Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Kunstmatige zoetstoffen: goed of slecht?

1442 Views

Kunstmatige zoetstoffen: goed of slecht?

Kunstmatige zoetstoffen zijn vaak de oorzaak van een verhit debat.

Aan de ene kant, ze beweerden dat het risico op kanker verhoogd en een negatieve invloed heeft op uw bloedsuiker en darmgezondheid.

Aan de andere kant, de meeste gezondheidsautoriteiten beschouwen ze als veilig en veel mensen gebruiken ze om minder suiker te eten en gewicht te verliezen .

In dit artikel een overzicht van de gegevens over kunstmatige zoetstoffen en hun effecten op de gezondheid.

Wat zijn kunstmatige zoetstoffen?

Kunstmatige zoetstoffen of suikervervangers, zijn chemische stoffen toegevoegd aan sommige voedingsmiddelen en dranken om ze zoet te laten smaken.

Mensen verwijzen vaak naar hen als “intensieve zoetstoffen”, omdat ze een smaak die vergelijkbaar is met tafelsuiker, maar tot wel een paar duizend keer zoeter.

Hoewel sommige zoetstoffen calorieën bevatten , is de hoeveelheid dat nodig is om producten te zoeten  zo klein dat je heel weinig tot bijna geen calorieën gebruikt(1).

Kortom: Kunstmatige zoetstoffen zijn chemicaliën die worden gebruikt om voedingsmiddelen en dranken te zoeten. Ze bieden vrijwel nul calorieën.

Hoe zoetstoffen werken?

Het oppervlak van uw tong is bedekt door vele smaakpapillen. Elke smaakpapil bevat verschillende smaak receptoren die verschillende smaken kan detecteren(2).

Als je eet, maakt het voedsel contact met de moleculen van uw smaak-receptoren.

Een perfecte pasvorm tussen een molecuul en een receptor stuurt een signaal naar je hersenen, waardoor je de smaak identificeer(2).

Bijvoorbeeld, de suiker molecuul past perfect in de smaak receptor voor zoetheid, zoals een slot en grendel, waardoor je hersenen de zoete smaak kan identificeren.

De moleculen van kunstmatige zoetstoffen zijn voldoende in overeenstemming met suikermoleculen dat ze passen op de zoetheid receptor.

Ze zijn echter over het algemeen ook verschillend van suiker voor je lichaam om ze af te breken in calorieën. Dit is de reden waarom ze een zoete smaak hebben zonder de extra calorieën.

Slechts een minderheid van kunstmatige zoetstoffen hebben een structuur die je lichaam af kan breken in calorieën. Omdat slechts zeer kleine hoeveelheden kunstmatige zoetstoffen nodig zijn om voedsel een zoete smaak te geven, verbruikt u vrijwel geen calorieën (1).

Kortom: Kunstmatige zoetstoffen geven een zoete smaak, omdat ze door de zoetheid receptoren op de tong worden erkend. Ze bieden vrijwel geen calorieën.

Wat zijn de namen van kunstmatige zoetstoffen?

Kunstmatige zoetstof Sachets

Deze kunstmatige zoetstoffen mogen worden gebruikt in de VS en / of binnen de Europese Unie(34):

