Lactose-intolerantie

Lactose-intolerantie oorzaken, symptomen en behandeling

Lactose-intolerantie komt zeer vaak voor.

Er wordt zelfs gedacht dat het ongeveer 75% van de wereldbevolking treft(1).

Mensen met lactose-intolerantie ervaren spijsverteringsproblemen bij het eten van zuivelproducten, wat een negatief effect kan hebben op de kwaliteit van leven.

Dit is een gedetailleerde artikel over lactose-intolerantie en hoe om het te beheersen.

Wat is lactose-intolerantie?

Lactose-intolerantie is een spijsverteringsstoornis veroorzaakt door het onvermogen om lactose te verteren, de belangrijkste koolhydraat in zuivelproducten.

Het kan verschillende symptomen veroorzaken, zoals een opgeblazen gevoel, diarree en buikkrampen.

Mensen met lactose-intolerantie maken niet genoeg van het enzym lactase aan, dat nodig is om lactose te verteren.

Lactose is een disaccharide, wat betekent dat het uit twee suikers bestaat. Het bestaat uit één molecuul, elk van de eenvoudige suikers glucose en galactose.

Het lactase-enzym is nodig om lactose af te breken tot glucose en galactose, dat vervolgens in de bloedbaan kan worden opgenomen en voor energie kan worden gebruikt.

Zonder voldoende lactase, beweegt lactose onverteerd door je darm en veroorzaakt het spijsverteringsklachten(234).

Lactose wordt ook in de moedermelk aangetroffen en bijna iedereen wordt geboren met het vermogen om het te verteren. Het is zeer zeldzaam om lactose-intolerantie te zien bij kinderen jonger dan vijf jaar.

Momenteel is ongeveer 75% van de wereldbevolking lactose-intolerant. Het risico varieert sterk tussen landen, zoals weergegeven op deze kaart:

Wereldwijd prevalentie van lactose-intolerantieFoto bron.

Kortom: Lactose-intolerantie is het onvermogen om lactose te verteren, het belangrijkste koolhydraat in zuivel. Het wordt veroorzaakt door verminderde productie van het enzym lactase in uw darm.

Oorzaken van lactose-intolerantie

Er zijn twee hoofdtypes van lactose-intolerantie, die verschillende oorzaken hebben.

Primaire lactose-intolerantie

Primaire lactose-intolerantie is de meest voorkomende. Het wordt veroorzaakt door een afname van de lactaseproductie met de leeftijd, waardoor lactose slecht wordt opgenomen5).

Deze vorm van lactose-intolerantie kan gedeeltelijk worden veroorzaakt door genen, omdat het in sommige bevolkingsgroepen vaker voorkomt dan in andere.

Bevolkingsonderzoek heeft geschat dat lactose-intolerantie 5-17% van de Europeanen treft, ongeveer 44% van de Amerikanen en 60-80% van de Afrikanen en Aziaten(1).

Secundaire lactose-intolerantie

Secundaire lactose-intolerantie is zeldzaam. Het wordt veroorzaakt door ziekte, zoals een buikgriep of een ernstiger probleem als coeliakie.

Dit is zo omdat ontsteking in de darmwand kan leiden tot een tijdelijke afname van de lactaseproductie

Kortom: Primaire lactose-intolerantie komt vaak voor en heeft een verminderde lactase productie met de leeftijd tot gevolg. Secundaire lactose-intolerantie wordt veroorzaakt door ontsteking in de darm, secundair aan een infectie of ziekte.

Wat zijn de symptomen van lactose-intolerantie?

Als lactose-intolerantie niet goed wordt behandeld, kan dit ernstige spijsverteringsproblemen veroorzaken.

De meest voorkomende symptomen zijn(378):

  • Opgeblazen gevoel .
  • Buikkrampen.
  • Gas.
  • Diarree.

Sommige mensen ervaren ook de urgentie om naar het toilet te gaan, misselijkheid, braken, pijn in de onderbuik en zo nu en dan constipatie.

Diarree treedt op als gevolg van onverteerd lactose in uw dunne darm, waardoor het water verplaatst naar je spijsverteringskanaal.

Zodra het uw dikke darm bereikt, wordt de lactose gefermenteerd door de bacteriën in uw darm, die zich vormen korte-keten vetzuren en gas. Dit veroorzaakt het opgeblazen gevoel, winderigheid en pijn.

De ernst van de symptomen kan variëren, afhankelijk van hoeveel lactose u kunt verdragen en hoeveel u hebt gegeten(9).

Kortom: Lactose-intolerantie kan spijsverteringsproblemen veroorzaken. De belangrijkste symptomen zijn een opgeblazen gevoel, gas, buikkrampen en diarree.

Het vermijden van lactose betekent het vermijden van zuivel, dat rijk is aan voedingsstoffen

Zuivel is de term die wordt gebruikt om melk of producten gemaakt van melk te beschrijven.

