Methionine

Hoe methionine in je lichaam werkt (plus bronnen en risico’s)

Aminozuren helpen bij het opbouwen van de eiwitten die de weefsels en organen van uw lichaam vormen.

Naast deze essentiële functie hebben sommige aminozuren andere speciale rollen.

Methionine is een aminozuur dat verschillende belangrijke moleculen in je lichaam produceert. Deze moleculen zijn essentieel voor het goed functioneren van uw cellen.

Vanwege de belangrijke moleculen die het produceert, bevelen sommigen aan om de inname van methionine te verhogen. Anderen raden echter aan het te beperken vanwege mogelijke negatieve bijwerkingen.

Dit artikel bespreekt het belang van methionine en of je je zorgen moet maken over de hoeveelheid ervan in je voeding. Bronnen en mogelijke bijwerkingen worden ook besproken.

Wat is methionine?

Methionine is een aminozuur dat in veel eiwitten voorkomt, waaronder de eiwitten in voedingsmiddelen en die in de weefsels en organen van uw lichaam.

Behalve dat het een bouwsteen is voor eiwitten, heeft het ook verschillende andere unieke kenmerken.

Een daarvan is het vermogen om te worden omgezet in belangrijke zwavelhoudende moleculen ( 1 ).

Zwavelhoudende moleculen hebben verschillende functies, waaronder de bescherming van uw weefsels, het modificeren van uw DNA en het goed functioneren van uw cellen ( 2 , 3 ).

Deze belangrijke moleculen moeten worden gemaakt van aminozuren die zwavel bevatten. Van de aminozuren die worden gebruikt om eiwitten in het lichaam aan te maken bevatten alleen methionine en cysteïne zwavel.

Hoewel je lichaam het aminozuur cysteïne alleen kan produceren, moet methionine wel uit je voeding komen ( 4 ).

Bovendien speelt methionine een cruciale rol bij het starten van het proces van het maken van nieuwe eiwitten in je cellen, iets dat continu voorkomt als oudere eiwitten stukgaan ( 1 ).

Dit aminozuur start bijvoorbeeld met het produceren van nieuwe eiwitten in je spieren na een trainingssessie waarbij ze beschadigd raken ( 1 , 5 ).

Kortom: Methionine is een uniek aminozuur. Het bevat zwavel en kan andere zwavelhoudende moleculen in het lichaam produceren. Het is ook betrokken bij het starten van de eiwitproductie in uw cellen.

Het kan moleculen produceren die van cruciaal belang zijn voor de normale celfunctie

Een van de belangrijkste rollen van methionine in het lichaam is dat het kan worden gebruikt om andere belangrijke moleculen te produceren.

Het is betrokken bij de productie van cysteïne, het andere zwavelhoudende aminozuur dat wordt gebruikt om eiwitten in het lichaam te bouwen ( 1 , 6 ).

Cysteïne kan op zijn beurt een verscheidenheid aan moleculen creëren, waaronder eiwitten, glutathione en taurine ( 1 ).

Glutathion wordt soms de “meester-antioxidant” genoemd vanwege zijn cruciale rol in de afweer van je lichaam ( 2 , 7 ).

Het speelt ook een rol bij de stofwisseling van voedingsstoffen in het lichaam en de productie van DNA en eiwitten ( 2 ).

Taurine heeft veel functies die helpen de gezondheid en het goed functioneren van uw cellen te behouden ( 8 ).

Een van de belangrijkste moleculen methionine kan worden omgezet in S-adenosylmethionine of “SAM” ( 1 ).

SAM neemt deel aan veel verschillende chemische reacties door een deel van zichzelf over te dragen aan andere moleculen, inclusief DNA en eiwitten ( 3 , 9 ).

SAM wordt ook gebruikt bij de productie van creatine , een belangrijk molecuul voor cellulaire energie ( 10 , 11 ).

In het algemeen is methionine direct of indirect betrokken bij veel belangrijke processen in het lichaam vanwege de moleculen.

