Mangosteen ( Garcinia mangostana ) is een exotische, tropische vrucht met een lichtzoete smaak.

Het komt oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië maar is te vinden in verschillende tropische regio’s over de hele wereld.

De vrucht wordt soms paarse mangosteen genoemd vanwege de diep paarse kleur die zijn schil ontwikkelt als hij rijp is. Daarentegen is het sappige vruchtvlees helder wit.

Hoewel mangosteen een relatief obscuur fruit is, moet het niet over het hoofd worden gezien, omdat het veel gezondheidsvoordelen biedt vanwege de rijke toevoer van voedingsstoffen, vezels en unieke antioxidanten.

DEALS WAAR JE GEEN NEE TEGEN KUNT ZEGGEN   

1 jaar lang Netflix €32,50⚡​

15 maanden luisteren naar SPOTIFY PREMIUM voor €14,99

NAAR SPOTIFY DEAL

De beste VPN accounts vanaf €5,-

NIEUW!!! MICROSOFT OFFICE 2016 EN 2019 LICENTIES

BESTEL HIER JE ACCOUNT  

Hier zijn 11 gezondheidsvoordelen van mangosteen.

1. Zeer voedzaam

Mangosteen bevat relatief weinig calorieën en biedt toch veel essentiële voedingsstoffen ( 1 ).

Een 196 gram portie ingeblikte, uitgelekte mangosteen biedt ( 1 ):

  • Calorieën: 143
  • Koolhydraten : 35 gram
  • Vezel: 3,5 gram
  • Vet: 1 gram
  • Eiwitten: 1 gram
  • Vitamine C: 9% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH)
  • Vitamine B9 (folaat): 15% van de ADH
  • Mangaan: 10% van de ADH
  • Vitamine B1 (thiamine): 7% van de ADH
  • Vitamine B2 (riboflavine): 6% van de ADH
  • Koper: 7% van de ADH
  • Magnesium: 6% van de ADH

De vitamines en mineralen in de mangosteen zijn belangrijk voor het behoud van veel lichaamsfuncties, waaronder DNA-productie, spiercontractie, wondgenezing, immuniteit en zenuwsignalering ( 2 , 3 , 4 , 5 ).

Bovendien levert een 196 gram van deze vrucht bijna 14% van de ADH voor vezels – een voedingsstof die vaak ontbreekt in de voeding van mensen ( 6 ).

Kortom: Mangosteen biedt een verscheidenheid aan essentiële vitamines, mineralen en vezels, terwijl het weinig calorieën bevat. Deze voedingsstoffen zijn belangrijk voor het behoud van veel functies in uw lichaam.

2. Rijk aan krachtige antioxidanten

Misschien is één van de belangrijkste eigenschappen van mangosteen het unieke antioxidant profiel .

Antioxidanten zijn verbindingen die de schadelijke effecten van mogelijk schadelijke moleculen, de zogenaamde vrije radicalen kunnen neutraliseren, die verband houden met verschillende chronische ziekten ( 7 ).

Mangosteen bevat verschillende voedingsstoffen met antioxiderende capaciteit, zoals vitamine C en folaat . Bovendien biedt het xanthonen – een uniek type plantenbestanddeel waarvan bekend is dat het sterke antioxiderende eigenschappen heeft ( 8 ).

In verschillende onderzoeken heeft de antioxidantactiviteit van xanthonen geresulteerd in ontstekingsremmende, anti-kanker, anti-aging en antidiabetische effecten ( 9 ).

Xanthonen in mangosteen kunnen verantwoordelijk zijn voor veel van de potentiële gezondheidsvoordelen. Toch is meer menselijk onderzoek nodig voordat er definitieve conclusies kunnen worden getrokken.

Kortom: Mangosteen bevat vitamines met antioxiderende capaciteit, evenals een unieke klasse van antioxidant verbindingen bekend als xanthonen.

3. Heeft ontstekingsremmende eigenschappen

De xanthonen in mangosteen kunnen een rol spelen bij het verminderen van ontstekingen .

