Lucuma is de vrucht van de Pouteria lucuma- boom afkomstig uit Zuid-Amerika.

Het heeft een harde, groene buitenkant en zacht geel vruchtvlees met een droge textuur en een zoete smaak die vaak wordt vergeleken met een mix van zoete aardappel en boterbabbelaar( 1 ).

Bijgenaamd het ‘goud van de Inca’s’ werd lucuma eeuwenlang gebruikt als een traditioneel geneesmiddel in Zuid-Amerika ( 2 ).

Het wordt meestal aangetroffen in de poeder supplementvorm en aangeprezen vanwege de vele potentiële gezondheidsvoordelen.

Bovendien vanwege de zoete smaak, wordt het gebruikt als een gezonder alternatief voor suiker en andere populaire zoetstoffen.

Hier zijn 6 verrassende voordelen van lucuma poeder.

1. Voedzamer dan de meeste zoetstoffen

Lucuma kan rauw worden gegeten, maar meestal aangetroffen in een gedroogde, poedervormige voedingssupplementvorm die vaak als natuurlijke zoetstof wordt gebruikt.

Eén eetlepel (7,5 gram) lucuma poeder geeft ( 3 ):

  • Calorieën: 30
  • Eiwit: 0 gram
  • Vet: 0 gram
  • Koolhydraten: 6 gram
  • Suikers: 1,5 gram
  • Vezel: 2 gram

Lucuma bevat minder suiker maar meer voedingsstoffen dan tafelsuiker. Meer specifiek het heeft ongeveer de helft van de koolhydraten en 75% minder suiker dan dezelfde hoeveelheid tafelsuiker ( 3 ).

Lucuma poeder biedt ook een relatief goede hoeveelheid zowel oplosbare als onoplosbare vezels , in tegenstelling tot de meeste andere gebruikelijke zoetstoffen, waaronder tafelsuiker.

Onoplosbare vezels voegen massa toe aan je ontlasting en voorkomen constipatie door voedsel soepel door je darm te laten bewegen ( 4 ).

Oplosbare vezels voeden uw heilzame darmbacteriën , die op hun beurt vetzuren met een korte keten (SCFA’s) produceren, waaronder acetaat, propionaat en butyraat. Deze worden vervolgens gebruikt als voedsel door cellen in uw darmen, waardoor ze gezond blijven.

Deze vetten met een korte keten beschermen ook tegen ontstekingen en verbeteren de symptomen van darmaandoeningen, waaronder
Prikkelbare Darm Syndroom (PDS), de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa ( 5 , 6 ).

Eén eetlepel (7,5 gram) lucuma poeder levert ook wat calcium, ijzer, kalium, niacine en vitamine C op, hoewel deze hoeveelheden doorgaans minder dan 1% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) dekken. Toch is het voedzamer dan andere populaire zoetstoffen ( 2 , 3 ).

Kortom: Lucuma poeder bevat weinig suiker en is toch relatief rijk aan vezels. Het bevat ook kleinere hoeveelheden andere voedingsstoffen, waaronder calcium en ijzer.

2. Bevat een verscheidenheid aan antioxidanten

Lucuma bevat een verscheidenheid aan antioxidanten, dat zijn krachtige verbindingen die helpen uw cellen te beschermen tegen schade veroorzaakt door zeer reactieve moleculen, de zogenaamde vrije radicalen.

Het consumeren van een voeding rijk aan antioxidanten kan helpen beschermen tegen gezondheidsproblemen waaronder hartaandoeningen en bepaalde vormen van kanker ( 7 ).

Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat lucuma bijzonder rijk is aan polyfenolen en carotenoïden, twee groepen antioxidanten die bekend staan ​​om hun ontstekingsremmende, kankerbestrijdende en gezondheidsbevorderende eigenschappen ( 8 , 9 , 10 ).

Het is vooral hoog in xanthofylen, een groep carotenoïden die verantwoordelijk is voor de gele kleur van lucuma waarvan gedacht wordt dat het de gezondheid van het oog en goed zicht bevordert ( 8 , 11 ).

