Moet je VIS vermijden vanwege het kwik

Moet je vis vermijden vanwege het kwik?

Moet je vis vermijden vanwege het kwik?

Vis is een van de gezondste voedingsmiddelen die u kunt eten .

Dat komt omdat het een geweldige bron van eiwitten, sporenelementen en gezonde vetten biedt.

Sommige soorten vissen kunnen echter een hoog gehalte aan kwik bevatten, wat giftig is.

In feite is de blootstelling aan kwik gekoppeld aan ernstige gezondheidsproblemen.

Dus wat moet je doen? Betekent dit dat je alle vissen moet vermijden? In dit artikel wordt uitgelegd wat u moet weten.

Waarom kwik een probleem is

Kwik is een giftige zware metalen die van nature voorkomt in lucht, water en bodem.

Het komt op verschillende manieren vrij in het milieu, onder meer door industrieel werk zoals het verbranden van kolen of natuurlijke gebeurtenissen zoals vulkanen.

Er zijn drie hoofdvormen: elementair (metaal), anorganisch en organisch (1).

Mensen kunnen op een aantal manieren worden blootgesteld aan kwik, zoals het inademen van kwikdampen tijdens mijnbouw en industriële werkzaamheden.

Je kunt ook worden blootgesteld door vis en schaaldieren te eten. Dat komt omdat vissen en schelpdieren worden blootgesteld aan lage concentraties kwik als gevolg van watervervuiling.

Na verloop van tijd kan het zich concentreren in hun lichaam. Dit is meestal in de organische vorm, die bekend staat als methylkwik.

Dit is een zeer giftige vorm die ernstige gezondheidsproblemen kan veroorzaken wanneer deze bepaalde niveaus in het lichaam bereikt.

Kortom: Kwik is een natuurlijk voorkomend zwaar metaal. Het kan zich ophopen in de lichamen van vissen in de vorm van methylkwik, dat zeer giftig is.

Sommige vissen zijn veel te hoog in kwik

Veel soorten vissen bevatten kwik.

Een onderzoek toonde aan dat 25% van de vis uit de 291 wateren rond de VS bevatte meer dan de aanbevolen limiet(2).

In een ander onderzoek bleek dat een derde van de gevangen vis aan de kust van New Jersey had kwik niveaus hoger dan 0,5 delen per miljoen, een niveau dat gezondheidsproblemen kan veroorzaken voor mensen die deze vis regelmatig eten(3).

Over het algemeen bevatten grotere en langer levende vissen het meeste kwik (4).

Deze omvatten haaien, zwaardvissen, verse tonijn, marlijn, koning makreel en zeebaars en nog meerdere soorten(5).

Grotere vissen hebben de neiging veel kleinere vissen te eten, die kleine hoeveelheden kwik bevatten. Dit wordt niet gemakkelijk door hun lichaam worden uitgescheiden, dus hopen zich na verloop van tijd op. Dit proces staat bekend als bioaccumulatie (6).

Kwikconcentraties in vissen worden gemeten als delen per miljoen (ppm). Hieronder staan ​​de gemiddelde niveaus in verschillende soorten vis en zeevruchten, van hoogste tot laagste (5):

    • Zwaardvis: 0,995 ppm.
    • Haai: 0,979 ppm.
    • Koningsmakreel: 0.730 ppm.
    • Groot oogtonijn: 0,689 ppm.
    • Ingeblikte tonijn: 0,128 ppm.
    • Kabeljauw: 0.111 ppm.
    • Kreeft: 0,107 ppm.
    • Koolvis: 0,089 ppm.
    • Haring: 0.084 ppm.
    • Heek: 0.079 ppm.
    • Trout: 0,071 ppm.
    • Krab: 0.065 ppm.
    • Schelvis: 0.055 ppm.
    • Wijting: 0.051 ppm.
    • Atlantische makreel: 0.050 ppm.
    • Rivierkreeft: 0.035 ppm.
    • Alaska koolvis: 0,031 ppm.
    • Meerval: 0.025 ppm.
    • Pijlinktvis: 0.023 ppm.
    • Zalm: 0.022 ppm.
    • Ansjovis: 0.017 ppm.
    • Sardines: 0.013 ppm.
    • Oesters: 0.012 ppm.
    • Coquilles: 0.003 ppm.
    • Garnalen: 0.001 ppm.

Kortom: Verschillende soorten vis bevatten verschillende hoeveelheden kwik. Grotere en langer levende vissen bevatten meestal hogere hoeveelheden.

Hoe kwik zich ophoopt in vis en mensen

Het eten van vis en schaaldieren is een belangrijke bron van blootstelling aan kwik bij mens en dier. Zelfs in kleine hoeveelheden kan het leiden tot ernstige gezondheidsproblemen(7, 8).

Zoals kwik zich in vissen kan verzamelen, kan het zich ook bij mensen ophopen. Dit heeft in extreme gevallen geleid tot kwikvergiftiging.

Interessant is dat zeewater alleen kleine concentraties methylkwik bevat.

Zeeplanten zoals algen absorberen het echter. Vissen eten dan de algen en absorberen en behouden het kwik. Grotere vissen accumuleren dan hogere niveaus door kleinere vissen te eten (910).

