Ad Clicks :Ad Views :
img

Lychee 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

1935 Views

Lychee 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

De lychee ( Litchi chinensis ), ook bekend als litchi of lichee, is een klein tropisch fruit uit de soapberry familie.

Het is nauw verwant aan ander fruit , zoals ramboetan en longan.

Lychees worden in subtropische gebieden over de hele wereld geteeld en zijn vooral populair in China (waar ze inheems zijn) en Zuidoost-Azië.

Bekend om hun zoete en bloemige smaak, worden ze meestal vers gegeten en worden ze soms in ijs verwerkt of verwerkt tot sap, wijn, sherbert en gelei.

Ze zijn een goede bron van verschillende vitaminen, mineralen en gezonde antioxidanten.

Het lychee is bedekt met een oneetbare, rozerode, leerachtige schil, die wordt verwijderd voor consumptie. Het vlees is wit en omringt een donker zaad in het midden.

Voedingsfeiten

Lychees bestaan ​​voornamelijk uit water (82%) en  koolhydraten (16,5%)(1).

De onderstaande tabel toont de belangrijkste voedingsstoffen van verse en gedroogde lychees .

Lychees – Voedingswaarde per 100 gram

Hoeveelheid
calorieën66
Water82 %
Eiwit0,8 g
koolhydraten16,5 g
Suiker15,2 g
Vezel1,3 g
Vet0,4 g
Verzadigd0,1 g
Enkelvoudig onverzadigde0,12 g
meervoudig onverzadigde0,13 g
Omega-30,07 g
Omega-60,07 g
transvet~

Koolhydraten en vezels

Naast water zijn lychees hoofdzakelijk samengesteld uit koolhydraten.

Een enkele lychee (vers of gedroogd) bevat 1,5 – 1,7 gram koolhydraten (1).

De meerderheid van de koolhydraten in lychees komt van suikers, die verantwoordelijk zijn voor hun zoete smaak. Ze hebben een relatief laag vezelgehalte.

Kortom: Lychees bestaan ​​voornamelijk uit water en koolhydraten, waarvan de meeste suikers zijn. Ze hebben een relatief laag vezelgehalte.

Vitamines en mineralen

Lychees zijn een goede bron van verschillende vitamines en mineralen, vooral vitamine C.

  • Vitamine C: De meest voorkomende vitamine in lychees. Eén lychee levert ongeveer 8% van de aanbevolen dagelijkse inname van vitamine C (1).
  • Koper: Lychees hebben een fatsoenlijke bron van koper. Een ontoereikende inname van koper kan nadelige effecten hebben op de gezondheid van de hart(2).
  • Kalium: Een essentiële voedingsstof die de gezondheid van het hart kan verbeteren wanneer deze in voldoende hoeveelheden wordt gegeten(3).

Kortom: Lychees bevatten veel vitamine C en bevatten behoorlijke hoeveelheden koper en kalium.

Andere plantenstoffen

Net als ander fruit zijn lychees een goede bron van verschillende antioxidanten plantenstoffen.(4).

Deze omvatten:

  • Epicatechine: Een antioxidant die de gezondheid van het hart kan verbeteren en het risico op kanker en diabetes kan verminderen(5, 6).
  • Rutine: Een krachtige antioxidant. Onderzoek wijst uit dat het kan helpen beschermen tegen chronische ziekten, zoals kanker, diabetes en hartziekten(6, 7).

Oligonol

Oligonol is een voedingssupplement dat vaak wordt genoemd met verwijzing naar lychees.

Het is een gepatenteerd mengsel van antioxidanten (proanthocyanidinen) van lychee huid en groene thee , ontwikkeld door de Amino Up Chemical Corporation in Japan.

De antioxidanten zijn chemisch veranderd om hun opname uit de darm te verhogen(8).

Verschillende onderzoeken geven aan dat Oligonol na het sporten buikvet, vermoeidheid en ontstekingen ontsteking kan verminderen(9, 10, 11, 12).

Oligonol komt echter niet van nature voor in lychee-vruchten, dus de gevolgen voor de gezondheid zijn niet van toepassing op lychees.

Kortom: Zoals de meeste groenten en fruit, zijn lychees een goede bron van antioxidanten en andere gezonde plantensoorten. Deze omvatten epicatechine en rutine. Ze bevatten geen Oligonol, zoals vaak wordt beweerd.

Gezondheidsvoordelen van Lychees

De gezondheidseffecten van lychees zijn nog niet onderzocht.

Ze zijn echter een vrucht, en studies suggereren dat het eten van fruit en groenten de gezondheid kan verbeteren en het risico op verschillende chronische ziekten kan verminderen (13, 14, 15).

In feite bevatten lychees verschillende gezonde mineralen, vitamines en antioxidanten, zoals kalium, koper, vitamine C, epicatechine en rutine, wat kan helpen beschermen tegen hartziekten, kanker en diabetes (3, 6, 7, 16).

Dierstudies geven ook aan dat lychee-extract kan helpen bij het bestrijden van leverkanker  (17).

Verdere studies zijn nodig om de gezondheidsvoordelen van lychees bij de mens te bevestigen.

Kortom: De gezondheidseffecten van lychees zijn niet direct onderzocht. Ze bevatten echter verschillende voedingsstoffen en antioxidanten die belangrijk zijn voor de gezondheid.

Nadelige effecten en individuele zorgen

Wanneer lychees met mate worden gegeten als onderdeel van een gezond dieet, hebben ze geen bekende nadelige gezondheidseffecten.

In zeldzame gevallen kunnen ze echter allergieën veroorzaken(18).

Overzicht

Lychees zijn populair in Zuidoost-Azië en China, maar komen minder vaak voor in andere landen.

Ze smaken goed en zijn ook een goede bron van vitamine C en verschillende gunstige antioxidanten. Dit maakt ze een uitstekende aanvulling op een gezond dieet.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijftien − negen =

It is main inner container footer text