Limoenen zijn zure, ronde en felgroene citrusvruchten.

Het is rijk aan vitamine C, antioxidanten en andere voedingsstoffen.

Er zijn veel soorten limoenen waaronder de Key lime ( Citrus aurantifolia ), Perzische limoen ( Citrus latifolia ), dessert limoen ( Citrus glauca ) en kaffir limoen ( Citrus hystrix ).

Elk van deze soorten heeft unieke kenmerken. De Key-limoen is bijvoorbeeld kleiner, zuurder en aromatischer dan het meer algemene Perzische type.

In Nederland zijn Perzische limoenen het meest algemeen verkrijgbare type in de supermarkt.

Omdat limoenen boordevol voedingsstoffen bevatten, kunnen ze je immuniteit helpen verhogen, risicofactoren voor hartziekten verminderen, nierstenen voorkomen, ijzeropname ondersteunen en een gezonde huid bevorderen.

Dit artikel geeft een overzicht van de voedingskundige voordelen van limoenen, evenals hun gebruik en mogelijke bijwerkingen.

Voedingsstoffen in limoenen

Hoewel kleine, limoenen boordevol voedingsstoffen bevatten – met name vitamine C.

Eén hele, middelgrote limoen (67 gram) levert ( 1 ):

  • Calorieën: 20
  • Koolhydraten: 7 gram
  • Eiwit: 0,5 gram
  • Vet: 0,1 gram
  • Vezel: 1,9 gram
  • Vitamine C: 22% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
  • IJzer: 2% van de ADH
  • Calcium: 2 %% van de ADH
  • Vitamine B6: 2% van de ADH
  • Thiamine: 2% van de ADH
  • Kalium: 1% van de ADH

Limoenen bevatten ook kleine hoeveelheden riboflavine, niacine, folaat , fosfor en magnesium.

Kortom: Limoenen bevatten veel vitamine C en bieden meer dan 20% van uw dagelijkse behoeften. Ze bevatten ook kleine hoeveelheden ijzer, calcium, vitamine B6, thiamine, kalium en meer.

Gezondheidsvoordelen van limoenen

Het eten van limoenvrucht of het drinken van limoensap biedt verschillende gezondheidsvoordelen.

Goede bron van antioxidanten

Antioxidanten zijn belangrijke verbindingen die uw cellen verdedigen tegen moleculen die vrije radicalen worden genoemd. In grote hoeveelheden kunnen vrije radicalen uw cellen beschadigen en deze schade is in verband gebracht met chronische aandoeningen zoals hartaandoeningen, diabetes en vele soorten kanker ( 2 ).

Limoenen bevatten veel actieve stoffen die als antioxidanten in je lichaam fungeren, waaronder flavonoïden, limonoïden, kaempferol, quercetine en ascorbinezuur ( 3 , 4 ).

Kan de immuniteit versterken

Limoenen bevatten veel vitamine C , een voedingsstof die je immuunsysteem kan helpen versterken.

In reageerbuisstudies heeft vitamine C de productie van witte bloedcellen helpen verhogen, waardoor uw lichaam wordt beschermd tegen infecties en ziekten ( 5 ).

In studies bij mensen hielp het nemen van vitamine C de duur en de ernst van verkoudhedente verkorten ( 6 ).

Ook kan vitamine C wonden helpen sneller herstellen door ontsteking te verminderen en de productie van collageen te stimuleren. Collageen is een essentieel eiwit dat helpt bij wondherstel ( 7 , 8 ).

Naast vitamine C zijn limoenen ook een geweldige bron van antioxidanten, die je immuunsysteem helpen versterken door cellen te verdedigen tegen schade door vrije radicalen ( 2 ).

Kan een gezonde huid bevorderen

Limoenen hebben verschillende eigenschappen die een gezonde huid kunnen bevorderen.

Ten eerste bevatten ze veel vitamine C, wat nodig is om collageen te maken , een eiwit dat je huid stevig en sterk houdt. Een middelgrote limoen (67 gram) levert meer dan 20% van de ADH voor deze voedingsstof ( 1 , 9 ).

