Maltose

Maltose: goed of slecht?

Maltose: goed of slecht?

Maltose is een suiker gemaakt van twee aan elkaar gebonden glucosemoleculen.

Het is gemaakt van zaden en andere delen van planten als ze hun opgeslagen energie om te ontkiemen afbreken. Voedingsmiddelen zoals granen, bepaalde vruchten en zoete aardappelen bevatten van nature hoge hoeveelheden van deze suiker.

Hoewel maltose minder zoet is dan tafelsuiker en fructose, wordt het al lang gebruikt in snoep en bevroren desserts vanwege de unieke tolerantie voor warmte en koude.

Dankzij de groeiende publieke bewustzijn over de negatieve gevolgen voor de gezondheid van glucose-fructosestroop en andere zoetstoffen die fructose bevatten, zijn veel voedingsbedrijven overgeschakeld naar maltose, waarin geen fructose bevat.

Dit artikel behandelt de wijze waarop maltose je lichaam beïnvloedt, waar het vandaan komt en of het gezond of ongezond is.

Wat is maltose?

De meeste suikers zijn korte ketens die bestaan ​​uit kleinere suikermoleculen die fungeren als bouwstenen. Maltose is gemaakt van twee glucose-eenheden. Tafelsuiker, ook bekend als sucrose, is gemaakt van een glucose en een fructose.

Maltose kan worden gemaakt door de afbraak van zetmeel, een lange keten van vele glucose eenheden. Enzymen in je darmen breken deze ketens van glucose af in maltose( 1).

Plantenzaden produceren ook enzymen om suiker uit zetmeel vrij te maken wanneer ze ontkiemen.

Mensen maken al lang gebruik van dit natuurlijke proces voor de voedselproductie.

Bijvoorbeeld, in het proces van mouten, worden de granen ontsproten in water en vervolgens gedroogd. Dit activeert de enzymen in de granen om maltose en andere suikers en eiwitten vrij te maken.

De suikers en eiwitten in mout zijn zeer voedzaam voor gist, dus mout is belangrijk geworden bij het brouwen van bier, whisky en moutazijn.

Gemoute granen worden ook gebruikt in snoepjes en desserts als zoetstoffen.

U kunt maltose in recepten gebruiken als een 1: 1 vervanging van andere suikers. Maltose is niet zo zoet als sucrose of fructose,  dus in sommige recepten kan iets meer dan 1: 1 nodig zijn om de gewenste smaak te produceren.

Kortom:Maltose wordt gecreëerd door de afbraak van zetmeel. Dit gebeurt in je maag na het eten van zetmeel en ook bij zaden en andere planten als ze beginnen te ontkiemen. Deze suiker is belangrijk bij het brouwen en als zoetstof.

Voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan maltose

Verschillende voedingsmiddelen bevatten van nature maltose ( 2 ).

U kunt deze vinden in tarwe, maïsmeel, gerst en diverse oude granen. Veel ontbijtgranen maken ook gebruik van gemoute granen om natuurlijke zoetheid toe te voegen.

Fruit is een andere veelvoorkomende bron van maltose in het dieet, vooral perziken en peren. Zoete aardappelen bevatten meer maltose dan de meeste andere voedingsmiddelen, rekening houdend met hun zoete smaak.

De meeste siropen krijgen hun zoetheid van maltose. Hoog maltosegehalte levert 50% van de suiker in de vorm van maltose. Het is nuttig bij het maken van harde snoepjes en een goedkope zoetstof.

Kortom:Maltose wordt gevonden in zetmeelhoudende granen, groenten en fruit. Het is nuttig als goedkope suikerbron in de vorm van een hoog gehalte aan maltose.

Is maltose gezonder dan tafelsuiker?

Mensen gebruiken vaak sucrose, ook bekend als tafelsuiker , voor het koken en het zoeten van voedingsmiddelen. Het is een andere korte, twee-suikerketen gemaakt van één glucosemolecule gekoppeld aan één fructosemolecule.

Omdat sucrose beide suikers levert, liggen de gevolgen voor de gezondheid waarschijnlijk ergens tussen die van glucose en fructose.

Fructose heeft echter meer ernstige gevolgen voor de gezondheid en wordt anders gemetaboliseerd dan glucose.