In feite kunnen grotere roofvissen kwikconcentraties bevatten die tot tien keer hoger zijn dan de vis die ze consumeren. Dit proces wordt biomagnificatie genoemd (11).

Voor mensen bevelen overheidsinstanties aan om het kwikgehalte in het bloed lager te houden dan 5,0 mcg per liter (12).

Uit een Amerikaanse studie onder 89 mensen bleek dat de kwikniveaus uiteenliepen van 2,0 tot 89,5 mcg per liter, en maar liefst 89% had een hoger niveau dan de maximale limiet (13).

Uit een ander onderzoek in Zweden bleek dat bij 143 mensen ongeveer de helft waren de kwik niveaus hoger dan de aanbevolen limiet(14).

Bovendien vonden deze studies dat het consumeren van grotere hoeveelheden vis was gekoppeld aan hogere niveaus van kwik.

Ook hebben veel studies aangetoond dat mensen die regelmatig grotere vissen eten – zoals snoek en baars – hogere niveaus van kwik in hun lichaam hadden(14, 15).

Kortom: Het eten van grotere hoeveelheden vis is gekoppeld aan hogere niveaus van kwik in het lichaam, vooral bij het eten van grotere vissen.

Negatieve effecten op de gezondheid

Kwik is giftig en blootstelling daaraan kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken (16).

In zowel mensen als dieren worden hogere niveaus van kwik geassocieerd met neurologische problemen.

Een onderzoek onder 129 Braziliaanse volwassenen vond dat hogere niveaus van kwik gepaard ging met een afname van fijne motoriek, behendigheid, geheugen en aandacht (17).

Recente onderzoeken hebben ook de blootstelling aan zware metalen, zoals kwik, aan ziekten zoals Alzheimer, Parkinson, autisme, depressie en angst gekoppeld (18).

Er zijn echter meer studies nodig om deze te bevestigen.

Bovendien is de blootstelling aan kwik gekoppeld aan hoge bloeddruk, een verhoogd risico op hartaanvallen en een hoger (“slecht”) LDL-cholesterol (1920212223).

Uit een onderzoek onder 1800 mannen bleek dat mensen met de hoogste niveaus van kwik tweemaal zoveel kans hadden op hart-gerelateerde problemen dan mannen met een lager kwik niveau(24).

Niettemin is het waarschijnlijk dat de voedingsvoordelen die u van vissen krijgt, opwegen tegen de risico’s van blootstelling aan kwik (25).

Kortom: Hogere kwik niveaus kunnen de neurologische functie en de gezondheid van het hart schaden. De gezondheidsvoordelen die u krijgt door het eten van vis, kunnen echter groter zijn dan deze risico’s.

Sommige mensen lopen een groter risico en moeten extra voorzichtig zijn

Kwik in vis beïnvloedt niet iedereen op dezelfde manier. Daarom moeten bepaalde mensen extra voorzichtig zijn als het gaat om het eten van vis.

Dit geldt ook voor vrouwen die zwanger willen worden, zwangere vrouwen, moeders die borstvoeding geven en jonge kinderen.

Foetussen en kinderen zijn gevoeliger voor kwikvergiftiging en kwik kan gemakkelijk worden overgedragen op de foetus van een zwangere moeder of op een baby die borstvoeding geeft.

Eén dierstudie toonde aan dat blootstelling aan zelfs lage doses methylkwik tijdens de eerste 10 dagen van conceptie verminderde hersenfunctie bij volwassen muizen (26).

Een andere studie toonde aan dat kinderen die in de baarmoeder werden blootgesteld aan kwik problemen hadden met aandacht, geheugen, taal en motoriek (2728).

Bovendien suggereren sommige onderzoeken dat bepaalde etnische groepen, waaronder inheemse Amerikanen, Aziaten of Pacific Islanders, een groter risico op blootstelling aan kwik hebben. Dit komt waarschijnlijk omdat vis een groot deel van hun gebruikelijke dieet is (29).

Kortom: Zwangere vrouwen, moeders die borstvoeding geven, jonge kinderen en mensen die regelmatig grote hoeveelheden vis consumeren, lopen een groter risico op problemen in verband met blootstelling aan kwik.

Vis veilig eten

Over het algemeen moet je niet bang zijn om vis te eten.

De gezondheidsvoordelen van het eten van vis zijn krachtig en vis is een belangrijke bron van omega-3 vetzuren.

In feite wordt over het algemeen aanbevolen dat de meeste mensen ten minste 2 porties vis per week eten.

De NVWA adviseert echter mensen met een hoog risico op kwikvergiftiging (vrouwen die zwanger willen worden, zwangere vrouwen, moeders die borstvoeding geven en jonge baby’s) zich aan de volgende aanbevelingen te houden (30):

  • Eet elke week 2-3 porties (227-340 gram) verschillende soorten vis.
  • Kies lagere kwik vissen en zeevruchten, zoals zalm , garnalen, kabeljauw en ingeblikte tonijn.
  • Vermijd kwikrijke vissen, zoals grote eetbare diepzeevis, haai, zwaardvis en koning makreel.

Door deze tips te volgen, kunt u de voordelen van het eten van vis maximaliseren terwijl het risico van blootstelling aan kwik wordt geminimaliseerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.