Kunstmatige zoetstoffen: goed of slecht

Kunstmatige zoetstoffen: goed of slecht?

Kunstmatige zoetstoffen: goed of slecht?

Kunstmatige zoetstoffen zijn vaak de oorzaak van een verhit debat.

Aan de ene kant wordt beweerd dat ze het risico op kanker verhogen en een negatief effect hebben op je bloedsuikerspiegel en darmgezondheid.

Aan de andere kant beschouwen de meeste gezondheidsautoriteiten ze als veilig en veel mensen gebruiken ze om minder suiker te eten en gewicht te verliezen.

Dit artikel bespreekt het bewijsmateriaal over kunstmatige zoetstoffen en hun gezondheidseffecten.

Wat zijn kunstmatige zoetstoffen?

Kunstmatige zoetstoffen, of suikervervangers, zijn chemicaliën die aan sommige voedingsmiddelen en dranken worden toegevoegd om ze zoet te maken.

Mensen noemen ze vaak “intense zoetstoffen” omdat ze een smaak geven die vergelijkbaar is met tafelsuiker, maar wel duizend keer zoeter.

Hoewel sommige zoetstoffen calorieën bevatten , is hoeveelheid die nodig is om producten te zoeten is zo klein dat je uiteindelijk bijna geen calorieën binnenkrijgt(1).

Kortom: Kunstmatige zoetstoffen zijn chemicaliën die worden gebruikt om voedingsmiddelen en dranken te zoeten. Ze leveren vrijwel nul calorieën.

Hoe werken kunstmatige zoetstoffen?

Het oppervlak van je tong is bedekt met veel smaakpapillen. Elke smaakpapil bevat verschillende smaakreceptoren die verschillende smaken detecteren(2).

Wanneer u eet, komen de verschillende voedingsmoleculen in contact met uw smaakreceptoren.

Een perfecte pasvorm tussen een molecuul en een receptor stuurt een signaal naar je hersenen, waardoor je de smaak kunt identificeren(2).

Het suikermolecuul past bijvoorbeeld perfect in de smaakreceptor voor zoetheid, zoals een slot en een sleutel, waardoor uw hersenen de zoete smaak kunnen identificeren.

De moleculen van kunstmatige zoetstoffen zijn vergelijkbaar genoeg met suikermoleculen die ze op de zoetheidsreceptor passen.

Ze zijn echter over het algemeen te verschillend van suiker voor uw lichaam om ze in calorieën af te breken. Dit is waarom ze een zoete smaak hebben zonder de toegevoegde calorieën.

Slechts een minderheid van kunstmatige zoetstoffen heeft een structuur die uw lichaam kan afbreken in calorieën. Omdat er maar heel kleine hoeveelheden kunstmatige zoetstoffen nodig zijn om het eten zoet te maken, verbruik je vrijwel geen calorieën(1).

Kortom: Kunstmatige zoetstoffen smaken zoet omdat ze worden herkend door de zoetheidsreceptoren op je tong. Ze leveren vrijwel nul calorieën omdat de meeste niet door je lichaam kunnen worden afgebroken.

Wat zijn de namen van kunstmatige zoetstoffen?

Deze kunstmatige zoetstoffen mogen worden gebruikt in de VS en / of binnen de Europese Unie(34):

