melatonine veilig voor kinderen

Is melatonine veilig voor kinderen? Een blik op het bewijs

Naar schatting krijgt tot 75% van de schoolgaande kinderen onvoldoende slaap(1).

Jammer genoeg kan een slechte nachtrust de stemming en het vermogen van een kind om aandacht te besteden en te leren beïnvloeden. Het is ook in verband gebracht met gezondheidskwesties zoals obesitas bij kinderen(234).

Dit is de reden waarom sommige ouders overwegen hun kinderen melatonine, een hormoon en populair slaaphulpmiddel te geven.

Hoewel het als veilig wordt beschouwd voor volwassenen, kunt u zich afvragen of uw kind veilig melatonine kan gebruiken.

Dit artikel legt uit of kinderen veilig melatonine supplementen kunnen nemen.

Wat is melatonine?

Melatonine is een hormoon dat wordt geproduceerd door de pijnappelklier in uw hersenen.

Wordt vaak het slaaphormoon genoemd en helpt je lichaam klaar te maken voor slaap door je interne klok in te stellen, ook wel het circadiaanse ritme genoemd(5).

Het melatonine gehalte stijgt in de avond, waardoor je lichaam weet dat het tijd is om naar bed te gaan. Omgekeerd beginnen de niveaus van melatonine een paar uur voordat het tijd is om wakker te worden te dalen.

Interessant is dat dit hormoon naast slaap ook een rol speelt in andere functies. Het helpt bij het reguleren van uw bloeddruk, lichaamstemperatuur, cortisol waarden en immuunfunctie(678).

In Nederland is melatonine vrij verkrijgbaar bij vele winkels in medicijnen en reformwinkels.

Mensen nemen melatonine om met verschillende slaapgerelateerde problemen om te gaan, zoals:

  • Slapeloosheid
  • Jet lag
  • Slaapstoornissen gerelateerd aan geestelijke gezondheid
  • Vertraagd slaapfase-syndroom
  • Circadiaanse ritmestoornissen

In andere delen van de wereld, waaronder Australië, Nieuw-Zeeland en veel Europese landen, is melatonine echter alleen op recept verkrijgbaar.

Kortom: Melatonine is een hormoon dat je helpt in slaap te vallen door je interne klok in te stellen. Het is beschikbaar als een vrij verkrijgbaar voedingssupplement in Nederland, maar alleen met een recept in veel andere delen van de wereld.

Helpt Melatonine kinderen in slaap te laten vallen?

Veel ouders vragen zich af of supplementen met melatonine hun kind kunnen helpen bij het in slaap vallen.

Er is goed bewijs dat dit het geval kan zijn.

Dit geldt in het bijzonder voor kinderen met Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), autisme en andere neurologische aandoeningen die hun vermogen om in slaap te vallen kunnen beïnvloeden (91011).

Een analyse van 35 studies bij kinderen met autisme wees bijvoorbeeld uit dat melatonine supplementen hen hielpen sneller in slaap te vallen en langer in slaap te blijven (12).

Evenzo bleek uit een analyse van 13 studies dat kinderen met een neurologische aandoening 29 minuten sneller in slaap vielen en gemiddeld 48 minuten langer doorslapen bij het nemen van melatonine(13).

Soortgelijke effecten zijn waargenomen bij gezonde kinderen en tieners die moeite hebben om in slaap te vallen(141516).

Slaapproblemen zijn echter complex en kunnen door verschillende factoren worden veroorzaakt.

Het gebruik van lichtuitstralende apparaten bijvoorbeeld laat in de nacht kan de melatonine productie onderdrukken. Als dit het geval is, kan simpelweg het beperken van het gebruik van de technologie voor het slapen gaan helpen slaapproblemen te behandelen(17).

In andere gevallen kan een niet-vastgestelde gezondheidstoestand de reden zijn waarom uw kind niet in slaap kan vallen of in slaap blijven.

Daarom is het het beste om advies in te winnen bij uw arts voordat u uw kind een slaap supplement geeft, omdat zij een grondig onderzoek kunnen uitvoeren om de oorzaak van het probleem te achterhalen.

Kortom: Er is goed bewijs dat melatonine kinderen sneller in slaap kan laten vallen en langer kan slapen. Het wordt echter niet aanbevolen om kinderen melatonine supplementen te geven zonder eerst een arts te raadplegen.

Is Melatonine veilig voor kinderen?

