Nectarine is een sappige vrucht met een gladde schil. Het vruchtvlees is, afhankelijk van het ras, geel, wit of roze van kleur. De nectarine is lekker zoet.

Eet ze als gezonde snack of te verwerken in een salade. Nectarines zijn bijna het jaarrond beschikbaar. De belangrijkste aanvoer komt onder andere uit Spanje, Griekenland, Zuid-Afrika en Chili.

Voedingswaarde van nectarines

Nectarines zijn laag in calorieën waardoor ze een geweldige optie zijn voor mensen die gewicht willen verliezen. Ze bevatten geen verzadigde vetten en in plaats daarvan bieden ze antioxidanten, vitamines en mineralen.

Ook bevatten ze vitamine A, B, C, zeaxanthine, luteïne, ijzer, zink, koper en kalium. Al deze vitamines en mineralen hebben aangetoond dat het de algehele gezondheid ondersteuning. Met hun voedingswaarde in gedachten, laten we verkennen wat hun voordelen voor de gezondheid zijn.

Nectarine VoedingswaardeVoedingswaarde per 100 g
VoedingsstoffenEnergie                            44 Kcal

Koolhydraten                   10.55 g
Totaal Vet                        0,32 g
Eiwit                                1,06 g
Cholesterol                       0 mg
Voedingsvezels                 1,7 g

VitaminenVitamine A                       332 IU
vitamine C                       5,4 mg
vitamine E                       0,77 mg
vitamine K                       2,2 ug
riboflavine                       0.027 mg
Pyridoxine                       0,025 mg
Niacine                            1,125 mg
Folaten                            5 ug
MineralenCalcium                          6 mg
ijzer                               0,28 mg
Magnesium                     9 mg
Fosfor                            26 mg
ElektrolytenNatrium                         0 mg
Kalium                           201 mg

8  Gezondheidsvoordelen van nectarines

De nummer 14 op de lijst van gezondste fruit

Gewichtsverlies:

De natuurlijke stoffen in nectarines bestrijden ontstekingen en creëren een domino-effect dat helpt bij het bestrijden van obesitas. En, zoals we hebben gezien, kunnen ze ook het metabool syndroom voorkomen dat anders tot gewichtstoename zou leiden.

De vezel in nectarines zijn meestal oplosbaar, wat kan helpen bij het afvallenDe vezel bereikt dit door water om te zetten in een gelachtige substantie in de darmen, die vervolgens voorkomt dat het cholesterol en de vetten in het bloed worden opgenomen. Dit draagt ​​bij aan gezond gewichtsverlies . Oplosbare vezels verminderen ook slechte cholesterol in het lichaam.

Volgens een rapport kan oplosbare vezels krachtige effecten hebben op de gezondheidEn kunnen voedingsvezel supplementen die beweren dat ze helpen om gewicht te verliezen niet zo effectief. Vandaar meer kracht voor de natuurlijke oplosbare vezel in nectarines!

Vezel is zo effectief voor gewichtsverlies dat, volgens een onderzoek, mensen die alleen vezels aan hun maaltijd hebben toegevoegd, evenveel afvallen als mensen die een hart-gezond en vetarm dieetplan volgden.

Bevat veel antioxidanten:

Volgens een onderzoek dragen de fenolen en flavonoïden in nectarines bij tot hun prachtige antioxiderende eigenschappen.

Volgens een andere onderzoeken verminderen de antioxidanten in nectarines oxidatieve schade en bevorderen ze de levensduur.

Consumptie van de vrucht was ook gekoppeld aan DNA-schadeherstel. Een andere studie over vliegen concludeerde dat nectarine de schadelijke effecten van een vetrijk dieet kan beperken.

Een andere studie over vrouwelijke vliegen had een baanbrekende openbaring. Nectarine bleek de reproductie van vrouwelijke vliegen te vergroten, wat suggereert dat het fruit reproductieve veroudering kan vertragen.

Ter vergelijking: de totale antioxidantcapaciteit van een nectarine vrucht is 20% ten opzichte van die van 100 ml groene theeMaar één aspect moet in gedachten worden gehouden – nectarines zijn zeer bederfelijk vanwege hun beperkte houdbaarheid. Eet ze dus snel op.

Nectarines bieden tweemaal de hoeveelheid vitamine A , meer vitamine C en veel meer kalium dan perziken.

