Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Matcha thee: Is het nog krachtiger dan gewone groene thee?

2111 Views

Matcha thee: Is het nog krachtiger dan gewone groene thee?

Groene thee is een van de meest populaire drankjes ter wereld.

Het heeft allerlei gezondheidsvoordelen, zoals gewichtsverlies en een verbeterde gezondheid van het hart  (1, 2, 3, 4, 5).

Er wordt beweerd dat één soort groene thee, matcha, nog gezonder is dan de andere soorten.

Het is anders gekweekt en anders bereid dan andere groene theeën, en het hele theeblaadje wordt geconsumeerd.

Maar voldoet Matcha echt aan de hype? Dit artikel gaat uitgebreid in op matcha-groene thee en de gevolgen voor de gezondheid.

Wat is Matcha?

Matcha en gewone groene thee komen beide uit de Camellia sinensis- plant, die inheems is in China.

Matcha wordt echter anders gekweekt dan gewone groene thee. De theestruiken worden ongeveer 20-30 dagen vóór de oogst afgedekt om direct zonlicht te voorkomen.

De schaduw stimuleert een toename van het chlorofylgehalte, waardoor de bladeren in een donkerdere tint groen worden en de productie van aminozuren toeneemt.

Na het oogsten worden de stengels en aders uit de bladeren verwijderd. Ze worden vervolgens met stenen gemalen tot een fijn, felgroen poeder, ook wel bekend als Matcha.

Omdat het hele bladpoeder wordt geconsumeerd, in plaats van gewoon water toegediend via de theebladeren, is matcha zelfs rijker in sommige stoffen dan groene thee. Dit omvat cafeïne en anti-oxidanten.

Een kopje matcha gemaakt van een halve theelepel poeder bevat in het algemeen ongeveer 35 mg cafeïne. Dit is iets meer dan een kopje gewone groene thee.

Matcha kan een grasachtige of bittere smaak geven, en wordt vaak geserveerd met een zoetstof of melk. Matcha poeder is ook populair in smoothies.

Kortom: Matcha is een soort poedervormige, hoogwaardige groene thee. Het is anders gekweekt en anders bereid dan gewone groene thee en bevat grotere hoeveelheden cafeïne en antioxidanten.

Hoe bereid je Matcha-thee?

Matcha thee wordt anders bereid dan gewone groene thee. Groene thee is gemaakt van geweekte bladeren, terwijl matcha is gemaakt van gemalen, hele bladeren.

Het wordt meestal bereid op de traditionele Japanse manier. De thee wordt met een bamboelepel, een zogenaamde shashaku, in en een verhitte theekom toegevoegd, bekend als een chawan.

Warm water (ongeveer 70 ° C) wordt vervolgens aan de kom toegevoegd. De thee wordt gezwaaid met een speciale bamboegarde, een zogenaamde Chasen, totdat het opgelost is met schuim er bovenop.

Matcha kan in verschillende consistenties worden bereid:

  • Standaard: De meeste mensen mengen 1 theelepel Matchapoeder met 50 ml warm water.
  • Usucha (dun): Deze dunnere versie gebruikt ongeveer een halve theelepel matcha, gemengd met ongeveer 90-110 ml heet water.
  • Koicha (dik): Deze dikke versie maakt soms deel uit van Japanse theeceremonies. 2 theelepels matcha worden gemengd met ongeveer 30 ml heet water. Er is geen schuim en er is een betere matcha vereist.

Houd er echter rekening mee dat je niet al deze mooie dingen echt nodig hebt om een ​​goede kop matcha te maken. Een kopje, theelepel en een kleine garde doen het prima.

Bekijk deze video voor een snelle 1 minuut demonstratie van hoe matcha te maken:

Kortom:Om matcha thee bereiden, meng 1 theelepel poeder met heet (niet kokend) water. Gebruik een garde om een gladde drank te maken met schuim er bovenop.

