detox kuur

8 Natuurlijke geneesmiddelen om nierstenen thuis te bestrijden

8 Natuurlijke geneesmiddelen om nierstenen thuis te bestrijden

Nierstenen zijn voor veel mensen een veel voorkomend gezondheidsprobleem.

Het uitplassen van deze stenen kan ongelooflijk pijnlijk zijn. En helaas hebben mensen die nierstenen hebben gehad, meer kans om ze weer te krijgen(1).

Er zijn echter een paar dingen die u kunt doen om dit risico te verminderen. Dit artikel legt uit wat nierstenen zijn en schetst 8 voedingsmanieren om ze te bestrijden.

Wat zijn nierstenen?

Ook bekend als nierstenen of nephrolithiasis, zijn nierstenen samengesteld uit harde, vaste afvalstoffen die zich in de nieren opbouwen en kristallen vormen.

Er zijn vier hoofdtypen, maar ongeveer 80% van alle stenen zijn calciumoxalaat stenen. Minder vaak voorkomende vormen zijn struviet, urinezuur en cysteïne(2, 3).

Hoewel kleinere stenen meestal geen probleem zijn, kunnen grotere stenen een deel van het urinestelsel blokkeren wanneer ze het lichaam verlaten.

Dit kan leiden tot ernstige pijn, braken en bloeden.

Nierstenen zijn een veel voorkomend gezondheidsprobleem. In feite zal ongeveer 12% van de Nederlandse mannen en 5% van de Nederlandse vrouwen tijdens hun leven een niersteen ontwikkelen(3).

Bovendien als je eenmaal een niersteen krijgt, suggereren studies dat je tot 50% meer kans hebt om binnen 5-10 jaar een andere steen te vormen(4, 5, 6).

Hieronder volgen 8 natuurlijke manieren waarop u het risico op het vormen van een andere niersteen kunt verminderen.

Kortom: Nierstenen zijn stevige klonten gevormd uit gekristalliseerde afvalproducten in de nieren. Ze zijn een veelvoorkomend gezondheidsprobleem en het passeren van grote stenen kan erg pijnlijk zijn.

1. Blijf gehydrateerd

Als het gaat om preventie van nierstenen, het drinken van veel vocht wordt algemeen aanbevolen.

Vloeistoffen verhogen het volume en verdunnen de steenvormende stoffen in de urine, waardoor ze minder snel kristalliseren(3).

Niet alle vloeistoffen zijn voor dit doel echter geschikt. Een hoge inname van water is bijvoorbeeld gekoppeld aan een lager risico op niersteenvorming(7, 8).

Dranken zoals koffie , thee, bier, wijn en sinaasappelsap zijn ook in verband gebracht met een lager risico(9, 10, 11).

Aan de andere kant kan het consumeren van veel frisdrank bijdragen aan de vorming van nierstenen. Dit geldt voor zowel met suiker gezoete als kunstmatig gezoete frisdranken(9).

Suikergekoelde frisdranken bevatten fructose, waarvan bekend is dat het de uitscheiding van calcium, oxalaat en urinezuur verhoogt. Dit zijn belangrijke factoren voor niersteenrisico(12, 13).

Sommige studies hebben ook een hoge inname van met suiker gezoete en kunstmatig gezoete cola gekoppeld aan een verhoogd risico op nierstenen vanwege het fosforzuur gehalte (14, 15).

Kortom: Gehydrateerd blijven is belangrijk voor het voorkomen van nierstenen.Toch kunnen sommige dranken het risico verminderen, terwijl anderen het kunnen verhogen.

2. Verhoog uw inname van citroenzuur

Citroenzuur is een organisch zuur gevonden in veel groenten en fruit, met name in citrusvruchten. Citroenen en limoenen zijn bijzonder rijk aan deze plantaardige stof(16).

Citroenzuur kan op twee manieren calciumoxalaat nierstenen helpen voorkomen (17):

  1. Voorkomt steenvorming: het kan zich binden met calcium in de urine, waardoor het risico op nieuwe steenvorming wordt verminderd(18, 19).
  2. Voorkomt steenvergroting: het bindt zich met bestaande calciumoxalaat kristallen, waardoor ze niet groter worden. Het kan je helpen deze kristallen te passeren voordat ze in grotere stenen veranderen (16, 19).