Zuivelproducten zijn zeer voedzaam en een belangrijke bronnen van eiwitten , calcium en vitaminen zoals A, D en B12(10).

Deze combinatie van voedingsstoffen is geweldig voor je botten (11).

Het opnemen van zuivel in uw dieet is gekoppeld aan een hogere botmineraaldichtheid, wat kan bijdragen tot het verminderen van het risico op botbreuken naarmate u ouder wordt(121314).

Zuivelproducten zijn ook in verband gebracht met een verlaagd risico op diabetes type 2 en obesitas(15161718).

Het kan echter nodig zijn dat mensen met lactose-intolerantie zuivelproducten uit hun dieet moeten halen of verwijderen en mogelijk een aantal voedingsstoffen missen (19202122).

Kortom: Zuivel bevat veel voedingsstoffen en is ‘s werelds beste bron van calcium.Het verwijderen van zuivel betekent dat u deze voedingsstoffen uit andere voedingsmiddelen moet halen.

Welke voedingsmiddelen bevatten lactose?

Lactose wordt aangetroffen in zuivelproducten en producten die zuivel bevatten.

Zuivel producten die lactose bevatten

De volgende zuivelproducten bevatten lactose:

  • Koemelk (alle soorten).
  • Geitenmelk.
  • Kaas (met inbegrip van harde en zachte kazen).
  • Ijsje.
  • Yoghurt .
  • Boter .

Voedingsmiddelen die soms lactose bevatten

Voedingsmiddelen die enige vorm van zuivel bevatten als ingrediënt, kunnen ook lactose bevatten, waaronder:

  • Voedingsmiddelen gemaakt met een melkachtige saus, zoals quiche.
  • Biscuits en koekjes.
  • Chocolade en snoepgoed.
  • Brood en gebak.
  • Cakes.
  • Ontbijtgranen .
  • Instant soepen en sauzen.
  • Vleeswaren , zoals voor-gesneden ham of worst.
  • Kant-en-klaar maaltijden.
  • Sauzen en jus.
  • Chips, noten en gearomatiseerde tortilla’s.
  • Desserts en vla.

Andere namen voor toegevoegde zuivel

U kunt het controleren of een product zuivel bevat door te kijken op het etiket.

Op lijsten van ingrediënten, kunnen toegevoegde melk of zuivelproducten worden omschreven als:

  • Melk.
  • Melkbestanddelen.
  • Melkpoeder.
  • Whey.
  • Whey-eiwit .
  • Melkcaseïne.
  • Wrongel.
  • Melksuiker.
  • Karnemelk.
  • Kaas.
  • Droge melkbestanddelen.
  • Zure room.
  • Whey-eiwitconcentraat.
  • Melk bijproducten.

Niet verward raken als een product melkzuur, lactoalbumine, lactaat of caseïne bevat. Deze ingrediënten zijn geen lactose.

Kortom: Zuivelproducten bevatten lactose. Het is belangrijk om het etiket van gefabriceerde voedingsmiddelen te controleren om te zien of ze verborgen lactose bevatten.

Mensen met lactose-intolerantie kunnen sommige zuivelproducten eten

Alle zuivelproducten bevatten lactose, maar dit betekent niet dat ze volledig verboden zijn voor mensen met lactose-intolerantie.

De meeste mensen met lactose-intolerantie kunnen kleine hoeveelheden lactose verdragen.Sommige mensen kunnen bijvoorbeeld de kleine hoeveelheid melk in thee verdragen, maar niet de hoeveelheid dat u zou krijgen van een kom ontbijtgranen.

Men denkt dat mensen met lactose-intolerantie tot 18 gram lactose kunnen verdragen, verspreid over de dag(23).

Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat veel mensen met lactose-intolerantie in één keer tot 12 gram lactose kunnen verdragen, wat ongeveer overeenkomt met 1 kop (230 ml) melk(22324252627).

Sommige soorten zuivelproducten bevatten van nature weinig lactose wanneer ze in hun gebruikelijke porties worden gegeten. Boter bevat bijvoorbeeld slechts 0,1 gram lactose per portie van 20 gram.

Bepaalde kaassoorten bevatten ook minder dan 1 gram lactose per portie. Dit omvat cheddar, Zwitsers, Colby, Monterey Jack en Mozzarella.

Interessant is dat yoghurt minder symptomen veroorzaakt bij mensen met lactose-intolerantie dan andere soorten zuivelproducten(28293031).

Kortom: De meeste mensen met lactose-intolerantie kunnen kleine hoeveelheden lactose verdragen. Zuivelproducten zoals boter, yoghurt en sommige kazen worden vaak beter getolereerd dan melk.

Goede niet-zuivel bronnen met calcium

Zuivelproducten zijn uitstekende bronnen van calcium, maar het eten van zuivel is niet essentieel.

