matcha thee

Matcha thee: Is het nog krachtiger dan gewone groene thee?

Groene thee is één van de meest populaire drankjes ter wereld.

Het heeft allerlei gezondheidsvoordelen, zoals gewichtsverlies en een verbeterde gezondheid van het hart  (1, 2, 3, 4, 5).

Van matcha, een soort groene thee, wordt beweerd dat het zelfs gezonder is dan de andere soorten.

Het is anders verbouwd en anders bereid dan andere groene theeën, en het hele theeblad wordt geconsumeerd.

Maar voldoet matcha echt aan de hype? Dit artikel gaat uitgebreid in op matcha groene thee en de gevolgen voor de gezondheid.

Wat is Matcha?

Matcha en gewone groene thee komen beide van de theeplant Camellia sinensis, die inheems is in China.

Matcha wordt echter anders verbouwd dan gewone groene thee. De theestruiken worden ongeveer 20-30 dagen vóór de oogst afgedekt om direct zonlicht te voorkomen.

De schaduw stimuleert een toename van het chlorofylgehalte, waardoor de bladeren een donkerdere tint groen krijgen en de productie van aminozuren toeneemt.

Na het oogsten worden de stengels en aders uit de bladeren verwijderd. Ze worden vervolgens met stenen gemalen tot een fijn, fel groen poeder ook wel bekend als matcha.

Omdat het hele bladpoeder wordt ingenomen, is matcha in sommige stoffen zelfs beter dan alleen groene thee, in plaats van alleen water dat door de theebladeren wordt gedrenkt. Dit omvat cafeïne en antioxidanten.

Een kopje matcha gemaakt van een halve theelepel poeder, bevat over het algemeen ongeveer 35 mg cafeïne. Dit is iets meer dan een kopje gewone groene thee.

Matcha kan een grasachtige en bittere smaak hebben en daarom vaak geserveerd met een zoetstof of melk. Matcha poeder is ook populair in smoothies.

Kortom: Matcha is een soort poedervormige, hoogwaardige groene thee. Het wordt anders geteeld en anders bereid dan gewone groene thee en bevat grotere hoeveelheden cafeïne en antioxidanten.

Hoe bereid je Matcha thee?

Matcha thee is anders bereid dan gewone groene thee. Reguliere thee is gemaakt van geweekte bladeren, terwijl matcha is gemaakt van gemalen hele bladeren.

De thee meestal bereid op de traditionele Japanse manier. De thee geklopt men met een bamboelepel, een shashaku genaamd, in een verwarmde theekom ook wel een chawan genoemd.

Vervolgens warm water (ongeveer 70 ° C) aan de kom toevoegen. De thee kloppen met een speciale bamboegarde, een zogenaamde chasen, totdat het opgelost is met schuim er bovenop.

Matcha kan in verschillende consistenties worden bereid:

  • Standaard: De meeste mensen mengen 1 theelepel matcha poeder met 50 ml warm water.
  • Usucha (dun): Deze dunnere versie gebruikt ongeveer een halve theelepel matcha, gemengd met ongeveer 90-110 ml heet water.
  • Koicha (dik): Deze dikke versie maakt soms deel uit van Japanse theeceremonies. 2 theelepels matcha gemengd met ongeveer 30 ml heet water. Er is geen schuim en er is een betere matcha vereist.

Houd er echter rekening mee dat je niet al deze mooie dingen echt nodig hebt om een ​​goede kop matcha te maken. Een kopje, theelepel en een kleine garde doen het prima.

Bekijk deze video voor een snelle 1 minuut demonstratie van hoe matcha te maken:

Kortom: Om matcha thee te bereiden, meng 1 theelepel poeder met heet (niet kokend) water. Gebruik een garde om een gladde drank te maken met schuim er bovenop.

Gezondheidsvoordelen van matcha

Aangezien matcha veel lijkt op groene thee, heeft het de meeste van dezelfde gezondheidsvoordelen.

Omdat matcha echter meer geconcentreerd is in antioxidanten, kan een enkele kop matcha gelijk zijn aan ongeveer 3 kopjes gewone groene thee.

Er zijn niet veel studies bij de mens over matcha specifiek uitgevoerd, maar dierstudies suggereren dat het het risico op nier- en leverschade kan verlagen terwijl het de bloedsuikerspiegel, triglyceriden- en cholesterolgehalte verlaagt(6).

Matcha lijkt ook effectiever te zijn dan gewone groene thee bij de bestrijding van bacteriën, virussen en schimmels (7).

Hier zijn de belangrijkste gezondheidsvoordelen verbonden aan het drinken van matcha groene thee.

Matcha zit vol met antioxidanten

Antioxidanten voorkomen dat vrije radicalen zich in uw lichaam vormen, die cellen en weefsels beschermen tegen schade.

Matcha is zeer rijk aan antioxidanten, vooral catechines. De krachtigste catechines daarin is epigallocatechinegallaat (EGCG).

EGCG is uitgebreid bestudeerd. Het kan ontstekingen in het lichaam bestrijden, helpen bij het behoud van gezonde slagaders, celreparatie bevorderen en meer(8).

Bovendien bevatten hele theebladeren ook meer antioxidanten dan een theezakjes of kant-en-klare producten(9).

Eén studie toonde aan dat matcha tot 137 keer meer antioxidanten bevat dan een laagwaardige variëteit van groene thee en tot 3 keer meer antioxidanten dan andere hoogwaardige theesoorten(10).

Kortom: Matcha bevat ongeveer 3 keer meer antioxidanten dan andere soorten hoogwaardige groene thee.

