img

Maltose: goed of slecht?

108 Views

Maltose: goed of slecht?

Maltose is een suiker vervaardigd uit twee glucose moleculen die met elkaar verbonden zijn.

Het wordt gemaakt van zaden en andere delen van planten als ze hun opgeslagen energie om te ontkiemen afbreken. Voedingsmiddelen zoals granen, bepaalde vruchten en zoete aardappelen bevatten van nature hoge hoeveelheden van deze suiker.

Hoewel maltose is minder zoet dan gewone suiker en fructose, wordt het al lang gebruikt in harde snoep en bevroren desserts vanwege zijn unieke tolerantie voor warmte en koude.

Dankzij de groeiende publieke bewustzijn over de negatieve gevolgen voor de gezondheid van glucose-fructosestroop en andere zoetstoffen die fructose bevatten, zijn veel voedingsbedrijven overgeschakeld naar maltose, waarin geen fructose bevat.

Dit artikel behandelt de wijze waarop maltose je lichaam beïnvloedt, waar het vandaan komt en of het gezond of ongezond is.

Wat is maltose?

De meeste suikers zijn korte ketens opgebouwd uit kleinere moleculen suiker die fungeren als bouwstenen. Maltose bestaat uit twee glucose-eenheden. Tafelsuiker, ook bekend als sucrose, bestaat uit een glucose- en een fructose.

Maltose kan worden gemaakt door de afbraak van zetmeel, een lange keten van vele glucose eenheden. Enzymen in je darmen breken deze ketens van glucose af in maltose( 1).

Plant zaden produceren ook enzymen om suikers uit zetmeel te halen als zij ontkiemen.

Mensen hebben lang gebruik gemaakt van dit natuurlijke proces voor de voedselproductie.

Bijvoorbeeld, in het proces van mouten, granen worden gekiemd in water en vervolgens gedroogd. Dit activeert de enzymen in de granen om maltose en andere suikers en eiwitten vrij te geven.

De suikers en eiwitten in mout zijn zeer voedzaam voor gist, en mout is belangrijk voor het brouwen van bier, whisky en moutazijn.

Gemoute granen worden ook gebruikt in snoepjes en desserts als zoetstoffen.

U kunt maltose in recepten gebruiken als een 1: 1 vervanging van andere suikers. Maltose is niet zo zoet als sucrose of fructose, dus in sommige recepten, iets meer dan 1: 1 kan nodig zijn om het gewenste aroma te produceren.

Samenvatting:Maltose wordt gecreëerd door de afbraak van zetmeel. Dit gebeurt in je maag na het eten van zetmeel en ook bij zaden en andere planten als ze beginnen te ontkiemen. Deze suiker is belangrijk bij het brouwen en als zoetstof.

Voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan maltose

Verschillende voedingsmiddelen bevatten van nature maltose ( 2 ).

U kunt deze vinden in tarwe, maïsmeel, gerst en diverse oude granen. Veel ontbijtgranen maken ook gebruik van gemoute granen om natuurlijke zoetheid toe te voegen.

Vruchten zijn een andere belangrijke bron van maltose in de voeding, met name perziken en peren. Zoete aardappelen bevatten meer maltose dan de meeste andere voedingsmiddelen.

De meeste siropen krijgen hun zoetheid van maltose. Hoog maltosegehalte levert 50% van de suiker in de vorm van maltose. Het is nuttig bij het maken van harde snoepjes en een goedkope zoetstof.

Samenvatting:Maltose wordt gevonden in zetmeelrijke granen, groenten en fruit. Het is nuttig als een goedkope bron van suiker in de vorm van een hoog gehalte aan maltose.

Is maltose gezonder dan tafelsuiker?

Mensen gebruiken vaak sucrose, ook bekend als tafelsuiker , voor het koken en het zoeten van voedingsmiddelen. Het is een korte, twee-suikerketen gemaakt van een  glucosemolecuul gekoppeld aan een fructose molecuul.

Omdat sucrose levert beide suikers, de gevolgen voor de gezondheid zijn waarschijnlijk ergens tussen die van glucose en fructose.

Echter, fructose heeft meer ernstige gevolgen voor de gezondheid en is anders gemetaboliseerd dan glucose.

Het consumeren van een high-fructose dieet kan een sneller begin van obesitas, insulineresistentie en diabetes veroorzaken (3 ).