Kortom: Methionine kan worden omgezet in verschillende zwavelhoudende moleculen met belangrijke functies, zoals glutathione, taurine, SAM en creatine. Deze moleculen zijn cruciaal voor de normale functies van de cellen in uw lichaam.

Het speelt een rol in DNA-methylatie

Je DNA bevat de informatie die je maakt tot wie je bent.

Hoewel veel van deze informatie voor je hele leven hetzelfde kan blijven, kunnen omgevingsfactoren sommige aspecten van je DNA daadwerkelijk veranderen.

Dit is één van de meest interessante rollen van methionine – dat het kan worden omgezet in een molecuul dat SAM heet. SAM kan je DNA veranderen door er een methylgroep (een koolstofatoom en de daaraan verbonden waterstofatomen) aan toe te voegen ( 3 , 9 ).

De hoeveelheid methionine in uw voeding kan van invloed zijn op de hoeveelheid van dit proces, maar er zijn veel onbeantwoorde vragen hierover.

Het is mogelijk dat het verhogen van methionine in de voeding zowel kan verhogen als verlagen hoeveel uw DNA verandert als gevolg van SAM ( 12 ).

Bovendien als deze veranderingen optreden, kunnen ze in sommige gevallen nuttig zijn maar in andere gevallen schadelijk ( 12 ).

Sommige onderzoeken hebben bijvoorbeeld aangetoond dat voedingen die hoger zijn in voedingsstoffen die methylgroepen aan uw DNA toevoegen, het risico op colorectale kanker verlagen ( 13 ).

Ander onderzoek heeft echter aangetoond dat een hogere inname van methionine de omstandigheden zoals schizofrenie zou kunnen verslechteren, mogelijk als gevolg van het toevoegen van meer methylgroepen aan DNA ( 12 , 14 ).

Kortom: Een van de moleculen geproduceerd door methionine, SAM, kan je DNA veranderen. Het is niet helemaal duidelijk hoe het methionine gehalte van uw voeding dit proces beïnvloedt, en het is mogelijk dat dit proces in sommige gevallen nuttig kan zijn en voor anderen nadelig.

Voedingsmiddelen met lage methionine verlengen de levensduur bij dieren

Hoewel methionine een belangrijke rol speelt in het lichaam, toont een aantal onderzoeken de voordelen aan van voedingen die laag zijn in dit aminozuur.

Sommige kankercellen zijn afhankelijk van methionine om te groeien. In deze gevallen kan het beperken van uw voedingsinname gunstig zijn voor het verhongeren van kankercellen ( 15 ).

Omdat eiwitten van planten vaak minder methionine bevatten dan dierlijke eiwitten, zijn sommige onderzoekers van mening dat plantaardige voeding een hulpmiddel kan zijn om sommige vormen van kanker te bestrijden ( 15 , 16 ).

Bovendien tonen verschillende studies bij dieren aan dat het verminderen van methionine de levensduur kan verlengen en de gezondheid kan verbeteren ( 17 , 18 , 19 ).

Eén studie toonde aan dat de levensduur meer dan 40% langer was bij muizen die een dieet met een lage methionine kregen toegediend ( 17 ).

Deze levensduur kan te wijten zijn aan verbeterde stressbestendigheid en stofwisseling, evenals aan het vermogen van cellen van het lichaam om zich te reproduceren ( 20 , 21 ).

Sommige onderzoekers concludeerden dat het gehalte aan lage methionine de mate van veroudering van muizen in feite vertraagt ​​( 19 ).

Of deze voordelen al dan niet voor de mens gelden is nog niet geheel duidelijk, maar sommige reageerbuisstudies hebben de voordelen van een laag methionine gehalte in menselijke cellen aangetoond ( 20 , 22 ).

Er is echter menselijk onderzoek nodig voordat conclusies kunnen worden getrokken.

