Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

8 Natuurlijke vochtafdrijvers om te eten en te drinken

191 Views

8 Natuurlijke vochtafdrijvers om te eten en te drinken

Vochtafdrijvers (Diuretica) worden gebruikt om het lichaam van extra vocht of zout te ontdoen. Mensen met een hoge bloeddruk, hartfalen, gezwollen ledematen en nierziekten maken vaak gebruik van vochtafdrijvers om deze aandoeningen te behandelen.

Verschillende factoren kunnen waterretentie veroorzaken, waaronder enkele ernstige onderliggende gezondheidsproblemen zoals nieraandoeningen en hartfalen.

Veel mensen ervaren echter een milde waterretentie door zaken als hormonale veranderingen, hun menstruatiecyclus of gewoon gedurende lange tijd inactief zijn, zoals tijdens een lange vlucht.

Als u vocht vasthoudt vanwege een gezondheidstoestand of als u plotseling en ernstig vocht vasthoudt, dient u onmiddellijk medisch advies in te winnen bij uw arts.

Echter, voor gevallen van milde vochtretentie die niet worden veroorzaakt door een onderliggende gezondheidstoestand, kunnen er enkele voedingsmiddelen en supplementen zijn die kunnen helpen.

Hier zijn de top 8 natuurlijke vochtafdrijvers en een blik op het bewijsmateriaal achter elk.

Acht natuurlijke vochtafdrijvers om te eten en te drinken

Er zijn verschillende voedingsmiddelen, dranken, kruiden en specerijen die werken als natuurlijke vochtafdrijver in het lichaam. Tenzij iemand een bepaalde aandoening heeft die ervoor zorgt dat hun lichaam vocht vasthoud, mogen ze hun inname van vochtafdrijvers niet verhogen.

Het gebruik van vochtafdrijvers om gewicht te verliezen zal alleen leiden tot uitdroging . Zodra het lichaam is gehydrateerd, zal het gewicht terugkeren.

1. Koffie

Koffie is een erg populaire drank die aan sommigen is gekoppeld indrukwekkende gezondheidsvoordelen .

Het is ook een natuurlijke vochtafdrijver, voornamelijk vanwege zijn cafeïnegehalte ( 1 ).

Hoge doses cafeïne tussen 250 en 300 mg (het equivalent van ongeveer twee tot drie koppen koffie) hebben een diuretisch effect ( 2 ).

Dit betekent dat het drinken van een paar kopjes koffie de urineproductie kan verhogen.

Het is echter onwaarschijnlijk dat een standaard portie koffie, of ongeveer één kop, genoeg cafeïne bevat om dit effect te hebben.

Bovendien, als u een gewone koffiedrinker bent, zult u waarschijnlijk een tolerantie voor de diuretische eigenschappen van cafeïne ontwikkelen en geen effecten ervaren(23).

2. Zwarte komijn (Nigella sativa)

Nigella sativa ook wel zwarte komijn, zwart zaad, of zwarte karwij genoemd, is een natuurlijk vochtafdrijver en heeft aangetoond net zo effectief te zijn als een populair diureticum medicijn. Nigella sativa verhoogt de urineproductie en op zijn beurt vermindert het de niveaus van natrium en kalium(21).

Dierstudies hebben dat aangetoond dat Nigella sativa extract kan de urineproductie en de bloeddruk verhogen bij ratten met een hoge bloeddruk(222324).

Dit effect kan gedeeltelijk worden verklaard door de vochtafdrijvende effecten(25).

Er zijn echter geen studies bij mensen uitgevoerd. Daarom is het onduidelijk of Nigella sativa heeft een diuretisch effect bij mensen of dieren die geen hoge bloeddruk hebben.

Bovendien waren de doses die in de onderzoeken werden gebruikt veel hoger dan de hoeveelheden die u zou krijgen door dit kruid aan uw voedsel toe te voegen( 25 ).

3. Hibiscus

Hibiscus is een geslacht van circa 200 tot 220 soorten bloemplanten uit de familie Malvaceae, die bekend staat om het produceren van mooie en felgekleurde bloemen.

Een deel van deze plant, beter bekend als de kelken, is vaak gebruikt om een ​​medicinale thee te maken die ‘roselle’ of ‘zure thee’ wordt genoemd.

Hoewel er beperkt bewijs is, wordt gezegd dat zure thee een aantal voordelen voor de gezondheid heeft, waaronder het verlagen van de bloeddruk bij mensen met hypertensie(14).

De Hibiscus sabdariffa werkt als een natuurlijke vochtafdrijver en voorkomt ook dat het lichaam zich ontdoen van kalium.

Tot nu toe hebben sommige laboratorium- en dierstudies aangegeven dat het middel een licht diuretisch effect kan hebben (1516).

Een onderzoek in Thailand gaf 18 mensen dagelijks 3 gram hibiscus in zure thee gedurende 15 dagen. Ze vonden echter dat dit geen effect had op de urineproductie(14).

Over het geheel genomen zijn de resultaten gemengd. Ondanks het zien van een vochtafdrijvend effect bij dieren, hebben kleine studies bij mensen die hibiscus gebruikten tot nu toe geen vochtafdrijvend effect aangetoond( 14 , 17 ).

4. Alcohol

Alcohol is een bekende vochtafdrijver dat werkt door het verhogen van de urineproductie. Echter, alcohol heeft vele nadelige gezondheidseffecten en moet altijd met mate worden geconsumeerd.