  • Aspartaam: 200 keer zoeter dan tafelsuiker. Aspartaam is bekend onder de merknamen Nutrasweet, Canderel of Natrena .
  • Acesulfaam kalium: . 200 keer zoeter dan tafelsuiker acesulfaam kalium is geschikt voor koken en bakken en onder merknamen Sunnet.
  • Advantaam: 20.000 keer zoeter dan tafelsuiker, geschikt voor het koken en bakken.
  • Aspartaam-acesulfaamzout: 350 keer zoeter dan tafelsuiker, en onder de merknaam Twinsweet bekend.
  • Cyclamaat: 50 keer zoeter dan tafelsuiker. Cyclamaat is geschikt voor het koken en bakken. Echter, het is al verboden in de VS sinds 1970.
  • Neotaam: 13.000 keer zoeter dan tafelsuiker. Neotaam is geschikt voor het koken en bakken en onder de merknaam Spienda bekend.
  • Neohesperidine: 340 keer zoeter dan tafelsuiker. Het is geschikt voor het koken, bakken en mengen met zure voedingsmiddelen. Het is niet goedgekeurd voor gebruik in de Verenigde Staten.
  • Sacharine: 700 keer zoeter dan tafelsuiker. Het is bekend onder de merknamen Splenda, en SucraPlus.
  • Sucralose: . 600 keer zoeter tafelsuiker sucralose is geschikt voor het koken, bakken en mengen met zure voedingsmiddelen. Het is bekend onder de merknaam Splenda.

Kortom: Er bestaan vele verschillende soorten kunstmatige zoetstoffen, maar niet overal  in de wereld zijn ze goedgekeurd voor gebruik . De meest voorkomende zijn aspartaam, sucralose, saccharine, neotaam en acesulfaam kalium.

Zoetstoffen, eetlust en gewichtsverlies

Vork en Mes op Green Schalen

Kunstmatige zoetstoffen zijn vaak populair bij mensen die proberen om gewicht te verliezen.

Echter, hun effecten op de eetlust en gewicht variëren tussen studies.

Effecten op de eetlust

Sommige mensen geloven dat kunstmatige zoetstoffen  zou de eetlust verhogen en het bevorderen van gewichtstoename(5).

Ze denken dat kunstmatige zoetstoffen niet in staat is om de “voedsel beloning” die nodig is om u tevreden gevoel te activeren na het eten(6).

Omdat ze zoete smaak hebben maar een niet de calorieën bevatten die wel gevonden worden in andere zoet smakende voedingsmiddelen, worden ze verondersteld de hersenen te verwarren maar nog steeds honger blijven houden(78).

Bovendien, denken sommige wetenschappers dat u meer zou moeten eten van een kunstmatig gezoet voedingsmiddel, in vergelijking met de suiker-gezoete versie, om een vol gevoel te ervaren.

Het is zelfs gesuggereerd dat zoetstoffen het verlangen naar suikerhoudende voedingsmiddelen zou veroorzaken(5).

Hoewel deze theorieën plausibel zijn, vele recente rapporten hebben niet kunnen aantonen dat kunstmatige zoetstoffen verhogen het hongergevoel en calorieopname(910111213).

In feite, verschillende studies bleek dat deelnemers rapporteren minder honger en verbruiken minder calorieën wanneer ze suikerhoudende voedingsmiddelen en dranken vervangen met kunstmatig gezoete alternatieven(1415161718).

Kortom: In recente rapporten bleek dat het vervangen van suikerhoudende voedingsmiddelen en dranken met kunstmatig gezoete voedingsmiddelen kunnen honger en calorie-inname verminderen.

Effecten op gewicht

Betreffende gewichtsbeheersing, wat observatiestudies rapporteren een verband tussen consumeren van kunstmatig gezoete dranken en obesitas (1920).

Echter, gerandomiseerde gecontroleerde studies – de gouden standaard in het wetenschappelijk onderzoek – rapport dat kunstmatige zoetstoffen eigenlijk lichaamsgewicht, vetmassa en middelomtrek kan verminderen(2122).

Deze studies tonen ook aan dat vervanging van frisdranken met suikervrije versies body mass index (BMI) kan afnemen tot 1,3-1,7 punten (2324).

Wat meer, het kiezen van kunstmatig gezoete voedingsmiddelen in plaats van toegevoegde suiker kan de hoeveelheid dagelijkse calorieën die je verbruikt verminderen.

Verschillende studies variëren van 4 weken tot 40 maanden tonen aan dat dit kan leiden tot gewichtsverlies tot 1,3 kg(132526).

Kunstmatig gezoete dranken kunnen een eenvoudig alternatief zijn voor de reguliere frisdrank die hun suiker consumptie willen verminderen.

