img

Lychee 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

1825 Views

Lychee 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

De lychee ( Litchi chinensis ), ook bekend als litchi of lichee, is een klein tropisch fruit uit de soapberry familie.

Het is nauw verwant aan andere vruchten , zoals ramboetan longan.

Lychees worden geteeld in subtropische gebieden over de hele wereld en zijn vooral populair in China en Zuidoost-Azië.

Bekend om hun zoete en bloemrijke smaak worden ze meestal vers gegeten, en soms gebruikt in een ijsjes of verwerkt tot sap, wijn, sorbet of gelei.

Ze zijn een rijke bron van diverse vitaminen, mineralen en gezonde antioxidanten.

De lychee is bedekt door een oneetbaar roze-rood, leerachtige huid die voor consumptie wordt verwijderd. Het vruchtvlees is wit en omringt met een donkere pit in het midden.

Voedingsfeiten

Lychees bestaat hoofdzakelijk (82%)  uit water en (16,5%) koolhydraten(1).

De onderstaande tabel toont de belangrijkste voedingsstoffen van verse en gedroogde lychees .

Lychees – Voedingswaarde per 100 gram

Hoeveelheid
calorieën 66
Water 82 %
Eiwit 0,8 g
koolhydraten 16,5 g
Suiker 15,2 g
Vezel 1,3 g
Vet 0,4 g
Verzadigd 0,1 g
Enkelvoudig onverzadigde 0,12 g
meervoudig onverzadigde 0,13 g
Omega-3 0,07 g
Omega-6 0,07 g
transvet ~

Koolhydraten en vezels

Naast water, bestaat lychees voornamelijk uit koolhydraten.

Een enkele lychee (hetzij vers of gedroogd) bevat 1,5-1,7 gram koolhydraten(1).

Het merendeel van de koolhydraten in lychees zijn afkomstig uit suikers, die verantwoordelijk zijn voor hun zoete smaak. Ze bevatten relatief weinig vezels.

Kortom: Lychees zijn voornamelijk samengesteld uit water en koolhydraten, waarvan de meeste suikers zijn. Ze bevatten relatief weinig vezels.

Vitamines en mineralen

Lychees zijn een goede bron van verschillende vitamines en mineralen, vooral vitamine C.

  • Vitamine C: De meest voorkomende vitamine in lychees. Een lychee levert ongeveer 8% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine C(1).
  • Koper: Lychees zijn een rijke bron van koper. Onvoldoende koper inname kunnen nadelige effecten op de gezondheid hebben(2).
  • Kalium: Een essentiële voedingsstof die de gezondheid van het hart kan verbeteren wanneer gegeten in voldoende hoeveelheden(3).

Kortom: Lychees zijn rijk aan vitamine C en bevatten behoorlijke hoeveelheden koper en kalium.

Andere plantenstoffen

Net als andere vruchten, lychees zijn een rijke bron van verschillende antioxidanten en plantaardige stoffen(4).

Deze omvatten:

  • Epicatechine: Een antioxidant dat de gezondheid van het hart kan verbeteren en het risico op kanker en diabetes kan verminderen (5, 6).
  • Rutine: Een krachtige antioxidant. Studies tonen aan dat het kan helpen beschermen tegen chronische ziekten, zoals kanker, diabetes en hartziekte (6, 7).

Oligonol

Oligonol is een voedingssupplement dat vaak wordt genoemd met verwijzing naar lychees.

Het is een gepatenteerd mengsel van antioxidanten (proanthocyanidinen) van lychee huid en groene thee , ontwikkeld door de Amino Up Chemical Corporation in Japan.

De antioxidanten worden chemisch gewijzigd om hun opname van de darm te verhogen(8).

Verschillende studies tonen aan dat Oligonol buikvet, vermoeidheid en ontstekingen na inspanning vermindert(9, 10, 11, 12).

Echter, Oligonol die niet van nature in lychee vruchten voorkomt, zodat de gevolgen voor de gezondheid niet van toepassing zijn op lychees.

Kortom: Zoals de meeste groenten en fruit, lychees zijn een rijke bron van antioxidanten en andere gezonde plantaardige stoffen. Deze omvatten epicatechine en rutine.

Voordelen van de gezondheid van lychees

De gezondheidseffecten van lychees zijn nog niet onderzocht.

Echter, het is een vrucht, en studies suggereren dat het eten van groenten en fruit kan de gezondheid verbeteren en het risico van meerdere chronische ziekten verminderen(13, 14, 15).

In feite, lychees bevatten verschillende gezonde mineralen, vitaminen en antioxidanten, zoals kalium, koper, vitamine C, epicatechine en rutine, die eventueel kunnen helpen beschermen tegen hartziekten, kanker en diabetes(3, 6, 7, 16).

Onderzoek bij dieren geven ook aan dat lychee extract kan helpen bij de bestrijding van leverkanker (17).

Verdere onderzoeken zijn nodig om de gezondheidsvoordelen van lychees bij de mens te bevestigen.

Kortom: De gezondheidseffecten van lychees zijn niet direct onderzocht. Ze bevatten echter verschillende voedingsstoffen en antioxidanten die belangrijk zijn voor de gezondheid.

Bijwerkingen en individuele zorgen

Wanneer gegeten in matige hoeveelheid behoort het tot een gezonde voeding, lychees hebben geen bekende negatieve gevolgen voor de gezondheid.

Echter in zeldzame gevallen kan het leiden tot allergieën (18).

Overzicht

Lychees zijn populair in Zuidoost-Azië en China, maar minder vaak gegeten in andere landen.

Ze smaken goed en zijn ook een rijke bron van vitamine C en verschillende heilzame antioxidanten. Dit maakt hen tot een uitstekende aanvulling op een gezonde voeding.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text