Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

8 Natuurlijke vervangers voor suiker

1346 Views

8 Natuurlijke vervangers voor suiker

Toegevoegde suiker is waarschijnlijk het slechtste ingrediënt in het moderne voeding.

Het is geassocieerd met vele ernstige aandoeningen, waaronder obesitas, hart en vaatziekten, diabetes en kanker.

Wat meer, de meeste mensen consumeren teveel suiker en weten dat vaak zelf niet.

Gelukkig zijn er vele manieren om voedingsmiddelen te zoeten zonder toevoeging van suiker. Dit artikel onderzoekt 8 gezonde alternatieven die u kunt gebruiken in plaats daarvan.

Waarom suiker slecht voor je is

Om te beginnen, er zit gewoon niets goeds in suiker. Het bevat geen eiwitten, essentiële vetten, vitaminen of mineralen. Er is echt geen reden om het in de voeding te gebruiken.

In feite is er een lange lijst van redenen waarom je het zou moeten vermijden.

Suiker verstoort hormonen in je lichaam die regelen honger en verzadiging. Dit kan leiden tot verhoogde calorie-inname en gewichtstoename(1, 2).

Het schaadt ook je stofwisseling, wat kan leiden tot een verhoogde insuline en vetopslag. In feite, hebben veel studies een sterk verband gevonden tussen suiker en obesitas(3, 4).

Simpel gezegd, de mensen die het meeste suiker consumeren hebben veel meer kans op overgewicht of obesitas dan degenen die het minst consumeren.

Hoge inname van suiker is ook geassocieerd met een aantal van de meest dodelijke ziekten, waaronder hartziekte, diabetes en kanker(5, 6, 7).

Wat meer, suiker is verslavend. Het zorgt ervoor dat dopamine word vrijgegeven in de hersenen, die op dezelfde manier wordt geactiveerd als verslavende drugs. Dit leidt tot het hunkeren en bevordert overeten(8).

Kortom suiker is ongelooflijk ongezond en moet koste wat het kost worden vermeden. In plaats daarvan, overweeg dan de volgende 8 alternatieven.

1. Stevia

Stevia in a Bottle

Stevia is een natuurlijke zoetstof die wordt geëxtraheerd uit de bladeren van een Zuid-Amerikaans struik wetenschappelijk bekend als Stevia rebaudiana .

Het bevat geen calorieën en heeft geen bekende links naar gewichtstoename.

In feite hebben studies aangetoond dat Stevia niet wordt geassocieerd met enige nadelige gezondheidseffecten (9, 10).

Niet alleen wordt Stevia als veilig beschouwd, het is ook gekoppeld aan een aantal voordelen voor de gezondheid.

Verschillende studies tonen aan dat stevioside, dat één van de zoete verbindingen in Stevia is, hoge bloeddruk met 6-14% kan verlagen(11, 12, 13).

Ook is aangetoond dat het de bloedsuiker en insuline verlaagd, wat kan helpen bestrijden van diabetes(14, 15).

Het is vermeldenswaard dat de twee verschillende zoetstoffen gewonnen uit de Stevia plant – Stevioside en rebaudioside – hebben een iets andere smaak.

Gewoonlijk in poeder- of vloeibare vorm, producten gelabeld “Stevia” kan ofwel beide verbindingen bevatten in verschillende hoeveelheden.

Dat is waarom sommige soorten beter dan anderen smaken, experimenteer wat om de juiste te vinden.

Alles bij elkaar genomen, als je nodig vindt om iets te zoeten, Stevia is waarschijnlijk de gezondste keuze.

Samenvatting: Stevia is 100% natuurlijk, bevat geen calorieën en heeft voor zover bekend geen nadelige effecten voor de gezondheid. Het heeft aangetoond dat het de bloedsuiker en de bloeddruk kan verlagen.

2. Xylitol

Theelepel suiker

Xylitol is een suiker alcohol met een zoetheid vergelijkbaar die van suiker. Het wordt gewonnen uit maïs of berkenhout en aanwezig in veel groenten en fruit.

Xylitol bevat 2,4 calorieën per gram, dat is 40% minder calorieën dan suiker.

Ook verhoogd het de bloedsuikerspiegel of insuline niveaus niet(16).

De meeste van de schadelijke effecten geassocieerd met gewone suiker worden veroorzaakt door het hoge fructose gehalte. Echter, xylitol bevat geen fructose en heeft dus geen van de schadelijke effecten geassocieerd met suiker.

