Macadamianoten zijn boomnoten met een subtiele, boterachtige smaak en romige textuur.

Inheems in Australië worden macadamiabomen nu op verschillende plaatsen in de wereld geteeld, waaronder Brazilië, Costa Rica, Hawaï en Nieuw-Zeeland.

Net als de meeste andere noten zijn macadamianoten rijk aan voedingsstoffen en nuttige plantaardige stoffen. Ze zijn ook gekoppeld aan verschillende voordelen, waaronder een verbeterde spijsvertering, hartgezondheid, gewichtsbeheersing en controle van de bloedsuikerspiegel.

Hier zijn 10 gezondheids- en voedingswaarde van macadamianoten.

1. Voedingswaarde macadamianoten

Macadamianoten zijn calorierijke noten met veel gezonde vetten, vitamines en mineralen. Een 28 gram biedt ( 1 ):

  • Calorieën: 204
  • Vet: 23 gram
  • Eiwit: 2 gram
  • Koolhydraten: 4 gram
  • Suiker: 1 gram
  • Vezel: 3 gram
  • Mangaan: 58% van de Aanbevolen dagelijkse Hoeveelheid(ADH)
  • Thiamine: 22% van de ADH
  • Koper: 11% van de ADH
  • Magnesium: 9% van de ADH
  • IJzer: 6% van de ADH
  • Vitamine B6: 5% van de ADH

Macadamianoten zijn ook rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetten , een soort vet dat de gezondheid van het hart kan verbeteren door uw totale en LDL (slechte) cholesterolgehalte te verlagen (2).

Deze noten bevatten weinig koolhydraten en suiker en hebben een gemiddeld vezelgehalte. Deze combinatie maakt het onwaarschijnlijk dat uw bloedsuikerspiegel stijgt , wat vooral gunstig kan zijn voor mensen met diabetes ().

Kortom: Macadamianoten zijn rijk aan vitamines, mineralen en vezels, maar bevatten weinig koolhydraten en suiker. Bovendien bevatten ze veel gezonde enkelvoudig onverzadigde vetten.

2. Vol met antioxidanten

Zoals de meeste noten, zijn macadamianoten een rijke bron van antioxidanten.

Antioxidanten neutraliseren vrije radicalen, dit zijn onstabiele moleculen die cellulaire schade kunnen veroorzaken en het risico op aandoeningen zoals diabetes, de ziekte van Alzheimer en hartaandoeningen verhogen (4,5).

Bovendien bevatten macadamianoten enkele van de hoogste flavonoïdegehaltes van alle noten. Deze antioxidant bestrijdt ontstekingen en helpt het cholesterol te verlagen (4).

Bovendien is deze noot rijk aan tocotrienolen, een vorm van vitamine E met antioxiderende eigenschappen die het cholesterolgehalte kan helpen verlagen. Deze verbindingen kunnen zelfs beschermen tegen kanker en hersenziekten (6,78,9).

Kortom: Macadamianoten zitten vol met flavonoïden en tocotrienolen, antioxidanten die je lichaam beschermen tegen cellulaire schade en ziekten.

3. Kan de gezondheid van het hart verbeteren

Macadamianoten kunnen het risico op hartaandoeningen verlagen.

Verschillende studies suggereren dat het dagelijks eten van 8-42 gram van deze noten het totale en LDL (slechte) cholesterolgehalte tot 10% kan verlagen (2,10,11,12).

Interessant is dat een kleine studie bij mensen met een hoog cholesterolgehalte aantoonde dat een voeding dat rijk is aan macadamianoten, de bloedsuikerspiegel in het bloed zo veel verlaagde als een hart-gezond vetarm dieet aanbevolen door de American Heart Association (13).

Bovendien kan het eten van 42-84 gram macadamianoten per dag de markers van ontsteking aanzienlijk verlagen, zoals leukotriene B4. Ontsteking is een risicofactor voor hartziekten (9).

Onderzoekers geloven dat de hart gezondheidsvoordelen van macadamianoten kunnen komen van hun hoge enkelvoudig onverzadigde vetgehalte.