Testbuis- en dierstudies suggereren dat xanthonen een ontstekingsremmend effect hebben en het risico op ontstekingsziekten, waaronder kanker, hartaandoeningen en diabetes kunnen verminderen
( 9 ) .

Mangosteen is ook rijk aan vezels, wat verschillende voordelen biedt. Sommige dierenonderzoeken geven bijvoorbeeld aan dat een vezelrijke voeding kan helpen om de ontstekingsreactie van uw lichaam te verminderen ( 10 ).

Hoewel deze gegevens bemoedigend zijn, is meer onderzoek nodig om beter te begrijpen hoe mangosteen de ontsteking en ziekteprogressie bij mensen beïnvloedt.

Kortom: Plantenstoffen en vezels in de mangosteen kunnen ontstekingsremmende effecten hebben op basis van dieronderzoek. Meer studies zijn nodig om te begrijpen hoe deze vrucht de ontsteking bij de mens kan verminderen.

4. Kan anti-kanker effecten hebben

Populatiestudies tonen aan dat voedingen die rijk zijn aan groenten en fruit zoals mangosteen geassocieerd zijn met een verminderde kans op kanker ( 11 ).

Specifieke plantaardige stoffen in mangosteen – waaronder xanthonen – hebben antioxiderende en ontstekingsremmende effecten, die de ontwikkeling en verspreiding van kankercellen kunnen helpen bestrijden ( 9 , 11 ).

Meerdere reageerbuisstudies onthullen dat xanthonen de groei van kankercellen kunnen remmen, inclusief in borst-, maag- en longweefsel ( 11 ).

Evenzo hebben een klein aantal studies waargenomen dat deze verbinding de progressie van darm- en borstkanker bij muizen kan vertragen ( 11 ).

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, is er onvoldoende onderzoek gedaan bij de mens.

Kortom: Uit reageerbuis- en dieronderzoek blijkt dat xanthonen in mangosteen mogelijk tegen kanker beschermen. Hoogwaardig menselijk onderzoek over dit onderwerp ontbreekt echter.

5. Kan gewichtsverlies bevorderen

In de gezondheids- en welzijnssector is één van de grootste reputaties van de mangosteen het potentieel om gewicht te verliezen .

Eén studie toonde aan dat muizen met een vetrijke voeding die aanvullende doses mangosteen kregen aanzienlijk minder gewicht kregen dan muizen in de controlegroep ( 12 ).

Evenzo hadden mensen die hun voeding aanvulden met tweemaal daags 3, 6 of 9 ons (90, 180 of 270 ml) mangosteensap, in een 8 weken durende onderzoek de neiging om een ​​lagere body mass index (BMI) te hebben dan de controlegroep ( 13 ).

Aanvullend onderzoek naar mangosteen en obesitas is beperkt, maar experts theoretiseren dat de ontstekingsremmende effecten van fruit een rol spelen bij het bevorderen van vet metabolisme en het voorkomen van gewichtstoename ( 14 ).

Uiteindelijk zijn meer studies nodig om beter te begrijpen hoe mangosteen past in een effectief plan voor gewichtsverlies.

Kortom: Sommige dier- en mens onderzoeken suggereren dat mangosteen een rol kan spelen bij gewichtsverlies en obesitas preventie. Toch zijn meer studies nodig.

6. Ondersteunt bloedsuikerspiegel

Zowel uit reageerbuis- als dierstudies blijkt dat xanthon verbindingen in mangosteen kunnen helpen bij het handhaven van een gezonde bloedsuikerspiegel ( 15 ).

Een recente 26 weken durende studie bij obese vrouwen bleek dat degenen die dagelijks 400 mg extra mangosteenextract kregen een significante vermindering van de insulineresistentie hadden – een risicofactor voor diabetes – vergeleken met de controlegroep ( 16 ).

Het fruit is ook een goede bron van vezels, een voedingsstof die kan helpen de bloedsuikerspiegel te stabiliseren en de diabetescontrole te verbeteren ( 16 ).

