Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Lactose-intolerantie oorzaken, symptomen en de behandeling

1554 Views

Lactose-intolerantie oorzaken, symptomen en de behandeling

Lactose-intolerantie komt veel voor.

In feite beïnvloed het ongeveer 75% van de wereldbevolking(1).

Mensen met een lactose-intolerantie ervaren spijsverteringsproblemen wanneer ze zuivel eten.

Dit kan een negatief effect hebben op de kwaliteit van het leven.

Dit is een gedetailleerde artikel over lactose-intolerantie en hoe om het te beheersen.

Wat is lactose-intolerantie?

Lactose-intolerantie is een digestief aandoening veroorzaakt door het onvermogen om lactose, de belangrijkste koolhydraat in zuivelproducten te verteren.

Het kan verschillende symptomen veroorzaken, waaronder een opgeblazen gevoel, diarree en buikkrampen.

Mensen met een lactose-intolerantie hebben een tekort aan het enzym lactase , die nodig is om lactose te verteren.

Lactose is een disacharide, wat betekent dat het bestaat uit twee suikers. Het bestaat uit één molecuul elke eenvoudige suikers, glucose en galactose.

Het lactase enzym is nodig om lactose af te breken tot glucose en galactose, die vervolgens in de bloedbaan kunnen worden opgenomen als energie.

Zonder voldoende lactase, lactose beweegt onverteerd door de darm en veroorzaakt digestieve symptomen(234).

Lactose wordt ook aangetroffen in moedermelk, en bijna iedereen is geboren met de mogelijkheid om het te verteren. Lactose-intolerantie is zeer zeldzaam bij kinderen onder de leeftijd van 5 jaar.

Momenteel heeft ongeveer 75% van de wereldbevolking lactose-intolerantie. Het risico varieert sterk tussen de landen, zoals aangegeven op deze kaart:

Wereldwijd prevalentie van lactose-intolerantieFoto bron.

Kortom: Lactose-intolerantie is het onvermogen om lactose te verteren, de belangrijkste koolhydraten in zuivel. Het wordt veroorzaakt door een verminderde productie van het enzym lactase in de darmen.

Oorzaken van lactose-intolerantie

Er zijn twee hoofdtypen van lactose-intolerantie, die verschillende oorzaken hebben.

Primaire lactose-intolerantie

Primaire lactose-intolerantie is de meest voorkomende. Het wordt veroorzaakt door een afname in lactase productie met de leeftijd, waardoor lactose slecht wordt geabsorbeerd( 5).

Deze vorm van lactose intolerantie kan gedeeltelijk worden veroorzaakt door genen, omdat het meer voorkomt in sommige populaties dan andere.

Bevolking studies schatten dat lactose-intolerantie treft 5-17% van de Europeanen, ongeveer 44% van de Amerikanen en de 60-80% van de Afrikanen en Aziaten(1).

Secundaire lactose-intolerantie

Secundaire lactose-intolerantie is zeldzaam. Het wordt veroorzaakt door ziekte, zoals een buikvirus of een ernstiger probleem zoals coeliakie( 6).

Dit komt omdat een ontsteking in de darmwand kan leiden tot een tijdelijke daling van lactase productie.

Kortom: Primaire lactose-intolerantie komt vaak voor en het gaat om een verminderde lactase productie met de leeftijd. Secundaire lactose-intolerantie wordt veroorzaakt door ontsteking van de darm, secundair aan een infectie of ziekte.

Wat zijn de symptomen van lactose-intolerantie?

Jonge Vrouw Met Pijn van de Maag

Als dit niet goed wordt beheerst, kan lactose-intolerantie ernstige problemen met de spijsvertering veroorzaken.

De meest voorkomende symptomen zijn(378):

  • Opgeblazen gevoel .
  • Buikkrampen.
  • Gas.
  • Diarree.

Sommige mensen ervaren een urgentie drang om naar het toilet te gaan, misselijkheid, braken, pijn in de onderbuik en soms obstipatie.

Diarree treedt op als gevolg van onverteerd lactose in de dunne darm, waardoor het water verplaatst naar je spijsverteringskanaal.

Zodra deze uw dikke darm bereikt, wordt de lactose gefermenteerd door de bacteriën in je darmen, en vormen korteketen vetzuren en gas. Dit veroorzaakt een opgeblazen gevoel, winderigheid en pijn.

De ernst van de symptomen kunnen variëren, afhankelijk van hoeveel lactose u kunt verdragen en hoeveel u hebt gegeten (9).

Kortom: Lactose-intolerantie kan spijsverteringsproblemen veroorzaken. De belangrijkste symptomen zijn opgeblazen gevoel, gas, buikkrampen en diarree.