Aangezien maltose is samengesteld uit alleen de glucose en niet fructose, is het misschien een beetje gezonder dan tafelsuiker. Er is echter geen onderzoeken naar de effecten van de vervanging van fructose voor maltose onderzocht, er is nog veel meer onderzoek nodig.

Samenvatting: Maltose bevat geen fructose zoals tafelsuiker. Vervangen van tafelsuiker met maltose in uw dieet zal u helpen voorkomen van de bekende gezondheidsimplicaties van te veel fructose. De gezondheidseffecten van maltose zijn echter niet goed onderzocht.

Hoog-maltosegehalte versus glucose-fructosestroop

Sommige mensen denken dat tafelsuiker gezonder is dan de vaak gedemoniseerd glucose-fructosestroop

Maar eigenlijk, hun fructose is zeer vergelijkbaar. Tafelsuiker is precies 50% glucose en 50% fructose, terwijl glucose-fructosestroop ongeveer 55% fructose en 45% glucose.

Dit kleine verschil maakt tafelsuiker überhaupt  geen gezondere keuze dan glucose-fructosestroop ( 4 ).

Levensmiddelen bedrijven hebben geprobeerd om de toenemende negatieve publieke perceptie van fructose te vermijden door het vervangen van glucose-fructosestroop met maltose siroop.

Als maltose wordt gebruikt als vervanging voor dezelfde hoeveelheid fructose, gram-voor-gram, is het misschien een iets gezondere optie.

In het algemeen kan een hoog maltose gehalte en glucose-fructosestroop elkaar vervangen in een 1: 1 verhouding, maar afzonderlijke producten kunnen variëren.

Omdat fructose een beetje slechter voor u is en niet noodzakelijkerwijze maltose gezonder. Houd in gedachten dat maltose is nog steeds suiker, en het moet worden gebruikt met mate.

Samenvatting:Het vervangen van glucose-fructosestroop met hoog-maltose siroop kan misschien een klein voordeel voor de gezondheid hebben omdat de fructose inname iets minder is. Er zijn echter geen afdoend onderzoek beschikbaar, zodat er meer onderzoek nodig is.

Is maltose slecht voor u?

Er bestaat bijna geen onderzoek op de gezondheidseffecten van maltose in het dieet.

Omdat de meeste maltose is opgesplitst in glucose wanneer verteerd, de gevolgen voor de gezondheid zijn waarschijnlijk vergelijkbaar met andere bronnen van glucose ( 5 ).

De voedingswaarde van maltose levert hetzelfde aantal calorieën als zetmeel en andere suikers.

Je spieren, lever en hersenen kunnen glucose omzetten in energie. In feite krijgt het brein al zijn energie bijna uitsluitend uit glucose. Zodra deze energie behoeften wordt voldaan, wordt eventueel resterende glucose in je bloedbaan omgezet in lipiden en opgeslagen als vet ( 6 ).

Net als bij andere suikers, als je maltose met mate consumeert, je lichaam gebruikt het voor energie en het zal geen schade veroorzaken( 7 , 8 , 9 ).

Echter, als je maltose in overmaat consumeert, kan dit leiden tot obesitas, diabetes en hart-en nierziekten, net als de andere suikers ( 3 ).

Voor maltose, zoals voor de meeste voedingsstoffen, het is de dosis die het giftig maakt.

Samenvatting:Onderzoek is beperkt, maar de gezondheidseffecten van maltose zijn waarschijnlijk vergelijkbaar met die van andere suikers. Zo hoeft matige consumptie van maltose geen schade te veroorzaken.

Tot slot

Maltose is een suiker die minder zoet smaakt als tafelsuiker. Het bevat geen fructose en wordt gebruikt als vervanging voor glucose-fructosestroop.

Net als elke suiker, kan maltose schadelijk zijn als in overmaat wordt geconsumeerd, wat leidt tot obesitas, diabetes en hart-en vaatziekten ( 3 ).

Gebruik in plaats daarvan vruchten en bessen als zoetstoffen. Dit helpt u bij het terugdringen van toegevoegde suikers in uw dieet. Bovendien, hoewel zij kleine hoeveelheden suiker bevatten, ze bieden ook extra voedingsstoffen zoals vezels, vitamines en antioxidanten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twintig − zeven =

It is main inner container footer text