Andere steenvruchten die u kunt gebruiken voor het verbeteren van het antioxidantgehalte van uw voeding zijn pruimen, kersen en abrikozen. En ja, ook perziken.

Verbetert de gezondheid van de ogen

Nectarines zijn rijk aan luteïne en zeaxanthine, de carotenoïden die in het netvlies worden aangetroffen. Consumeren verbetert de pigmentdichtheid in de macula. Ze beschermen de ogen door vrije radicalen te neutraliseren en worden meestal samen in voedsel gevonden.

Het bèta-caroteen in nectarines ondersteunt ook de ooggezondheid en kan maculaire degeneratie voorkomen . Een 100 gram nectarines bevat ongeveer 214 microgram beta-caroteen.

Een hogere inname van luteïne en zeaxanthine kan het risico van cataracten en leeftijdsgebonden maculaire degeneratie verminderen – en het is belangrijk op te merken dat deze twee ziekten beperkte behandelingsopties hebben. Daarom is het gemakkelijker om preventie te proberen.

Luteïne kan ook helpen bij het voorkomen van een andere oogkwaal genaamd retinitis pigmentosa, een groep oogaandoeningen die progressieve schade aan het netvlies veroorzaakt.

Luteïne en zeaxanthine kunnen ook helpen bij visuele problemen met blauw licht. Dit voordeel kan worden toegeschreven aan hun vermogen om het blauwe licht (afkomstig van de UV-straling) te filteren en antioxidantkracht te bieden.

Voorkomt hypokaliëmie:

Hypokaliëmie is het tekort aan kalium in de bloedbaan. En nectarines kunnen, gezien hun rijkdom aan mineralen, helpen om de aandoening te behandelen.

Volgens een onderzoek kan een te laag kaliumgehalte leiden tot hartspierzwakte en storingen met het hartritme.

Kalium reguleert ook het zuur- en watergehalte in de lichaamsweefsels. Het helpt bij het opbouwen van spieren, ondersteunt de groei en verbetert de werking van de zenuwcellen.

Al deze kunnen worden beïnvloed als hypokaliëmie optreedt. Dus, ga voor nectarines!

Een onderzoek bij volwassene die 4.700 milligram kalium per dag gebruiken om hypokaliëmie te voorkomen. Maar nectarines zijn misschien niet genoeg om de kaliumgehalte in balans te houden. Als uw kaliumgehalte 2,5 millimol per liter of minder zijn (uw arts kan u dit uitleggen), moet u mogelijk ook medisch begeleide supplementen overwegen. Raadpleeg altijd uw arts voordat u met een supplement begint, vooral als het gaat om elektrolyten. Elektrolyt-onevenwichtigheden kunnen leiden tot orgaanfalen.

Verbetert de gezondheid van het hart:

Het feit alleen al dat nectarines de bloeddruk helpen verlagen, is het genoeg om de voordelen voor de gezondheid van het hart in overweging te nemen. Bovendien is de vrucht ook rijk aan vitamine C, een antioxidant die kan helpen de gezondheid van het hart te behouden.

De vezels in nectarines kunnen ook bijdragen aan een gezond hart.

Het is bekend dat nectarines de gezondheid van het hart in stand houden door het cholesterolgehalte in het bloed te reguleren.

Verbetert immuniteit en bestrijding van infecties

Eén van de beste voordelen van nectarines is hun potentieel om de immuniteit te verbeteren. Het vitamine C-gehalte van de vrucht kan de immuniteit versterken

Bovendien helpt vitamine C het lichaam ook bij het regenereren van vitamine E – een andere voedingsstof die vrije radicalen bestrijdt en het immuunsysteem versterkt.

Het bèta-caroteen en andere carotenoïden in nectarines dragen ook bij aan de immuunfunctie in het lichaam.

En de vitamine A in nectarines kan infecties helpen bestrijden. Het versterkt de celwanden en beschermt de slijmvliezen tegen binnenvallende bacteriën.

Verbetert de gezondheid van de huid

Nectarines zijn goede bronnen van vitamine C en kan de vitamine mogelijke UV-schade voorkomen

Vitamine C speelt ook een rol bij de synthese van collageen, het eiwit dat essentieel is voor de integriteit van de huid. Dit eiwit is een belangrijk onderdeel van het bindweefsel dat de huid, botten, pezen, gewrichtsbanden, kraakbeen en bloedvaten bij elkaar houdt.

Het bestrijdt veroudering van de huid , versnelt de wondgenezing en geneest de droge huid.