Integendeel, xylitol is gekoppeld aan meerdere gezondheidsvoordelen.

Verschillende studies tonen aan dat het de tandheelkundige gezondheid kan verbeteren door het risico van gaatjes en tandbederf te verminderen(17, 18, 19, 20).

Bovendien xylitol verhoogt de absorptie van calcium. Dit is niet alleen goed voor je tanden, maar ook voor uw botdichtheid, wat kan helpen bij de bescherming tegen osteoporose(21, 22, 23, 24).

Xylitol wordt over het algemeen goed verdragen, maar het eten van te veel kan bijwerkingen geven zoals gas, opgeblazen gevoel en diarree veroorzaken.

Het is ook belangrijk op te merken dat xylitol is uiterst giftig voor honden. Als je zelf een hond hebt, xylitol buiten bereik van honden houden.

Samenvatting: Xylitol is een suikeralcohol dat 40% minder calorieën bevat dan suiker. Het eten kan tandheelkundige voordelen bieden en beschermen tegen osteoporose.

3. Erytritol

Erytritol Sweetener in een kleine kom

Zoals xylitol, erythritol is het een suikeralcohol, maar het bevat nog minder calorieën.

Slechts 0,24 calorieën per gram, erythritol bevat 6% van de calorieën van gewone suiker.

Het smaakt ook bijna precies zoals suiker, waardoor het gemakkelijk is om te switchen.

Je lichaam heeft niet de enzymen om erythritol af te breken, dus het meeste komt direct in je bloedbaan terecht en wordt ongewijzigd opgenomen en uitgescheiden in de urine(25).

Daarom heeft het niet de schadelijke gevolgen die van gewone suiker.

Bovendien erythritol verhoogt niet de bloedsuikerspiegel, insuline, cholesterol en triglyceriden(26).

Het is veilig voor menselijke consumptie en wordt in het algemeen zeer goed verdragen (27, 28, 29).

Menselijke studies tonen geen bijwerkingen van erythritol bij dagelijks verbruikt op één gram per pond (0,45 kg) lichaamsgewicht, hoewel hogere doses kan leiden tot kleine spijsvertering problemen bij sommige mensen.

Samenvatting: Erythritol is een suikeralcohol die smaakt bijna precies zoals suiker, maar bevat slechts 6% van de calorieën. Het is een uitstekend alternatief voor suiker, het is heel goed voor mensen met overgewicht of diabetes.

4. Yacon siroop

Yacon Siroop op een Lepel

Yacon siroop wordt gewonnen uit de Yacon plant, die inheems is in Zuid-Amerika en wetenschappelijk bekend als Smallanthus sonchifolius .

Het smaakt zoet, is donker van kleur en heeft een dikke consistentie vergelijkbaar met melasse.

Het is onlangs steeds populairder geworden als een gewichtsverlies supplement nadat het op TV was geweest bij The Dr Oz Show , een tv-show gepresenteerd door een beroemde Amerikaanse arts.

Terwijl in een kleine studie bleek dat yacon siroop veroorzaakt aanzienlijk gewichtsverlies bij vrouwen met overgewicht, is meer onderzoek nodig om deze bewering te valideren(30).

Yacon siroop bevat 40-50% fructo-oligosacchariden , dit is een speciaal soort suiker molecuul dat het menselijk lichaam niet kan verteren.

Omdat deze suikermoleculen niet verteerd worden, yacon siroop bevat een derde van de calorieën van gewone suiker, of ongeveer 1,3 calorieën per gram.

Wat meer, studies tonen aan dat fructo-oligosacchariden het honger hormoon ghreline, dat de eetlust kan verminderen en u helpen om minder te eten(31, 32).

Ze voeden ook de vriendelijke bacteriën in je darmen, dat ongelooflijk belangrijk is voor uw algehele gezondheid.

Gezonde darmbacteriën zijn gekoppeld aan een verminderd risico op diabetes en obesitas, verbeterde immuniteit en betere hersenfunctie(33, 34, 35, 36, 37).

Yacon siroop wordt algemeen als veilig beschouwd, maar het eten van grote hoeveelheden kan leiden tot een overmaat aan gas, diarree of algemene spijsvertering.

Een ander nadeel van yacon siroop is dat je niet ermee kunt koken of bakken, hoge temperaturen breken de structuur van de fructo-oligosacchariden af(38).