Gezondheidsvoordelen van Matcha

Aangezien Matcha veel lijkt op groene thee, heeft het de meeste van dezelfde gezondheidsvoordelen.

Aangezien matcha echter meer geconcentreerd is in antioxidanten, kan een enkele kop matcha equivalent zijn aan ongeveer 3 kopjes reguliere groene thee.

Er zijn niet veel studies bij de mens over matcha specifiek uitgevoerd, maar dierstudies suggereren dat het het risico op nier- en leverschade kan verlagen terwijl het de bloedsuikerspiegel, triglyceriden- en cholesterolspiegels verlaagt(6).

Matcha lijkt ook effectiever te zijn dan reguliere groene thee bij het bestrijden van bacteriën, virussen en schimmels(7).

Hier zijn de belangrijkste gezondheidsvoordelen verbonden aan het drinken van matcha groene thee.

Matcha zit vol met antioxidanten

Antioxidanten voorkomen dat vrije radicalen zich in uw lichaam vormen, die cellen en weefsels beschermen tegen schade.

Matcha is zeer rijk aan antioxidanten, vooral catechines. De krachtigste catechine daarin is epigallocatechinegallaat (EGCG).

EGCG is uitgebreid bestudeerd. Het kan ontstekingen in het lichaam bestrijden, helpen bij het behoud van gezonde slagaders, celreparatie bevorderen en meer (8).

Bovendien bevatten hele theebladeren ook meer antioxidanten dan een theezakjes of kant-en-klare producten(9).

Eén studie toonde aan dat Matcha tot 137 keer meer antioxidanten bevat dan een laagwaardige variëteit van groene thee en tot 3 keer meer antioxidanten dan andere hoogwaardige theesoorten(10).

Kortom: Matcha bevat ongeveer 3 keer meer antioxidanten dan andere soorten hoogwaardige groene thee.

Het drinken van Matcha kan het risico op hartaandoeningen verkleinen

Matcha Thee in Kop met Powder

Hartziekten zijn wereldwijd de grootste doodsoorzaak en er zijn veel ‘risicofactoren’ waarvan bekend is dat ze hartaandoeningen veroorzaken (11).

Het drinken van groene thee kan het totale cholesterol, LDL-cholesterol , triglyceriden en bloedsuikerspiegel helpen verbeteren(12, 13, 14).

Bovendien kan groene thee beschermen tegen de oxidatie van LDL-cholesterol, een andere belangrijke risicofactor voor hartziekten(15, 16).

Studies hebben zelfs aangetoond dat drinkers van groene thee tot 31% minder risico op hartaandoeningen hebben dan mensen die geen groene thee drinken(17, 18, 19, 20).

Dit wordt voornamelijk toegeschreven aan de antioxidanten en plantaardige stoffen in groene thee, die in nog grotere hoeveelheden worden gevonden in Matcha-thee.

Kortom😀rinkers van groene thee hebben een 31% lager risico op hartaandoeningen, in vergelijking met niet-drinkers. Hetzelfde zou moeten gelden voor matcha-thee, die nog meer beschermende verbindingen bevat.

Matcha thee kan helpen met gewichtsverlies

Groene thee is vaak geassocieerd met gewichtsverlies. In feite is het een veelgebruikt ingrediënt in veel supplementen voor gewichtsverlies .

Menselijke studies hebben aangetoond dat groene thee de totale verbrande calorieën kan verhogen door de stofwisseling te verhogen. Er is ook aangetoond dat het de selectieve vetverbranding met maximaal 17% verhoogt(21, 22, 23, 24).

Houd er echter rekening mee dat het drinken van groene thee slechts een heel klein deel is van de puzzel over gewichtsverlies, en niet alle studies zijn het erover eens dat het helpt.

Een recent overzichtsonderzoek concludeerde dat de gewichtsverlieseffecten van groene thee zo klein zijn dat ze niet van “klinisch” belang zijn(25).

