Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Matcha Thee: Nog krachtiger dan gewone groene thee?

1925 Views

Matcha Thee: Nog krachtiger dan gewone groene thee?

Groene thee is een van de meest populaire dranken ter wereld.

Het heeft allerlei gezondheidsvoordelen, zoals gewichtsverlies en een betere gezondheid van het hart (1, 2, 3, 4, 5).

Een ander soort van groene thee matcha, wordt beweerd dat het zelfs gezonder is dan de andere soorten.

Het wordt anders bereid dan andere groene thee, er worden hele theebladeren gebruikt.

Dit artikel geeft een gedetailleerde kijk op matcha groene thee en de effecten op de gezondheid.

Wat is Matcha?

Matcha en groene thee komen beiden uit de Camellia sinensis plant, die is afkomstig uit China.

Echter, matcha groeit anders dan gewone groene thee. De thee struiken zijn afgedekt voor ongeveer 20-30 dagen voor de oogst, om direct zonlicht te voorkomen.

Het afdekken stimuleert een toename van chlorofyl niveaus, die de bladeren veranderen in donkerder groen en verhoogt de productie van aminozuren.

Na de oogst, worden de stengels en de nerven verwijderd uit de bladeren. Ze worden dan met een steen vermalen tot een fijne, heldere groene poeder, bekend als matcha.

Omdat het hele bladpoeder wordt geconsumeerd, in plaats van gewoon water toegediend via de theebladeren, is matcha zelfs rijker in sommige stoffen dan groene thee. Dit omvat cafeïne en anti-oxidanten.

Een kopje matcha gemaakt van een halve theelepel poeder bevat in het algemeen ongeveer 35 mg cafeïne. Dit is iets meer dan een kopje gewone groene thee.

Matcha kan een grasachtige of bittere smaak geven, en wordt vaak geserveerd met een zoetstof of melk. Matcha poeder is ook populair in smoothies.

Kortom: Matcha is een soort poeder, kwalitatief hoogwaardige groene thee. Het wordt anders bereid dan gewone groene thee en bevat meer hoeveelheden cafeïne en antioxidanten.

Hoe wordt Matcha thee bereid?

Matcha thee wordt anders bereid dan gewone groene thee. Groene thee is gemaakt van geïmpregneerd bladeren, terwijl matcha is gemaakt van gemalen hele bladeren.

Het wordt meestal bereid op de traditionele Japanse manier. De thee wordt met een bamboe lepel, een zogenaamde shashaku, in en een verhitte theekom toegevoegd, bekend als een chawan.

Warm water (ongeveer 70 ° C) wordt vervolgens aan de kom toegevoegd. De thee wordt gezwaaid met een speciale bamboe garde, een zogenaamde Chasen, totdat het opgelost is met schuim op de top.

Matcha kan worden bereid in verschillende consistentie:

  • Standaard: De meeste mensen mengen 1 theelepel Matcha poeder met 50 ml warm water.
  • Usucha (dun): Deze dunnere versie maakt gebruik van ongeveer een halve theelepel matcha, gemengd met ongeveer 20 ml warm water.
  • Koicha (dik): Deze dikke versie is soms onderdeel van de Japanse thee ceremonies. 2 theelepels matcha worden gemengd met ongeveer 25 ml warm water. Er is geen schuim.

Bekijk deze video voor een snelle 1 minuut demonstratie van hoe matcha te maken:

Kijk eens op de webwinkel van Broedersgezondheidswinkel voor meer over Matcha Thee producten.

Kortom:Om matcha thee bereiden, meng 1 theelepel poeder met heet (niet kokend) water. Gebruik een garde om een gladde drank te maken met schuim op de top.

Gezondheidsvoordelen van Matcha

Aangezien Matcha veel lijkt op groene thee, heeft het de meeste van dezelfde gezondheidsvoordelen.

Echter, aangezien Matcha is meer geconcentreerd in antioxidanten, een enkel kopje matcha kan gelijk zijn aan ongeveer 3 kopjes van de reguliere groene thee.

Er zijn niet veel specifieke menselijke studies betreft matcha , maar dierstudies suggereren dat het risico op nier- en leverschade kan verminderen terwijl het de bloedsuikerspiegel, triglyceriden en cholesterol niveaus kan verlagen(6).

Matcha lijkt ook effectiever dan gewone groene thee te zijn om bacteriën, virussen en schimmels te bestrijden(7).

Hier zijn de belangrijkste voordelen voor de gezondheid in verband met het drinken van matcha groene thee.

Matcha bevat veel antioxidanten

Antioxidanten zijn vrije radicalen die in uw lichaam voorkomen, deze beschermen de cellen en weefsels tegen beschadiging.

Matcha is zeer hoog in antioxidanten, vooral catechines. De meest krachtige catechine in het epigallocatechinegallaat (EGCG).

EGCG is uitgebreid bestudeerd. Het kan ontstekingen in het lichaam bestrijden, helpen bij het behoud van gezonde bloedvaten en het bevorderen van cel reparatie(8).

Belangrijk is ook dat een heel blad thee bevat meer antioxidanten dan een theezakjes of kant-en-klare producten(9).

Één studie vond dat matcha bevat maximaal 137 keer meer antioxidanten dan kwalitatief slechte groene thee, en maximaal 3 keer meer antioxidanten dan andere kwalitatief hoogwaardige thee(10).

Kortom: Matcha bevat ongeveer 3 keer meer antioxidanten dan andere soorten van hoogwaardig kwaliteit groene thee.

