Sinaasappels zijn één van de meest populaire vruchten ter wereld.

Toch worden sinaasappelschillen, behalve de partjes, meestal verwijderd en weggegooid voordat de vrucht wordt gegeten.

Toch stellen sommigen dat sinaasappelschillen belangrijke voedingsstoffen bevatten en dat ze beter gegeten kunnen worden dan weggegooid.

Dit artikel beoordeelt of sinaasappelschillen een gezonde aanvulling zijn op je voeding.

Netflix Abonnement

Bepaal zelf voor hoelang!

Prijzen al vanaf €5,75

Bekijk hier de prijzen!!

Gunstige voedingsstoffen en plantaardige stoffen

Sinaasappels zijn sappige, zoete citrusvruchten die bekend staan om hun hoge vitamine C-gehalte.

Het is misschien minder bekend dat sinaasappelschillen ook rijk zijn aan verschillende voedingsstoffen, waaronder vezels, vitamine C en plantaardige stoffen zoals polyfenolen.

In feite levert slechts 1 eetlepel (6 gram) sinaasappelschil 14% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitamine C – bijna 3 keer meer dan het binnenste in de vrucht. Dezelfde portie bevat ook ongeveer 4 keer zoveel vezels als het vruchtvlees( 1 , 2 ).

Studies tonen aan dat voedingen met een hoog gehalte aan vitamine C en vezels gunstig is voor de gezondheid van het hart en de spijsvertering en bescherming kan bieden tegen bepaalde vormen van kanker. (3456).

Sinaasappelschil bevat ook goede hoeveelheden provitamine A, foliumzuur, riboflavine, thiamine, vitamine B6 en calcium.( 1 ).

Bovendien is het rijk aan plantaardige stoffen polyfenolen genaamd, die kunnen helpen bij het voorkomen en beheersen van veel chronische aandoeningen, zoals diabetes type 2, obesitas en Alzheimer(7).

Uit een reageerbuisstudie bleek dat het totale polyfenolgehalte en de activiteit in sinaasappelschillen aanzienlijk hoger was dan in de eigenlijke vrucht (89).

Met name zijn sinaasappelschillen een goede bron van de polyfenolen hesperidine en polymethoxyflavonen (PMF’s), die beide worden bestudeerd op hun potentiële anti-kanker effecten( 9 , 10 ,11).

Bovendien bestaat bijna 90% van de etherische oliën in sinaasappelschillen uit limoneen, een natuurlijk voorkomend chemisch product dat is onderzocht op zijn ontstekingsremmende en kankerbestrijdende eigenschappen, ook tegen huidkanker(12).

Kortom: Sinaasappelschillen zijn rijk aan vezels, vitaminen en ziektebestrijdende polyfenolen. Ze bevatten ook limoneen, een chemische stof die bescherming kan bieden tegen huidkanker.

Potentiële nadelen

Ondanks de voedingswaarde heeft het eten van sinaasappelschillen ook bepaalde nadelen.

Kan residuen van bestrijdingsmiddelen bevatten

Pesticiden worden vaak gebruikt op citrusvruchten zoals sinaasappelen om te helpen tegen vorm en insecten te beschermen(13).

Hoewel studies hebben aangetoond dat het vruchtvlees van sinaasappels zeer lage of niet-detecteerbare niveaus van pesticiden heeft, bevatten de schillen aanzienlijk hogere hoeveelheden( 14 ).

Studies koppelen chronische inname van pesticiden aan negatieve gezondheidseffecten, waaronder een verhoogd risico op kanker en hormonale disfunctie(1516).

Deze effecten worden voornamelijk geassocieerd met chronisch hoge blootstellingsniveaus in plaats van de relatief kleine hoeveelheden die in de schillen van fruit worden gevonden.

Het wordt echter nog steeds aanbevolen om sinaasappels onder heet water te wassen om de hoeveelheid opgenomen pesticiden te verminderen( 14 ).

Kan moeilijk te verteren zijn

Vanwege hun taaie textuur en hoog vezelgehalte kunnen sinaasappelschillen moeilijk te verteren zijn.

Als gevolg hiervan kan het eten van ze, vooral grotere stukjes tegelijk, maagklachten veroorzaken, zoals krampen of een opgeblazen gevoel .

Onaangename smaak en textuur

In tegenstelling tot het vruchtvlees van een sinaasappel, heeft de schil een harde, droge en moeilijk te kauwen textuur.

Het is ook bitter, wat sommige mensen misschien onaangenaam vinden.

Ondanks de voedingsvoordelen kan de combinatie van een bittere smaak en taaie textuur sinaasappelschillen onaantrekkelijk maken.

Kortom: Sinaasappelschillen hebben een onaangename, bittere smaak en een taaie textuur, die moeilijk te verteren kan zijn. Bovendien kunnen ze pesticiden bevatten en moeten ze gewassen worden voor het eten.

Hoe te eten

Hoewel je direct in de schil van een sinaasappel kunt bijten, kun je het beste kleinere hoeveelheden tegelijk eten om maagklachten te voorkomen.

Met behulp van een mes of groenteschiller kunnen sinaasappelschillen in dunne reepjes worden gesneden en aan salades of smoothies worden toegevoegd.

Voor een zoetere opname kunnen ze gekonfijt worden of gebruikt worden voor het maken van sinaasappel marmelade.

Tot slot is sinaasappelschil een gemakkelijke manier om kleinere stukjes sinaasappelschil toe te voegen aan yoghurt, havermout, muffins, saladedressings of marinades.

Als je echter besluit om ze te proberen, vergeet dan niet om het fruit eerst te wassen.

Kortom: Sinaasappelschillen kunnen rauw worden genoten in salades en smoothies, gekookt om sinaasappel marmelade te maken, of geschild om een vleugje sinaasappelkleur en -smaak toe te voegen aan levensmiddelen.

Tot slot

Hoewel vaak weggegooid, zijn sinaasappelschillen rijk aan belangrijke voedingsstoffen, zoals vezels, vitamine C en polyfenolen.

Toch zijn ze bitter, kunnen ze moeilijk te verteren zijn en kunnen ze residuen van bestrijdingsmiddelen bevatten.

Veel van de nadelen kunt je compenseren door ze onder heet water af te spoelen en vervolgens kleine stukjes toe te voegen aan smoothies of gerechten zoals salades.

Ten Toch is het niet nodig om sinaasappelschillen te eten, aangezien je dezelfde voordelen kunt genieten van een grote verscheidenheid aan groenten en fruit.