Kweepeer (Cydonia oblonga) is een oude vrucht die oorspronkelijk uit verschillende delen van Azië en het Middellandse Zeegebied afkomstig is.

De cultivering gaat terug tot het oude Griekenland en Rome, waar het diende als een symbool van liefde en vruchtbaarheid. Hoewel het tegenwoordig aanzienlijk minder vaak voorkomt, zijn kweeperen nauwe verwanten van populaire vruchten zoals appels en peren. (1).

Ze worden al tientallen jaren in de volksgeneeskunde gebruikt, maar wetenschappelijk onderzoek naar hun voordelen bevindt zich nog in een vroeg stadium (2).

Hier zijn 8 gezondheidsvoordelen van kweepeer, plus een paar eenvoudige tips om het in uw voeding op te nemen.

Netflix Abonnement

Bepaal zelf voor hoelang!

Prijzen al vanaf €5,75

Bekijk hier de prijzen!!

1. Rijk aan voedingsstoffen

Kweeperen bevatten vezels en een aantal essentiële vitaminen en mineralen, waardoor ze een voedzame aanvulling zijn in bijna elk maaltijd.

Een enkele kweepeer van 92 gram biedt het volgende ( 3 ):

  • Calorieën: 52
  • Vet: 0 gram
  • Eiwit: 0,3 gram
  • Koolhydraten: 14 gram
  • Vezel: 1,75 gram
  • Vitamine C: 15% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
  • Thiamine (vitamine B1): 1,5% van de ADH
  • Vitamine B6: 2% van de ADH
  • Koper: 13% van de ADH
  • IJzer: 3,6% van de ADH
  • Kalium: 4% van de ADH
  • Magnesium: 2% van de ADH

Zoals je kunt zien, levert deze vrucht gematigde hoeveelheden vitamine C en koper , plus kleine hoeveelheden B-vitamines, ijzer, kalium en magnesium.

Hoewel niet buitengewoon rijk aan een specifieke verbinding, bieden kweeperen een breed scala aan voedingsstoffen met zeer weinig calorieën.

Kortom: Kweeperen hebben weinig calorieën en zijn rijk aan essentiële vitaminen en mineralen, waardoor ze een voedzame vrucht is.

2. Bevat krachtige antioxidanten

Veel van de voordelen van kweeperen kunnen worden toegeschreven aan de rijke hoeveelheid antioxidanten die de vrucht bevat.

Antioxidanten verminderen stofwisselingsstress, verminderen ontstekingen en beschermen uw cellen tegen schade door vrije radicalen, dat zijn onstabiele moleculen(4).

Sommige onderzoeken suggereren dat sommige antioxidanten in kweeperen, waaronder flavonolen zoals quercetine en kaempferol, ontstekingen verminderen en beschermen tegen chronische ziekten zoals hartaandoeningen (56).

Kortom: Kweeperen bieden een rijk aanbod aan antioxidanten, die de stofwisselingsstress en -ontsteking kunnen verminderen en tegelijkertijd uw cellen beschermen tegen schade door vrije radicalen.

3. Kan helpen om de door zwangerschap veroorzaakte misselijkheid te verlichten.

Enkele van de meest voorkomende symptomen tijdens de vroege zwangerschap zijn misselijkheid en braken.

Sommige onderzoeken geven aan dat kweeperen deze symptomen kunnen helpen verlichten.

Een studie bij 76 zwangere vrouwen merkte op dat 1 eetlepel (15 ml) kweeperenstroop significant effectiever was dan 20 mg vitamine B6 bij het verminderen van door zwangerschap veroorzaakte misselijkheid (7).

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, is meer onderzoek nodig.

Kortom: Uit een recente studie is gebleken dat kweeperensiroop beduidend effectiever is dan vitamine B6 bij het verminderen van misselijkheid en braken tijdens de zwangerschap. Toch zijn er meer studies nodig.

4. Kan spijsverteringsproblemen verlichten

Kweeperen worden al lang in de traditionele en volksgeneeskunde gebruikt om verschillende spijsverteringsstoornissen te behandelen (2).

Recent onderzoek suggereert dat kweepeer extract het darmweefsel kan beschermen tegen schade die verband houdt met ontstekings darmziekten (IBD), zoals ulceratieve colitis.

In een onderzoek bij ratten met colitis ulcerosa hadden degenen die kweepeer extract en sap kregen, aanzienlijk minder dikke darmschade, vergeleken met de controlegroep (8).

Toch zijn menselijke studies nodig.

Kortom: Hoewel menselijk onderzoek noodzakelijk is, suggereert een dierstudie dat kweeperen mogelijk kunnen beschermen tegen darmschade geassocieerd met IBD.

5. Kan maagzweren behandelen

Eerder onderzoek suggereert dat plantaardige stoffen in kweeperen kunnen helpen bij het voorkomen en behandelen van maagzweren.

In een reageerbuisstudie remde kweepeersap de groei van H. pylori , een bacterie waarvan bekend is dat deze maagzweren veroorzaakt (2).

Ondertussen bleek uit een onderzoek bij ratten dat kweepeer extract beschermd was tegen door alcohol geïnduceerde maagzweren (9).

Hoewel deze resultaten bemoedigend zijn, is aanvullend onderzoek nodig.

Kortom: Uit reageerbuis- en dieronderzoek blijkt dat kweeperen zich kunnen beschermen tegen maagzweren, maar er is onderzoek bij mensen nodig.

