Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Moerbeien 101: Voedingsfeiten en gezondheidsvoordelen

1939 Views

Moerbeien 101: Voedingsfeiten en gezondheidsvoordelen

Moerbeien zijn de vruchten van de moerbeibomen ( Morus ).

Moerbeibomen worden traditioneel gekweekt voor hun bladeren, vooral in Azië en Noord Amerika, aangezien zij het enige voedsel is dat zijderupsen kunnen eten(1).

Vanwege hun zoete smaak, indrukwekkende voedingswaarde en talrijke gezondheidsvoordelen staan moerbeien wereldwijd steeds meer in de belangstelling(2).

Chinese kruidengeneeskunde gebruiken moerbeibomen al voor duizenden jaren voor de behandeling van ziekten zoals hart-en vaatziekten, diabetes, bloedarmoede en artritis(3, 4, 5, 6).

Moerbeien worden meestal gemaakt voor in de wijn, vruchtensap, koffie, jam of ingeblikt voedsel, maar kan ook worden gedroogd en geconsumeerd als een snack.

Er zijn 24 soorten moerbeien, waarvan vele in verschillende variëteiten. De meest geteelde soorten zijn zwart, wit en rood(7, 8).

Er kan sprake zijn van een aanzienlijke variatie in de kleur en anti-oxiderende eigenschappen van de verschillende soorten.

De bladeren, schors en andere delen van de moerbeiboom worden ook gebruikt in de Chinese kruidengeneeskunde.

Voedingsfeiten

Verse moerbeien bevatten 88% water en slechts 60 calorieën per portie (140 gram).

Vers gewicht bevatten ze 9,8% koolhydraten, vezels 1,7%, 1,4% eiwit en 0,4% vet.

Moerbeien worden vaak gedroogd geconsumeerd, vergelijkbaar met rozijnen.

Indien gedroogd, bevatten ze 70% koolhydraten, 14% vezels, 12% eiwit en 3% vet, waardoor ze relatief hoog zijn in het eiwitgehalte, althans als je de vergelijking maakt met de meeste andere bessen.

De onderstaande tabel bevat informatie over alle voedingsstoffen in moerbeien(9):

Voedingswaarde moerbeien – per 100 gram

 

Calorieën43
Water88%
Eiwit1,4 g
Koolhydraten9,8 g
Suiker8,1 g
Vezels1,7 g
Vet0,4 g
Verzadigd0,03 g
Enkelvoudig onverzadigde0,04 g
Meervoudig onverzadigde0,21 g
Omega 30 g
Omega-60,21 g
Transvet

Koolhydraten

Verse moerbeien bestaan uit 9,8% koolhydraten per 14 gram.

De koolhydraten zijn veelal eenvoudige suikers zoals glucose en fructose, maar sommige bevatten zetmeel en vezels.

Vezels

Moerbeien zijn een rijke bron van vezels , wat overeenkomt met 1,7% van het versgewicht.

De vezels zijn beide oplosbaar (25%) in de vorm van pectine en onoplosbare (75%) in de vorm van lignine (1, 10).

Vezels helpen om een gezonde spijsvertering te behouden, cholesterol niveaus te verlagen en het risico van veel ziekten te verminderen(11, 12, 13, 14).

Kortom: Verse moerbeien bevatten ongeveer 10% koolhydraten in de vorm van oplosbare en onoplosbare vezels, zetmeel en eenvoudige suikers.

Vitaminen en mineralen

Moerbeien zijn een uitstekende bron van vitamine C en ijzer, en een goede bron van vele andere vitaminen en mineralen. De meest voorkomende zijn hieronder opgesomd.

  • Vitamine C: Een essentiële vitamine die belangrijk is voor de gezondheid van de huid en diverse functies in het lichaam(15).
  • Ijzer: Een belangrijk mineraal dat verschillende functies dient zoals het transporteren van zuurstof door het lichaam.
  • Vitamine K1: Ook bekend als fyllochinon, vitamine K is belangrijk voor bloedstolling en gezonde botten(16, 17).
  • Kalium: Een essentieel mineraal dat de bloeddruk kan verlagen en het risico op hart-en vaatziekten kan verminderen (18, 19).
  • Vitamine E: Een antioxidant dat beschermt tegen oxidatieve schade(20).

Kortom: Moerbeien bevatten goede hoeveelheden van zowel ijzer als vitamine C, en fatsoenlijke hoeveelheden vitamine K, kalium en vitamine E.

Andere plantaardige stoffen

Moerbeien zijn rijk aan plantaardige stoffen, zoals anthocyanen, die verantwoordelijk zijn voor hun kleur en gunstige gezondheidseffecten(4, 21, 22, 23, 24).

De meest voorkomende zijn hieronder opgesomd.

