kumquat

Waar zijn Kumquats goed voor en hoe eet je ze?

Waar zijn Kumquats goed voor en hoe eet je ze?

Een kumquat is niet veel groter dan een druif, die in één keer met schil kan worden gegeten en vult je mond met een friszure, enigszins kruidige, bittere sinaasappelsmaak.

In het Chinees betekent kumquat ‘gouden sinaasappel’.

Ze worden oorspronkelijk geteeld in China. Nu worden ze ook geteeld in verschillende andere landen, waaronder warmere streken in de Verenigde Staten, zoals Florida en Californië.

In tegenstelling tot andere citrusvruchten, is de schil van de kumquat zoet en eetbaar, terwijl het sappige vruchtvlees zurig smaakt.

Dit artikel behandelt de voedings- en gezondheidsvoordelen van kumquats, evenals tips voor het eten ervan.

Een grote voedingswaardestoot in een kleine vrucht

Kumquats zijn vooral opmerkelijk vanwege hun rijke aanbod van vitamine C en vezels. In feite krijgt u meer voedingsvezel in een portie dan de meeste andere verse vruchten (1).

Een portie van 100 gram (ongeveer 5 hele kumquats) bevat (2):

  • Calorieën: 71
  • Koolhydraten: 16 gram
  • Eiwit: 2 gram
  • Vet: 1 gram
  • Vezels: 6,5 gram
  • Vitamine A: 6% van de ADH
  • Vitamine C: 73% van de ADH
  • Calcium: 6% van de ADH
  • Mangaan: 7% van de ADH

Kumquats leveren ook kleinere hoeveelheden van verschillende B-vitaminen, vitamine E, ijzer, magnesium, kalium, koper en zink.

De eetbare zaden en de schil van kumquats bevatten een kleine hoeveelheid omega-3 vetten (3).

Net als bij ander vers fruit, zijn kumquats erg hydraterend. Ongeveer 80% van hun gewicht komt van water (2).

Door het hoge water- en vezelgehalte van kumquats zijn ze zeer verzadigend, maar ze hebben relatief weinig calorieën. Dit maakt ze een geweldige snack als je op je gewicht let.

Kortom: Kumquats zijn een uitstekende bron van vitamine C. Ze zijn ook rijk aan vezels en water, waardoor ze een vriendelijk voedingsmiddel voor gewichtsverlies zijn.

Hoog in antioxidanten en andere plantaardige stoffen

Kumquats zijn rijk aan plantaardige stoffen, waaronder flavonoïden, fytosterolen en essentiële oliën.

Er zijn hogere hoeveelheden flavonoïden in de eetbare schil van de kumquat dan in het vruchtvlees(4).

Sommige van de flavonoïden van het fruit hebben antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen. Deze kunnen helpen beschermen tegen hartziekten en kanker (567).

De fytosterolen in kumquats hebben een chemische structuur die vergelijkbaar is met cholesterol, wat betekent dat ze kunnen helpen de opname van cholesterol in uw lichaam te blokkeren. Dit kan helpen uw bloedcholesterol te verlagen (6).

De essentiële oliën in Kumquats laten een geur achter op je handen en in de lucht. De meest prominente is limoneen, die antioxiderende acties in je lichaam heeft(68).

Wanneer ze worden geconsumeerd als hele voedingsmiddelen, zoals kumquats, worden de verschillende flavonoïden, fytosterolen en essentiële oliën geacht samen te werken en hebben ze synergetische gunstige effecten (6).

Kortom: Omdat kumquat schillen eetbaar zijn, kunt u profiteren van hun rijke reservoirs van plantaardige stoffen. Deze hebben antioxiderende, ontstekingsremmende en cholesterolverlagende eigenschappen.

Ondersteunt een gezonde immuunfunctie

In de volksgeneeskunde in sommige Aziatische landen wordt de kumquat gebruikt om verkoudheid, hoest en andere ontstekingen van de luchtwegen te behandelen(5910).

De moderne wetenschap laat zien dat er bepaalde verbindingen in kumquats zijn die je immuunsysteem ondersteunen.

Kumquats zijn een superbron van immuun ondersteunende vitamine C. Bovendien kunnen sommige van de plantaardige stoffen in kumquats je immuunsysteem helpen versterken (69).

Dier- en reageerbuisstudies suggereren dat kumquat-plantaardige stoffen kunnen helpen bij het activeren van immuuncellen die natural killer cells worden genoemd (9).

Natural Killer-cells helpen je tegen infecties te beschermen. Er is ook aangetoond dat ze tumorcellen vernietigen (11).

Eén verbinding in kumquats die natural killer-cells stimuleert, is een carotenoïde die beta-kryptoxanthine wordt genoemd (9).

Een analyse van zeven grote observationele studies wees uit dat mensen met de hoogste inname van beta-kryptoxanthine een 24% lager risico op longkanker hadden.  Het onderzoek kon echter geen oorzaak en gevolg aantonen (12).

Kortom: De vitamine C en plantaardige stoffen in kumquats helpen het afweersysteem te versterken tegen infecties en kunnen het risico op bepaalde vormen van kanker helpen verminderen.