Het vermijden van lactose betekent het vermijden van zuivel, die rijk zijn aan voedingsstoffen

Zuivelproducten

Zuivel is de term die wordt gebruikt om melk of producten gemaakt van melk te beschrijven.

Zuivelproducten zijn zeer voedzaam en een belangrijke bronnen van eiwitten , calcium en vitaminen zoals A, D en B12(10).

Deze voedingsstof combinatie is goed voor uw botten(11).

Zuivel in uw voeding is gekoppeld aan hogere botdichtheid, die helpen het risico te verminderen op botbreuken wanneer je ouder wordt(121314).

Zuivelproducten zijn ook in verband gebracht met een verlaagd risico op diabetes type 2 en obesitas(15161718).

Echter, mensen met een lactose-intolerantie moeten bezuinigen of vermijden van zuivelproducten uit hun voeding, en mogelijk daardoor missen ze bepaalde voedingsstoffen(19202122).

Welke voedingsmiddelen bevatten lactose?

Lactose zit in zuivelproducten en producten die zuivelproducten bevatten.

Zuivel producten die lactose bevatten

De volgende zuivelproducten bevatten lactose:

  • Koe melk (alle soorten).
  • Geitenmelk.
  • Kaas (met inbegrip van harde en zachte kazen).
  • Ijsje.
  • Yoghurt .
  • Boter .

Voedingsmiddelen die soms lactose bevatten

Voedingsmiddelen die beschikken over enige vorm van zuivel als ingrediënt kunnen ook lactose bevatten, met inbegrip van:

  • Voedingsmiddelen gemaakt met een melkachtige saus, zoals quiche.
  • Biscuits en koekjes.
  • Chocolade en snoepgoed.
  • Brood en gebak.
  • Cakes.
  • Ontbijtgranen .
  • Instant soepen en sauzen.
  • Vleeswaren , zoals voor-gesneden ham of worst.
  • Kant-en-klaar maaltijden.
  • Sauzen en jus.
  • Chips, noten en gearomatiseerde tortilla’s.
  • Desserts en vla.

Andere namen voor toegevoegde zuivel

U kunt het controleren of een product zuivel bevat door te kijken op het etiket.

Op lijsten van ingrediënten, kunnen toegevoegde melk of zuivelproducten worden omschreven als:

  • Melk.
  • Melkbestanddelen.
  • Melkpoeder.
  • Whey.
  • Whey-eiwit .
  • Melkcaseïne.
  • Wrongel.
  • Melksuiker.
  • Karnemelk.
  • Kaas.
  • Droge melkbestanddelen.
  • Zure room.
  • Whey-eiwitconcentraat.
  • Melk bijproducten.

Niet verward raken als een product melkzuur, lactoalbumine, lactaat of caseïne bevat. Deze ingrediënten zijn geen lactose.

Kortom: Zuivelproducten bevatten lactose. Het is belangrijk om het etiket te controleren van levensmiddelen om te zien of ze geen verborgen lactose bevatten.

Mensen met lactose-intolerantie kunnen sommige zuivelproducten eten

Alle zuivelproducten bevatten lactose, maar dit betekent niet dat ze volledig moeten vermeden worden door mensen met een lactose-intolerantie.

De meeste mensen met lactose-intolerantie kunnen kleine hoeveelheden lactose verdragen. Bijvoorbeeld, kunnen sommige mensen kleine hoeveelheid melk in de thee tolereren, maar ze tolereren niet de hoeveelheid dat u zou krijgen van een kom ontbijtgranen.

Men denkt dat mensen met een lactose-intolerantie kunnen tot 18 gram lactose verdragen, verspreid over de dag(23).

In feite, heeft onderzoek aangetoond dat veel mensen met lactose-intolerantie maximaal tot 12 gram lactose kan verdragen, dat ongeveer de hoeveelheid van 1 kop (230 ml) melk  is(22324252627).

Sommige soorten zuivel zijn van nature laag in lactose wanneer gegeten in gebruikelijke porties. Boter, bijvoorbeeld bevat slechts 0,1 gram lactose per 20 gram portie.

Bepaalde kaassoorten bevatten ook minder dan 1 gram lactose per portie. Dit omvat cheddar, Zwitsers, Colby, Monterey Jack en Mozzarella.

Interessant, yoghurt heeft de neiging om minder symptomen te veroorzaken bij mensen met lactose-intolerantie dan andere types van zuivel(28293031).

Kortom: De meeste mensen met lactose-intolerantie kunnen kleine hoeveelheden van lactose tolereren. Zuivelproducten zoals boter, yoghurt en sommige kazen worden vaak getolereerd beter dan melk.

Goede niet-zuivel bronnen met calcium

Fresh Kale

Zuivelproducten zijn uitstekende bronnen van calcium, maar het eten van zuivel is niet essentieel.