Zo ontdekte een onderzoek bij meer dan 4.000 vrouwen dat degenen die meer vitamine C aten een kleiner risico hadden op rimpels en een droge huid naarmate ze ouder werden ( 10 ).

Ten tweede bevatten limoenen veel antioxidanten, die kunnen helpen bij het bestrijden van aan leeftijd gerelateerde huidveranderingen.

Oxidatieve stress is een aandoening die het gevolg is van een onbalans tussen vrije radicalen en antioxidanten in uw lichaam. Het kan leiden tot tekenen van vroegtijdige veroudering.

Een muizenstudie wees uit dat het drinken van een citrusdrank een aantal van deze symptomen positief beïnvloedde. Bijvoorbeeld door het verminderen van rimpels en het verhogen van de productie van collageen( 11 ).

Kan het risico op hart- en vaatziekten verlagen

Hartziekten zijn wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak ( 12 ).

Onderzoek toont aan dat limoenen verschillende risicofactoren voor hartziekten kunnen verminderen .

Om te beginnen bevatten limoenen veel vitamine C, wat kan helpen om de hoge bloeddruk te verlagen, een belangrijke risicofactor voor hartziekten ( 13 ).

Ook kan vitamine C beschermen tegen atherosclerose – een aandoening waarbij plaque zich ophoopt in uw bloedvaten, waardoor ze te smal worden ( 14 ).

Uit een dierstudie bleek dat het voeden van konijnen met limoen schillen en sap, de progressie van atherosclerose vertraagde ( 15 ).

Kan nierstenen voorkomen

Nierstenen zijn kleine minerale kristallen die vaak pijnlijk zijn.

Ze kunnen zich in uw nieren vormen als uw urine erg geconcentreerd is of als u hoge niveaus van steenvormende mineralen in uw urine hebt,
waaronder calcium( 16 ).

Citrusvruchten zoals limoenen bevatten veel citroenzuur, wat nierstenen kan voorkomen door het citraatgehalte te verhogen en steenvormende mineralen in de urine te binden ( 17 ).

Eén studie toonde aan dat mensen die meer citrusvruchten aten een significant lager risico hadden op nierstenen ( 18 ).

Verhoogt de ijzeropname

IJzer is een essentiële voedingsstof die nodig is om rode bloedcellen te maken en zuurstof door je lichaam te transporteren.

Laag ijzergehalte in het bloed kan bloedarmoede door ijzertekort veroorzaken. Tekenen van bloedarmoede door ijzertekort omvatten vermoeidheid, moeite met ademhalen tijdens inspanning, bleekheid en droge huid en haar ( 19 ).

Mensen met een veganistisch of vegetarisch dieet lopen een groter risico op bloedarmoede door ijzertekort, omdat plantaardige producten een vorm van ijzer bevatten die minder goed wordt opgenomen dan ijzer uit vlees en andere dierlijke producten ( 20 ).

Voedingsmiddelen met veel vitamine C, waaronder limoenen kunnen helpen bij het voorkomen van bloedarmoede door ijzertekort, door de opname van ijzer uit plantaardig voedsel te verbeteren.

Een studie bij mensen die een vegetarisch dieet volgden, bleek bijvoorbeeld dat het drinken van een glas limonade (250 ml) naast een plantaardig maaltijd de ijzerabsorptie tot 70% verhoogde ( 21 ).

Kan het risico op bepaalde kankers verlagen

Kanker is een ziekte die wordt gekenmerkt door abnormale celgroei.

Citrusvruchten bevatten stoffen die in verband zijn gebracht met een lager risico op bepaalde vormen van kanker ( 22 ).

In het bijzonder kunnen flavonoïden – die als antioxidanten werken – helpen de expressie van genen die de progressie van kanker bevorderen te stoppen ( 23 ).

Bovendien geven reageerbuisstudies aan dat citrusvruchten de groei of verspreiding van darm, keel, pancreas, borst, beenmerg, lymfomen en andere kankercellen kunnen onderdrukken ( 3 , 24 , 25 , 26 ).

