lysine

4 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van Lysine

Lysine is een bouwsteen voor eiwitten. Het is een essentieel aminozuur omdat je lichaam het zelf niet kan maken, dus je moet het uit voedsel opnemen.

Het is geconcentreerd in spierweefsel, helpt bij de absorptie van calcium vanuit het maagdarmkanaal, bevordert de botaanmaak en de vorming van collageen. Bovendien helpt het bij het transporteren van vetten door je cellen om verbrand te worden voor energie.

L-lysine is de vorm van lysine die je lichaam kan gebruiken. Het is van nature te vinden in voedingsmiddelen en is het type dat wordt gebruikt in supplementen.

Hier zijn 4 indrukwekkende gezondheidsvoordelen van lysine.

1. Kan beschermen tegen en koortslip, door het blokkeren van arginine

Koortslip zijn symptomen van een infectie die vaak op de lip of de hoeken van uw mond verschijnen.

Ze verschijnen als met vocht gevulde blaren die ongemakken kunnen veroorzaken, zoals tintelingen, pijn en branderig gevoel. Bovendien kunnen ze u onzeker maken over uw uiterlijk.

Koortslip veroorzaakt door het herpes simplex-virus type 1 (HSV-1), dat zich in uw wervelkolom kan verbergen. In tijden van stress of als uw immuunsysteem verzwakt is, kan HSV-1 de ontwikkeling van een koortslip veroorzaken(1).

Lysine supplementen kunnen helpen voorkomen dat HSV-1 zich uitbreid en de duur van een koortslip vermindert. Men denkt dat lysine een ander aminozuur blokkeert, arginine genaamd, dat HSV-1 nodig heeft om zich te vermenigvuldigen (123).

Eén studie toonde aan dat een dagelijks supplement van 1.000 mg lysine resulteerde in minder koortslippen bij 26 mensen die vatbaar waren voor terugkerende koortslippen.

Interessant is dat de studie had waargenomen dat verminderde koortslip breakouts wanneer iemands bloedlysine van een persoon boven 165 nmol / l werd gehouden. Toen de bloedgehalte onder dit niveau daalden, nam de koortslip breakouts toe(4).

Een andere studie bij 30 mensen bleek dat het aanbrengen van een crème met lysine, kruiden, vitamines en zink bij 30% van de mensen op dag drie en bij 87% bij dag zes koortslip was verdwenen.

Hoewel deze studie veelbelovend is, vermeldde het niet de hoeveelheid lysine of andere ingrediënten die in de crème werden gebruikt(1).

Bovendien niet alle studies tonen aan dat lysine is effectief bij het verminderen van de koortslip. Één onderzoek vond onvoldoende bewijs om het aan te bevelen voor de behandeling van een koortslip(5).

Kortom: Sommige onderzoeken tonen aan dat lysine de duur en frequentie van koortslip kan verminderen, maar het bewijs is inconsistent.

2. Kan angstgevoeligheid verminderen door het blokkeren van stressrespons receptoren

Lysine kan een rol spelen bij het verminderen van angstgevoelens.

Een studie vond dat het receptoren blokkeerde die betrokken zijn bij stressrespons. Onderzoekers stelden vast bij ratten waaraan lysine werd gegeven een verminderde hoeveelheid door stress veroorzaakte stoelgang hadden(6).

Een onderzoek van één week bij 50 gezonde mensen merkte dat suppletie met 2,64 gram lysine en arginine stressgerelateerde angst en verlaagde niveaus van het stresshormoon cortisol verlaagde(7).

Evenzo heeft het toevoegen van 4,2 gram lysine per kilogram tarwemeel in kansarme dorpen in Syrië geholpen de angstscores bij mannen met zeer hoge stressniveaus te verminderen(8).

Na drie maanden hielp het consumeren van het met lysine verrijkte meel ook de cortisolspiegel bij vrouwen te verlagen(8).

Lysine kan mogelijk ook mensen met schizofrenie helpen. Dat is een mentale stoornis die de perceptie van een persoon van de buitenwereld verstoort, wat vaak resulteert in een onvermogen om de werkelijkheid te begrijpen.

Hoewel het onderzoek zich nog in de beginfase bevindt, kan lysine mogelijk de symptomen van schizofrenie verbeteren in combinatie met voorgeschreven medicatie(910).

Kortom: Lysine kan bij sommige mensen bijdragen tot het verminderen van angstgevoelens en het verlagen van het stresshormoon cortisol. Onderzoek wijst uit dat het misschien zelfs helpt bij het verbeteren van de symptomen bij mensen met schizofrenie.

3. Kan calciumabsorptie en afgifte verbeteren

Lysine kan uw lichaam helpen calcium vast te houden(1112).

Er wordt aangenomen dat lysine de opname van calcium in je darm verhoogt en helpt je nieren het mineraal vast te houden(1314).

Een studie bij 30 vrouwen, 15 gezonde en 15 met osteoporose, vond dat een supplement met calcium en lysine het verlies van calcium in de urine verminderde.

De vrouwen die 3 gram calcium kregen, hadden een toenemende toename van calcium in hun urine. De vrouwen die ook 400 mg lysine ontvingen, verloren minder calcium via hun urine(14).

Lysine lijkt je botten te beschermen en kan ook een rol spelen bij het controleren waar calcium in je lichaam wordt getransporteerd.

Er is bijvoorbeeld aangetoond dat het de opbouw van calcium in bloedvaten bij ratten voorkomt. Dit soort opbouw is een risicofactor voor hartziekten(13).

Bovendien bleek uit één reageerbuisstudie dat cellen die zonder lysine werden gekweekt, een verhoogde calciumtransport uit de cel hadden. Deze toename deed zich niet voor in de cellen waar lysine aanwezig was(11).