Vitamine C kan ook worden gebruikt om hyperpigmentatie van de huid  en ontsteking te behandelen

De vitamine is ook bekend om zijn rol bij het voorkomen van huidkanker.

Een onderzoek suggereert dat vitamine C ook rimpels kan verbeteren. Wat nog belangrijker is, het verbetert het uiterlijk van de huid, zelfs als deze ouder wordt – en bevordert ook gezonde weefsels.

Wij mensen kunnen geen vitamine C produceren, daarom moeten we vertrouwen op gezonde voedselbronnen – zoals nectarines. Deze vitamine helpt ook bij cellulaire vernieuwing.

Het is een zeldzaam geval dat men lijdt aan de effecten van een teveel aan vitamine C – maar wees toch voorzichtig en gebruik geen vitamine C-supplementen.

Verbetert de gezondheid van de spijsvertering

Volgens een rapport kan de vezel in nectarines de gezondheid van de spijsvertering verbeterenEn nectarines kunnen ook verlichting bieden bij constipatie.

De vezel in nectarines kan ook de groei van gunstige darmbacteriën stimuleren. Nectarines zijn van nature ook rijk aan prebiotica die de spijsverteringgezondheid aanzienlijk kunnen verbeteren, omdat ze dienen als brandstof voor probiotica, de levende organismen, in je lichaam.

De vrucht kan helpen bij de behandeling van het prikkelbare darm syndroom , een intestinale aandoening die een opgeblazen gevoel en winderigheid kan veroorzakenHet kan ook maagklachten verlichten.

Helpt bloedarmoede te voorkomen

We weten dat ijzer helpt bloedarmoede te voorkomen . En hoewel nectarines niet bijzonder rijk aan mineralen zijn, helpt de vitamine C in hen de ijzerabsorptie in het lichaam te verbeteren.

Met andere woorden, hoe meer vitamine C in het voedsel, hoe beter de ijzerabsorptieMaar we moeten begrijpen dat de meeste voedingsmiddelen niet verrijkt zijn met vitamine C (hoge kosten en instabiliteit tijdens opslag). Daarom helpt het opnemen van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C, zoals nectarines, veel.

Dit geldt zelfs als u een ijzersupplement gebruikt voor uw bloedarmoede. U kunt samen met uw ijzer supplement ongeveer 240 milliliter nectarinesap nemen voor optimale ijzerabsorptie. Maar, zoals altijd, raadpleeg uw arts.

Het is ook belangrijk op te merken dat vers of bevroren fruit (nectarines, in dit verband) meer vitamine C hebben dan de ingeblikte varianten. Vitamine C is ook behoorlijk gevoelig voor warmte, dus hoeveelheden kunnen tijdens het koken afnemen.

Dat was over wat de gezondheidsvoordelen zijn van nectarines.

Bijwerkingen van nectarines

Ontdek hier wat de bijwerkingen zijn van het eten van perziken.

  • Zwangerschap

Nectarines zijn waarschijnlijker besmet met pesticiden omdat hun schil dun is en aan het milieu wordt blootgesteld. En zwangere vrouwen zijn gevoeliger voor hun negatieve effecten. Vandaar dat zwangere vrouwen mogelijk willen kiezen voor nectarines met minimale blootstelling aan pesticiden.

  • allergieën

Sommige van de allergieën voor nectarine omvatten jeuk (in de mond en keel), zwelling (lippen, oogleden en het gezicht) en bepaalde spijsverterings- en ademhalingssymptomen (zoals braken, diarree, maagpijn, loopneus, enz.). De meest ernstige allergie voor nectarines (en de meeste steenvruchten) is een aandoening die anafylaxie wordt genoemd en die bestaat uit cardiovasculaire instabiliteit en ernstige ademhalingsproblemen.

Als u een van deze symptomen waarneemt, stop dan onmiddellijk met het eten van de vrucht en ga onmiddellijk naar uw arts of eerste hulp.

Hoe een nectarine te eten?

Redelijk makkelijk.

Kies een rijpe nectarine. Snij het fruit in vieren, verwijder de pit, plaats de stukjes in een kom en eet ze op met een lepel. Je kunt ook het fruit wegbijten alsof je een appel eet. Maar zorg ervoor dat je het eerst grondig wast. Houd ook een servet bij de hand om het plakkerige sap dat langs de vrucht loopt te verwijderen.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.