Het drinken van Matcha kan het risico op hart-en vaatziekten verkleinen

Matcha Thee in Kop met Powder

Hartfalen is de grootste doodsoorzaak ter wereld, en er zijn vele ‘risicofactoren’ die bekend zijn als hart- en vaatziekten(11).

Het drinken van groene thee kan helpen bij het verbeteren van het totale cholesterol, LDL-cholesterol, triglyceriden en bloedsuikerspiegel(12, 13, 14).

Bovendien kan groene thee beschermen tegen oxidatie van het LDL-cholesterol, een belangrijke risicofactor voor hartziekten(15, 16).

Studies hebben zelfs aangetoond dat groene thee drinkers hebben tot 31% lager risico op hart-en vaatziekten dan mensen die geen groene thee drinken(17, 18, 19, 20).

Dit wordt hoofdzakelijk toegeschreven aan de anti-oxidanten en plantaardige stoffen in groene thee, die in nog veel hogere hoeveelheden in matcha thee voorkomen.

Kortom:Groene thee drinkers hebben tot een 31% lager risico op hart-en vaatziekten, in vergelijking met niet-drinkers. Hetzelfde geldt voor Matcha thee die zelfs meer beschermende stoffen bevat.

Matcha thee kan helpen met gewichtsverlies

Groene thee is vaak geassocieerd met gewichtsverlies. Het is in feite een veelvoorkomend ingrediënt in vele gewichtsverlies supplementen.

Menselijke studies hebben aangetoond dat groene thee kan totale calorieën verbranden door het verhogen van de stofwisseling. Ook is aangetoond dat selectieve vetverbranding verhoogd tot wel 17%(21, 22, 23, 24).

Echter in gedachten houden dat het drinken van groene thee slechts een klein beetje helpt bij gewichtsverlies, en niet alle studies zijn het over eens dat het helpt.

Een recent onderzoek concludeerde dat de gewichtsverlies effecten van groene thee zo klein zijn dat ze niet van “klinische” belang zijn(25).

Kortom: Het drinken van groene thee kan helpen met gewichtsverlies en vetverbranding. Echter, het bewijs is gering en de effecten op lange termijn zijn zeer klein.

Drinken van Matcha kan helpen met ontspanning en alertheid

Matcha theeblaadjes en Powder

Naast het feit dat een rijke bron van antioxidanten is, groene thee bevat een uniek aminozuur L-theanine.

Matcha bevat in feite veel hogere L-theanine dan andere soorten groene thee.

Bij mensen kan L-theanine zogenaamde alfa-golven toenemen in de hersenen. Deze golven zijn gekoppeld aan mentale ontspanning en kan helpen bestrijden van stresssignalen(26, 27, 28, 29).

L-theanine wijzigt ook de effecten van cafeïne in het lichaam, waardoor alertheid zonder de slaperigheid waar vaak koffie drinkers last van hebben. Matcha thee is daadwerkelijk naar verluidt een milder en langer durende “buzz” dan koffie(30).

L-theanine kan ook de hoeveelheid feel-good chemicaliën in de hersenen verhogen wat leidt tot verbeterde stemming, geheugen en concentratie(31).

Bovendien hebben studies aangetoond dat groene thee poeders zou de hersenfunctie en de leeftijd gerelateerde cognitieve achteruitgang bij ouderen verbeteren(32, 33, 34).

Kortom: Matcha bevat zowel cafeïne en L-theanine, die alertheid bevordert zonder slaperigheid. L-theanine kan ook de stemming, het geheugen en de concentratie verbeteren.

Zijn er schadelijke effecten?

Alles in de voeding heeft zijn voors en tegens. Matcha is geen uitzondering.

Omdat Matcha sterk geconcentreerd stoffen bevat (zowel goede als slechte) wordt in het algemeen niet aanbevolen om meer dan twee kopjes per dag te drinken.

Verontreinigingen

Matcha bladeren kunnen verontreinigingen bevatten uit de grond waar zij groeien, waaronder zware metalen, pesticiden en fluoride.

Biologische Matcha kan het risico verkleinen, maar in de bodem kan nog steeds stoffen bevatten die schadelijk zijn in grote hoeveelheden (35, 36, 37, 38).

Te veel plantaardige verbindingen

In de voeding is meer niet altijd beter.

Matcha bevat ongeveer 3 keer meer antioxidanten dan hoogwaardig reguliere groene thee.

Wat dit betekent is dat twee kopjes matcha gelijke hoeveelheden van plantaardige verbindingen kunnen verschaffen als zes hele koppen van ander hoogwaardig groene thee.

Terwijl individuele tolerantie varieert, hoge niveaus van de plantenstoffen gevonden in matcha kunnen leiden tot misselijkheid en symptomen van lever of niervergiftiging (39, 40, 41).

Sommige individuen hadden tekenen van leververgiftiging na het nuttigen van slechts 6 kopjes groene thee per dag gedurende 4 maanden, gelijk aan ongeveer 2 dagelijkse kopjes matcha(42).

Kortom: Het is niet aanbevolen om meer dan 2 kopjes matcha per dag te drinken. Het bevat extreme hoeveelheden van vele plantenstoffen, en er kunnen verontreinigingen uit de bodem of milieu inzitten.

Matcha is gezonder dan gewone groene thee

Matcha is een speciale krachtige vorm van groene thee. Het komt van dezelfde plant, maar is heel anders voorbereid.

Omdat de bladeren worden vermalen tot poeder, je uiteindelijk het hele blad consumeert.

Om deze reden kan Matcha nog meer voordelen hebben dan gewone groene thee.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text