Kortom: Bij dieren kan het verlagen van het methionine gehalte in de voeding de snelheid van veroudering vertragen en de levensduur verlengen. Sommige studies hebben voordelen aangetoond van het verlagen van methionine in menselijke cellen, maar meer onderzoek is nodig bij mensen.

Voedselbronnen van methionine

Hoewel vrijwel alle eiwitbevattende voedingsmiddelen wat methionine bevatten, varieert de hoeveelheid sterk. Eieren, vis en sommige soorten vlees bevatten grote hoeveelheden van dit aminozuur ( 23 ).

Naar schatting is ongeveer 8% van de aminozuren in eiwitten zwavelhoudende aminozuren (methionine en cysteïne) ( 24 ).

Deze waarde is ongeveer 5% in kip en rundvlees en 4% in zuivelproducten. Planten eiwitten hebben meestal nog lagere hoeveelheden van deze aminozuren.

Sommige onderzoeken hebben ook de totale hoeveelheid van de zwavelhoudende aminozuren (methionine en cysteïne) in verschillende soorten voedingen onderzocht ( 24 ).

Het hoogste gehalte (6,8 gram per dag) werd gerapporteerd in eiwitrijke diëten , terwijl lagere innames aanwezig waren voor vegetariërs (3,0 gram per dag) en veganisten (2,3 gram per dag).

Ondanks de lage inname onder vegetariërs, heeft ander onderzoek aangetoond dat ze daadwerkelijk hogere bloedconcentraties van methionine hebben dan degenen die vlees en vis eten ( 25 ).

Deze bevinding leidde de onderzoekers tot de conclusie dat het voedingsgehalte en de bloedconcentraties van methionine niet altijd direct gerelateerd zijn.

In deze onderzoeken werd echter vastgesteld dat veganisten zowel een lage inname als een lage concentratie methionine in het bloed hebben ( 24 , 25 ).

Kortom: Dierlijke eiwitten hebben vaak een groter methionine gehalte dan plantaardige eiwitten. Degenen die een op planten gebaseerd dieet volgen hebben een lagere inname van zwavelhoudende aminozuren, hoewel ze een hogere of lagere hoeveelheid methionine in het bloed kunnen hebben.

Inname, toxiciteit en bijwerkingen

Onderzoekers hebben een aanbevolen dagelijkse inname van de zwavelhoudende aminozuren (methionine en cysteïne) ingesteld, maar studies hebben ook de bijwerkingen van hogere doses onderzocht.

Aanbevolen inname

De dagelijks aanbevolen inname van methionine plus cysteïne is 8,6 mg / lb (19 mg / kg) per dag voor volwassenen, wat ongeveer 1,3 gram is voor iemand die 68 kilo weegt ( 4 kilo) ( 4 ).

Sommige onderzoekers hebben echter aanbevolen dubbele hoeveelheden te gebruiken op basis van de beperkingen van de onderzoeken die zijn gebruikt om de aanbevolen inname in te stellen ( 24 ).

Ouderen hebben vaak een lage methionine-inname en studies hebben aangetoond dat ze hogere innames van 2 tot 3 gram per dag nodig hebben ( 24 , 26 ).

Ondanks het feit dat bepaalde groepen baat kunnen hebben bij het verhogen van de inname van methionine, overschrijden veel diëten meer dan 2 gram methionine plus cysteïne per dag.

Verschillende diëten, waaronder veganistische, vegetarische, traditionele en eiwitrijke diëten, bevatten naar schatting tussen 2,3 en 6,8 gram per dag aan deze aminozuren ( 24 ).

Effecten op homocysteïne

Misschien is de grootste zorg geassocieerd met hoge methionine-inname is te wijten aan één van de moleculen die dit aminozuur kan produceren.

Methionine kan worden omgezet in homocysteïne, een aminozuur dat geassocieerd is met verschillende aspecten van hartziekten ( 27 , 28 ).