In plaats daarvan kunt u yacon siroop gebruiken om uw koffie of thee te zoeten, toevoegen aan saladedressings of in havermout.

Samenvatting: Yacon siroop bevat een derde van de calorieën van gewone suiker. Het is ook zeer hoog in fructo- oligosacchariden, waarbij het de goede bacteriën voed in de darm en kan helpen bij het afvallen.

5-8. “Minder slechte” suikers

Er zijn verschillende natuurlijke zoetstoffen die (vakmatig) met voeding en gezondheid bezig houden) vaak gebruiken in plaats van suiker. Deze omvatten kokosbloemsuiker, honing, ahornsiroop en melasse.

Hoewel deze natuurlijke zoetstoffen een paar voedingsstoffen meer bevatten dan gewone suiker, je lichaam metaboliseert ze nog steeds op dezelfde manier.

Dat gezegd zijnde, de natuurlijke zoetstoffen hieronder zijn iets ‘minder slecht’ dan gewone suiker. Toch zijn ze nog steeds vormen van suiker.

5. Kokosbloemsuiker

Kokosnoten en Coconut Sugar in een Kom

Kokosbloemsuiker wordt gewonnen uit het sap van de kokosnoot plant.

Het bevat weinig voedingsstoffen, zoals ijzer, zink, calcium en kalium, en antioxidanten.

Het heeft ook een lagere glycemische index dan suiker, die kan ten dele worden toegeschreven aan haar inuline.

Inuline is een soort vezel dat heeft aangetoond de glucose-absorptie vertraagt (39).

Niettemin kokosbloemsuiker is nog steeds zeer hoog in calorieën, die hetzelfde aantal calorieën per portie heeft als gewone suiker.

Het is ook zeer hoog fructose , dat is de belangrijkste reden waarom gewone suiker zo ongezond op de eerste plaats is.

Kokosbloemsuiker is vergelijkbaar met gewone tafelsuiker en dient met mate worden gebruikt.

Samenvatting: Kokosbloemsuiker bevat een kleine hoeveelheid vezels en voedingsstoffen. Daarom is het iets ‘minder slecht’ dan gewone suiker. Echter, het is nog steeds hoog in fructose en moeten met mate worden geconsumeerd.

6. Honing

Open pot honing

Honing is een dikke, gouden vloeistof geproduceerd door honingbijen.

Het bevat sporen van vitaminen en mineralen, alsmede een overvloed aan nuttige antioxidanten(40).

Het eten van honing kan helpen de niveaus van antioxidanten te verhogen in uw bloed. Hoge niveaus van antioxidanten in het bloed zijn verbonden met een lager risico op ziektes(41, 42).

In feite, heeft honing aangetoond dat het verbetert verschillende risicofactoren voor ziektes.

Een studie wees uit dat het eten van honing gedurende acht weken een significante verlaging van ‘het slechte’ LDL-cholesterol en triglyceriden bij mensen met diabetes(43).

Het verhoogd ook ‘het goede’ HDL-cholesterol. In dezelfde studie een marker van de  bloedsuikerspiegel genaamd HbA1c was verhoogd, wat niet goed is.

Een andere studie bleek dat het eten van honing de niveaus van C-reactief proteïne (CRP) was afgenomen, dit is een maat van ontsteking(44).

Het verlaagde ook homocysteïne , een ander bloed marker geassocieerd met de ziekte.

Bovendien, beide van deze studies was gebleken dat honing had iets minder schadelijke effecten op de bloedsuikerspiegel en de stofwisseling dan gewone suiker.

Maar hoewel studies hebben aangetoond dat honing veelbelovende gezondheidsvoordelen heeft, het bevat nog steeds fructose, die tot gezondheidsproblemen kan bijdragen.

Kortom, honing is nog steeds suiker en niet geheel ongevaarlijk.

Samenvatting: Honing bevat antioxidanten en kleine hoeveelheden vitaminen en mineralen. Het heeft een aantal gezondheidsvoordelen, maar mag niet overmatig worden geconsumeerd.

7. Ahornsiroop

Maple Syrup in a Jar

Ahornsiroop is een dikke, zoete vloeistof die wordt gemaakt door het koken van het sap van de esdoorn-bomen.

Het bevat een behoorlijke hoeveelheid mineralen, waaronder calcium, kalium, ijzer, zink en mangaan.

