Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Moet je vis vermijden vanwege het kwik?

1646 Views

Moet je vis vermijden vanwege het kwik?

Vis is een van de gezondste voedingsmiddelen die u kunt eten .

Dat komt omdat het een geweldige bron van eiwitten, sporenelementen en gezonde vetten biedt.

Echter, sommige soorten vis zijn hoog in kwikgehalte, dat toxisch is.

In feite is blootstelling aan kwik in verband gebracht met ernstige gezondheidsproblemen.

Dus wat moet je doen? Betekent het dat het nodig is om alle vissen te vermijden?

Dit artikel wordt uitgelegd wat u moet weten.

Waarom kwik een probleem is

Kwik is een giftig en een zwaar metaal dat van nature in de lucht, water en bodem voorkomt.

Het komt voor in het milieu op verschillende manieren, onder meer door middel van industriële werkzaamheden, zoals het verbranden van steenkool of natuurlijke gebeurtenissen zoals vulkanen.

Drie hoofdvormen bestaan uit: elementaire (metaal), anorganische en organische(1).

Mensen kunnen worden blootgesteld aan kwik door een aantal manieren, zoals het inademen van kwikdampen tijdens mijnbouw, industrie.

U kunt ook worden blootgesteld door het eten van vis en schaaldieren. Dat komt omdat vis en schaaldieren worden blootgesteld aan lage concentraties van kwik als gevolg van watervervuiling.

Mettertijd kan het zich concentreren in hun lichaam. Dit is meestal in de organische vorm, die staat bekend als methylkwik .

Dit is een zeer giftige vorm die ernstige gezondheidsproblemen kan veroorzaken wanneer deze bepaalde niveaus in het lichaam bereikt.

Kortom: Kwik is een natuurlijk voorkomend zwaar metaal. Het kan zich ophopen in de lichamen van vissen in de vorm van methylkwik, dat is zeer giftig.

Sommige vissen zijn veel te hoog in kwik

Koning Makreel

Veel soorten vis bevat kwik.

Een studie wees uit dat 25% van de vis uit de 291 wateren rond de VS bevatte meer dan de aanbevolen limiet(2).

Een andere studie bleek dat een derde van de gevangen vis aan de kust van New Jersey had kwik niveaus hoger dan 0,5 delen per miljoen, een niveau dat gezondheidsproblemen voor mensen die regelmatig vis eten kunnen veroorzaken(3).

In het algemeen, grotere en lang levende vis bevatten in het algemeen de meeste kwik(4).

Deze omvatten haaien, zwaardvissen, verse tonijn, marlijn, koning makreel en zeebaars en nog meerdere soorten(5).

Grotere vissen hebben de neiging om veel kleinere vissen te eten, die kleine hoeveelheden kwik bevatten. Deze zijn niet gemakkelijk uitgescheiden uit hun lichaam, zodat niveaus accumuleren in de tijd. Dit proces staat bekend als bioaccumulatie (6).

Kwikconcentraties in vissen worden gemeten als delen per miljoen (ppm). Hieronder staan de gemiddelde levels in verschillende soorten vis, van hoog naar laag(5):

    • Zwaardvis: 0,995 ppm.
    • Haai: 0,979 ppm.
    • Koningsmakreel: 0.730 ppm.
    • Groot oogtonijn: 0,689 ppm.
    • Ingeblikte tonijn: 0,128 ppm.
    • Kabeljauw: 0.111 ppm.
    • Kreeft: 0,107 ppm.
    • Koolvis: 0,089 ppm.
    • Haring: 0.084 ppm.
    • Heek: 0.079 ppm.
    • Trout: 0,071 ppm.
    • Krab: 0.065 ppm.
    • Schelvis: 0.055 ppm.
    • Wijting: 0.051 ppm.
    • Atlantische makreel: 0.050 ppm.
    • Rivierkreeft: 0.035 ppm.
    • Alaska koolvis: 0,031 ppm.
    • Meerval: 0.025 ppm.
    • Pijlinktvis: 0.023 ppm.
    • Zalm: 0.022 ppm.
    • Ansjovis: 0.017 ppm.
    • Sardines: 0.013 ppm.
    • Oesters: 0.012 ppm.
    • Coquilles: 0.003 ppm.
    • Garnalen: 0.001 ppm.

Kortom: Verschillende soorten vis bevatten wisselende hoeveelheden kwik. Grotere en langer levende vissen bevatten meestal hogere hoeveelheden.

Hoe kwik zich ophoopt in vis en mensen

Het eten van vis en schaaldieren is een belangrijke bron van blootstelling aan kwik bij mensen en dieren. Zelfs in kleine hoeveelheden kan het leiden tot ernstige gezondheidsproblemen(7, 8).

Op dezelfde wijze dat kwik kan ophopen in vis, kan het ook accumuleren bij mensen. Dit heeft geresulteerd in kwikvergiftiging in extreme gevallen.

Interessant is dat zeewater bevat slechts kleine concentraties van methylkwik.

Echter, zeeplanten zoals algen absorberen het. Vissen eten dan de algen, absorberen en behouden dan het kwik. Grotere vissen accumuleren dan hogere niveaus van het eten van kleinere vissen(9, 10).

