolhydraatarm brood en andere gebakken voedsel te maken.

28. Amandelen (22%)

Amandelen zijn ongelooflijk lekker en krokant. Ze zitten vol met vezels, vitamine E en behoren tot de beste bronnen van magnesium in de wereld, een mineraal dat de meeste mensen niet genoeg van binnen krijgen.

Bovendien amandelen zijn ongelooflijk vullend en heeft aangetoond dat het gewichtsverlies bij sommige studies bevordert(15, 16).

Koolhydraten: 22 gram per 100 gram.

29. Walnoten (14%)

De walnoot is een ander heerlijk type noot. Het is bijzonder rijk aan omega-3 vetzuren ALA en bevat diverse andere voedingsstoffen.

Koolhydraten: 14 gram per 100 gram.

30. Pinda (16%)

Pinda’s zijn  peulvruchten, maar hebben de neiging om te worden voorbereid en geconsumeerd zoals noten. Ze zijn zeer rijk aan vezels, magnesium, vitamine E en diverse belangrijke vitaminen en mineralen.

Koolhydraten: 16 gram per 100 gram.

31. Chia zaden (44%)

Chia zaden behoren tot ‘s werelds meest populaire voedsel voor de gezondheid. Ze zitten vol met veel belangrijke voedingsstoffen en kan worden gebruikt in allerlei koolhydraatarm vriendelijke recepten.

Chia zaden zijn zeer rijk aan vezels, en de rijkste bron aan voedingsvezels op de planeet.

Koolhydraten:  44 gram per 100 gram.

Echter, in gedachten houden dat ongeveer 86% van de koolhydraten in chia zaden zijn vezels, dus in werkelijkheid  bevatten ze zeer weinig verteerbare (“net”) koolhydraten.

Andere koolhydraatarme noten en zaden

Zuivel

Als je zuivel tolereert, dan zijn vetvolle zuivelproducten uitstekende koolhydraatarme voedingsmiddelen. Zorg enkel ervoor om goed het etiket te lezen en vermijd als het even kan de toegevoegde suiker.

32. Kaas (1,3%)

Kaas is één van de lekkerste koolhydraatarme voedingsmiddel, en kan in allerlei heerlijke recepten worden gegeten. Dit past uitstekend bij vlees, zoals bovenop een hamburger (zonder broodje, uiteraard).

Kaas is ook zeer voedzaam. Een enkele dikke plak kaas bevat een soortgelijke hoeveelheid voedingsstoffen als een hele glas melk.

Koolhydraten: 0,4 gram per plak, of 1,3 gram per 100 gram (cheddar).

33. Room (3%)

Room bevat zeer weinig koolhydraten en eiwitten, maar rijk aan vet. Sommige koolhydraatarme eters gebruiken het in hun koffie, of gebruiken het in recepten.

Koolhydraten: 3 gram per 100 gram.

34. Volvette yoghurt (5%)

Volvette yoghurt is uitzonderlijk gezond. Het bevat veel van dezelfde voedingsstoffen als volle melk, maar yoghurt met levende culturen is eveneens uitgerust met gunstige probiotische bacteriën.

Koolhydraten: 5 gram per 100 gram.

35. Griekse yoghurt (4%)

Griekse yoghurt, is erg dik in vergelijking met gewone yoghurt. Het is zeer hoog in vele nuttige voedingsstoffen, vooral eiwitten.

Koolhydraten:  4 gram per 100 gram.

Vetten en Oliën

Er zijn veel gezonde vetten en oliën die aanvaardbaar zijn op een koolhydraatarm dieet.

Maar zorg ervoor dat geraffineerde plantaardige oliën zoals sojaolie, maïsolie en anderen te vermijden, omdat deze zeer ongezond zijn.

36. Roomboter (Nul)

Eens gedemoniseerd voor de hoog verzadigde vetgehalte, roomboter maakt een comeback als een heerlijk gezond voedsel. Kies voor gras roomboter als het mogelijk is, het is hoger in een aantal belangrijke voedingsstoffen.