Echter, de keuze voor light frisdrank zal niet leiden tot een gewichtsverlies als je het compenseert door het eten van grotere porties of extra te snoepen. Ook light frisdrank verhoogt uw hunkeren naar zoetigheid, vasthouden aan water kan het best zijn(27).

Kortom: Het vervangen van suikerhoudende voedingsmiddelen en dranken met kunstmatige zoetstoffen die u kunnen helpen wat gewicht te verliezen.

Zoetstoffen en diabetes

Diabetici kunnen baat hebben bij het kiezen van kunstmatige zoetstoffen, die het plezier van de zoete smaak beleven zonder de bijbehorende stijging van de bloedsuikerspiegel.(182829).

Echter, in sommige studies bleek dat het drinken van light frisdrank de kans op het ontwikkelen van diabetes kan toenemen met 6-121%(303132).

Dit lijkt misschien tegenstrijdig, maar het is belangrijk op te merken dat alle studies zijn observationele. Ze kunnen niet bewijzen dat kunstmatige zoetstoffen leiden tot diabetes, alleen dat mensen waarschijnlijk ook diabetes type 2 ontwikkelen als ze ook light frisdranken drinken.

Anderzijds, veel gecontroleerde studies tonen aan dat kunstmatige zoetstoffen geen invloed heeft op de bloedsuikerspiegel of insuline niveaus(333435363738).

Tot nu toe slechts een kleine studie bij Spaanse vrouwen vond men een negatief effect.

Vrouwen die een kunstmatig gezoete drank dronken voordat ze een suikerhoudende drank dronken hadden 14% hogere bloedsuikerspiegel en 20% hogere insuline niveaus, vergeleken met degenen die vóór de suikerhoudende drank water dronken (39).

Voor de deelnemers was het niet echter gebruikelijk om kunstmatig gezoete dranken te drinken, wat ten dele de resultaten wellicht verklaart. Wat meer, wellicht heeft kunstmatige zoetstoffen verschillende effecten op basis van iemands leeftijd of genetische achtergrond (39).

Bijvoorbeeld, toont onderzoek aan dat suiker gezoete dranken te vervanging door kunstmatig gezoete dranken produceert sterkere effecten onder de Spaanse jeugd(40).

Dit kan worden gerelateerd aan het onverwachte effect gezien de Spaanse vrouwen hier boven.

Hoewel niet unaniem, is het huidige bewijs over het algemeen in het voordeel van kunstmatige zoetstof gebruik onder diabetici. Dat gezegd hebbende, is meer onderzoek nodig om te evalueren van de effecten op lange termijn in verschillende bevolkingsgroepen.

Kortom: Kunstmatige zoetstoffen kunnen helpen diabetici de hoeveelheid toegevoegde suiker in hun voeding te verminderen. Er is echter meer onderzoek nodig naar de effecten bij de verschillende populaties.

Zoetstoffen en metabool syndroom

Sugar Free Muffin

Metabool syndroom verwijst naar een cluster van medische aandoeningen zoals hoge bloeddruk, hoge bloedsuikerspiegel, overtollig buikvet en abnormale cholesterolgehalte.

Deze omstandigheden vergroten de kans op chronische ziekten zoals beroerte, hartziekte en diabetes type 2.

Sommige studies suggereren dat light frisdranken kan tot 36% hoger risico op het metabool syndroom(41).

Een recente studie verstrekt overgewicht en obesitas deelnemers met ofwel een 1 liter reguliere frisdrank, light frisdrank, water of halfvolle melk per dag(424344).

Tegen het einde van de zes maanden durende studie deelnemers die light frisdranken dronken hadden een opvallende verschillen met de reguliere frisdranken.

Ze wogen 17-21% minder en hadden 24-31% minder buikvet, 32% lager cholesterolgehalte en 10-15% lagere bloeddruk (44).

