kurkuma

Is kurkuma gezond?

Kurkuma (geelwortel) (aka Curcuma longa) is een plant dit gebruikt wordt voor zijn wortelstokken die verwerkt worden in kurkuma poeder. Kurkuma is donker oranje of geelachtig en zeer vergelijkbaar met het uiterlijk van de gemberwortel.

Kurkuma wordt gedroogd en gemalen tot poeder, dat wordt gebruikt als specerij in de Indiase keuken en curry’s. Het werkzame bestanddeel curcumine; het heeft een aards en licht bittere smaak met een mosterd geur.

Voedingsstoffen

Het bevat calcium, koper, vezels, ijzer, magnesium, mangaan, fosfor, kalium, selenium, natrium en zink. Kurkuma is ook rijk aan vitamine C, D, K en verschillende B-vitamines.
Kurkuma heeft kleine hoeveelheden van omega-3 en omega-6 vetzuren en meervoudig onverzadigde vetzuren.

Gezondheidsvoordelen kurkuma

Anti-kanker:

Het hoge gehalte aan antioxidanten helpt de dikke darm cellen te beschermen tegen vrije radicalen, die schade kunnen toebrengen aan cellulaire DNA. Curcumine kan het lichaam helpen met het vernietigen van gemuteerde kankercellen, zodat ze niet verder kunnen verspreiden en meer schade veroorzaken. Ook helpt het vertragen van tumor vorming en verhindert de bloedtoevoer naar kankercellen zodat dit de groei verstoort.

Ontstekingsremmende eigenschappen:

Het vluchtige oliedeel van kurkuma heeft belangrijke ontstekingsremmende eigenschappen. De krachtige eigenschap van kurkuma is curcumine, die ook verantwoordelijk is voor de intense geeloranje kleur. In tegenstelling tot medicijnen heeft curcumine geen toxische bijwerkingen zoals zweren.

Cardiovasculaire gezondheid:

De curcumine in kurkuma voorkomt de oxidatie van cholesterol. Geoxideerde cholesterol beschadigt de bloedvaten en bouwt plaque op die een hartaanval of beroerte kan veroorzaken. Het voorkomen van oxidatie van cholesterol helpt de ontwikkeling van atherosclerose en diabetische hartziekten te verminderen.

Kurkuma is een uitstekende bron van vitamine B6, die homocysteïnegehalte kan verhinderen om de bloedvat wanden te vergroten en direct te beschadigen. Een hoge inname van vitamine B6 kan het risico op hartaandoeningen verminderen.

Immuunsysteem:

De antibacteriële, antivirale en antifungale eigenschappen zijn bruikbaar voor het versterken van het immuunsysteem. En is de eerste verdedigingslinie in het spijsverteringsstelsel, bacteriële of virale infecties te voorkomen.

Inflammatoire darmziekte :

Curcumine kan een goedkope en een succesvolle behandeling voor  inflammotiore darmziekte zijn zoals de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa. Onderzoekers geloven dat curcumine helpt deze ziekten met de antioxidant activiteiten die het biedt naast de reservering van een belangrijke cellulaire inflammatoire die ontsteking vermindert.

Leverfunctie:

Kurkuma heeft de mogelijkheid om de ontgifting te verbeteren door het induceren van de ontwikkeling van primaire leverontgifting enzym glutathion-S-transferase (GST) enzymen.

Reumatoïde artritis:

Curcumine heeft krachtige antioxiderende effecten en neutraliseert schadelijke vrije radicalen die anders gezonde cellen beschadigen. Vrije radicalen zijn verantwoordelijk voor het veroorzaken van pijnlijke gewrichtsschade en ontsteking. Van curcumine is aangetoond dat het de ochtendstijfheid vermindert, het uithoudingsvermogen verbetert en de gewrichtszwelling vermindert.

Verbruik tips

Voor therapeutisch gebruik, kiezen voor biologische voor zijn zuiverheid en een verhoogde efficiëntie. Kurkuma wordt meestal gebruikt in gedroogde poedervorm maar kan ook vers worden gebruikt, zoals gember.

Bij het gebruik van kurkuma. Oppassen het kan vlekken veroorzaken die moeilijk zijn te verwijderen van uw snijplank of iets dat in aanraking komt met kurkuma.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.