Er is veel advies over afvallen op het internet.

Het meeste is onbewezen of heeft bewezen niet te werken.

Hier zijn de top twaalf grootste leugens, mythes en misvattingen over afvallen.

1. Alle calorieën zijn gelijk aan elkaar

Een calorie is een maat voor energie. Alle calorieën hebben dezelfde energie inhoud.

DEALS WAAR JE GEEN NEE TEGEN KUNT ZEGGEN   

1 jaar lang Netflix €32,50⚡​

15 maanden luisteren naar SPOTIFY PREMIUM voor €14,99

NAAR SPOTIFY DEAL

De beste VPN accounts vanaf €5,-

NIEUW!!! MICROSOFT OFFICE 2016 EN 2019 LICENTIES

BESTEL HIER JE ACCOUNT  

Dit betekent echter niet dat alle calorieën dezelfde effecten op uw gewicht hebben.

Verschillende voedingsmiddelen ondergaan verschillende metabole routes en kunnen enorm verschillende effecten hebben op de honger en de hormonen die uw lichaamsgewicht reguleren.

Een eiwit calorie is bijvoorbeeld niet hetzelfde als een vet- of koolhydraat-calorie.

Het vervangen van koolhydraten en vet door eiwitten kan je metabolisme stimuleren en de eetlust en verlangens verminderen, terwijl je tegelijkertijd de functie van bepaalde gewichtregulerende hormonen optimaliseert (123).

Ook hebben calorieën uit hele voedingsmiddelen zoals fruit de neiging om veel meer te vullen dan calorieën uit geraffineerd voedsel, zoals snoep.

Kortom: Niet alle caloriebronnen hebben dezelfde effecten op uw gezondheid en gewicht. Eiwit kan bijvoorbeeld het metabolisme verhogen, de eetlust verminderen en de functie van gewichtregulerende hormonen verbeteren.

2. Afvallen is een lineair proces

Afvallen is meestal geen lineair proces, zoals sommige mensen denken.

Sommige dagen en weken kun je afvallen, terwijl je in andere misschien een beetje gewicht wint.

Dit is geen reden tot bezorgdheid. Het is normaal dat het lichaamsgewicht met enkele kilo’s op en neer schommelt.

Je draagt ​​bijvoorbeeld mogelijk meer voedsel in uw spijsvertering of houdt meer water vast dan normaal.

Dit is nog meer uitgesproken bij vrouwen, zoals water gewicht aanzienlijk tijdens de menstruele cyclus kan fluctueren (4).

Zolang de algemene trend naar beneden gaat, maakt het niet uit hoezeer het fluctueert, maar het lukt je op de langetermijn toch om af te vallen.

Kortom: Afvallen kan lang duren. Het proces is over het algemeen niet lineair, omdat uw gewicht de neiging heeft om met kleine hoeveelheden op en neer te schommelen.

3. Supplementen kunnen je helpen bij het afvallen

De industrie voor gewichtsverlies is enorm.

Verschillende bedrijven beweren dat hun supplementen dramatische effecten hebben, maar ze zijn zelden erg effectief als ze worden bestudeerd.

De belangrijkste reden dat supplementen voor sommige mensen werken, is het placebo effect. Mensen vallen voor de marketingtactieken en willen dat de supplementen hen helpen af te vallen, zodat ze zich meer bewust worden van wat ze eten .

Dat gezegd hebbende, een paar supplementen hebben een bescheiden effect op gewichtsverlies. De besten kunnen je helpen om gedurende een aantal maanden een klein beetje gewicht te verliezen.

Kortom: De meeste supplementen voor gewichtsverlies zijn niet effectief. De beste kunnen je helpen maximaal een beetje af te vallen.

4. Obesitas gaat over wilskracht, niet over biologie

Het is onnauwkeurig om te zeggen dat uw gewicht alles te maken heeft met wilskracht.

Obesitas is een zeer complexe aandoening met tientallen – zo niet honderden – bijdragende factoren.

Tal van genetische variabelen zijn geassocieerd met obesitas en verschillende medische aandoeningen, zoals hypothyreoïdie, PCOS en depressie, kunnen uw risico op gewichtstoename vergroten (5).

Je lichaam heeft ook tal van hormonen en biologische routes die geacht worden het lichaamsgewicht te reguleren. Deze hebben de neiging om disfunctioneel te zijn bij mensen met obesitas, waardoor het veel moeilijker wordt om gewicht te verliezen en het weg te houden (6).

Bijvoorbeeld, resistent zijn tegen het hormoon leptine is een belangrijke oorzaak van obesitas (7).

Het leptine signaal moet uw hersenen vertellen dat er voldoende vet is opgeslagen. Maar als je resistent bent tegen leptine, denkt je brein dat je honger hebt.