Kortom: Het drinken van groene thee kan helpen bij gewichtsverlies en vetverbranding. Het bewijsmateriaal is echter gemengd en de langetermijneffecten zijn erg klein.

Drinken van matcha kan helpen met ontspanning en alertheid

Matcha theeblaadjes en Powder

Naast een geweldige bron van antioxidanten, bevat groene thee een uniek aminozuur dat L-theanine wordt genoemd.

Matcha-thee bevat eigenlijk veel hogere niveaus van L-theanine dan andere soorten groene thee.

Bij mensen kan L-theanine de zogenaamde alfagolven in de hersenen verhogen. Deze golven zijn gekoppeld aan mentale ontspanning en kunnen helpen bij het bestrijden van stresssignalen(26, 27, 28, 29).

L-theanine modificeert ook de effecten van cafeïne in het lichaam, waardoor de alertheid toeneemt zonder de slaperigheid te veroorzaken die vaak volgt op het drinken van koffie. Van Matcha-thee is gemeld dat het een mildere en langduriger “buzz” heeft dan koffie(30).

L-theanine kan ook de hoeveelheid feel-good chemicaliën  in de hersenen doen toenemen, wat leidt tot verbeterde gemoedstoestand, geheugen en concentratie(31).

Bovendien hebben onderzoeken aangetoond dat groene thee in poedervorm de hersenfunctie kan verbeteren en leeftijdgerelateerde cognitieve achteruitgang bij ouderen kan verminderen(32, 33, 34).

Kortom: Matcha bevat zowel cafeïne als L-theanine, wat alertheid bevordert zonder sufheid. L-theanine kan ook de stemming, het geheugen en de concentratie verbeteren.

Zijn er bijwerkingen?

Alles in voeding heeft zijn voor- en nadelen. Matcha is geen uitzondering.

Omdat Matcha sterk geconcentreerd is in stoffen (zowel goede als slechte), wordt het over het algemeen niet aanbevolen om meer dan twee kopjes per dag te drinken.

Verontreinigingen

Matcha-bladeren bevatten mogelijk verontreinigingen uit de grond waarin ze groeien, inclusief zware metalen, pesticiden en fluoride

Het gebruik van organische matcha kan het risico op blootstelling verminderen, maar de grond kan nog steeds stoffen bevatten die in grote hoeveelheden schadelijk zijn. (35, 36, 37, 38).

Te veel plantaardige verbindingen

In de voeding is meer niet altijd beter.

Matcha bevat ongeveer 3 keer meer antioxidanten dan reguliere groene thee van hoge kwaliteit.

Wat dit betekent is dat twee kopjes matcha gelijke hoeveelheden plantaardige stoffen kunnen opleveren als zes hele kopjes andere hoogwaardige groene thee.

Hoewel de individuele tolerantie varieert, kunnen hoge niveaus van de plantenverbindingen die in matcha worden aangetroffen misselijkheid en verschijnselen van lever- of niertoxiciteit veroorzaken (39, 40, 41).

Sommige individuen hebben tekenen van levertoxiciteit getoond na slechts 4 kopjes groene thee per dag te hebben gedronken gedurende 4 maanden, overeenkomend met ongeveer 2 dagelijkse kopjes matcha(42).

Kortom: Het wordt niet aanbevolen om meer dan 2 kopjes matcha per dag te drinken. Het bevat extreem grote hoeveelheden van veel plantaardige stoffen en het kan verontreinigingen uit de bodem of het milieu bevatten.

Matcha is gezonder dan gewone groene thee

Matcha is een speciale, krachtige vorm van groene thee. Het komt van dezelfde plant, maar wordt heel anders gekweekt en voorbereid.

Omdat de bladeren tot poeder worden vermalen, verbruikt u het hele blad.

Om deze reden kan matcha zelfs meer voordelen hebben dan reguliere groene thee.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien − 19 =

It is main inner container footer text