Het is nog steeds mogelijk om een ​​zeer gezond dieet te hebben zonder zuivelproducten. U hoeft alleen andere voedingsmiddelen op te nemen die veel calcium bevatten(3233).

De aanbevolen inname van calcium is 1000 mg per dag.

Een aantal goede niet-zuivelproducten calciumbronnen zijn onder andere:

  • Calcium verrijkte voedingsmiddelen: Er zijn veel calcium verrijkte voedingsmiddelen, zoals vruchtensappen, brood en niet-zuivel melk, zoals amandel- , soja of haver melk. Schud het pak voor gebruik, omdat de calcium naar de bodem zakt.
  • Ingeblikte vis: Ingeblikte vis met botten, zoals sardines of witvis, zijn rijk aan calcium.
  • Calciumrijke planten: Veel plantaardige voedingsmiddelen bevatten redelijke hoeveelheden calcium. Maar deze calcium worden vaak slecht geabsorbeerd door de aanwezigheid van antinutriënten zoals fytaat en oxalaat .

Hier is een lijst van lactosevrije voedingsmiddelen die rijk zijn aan biologisch beschikbaar calcium:

  • Fruit of groentesap: 300 mg calcium in 240 ml.
  • Tofu : 200 mg calcium in een 1/2 kop portie.
  • Gedroogde vijgen: 100 mg calcium in vijf vijgen.
  • Boerenkool : 100 mg calcium in een 1/2 kop portie.
  • Broccoli : 100 mg calcium in een 1/2 kop portie.
  • Sojabonen : 100 mg calcium in een 1/2 kop portie.
  • Tempeh: 75 mg calcium in een 1/2 kop portie.
  • Gekookt paksoi: 75 mg calcium in een 1/2 kop portie.
  • Amandelboter: 75 mg calcium in 2 eetlepels.
  • Tahini: 75 mg calcium in 2 eetlepels.

Kortom: Als u zuivel uit uw dieet verwijdert, moet u het vervangen door geschikte alternatieve calciumbronnen.

Behandelingen voor lactose-intolerantie

Als je geen zuivelproducten wilt opgeven, zijn er een paar natuurlijke behandelingen die kunnen helpen.

Enzym supplementen

Het is mogelijk om enzymen te kopen om lactose te helpen verteren. Dit zijn tabletten die je slikt of toevoegt aan voedingsmiddelen en dranken.

De effectiviteit van deze producten lijkt echter van persoon tot persoon te verschillen(3435363738394041).

Desalniettemin kunnen lactase-enzym supplementen voor sommige mensen zeer effectief zijn.

Een studie onderzocht de effecten van drie verschillende soorten lactase supplementen bij lactose-intolerante mensen die 20 of 50 gram lactose namen(42).

In vergelijking met placebo verbeterden alle drie lactase supplementen de algehele symptomen bij inname met 20 gram lactose.

Ze waren echter niet effectief bij hogere dosis van 50 gram lactose.

Blootstelling aan lactose

Als u lactose-intolerant bent, zou het regelmatig kunnen opnemen van lactose in uw dieet uw lichaam helpen zich eraan aan te passen( 43).

Tot dusverre zijn er maar weinig studies over, maar de eerste studies hebben een aantal positieve resultaten opgeleverd(444546).

In één kleine studie ondervonden negen lactose-intolerante mensen een drievoudige toename in hun lactaseproductie na 16 dagen lactose ( (47).

Probiotica en prebiotica

Probiotica zijn micro-organismen die gezondheidsvoordelen bieden wanneer ze worden geconsumeerd( 48).

Prebiotica zijn soorten vezels die als voedsel voor deze bacteriën fungeren. Ze voeden de heilzame bacteriën die je al in je maag hebt, zodat ze gedijen.

Zowel probiotica als prebiotica hebben aangetoond dat ze de symptomen van lactose-intolerantie verminderen, hoewel de meeste studies tot dusverre klein waren(495051).

Sommige soorten probiotica en prebiotica kunnen effectiever zijn dan andere voor mensen met lactose-intolerantie(52).

Eén van de meest nuttige probiotica is waarschijnlijk Bifidobacteriën , vaak te vinden in probiotische yoghurt en supplementen (5354).

Kortom: Er zijn verschillende manieren om lactose-intolerantie te verminderen, waaronder enzymsupplementen, blootstelling aan lactose en probiotica of prebiotica.

Tot slot

Het verwijderen van zuivel uit uw dieet kan betekenen dat u belangrijke voedingsstoffen mist.Het is echter niet altijd nodig om zuivel volledig te vermijden als u lactose-intolerant bent.

De meeste mensen met lactose-intolerantie kunnen kleine hoeveelheden zuivel verdragen.

Als u zuivel volledig moet verwijderen, is het zonder meer mogelijk om een ​​gezond en uitgebalanceerd dieet te hebben.

Zorg ervoor dat u andere calciumbronnen gebruikt om alles te krijgen wat u nodig hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.