Het is nog steeds mogelijk om een gezond dieet zonder zuivelproducten te eten. Je hoeft alleen maar naar andere voedingsmiddelen te kijken die rijk zijn aan calcium(3233).

De aanbevolen inname van calcium is 1000 mg per dag.

Enkele goede niet-zuivel bronnen van calcium omvatten:

  • Calcium verrijkte voedingsmiddelen: Er zijn veel calcium verrijkte voedingsmiddelen, zoals vruchtensappen, brood en niet-zuivel melk, zoals amandel- , soja of haver melk. Schud het pak voor gebruik, omdat de calcium naar de bodem zakt.
  • Ingeblikte vis: Ingeblikte vis met botten, zoals sardines of witvis, zijn rijk aan calcium.
  • Calcium-rijke planten: Veel plantaardige voedingsmiddelen bevatten redelijke hoeveelheden calcium. Maar deze calcium worden vaak slecht geabsorbeerd door de aanwezigheid van antinutriënten zoals fytaat en oxalaat .

Hier is een lijst van lactosevrije voedingsmiddelen die rijk zijn biologisch beschikbaar calcium:

  • Fruit of groentesap: 300 mg calcium in 240 ml.
  • Tofu : 200 mg calcium in een 1/2 kop portie.
  • Gedroogde vijgen: 100 mg calcium in vijf vijgen.
  • Boerenkool : 100 mg calcium in een 1/2 kop portie.
  • Broccoli : 100 mg calcium in een 1/2 kop portie.
  • Sojabonen : 100 mg calcium in een 1/2 kop portie.
  • Tempeh: 75 mg calcium in een 1/2 kop portie.
  • Gekookt paksoi: 75 mg calcium in een 1/2 kop portie.
  • Amandelboter: 75 mg calcium in 2 eetlepels.
  • Tahini: 75 mg calcium in 2 eetlepels.

Kortom: Als u zuivel verwijdert uit uw dieet, moet u deze vervangen door geschikte alternatieve bronnen van calcium.

Behandelingen voor lactose-intolerantie

Glimlachen Brunette Gieten Melk op Cereal

Als u zuivel niet wilt opgeven, dan zijn er een paar natuurlijke behandelingen die kunnen helpen.

Enzym supplementen

Het is mogelijk om enzymen te kopen om lactose te helpen verteren. Dit zijn tabletten die je slikt of toevoegt aan voedingsmiddelen en dranken.

De doeltreffendheid van deze producten lijkt te variëren van persoon tot persoon (3435363738394041).

Toch kan enzym lactase supplementen zeer effectief zijn voor sommige mensen.

Een studie onderzocht de effecten van drie verschillende soorten lactase supplementen bij lactose-intolerante mensen die 20 of 50 gram lactose namen (42).

Vergelijking met een placebo, drie lactase supplementen verbeterde algemene symptomen bij inname met 20 gram lactose.

Ze waren echter niet effectief bij hogere dosis van 50 gram lactose.

Lactose blootstelling

Als je lactose-intolerant bent, kan regelmatig lactose in uw dieet helpen dat uw darm bacteriën zich daaraan aanpassen( 43).

Tot nu toe,  er zijn nog maar weinig studies over dit, maar de eerste studies hebben een aantal positieve resultaten aangetoond (444546).

In een kleine studie, negen lactose-intolerant mensen ervaren een drievoudige toename van hun lactase productie na 16 dagen na het eten van lactose (47).

Probiotica en prebiotica

Probiotica zijn micro-organismen die voordelen voor de gezondheid kan bieden( 48).

Prebiotica zijn soorten vezels dat voedsel is voor deze bacteriën. Ze voeden zich met de nuttige bacteriën die je al in je darmen hebt, zodat ze gedijen.

Zowel probiotica en prebiotica is aangetoond de symptomen van lactose-intolerantie te verminderen(495051).

Sommige soorten probiotica en prebiotica kunnen effectiever zijn dan anderen voor mensen met een lactose-intolerantie(52).

Een van de probiotica is  Bifidobacteria , vaak in probiotische yoghurt en in supplementen gebruikt(5354).

Kortom: Er zijn verschillende manieren om lactose-intolerantie te verminderen, met inbegrip van enzym supplementen, lactose blootstelling en het eten van probiotica en prebiotica.

Kort samengevat

Het verwijderen van zuivel uit je voeding kan betekenen dat u belangrijke voedingsstoffen mist. Echter, het is niet altijd nodig om zuivel volledig te vermijden als je lactose-intolerant bent.

De meeste mensen met lactose-intolerantie kunnen kleine hoeveelheden zuivel tolereren.

Als het nodig is om zuivel volledig te verwijderen, is het mogelijk om een perfecte, gezonde en evenwichtige voeding te consumeren zonder dat je zuivel nodig hebt.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text