Home » Overige » Maltose: goed of slecht?
Maltose

Maltose: goed of slecht?

Maltose is een suiker gemaakt van twee aan elkaar gebonden glucose moleculen.

Het is gemaakt in zaden en andere delen van planten, omdat ze hun opgeslagen energie afbreken om te ontkiemen.

Voedsel zoals granen, bepaald fruit en zoete aardappelen bevatten dus van nature veel suiker.

Hoewel maltose minder zoet is dan tafelsuiker en fructose, wordt het al lang gebruikt in snoep en bevroren desserts vanwege de unieke tolerantie voor warmte en koude.

Dankzij het groeiende publieke bewustzijn over de negatieve gezondheidseffecten van fructose glucosestroop en andere zoetstoffen die fructose bevatten, schakelen veel levensmiddelenbedrijven over op maltose, dat geen fructose bevat.

Dit artikel behandelt de wijze waarop maltose je lichaam beïnvloedt, waar het vandaan komt en of het gezond of ongezond is.

Wat is maltose?

De meeste suikers zijn korte ketens die bestaan ​​uit kleinere suiker moleculen die fungeren als bouwstenen. Maltose is gemaakt van twee glucose eenheden. Tafelsuiker ook bekend als sucrose, is gemaakt van een glucose en een fructose.

Maltose gemaakt door de afbraak van zetmeel, een lange keten van vele glucose eenheden. Enzymen in je darmen breken deze ketens van glucose af in maltose( 1).

Planten zaden produceren ook enzymen om suiker uit zetmeel vrij te maken wanneer ze ontkiemen.

Mensen maken al lang gebruik van dit natuurlijke proces voor voedsel productie.

In het proces van mouten bijvoorbeeld, worden granen gekiemd in water en vervolgens gedroogd. Dit activeert de enzymen in de granen om maltose en andere suikers en eiwitten vrij te maken.

De suikers en eiwitten in mout zijn zeer voedzaam voor gist, dus mout is belangrijk geworden bij het brouwen van bier, whisky en moutazijn.

Gemoute granen vaak gebruikt in snoep en desserts als zoetstoffen.

Je kunt maltose gebruiken in recepten als een 1: 1 vervanger voor andere suikers. Maltose is niet zo zoet als sucrose of fructose, dus in sommige recepten kan iets meer dan 1: 1 nodig zijn om de gewenste smaak te produceren.

Kortom: Maltose gecreëerd door de afbraak van zetmeel. Dit gebeurt in je darm nadat je zetmeel en ook in zaden en andere planten hebt gegeten zodra ze beginnen te ontspruiten. Deze suiker is belangrijk bij het brouwen en als zoetstof.

Voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan maltose

Verschillende voedingsmiddelen bevatten van nature maltose ( 2 ).

U kunt deze vinden in tarwe, maïsmeel, gerst en diverse oude granen. Veel ontbijtgranen maken ook gebruik van gemoute granen om natuurlijke zoetheid toe te voegen.

Fruit is een andere veelvoorkomende bron van maltose in de voeding, vooral perziken en peren. Zoete aardappelen bevatten meer maltose dan de meeste andere voedingsmiddelen.

De meeste siropen krijgen hun zoetheid van maltose.  Glucose-fructosestroop levert 50% of meer van zijn suiker in de vorm van maltose. Het is nuttig bij het maken van harde snoepjes en als goedkope zoetstof.

Kortom: Maltose vaak aanwezig in zetmeelhoudende granen, groenten en fruit. Het is nuttig als goedkope suikerbron in de vorm van een hoog gehalte aan maltose.

Is maltose gezonder dan tafelsuiker?

Mensen gebruiken gewoonlijk sucrose, ook bekend als tafelsuiker voor het koken en zoetstoffen. Het is een andere korte twee-suiker keten gemaakt van één glucose molecule gekoppeld aan één fructose molecule.

Omdat sucrose beide suikers levert, liggen de gevolgen voor de gezondheid waarschijnlijk ergens tussen die van glucose en fructose.

Fructose heeft echter meer ernstige gevolgen voor de gezondheid en wordt anders gemetaboliseerd dan glucose.

Het consumeren van een voeding met een hoge fructose kan een sneller begin van obesitas, insulineresistentie en diabetes veroorzaken(3 ).