Lucuma zit ook boordevol vitamine C , een voedingsstof met antioxiderende eigenschappen die vele belangrijke rollen in uw lichaam speelt, waaronder het ondersteunen van het gezichtsvermogen, een sterk immuunsysteem en de gezondheid van het hart ( 12 ).

Bovendien wordt gedacht dat de polyfenolen in lucuma een sterke bescherming bieden tegen chronische aandoeningen zoals diabetes en hartziekten ( 13 , 14 ).

Onderzoek naar de specifieke soorten antioxidanten in lucuma is echter beperkt en er zijn meer studies nodig om de potentiële antioxiderende voordelen van deze vrucht volledig te begrijpen.

Kortom: Lucuma is rijk aan antioxidanten, zoals carotenoïden en polyfenolen, die bescherming kunnen bieden tegen verschillende aandoeningen, waaronder diabetes en hartaandoeningen.

3. Kan de bloedsuikerspiegel helpen verbeteren

Ondanks dat het rijk is aan koolhydraten, kan lucuma enige bescherming bieden tegen diabetes type 2.

Voor een deel kan dit komen omdat de meeste van zijn koolhydraten complex zijn. Koolhydraten kunnen in drie categorieën worden verdeeld ( 15 ):

  • Suikers. Dit zijn korte keten soorten koolhydraten die in veel voedingsmiddelen worden aangetroffen. Voorbeelden zijn glucose, fructose en lactose. Ze worden snel verteerd en kunnen leiden tot pieken in uw bloedsuikerspiegel.
  • Zetmeel. Dit zijn langere ketens van suikers die worden afgebroken tot suikers in je darm. Het duurt langer om te verteren en het is minder waarschijnlijk dat de bloedsuikerspiegel drastisch stijgt.
  • Vezel. Dit is een soort niet verteerbare koolhydraten die wordt afgebroken en als voedsel wordt gebruikt door nuttige darmbacteriën. Het helpt bij het handhaven van stabiele bloedsuikerspiegels.

Suikers worden beschouwd als eenvoudige koolhydraten, terwijl zetmeel en vezels als complex worden beschouwd. Complexe koolhydraten, waaronder het zetmeel en vezels die de meeste koolhydraten in lucuma vormen, hebben aangetoond dat ze een gezonde bloedsuikerspiegel bevorderen ( 16 ).

Bovendien kan de oplosbare vezel in lucuma beschermen tegen diabetes door de insulinegevoeligheid te verbeteren en bloedsuikerpieken te voorkomen na een maaltijd of snack ( 17 , 18 ).

Bovendien blijkt uit onderzoek met reageerbuizen dat de bloedsuiker verlagende mechanismen van lucuma vergelijkbaar kunnen zijn met die van bepaalde anti-diabetica ( 13 , 19 ).

Het voorkomt de werking van het alfa-glucosidase-enzym, dat verantwoordelijk is voor het afbreken van complexe koolhydraten in eenvoudige suikers die de neiging hebben bloedsuikerspiegel te verhogen( 13 ).

Lucuma beweert vaak dat het een lage glycemische index (GI) heeft, wat betekent dat het de bloedsuikerspiegel in veel mindere mate zou verhogen dan andere zoetstoffen zoals pure suiker.

Als dit waar is, zou dit een andere reden zijn waarom lucuma de bloedsuikerspiegel kan verbeteren. Geen enkele studie heeft echter de lage GI-score van lucuma bevestigd. Zoals met alle zoetstoffen, wordt het waarschijnlijk het best met mate geconsumeerd.

Over het algemeen is er meer onderzoek nodig naar de potentiële gunstige effecten van lucuma op de beheersing van de bloedsuikerspiegel.

Kortom: Lucuma is rijk aan complexe koolhydraten en vezels en kan het vermogen van uw lichaam om eenvoudige suikers te absorberen verminderen. Dit kan helpen bloedsuikerpieken te voorkomen en de bloedsuikerspiegel te reguleren, hoewel het onderzoek op dit gebied beperkt is.

