Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Mandarijn gezond

1709 Views

Mandarijn gezond

Een mandarijn is een citrusvrucht van de mandarijnboom, die uit China afkomstig is. Ze zijn in de tijd van de Romeinen naar Italië gebracht. Er bestaan veel soorten mandarijnen.

Grofweg kun je ze indelen in vier typen: de gewone mandarijn, de mediterrane mandarijn, de satsuma en de king mandarijn. De kleur varieert van groengeel tot diep oranje. Vanwege de zoete smaak en de losse schil vallen mandarijnen bij kinderen goed in de smaak.

Aanvoerlanden zijn onder andere Spanje en Marokko. Tegenwoordig zijn er vele soorten zonder pit te koop bijvoorbeeld de Clementina (zoet van smaak) of de Satsuma (licht zuur van smaak).

Mandarijn heeft een uitstekende mix aan antioxidanten. Deze antioxidanten beschermen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen kunnen lijden tot celdegeneratie vernietigen van normale cellen. Maar antioxidant vitamine A en C tegen kanker, ontstekingen en veroudering. Ook heeft het veel meer voordelen voor de gezondheid.

Gezondheidsvoordelen mandarijn

De nummer 23 op de lijst van gezondste fruit

Gezond voor de ogen: Mandarijn is zeer gunstig voor de gezondheid van het oog. Het is rijk aan vitamine A die zeer gunstig voor het oog is. Vitamine A voedt het oog
Mandarijn gezondheidsvoordelenen beschermt tegen schade aan het netvlies. Vitamine C is ook zeer gunstig voor oog. Vitamine C is een krachtige antioxidant, beschermt het oog netvlies tegen schade door vrije radicalen. Dus het eten van mandarijnen kan zeer nuttig zijn voor de ogen.

Immuniteit:  Mandarijn is een citrusvruchten rijk aan vitamine C. 100 g mandarijn bevat 26,7 mg die gelijk is aan 44% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) is. Zoals Vitamine C is een krachtige antioxidanten voor het stimuleren van immuniteit. Antioxidanten bieden ook de bestrijding van vrije radicalen om het immuunsysteem te beschermen. Deze vrije radicalen verzwakken immuniteit maar het antioxidant in mandarijn beschermt de immuniteit tegen eventuele schade. Dus het verhoogt de immuniteit om te vechten tegen verkoudheid, griep en infecties.

Kanker: Aangezien mandarijn rijk is aan antioxidant vitamine A en C, is het effectief om te beschermen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen worden geproduceerd in het lichaam als gevolg van hoge oxidatieve stress. Deze vrije radicalen vernietigen normale DNA cel en daardoor haar eigenschap verandert. Dit lijdt tot de ontwikkeling van kanker. Maar antioxidant neutraliseert deze vrije radicalen tegen kanker.

Mede door de hoge vezelgehalte reinigt toxine opgeslagen in de darm. Zo is het ook effectieve bescherming tegen darmkanker.

Spijsvertering te verbeteren: Mandarijn bevat voedingsvezels die de spijsvertering verbetert.

Het bloed: Mandarijn bevat hoge hoeveelheid bloed vormende voedingsstoffen. Het bevat ijzer en foliumzuur die nodig zijn voor de ontwikkeling van nieuwe bloedcellen. Ook te wijten aan een rijke vitamine C dat verhoogt het ijzer absorberend vermogen. Zo voorkomt het verlies van ijzer. Dus het beschermd tegen bloedarmoede.

Cardiovasculaire gezondheid: Mandarijn is een rijke bron van antioxidanten die voorkomt schade aan het zenuwstelsel door vrije radicalen te beschermen. Het verlaagt ook de slechte cholesterol in het bloed, die de circulatie verbetert. Zo beschermt het tegen hoge bloeddruk en andere cardiovasculaire aandoeningen.

Tot slot

Mandarijn is zeer gunstig vanwege de rijke inhoud van voedingsstoffen. Het bevat een goede hoeveelheid antioxidanten en flavonoïde. Beschermt tegen artritis, kanker, ontstekingen en veroudering. Het helpt ook bij gewichtsbeheersing. Het drinken van het sap van de mandarijn voorkomt hunkeren naar suiker. Zo is het zeer gunstig voor de gezondheid.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 × 3 =

It is main inner container footer text