Ad Clicks :Ad Views :
img

Teveel kurkuma geeft dat bijwerkingen?

2466 Views

Teveel kurkuma geeft dat bijwerkingen?

Kurkuma is razend populair geel kruid afkomstig uit het zuiden van Azië. Het is een essentieel ingrediënt in veel Indiase gerechten.

Het wordt ook geconsumeerd vanwege de voordelen voor de gezondheid. Supplementen van kurkuma, of curcumine – het belangrijkste actieve bestanddeel – komen steeds vaker voor.

Sommige mensen zijn echter bezorgd over de mogelijke bijwerkingen van hoog gedoseerde kurkuma- en curcumine supplementen. Deze beoordeling bekijkt het bewijsmateriaal.

Wat is Kurkuma?

Kurkuma, ook bekend onder de wetenschappelijke naam Curcuma longa , is een oud Indiaans kruid, geneeskrachtig kruid en voedingskleurstof in de gemberfamilie .

De wortelstelen, die wortelstokken worden genoemd, zijn helder geel of oranje. Ze worden meestal gedroogd en vermalen tot poeder en zijn rijk aan curcuminoïden, plantenstoffen die verantwoordelijk zijn voor de karakteristieke kleur van kurkuma.

Kurkuma is een essentieel ingrediënt in Indiase curries, waarvan de smaak wordt omschreven als bitter en gepeperd. Bijna alle kurkuma van de wereld wordt verbouwd en geconsumeerd in India.

Het bestaat voornamelijk uit koolhydraten, vooral zetmeel en vezels. Net als alle specerijen bevat kurkuma echter veel plantaardige stoffen en voedingsstoffen.

De belangrijkste actieve stoffen in kurkuma zijn de curcuminoïden. Ze zijn verantwoordelijk voor de oranjegele kleur van kurkuma en de meeste gezondheidsvoordelen ervan.

Het meest bestudeerde curcuminoiden is curcumine, dat ongeveer 3% kurkuma kan uitmaken ( 1 ).

Bovendien bevatten commerciële kurkuma- of curcuminepoeders gewoonlijk additieven. Deze omvatten siliciumdioxide, een antiklontermiddel dat klonteren voorkomt.

Sommige goedkope kurkumapoeders kunnen ook illegale additieven bevatten die niet op de etiketten staan. Kurkuma-vervalsing wordt hieronder in meer detail besproken.

Kortom: Kurkuma is een populaire, geeloranje specerij. Het wordt ook gebruikt als voedingsmiddel en voedingssupplement. De samenstelling curcumine wordt verondersteld verantwoordelijk te zijn voor de meeste gezondheidsvoordelen.

Waarom eten mensen kurkuma?

Een Plaat Vol kurkumapoeder

Kurkuma wordt gebruikt als specerij en voedingskleurstof, waardoor zowel smaak als kleur aan voedsel wordt toegevoegd.

Maar het wordt ook geconsumeerd vanwege de voordelen voor de gezondheid, die allemaal zijn toegeschreven aan curcumine, het belangrijkste actieve ingrediënt.

Curcuminesupplementen hebben de volgende voordelen, om er een paar te noemen:

  • Verminderen van ontstekingen: Chronische ontstekingen worden geassocieerd met vele ziekten.Studies tonen aan dat curcumine-supplementen de niveaus van inflammatoire markers kunnen verlagen(2 ).
  • Verbeteren van antioxidantstatus: Curcumine en andere curcuminoïden zijn krachtige antioxidanten die uw antioxidantstatus kunnen verbeteren (3 ).
  • Verbeteren van bloedvatfunctie: Studies suggereren dat curcuminesupplementen de verwijding van bloedvaten kunnen bevorderen, de bloedstroom kunnen verhogen en de bloeddruk kunnen verlagen( 4 , 5 ).
  • Verlaagd risico op hartaanvallen:: Ze kunnen ook het risico op hartaanvallen verlagen, mogelijk door hun ontstekingsremmende effecten( 6 ).

Dit artikel bevat meer informatie over de gezondheidsvoordelen van kurkuma.

Kortom: Naast het gebruik van kurkuma als specerij- en voedselkleurstof, eten mensen het voor hun gezondheidsvoordelen.

Bijwerkingen van kurkuma en curcumine

Zowel kurkuma als curcumine, het belangrijkste actieve bestanddeel, worden over het algemeen als veilig en zonder ernstige bijwerkingen beschouwd ( 7 , 8 ).

Toch kunnen sommige mensen bijwerkingen ervaren als ze ze in grote hoeveelheden als supplement innemen.

Kurkuma

Kurkuma bevat ongeveer 2% oxalaat . Bij hoge doses kan dit bijdragen aan nierstenen bij voorbeschikte individuen( 9 ).

Bovendien zijn niet alle commerciële kurkuma-poeders zuiver. Sommige zijn vervuild met goedkopere en potentieel toxische ingrediënten die niet op het etiket staan ​​vermeld.

Studies hebben aangetoond dat commerciële kurkumapoeders vulstoffen kunnen bevatten zoals cassavezetmeel of gerst, tarwe- of roggemeel( 10 ).

Het eten van kurkuma dat tarwe, gerst of roggemeel bevat, zal nadelige symptomen veroorzaken bij mensen met glutenintolerantie of coeliakie.