De combinatie van de inhoud van xanthonen en vezels in de mangosteen kan helpen de bloedsuikerspiegel in evenwicht te brengen. Er is echter meer onderzoek nodig.

Kortom: Plantaardige verbindingen en vezels in mangosteen kunnen bijdragen aan een verlaagde bloedsuikerspiegel. Toch is het huidige onderzoek onvoldoende.

7. Bevordert een gezond immuunsysteem

Vezel en vitamine C – beide te vinden in mangosteen – zijn belangrijk voor een gezond immuunsysteem ( 1 ).

Vezel ondersteunt uw gezonde darmbacteriën – een essentieel onderdeel van de immuniteit. Aan de andere kant is vitamine C nodig voor de functie van verschillende immuuncellen en heeft het antioxiderende eigenschappen ( 17 , 18 ).

Bovendien suggereert enig onderzoek dat bepaalde plantaardige stoffen in de mangosteen antibacteriële eigenschappen kunnen hebben – die uw immuunsysteem gezond zouden kunnen maken door potentieel schadelijke bacteriën te bestrijden ( 19 ).

In een 30-daagse studie bij 59 mensen ondervonden degenen die een mangosteen bevattend supplement gebruikten verminderde markers van ontsteking en significant grotere toenamen in gezonde immuuncellen vergeleken met die welke een placebo innamen ( 20 ).

Je immuunsysteem heeft veel verschillende voedingsstoffen nodig om optimaal te kunnen functioneren. Mangosteen kan een gezonde keuze zijn om naast andere voedingsmiddelen met veel voedingsstoffen als onderdeel van een uitgebalanceerde voedingsplan op te nemen.

Kortom: Onderzoek wijst uit dat mangosteen uw aantal immuuncellen kan verhogen en ontstekingen kan verminderen, wat de gezondheid van het immuunsysteem mogelijk bevordert.

8. Helpt een gezonde huid te behouden

Huidschade door blootstelling aan de zon komt wereldwijd veelvuldig voor en levert een belangrijke bijdrage aan huidkanker en tekenen van veroudering ( 21 ).

Eén studie bij muizen die werden behandeld met een supplementen mangosteenextract observeerde een beschermend effect tegen ultraviolet-B (UVB) -straling in de huid ( 22 ).

Bovendien ontdekte een kleine menselijke studie van 3 maanden dat mensen die dagelijks werden behandeld met 100 mg mangosteenextract aanzienlijk meer elasticiteit in hun huid en minder accumulatie van een bepaalde stof waarvan bekend is dat ze bijdroegen aan huidveroudering ( 23 ).

Onderzoekers beweren dat het antioxiderende en ontstekingsremmende vermogen van mangosteen de belangrijkste reden is voor deze beschermende huideffecten, maar er zijn meer studies op dit gebied nodig.

Kortom: Onderzoek wijst uit dat antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen in de mangosteen huidcellen kunnen beschermen tegen schade door blootstelling aan de zon en veroudering.

9-11. Andere potentiële gezondheidsvoordelen

Mangosteen kan ook een positief effect hebben op uw hart, hersenen en spijsvertering:

  1. Hart gezondheid. Dierstudies tonen aan dat het mangosteenextract effectief de risicofactoren voor hartziekten zoals LDL (slecht) cholesterol en triglyceriden verlaagde terwijl het HDL (goed) cholesterol verhoogde ( 24 , 25 , 26 ).
  2. Hersenen gezondheid. Studies tonen aan dat mangosteenextract helpt bij het voorkomen van mentale achteruitgang, het verminderen van hersenontsteking en het verbeteren van symptomen van depressie bij muizen, hoewel studies bij mensen op dit gebied ontbreken ( 27 , 28 ).
  3. Spijsvertering gezondheid. Mangosteen zit boordevol vezels. Slechts 196 gram levert ongeveer 14% van de ADH. Vezel is essentieel voor de gezondheid van de spijsvertering en vezelrijke voedingen helpen de stoelgang te bevorderen ( 1 , 6 ).

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, ontbreken menselijke studies in deze gebieden.