Omdat maltose bestaat uit alleen maar glucose, geen fructose, is het misschien iets gezonder dan tafelsuiker. Er is echter geen onderzoek gedaan naar de effecten van het vervangen van fructose door maltose en er is meer onderzoek nodig.

Kortom: Maltose bevat geen fructose zoals suiker. Dus het vervangen van tafelsuiker door maltose in je voeding zal je helpen de bekende gezondheidsimplicaties van te veel fructose te vermijden. De effecten van maltose op de gezondheid zijn echter niet goed bestudeerd.

Maltosegehalte versus glucose-fructosestroop

Sommige mensen denken dat tafelsuiker gezonder is dan de vaak gedemoniseerde glucose-fructosestroop

Maar eigenlijk is hun fructose inhoud erg vergelijkbaar. Tafelsuiker is exact 50% glucose en 50% fructose, terwijl glucose fructosestroop ongeveer 55% fructose en 45% glucose is.

Dit kleine verschil maakt tafelsuiker überhaupt geen gezondere keuze dan glucose fructosestroop ( 4 ).

Levensmiddelen bedrijven hebben geprobeerd om de toenemende negatieve publieke perceptie van fructose te vermijden door het vervangen van glucose fructosestroop met maltosestroop.

Maltose wanneer gebruikt als vervanging voor dezelfde hoeveelheid fructose, gram-voor-gram, kan het enigszins een gezondere optie zijn.

In het algemeen kunnen maltosegehalte en glucose-fructosestroop elkaar vervangen in een 1: 1 verhouding, maar individuele producten kunnen variëren.

Alleen omdat fructose misschien een beetje slechter voor je is, hoeft mout niet noodzakelijk gezond te zijn. Houd in gedachten dat maltose nog steeds suiker is, dus gebruikt het zo min mogelijk.

Kortom: Het vervangen van glucose-fructosestroop met maltosestroop kan misschien een klein voordeel voor de gezondheid bieden, omdat de fructose inname iets minder is. Er is echter geen overtuigend onderzoek beschikbaar, dus er is meer nodig.

Is maltose slecht voor u?

Er bestaat bijna geen onderzoek op de gezondheidseffecten van maltose in de voeding.

Omdat de meeste maltose wordt afgebroken tot glucose als ze worden verteerd, zijn de gevolgen voor de gezondheid waarschijnlijk vergelijkbaar met die voor andere bronnen van glucose( 5 ).

De voedingswaarde van maltose levert hetzelfde aantal calorieën als zetmelen en andere suikers.

Je spieren, lever en hersenen kunnen glucose omzetten in energie. In feite haalt het brein zijn energie bijna uitsluitend uit glucose. Zodra aan deze energie behoeften is voldaan wordt de resterende glucose in uw bloedbaan omgezet in lipiden en opgeslagen als vet6 ).

Zoals andere suikers, gebruikt je lichaam het als energie als je maltose met mate consumeert en het geen schade veroorzaakt( 7 , 8 , 9 ).

Als u echter teveel van consumeert, kan dit net als andere suikers leiden tot obesitas, diabetes en hart- en nierziekten( 3 ).

Voor maltose, zoals voor de meeste voedingsstoffen, is het de dosis die het gif maakt.

Kortom: Onderzoek is beperkt maar de gezondheidseffecten van maltose zijn waarschijnlijk vergelijkbaar met die van andere suikers. Dus matige consumptie veroorzaakt geen schade.

Tot slot

Maltose is een suiker die minder zoet smaakt dan tafelsuiker. Het bevat geen fructose en wordt gebruikt als vervanging voor fructose-glucosestroop.

Zoals elke suiker, kan maltose schadelijk zijn als het teveel wordt geconsumeerd, wat leidt tot obesitas, diabetes en hartziekten( 3 ).

Gebruik in plaats daarvan fruit en bessen als zoetstoffen. Dit zal u helpen toegevoegde suikers in uw voeding te verminderen. Ook, hoewel ze kleine hoeveelheden suiker bevatten, bieden ze ook extra voedingsstoffen zoals vezels, vitamines en antioxidanten.

Maltose kan de voorkeur hebben boven suikers die fructose bevatten. Het is echter nog steeds suiker, dus gebruik het spaarzaam.