Proberen om wilskracht uit te oefenen en bewust minder te eten in het licht van het leptine aangedreven hongersignaal is ongelooflijk moeilijk.

Dit betekent natuurlijk niet dat mensen hun genetische lot moeten opgeven en accepteren. Afvallen is nog steeds mogelijk – het is gewoon veel moeilijker voor sommige mensen.

Kortom: Obesitas is een zeer complexe aandoening. Er zijn veel genetische, biologische en omgevingsfactoren die van invloed zijn op het lichaamsgewicht. Als zodanig gaat afvallen niet alleen over wilskracht.

5. Eet minder, beweeg meer

Lichaamsvet is gewoon opgeslagen energie.

Om vet te verliezen, moet je meer calorieën verbranden dan dat je binnenkrijgt .

Om deze reden lijkt het alleen logisch dat minder eten en meer bewegen gewichtsverlies zou veroorzaken.

Hoewel dit advies in theorie werkt, vooral als je een permanente levensstijl verandert, is het een slechte aanbeveling voor mensen met een ernstig gewichtsprobleem.

De meeste mensen die dit advies volgen, winnen uiteindelijk hun verloren gewicht terug dankzij fysiologische en biochemische factoren (6).

Een grote en aanhoudende verandering in perspectief en gedrag is nodig om gewicht te verliezen met dieet en lichaamsbeweging . Beperking van uw voedselinname en het krijgen van meer fysieke activiteit is niet genoeg.

Een persoon met obesitas instrueren om gewoon minder te eten en meer te bewegen, is als iemand met een depressie vertellen om op te vrolijken of iemand met alcoholisme om minder te drinken.

Kortom: Mensen met gewichtsproblemen vertellen om gewoon minder te eten en meer te bewegen, is niet effectief advies dat zelden op de langetermijn werkt.

6. Koolhydraten maken je dik

Koolhydraatarme diëten kunnen helpen bij het afvallen ( 8 ,9).

In veel gevallen gebeurt dit zelfs zonder bewuste caloriebeperking. Zolang je de koolhydraatinname laag houdt en de eiwitinname hoog, zul je afvallen (10,11).

Toch betekent dit niet dat koolhydraten gewichtstoename veroorzaken. Terwijl de obesitas epidemie rond 1980 begon, eten mensen al heel lang koolhydraten.

Eigenlijk, voedingsmiddelen met veel koolhydraten zijn zelfs heel gezond.

Aan de andere kant zijn geraffineerde koolhydraten zoals geraffineerde granen en suiker zeker gekoppeld aan gewichtstoename.

Kortom: Koolhydraatarme diëten zijn zeer effectief voor gewichtsverlies. Echter, koolhydraten zijn niet de oorzaak van obesitas in de eerste plaats. Hele voedingsmiddelen op basis van één ingrediënt op basis van koolhydraten zijn ongelooflijk gezond.

7. Vet maakt je dik

Vet levert ongeveer 9 calorieën per gram, vergeleken met slechts 4 calorieën per gram koolhydraten of eiwitten.

Vet is erg calorierijk en gemeengoed in junkfood. Maar zolang je calorie-inname binnen een gezond bereik ligt, maakt vet je niet dik.

Bovendien is aangetoond dat diëten met veel vet maar weinig koolhydraten gewichtsverlies veroorzaken in tal van onderzoeken ( 12 ).

Terwijl je dieet vol met ongezonde, calorierijke junkfoods vol vet je zeker dik maakt, is deze macronutriënt niet de enige boosdoener.

In feite heeft je lichaam gezonde vetten nodig om goed te kunnen functioneren.

Kortom: Vet heeft vaak de schuld gekregen van de obesitas-epidemie. 
Hoewel het bijdraagt ​​tot uw totale calorie-inname, veroorzaakt vet alleen geen gewichtstoename.

8. Ontbijten is noodzakelijk om af te vallen

Studies tonen aan dat ontbijt-onthouders meer wegen dan ontbijt-eters ( 13 ).

Dit is waarschijnlijk het gevolg van het feit dat mensen die ontbijten eerder geneigd zijn om andere gezonde levensstijl gewoonten te hebben.

In feite vergeleek een studie van 4 maanden bij 309 volwassenen de gewoonten van het ontbijt en vond geen effect op het gewicht of de deelnemers het ontbijt aten of over sloegen(14).

Het is ook een mythe dat het ontbijt de stofwisseling stimuleert en dat het eten van meerdere kleine maaltijden ervoor zorgt dat je gedurende de dag meer calorieën verbrandt (15).

Het is het beste om te eten als je honger hebt en te stoppen als je vol bent. Eet ontbijt als je dat wilt, maar verwacht niet dat het een groot effect op je gewicht heeft.