Het consumeren van een dieet met een hoge fructose kan een sneller begin van obesitas, insulineresistentie en diabetes veroorzaken (3 ).

Omdat maltose bestaat uit alleen maar glucose, geen fructose, is het misschien iets gezonder dan tafelsuiker. Er is echter geen onderzoek gedaan naar de effecten van vervanging van fructose door maltose en er is meer onderzoek nodig.

Kortom: Maltose bevat geen fructose zoals suiker. Dus het vervangen van tafelsuiker door maltose in je dieet zal je helpen de bekende gezondheidsimplicaties van te veel fructose te vermijden. De effecten van maltose op de gezondheid zijn echter niet goed bestudeerd.

Hoog-maltosegehalte versus glucose-fructosestroop

Sommige mensen denken dat tafelsuiker gezonder is dan de vaak gedemoniseerde glucose-fructosestroop

Maar eigenlijk is hun fructose-inhoud erg vergelijkbaar. Tafelsuiker is exact 50% glucose en 50% fructose, terwijl glucose-fructosestroop ongeveer 55% fructose en 45% glucose is.

Dit kleine verschil maakt tafelsuiker überhaupt  geen gezondere keuze dan glucose-fructosestroop ( 4 ).

Levensmiddelen bedrijven hebben geprobeerd om de toenemende negatieve publieke perceptie van fructose te vermijden door het vervangen van glucose-fructosestroop met maltose siroop.

Als maltose wordt gebruikt als vervanging voor dezelfde hoeveelheid fructose, gram-voor-gram, kan het een enigszins gezondere optie zijn.

In het algemeen kunnen hoog-maltose gehalte en glucose-fructosestroop elkaar vervangen in een 1: 1 verhouding, maar individuele producten kunnen variëren.

Alleen omdat fructose misschien een beetje slechter voor u is maltose niet noodzakelijkerwijze gezonder. Houd in gedachten dat maltose nog steeds suiker is, en het moet met mate worden gebruikt.

Kortom:Het vervangen van glucose-fructosestroop met hoog-maltose siroop kan misschien een klein voordeel voor de gezondheid hebben omdat de fructose inname iets minder is. Er is echter geen overtuigend onderzoek beschikbaar, dus er is meer nodig.

Is maltose slecht voor u?

Er bestaat bijna geen onderzoek op de gezondheidseffecten van maltose in het dieet.

Omdat de meeste maltose wordt afgebroken tot glucose wanneer ze worden verteerd, zijn de gevolgen voor de gezondheid waarschijnlijk vergelijkbaar met die voor andere glucosebronnen ( 5 ).

De voedingswaarde van maltose levert hetzelfde aantal calorieën als zetmelen en andere suikers.

Je spieren, lever en hersenen kunnen glucose omzetten in energie. In feite haalt het brein zijn energie bijna uitsluitend uit glucose. Zodra aan deze energiebehoeften is voldaan, wordt de resterende glucose in uw bloedbaan omgezet in lipiden en opgeslagen als vet6 ).

Zoals met andere suikers, gebruikt je lichaam het als energie als je maltose met mate consumeert en het geen schade veroorzaakt( 7 , 8 , 9 ).

Als u echter teveel maltose consumeert, kan dit, net als andere suikers, leiden tot obesitas, diabetes en hart- en nierziekten( 3 ).

Voor maltose, zoals voor de meeste voedingsstoffen, is het de dosis die het giftig maakt.

Kortom:Onderzoek is beperkt, maar de gezondheidseffecten van maltose zijn waarschijnlijk vergelijkbaar met die van andere suikers. Dus matige consumptie van maltose veroorzaakt geen schade.

Tot slot

Maltose is een suiker die minder zoet smaakt dan tafelsuiker. Het bevat geen fructose en wordt gebruikt als vervanging voor fructose-glucosestroop.

Zoals elke suiker, kan maltose schadelijk zijn als het teveel wordt geconsumeerd, wat leidt tot obesitas, diabetes en hartziekten( 3 ).

Gebruik in plaats daarvan fruit en bessen als zoetstoffen. Dit helpt u bij het terugdringen van toegevoegde suikers in uw dieet. Ook, hoewel ze kleine hoeveelheden suiker bevatten, bieden ze ook extra voedingsstoffen zoals vezels, vitamines en antioxidanten.

Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.