Mijn Gezondheid

over gezonde voeding

img
Home / Specerijen / Teveel kurkuma geeft dat bijwerkingen?

Teveel kurkuma geeft dat bijwerkingen?

1789 Views

Teveel kurkuma geeft dat bijwerkingen?

Kurkuma is razend populair geel specerij afkomstig uit het zuiden van Azië. Het is een essentieel ingrediënt in veel Indiase gerechten.

Het wordt ook gebruikt voor zijn voordelen voor de gezondheid. Supplementen van kurkuma of curcumine – is de belangrijkste werkzame stof – speelt een steeds belangrijkere rol.

Echter, sommige mensen zijn bezorgd over de mogelijke bijwerkingen van een hoge dosis kurkuma en curcumine supplementen. Dit artikel kijkt naar het bewijs.

Wat is Kurkuma?

Kurkuma, ook bekend onder de wetenschappelijke naam Curcuma longa , is een oud Indiase specerij, geneeskrachtig kruid en een voedingskleurstof.

De wortel, de zogenaamde wortelstokken, zijn helder geel of oranje. Ze worden meestal gedroogd of vermalen tot poeder en zijn rijk aan curcuminoïden , plantaardige stoffen die verantwoordelijk zijn voor de karakteristieke kleur van kurkuma.

Kurkuma is een essentieel ingrediënt in Indiase curry’s, de smaak wordt omschreven als bitter en peperig. Bijna alle kurkuma in de wereld wordt geteeld in India.

Het bestaat voornamelijk uit koolhydraten, vooral zetmeel en vezels. Echter zoals alle kruiden bevat kurkuma talrijke plantenstoffen en voedingsstoffen.

De belangrijkste actieve stoffen in kurkuma zijn de curcuminoïden. Zij zijn verantwoordelijk voor de oranje-gele kleur van kurkuma en de meeste van haar voordelen voor de gezondheid.

De meest bestudeerde curcuminoiden is curcumine, dat ongeveer 3% van kurkuma vormt ( 1 ).

Bovendien commerciële kurkuma of curcumine poeders bevatten gewoonlijk toevoegsels. Deze omvatten siliciumdioxide , een anti-klontermiddel dat klontering voorkomt.

Sommige goedkope kurkuma poeders kunnen ook illegaal additieven bevatten die niet worden vermeld op de etiketten. Kurkuma vervalsing wordt hieronder in meer detail besproken.

Samenvatting: Kurkuma is een populaire, geel-oranje specerij. Het wordt ook gebruikt als voedingskleurstof en voedingssupplement. De verbindingen in curcumine  zijn verantwoordelijk voor de meeste voordelen voor de gezondheid.

Waarom eten mensen kurkuma?

Een Plaat Vol kurkumapoeder

Kurkuma wordt gebruikt als specerij en voedingskleurstof, zowel voor de smaak als voor de kleur om aan voedsel toe te voegen.

Maar het wordt ook verbruikt voor zijn voordelen voor de gezondheid, die zijn toegeschreven aan curcumine, de belangrijkste werkzame stof.

Curcumine supplementen hebben de volgende voordelen:

  • Verminderen van ontstekingen: Chronische ontstekingen worden geassocieerd met vele ziekten. Studies tonen aan dat curcumine supplementen de niveaus van ontstekingsmarkers kan verminderen (2 ).
  • Verbeteren van antioxidant status: Curcumine en andere curcuminoiden zijn krachtige antioxidanten die uw antioxidant-status kan verbeteren (3 ).
  • Verbeteren van bloedvat functie: Studies suggereren dat curcumine supplementen de verwijding van de bloedvaten kan bevorderen, verhogen van de bloedstroom en het verminderen van de bloeddruk ( 4 , 5 ).
  • Het verlagen kans op een hartaanval: Zij kan ook het risico op hartaanvallen verlagen, mogelijk dankzij hun ontstekingsremmende effecten ( 6 ).

Dit artikel bevat meer informatie over de gezondheidsvoordelen van kurkuma.

Samenvatting: Naast het gebruik van kurkuma als specerij en voedingskleurstof, mensen eten het voor zijn voordelen voor de gezondheid.

Bijwerkingen van kurkuma en curcumine

Kurkuma zowel curcumine, haar voornaamste werkzaam bestanddeel, worden algemeen beschouwd als veilig en zonder ernstige bijwerkingen ( 7 , 8 ).

Toch kunnen sommige mensen bijwerkingen ondervinden bij hen die grote doses als supplementen nemen.

Kurkuma

Kurkuma bevat ongeveer 2% oxalaat . Bij hoge doseringen kan dit nierstenen veroorzaken bij individuen die aanleg daarvoor hebben ( 9 ).

Bovendien, niet alle commerciële kurkuma poeders zijn zuiver. Sommige zijn vermengd met goedkoper en potentieel toxische ingrediënten niet op het etiket vermeld staan.

Studies hebben aangetoond dat commerciële kurkuma poeders vulstoffen zoals cassave zetmeel of gerst, tarwezetmeel of roggebloem kan bevatten ( 10 ).