Kortom: Limoenen kunnen helpen de immuniteit te verbeteren, risicofactoren voor hartziekten te verminderen, nierstenen te voorkomen, ijzerabsorptie bevorderen, een gezonde huid te bevorderen en het risico op bepaalde kankers te verlagen.

Hoe limoen te gebruiken

Er zijn eindeloze manieren om limoenen in en buiten uw keuken te gebruiken.

Ze worden gewaardeerd om hun sap en het bloemige aroma van hun schil – en dat is een reden waarom ze worden beschouwd als een belangrijk ingrediënt in de Zuidoost-Aziatische en Mexicaanse keuken.

In andere delen van de wereld – zoals India – worden limoenen vaak gepekeld om hun houdbaarheid te verlengen en vervolgens toegevoegd aan gerechten voor een smaakversterking.

Limoenschil en -sap zijn veelvoorkomende ingrediënten in desserts en gebak, waaronder limoentaart, koekjes en ijs.

Deze citrusvrucht kan ook worden gebruikt in hartige gerechten en smaak toevoegen aan zowel alcoholische als niet-alcoholische dranken.

Buiten uw keuken worden limoenen gebruikt als een natuurlijk reinigingsmiddel en om geurtjes te neutraliseren. Sommige studies tonen aan dat ze antimicrobiële eigenschappen hebben ( 2728 ).

Limoensap kan worden gemengd met azijn en water en worden gebruikt als oppervlaktespray voor een niet-giftige reinigingsoptie.

Limoenen zijn verkrijgbaar bij supermarkten – vaak te vinden naast citroenen en andere citrusvruchten. Kies de citrusvruchten die zwaar aanvoelen en helder van kleur zijn.

Kortom: Er zijn eindeloze manieren om limoenen in en buiten uw keuken te gebruiken. Ze voegen smaak en pit toe aan uw maaltijden en kunnen worden gebruikt als een natuurlijk reinigingsmiddel.

Mogelijke bijwerkingen

Limoenen zijn over het algemeen veilig om te consumeren met weinig of geen bijwerkingen.

Als u echter allergisch bent voor andere citrusvruchten , vermijd limoenen omdat ze voedselallergie symptomen kunnen veroorzaken, waaronder zwelling, netelroos en ademhalingsmoeilijkheden. Als dit gebeurt, zoek dan onmiddellijk medische hulp.

Bovendien kunnen sommige mensen zure terugvloeiing ervaren door limoenen te eten of het sap te drinken vanwege de zuurgraad. Andere spijsverteringssymptomen kunnen maagzuur, misselijkheid , braken en slikproblemen zijn.

Limoenen zijn erg zuur en kunnen het best met mate worden genoten. Het eten van veel limoenen kan het risico op gaatjes vergroten, omdat het zuur in limoenen (en andere citrusvruchten ) het tandglazuur kan aantasten ( 29 ).

Om je tanden te beschermen, moet je je mond spoelen met gewoon water na het eten van limoenen of het drinken van het sap.

In sommige gevallen kan het aanbrengen van limoenen rechtstreeks op uw huid het gevoeliger maken voor de UV-stralen van de zon en ontstekingen veroorzaken. Dit staat bekend als phytophotodermatitis ( 30 , 31 ).

Kortom: Limoenen zijn over het algemeen veilig om te eten en drinken. Sommige mensen hebben mogelijk een negatieve reactie op het eten ervan of op het aanbrengen op de huid.

Tot slot

Limoenen bevatten veel vitamine C en antioxidanten. Beide kunnen gezondheidsvoordelen bieden.

Het eten van limoenen of het drinken van het sap kan de immuniteit verbeteren, risicofactoren voor hart- en vaatziekten verminderen, nierstenen voorkomen, ijzeropname bevorderen en een gezonde huid bevorderen.

Vermijd limoenen als u allergisch bent voor citrusfruit. Voor de meeste mensen zijn deze citrusvruchten een gezonde en veelzijdige toevoeging aan een uitgebalanceerde voedingsplan– probeer dus limoenen in uw recepten te verwerken om hun indrukwekkende gezondheidsvoordelen te plukken.