Kortom: Lysine kan u helpen meer calcium te absorberen en het calciumverlies in uw urine te verminderen. Het kan zelfs het risico op calciumophoping in uw bloedvaten verlagen.

4. Kan wondgenezing bevorderen door collageen te helpen creëren

Lysine kan de wondgenezing in uw lichaam verbeteren.

In dierlijk weefsel wordt lysine actiever op de plaats van een wond en wordt het reparatieproces versneld(15).

Het is nodig voor de vorming van collageen, een eiwit dat fungeert als een skelet en helpt de huid en botten te ondersteunen en structuur geven(16).

Het kan ook werken als een bindmiddel, waardoor het aantal nieuwe cellen bij een wond verhoogd. Het kan zelfs de vorming van nieuwe bloedvaten bevorderen(17).

In één dierstudie kon een combinatie van lysine en het aminozuur arginine het genezingsproces van fracturen versnellen en verbeteren(18).

Een ander onderzoek bij 40 konijnen bleek dat 21 mg per pond (47 mg per kg) lichaamsgewicht van lysine en 23 mg per pond (50 mg per kg) lichaamsgewicht van arginine de doorbloeding en algehele botgenezing aanzienlijk verbeterden .

In feite hadden konijnen die lysine en arginine kregen een verkorte genezingsduur van 2 weken in vergelijking met de controlegroep(12).

Wondgenezing is een complex proces dat verschillende mineralen, vitamines en andere factoren vereist. Lysine lijkt een rol van onschatbare waarde te hebben, zonder voldoende lysine zal wondgenezing vertragen(19).

Tot nu toe hebben studies alleen gekeken naar orale supplementen bij wondgenezing. Het is tot nu toe onbekend of het rechtstreeks toepassen op wonden effectief zou kunnen zijn.

Een studie vond echter dat het aanbrengen van een gel met lysine op een zweer resulteerde in een verminderde infectie en snellere genezingstijd dan wanneer geen gel werd gebruikt(20).

Kortom: Het is essentieel voor de vorming van collageen, een essentieel eiwit dat wondherstel beïnvloedt. Dierstudies wijzen erop dat lysine de wondgenezing kan versnellen en de hersteltijd kan verkorten.

Andere potentiële voordelen van Lysine

Lysine – zoals alle aminozuren – gebruikt als een bouwsteen voor eiwitten in je lichaam. Deze eiwitten helpen bij het produceren van hormonen, immuuncellen en enzymen.

Het kan verschillende voordelen hebben naast de eerder besproken voordelen.

Hier zijn andere gebieden waar lysine uw gezondheid ten goede kan komen:

  • Kanker: Een dierstudie toonde aan dat lysine in combinatie met de antioxidant catechines de groei van kankercellen bij muizen verminderde(21).
  • Gezondheid van het oog: Een onderzoek bij ratten met diabetes toonde aan dat lysine supplementen de ontwikkeling van cataract konden voorkomen(22).
  • Diabetes: Een studie toonde aan dat het de bloedsuiker respons bij mensen met diabetes kan helpen verlagen. De verbinding is echter nog steeds onduidelijk(23).
  • Bloeddruk: Een onderzoek bij 50 volwassenen met lysine tekort en hoge bloeddruk wees uit dat lysine supplementen de bloeddruk significant verlaagden (24)

Adequate lysine is essentieel voor het behoud van een normale gezondheid. Supplementen kunnen bij bepaalde mensen met een aandoeningen ten goede komen.

Kortom: Onderzoek naar lysine is veelbelovend. Er zijn aanwijzingen dat het antikanker effecten kan hebben, de bloedsuikerspiegel kan helpen verbeteren en de bloeddruk kan verlagen.

Top voedselbronnen en supplementen

Lysine wordt aangetroffen in voedingsmiddelen die van nature rijk aan eiwitten zijn, met name vlees en zuivelproducten, en ook in kleinere hoeveelheden in plantaardig voedsel (2526).

Hier zijn enkele geweldige bronnen van lysine:

  • Vlees: rundvlees, kip en lam
  • Zeevruchten: mosselen, garnalen en oesters
  • Vis: Zalm, kabeljauw en tonijn
  • Zuivel: melk, kaas en yoghurt
  • Groenten: aardappelen, paprika’s en prei
  • Fruit: Avocado, gedroogde abrikozen en peren
  • Peulvruchten: soja, bruine bonen en kikkererwten
  • Noten en zaden: Macadamia, pompoenpitten en cashewnoten

Granen zijn over het algemeen een slechte bron. Quinoa, amarant en boekweit bevatten echter een behoorlijke hoeveelheid lysine(25).

Als u vatbaar bent voor koortslip, kan het nemen van 1 gram lysine per dag of het gebruik van een lysine bevattende gel de moeite van het proberen waard zijn, maar onthoud dat het het beste is om eerst met uw arts te overleggen(4).

Kortom: Dierlijke voedingsmiddelen, zoals vlees, vis en zuivel, leveren de grootste hoeveelheid. Je zult ook behoorlijke hoeveelheden vinden in plantaardig voedsel, zoals aardappelen, avocado’s en sojaproducten.

Tot slot

Lysine is een essentieel aminozuur met vele voordelen die variëren van het voorkomen van koortslippen tot het verminderen van angst en het bevorderen van wondgenezing.

Als bouwsteen van eiwitten kan het ook tal van andere voordelen hebben. Zonder voldoende lysine is het mogelijk dat uw lichaam niet in staat is om voldoende of geschikte hormonen en immuuncellen te produceren.

Het in grote hoeveelheden aanwezig in vlees, vis en zuivel, maar peulvruchten, fruit en groenten dragen ook bij aan uw inname.