Moerbeien zijn de vruchten van de moerbeibomen ( Morus ).

Moerbeibomen worden van oudsher gekweekt voor hun bladeren, voornamelijk in Azië en Noord-Amerika, omdat zij het enige voedsel zijn dat zijderupsen kunnen eten(1).

Ze dragen kleurrijke bessen – meestal zwart, wit of rood – die vaak worden verwerkt in wijn, vruchtensap, thee, jam of ingeblikt voedsel, maar kunnen ook worden gedroogd en als tussendoortje worden gegeten.

Door hun zoete smaak, indrukwekkende voedingswaarde en verschillende gezondheidsvoordelen winnen moerbeibessen wereldwijd aan populariteit(2).

DEALS WAAR JE GEEN NEE TEGEN KUNT ZEGGEN   

1 jaar lang Netflix €32,50⚡​

15 maanden luisteren naar SPOTIFY PREMIUM voor €14,99

NAAR SPOTIFY DEAL

De beste VPN accounts vanaf €5,-

NIEUW!!! MICROSOFT OFFICE 2016 EN 2019 LICENTIES

BESTEL HIER JE ACCOUNT  

Chinese kruidengeneeskunde gebruikt al duizenden jaren moerbeibomen om ziekten zoals hartaandoeningen, diabetes, bloedarmoede en artritis te behandelen (3, 4, 5, 6).

Dit artikel beoordeelt moerbeien, inclusief hun voeding en voordelen.

Voedingswaarde

Verse moerbeien bevatten 88% water en slechts 60 calorieën per portie (140 gram).

Vers gewicht bevatten ze 9,8% koolhydraten, vezels 1,7%, 1,4% eiwit en 0,4% vet.

Moerbeien worden vaak gedroogd geconsumeerd, vergelijkbaar met rozijnen.

In deze vorm bevatten ze 70% koolhydraten, 14% vezels, 12% eiwit en 3% vet – waardoor ze vrij veel eiwitten bevatten in vergelijking met de meeste bessen.

De onderstaande tabel bevat informatie over de belangrijkste voedingsstoffen in moerbeien(9):

Voedingswaarde moerbeien – per 100 gram

Calorieën43
Water88%
Eiwit1,4 g
Koolhydraten9,8 g
Suiker8,1 g
Vezels1,7 g
Vet0,4 g
Verzadigd0,03 g
Enkelvoudig onverzadigde0,04 g
Meervoudig onverzadigde0,21 g
Omega 30 g
Omega-60,21 g
Transvet

Koolhydraten

Verse moerbeien bestaan uit 9,8% koolhydraten per 14 gram.

De koolhydraten zijn meestal eenvoudige suikers, zoals glucose en fructose, maar ze bevatten ook wat zetmeel en vezels.

Vezels

Moerbeien zijn een rijke bron van vezels , wat overeenkomt met 1,7% van het vers gewicht.

De vezels zijn beide oplosbaar (25%) in de vorm van pectine en onoplosbaar (75%) in de vorm van lignine (1, 10).

Vezels helpen ons om een ​​gezond spijsverteringsstelsel te behouden, het cholesterolgehalte te verlagen en het risico op vele ziekten te verminderen(11, 12, 13, 14).

Kortom: Verse moerbeien bevatten ongeveer 10% koolhydraten, in de vorm van oplosbare en onoplosbare vezels, zetmeel en eenvoudige suikers.

Vitamines en mineralen

Moerbeien zijn rijk aan veel vitamines en mineralen, met name vitamine C en ijzer:

  • Vitamine C: Een essentiële vitamine die belangrijk is voor de gezondheid van de huid en diverse functies in het lichaam(15).
  • Ijzer: Een belangrijk mineraal dat verschillende functies dient zoals het transporteren van zuurstof door het lichaam.
  • Vitamine K1: Ook bekend als fyllochinon, vitamine K is belangrijk voor de bloedstolling en gezonde botten(16, 17).
  • Kalium: Een essentieel mineraal dat de bloeddruk kan verlagen en het risico op hartaandoeningen kan verminderen(18, 19).
  • Vitamine E: Een antioxidant dat beschermt tegen oxidatieve schade(20).

Kortom: Moerbeien bevatten goede hoeveelheden ijzer en vitamine C, en behoorlijke hoeveelheden vitamine K, kalium en vitamine E.

Andere plantaardige stoffen

Moerbeien zijn rijk aan plantaardige stoffen, zoals anthocyanen, die verantwoordelijk zijn voor hun kleur en gunstige gezondheidseffecten(4, 21, 22, 23, 24).

De meest voorkomende zijn hieronder opgesomd.