Het is nog te vroeg om definitieve beweringen te doen over de rol van mangosteen in de ondersteuning van de gezondheid van hersenen, hart en spijsvertering bij de mens.

Kortom: Onderzoek wijst uit dat voedingsstoffen en andere plantaardige stoffen in mangosteen een optimale spijsvertering, hartfunctie en hersenfunctie kunnen ondersteunen.

Hoe mangosteen te eten

Mangosteen is gemakkelijk te bereiden en te eten – hoewel het misschien moeilijk te vinden is, afhankelijk van waar je woont. Het fruitseizoen is relatief kort, waardoor de beschikbaarheid vaak beperkt is.

Je kunt het beste kijken naar gespecialiseerde Aziatische markten. Houd er rekening mee dat verse mangosteen vrij duur kan zijn. Ingevroren of ingeblikte vormen zijn misschien goedkoper en gemakkelijker te vinden. Houd er rekening mee dat ingeblikte versies vaak toegevoegde suiker bevatten .

De vrucht kan ook worden gevonden in sapvorm of als een poedervormig supplement.

Als u toevallig een verse voorraad scoort, kies dan vruchten met een gladde, donkerpaarse buitenste schil. De schil is oneetbaar maar kan gemakkelijk worden verwijderd met een gekarteld mes.

Het inwendige vruchtvlees is wit en erg sappig als het rijp is. Dit deel van het fruit kan rauw worden gegeten of worden toegevoegd aan smoothies of tropische fruitsalades voor een heerlijke smaakversterking.

Kortom: Het kan moeilijk zijn om verse mangosteen te vinden, maar ingevroren, ingeblikte of juiced vormen komen vaker voor. Het innerlijke vruchtvlees kan alleen worden gegeten of worden gegeten in een smoothie of een salade.

Misschien niet geschikt voor iedereen

Zeer weinig nadelige gezondheidseffecten zijn gemeld van het nuttigen van mangosteen in zijn hele vorm, en het is waarschijnlijk veilig voor de meeste mensen.

Meer geconcentreerde vormen – zoals supplementen, sappen of poeders – zijn echter niet 100% risicovrij.

Eerder onderzoek suggereert dat xanthonen in kruidensupplementen het proces van bloedstolling kunnen vertragen ( 29 ).

Omdat mangosteen een rijke bron van xanthonen is, kan het een goed idee zijn om geconcentreerde bronnen ervan te vermijden als je een bloedstolling probleem hebt of als je bloedverdunnende medicijnen gebruikt.

Onderzoek om te bepalen of mangosteen supplementen veilig zijn voor zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, is momenteel onvoldoende. Dus het is waarschijnlijk het beste om het tijdens deze levensfasen te vermijden.

Raadpleeg altijd uw arts of een andere gekwalificeerde gezondheidswerker voordat u belangrijke wijzigingen in uw voeding aanbrengt of een nieuw voedingssupplement neemt.

Kortom: Mangosteen is waarschijnlijk veilig voor de meeste mensen, maar kan het risico op bloedingen vergroten. Raadpleeg uw arts voordat u een nieuw supplement neemt of uw voeding drastisch wijzigt.

Tot slot

Mangosteen is een tropisch vrucht afkomstig uit Zuidoost-Azië.

Het wordt vereerd vanwege de vele potentiële gezondheidsvoordelen – waarvan de meeste gerelateerd zijn aan het voedingsprofiel en het unieke gehalte aan antioxidanten. Toch moeten veel van deze waargenomen voordelen nog wetenschappelijk worden bewezen in studies bij mensen.

Het kan moeilijk zijn om verse mangosteen te vinden, omdat het een relatief obscuur fruit is. Ingeblikte, ingevroren en aanvullende vormen komen echter vaker voor.

Het sappige, subtiele zoete smaak maakt het een heerlijke aanvulling op smoothies en fruitsalades. Probeer het voor zijn culinaire aantrekkingskracht of potentiële gezondheidsvoordelen – het is hoe dan ook een overwinning.