Het drinken van matcha kan het risico op hartaandoeningen verkleinen

Hartziekten zijn wereldwijd de grootste doodsoorzaak en er zijn veel ‘risicofactoren’ waarvan bekend is dat ze hartaandoeningen veroorzaken (11).

Het drinken van groene thee kan het totale cholesterol, LDL cholesterol , triglyceriden en bloedsuikerspiegel helpen verbeteren(12, 13, 14).

Bovendien kan groene thee beschermen tegen de oxidatie van LDL cholesterol, een andere belangrijke risicofactor voor hartziekten(15, 16).

Studies hebben zelfs aangetoond dat drinkers van groene thee tot 31% minder risico hebben op hartaandoeningen dan mensen die geen groene thee drinken(17, 18, 19, 20).

Voornamelijk toegeschreven aan de antioxidanten en plantaardige stoffen in groene thee, die in nog grotere hoeveelheden aanwezig zijn in matcha thee.

Kortom: Drinkers van groene thee hebben een 31% lager risico op hartaandoeningen, in vergelijking met niet-drinkers. Hetzelfde zou moeten gelden voor matcha thee, die nog meer beschermende verbindingen bevat.

Matcha thee kan helpen met gewichtsverlies

Groene thee is vaak geassocieerd met gewichtsverlies. In feite is het een veel gebruikt ingrediënt in veel supplementen voor gewichtsverlies .

Menselijke studies hebben aangetoond dat groene thee de totale verbrande calorieën kan verhogen door de stofwisseling te verhogen. Er is ook aangetoond dat het de selectieve vetverbranding met maximaal 17% verhoogt(21, 22, 23, 24).

Houd er echter rekening mee dat het drinken van groene thee slechts een heel klein deel is van de puzzel over gewichtsverlies, en niet alle studies zijn het erover eens dat het helpt.

Een recent overzichtsonderzoek concludeerde dat de gewichtsverlies effecten van groene thee zo klein zijn dat ze niet van “klinisch” belang zijn(25).

Kortom: Het drinken van groene thee kan helpen bij gewichtsverlies en vetverbranding. Het bewijsmateriaal is echter gemengd en de langetermijneffecten zijn erg klein.

Drinken van matcha kan helpen met ontspanning en alertheid

Naast een geweldige bron van antioxidanten, bevat groene thee een uniek aminozuur genaamd L-theanine.

Matcha thee bevat eigenlijk veel hogere niveaus van L-theanine dan andere soorten groene thee.

Bij mensen kan L-theanine de zogenaamde alfagolven in de hersenen verhogen. Deze golven zijn gekoppeld aan mentale ontspanning en kunnen helpen bij het bestrijden van stresssignalen(26, 27, 28, 29).

L-theanine modificeert ook de effecten van cafeïne in het lichaam, waardoor de alertheid toeneemt zonder slaperigheid te veroorzaken die vaak volgt door het drinken van koffie(30).

L-theanine kan ook de hoeveelheid goedgunstige chemicaliën in de hersenen verhogen, wat leidt tot verbeterde gemoedstoestand, geheugen en concentratie(31).

Bovendien hebben onderzoeken aangetoond dat groene thee in poedervorm de hersenfunctie kan verbeteren en leeftijdgerelateerde cognitieve achteruitgang bij ouderen kan verminderen(32, 33, 34).

Kortom: Matcha bevat zowel cafeïne als L-theanine, wat alertheid bevordert zonder sufheid. L-theanine kan ook de stemming, het geheugen en de concentratie verbeteren.

Zijn er bijwerkingen?

Alles in voeding heeft zijn voor- en nadelen. matcha is geen uitzondering.

Omdat matcha sterk geconcentreerd is in stoffen (zowel goede als slechte), wordt het over het algemeen niet aanbevolen om meer dan twee kopjes per dag te drinken.

Verontreinigingen

Matcha bladeren bevatten mogelijk verontreinigingen uit de grond waarin ze groeien, waaronder zware metalen, pesticiden en fluoride(35363738).

Het gebruik van organische matcha kan het risico op blootstelling verminderen, maar de grond kan nog steeds stoffen bevatten die in grote hoeveelheden schadelijk zijn.

Te veel plantaardige stoffen

In de voeding is meer niet altijd beter.

Matcha bevat ongeveer 3 keer meer antioxidanten dan reguliere groene thee van hoge kwaliteit.

Wat dit betekent is dat twee kopjes matcha gelijke hoeveelheden plantaardige stoffen kunnen opleveren als zes hele kopjes andere hoogwaardige groene thee.

Hoewel de individuele tolerantie varieert, kunnen hoge concentraties van de plantaardige stoffen in matcha misselijkheid en verschijnselen van lever- of niertoxiciteit veroorzaken (39, 40, 41).

Sommige mensen hebben tekenen van levertoxiciteit getoond na slechts 4 kopjes groene thee per dag te hebben gedronken gedurende 4 maanden, wat overeenkomt met 2 dagelijkse kopjes matcha(42).

Kortom: Het wordt niet aanbevolen om meer dan 2 kopjes matcha per dag te drinken. Het bevat extreem grote hoeveelheden van veel plantaardige stoffen en het kan verontreinigingen uit de bodem of het milieu bevatten.

Matcha is gezonder dan gewone groene thee

Matcha is een speciale, krachtige vorm van groene thee. Het komt van dezelfde plant, maar heel anders verbouwd en bewerkt.

Omdat de bladeren worden vermalen tot poeder, consumeer je uiteindelijk het hele blad.

Om deze reden kan matcha zelfs meer voordelen bieden dan reguliere groene thee.