De meeste onderzoeken tonen aan dat het gebruik van melatonine op korte termijn veilig is voor kinderen met weinig tot geen bijwerkingen.

Sommige kinderen kunnen echter symptomen ervaren zoals misselijkheid, hoofdpijn, bedplassen, overmatig zweten, duizeligheid, ochtend smakeloosheid, buikpijn en meer(18).

Op dit moment zijn zorgprofessionals onzeker over de lange termijn bijwerkingen van melatonine, omdat er in dat opzicht weinig onderzoek is gedaan. Daarom zijn veel artsen op hun hoede om melatonine aan te bevelen voor slaapproblemen bij kinderen.

Totdat lange termijn studies zijn uitgevoerd, is het onmogelijk om te zeggen of melatonine volledig veilig is voor kinderen(19).

Als uw kind moeite heeft om in slaap te vallen of in slaap te blijven, is het het beste om uw arts te raadplegen.

Kortom: De meeste onderzoeken tonen aan dat melatonine veilig is met weinig tot geen bijwerkingen, maar de lange termijn effecten van melatonine supplementen bij kinderen zijn grotendeels onbekend.

Andere manieren om uw kind te helpen in slaap te vallen

Soms kunnen slaapproblemen worden opgelost zonder het gebruik van medicijnen of supplementen zoals melatonine. Dat komt omdat vaak slaapproblemen worden veroorzaakt wanneer kinderen zich bezighouden met activiteiten die hen laat in de nacht wakker kunnen houden.

Als uw kind moeite heeft om in slaap te vallen, overweeg dan deze tips om hen sneller in slaap te laten vallen:

  • Een bedtijd instellen: Naar bed gaan en elke dag op dezelfde tijd wakker worden kan de interne klok van uw kind trainen, waardoor het gemakkelijker wordt om in slaap te vallen en rond dezelfde tijd wakker te worden(2021).
  • Beperk elektronische apparaten voor het slapen gaan: Elektronische apparaten zoals tv’s en telefoons zenden licht uit dat de melatonine productie verstoort. Door kinderen één of twee uur voor het slapengaan niet te laten gebruiken, kunnen ze sneller in slaap vallen(17).
  • Help hen te ontspannen: Overmatige stress kan de alertheid bevorderen, zodat het helpen van uw kind om te ontspannen voordat het naar bed gaat, hen in staat stelt sneller in slaap te vallen (22).
  • Creëer een bedtijd routine: Routines zijn ideaal voor jongere kinderen omdat het hen helpt ontspannen, zodat hun lichaam weet dat het tijd is om naar bed te gaan(23).
  • Houd de temperaturen koel: Sommige kinderen vinden het moeilijk om een ​​goede nachtrust te krijgen als ze te warm zijn. Standaard of enigszins koele kamertemperatuur zijn ideaal.
  • Overdag veel zonlicht: Overdag veel zonlicht krijgen kan ertoe bijdragen dat kinderen met slaapproblemen sneller in slaap vallen en langer in slaap blijven(24).
  • Neem een ​​bad voor het slapengaan: Een bad nemen rond 90-120 minuten voor het slapengaan kan uw kind helpen ontspannen en een diepere en betere slaapkwaliteit bereiken(2526).

Kortom: Er zijn veel natuurlijke manieren om uw kind te helpen in slaap te vallen. Deze omvatten een bedtijd instellen, het gebruik van elektronica voor het slapengaan beperken, een bedtijd routine creëren, overdag veel zonlicht krijgen en hen helpen ontspannen voor ze naar bed gaan.

Tot slot

Een goede nachtrust is cruciaal voor een gezond leven.

De meeste korte termijn studies tonen aan dat melatonine veilig is met weinig tot geen bijwerkingen en kan kinderen helpen sneller in slaap te vallen en langer te slapen.

Het gebruik op lange termijn is echter niet goed bestudeerd bij kinderen. Om deze reden wordt het niet aangeraden om uw kind melatonine te geven, tenzij uw arts dat heeft voorgeschreven.

In veel gevallen kan slechte slaap worden veroorzaakt door gewoontes die kinderen vóór het slapengaan hebben, zoals het gebruik van apparaten die licht uitzenden.

Door hun gebruik voor het slapengaan te beperken, kunnen kinderen sneller inslapen.

Andere tips die helpen bij het slapen gaan zijn bijvoorbeeld kinderen helpen ontspannen voor het slapengaan, een bedtijd routine creëren, ervoor zorgen dat hun kamer koel is en overdag veel zonlicht krijgt.