Hoge innames van methionine kunnen leiden tot een toename van homocysteïne, hoewel sommige individuen vatbaarder zijn voor dit proces dan anderen ( 29 ).

Interessant is dat onderzoek aangeeft dat potentiële gevaren van een hoge methionine-inname mogelijk te wijten zijn aan homocysteïne in plaats van methionine zelf ( 30 ).

Er zijn echter nog andere factoren die de homocysteïnespiegel kunnen veranderen.

Hoewel ze bijvoorbeeld een lagere inname van methionine hebben kunnen veganisten en vegetariërs hogere homocysteïne hebben dan omnivoren als gevolg van een lage inname van vitamine B12 ( 31 ).

Ander onderzoek heeft aangetoond dat een eiwitrijk, methionine-rijk-dieet homocysteïne na zes maanden niet verhoogde, vergeleken met een eiwitarm, methionine-arm dieet ( 32 ).

Bovendien lijkt het veranderen van de inname tot 100% homocysteïne bij gezonde volwassenen zonder vitaminetekorten niet te beïnvloeden ( 33 ).

Bijwerkingen

Om de reacties van het lichaam op methionine te evalueren zullen onderzoekers één enkele grote dosis van dit aminozuur toedienen en de effecten observeren.

Deze dosis is veel groter dan de aanbevolen inname, vaak rond de 100 mg / kg), of 6,8 gram voor iemand die 68 kilo weegt (68 kilogram) ( 29 ).

Dit type test is meer dan 6.000 keer uitgevoerd, met voornamelijk minder belangrijke bijwerkingen. Deze kleine bijwerkingen zijn duizeligheid, slaperigheid en veranderingen in bloeddruk ( 29 ).

Een belangrijke bijwerking vond plaats tijdens een van deze onderzoeken, wat resulteerde in de dood van een persoon met hoge bloeddruk maar met een goede gezondheid, anders ( 34 ).

Het lijkt echter waarschijnlijk dat een accidentele overdosis van ongeveer 70 maal de aanbevolen inname de complicaties veroorzaakte ( 34 ).

Over het algemeen lijkt methionine niet bijzonder toxisch te zijn bij gezonde mensen, behalve bij extreem hoge doses die vrijwel onmogelijk te verkrijgen zijn via de voeding.

Hoewel methionine betrokken is bij de productie van homocysteïne, is er geen bewijs dat inname binnen een bepaald bereik gevaarlijk is voor de gezondheid van het hart ( 29 ).

Kortom: Personen die vele soorten diëten volgen, overschrijden vaak de aanbevolen minimale inname van methionine. Bijwerkingen als reactie op hoge doses zijn vaak gering, maar kunnen bij extreem hoge doses gevaarlijk worden.

Tot slot

Methionine is een uniek zwavelhoudend aminozuur dat kan worden gebruikt om eiwitten te bouwen en veel moleculen in het lichaam te produceren.

Deze omvatten de antioxidant glutathione en het molecuul SAM, die wordt gebruikt om DNA en andere moleculen te modificeren.

Methionine wordt aangetroffen in een verscheidenheid van eiwit bevattende voedingsmiddelen en is vaak hoger in dierlijke eiwitten dan plantaardige eiwitten. Hoewel is gebleken dat voeding met een laag methionine-gehalte de levensduur van dieren verlengt, is het niet duidelijk of dit van belang is voor de mens.

Personen die veel verschillende soorten diëten consumeren, voldoen doorgaans aan de aanbevolen inname van methionine, hoewel sommige ouderen baat kunnen hebben bij het verhogen van hun inname.

Bijwerkingen als reactie op hoge doses zijn doorgaans gering, maar kunnen bij extreem hoge doses gevaarlijk worden, meer dan wat bij een normaal dieet zou kunnen worden bereikt.

Op basis van beschikbaar onderzoek bij gezonde mensen hoeft u de inname van methionine in uw dieet waarschijnlijk niet specifiek te beperken of te verhogen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.