In feite kan bij grotere roofvissen de kwikconcentraties wel tot tien keer hoger zijn dan de vis die zij consumeren. Dit proces heet biomagnificatie.(11).

Voor de mens, raad de overheid aan te houden aan de bloedkwik niveaus onder 5.0 mcg per liter(12).

Een studie bij 89 mensen bleek dat kwik niveaus varieerden van 2,0-89,5 microgram per liter, en maar liefst 89% had een hoger niveau dan de maximale limiet(13).

Een andere studie in Zweden bleek dat onder 143 mensen, ongeveer de helft waren de kwik niveaus hoger dan de aanbevolen limiet(14).

Bovendien bleek bij deze studies dat het consumeren van grotere hoeveelheden vis was gekoppeld aan hogere niveaus van kwik.

Wat meer, veel studies hebben aangetoond dat mensen die regelmatig grotere vissen eten – zoals snoek en zeebaars – hadden hogere niveaus van kwik in hun lichaam(14, 15).

Conclusie: Het eten van grotere hoeveelheden vis is gekoppeld aan hogere niveaus van kwik in het lichaam, vooral bij het eten van grotere vissen.

Negatieve effecten op de gezondheid

Canned Makreel

Kwik is toxisch en blootstelling eraan kunnen ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken(16).

Bij zowel mensen als dieren worden hogere niveaus van kwik geassocieerd met neurologische problemen.

Een studie bij 129 Braziliaanse volwassenen bleek dat hogere niveaus van kwik werden geassocieerd met een vermindering van fijne motoriek, handigheid, geheugen en aandacht(17).

Recente studies hebben ook blootstelling aan zware metalen zoals kwik gekoppeld aan ziekten zoals Alzheimer, Parkinson, autisme, depressie en angst(18).

Er zijn echter meer studies nodig om deze te bevestigen.

Daarnaast is blootstelling aan kwik gekoppeld aan hoge bloeddruk, een verhoogd risico op hartaanvallen en hogere LDL ( “slechte”) cholesterol (19, 20, 21, 22, 23).

Een studie bij 1800 mannen bleek dat degenen met de hoogste niveaus van kwik tweemaal zoveel kans hadden op hart-gerelateerde problemen dan mannen met een lager kwik niveau(24).

Toch is het waarschijnlijk dat de voedingswaarde voordelen die je krijgt uit vis opwegen tegen de risico’s van blootstelling aan kwik (25).

Kortom: Hogere niveaus van kwik kunnen schadelijk zijn voor neurologische functie en gezondheid van het hart. Nochtans, kunnen de gezondheidsvoordelen die je van het eten van vis krijgt opwegen tegen deze risico’s.

Sommige mensen lopen een groter risico en moeten extra voorzichtig zijn

Kwik in vis heeft geen invloed op iedereen op dezelfde manier. Bepaalde mensen moeten dus extra voorzichtig als het gaat om het eten van vis.

Dit geldt ook voor vrouwen die zwanger zijn,,moeders die borstvoeding geven en jonge kinderen.

Foetussen en kinderen zijn kwetsbaarder voor kwik toxiciteit, en kwik kan gemakkelijk worden doorgegeven aan de foetus van een zwangere moeder en een kind waaraan de moeder borstvoeding geeft.

Een onderzoek bij dieren bleek dat blootstelling aan zelfs lage doses van methylkwik gedurende de eerste 10 dagen van de bevruchting verminderde hersenfunctie bij volwassen muizen(26).

Een andere studie bleek dat kinderen worden blootgesteld aan kwik, terwijl ze nog in de baarmoeder zaten hadden problemen met aandacht, geheugen, taal en motorische functies(27, 28).

Bovendien, suggereren sommige studies dat bepaalde etnische groepen, met inbegrip van de inheemse Amerikanen, Aziaten of Pacific Islanders, een groter risico van blootstelling aan kwik kunnen hebben. Dit is waarschijnlijk omdat de vis is een groot deel van hun gebruikelijke diëten(29).

Kortom: Zwangere vrouwen, moeders die borstvoeding geven, jonge kinderen en mensen die regelmatig  grote hoeveelheden vissen consumeren hebben een hoger risico op problemen in verband met blootstelling aan kwik.

Hoe vis veilig te eten

Tonijn in a Can

Over het algemeen moet je niet bang zijn om vis te eten.

De gezondheidsvoordelen van het eten van vis zijn krachtig en vissen zijn een belangrijke bron van omega-3 vetzuren .

In feite wordt er in het algemeen aanbevolen om minstens 2 porties vis per week te eten.

Echter, de NVWA adviseert mensen met een hoog risico op kwik toxiciteit (vrouwen die zwanger willen worden, zwangere vrouwen, moeders die borstvoeding geven en jonge baby’s) de volgende aanbevelingen in het achterhoofd houden (30):

  • Eet 2-3 porties (227-340 gram) van een verscheidenheid aan vis per week.
  • Kies lagere kwik vis, zoals zalm , garnalen, kabeljauw en ingeblikte tonijn.
  • Vermijd hogere kwik vis, zoals grote eetbare diepzeevis, haai, zwaardvis en koning makreel.

Naar aanleiding van deze tips helpt het u de voordelen van het eten van vis te maximaliseren, terwijl het risico’s van blootstelling aan kwik te minimaliseren.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf × 2 =

It is main inner container footer text