  • Aspartaam: 200 keer zoeter dan tafelsuiker. Aspartaam is bekend onder de merknamen Nutrasweet, Canderel of Natrena .
  • Acesulfaam kalium: . 200 keer zoeter dan tafelsuiker acesulfaam kalium is geschikt voor koken en bakken en onder merknamen Sunnet.
  • Advantaam: 20.000 keer zoeter dan tafelsuiker, geschikt voor het koken en bakken.
  • Aspartaam-acesulfaamzout: 350 keer zoeter dan tafelsuiker, en onder de merknaam Twinsweet bekend.
  • Cyclamaat: 50 keer zoeter dan tafelsuiker. Cyclamaat is geschikt voor het koken en bakken. Echter, het is al verboden in de VS sinds 1970.
  • Neotaam: 13.000 keer zoeter dan tafelsuiker. Neotaam is geschikt voor het koken en bakken en onder de merknaam Spienda bekend.
  • Neohesperidine: 340 keer zoeter dan tafelsuiker. Het is geschikt voor het koken, bakken en mengen met zure voedingsmiddelen. Het is niet goedgekeurd voor gebruik in de Verenigde Staten.
  • Sacharine: 700 keer zoeter dan tafelsuiker. Het is bekend onder de merknamen Splenda, en SucraPlus.
  • Sucralose: . 600 keer zoeter tafelsuiker sucralose is geschikt voor het koken, bakken en mengen met zure voedingsmiddelen. Het is bekend onder de merknaam Splenda.

Kortom: Er bestaan veel verschillende soorten kunstmatige zoetstoffen, maar niet alle zijn goedgekeurd voor gebruik overal ter wereld. De meest voorkomende zijn aspartaam, sucralose, saccharine, neotaam en acesulfaam-kalium.

Kunstmatige zoetstoffen, eetlust en gewicht

Kunstmatige zoetstoffen zijn vaak populair bij mensen die proberen af ​​te vallen.

De effecten op eetlust en gewicht verschillen echter per onderzoek.

Effecten op de eetlust

Sommige mensen denken dat kunstmatige zoetstoffen de eetlust daadwerkelijk kunnen verhogen en gewichtstoename bevorderen(5).

Ze denken dat kunstmatige zoetstoffen mogelijk niet in staat zijn het “voedselbeloning” te activeren dat nodig is om je tevreden te laten voelen nadat je gegeten hebt(6).

Omdat ze zoet smaken, maar de calorieën missen die worden gevonden in andere zoet smakende voedingsmiddelen, denken ze dat ze de hersenen verwarren en nog steeds hongerig voelen(78).

Bovendien denken sommige wetenschappers dat je meer van een kunstmatig gezoete voeding moet eten, in vergelijking met de met suiker gezoete versie, om je vol te voelen.

Er is zelfs gesuggereerd dat zoetstoffen de hunkering naar suikerhoudend voedingsmiddelen kunnen veroorzaken(5).

Hoewel deze theorieën plausibel zijn, ondersteunen veel recente studies niet het idee dat kunstmatige zoetstoffen de honger of de calorie-inname verhogen(910111213).

In feite bleek in verschillende studies dat deelnemers rapporteren minder honger en consumeren minder calorieën wanneer ze suikerhoudend voedsel en dranken vervangen door kunstmatig gezoete alternatieven(1415161718).

Kortom: Recente studies vinden dat het vervangen van suikerhoudende voedingsmiddelen of dranken door kunstmatig gezoete voedingsmiddelen de honger en de calorie-inname kan verminderen.

Effecten op gewicht

Wat gewichtsbeheersing betreft, rapporteren sommige observationele studies een verband tussen het consumeren van kunstmatig gezoete dranken en obesitas(1920).

Gerandomiseerde gecontroleerde studies – de gouden standaard in wetenschappelijk onderzoek – rapporteren echter dat kunstmatige zoetstoffen het lichaamsgewicht, de vetmassa en de tailleomtrek kunnen verminderen(2122).

Deze studies tonen ook aan dat het vervangen van frisdranken met suikervrije versies body mass index (BMI) kan tot 1,3-1,7 punten verlagen(2324).

Bovendien kan het kiezen van kunstmatig gezoete voedingsmiddelen in plaats van die met toegevoegde suikers de hoeveelheid dagelijkse calorieën die u verbruikt verminderen.

Verschillende onderzoeken van 4 weken tot 40 maanden laten zien dat dit kan leiden tot gewichtsverlies van maximaal 1,3 kg(132526).

Kunstmatig gezoete dranken kunnen een gemakkelijk alternatief zijn voor reguliere frisdrank consumenten die hun suikerconsumptie willen verminderen.