6. Kan de symptomen van zure reflux verminderen

Verschillende studies suggereren dat kweeperen siroop kan helpen bij het behandelen van symptomen van gastro-esofageale refluxziekte (GERD), algemeen bekend als zure reflux.

Een 7 weken durende studie bij 80 kinderen met zure reflux vond dat het dagelijks toedienen van kweepeersiroop even effectief was als medicatie die van oudsher wordt gebruikt om de symptomen van deze aandoening te verlichten(10).

In een onderzoek bij 137 zwangere vrouwen bleek ook een dosis van 10 mg kweeperensiroop die na de maaltijd werd ingenomen even effectief te zijn als traditionele medicatie om de symptomen van zure reflux te verlichten(11).

Bovendien verbeterde in een 4 weken durende studie bij 96 kinderen met zure reflux het gebruik van kweepeerconcentraat naast traditionele medicatie symptomen – zoals braken, voedselaversie, boeren en buikpijn – in grotere mate dan alleen de medicatie (12).

Er zijn echter meer studies nodig.

Kortom: Een handvol studies suggereert dat kweepeer siroop even effectief is als traditionele medicijnen die worden gebruikt om de symptomen van zure reflux te verlichten.

7. Kan beschermen tegen bepaalde allergische reacties

Kweeperen kunnen verschillende allergiesymptomen verlichten door de activiteit van bepaalde immuuncellen die verantwoordelijk zijn voor allergische reacties te onderdrukken(2).

Gencydo, een commercieel allergiemedicijn, combineert citroensap en extract van kweepeer. Een paar kleine onderzoeken ondersteunen het vermogen om milde allergische reacties te voorkomen en te behandelen, zoals loopneus en astma (2).

Bovendien merken muizenstudies op dat kweepeer en zaad extracten kunstmatig geïnduceerde allergische dermatitis kunnen voorkomen en behandelen. Maar toch blijft het onduidelijk of zij het zelfde effect bij mensen zouden hebben(213).

Hoewel sommige deskundigen speculeren dat kweepeer producten een veilig alternatief kunnen zijn voor traditionele allergie medicijnen, is meer onderzoek nodig.

Kortom: De stoffen in kweepeer kunnen veel voorkomende, milde allergische reacties bestrijden, zoals een ontstoken huid, een lopende neus en astma. Verdere studies zijn echter nodig.

8. Kan een goede immuunfunctie ondersteunen

Kweeperen kunnen uw immuunsysteem ondersteunen.

Verschillende reageerbuisstudies onthullen dat het antibacteriële eigenschappen heeft die de overgroei van bepaalde schadelijke bacteriën, zoals E. coli en S. aureus ().

Daarnaast bevat één enkele kweepeer 15% van de ADH voor vitamine C, wat essentieel is voor een gezond, functionerend immuunsysteem. ( 3 ,14).

Eén vrucht geeft ook 6-8% van de dagelijkse aanbeveling voor vezels. Voldoende inname van vezels ondersteunt de gezonde bacteriën in uw spijsverteringskanaal, gezamenlijk bekend als het darmmicrobioom ( 3 ,15).

Het handhaven van een gezond darmmicrobioom kan ontstekingen verminderen en de weerstand tegen infecties door schadelijke bacteriën in uw spijsverteringskanaal verbeteren (15).

Kortom: Kweeperen bevatten vitamine C en vezels, twee voedingsstoffen die een gezond immuunsysteem ondersteunen. Ze kunnen ook antibacteriële eigenschappen hebben.

Hoe eet je ze?

In tegenstelling tot de meer populaire vruchten worden kweeperen zelden rauw gegeten. Zelfs als ze rijp zijn, hebben rauwe kweeperen een zeer taai vruchtvlees en een zure, samentrekkende smaak.

De meeste kweepliefhebbers zijn het er dus over eens dat het fruit het beste gekookt kan worden gegeten.

Na het snijden van een kweepeer, doe deze in een pan met water en een kleine hoeveelheid suiker en laat het sudderen tot het vruchtvlees zachter wordt. Je kunt ook experimenteren met het toevoegen van kruiden zoals vanille, kaneel, gember en steranijs.

Je kunt gekookte kweepeer alleen eten of gebruiken om havermout, yoghurt of geroosterd varkensvlees mee op te eten. Het is ook een heerlijke toevoeging aan fruittaarten en taarten.

Bovendien kun je kweeperenjam maken. U moet echter rekening houden met het suikergehalte, omdat jam vaak veel toegevoegde suiker bevat en gemakkelijk te veel eet.

Kortom: Vanwege hun harde vruchtvlees en zure smaak kunnen kweeperen het beste gekookt worden gegeten. U kunt gekookte kweepeer gebruiken om havermout, yoghurt of geroosterd vlees op te eten.

Tot slot

Kweeperen zijn vruchten met een unieke smaak en verschillende potentiële voordelen.

Ze kunnen helpen bij de behandeling van spijsverteringsstoornissen, allergieën en een hoge bloedsuikerspiegel, hoewel er meer onderzoek nodig is.

In tegenstelling tot andere vruchten worden kweeperen niet rauw gegeten. In plaats daarvan worden ze het beste gekookt of in jam verwerkt.

Als u geïnteresseerd bent in het verrijken van uw vruchtgebruik, probeer dan eens kweeperen.