Koolhydraten: nul.

37. Extra Vergine Olijfolie (Nul)

Extra vergine olijfolie is het gezondste vet op de planeet.

Het zit vol met krachtige antioxidanten en ontstekingsremmende verbindingen, en heeft indrukwekkende voordelen voor de cardiovasculaire gezondheid.

Koolhydraten: nul.

38. Kokosolie (Nul)

Kokosolie heeft zeer gezonde vetten, vol met middellange keten vetzuren die krachtige en gunstig effecten heeft op de stofwisseling. Ze hebben aangetoond om de eetlust te verminderen, boost vetverbranding en helpt buikvet te verliezen(17, 18, 19, 20).

Koolhydraten: nul.

Andere koolhydraatarme vriendelijke vetten

  • Avocado-olie
  • Reuzel
  • Talg

Dranken

Meeste suikervrije dranken zijn perfect aanvaardbaar in een koolhydraatarm dieet.

Houd in gedachten dat vruchtensappen zijn zeer hoog in suiker en koolhydraten, en moet zeker worden vermeden.

39. Water

Water moet uw go-to drank zijn, ongeacht wat de rest van je dieet uit bestaat.

Koolhydraten: nul.

40. Koffie

Ondanks het feit dat het gedemoniseerd is in het verleden, koffie is eigenlijk heel gezond.

Het is de belangrijkste bron van antioxidanten in de voeding en koffiedrinkers bleken langer te leven en een lager risico op verschillende ernstige ziekten te hebben, met inbegrip van diabetes type 2, de ziekte van Parkinson en Alzheimer(21, 22, 23, 24, 25, 26).

Maar zorg ervoor dat niet iets ongezond toegevoegd aan uw koffie. Black is het beste, maar sommige volvette melk of slagroom is prima.

Koolhydraten: nul.

41. Thee

Thee, vooral groene thee is heel grondig onderzocht en heeft allerlei indrukwekkende voordelen voor de gezondheid. Het kan ook de vetverbranding enigszins stimuleren(27, 28).

Koolhydraten: nul.

42.Koolzuurhoudend water

koolzuurhoudend water is vrijwel alleen water met toegevoegde kooldioxide. Het is volkomen aanvaardbaar zolang er geen suiker eraan is toegevoegd. Lees het etiket om er zeker van.

Koolhydraten: nul.

43. Pure chocolade

Dit kan sommige mensen verrassen, maar  pure kwaliteit chocolade is eigenlijk de perfecte koolhydraatarme traktatie.

Maar zorg ervoor één te kiezen echte pure chocolade met een 70-85% cacaogehalte (of hoger), dan zal het niet veel suiker bevatten.

Pure chocolade heeft tal van voordelen, zoals een betere werking van de hersenen en verlaagde bloeddruk(29, 30). Studies tonen ook aan dat pure chocolade-eters hebben een veel lager risico op hart-en vaatziekten(31).

Koolhydraten: 13 gram per 100 gram of 46 gram per 100 gram. Dit is afhankelijk van het type, dus zorg ervoor dat u het etiket leest.

Houd in gedachten dat ongeveer 25% van de koolhydraten in pure chocolade zijn vezels, zodat het totale verteerbare koolhydraten gehalte lager is.

44. Kruiden en specerijen

Er is een eindeloze verscheidenheid aan heerlijke specerijen en kruiden die u kunt eten. De meeste van hen zijn erg laag in koolhydraten, maar pak een krachtige voedingswaarde punch dat helpt de smaak aan de maaltijd toe te voegen.

Enkele opmerkelijke voorbeelden zijn zout, peper, knoflook, gember, kaneel, mosterd en oregano.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

1 Comments

  1. ik begrijp de hoeveelheid koolhydraten niet. volgens mij is 1 ons hetzelfde als 100 gram maar de hoeveelheid koolhydraten wijkt af.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text