Het eten van kurkuma, dat bestaat uit tarwe, gerst of rogge zal negatieve symptomen bij mensen veroorzaken met gluten-intolerantie of coeliakie.

Sommige kurkuma poeders kunnen ook twijfelachtig kleurstoffen bevatten, die worden toegevoegd om de kleur te verbeteren wanneer kurkuma poeders zijn verdund met meel.

Een voedingskleurstof veelvuldig gebruikt in India is metanil geel, ook wel zure gele 36 genoemd. dieronderzoek blijkt dat metanil gele kanker en neurologische schade kan veroorzaken wanneer het wordt gebruikt in grote hoeveelheden ( 11 , 12 , 13 ).

Terwijl de toxische effecten van metanil geel zijn niet onderzocht bij de mens, het is illegaal om te gebruiken in de Verenigde Staten en Europa.

Sommige kurkuma poeders kunnen ook rijk aan lood zijn, een zwaar metaal dat bijzonder giftig is voor het zenuwstelsel (14 , 15 ).

Samenvatting: Pure kurkuma wordt beschouwd als veilig voor de meeste mensen. kurkuma poeders worden soms vermengd met goedkope vulstoffen, zoals tarwezetmeel en twijfelachtige kleurstoffen. Ze kunnen zelfs bevatten lood.

Curcumine

curcumine supplement

Curcumine supplementen worden beschouwd als veilig en hebben geen negatieve bijwerkingen bij lage doses.

Een studie bij 10 volwassenen bleek dat het nemen van 490 mg curcumine per dag gedurende een week veroorzaakte geen bijwerkingen ( 16 ).

Andere studies toonden aan dat het nemen van doses van 1,200-2,100 mg curcumine per dag gedurende 2-6 weken leidde niet tot enige duidelijke bijwerkingen ( 17 , 18 ).

Toch kan een klein deel van de mensen wat milde bijwerkingen bij hogere doses ervaren. Deze kunnen zijn:

  • Spijsvertering problemen: Mensen kunnen milde spijsvertering kwesties ervaren zoals opgeblazen gevoel , zure reflux , winderigheid en diarree bij een dagelijkse dosis van meer dan 1000 mg ( 19 , 20 ).
  • Hoofdpijn en misselijkheid: Doses van 450 mg of meer kunnen hoofdpijn en misselijkheid veroorzaken bij een klein aantal mensen ( 20 , 21 ).
  • Huiduitslag: Mensen hebben melding gemaakt van een huiduitslag na het nemen van een dosering van 8000 mg curcumine of meer, maar dit lijkt zeer zelden te zijn( 20 ).

Extreem hoge doses van 1170 mg per (2.600 mg / kg) lichaamsgewicht per dag gedurende 13 weken, of tot twee jaar zouden sommige ernstige bijwerkingen veroorzaken bij ratten.

Deze omvatten een toename van de grootte van de lever, maagzweren, ontstekingen een verhoogd risico van darm of leverkanker ( 22 ).

Echter, deze dosering maakt het vergif. Er is momenteel geen bewijs dat lagere hoeveelheden van curcumine ernstige bijwerkingen bij de mens veroorzaken wanneer genomen gedurende een korte periode, hoewel menselijke studies over de effecten op lange termijn ontbreken.

Samenvatting: Hoge doses van curcumine kan milde bijwerkingen veroorzaken bij sommige mensen, maar ze worden over het algemeen als veilig beschouwd. De lange-termijn effecten van het nemen van curcumine bij de mens zijn onbekend.

Hoeveel is teveel?

Kurkuma Poeder in een kom en een stapel van Wortel van de Kurkuma

Er zijn geen officiële aanbevelingen voor de inname van kurkuma, en de maximale toelaatbare inname niveau is nog niet geïdentificeerd.

Echter, als algemene regel, u mag niet meer dan de aanbevolen dosering op het etiket nemen.

Aan de andere kant zijn er een aantal officiële richtlijnen voor de inname van curcumine.

De Joint FAO / WHO Expert Committee on Food Additives (JECFA)  de aanvaardbare inname via de voeding is 1,4 mg per (3 mg / kg) lichaamsgewicht per dag ( 23 ).

Voor een 81 kg zware man, zou dit vertalen in 239 mg per dag.

Echter, één overzicht is tot de conclusie dat doses van 3,600-8,000 mg per dag geen ernstige bijwerkingen veroorzaken. Een andere studie toonde aan dat een eenmalige dosis van 12.000 mg werden goed verdragen ( 20 , 24 ).

Samenvatting: Er zijn geen officiële richtlijnen voor de inname van kurkuma, maar de aanvaardbare inname van curcumine  is 1,4 mg per (3 mg / kg) lichaamsgewicht.

 Tot Slot

Kurkuma en curcumine supplementen lijken geen ernstige bijwerkingen te hebben.

Echter, sommige mensen zijn gevoelig voor licht ongemak, zoals hoofdpijn of diarree, bij hoge doses.

Houd in gedachten dat lage kwaliteit kurkuma kan worden vermengd met goedkope vulstoffen, zoals tarwezetmeel, die mogelijk negatieve symptomen bij mensen met een glutenintolerantie zal veroorzaken.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text