kurkuma versus curcumine

Kurkuma versus Curcumine: Welke zou u moeten nemen?

Kurkuma is een kruid dat veel in Azië wordt gebruikt en een hoofdingrediënt is in curries.

Vanwege de gele kleur wordt het soms Indiase saffraan genoemd (1).

Bovendien heeft het uitgebreide gebruik ervan in de traditionele geneeskunde aanzienlijke belangstelling gewekt voor de gezondheidsvoordelen ervan.

Curcumine is het belangrijkste actieve ingrediënt in kurkuma.

Dit artikel bespreekt de voordelen van en de belangrijkste verschillen tussen kurkuma en curcumine en hoe deze kunnen worden aangevuld.

Wat is kurkuma en curcumine?

Kurkuma komt van de wortel van Curcuma longa, een bloeiende plant van de gemberfamilie.

Het wordt vaak verkocht in een kruidenpotjes. Als het product echter vers wordt gekocht, lijkt het op gember , met een intensere gele tot gouden kleur.

In India wordt kurkuma gebruikt om huidaandoeningen, problemen met de spijsvertering, pijntjes en kwalen te behandelen. In feite is het een hoofdbestanddeel van de Ayurvedische geneeskunde, een vorm van traditionele genezing (2).

Kurkuma bevat veel plantaardige stoffen, maar één groep de curcuminoïden, heeft de grootste gezondheidsbevorderende effecten (34).

Drie opmerkelijke curcuminoïden zijn curcumine, demethoxycircumine en bisdemethoxycurcumine. Curcumine is hiervan het meest actieve en meest heilzame voor de gezondheid (3).

Curcumine dat ongeveer 2-8% van de meeste kurkuma-preparaten vertegenwoordigt, geeft kurkuma haar eigen kleur en smaak (5).

Op zichzelf staat curcumine bekend om zijn ontstekingsremmende en antioxiderende effecten (67).

Kortom: Kurkuma wordt gebruikt voor de behandeling van veel gezondheidsproblemen, zoals problemen met de huid en de spijsvertering. Het bevat de actieve ingrediënt curcumine, die ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen heeft.

Ze hebben veel voordelen in het algemeen

Kurkuma en curcumine hebben geneeskrachtige eigenschappen die veel voordelen voor de gezondheid bieden (8).

Hier zijn enkele van de gebieden waarop zowel kurkuma en curcumine duidelijke voordelen hebben opgeleverd, ondersteund door de wetenschap:

  • Artrose: plantaardige bestanddelen in kurkuma die curcumine bevatten, kunnen markers van ontsteking verminderen en kunnen osteoartritis-symptomen verlichten (3910).
  • Obesitas: Kurkuma en curcumine remmen mogelijk de ontstekingsroute die gepaard gaat met obesitas en kunnen helpen bij het reguleren van lichaamsvet (51112).
  • Hartaandoening: Kurkuma en curcumine kunnen ‘slecht’ LDL-cholesterol en triglyceriden verminderen en daardoor het risico op hartaandoeningen verminderen (13).
  • Diabetes: Kurkuma en curcumine kunnen de bloedsuikerspiegel verbeteren en mogelijk de effecten van diabetes op uw lichaam verminderen(141516).
  • Lever: Een onderzoek bij ratten wees uit dat kurkuma extract en curcumine beschermden tegen chronische leverschade door schadelijke oxidatieve stress te verminderen (17).
  • Kanker: Hoewel het onderzoek nog in de kinderschoenen staat, kunnen kurkuma en curcumine de activiteit van darm- en andere kankercellen verlagen(181920).
  • Schimmelwerende middelen: Kurkuma en curcumine kunnen de celmembranen van schimmels verstoren en kunnen worden gebruikt in combinatie met schimmel medicijn voor betere resultaten (212223).
  • Antibacterieel: Kurkuma en curcumine hebben sterke antibacteriële effecten. Ze kunnen de groei van veel ziekteverwekkende bacteriën verminderen (232425).

Kortom: Kurkuma en curcumine hebben allebei antimicrobiële en medicinale eigenschappen. Studies tonen aan dat ze mensen met hartaandoeningen, artrose en obesitas ten goede kunnen komen.

Kurkuma kan bepaalde voordelen voor de gezondheid hebben die niet zijn toegeschreven aan curcumine

Kurkuma is een plant die veel respect heeft opgedaan in de medische wereld.

Het is niet alleen goed voor artritis, maar het kan ook je hersenen beschermen als je ouder wordt. Het is veelbelovend in de behandeling van de ziekte van Parkinson (2426).

Kurkuma bevat verschillende plantaardige stoffen die samenwerken om uw lichaam te ondersteunen.

Een onderzoek dat naar de antischimmel activiteit van kurkuma keek, vond dat alle acht componenten, waaronder curcumine, schimmelgroei konden remmen.

De studie toonde ook aan dat curdione in kurkuma het beste remmende effect had. In combinatie met de zeven andere componenten was de schimmelgroeiremming echter nog sterker (21).

Hoewel curcumine alleen de schimmelgroei kan verminderen, kunt u in plaats daarvan een veel groter effect krijgen door kurkuma te gebruiken (2122).