Dit vet is consequent gekoppeld aan een betere gezondheid van het hart en een lager risico op beroerte en dodelijke hartaanvallen (1 ,14 ).

Kortom: Macadamianoten zijn rijk aan hart-gezonde enkelvoudig onverzadigde vetten. Elke dag kleine hoeveelheden eten kan helpen om risicofactoren voor hartziekten, waaronder een hoog cholesterolgehalte en ontstekingen verlagen.

4. Kan uw risico op metabool syndroom verminderen

Metabolisch syndroom is een cluster van risicofactoren, waaronder hoge bloedsuikerspiegel en cholesterolwaarden, die uw risico op een beroerte, hartaandoeningen en diabetes type 2 verhogen (15).

Onderzoek toont aan dat macadamianoten kunnen beschermen tegen zowel het metabool syndroom als diabetes type 2 .

Een recent overzicht koppelde bijvoorbeeld diëten rijk aan noten, waaronder macadamianoten, verlagingen van de nuchtere bloedsuikerspiegels.

De diëten die in deze review zijn opgenomen, aten mensen 28-84 gram boomnoten per dag. Ze ervoeren aanzienlijk verbeterde gehaltes van hemoglobine A1c, een marker voor langdurige bloedsuikerspiegelwaarde (3).

Bovendien kunnen diëten rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetten – dat 80% van het vet in macadamianoten bevatten – de risicofactoren voor metabool syndroom helpen verminderen, vooral bij mensen met diabetes type 2 (10,16).

Over het algemeen is de inname van noten ook gekoppeld aan een lagere bloedsuikerspiegel en een lager lichaamsgewicht bij mensen met het metabool syndroom of diabetes type 2 (17,18,19).

Kortom: Het regelmatig eten van noten, waaronder macadamianoten, kan uw risico op metabool syndroom verminderen en bijdragen tot lagere, stabielere bloedsuikerspiegels.

5. Kan helpen bij het afvallen

Ondanks het feit dat ze rijk zijn aan calorieën, kunnen macadamianoten je helpen af ​​te vallen.

Dit kan gedeeltelijk worden verklaard door hun hoeveelheden eiwitten en vezels, twee voedingsstoffen waarvan bekend is dat ze de honger verminderen en gevoelens van volheid bevorderen (20,21,22).

Onderzoek toont verder aan dat een gedeelte van de vetten in noten tijdens de vertering in de vezelige wand van de noot kan achterblijven. Macadamia en andere noten kunnen dus minder calorieën bevatten dan eerder werd gedacht (23,24,25).

In een studie van drie weken aten 71 jonge Japanse vrouwen dagelijks brood met ofwel 10 gram macadamianoten, -kokosnoot of -boter . Die in de macadamia-groep verloren aan het einde van het onderzoek 0,9 pond (0,4 kg), terwijl die in de andere groepen op hetzelfde gewicht bleven (10).

Macadamianoten zijn ook rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetten, vooral het omega-7-vet palmitoleïnezuur, dat kan beschermen tegen ongewenste gewichtstoename.

In één studie van 12 weken hadden obese muizen die vetrijke diëten met grote hoeveelheden macadamiaolie – rijk aan palmitoleïnezuur kregen, significant kleinere vetcellen dan die welke geen van dit product kregen (26).

Het is echter onduidelijk of macadamianoten dezelfde voordelen bieden bij mensen.

Kortom: Macadamianoten kunnen de honger verminderen en gevoelens van volheid verhogen, wat gewichtsverlies kan bevorderen. Ze kunnen ook minder calorieën bevatten dan eerder werd gedacht.

6. Kan de darmgezondheid verbeteren

Macadamianoten bevatten vezels, die uw vertering en algehele darmgezondheid ten goede kunnen komen.

Zoals het geval is bij de meeste noten, kan de oplosbare vezel in macadamianoten fungeren als een prebioticum, wat betekent dat het helpt je darmbacteriën te voeden (27,28).

Deze vriendelijke bacteriën produceren op hun beurt korte keten vetzuren (SCFA’s), zoals acetaat, butyraat en propionaat die ontstekingen kunnen verminderen en beschermen tegen aandoeningen zoals het prikkelbare darm syndroom (PDS), de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa (29,30,31).