4. Kan de gezondheid van het hart bevorderen

Lucuma biedt mogelijk enige bescherming tegen hartziekten, waarschijnlijk vanwege het polyfenolgehalte.

Polyfenolen zijn heilzame plantaardige stoffen waarvan men denkt dat ze beschermen tegen hoge bloeddruk en hartziekten ( 14 ).

Uit één reageerbuisstudie bleek dat lucuma de werking van het angiotensine I-converting enzyme (ACE), dat betrokken is bij het reguleren van uw bloeddruk kan voorkomen.

Door dit te doen, kan lucuma helpen de bloeddruk te verlagen ( 13 ).

Hoewel voorlopige resultaten veelbelovend lijken, ontbreekt het aan onderzoek en zijn er meer onderzoeken nodig om deze voordelen voor de gezondheid van het hart bij mensen te bevestigen .

Kortom: Lucuma bevat hart gezonde polyfenolen. Het vermogen om te werken als een ACE-remmer kan de gezondheid van het hart verder bevorderen door uw bloeddruk te verlagen. Toch is meer onderzoek nodig.

5. Kan worden gebruikt voor het bakken of desserts

Lucuma poeder kan worden gebruikt als een substituut voor suiker in pasteien, cakes en andere desserts of gebakken produkten.

Lucuma’s textuur is vergelijkbaar met kristalsuiker, maar de smaak is meer vergelijkbaar met die van bruine suiker.

U kunt een volumeverhouding van 1: 2 gebruiken om bruine suiker te vervangen door lucuma. Gebruik bijvoorbeeld 1 kop (120 gram) lucuma voor elke 1/2 kop (200 gram) bruine suiker.

Toch moet u misschien een beetje experimenteren, omdat het misschien niet goed werkt voor alle recepten ( 20 ).

Lucuma is ook een populaire smaakmaker voor gerechten zoals ijs en andere desserts.

Bovendien kan het worden toegevoegd aan yoghurt , havermout, smoothies en zelfgemaakte notenmelk om een ​​vleugje natuurlijke zoetheid te bieden die volwassenen en kinderen zeker zal bevallen.

Kortom: Lucuma poeder kan worden gebruikt als alternatief voor bruine suiker om pasteitjes, cakes en andere gebakken producten te bereiden. Het kan ook smaak toevoegen aan andere voedingsmiddelen, waaronder ijs, havermout en yoghurt.

6. Eenvoudig toe te voegen aan uw voeding

Vers lucuma fruit is misschien moeilijk te vinden, maar lucuma poeder is overal verkrijgbaar, zowel Holland & Barrett als in natuurvoedingswinkels.

U kunt lucuma poeder gemakkelijk proberen door een beetje over muesli, haver of ontbijtgranen te strooien . Je kunt ook wat toevoegen aan smoothies of het gebruiken in plaats van suiker in je dessert of gebakken recepten.

Hoewel lucuma op vele manieren aan uw voeding kan worden toegevoegd, moet u er rekening mee houden dat onderzoek naar dit supplement beperkt is en dat de mogelijke bijwerkingen momenteel onbekend zijn.

Kortom: Lucuma poeder is online te vinden of in natuurvoedingswinkels. Het kan worden toegevoegd aan een verscheidenheid aan voedingsmiddelen en dranken, zoals muesli, smoothies of gebakken produkten.

Tot slot

Lucuma is een vrucht afkomstig uit Zuid-Amerika en wordt meestal aangetroffen als poeder supplement.

Het kan verschillende gezondheidsvoordelen bieden, waaronder het reguleren van de bloedsuikerspiegel, het verbeteren van de gezondheid van het hart en het bieden van een krachtige dosis voordelige antioxidanten. Toch is onderzoek beperkt.

Als je nieuwsgierig bent naar deze exotische vruchten en poeder, vervang dan tafelsuiker in je drankjes of voedingsmiddelen met een kleine hoeveelheid van deze natuurlijke gezonde zoetstof .