Evenzo bleek uit een andere studie dat kurkuma beter de groei van tumorcellen kon onderdrukken dan alleen curcumine (27).

Omdat kurkuma curcumine bevat, is het echter moeilijk om te bepalen of kurkuma beter is dan curcumine als het gaat om andere gezondheidsproblemen.

Meer studies zijn nodig die de effecten van elk direct vergelijken.

Kortom: Kurkuma bestaat uit plantaardige stoffen met antioxiderende, ontstekingsremmende en antimicrobiële activiteiten die beter samen kunnen werken.

Curcumine is misschien beter dan kurkuma voor specifieke aandoeningen

Omdat curcumine wordt beschouwd als het meest actieve ingrediënt in kurkuma, zijn onderzoekers begonnen het te isoleren en te onderzoeken of het bepaalde voorwaarden op zichzelf zou kunnen bevorderen(6).

Er is aangetoond dat het sterke ontstekingsremmende en antioxiderende effecten heeft en zelfs wondgenezing kan ondersteunen door zijn antibacteriële effecten (72128).

Bovendien is gebleken dat zowel kurkuma als curcumine bloedsuikerspiegel kan verlagen bij diabetes type 2. In een dierstudie werd echter vastgesteld dat curcumine beter was in het minimaliseren van diabetes markers dan kurkuma (15).

Curcumine kan specifiek ontstekingsmarkers verlagen, zoals tumornecrosefactor (TNF) en interleukine 6 (IL-6), die een belangrijke bijdrage leveren aan diabetes type 2 (629).

Er zijn aanvullende studies nodig die de effecten van kurkuma en curcumine vergelijken bij mensen met diabetes type 2.

Dit zijn niet de enige voordelen voor de gezondheid van curcumine.

Het kan ook het risico op osteoporose verminderen.

Eén dierstudie toonde aan dat ratten die kurkuma-extracten hadden verrijkt met curcumine-achtige curcuminoïden, de botmassa had gehandhaafd, terwijl degenen met een lagere hoeveelheid toegevoegde curcuminoïden geen effect hadden (30).

Curcumine wordt echter vaak slecht opgenomen en kan onverteerd in uw darm terechtkomen(17).

Een handige tip is om wat zwarte peper toe te voegen aan uw maaltijden of supplementen die curcumine bevatten. Een stof in zwarte peper, piperine genaamd, kan de biologische beschikbaarheid van curcumine met 2.000% verhogen(31).

Kortom: De krachtige antioxiderende en ontstekingsremmende effecten van curcumine kunnen mensen met diabetes en osteoporose ten goede komen, maar de absorptie ervan kan slecht zijn. Het combineren van curcumine met piperine in zwarte peper kan de absorptie aanzienlijk verbeteren.

Welke moet je kiezen?

Er bestaat geen officiële consensus over de vraag of het beste is om curcumine of kurkuma supplementen te nemen.

De meeste onderzoeken die gunstige effecten hebben aangetoond, hebben geëxtraheerd kurkuma met alleen een hoge concentratie curcumine of alleen curcumine.

Bij het kiezen van een supplement is het belangrijk iets te kopen die klinisch is getest en waarvan bewezen is dat deze goed wordt opgenomen.

In een review over gewricht arthritis vertoonden kurkuma-extracten met 1 gram curcumine per dag het grootste voordeel na 8-12 weken (10).

Voor degenen die hun cholesterol willen verlagen, kan 700 mg kurkuma-extract twee keer per dag helpen (32).

Uit een onderzoek van acht weken bleek dat 2,4 gram kurkumapoeder in combinatie met zwarte peper elke dag het cholesterol, tailleomtrek en ontstekingen verlaagde (33).

Hoewel het onderzoek verdeeld is, bleek uit een onderzoek onder atleten dat 6 gram curcumine en 60 mg piperine in drie verdeelde doses spierbeschadiging na inspanning had verminderd (34).

Curcumine wordt als goed verdragen beschouwd en is getest in hoge doses tot 12 gram per dag (3536).

Het kan echter enkele bijwerkingen veroorzaken, zoals buikpijn en misselijkheid (13).

Kortom: Onderzoek wijst uit dat kurkuma- of curcumine-supplementen met 1-6 gram curcumine per dag nuttig kunnen zijn. Bij hoge doses kunnen er spijsverteringseffecten optreden.

Tot slot

Kurkuma is een geel kruid dat al duizenden jaren wordt gebruikt om ontstekingen, bacteriële infecties en spijsverteringsproblemen te behandelen.

Het bevat curcumine, dat bewezen antioxiderende en ontstekingsremmende effecten heeft.

Er bestaat geen officiële consensus over de vraag of het beste is om curcumine of kurkuma supplementen te nemen.

De meeste studies gebruiken geëxtraheerd kurkuma met alleen een hoge concentratie curcumine of alleen curcumine.

Zowel kurkuma als curcumine kunnen de gewrichtsontsteking, het cholesterolgehalte, de bloedsuikerspiegel en de groei van tumoren, schimmels en bacteriën verminderen.

Zorg ervoor dat je wat zwarte peper hebt met je kurkumapoeder of supplement, want dit zal de absorptie van curcumine helpen verbeteren.