Er zijn aanwijzingen dat SCFA’s mogelijk uw risico op diabetes en obesitas kunnen verminderen (32,33,34).

Kortom: De oplosbare vezels in macadamianoten helpen uw spijsvertering door uw nuttige darmbacteriën te voeden. Dit kan op zijn beurt uw darmgezondheid verbeteren.

7-9. Andere mogelijke voordelen

Uit nieuw onderzoek komt naar voren dat macadamianoten enkele extra gezondheidsvoordelen kunnen bieden, waaronder (7,8,35,36,37):

  1. Het biedt anti-kanker eigenschappen. Macadamianoten bevatten flavonoïden en tocotrienolen, plantenstoffen waarvan uit reageerbuisstudies blijkt dat zij kunnen helpen kankercellen te bestrijden of te doden . Er is echter meer onderzoek nodig.
  2. Het stimuleren van de gezondheid van de hersenen. Uit reageerbuis- en dieronderzoek blijkt dat tocotrienolen ook hersencellen kunnen beschermen tegen aandoeningen zoals Alzheimer en Parkinson. Toch is menselijk onderzoek nodig.
  3. Je leeft langer. Regelmatige inname van noten, waaronder macadamianoten, kan helpen om uw risico op vroegtijdig overlijden met ongeveer een derde te verminderen.

Houd er rekening mee dat deze mogelijke voordelen nog lang niet zijn bewezen. Meer menselijke studies zijn nodig.

Kortom: Het regelmatig eten van macadamianoten kan het risico van vroegtijdig overlijden verlagen en helpen beschermen tegen kanker en hersenziekten. Het is belangrijk op te merken dat meer onderzoek nodig is voordat er sterke conclusies kunnen worden getrokken.

10. Gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding

Macadamianoten zijn te vinden in de meeste supermarkten, maar kunnen ook online worden besteld . Ze zijn veelzijdig en gemakkelijk in de meeste diëten op te nemen.

Over het algemeen zijn rauwe macadamia noten de gezondste vorm. Droog geroosterde noten zijn een goed alternatief als je niet de tijd hebt om ze zelf te roosteren, maar probeer weg te blijven van olie-geroosterde versies, die onnodig toegevoegde vetten bevatten.

Je kunt een snack maken van hele macadamianoten of vermalen noten in soepen en warme gerechten strooien, of ze gebruiken in salades.

Macadamiaboter is een andere manier om van deze noot te genieten. Net als pindakaas kan het worden uitgesmeerd op brood, crackers en plakjes fruit, of worden toegevoegd aan havermout of yoghurt.

Ten slotte kunnen deze noten worden geweekt en gemalen tot een pasta om zuivelvrije kaas of melk te maken . Deze pasta kan ook een basis vormen voor verschillende desserts.

Macadamianoten kunnen één tot vijf maanden bij kamertemperatuur worden bewaard, het liefst in een luchtdichte verpakking. Als u ze in uw koelkast bewaart, blijven ze langer vers – maximaal een jaar ( 38 ).

Kortom: Macadamianoten zijn een veelzijdige aanvulling op de meeste diëten. Ze kunnen geheel, gemalen, rauw, geroosterd of als notenboter worden gegeten en zorgen voor een interessante toevoeging aan hoofdgerechten, snacks en desserts.

Tot slot

Macadamianoten zijn rijk aan vitamines, mineralen, vezels, antioxidanten en gezonde vetten .

Hun potentiële voordelen zijn gewichtsverlies, verbeterde darmgezondheid en bescherming tegen diabetes, metaboolsyndroom en hartaandoeningen.

Auteur

Miljoenen mensen in Nederland zoeken dagelijks op het internet naar manieren om de gezondheid te verbeteren. Op deze website zal je informatie en tips vinden waarmee jij aan de slag kunt gaan om een optimale gezondheid te ontwikkelen. Met een gezonde groet, Zarja . .Deze artikelen op de website zijn vertaald van www.healthline.com

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.