Kiezen voor light frisdrank leidt echter niet tot gewichtsverlies als u dit compenseert door grotere porties of extra snoep te eten. Als light frisdrank je trek in snoep verhoogt, vasthouden aan water is misschien het beste(27).

Kortom: Het vervangen van suikerhoudende voedingsmiddelen en dranken door kunstmatig gezoete voedingsmiddelen kan u helpen om wat af te vallen.

Kunstmatige zoetstoffen en diabetes

Diabetici kunnen baat hebben bij het kiezen van kunstmatige zoetstoffen, die het plezier van een zoete smaak bieden zonder de bijbehorende stijging van de bloedsuikerspiegel.(182829).

Sommige studies melden echter dat het drinken van light frisdrank het risico op diabetes met 6-121% kan verhogen(303132).

Dit lijkt misschien tegenstrijdig, maar het is belangrijk op te merken dat alle studies observationeel zijn. Ze kunnen niet bewijzen dat kunstmatige zoetstoffen diabetes veroorzaken, alleen dat mensen die waarschijnlijk diabetes type 2 ontwikkelen, ook graag light frisdrank drinken.

Aan de andere kant tonen veel gecontroleerde onderzoeken aan dat kunstmatige zoetstoffen geen invloed hebben op de bloedsuikerspiegel of insulineniveaus (333435363738).

Tot dusver vond slechts één kleine studie van Spaanse vrouwen een negatief effect.

Vrouwen die een kunstmatig gezoete drank dronken voor een suikerig drankje hadden 14% hogere bloedsuikerspiegels en 20% hogere insulineniveaus, vergeleken met degenen die vóór de suikerhoudende drank water dronken(39).

De deelnemers waren echter niet gewend om kunstmatig gezoete dranken te drinken, wat de resultaten gedeeltelijk kan verklaren. Bovendien kunnen kunstmatige zoetstoffen verschillende effecten hebben op basis van de leeftijd van de mensen of genetische achtergrond ((39).

Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat het vervangen van met suiker gezoete dranken met kunstmatig gezoete dranken sterkere effecten veroorzaakte bij de Spaanse jeugd (40).

Dit kan te maken hebben met het onverwachte effect dat is waargenomen bij Spaanse vrouwen hierboven.

Hoewel niet unaniem, is het huidige bewijs in het algemeen gunstig voor het gebruik van kunstmatige zoetstoffen bij diabetici. Dat gezegd hebbende, is er meer onderzoek nodig om de langetermijneffecten in verschillende populaties te evalueren.

Kortom: Kunstmatige zoetstoffen kunnen diabetici helpen de hoeveelheid toegevoegde suikers in hun voeding te verminderen. Er is echter meer onderzoek nodig naar de effecten op verschillende populaties.

Kunstmatige zoetstoffen en metabool syndroom

Metabool syndroom verwijst naar een cluster van medische aandoeningen, waaronder hoge bloeddruk, hoge bloedsuikerspiegel, teveel buikvet en abnormale cholesterolwaarden.

Deze aandoeningen verhogen het risico op chronische ziekten zoals een beroerte, hartaandoeningen en diabetes type 2.

Sommige studies suggereren dat frisdrank drinkers een 36% hoger risico op metabool syndroom kunnen hebben(41).

Studies van hogere kwaliteit melden echter dat light frisdrank geen effect heeft of een beschermende werking heeft.

Een recent onderzoek leverde overgewicht en zwaarlijvige deelnemers met ofwel een 1 liter reguliere frisdrank, light frisdrank, water of halfvolle melk per dag(424344).

Aan het einde van de zes maanden durende studie hadden deelnemers die de light frisdrank dronken opvallende verschillen in vergelijking met degenen die normale frisdrank drinken.

Ze wogen 17-21% minder en hadden 24-31% minder buikvet, 32% lagere cholesterolwaarden en 10-15% lagere bloeddruk(44).

Water had dezelfde voordelen als light frisdrank, in vergelijking met gewone frisdrank (44).