Water had dezelfde voordelen als light frisdranken, vergeleken met gewone frisdranken (44).

Kortom: Kunstmatige zoetstoffen bevorderen onwaarschijnlijk het metabool syndroom. Het vervangen van suikerhoudende dranken met kunstmatig gezoete dranken kan misschien wel het risico van een aantal medische aandoeningen verminderen.

Zoetstoffen en darmgezondheid

Diet Coke en Pepsi Light

Uw darmbacteriën spelen een belangrijke rol in gezondheid en slechte darmgezondheid samenhangt met talrijke problemen.

Deze omvatten gewichtstoename, slechte beheersing van de bloedsuikerspiegel, metabool syndroom, een verzwakt immuunsysteem of verstoorde slaap(454647484950).

De samenstelling en functie van darmbacteriën varieert tussen individuen en lijkt te worden beïnvloed door wat je eet, zoals kunstmatige zoetstoffen(5152).

In een recente studie, de kunstmatige zoetstof saccharine verstoorde de darmbacteriën balans in vier van de zeven gezonde vrijwilligers die niet gebruikelijk zijn het te consumeren.

De vier “responders” toonde ook slechter bloedsuikerspiegel slechts vijf dagen na consumptie van de kunstmatige zoetstof(53).

Bovendien, wanneer de darmbacteriën van deze mensen in muizen werden overgebracht, de dieren ontwikkelde eveneens slechte bloedsuikerspiegel(53).

Anderzijds, de muizen geïmplanteerd met de darmbacteriën van “non-responders” hadden geen veranderingen in hun vermogen om de bloedsuikerspiegel op peil te houden(53).

Hoewel dit interessant is dit de enige studie dat deze effecten aantoont bij de mens. Meer studies zijn nodig voordat er sterke conclusies kunnen worden getrokken.

Kortom: Kunstmatige zoetstoffen kunnen de balans van darmbacteriën bij sommige mensen verstoren, die het risico van ziekte kunnen verhogen. Er zijn echter meer onderzoeken nodig om dit effect te bevestigen.

Zoetstoffen en kanker

Kunstmatige zoetstof op een Lepel

Een debat woedt sinds 1970 over de vraag of er een verband bestaat tussen kunstmatige zoetstoffen en het risico op kanker.

Het debat werd ontstoken toen men in dierstudies een verhoogd risico op blaaskanker vond bij muizen die gevoed waren met extreem hoge hoeveelheden van sacharine en cyclamaat(54).

Gelukkig is de stofwisseling van sacharine verschillend bij muizen en mensen.

Sindsdien zijn er meer dan 30 studies uitgevoerd bij de mens en er is geen link gevonden tussen kunstmatige zoetstoffen en het risico op het ontwikkelen van kanker(1555657).

Een van deze studie volgde 9.000 deelnemers voor 13 jaar en analyseerden hun kunstmatige zoetstof inname. Na verwerking van andere factoren, de onderzoekers vonden geen verband tussen kunstmatige zoetstoffen en het risico op verschillende soorten kanker(55).

Een recente geanalyseerde studies over een periode van 11 jaar. Men vond ook geen verband tussen het risico op kanker en kunstmatige zoetstof verbruik(58).

Dit werd ook geëvalueerd door de Amerikaanse en Europese regelgevende instanties. Beiden overeengekomen dat dat kunstmatige zoetstoffen, in de aanbevolen hoeveelheden, geen risico op kanker verhoogd(159).

Een uitzondering is cyclamaat, die werd verboden voor gebruik in de VS nadat er bij een muis blaaskanker werd aangetroffen in een studie in 1970.

Sindsdien hebben uitgebreide studies bij dieren er niet in geslaagd om een kanker koppeling te laten zien. Echter, cyclamaat wordt nooit meer opnieuw goedgekeurd voor gebruik in de VS (1).

Kortom: Op basis van de huidige wetenschappelijke gegevens, kunstmatige zoetstoffen verhoogd onwaarschijnlijk het risico op kanker bij mensen.