Het bevat ook ten minste 24 verschillende antioxidanten(45).

Een paar laboratoriumstudies hebben aangetoond dat ahornsiroop zelfs anti-kanker voordelen heeft, maar meer onderzoek is nodig om deze te bevestigen(46, 47).

Terwijl ahornsiroop bevat enkele gunstige voedingsstoffen en antioxidanten, het is zeer hoog in suiker. Het heeft een iets lagere glycemische index dan gewone suiker, dus het kan de bloedsuikerspiegel niet zo snel verhogen(48).

Net als kokosbloemsuiker en honing, ahornsiroop is een iets betere optie dan gewone suiker, maar het moet nog steeds met mate worden geconsumeerd.

Samenvatting: Ahornsiroop bevat een aantal mineralen en meer dan 24 verschillende antioxidanten. Het is een beetje ‘minder slecht’ dan gewone suiker.

8. Molasses of Melasse

Theelepel melasse

Melasse ook wel molasses genoemd is een zoete, bruine vloeistof met een dikke, stroop-achtige consistentie. Het wordt gemaakt door het inkoken van suikerriet of suikerbieten sap.

Het bevat een handvol vitaminen en mineralen, alsmede diverse antioxidanten.

In feite, melasse is hoger in antioxidanten dan honing zowel ahornsiroop(48).

Bovendien, de voedingsstoffen in melasse zijn bijzonder belangrijk voor de gezondheid van de botten en het hart(50, 51, 52).

Over het algemeen, melasse is een prima vervanger voor geraffineerde suiker, maar er is geen reden om het toe te voegen aan uw voeding, want het is nog steeds een vorm van suiker.

Samenvatting: Melasse bevat voedingsstoffen die  bot en hart gezondheid ondersteunen en kunnen helpen bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Toch is het nog steeds suiker en moet met mate worden geconsumeerd.

Vermijd deze suikervervangers

Sommige alternatieve zoetstoffen kunnen zelfs leiden tot meer kwaad dan goed. Sommigen kunnen zelfs gevaarlijker zijn dan suiker.

Hieronder zijn suikervervangers die je moet proberen te vermijden.

Agavesiroop

Siroop

Agavesiroop wordt geproduceerd door de agave plant.

Het wordt vaak op de markt gebracht als een gezond alternatief voor suiker, maar het is waarschijnlijk één van de meest ongezonde zoetstoffen op de markt.

Het bestaat 85% uit fructose, wat veel hoger is dan gewone suiker (53).

Zoals eerder vermeld, zijn grote hoeveelheden fructose sterk geassocieerd met obesitas en andere ernstige ziekten.

Samenvatting: Ondanks als een gezond alternatief voor suiker op de markt gebracht, agavesiroop bevat nog meer fructose dan suiker en dient vermeden te worden.

Glucose-fructosestroop

Glucose-frutosestroop (HFCS) is een zoetstof gemaakt van maïssiroop. Het wordt vaak gebruikt voor het zoeten van bewerkte voedingsmiddelen en frisdranken.

Zoals de naam al aangeeft, het is zeer hoog in fructose.

Het kan uw risico op gewichtstoename, obesitas, diabetes en andere ernstige ziekten zoals kanker verhogen (54, 55, 56, 57).

Het is net zo slecht als suiker en moet koste wat het kost worden vermeden.

Terwijl het meestal niet wordt gebruikt als individu in ingrediënten in uw recepten die je thuis maakt, het wordt vaak gevonden in sauzen, dressings en andere specerijen.

Samenvatting: Glucose-frutosestroop is hoog in schadelijke fructose en moet geheel worden vermeden.

Tot Slot

Eten van te veel suiker is gekoppeld aan een aantal dodelijke ziekten, waaronder obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten en kanker.

De zoetstoffen in dit artikel zijn goede alternatieven, al is het sleutelwoord hier alternatieven – wat betekent dat ze moeten worden gebruikt in plaats van geraffineerde suiker.

Stevia is waarschijnlijk de gezondste optie, gevolgd door xylitol, erythritol en Yacon siroop.

“Minder slecht” suikers zoals ahornsiroop, melasse en honing zijn iets beter dan gewone suiker, maar moet nog steeds met mate worden gebruikt.

Zoals met de meeste dingen in de voeding, gematigdheid is de sleutel.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

9 + 7 =

It is main inner container footer text