  • Anthocyanines: Een groep van antioxidanten, die de oxidatie van LDL-cholesterol kan remmen en een gunstig effect tegen hartziekten (21, 25, 26).
  • Cyanidine: De belangrijkste anthocyanine in moerbeien, verantwoordelijk voor hun kleur zwart, rood, paars(27).
  • Chlorogeenzuur: Een antioxidant, overvloedig aanwezig in veel groenten en fruit.
  • Rutine: Een krachtige antioxidant die kan helpen beschermen tegen chronische ziekten zoals kanker, diabetes en hart-en vaatziekten(28, 29).
  • Myricetine: Een verbinding die een beschermend effect heeft tegen sommige kankers wellicht(30).

Moerbeien van hetzelfde soort kunnen verschillende hoeveelheden plantenstoffen bevatten, verschillende kleuren en verschillende anti-oxiderende eigenschappen hebben (8).

Diep gekleurde en rijpe moerbeien zijn rijker aan plantaardige stoffen, en een hogere antioxidant capaciteit, dan kleurloze en onrijpe bessen(31, 32, 33, 34).

Kortom: Moerbeien bevatten verschillende plantaardige stoffen, zoals anthocyanen, cyanidine, chlorogeenzuur, rutine en myricetine. Diep gekleurde en volwassen bessen bevatten hogere hoeveelheden dan kleurloze bessen.

Gezondheidsvoordelen van moerbeien

Moerbeien of moerbei extracten kan gunstig zijn tegen verschillende chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en kanker(35).

Lagere cholesterol

Cholesterol is een belangrijke vetzuur moleculen dat in elke cel in het lichaam aanwezig is. Verhoogde cholesterol in het bloed houdt echter ook verband met verhoogd risico op hart-en vaatziekten.

Dierproeven tonen aan dat moerbeien en moerbei extracten overtollig vet kan verminderen en een lager cholesterol gehalte bevorderen. Zij kan ook de verhouding tussen LDL (” het slechte”) en HDL (“het goede”) cholesterol verbeteren(21, 36).

Sommige reageerbuis experimenten tonen ook aan dat zij de vorming van vet in de lever verminderen, mogelijk helpen ze om leververvetting te voorkomen(37, 38, 39, 40).

Verbetert de bloedsuikerspiegel

Diabetici zijn gevoelig voor snelle veranderingen in de bloedsuikerspiegel, en moeten voorzichtig zijn wanneer ze koolhydraten eten.

Moerbeien bevatten een stof genaamd DNJ (1-deoxynojirimycin), die remt een enzym in de darm die koolhydraten afbreekt.

DNJ wordt daarom beschouwd als gunstig tegen diabetes, door het vertragen van de stijging van de bloedsuikerspiegel na de maaltijd(41, 42, 43).

Vermindert het risico op kanker

Moerbeien en Smoothie

Toegenomen stress in het lichaam is gebleken voor het opwekken van oxidatieve schade in cellen en weefsels, en wordt geassocieerd met verhoogd risico op kanker (44, 45).

Al voor honderden jaren, moerbeien zijn onderdeel van de traditionele Chinese geneeskunde als een remedie tegen kanker geweest.

Sommige onderzoekers geloven nu dat deze befaamde kanker-preventief eindelijk effect kan hebben op een wetenschappelijke basis(46).

Dierproeven hebben aangetoond dat antioxidanten in moerbeien sap oxidatieve stress vermindert, en mogelijk het risico op kanker (10, 47).

 Kortom: Moerbeien kunnen het cholesterolgehalte verlagen, helpen voorkomen van vette lever ziekte en het verbeteren van de bloedsuikerspiegel.Ook oxidatieve stress, wat kan leiden tot een verminderd risico van verschillende soorten kankers.

Nadelige effecten en individuele zorgen

Allergie voor moerbeien zijn zeldzaam, maar de stuifmeel van moerbeibomen meldde allergische reacties bij gevoelige personen.

Personen die gevoelig zijn voor berkenpollen kunnen ook reageren op moerbeien, als gevolg van cross-reactiviteit(48).

Overzicht

Moerbeien zijn kleurrijke bessen die worden geconsumeerd zowel vers als gedroogd.

Ze zijn een goede rijke van ijzer, vitamine C en verschillende plantaardige stoffen en zijn in verband gebracht met een lager cholesterol, lagere bloedsuikerspiegel en verminderd risico op kanker.

Deze bessen worden ook gebruikt in de Chinese kruidengeneeskunde voor duizenden jaren om verschillende ziekten te behandelen.

Moerbeien hebben een heerlijk zoete smaak, zitten boordevol voedingsstoffen en hebben een reeks potentiële voordelen voor de gezondheid. Dit zijn allemaal kenmerken van een voedingsmiddel dat zou goed passen in een gezond voedingspatroon.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
It is main inner container footer text