Zoetstoffen en mond gezondheid

Cariës – ook bekend als gaatjes of tandbederf – treden op wanneer de bacteriën in je mond suiker fermenteren. Zuur wordt geproduceerd, die het tandglazuur kunnen beschadigen.

In tegenstelling tot suiker reageren kunstmatige zoetstoffen niet met de bacteriën in de mond. Dit betekent dat zij geen zuren vormen en daarom geen tandbederf veroorzaken(60).

Onderzoek toont ook aan dat sucralose minder waarschijnlijk tandbederf veroorzaakt dan suiker.

De Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) stelt dat alle kunstmatige zoetstoffen, wanneer het wordt gebruikt in plaats van suiker, het zuur neutraliseert en helpt bij het voorkomen van tandbederf(6061).

Kortom: Kunstmatige zoetstoffen, wanneer het wordt gebruikt in plaats van suiker, vermindert het de kans op tandbederf.

Aspartaam, hoofdpijn, depressie en epileptische aanval

Stapel van White Powder

Kunstmatige zoetstoffen onaangename symptomen zoals hoofdpijn, depressie en epileptische aanval, althans kan het bij sommige individuen veroorzaken.

Terwijl de meeste studies vinden geen verband tussen aspartaam en hoofdpijn, wel dat sommige mensen gevoeliger zijn dan anderen(6263646566).

Deze individuele variatie kan ook gelden voor effecten van aspartaam op depressie.

Bijvoorbeeld kunnen personen die lijden aan stemmingsstoornissen vaker depressieve symptomen in reactie op aspartaam hebben(67).

Ten slotte, kunstmatige zoetstoffen verhogen het risico voor de meeste mensen niet. Echter, een studie meldde een verhoogde hersenactiviteit bij kinderen met elliptische aanvallen(686970).

Kortom: Kunstmatige zoetstoffen zal waarschijnlijk niet leiden tot hoofdpijn, depressie of epileptische aanval bij de meeste mensen. Nochtans, kunnen sommige individuen gevoeliger zijn voor deze effecten dan anderen.

Veiligheid en bijwerkingen

Splenda Zoetstof

Kunstmatige zoetstoffen worden in het algemeen beschouwd als veilig voor menselijke consumptie.

Ze worden zorgvuldig getest en gereguleerd door de Europese en internationale autoriteiten om ervoor te zorgen dat ze veilig zijn om te eten en te drinken.

Dat gezegd hebbende, sommige mensen moeten voorkomen dat ze het consumeren. Bijvoorbeeld, aspartaam bevat het aminozuur fenylalanine.

Personen met de zeldzame stofwisselingsziekte fenylketonurie  kan men het niet metaboliseren. Mensen die dat hebben zouden daarom aspartaam moeten vermijden.

Bovendien, zijn sommige mensen allergisch voor de klasse van verbindingen die sacharine behoort, genaamd sulfonamiden. Voor hen, kan sacharine leiden tot ademhalingsproblemen, huiduitslag of diarree.

Kortom: Kunstmatige zoetstoffen worden over het algemeen als veilig beschouwd, maar moet worden vermeden door mensen met fenylketonurie of die allergisch zijn voor sulfonamiden.

Tot slot

Over het algemeen levert het gebruik van kunstmatige zoetstoffen weinig risico’s met zich mee en kan zelfs voordelen hebben voor gewichtsverlies, bloedsuikerspiegel en tandheelkundige gezondheid.

Deze zoetstoffen zijn vooral nuttig als je ze gebruikt om de hoeveelheid toegevoegde suikers in uw voeding te verminderen.

Wel blijft de kans op negatieve effecten en kunnen variëren van persoon tot persoon.

Sommige mensen kunnen zich slecht voelen of ervaren negatieve effecten na consumptie van kunstmatige zoetstoffen, zelfs als ze veilig zijn en goed verdragen worden door de meeste mensen.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text