Kan helpen bij het bestrijden van obesitas en gerelateerde aandoeningen

De plantaardige stoffen in kumquats kunnen helpen bij het bestrijden van overgewicht en daarmee samenhangende ziekten, waaronder hartaandoeningen en diabetes type 2.

Wetenschappers testen dit op muizen met behulp van extract van kumquat schillen. Dit extract is vooral rijk aan de flavonoïden neocriocitine en poncirine(10).

In een vooronderzoek kregen muizen met een normaal gewicht die acht weken lang een vetrijk dieet kregen aanzienlijk meer gewicht dan muizen die een vetrijk dieet kregen plus kumquat-extract of een vetarm controle dieet. Alle groepen verbruiken ongeveer dezelfde hoeveelheid calorieën (10).

Verdere analyse liet zien dat het kumquat extract de groei van de vetcel grootte hielp minimaliseren. Eerder onderzoek suggereert dat het flavonoïde poncirine een rol kan spelen in de stabilisatie voor vetcellen(13).

In deel twee van dezelfde studie hadden obese muizen die gedurende twee weken een vetrijk dieet kregen een 12% toename in lichaamsgewicht. Maar zwaarlijvige muizen die een vetarm dieet met kumquat extract kregen behielden hun gewicht. Beide groepen verbruiken ongeveer hetzelfde aantal calorieën (10).

In beide delen van het onderzoek hielp kumquat extract ook bij het verlagen van de nuchtere bloedsuikerspiegel, totale cholesterol, LDL (slecht) cholesterol en triglyceriden.

Meer onderzoek is nodig, vooral bij mensen. Hoe dan ook, aangezien kumquats met schil en al kunnen worden gegeten, kun je eenvoudig profiteren van de voordelen die ze kunnen hebben.

Kortom: Voorlopig onderzoek suggereert dat de plantaardige stoffen in kumquat schillen gewichtstoename kunnen helpen voorkomen en een gezondere bloed- en cholesterolgehalte kunnen bevorderen.

Hoe kumquats te eten

Kumquats worden het best geheel gegeten – ongeschild. Hun zoete smaak komt eigenlijk van de schil, terwijl hun sap zurig is.

Het enige nadeel is dat als je allergisch bent voor de schil van gewone citrusvruchten, moet u kumquats misschien laten liggen.

Als het zure sap je weerhoudt, kun je het eruit persen voordat je het fruit eet. Snijd of pers het eruit  en neemhet dan in je mond.

Veel mensen stellen echter voor om de hele vrucht in je mond te nemen en in te bijten, wat de zoete en zure smaken vermengt.

Het kan ook helpen om het fruit voorzichtig tussen uw vingers te rollen voordat u gaat eten. Dit helpt de essentiële oliën in de schil vrij te maken en mengt de smaken van de zoete schil en het scherpe vruchtvlees.

Kauw bovendien kumquats goed. Hoe langer je erop kauwt, hoe zoeter de smaak.

Als u de schil zachter wilt maken voordat u de vruchten eet, kunt u ze ongeveer 20 seconden in kokend water onderdompelen en vervolgens afspoelen onder koud water. Dit is echter niet noodzakelijk.

Wat betreft de kumquat zaden, je kunt ze (hoewel bitter) opeten, uitspugen of eruit halen als je de vrucht snijdt.

Kortom: Kumquats is een zeer gemakkelijke vrucht. Was ze gewoon en laat ze in je mond smelten om de smaken van de zoete schil en het zure vruchtvlees te versmelten.

Tips voor het kopen en gebruiken van kumquats

Kumquats zijn rijp en te consumeren wanneer ze egaal diep oranje van kleur zijn en stevig aanvoelen.

Als u kumquats niet kunt vinden in lokale supermarkten, kunt u ze ook online bestellen.

U kunt de vruchten voor maximaal twee weken in de koelkast bewaren. Als je ze op je buiten de koelkast bewaart, blijven ze maar een paar dagen goed.

Als u kumquats heeft die u niet meer kunt eten omdat ze te slecht zijn geworden, kunt u er een puree van maken en deze in uw vriezer bewaren.

Je kunt ook kant-en-klare kumquat-jams, gelei, sauzen en gedroogde kumquat-plakjes kopen.

Tot slot

Eén van de meest ongewone dingen aan deze hapklare vruchten is dat je de schil eet, wat het zoete deel van de vrucht is. Dit maakt ze een gemakkelijke snack voor onderweg.

Omdat je de schil eet, kun je de rijke hoeveelheden aan antioxidanten en andere plantaardige stoffen die daar worden aangetroffen gebruiken.

De vitamine C en plantaardige stoffen in kumquats kunnen helpen om je immuunsysteem te ondersteunen. Sommige hiervan kunnen zelfs helpen beschermen tegen obesitas, hartaandoeningen, diabetes type 2 en bepaalde vormen van kanker, hoewel er meer menselijk onderzoek nodig is.

Als je nog geen kumquats hebt geprobeerd, zoek ze dan rond november tot er met juni. Ze kunnen misschien één van je nieuwe favoriete vruchten worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.