Kortom: Hoewel het waar is dat ontbijt-onthouders meer wegen dan ontbijt-eters, tonen gecontroleerde onderzoeken aan dat het niet uitmaakt of je ontbijt eet of overslaat om af te vallen.

9. Fastfood maakt je altijd dik

Niet alle fastfood is ongezond.

Vanwege het toegenomen gezondheidsbewustzijn van mensen, zijn veel fastfoodketens begonnen gezondere opties aan te bieden.

Sommige richten zich zelfs uitsluitend op het serveren van gezond voedsel .

Het is mogelijk om iets relatief gezonds te krijgen in de meeste restaurants. De meeste goedkope fastfoodrestaurants bieden vaak gezondere alternatieven aan.

Deze voedingsmiddelen voldoen misschien niet aan de eisen van elke gezondheidsbewuste persoon, maar ze zijn nog steeds een goede keuze als je niet de tijd of energie hebt om een ​​gezonde maaltijd te bereiden.

Kortom: Fastfood hoeft niet ongezond of vet te zijn. De meeste fastfoodketens bieden gezondere alternatieven voor hun belangrijkste aanbod.

10. Gewichtsverlies dieet werkt

De industrie van het gewichtsverlies wil dat je gelooft dat diëten werken.

Studies tonen echter aan dat een dieet op de langetermijn zelden werkt. Opmerkelijk is dat 85% van de lijners binnen een jaar het gewicht weer terugkrijgt ( 16 ).

Bovendien geven onderzoeken aan dat mensen die een dieet volgen in de toekomst het meeste kans hebben om aan te komen.

Diëten is dus een consistente voorspeller van toekomstige gewichtstoename – niet verlies (17).

De waarheid is dat je waarschijnlijk geen gewichtsverlies moet benaderen met een diëtistische instelling. Maak er in plaats daarvan een doel van om je levensstijl permanent te veranderen en een gezonder, gelukkiger en fitter persoon te worden.

Als het je lukt om je activiteitsniveau te verhogen, gezonder te eten, en beter te slapen , moet je afvallen als een natuurlijk neveneffect. Diëten werkt waarschijnlijk niet op de langetermijn.

Kortom: Ondanks wat de industrie van het gewichtsverlies zou doen geloven, werkt een dieet meestal niet. Het is beter om je levensstijl te veranderen dan van dieet naar dieet te gaan in de hoop af te vallen.

11. Mensen met obesitas zijn ongezond en dunne mensen zijn gezond

Het is waar dat obesitas het risico op verschillende chronische ziekten verhoogt, waaronder diabetes type 2, hartaandoeningen en sommige vormen van kanker (181920).

Veel mensen met obesitas zijn echter metabolisch gezond – en veel dunne mensen hebben dezelfde chronische ziekten (21).

Het lijkt uit te maken waar je vet zich ophoopt. Als u veel vet in uw buikstreek heeft , loopt u een groter risico op metabole ziekten (22).

Kortom: Obesitas is gekoppeld aan verschillende chronische ziekten, zoals diabetes type 2. Veel mensen met obesitas zijn echter metabolisch gezond, terwijl veel dunne mensen dat niet zijn.

12. Dieetvoeding kan je helpen af ​​te vallen

Veel junkfood wordt op de markt gebracht als gezond.

Voorbeelden hiervan zijn vetarme, vetvrije en bewerkte glutenvrije voedingsmiddelen, evenals dranken met een hoog suikergehalte .

U moet sceptisch staan ​​tegenover eventuele gezondheidsclaims op voedselverpakkingen, vooral op verwerkte artikelen. Deze labels bestaan ​​meestal om te misleiden – niet informeren.

Sommige marketeers voor junkfood zullen u aanmoedigen om hun dikmakend junkfood te kopen. Als de verpakking van een voedingsmiddel zegt dat het gezond is, bestaat de kans dat het precies het tegenovergestelde is.

Kortom: Vaak zijn producten die als dieetvoeding worden verkocht vermomd als junkfood, omdat ze zwaar worden verwerkt en verborgen ingrediënten bevatten.

Tot slot

Als je probeert af te vallen , heb je misschien veel van dezelfde mythen gehoord. Je hebt misschien zelfs sommigen van hen geloofd, omdat ze moeilijk te vermijden zijn in de westerse cultuur.

Met name zijn de meeste van deze mythen onjuist.

In plaats daarvan is de relatie tussen eten, je lichaam en je gewicht erg complex.

Als u geïnteresseerd bent in gewichtsverlies, probeer dan te leren over op bewijzen gebaseerde veranderingen die u kunt aanbrengen in uw dieet en levensstijl.