Sommige kurkumapoeders kunnen ook twijfelachtige kleurstoffen voor levensmiddelen bevatten, die worden toegevoegd om de kleur te verbeteren wanneer kurkumapoeders worden verdund met bloem.

Een kleurstof voor levensmiddelen die vaak in India wordt gebruikt, is metanil geel, ook wel zure gele 36 genoemd. Dierproeven tonen aan dat metanil geel kanker en neurologische schade kan veroorzaken wanneer het in grote hoeveelheden wordt geconsumeerd( 11 , 12 , 13 ).

Hoewel de toxische effecten van geel metanil niet zijn onderzocht bij mensen, is het illegaal om te gebruiken in de Verenigde Staten en Europa.

Sommige kurkumapoeders kunnen ook veel lood bevatten, een zwaar metaal dat vooral toxisch is voor het zenuwstelsel (14 , 15 ).

Kortom: Pure kurkuma wordt voor de meeste mensen als veilig beschouwd. Kurkumapoeders kunnen echter soms worden vervuild met goedkope vulstoffen, zoals tarwezetmeel en dubieuze kleurstoffen voor levensmiddelen. Ze kunnen zelfs lood bevatten.

Curcumine

curcumine supplement

Curcuminesupplementen worden als veilig beschouwd en er zijn geen nadelige bijwerkingen gemeld bij lage doses.

Een studie bij 10 volwassenen bleek dat het nemen van 490 mg curcumine per dag gedurende een week veroorzaakte geen bijwerkingen ( 16 ).

Andere studies toonden aan dat het nemen van doses van 1200 – 1200 mg curcumine per dag gedurende 2-6 weken niet tot duidelijke nadelige effecten leidde ( 17 , 18 ).

Toch kan een klein deel van de mensen enkele milde bijwerkingen ervaren bij hogere doses.Deze kunnen zijn:

  • Spijsverteringsproblemen: Mensen kunnen milde spijsvertering kwesties ervaren zoals opgeblazen gevoel , zure reflux , winderigheid en diarree bij een dagelijkse dosis van meer dan 1000 mg ( 19 , 20 ).
  • Hoofdpijn en misselijkheid: Doses van 450 mg of hoger kunnen bij een klein aantal mensen hoofdpijn en misselijkheid veroorzaken  ( 20 , 21 ).
  • Huiduitslag: Mensen hebben melding gemaakt van een huiduitslag na het nemen van een dosering van 8000 mg curcumine of meer, maar dit lijkt zeer zeldzaam te zijn( 20 ).

Extreem hoge doses van 1170 mg per (2.600 mg / kg) lichaamsgewicht per dag gedurende 13 weken, of maximaal twee jaar, kunnen bij ratten ernstige bijwerkingen veroorzaken.

Deze omvatten een toename in levergrootte, gekleurd bont, maagzweren, ontsteking en een verhoogd risico op darm- of leverkanker ( 22 ).

De dosis maakt echter het gif. Er zijn momenteel geen aanwijzingen dat kleinere hoeveelheden curcumine ernstige bijwerkingen bij de mens veroorzaken wanneer het gedurende korte perioden wordt ingenomen, hoewel er geen onderzoek door mensen naar de langetermijneffecten is uitgevoerd.

Kortom: Hoge doses curcumine kunnen bij sommige mensen milde bijwerkingen veroorzaken, maar ze worden over het algemeen als veilig beschouwd. De langetermijneffecten van het nemen van curcumine bij de mens zijn onbekend.

Hoeveel is teveel?

Kurkuma Poeder in een kom en een stapel van Wortel van de Kurkuma

Er zijn geen officiële aanbevelingen voor de inname van kurkuma, en de maximale toelaatbare inname niveau is nog niet geïdentificeerd.

Als algemene regel geldt echter dat u de doseringsaanbevelingen die u op supplementenetiketten vindt, niet mag overschrijden.

Aan de andere kant zijn er enkele officiële richtlijnen voor de inname van curcumine.

De Joint FAO / WHO Expert Committee on Food Additives (JECFA)  de aanvaardbare inname via de voeding is 1,4 mg per (3 mg / kg) lichaamsgewicht per dag ( 23 ).

Voor een 81 kg zware man zou dit zich vertalen in 239 mg per dag.

Eén beoordeling concludeerde echter dat doses van 3.600-8.000 mg per dag geen ernstige bijwerkingen veroorzaken. Een andere studie toonde aan dat enkele doses van 12.000 mg goed werden verdragen ( 20 , 24 ).

Kortom: Er zijn geen officiële richtlijnen voor de inname van kurkuma, maar de aanvaardbare inname voor curcumine is 1,4 mg per pond (3 mg / kg) lichaamsgewicht.

 Tot slot

Supplementen voor kurkuma en curcumine lijken geen ernstige bijwerkingen te hebben.

Sommige mensen kunnen echter in hoge doses last hebben van mild ongemak, zoals hoofdpijn of diarree.

Onthoud dat kurkuma van lage kwaliteit kan worden versneden met goedkope vullers, zoals tarwezetmeel, wat bij mensen met glutenintolerantie nadelige symptomen zal veroorzaken.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

2 Comments

    Leave a Comment

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    drie × drie =

    It is main inner container footer text