Mosterd is een populair specerij gemaakt van de zaden van de mosterdplant.

Deze plant is afkomstig uit het Middellandse Zeegebied en is verwant aan voedselrijke groenten zoals broccoli, kool en spruiten. Zowel de zaden als de bladeren zijn eetbaar, waardoor het een veelzijdige aanvulling is op uw gerechten.

Naast het culinaire gebruik heeft mosterd een geschiedenis van gebruik als middel in de traditionele geneeskunde die teruggaat tot de oude Griekse en Romeinse beschavingen – en misschien wel met een goede reden.

De moderne wetenschap begint mosterd te koppelen aan gezondheidsvoordelen die variëren van een lagere bloedsuikerspiegel tot een betere bescherming tegen infecties en ziekten.

Aanbiedingen deze maand

UPGRADE jouw eigen SPOTIFY account

Videoland en Disney+ accounts

Nieuw: Sweat Fitness programma voor vrouwen

Fox Sports + Go accounts

Profiteer nu van deze aanbiedingen

Dit artikel bespreekt de wetenschap achter mosterd en de potentiële gezondheidsvoordelen.

Mosterd is een bron van voedingsstoffen

Mosterdplanten zijn er in enkele tientallen soorten, die allemaal rijk zijn aan voedingsstoffen.

Hun bladeren bevatten aanzienlijke hoeveelheden calcium, koper en vitamine C, A en K, terwijl hun zaden bijzonder rijk zijn aan vezels, selenium , magnesium en mangaan ( 1 , 2 ).

Mosterdbladeren kunnen rauw of gekookt worden gegeten, waardoor ze een veelzijdige aanvulling zijn op salades, soepen en stoofschotels. Ze kunnen op dezelfde manier worden bereid als spinazie , maar geven een scherpere, radijsachtige smaak aan uw maaltijden.

Mosterdzaad kan in warme melk worden gedrenkt, in saladedressings worden vermengd, in warme maaltijden worden gestrooid of worden geweekt en gebruikt om mosterdpasta te maken.

Mosterdpasta mosterd hoe wij het noemen) is misschien wel de meest populaire manier om mosterd te consumeren. Deze caloriearme specerij is een eenvoudige manier om een beetje ijzer, calcium, selenium en fosfor aan uw maaltijden toe te voegen( 3 ).

Kortom: De mosterdplant is rijk aan verschillende voedingsstoffen. Zowel de zaden als de bladeren zijn eetbaar, waardoor het een veelzijdige aanvulling is op uw dieet. Mosterdpasta is een caloriearme manier om smaak en een vleugje voedingsstoffen aan uw maaltijden toe te voegen.

Bron van nuttige antioxidanten

Mosterd bevat antioxidanten en andere nuttige plantaardige stoffen die je lichaam helpen beschermen tegen schade en ziekte.

Het is bijvoorbeeld een geweldige bron van glucosinolaten, een groep zwavelhoudende verbindingen die voorkomt in alle kruisbloemige groenten, waaronder broccoli, kool, spruitjes en mosterd.

Glucosinolaten worden geactiveerd wanneer de bladeren of zaden van de plant beschadigd zijn – hetzij door te kauwen, hetzij door te snijden – en worden verondersteld de antioxidatieve afweer van uw lichaam te stimuleren om te beschermen tegen ziekten. Mosterdzaden en bladeren zijn bijzonder rijk aan het volgende(4):

  • Isothiocyanaten. Deze verbinding is afgeleid van glucosinolaten, die kunnen helpen voorkomen dat kankercellen groeien of verspreiden (5).
  • Sinigrine. Deze van glucosinolaat afgeleide verbinding is verantwoordelijk voor de scherpe smaak van mosterd en wordt geacht ontstekingsremmende, antibacteriële, schimmelwerende, kankerwerende en wondgenezende eigenschappen te bezitten(7).

Mosterd is ook rijk aan carotenoïden, isorhamnetine en kaempferol. Het onderzoek verbindt deze flavonoïde antioxidanten met bescherming tegen aandoeningen zoals diabetes type 2, hartziekten, en misschien zelfs sommige soorten kanker.(489).

Kortom: Mosterd is rijk aan glucosinolaten en krachtige antioxidanten, die beide de gezondheid bevorderen en kunnen beschermen tegen verschillende ziekten.