Kortom: Kunstmatige zoetstoffen zullen het metabool syndroom waarschijnlijk niet bevorderen. Het vervangen van suikerhoudende dranken door kunstmatig gezoete dranken kan het risico op verschillende medische aandoeningen zelfs verminderen.

Kunstmatige zoetstoffen en darmgezondheid

Uw darmbacteriën spelen een belangrijke rol bij de gezondheid en slechte gezondheid van de darm is verbonden met talrijke problemen.

Deze omvatten gewichtstoename, slechte controle van de bloedsuikerspiegel, metabool syndroom, een verzwakt immuunsysteem en verstoorde slaap(454647484950).

De samenstelling en functie van darmbacteriën varieert van persoon tot persoon en lijkt te worden beïnvloed door wat u eet, inclusief kunstmatige zoetstoffen(5152).

In één recent onderzoek verstoorde het kunstmatige zoetstof saccharine de balans van de darmbacteriën in vier van de zeven gezonde deelnemers die niet gewend waren ze te consumeren.

De vier “responders” vertoonden ook een slechtere bloedsuikerspiegel zo weinig als vijf dagen na het nuttigen van de kunstmatige zoetstof (53).

Bovendien, toen de darmbacteriën van deze mensen werden overgebracht naar muizen, ontwikkelden de dieren ook een slechte bloedsuikerspiegel(53).

Aan de andere kant hadden de muizen geïmplanteerd met de darmbacteriën van “non-responders” geen veranderingen in hun vermogen om de bloedsuikerspiegel te reguleren(53).

Hoewel dit interessant is, is dit de enige studie tot nu toe die deze effecten bij mensen laat zien. Meer studies zijn nodig voordat sterke conclusies kunnen worden getrokken.

Kortom: Kunstmatige zoetstoffen kunnen bij sommige mensen de balans van darmbacteriën verstoren, wat het risico op ziekte zou kunnen vergroten. Er zijn echter meer studies nodig om dit effect te bevestigen.

Kunstmatige zoetstoffen en kanker

Sinds de jaren 1970 is er een debat gaande over de vraag of er een verband bestaat tussen kunstmatige zoetstoffen en het risico op kanker.

Het debat werd ontstoken toen men in dierstudies een verhoogd risico op blaaskanker vond bij muizen die gevoed waren met extreem hoge hoeveelheden van sacharine en cyclamaat(54).

Gelukkig is de stofwisseling van sacharine bij muizen en mensen anders.

Sindsdien hebben meer dan 30 studies bij mensen geen verband gevonden tussen kunstmatige zoetstoffen en het risico op kanker(1555657).

Eén zo’n onderzoek volgde 9.000 deelnemers gedurende 13 jaar en analyseerde hun kunstmatige zoetstof inname. Na rekening te hebben gehouden met andere factoren, vonden de onderzoekers geen verband tussen kunstmatige zoetstoffen en het risico van het ontwikkelen van verschillende soorten kanker(55).

Een recent overzicht analyseerde studies die over een periode van 11 jaar waren gepubliceerd.Er werd ook geen verband gevonden tussen kankerrisico en kunstmatige zoetstof consumptie(58).

Dit werd ook geëvalueerd door Amerikaanse en Europese regelgevende instanties. Beiden waren het erover eens dat kunstmatige zoetstoffen in aanbevolen hoeveelheden het kankerrisico niet vergroten(159).

Een uitzondering is cyclamaat, dat werd verboden voor gebruik in de VS nadat de oorspronkelijke studie over blaaskanker in 1970 uitkwam.

Sindsdien is bij uitgebreide onderzoeken bij dieren geen verband met kanker aangetoond.Cyclamaat is echter nooit opnieuw goedgekeurd voor gebruik in de VS (1).

Kortom: Op basis van het huidige wetenschappelijke bewijs is het onwaarschijnlijk dat kunstmatige zoetstoffen het risico op kanker bij de mens verhogen.