5. Paardenbloem extract

Paardebloem extract, ook bekend als Taraxacum officinale is een populaire kruidensupplement vaak genomen voor zijn vochtafdrijvende effecten.

Het wordt voorgesteld als een potentiële vochtafdrijver als gevolg van het hoge kaliumgehalte van de paardenbloem plant.

Het eten van kaliumrijke voedingsmiddelen geeft een signaal aan de nieren om meer natrium en water uit te scheiden.

Dit kan een goede zaak zijn, omdat de meeste moderne diëten zeer rijk aan natrium en arm aan kalium zijn, wat vochtretentie kan veroorzaken (het vasthouden van vocht).

In theorie betekent het hoge kaliumgehalte van paardenbloem dat dit supplement kan u helpen het overtollige water wat wordt veroorzaakt door een hoge inname van natrium te verwijderen.

Het werkelijke kaliumgehalte van paardenbloem kan echter variëren, dus ook de effecten ervan.

Dierstudies onderzochten het vochtafdrijvende effect van paardenbloem maar de resultaten waren verdeeld.

Er zijn slechts een paar studies over de effecten ervan bij mensen. In een klein menselijk onderzoek werd echter vastgesteld dat het innemen van een paardebloem supplement de hoeveelheid geproduceerde urine in de vijf uur na inname van het supplement verhoogde

Over het algemeen is er weinig bekend over de vochtafdrijvende effecten van paardenbloem bij mensen, zodat er meer studies nodig zijn.

6. Paardenstaart (Heermoes)

Paardenstaart ook wel kattenstaart genoemd is een kruidenmiddel gemaakt van de paardenstaart plant, of heermoes.

Het wordt al jaren als diureticum gebruikt en is commercieel verkrijgbaar, zowel als thee- als in capsulevorm.

Ondanks het conventionele gebruik, hebben maar heel weinig studies het onderzocht(10).

Een kleine studie bij 36 mannen vond dat paardenstaart even effectief was als diuretica hydrochloorthiazide(11).

Hoewel paardestaart over het algemeen als veilig wordt beschouwd, wordt het niet aanbevolen voor langdurig gebruik. Het mag ook niet worden gebruikt door mensen met een reeds bestaande gezondheidstoestand zoals een nieraandoening of diabetes(12).

Meer studies zijn nodig om de diuretische effecten te bevestigen(10).

Houd in gedachten dat kruidengeneesmiddelen ook verschillende hoeveelheden van de werkzame stof kan bevatten, zodat hun effecten kunnen variëren.

7. Groene en zwarte thee

Zowel zwarte als groene thee bevatten cafeïne en kan werken als een vochtafdrijver.

Bij ratten is aangetoond dat zwarte thee een mild vochtafdrijvend effect heeft. Dit is toegeschreven aan het cafeïnegehalte. 

Net als bij koffie kun je echter een tolerantie voor de cafeïne in thee ontwikkelen.

Dit betekent dat het vochtafdrijvend effect waarschijnlijk alleen zal optreden bij mensen die niet regelmatig thee drinken.

8. Peterselie

Peterselie wordt al lang gebruikt als een vochtafdrijver in de volksgeneeskunde. Traditioneel werd het gebrouwen als thee en meerdere malen per dag ingenomen om het vasthouden van water te verminderen(10). 

Onderzoek bij ratten heeft aangetoond dat het de urinestroom kan verhogen en een mild diuretisch effect kan hebben(13).

In geen enkele studie bij mensen is onderzocht hoe effectief peterselie is als vochtafdrijver.

Als gevolg hiervan is het momenteel onbekend of het hetzelfde effect heeft bij mensen en, zo ja, welke doses het meest effectief zijn.

Andere manieren om het vasthouden van vocht te verminderen

Andere strategieën kunnen ook helpen om het vasthouden van vocht te verminderen.

Deze omvatten:

  • Bewegen: Fysieke activiteit kan helpen zich te ontdoen van extra vocht door het verhogen van de bloedstroom naar de weefsels en zorgen dat je gaat zweten ( 26 , 27 ).
  • Verhoog uw inname van magnesium: Magnesium is een elektrolyt dat helpt bij het reguleren van de vochtbalans. Magnesium supplementen heeft aangetoond dat ze bijdragen tot het verminderen en het vasthouden van vocht bij vrouwen met premenstrueel syndroom ( 28 ).
  • Eet kaliumrijk voedsel: Het eten van kaliumrijke voedingsmiddelen kan de urineproductie verhogen en natriumgehalte verlagen het verminderen van het vasthouden van vocht( 29 ).
  • Gehydrateerd blijven: Sommige mensen denken dat uitdroging uw risico op het vasthouden van water kan toenemen (32 ).
  • Verbruik minder zout: Een zoutrijk dieet kan vochtretentie bevorderen (30 , 31 ).

Tot slot

Het opnemen van sommige van deze voedingsmiddelen en dranken in uw dieet kan helpen bij milde vochtretentie.

Veel van hen hebben echter geen goed bewijs voor hun effecten, zodat zij een beetje twijfelachtig zijn.

Dat gezegd hebbende, een combinatie van een aantal van hen met andere gezonde veranderingen, zoals het eten van een gezonde voeding , bewegen en het drinken van voldoende water,  kan helpen dat gezwollen gevoel kwijt te raken.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 × 4 =

It is main inner container footer text