Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Is lijnzaad gezond?

1594 Views

Is lijnzaad gezond?

Lijnzaad ( ook wel bekend als vlas) is een klein zaadje dat allerlei stoffen bevat die een belangrijke rol spelen in uw eetpatroon.

Lijnzaad is een goede bron van oplosbare vezels die het cholesterolpeil, en dus het risico op hartinfarct kan verlagen.

Een Canadees onderzoek heeft uitgewezen dat 25 gram tot 50 gram lijnzaad per dag het cholesterol in het bloed sterk naar beneden brengt.

De oplosbare vezel in lijnzaad is ook goed tegen constipatie. Lijnzaad bevat ook veel alfalinoleenzuur, een van de omega 3- vetzuren.

Het is een essentieel vetzuur dat gezond is voor het hart. Omdat uw lichaam alfa-linoleenzuur niet zelf kan aanmaken, moet u het met het voedsel binnenkrijgen.

Omega 3-vetzuren maken het bloed dunner, dus hoeft het hart niet zo hart te werken om het rond te pompen door de bloedvaten.

Ze verminderen tevens de ‘plakkerigheid’ van bloedplaatjes zodat ze minder gaat klonteren. Lijnzaad helpt tegen bepaalde vormen van kanker. Het bevat lignanen die in het lichaam worden omgezet tot stoffen die lijken op het lichaamseigen oestrogeen, maar met een veel zwakkere werking.

Ze nemen de plaats in van de sterker werkende oestrogenen op oestrogeen receptoren in de cel en blokkeren daarmee hun werking. Daarom wordt in recent onderzoek vooral gekeken naar de rol van lijnzaad bij risicovermindering op bepaalde hormoongebonden kankers, zoals borst- en dikkedarmkanker.

Onderzoek met dieren heeft al aangetoond dat lijnzaad de grootte van een tumor verkleint en zelfs de woekering van tumoren kan beinvloeden.

Er is niet veel onderzoek met mensen gedaan, maar uit één onderzoek bleek dat tumorgroei bij borstkankerpatiënten verminderde wanneer ze muffins kregen met 25 gram gemalen lijnzaad per dag.

Lijnzaad bevat geen gluten, is heel goedkoop en heeft een aangename nootachtige smaak.

Er bestaat geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, maar in veel onderzoeken wordt gesproken van 1 tot 2 eetlepels per dag.

Veel van de hele lijnzaden die u eet, zullen zonder verteerd te worden door u heen gaan. Maar sommige worden geleidelijk afgebroken door de darmbacteriën en hun alfalinoleenzuur wordt afgegeven.

Geeft u de voorkeur aan gemalen lijnzaad, vermaal ze dan vlak voordat u ze eet. Resterende gemalen zaden moet u in de koelkast of vriezer bewaren in een ondoorschijnend, luchtdicht afgesloten plastic doosje.

Lijnolie bevat omega 3 vetzuren, maar geen vezels en lignanen. Lijnolie moet bewaard worden in de koelkast en is slechts beperkt houdbaar; controleer de uiterste houdbaarheidsdatum voordat u lijnolie koopt. Lijnolie wordt afgebroken bij verhitting, dus koken kunt u wel vergeten.

Hieronder volgen enkele prettige manieren om lijnzaad in uw voeding op te nemen.

  • Voeg ze toe aan ontbijtgranen, muffinbeslag, brood, pannenkoeken en koekjes.
  • Roer gemalen lijnzaad door yoghurt of smoothies, sap of tutti frutti.
  • Voeg het toe aan stoofpotten, gehaktballen of gehaktbrood.
  • Maak een pestosaus met verse basilicum, knoflook, gemalen lijnzaad, lijnolie en verse gerapste Parmezaanse kaas.
  • Strooi vlak voor het opdienen lijnzaad over gestoomde groente.

GOEDE EIGENSCHAPPEN LIJNZAAD

  • Goede bron van vezels en alfa-linoleenzuur
  • Bevat lignanen

NADELEN

  • De omega 3 vetzuren in lijnolie oxideren snel; geoxideerde vetten generen vrije radicalen

 

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text