  • Anthocyanen: Een familie van antioxidanten die oxidatie van LDL (slechte) cholesterol kan remmen en gunstige effecten tegen hartziekten kan bieden (21, 25, 26).
  • Cyanidine: De belangrijkste anthocyanen in moerbeien, verantwoordelijk voor hun kleur (zwart, rood, paars)(27).
  • Chlorogeenzuur: Een antioxidant, overvloedig aanwezig in veel groenten en fruit.
  • Rutine: Een krachtige antioxidant die kan helpen beschermen tegen chronische aandoeningen zoals kanker, diabetes en hartaandoeningen(28, 29).
  • Myricetine: Een verbinding die een beschermend effect kan hebben op sommige vormen van kanker(30).

De hoeveelheden plantaardige stoffen in moerbeien zijn afhankelijk van de variëteit. Dit resulteert in verschillende kleuren en antioxiderende eigenschappen (8).

Diep gekleurde en volwassen moerbeien zijn rijk aan plantaardige stoffen en hebben een hogere antioxidantcapaciteit dan kleurloze en onrijpe bessen(31, 32, 33, 34).

Kortom: Moerbeien bevatten verschillende plantaardige stoffen, zoals anthocyanen, cyanidine, chlorogeenzuur, rutine en myricetine. Diep gekleurde en rijpe bessen bevatten hogere hoeveelheden dan kleurloze bessen.

Gezondheidsvoordelen van moerbeien

Moerbeien of moerbei extracten kunnen gunstig zijn voor verschillende chronische aandoeningen, zoals hartaandoeningen, diabetes en kanker(35).

Lagere cholesterol

Cholesterol is een belangrijk vetmolecuul dat aanwezig is in elke cel van uw lichaam.Verhoogde cholesterol gehalten in het bloed hangen echter samen met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Dierstudies tonen aan dat moerbeien en moerbextracten overtollig vet en een lager cholesterolgehalte kunnen verminderen. Ze kunnen ook de verhouding tussen LDL (“slecht”) en HDL (“goed”) cholesterol verbeteren(21, 36).

Bovendien suggereren sommige reageerbuis-experimenten dat ze de vorming van vet in de lever verminderen – wat potentieel kan helpen om een ​​vette leverziekte te voorkomen (37, 38, 39, 40).

Verbetert de bloedsuikerspiegel

Mensen met diabetes type 2 lopen het risico op een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel en moeten voorzichtig zijn als zij koolhydraten eten.

Moerbeien bevatten een verbinding met de naam DNJ (1-deoxynojirimycine), die een enzym in de darmen remt dat koolhydraten afbreekt.

Daarom kunnen moerbeien gunstig zijn tegen diabetes door de toename van de bloedsuikerspiegel na de maaltijd te vertragen Er zijn menselijke studies nodig voordat definitieve conclusies kunnen worden getrokken(41, 42, 43).

Vermindert het risico op kanker

Verhoogde stress in het lichaam heeft aangetoond oxidatieve schade aan te richten in cellen en weefsels en is geassocieerd met een verhoogd risico op kanker(44, 45).

Al honderden jaren maken moerbeien deel uit van de traditionele Chinese geneeskunde als middel tegen kanker.

Sommige onderzoekers geloven nu dat deze gereputeerde kankerverstorende effecten mogelijk een wetenschappelijke basis kunnen hebben(46).

Dierproeven wijzen uit dat antioxidanten in moerbeiboom oxidatieve stress kunnen verminderen, waardoor het risico op kanker verlaagt(10, 47).

Houd in gedachten dat hetzelfde geldt voor groenten en fruit in het algemeen. Er zijn geen aanwijzingen dat moerbeien het risico op kanker meer verminderen dan andere vruchten of bessen.

 Kortom: Moerbeien kunnen het cholesterolgehalte verlagen, een vette leveraandoening helpen voorkomen en de bloedsuikerspiegel verbeteren. Ze verminderen ook oxidatieve stress, wat het risico op kanker kan verlagen.

Nadelige effecten en individuele zorgen

Allergie voor moerbeien is zeldzaam, maar van stuifmeel van moerbeibomen is gemeld dat hetbij gevoelige personen allergische reacties veroorzaakt.

Als u gevoelig bent voor berkenpollen, kunt u ook reageren op moerbeibomen als gevolg van kruisreactiviteit(48).

Tot slot

Moerbeien zijn kleurrijke bessen die zowel vers als gedroogd worden geconsumeerd.

Ze zijn een goede bron van ijzer, vitamine C en verschillende plantaardige stoffen en zijn in verband gebracht met een lager cholesterol-, bloedsuiker- en kankerrisico.

Deze bessen worden al duizenden jaren in de Chinese kruidengeneeskunde gebruikt om verschillende ziekten te behandelen, hoewel het bewijs voor de effectiviteit ervan zwak is.

Moerbeien hebben een zoete en heerlijke smaak, zitten boordevol voedingsstoffen en hebben een reeks potentiële gezondheidsvoordelen – die allemaal belangrijk zijn voor het opbouwen van een gezond voedingspatroon .