Kunstmatige zoetstoffen en tandgezondheid

Tandcariës – ook bekend als gaatjes of tandbederf – komen voor wanneer de bacteriën in je mond suiker fermenteren. Zuur wordt geproduceerd, wat tandglazuur kan beschadigen.

In tegenstelling tot suikers reageren kunstmatige zoetstoffen niet met de bacteriën in de mond.Dit betekent dat ze geen zuren vormen en daarom geen tandbederf veroorzaken(60).

Onderzoek toont ook aan dat sucralose minder snel tandbederf veroorzaakt dan suiker.

De Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) stelt dat alle kunstmatige zoetstoffen, wanneer ze worden geconsumeerd in plaats van suiker, het zuur neutraliseren en tandbederf helpen voorkomen(6061).

Kortom: Kunstmatige zoetstoffen, wanneer ze worden geconsumeerd in plaats van suiker, verminderen de kans op tandbederf.

Aspartaam, hoofdpijn, depressie en epileptische aanval

Sommige kunstmatige zoetstoffen kunnen onaangename symptomen veroorzaken zoals hoofdpijn, depressie en epileptische aanval, althans kan het bij sommige individuen veroorzaken.

Hoewel de meeste studies geen verband vinden tussen aspartaam ​​en hoofdpijn, wel dat sommige mensen gevoeliger zijn dan anderen(6263646566).

Deze individuele variabiliteit kan ook van toepassing zijn op de effecten van aspartaam ​​op depressie.

Personen met stemmingsstoornissen hebben bijvoorbeeld meer kans depressieve symptomen te ervaren als reactie op de consumptie van aspartaam (67).

Ten slotte verhogen kunstmatige zoetstoffen het risico van toevallen bij de meeste mensen niet. Eén studie meldde echter verhoogde hersenactiviteit bij kinderen met elliptische aanvallen(686970).

Kortom: Kunstmatige zoetstoffen veroorzaken bij de meeste mensen waarschijnlijk geen hoofdpijn, depressie of toevallen. Sommige personen kunnen echter gevoeliger zijn voor deze effecten dan anderen.

Veiligheid en bijwerkingen

Kunstmatige zoetstoffen worden over het algemeen als veilig voor menselijke consumptie beschouwd(1).

Ze worden zorgvuldig getest en gereguleerd door de Europese en internationale autoriteiten om ervoor te zorgen dat ze veilig zijn om te eten en te drinken.

Dat gezegd hebbende, sommige mensen moeten voorkomen dat ze het consumeren. Aspartaam ​​bevat bijvoorbeeld het aminozuur fenylalanine.

Personen met de zeldzame metabole stoornis fenylketonurie (PKU) kunnen het niet metaboliseren. Mensen die PKU hebben, moeten daarom aspartaam ​​vermijden.

Sommige mensen zijn bovendien allergisch voor de klasse van stoffen waartoe sacharine behoort, ook wel sulfonamiden genoemd. Voor hen kan sacharine leiden tot ademhalingsproblemen, huiduitslag of diarree.

Kortom: Kunstmatige zoetstoffen worden over het algemeen als veilig beschouwd, maar moeten worden vermeden door mensen met fenylketonurie of mensen die allergisch zijn voor sulfonamiden.

Tot slot

Over het algemeen brengt het gebruik van kunstmatige zoetstoffen weinig risico’s met zich mee en kan het zelfs voordelen hebben voor gewichtsverlies, controle van de bloedsuikerspiegel en gebitgezondheid.

Deze zoetstoffen zijn vooral nuttig als u ze gebruikt om de hoeveelheid toegevoegde suiker in uw dieet te verminderen.

Dat gezegd hebbende, de waarschijnlijkheid van negatieve effecten kan van persoon tot persoon verschillen.

Sommige mensen voelen zich slecht of ervaren negatieve effecten na het nuttigen van kunstmatige zoetstoffen, zelfs als ze veilig zijn en door de meeste mensen goed worden verdragen.

Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.