Kan bescherming bieden tegen bepaalde ziekten

De mosterdplant wordt al eeuwenlang gebruikt als een traditioneel middel tegen diverse kwalen. Recentelijk zijn er wetenschappelijke bewijzen opgedoken die een aantal van de voorgestelde voordelen van mosterd ondersteunen(1011):

  • Kan beschermen tegen bepaalde soorten kanker. Uit onderzoek met proefbuisjes en dieren blijkt dat de glucosinolaten in mosterd kunnen helpen om kankercellen te doden of te voorkomen dat ze zich uitzaaien. Er is echter meer menselijk onderzoek nodig(121314).
  • Kan de bloedsuikerspiegel verlagen. Een kleine menselijke studie suggereert dat het nemen van bloedsuiker verlagende medicatie samen met een mosterdblad kooksel de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes type 2 effectiever kan verlagen dan alleen medicatie( 15 ).
  • Kan beschermen tegen psoriasis. Dierstudies suggereren dat een voeding rijk aan mosterdzaadjes kan helpen bij het verminderen van ontstekingen en het bevorderen van de genezing van door psoriasis veroorzaakte letsels.(1617).
  • Kan de symptomen van contactdermatitis verminderen. Dierlijk onderzoek suggereert dat mosterdzaden de genezing kunnen versnellen en de symptomen van contactdermatitis kunnen verminderen, een aandoening waarbij de huid een jeukende huiduitslag ontwikkelt na contact met een allergeen(18).
  • Kan bescherming bieden tegen infecties. De antioxidanten in mosterdzaden kunnen enige bescherming bieden tegen bacteriën en schimmels, waaronder E. coli, B. subtilis en S. aureus. Sommige studies rapporteren echter geen beschermende effecten( 19 , 20 , 21 ).

Hoewel veelbelovend, blijft het aantal studies dat deze voordelen ondersteunt klein. Bovendien zijn de meeste studies uitgevoerd in cellen of dieren met behulp van mosterd extracten.

Daarom is het onduidelijk of het consumeren van mosterdzaden, bladeren of pasta een soortgelijk effect zou hebben. Er is meer onderzoek nodig voordat er sterke conclusies kunnen worden getrokken.

Kortom: Mosterd kan bescherming bieden tegen bacteriën, schimmels en kankercellen, maar ook de ontsteking en de bloedsuikerspiegel verminderen. Er is echter meer onderzoek nodig om deze effecten te bevestigen.

Veiligheid en mogelijke bijwerkingen

Het eten van mosterdzaden, bladeren of pasta wordt over het algemeen als veilig beschouwd voor de meeste mensen, vooral wanneer deze worden geconsumeerd in hoeveelheden die normaal gesproken in het dieet van de gemiddelde persoon voorkomen.

Dat gezegd hebbende, het consumeren van grote hoeveelheden, zoals die meestal worden gevonden in mosterdextracten, kan leiden tot buikpijn, diarree en darmontsteking.

Er is ook een melding van een vrouw die contactdermatitis ontwikkelt na het aanbrengen van een pleister met mosterdzaadjes rechtstreeks op haar huid (22).

Tot slot bevatten ongekookte mosterdzaden en bladeren een aanzienlijke hoeveelheid goitrogenen. Dit zijn verbindingen die de normale functie van je schildklier, de klier die verantwoordelijk is voor het reguleren van je stofwisseling, kunnen verstoren.

Het is onwaarschijnlijk dat dit een probleem veroorzaakt bij mensen met een normale schildklierfunctie. Degenen met een verminderde schildklierfunctie kunnen echter mosterdzaden en -bladeren laten weken, koken of stomen voordat ze ze eten of in het algemeen hun inname beperken (23).

Kortom: Het consumeren van mosterd wordt over het algemeen als veilig beschouwd voor de meeste mensen. Het consumeren van grote hoeveelheden of het direct op de huid aanbrengen kan echter voor sommige mensen problemen opleveren.

Tot slot

Mosterd wordt meestal gegeten als specerij, maar mosterdzaden en bladeren zijn twee extra manieren om de potentiële gezondheidsvoordelen van deze plant te oogsten.

Deze variëren van een lagere bloedsuikerspiegel en minder ontstekingen tot een betere bescherming tegen infecties. De verbindingen in mosterd kunnen zelfs enige bescherming bieden tegen bepaalde soorten kanker.

Hoewel dit veelbelovend is, moet u er rekening mee houden dat veel van deze potentiële voordelen worden ondersteund door kleine studies die meestal werden uitgevoerd op dieren en gebruikte extracten in plaats van mosterdzaden, bladeren of pasta.

Dat gezegd hebbende, als je van mosterd houdt, is er weinig risico om het toe te voegen aan je dagelijkse maaltijden.