Een gemakkelijke manier om meer citroenzuur te consumeren is om meer citrusvruchten te eten, zoals grapefruit, sinaasappels, citroenen of limoenen.

U kunt ook proberen het toevoegen van enkele limoen- of citroensap aan uw water .

Kortom: Citroenzuur is een plantaardige stof die kan helpen voorkomen dat nierstenen worden gevormd. Citrusvruchten zijn uitstekende voedingsbronnen.

3. Beperk voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan oxalaten

Oxalaat (oxaalzuur) is een anti-voedingsstof die voorkomt in veel plantaardig voedsel, waaronder bladgroenten, fruit, groenten en cacao(20).

Je lichaam produceert het echter ook in aanzienlijke hoeveelheden.(21).

Een hoge inname van oxalaat kan de oxalaat uitscheiding in de urine verhogen, wat problematisch kan zijn voor mensen die de neiging hebben om calciumoxalaat stenen te vormen(21).

Oxalaat kan calcium en andere mineralen binden en kristallen vormen, wat kan leiden tot steenvorming(21).

Voedingsmiddelen met een hoog oxalaatgehalte zijn echter ook erg gezond, dus een streng dieet met een lage oxalaat wordt niet langer aanbevolen voor alle stenen-vormende personen.

Tegenwoordig wordt een dieet met weinig oxalaat alleen voorgesteld voor patiënten met hyperoxalurie, een aandoening die wordt gekenmerkt door hoge niveaus van oxalaat in de urine(17).

Voordat u van dieet verandert, moet u uw arts of diëtist raadplegen en testen of u baat zult hebben bij het beperken van hoog-oxalaat voedingsmiddelen.

Kortom: Voedingsmiddelen met veel oxalaat kunnen voor sommige mensen problematisch zijn. Vraag echter advies aan een gezondheidswerker voordat u deze voedingsmiddelen beperkt, omdat dit niet nodig is voor alle steenvormende mensen.

4. Neem geen hoge doses vitamine C

Studies tonen aan dat vitamine C (ascorbinezuur)supplementen worden geassocieerd met een hoger risico op het krijgen van nierstenen(22, 23, 24).

Een hoge inname van extra vitamine C kan de uitscheiding van oxalaat in de urine doen toenemen, omdat sommige vitamine C in het lichaam kan worden omgezet in oxalaat (25, 26).

Een studie onder Zweedse mannen van middelbare en oudere leeftijd ontdekte dat afnemers van vitamine C-supplementen twee keer zoveel kans hebben om nierstenen te ontwikkelen als mensen die geen supplementen gebruiken(23)

Merk echter op dat vitamine C uit voedselbronnen, zoals citroenen, niet geassocieerd is met een verhoogd niersteenrisico (27).

Kortom: Er zijn aanwijzingen dat het nemen van hoge doses vitamine C-supplementen het risico op calciumoxalaat nierstenen bij mannen kan verhogen.

5. Krijg genoeg calcium

Het is een veel voorkomend misverstand dat u uw calciuminname moet verminderen om uw risico op het vormen van calciumhoudende stenen te verminderen.

Dit is echter niet het geval. In feite is een dieet hoog in calcium is in verband gebracht met een verminderd risico op nierstenen(28, 29, 30, 31).

Een studie plaatste mannen die eerder calciumhoudende nierstenen hadden gevormd op een dieet met 1200 mg calcium per dag. Het was ook laag in dierlijke eiwitten en zout( 29 ).

De mannen hadden ongeveer 50% minder risico om gedurende vijf jaar een andere niersteen te krijgen dan de controlegroep, die een laagcalciumdieet van 400 mg per dag volgde.

Calcium heeft de neiging zich te binden met oxalaat in het dieet, waardoor het niet geabsorbeerd wordt. De nieren hoeven het dan niet door het urinestelsel te laten.

Zuivelproducten zoals melk, kaas en yoghurt zijn goede voedingsbronnen van calcium.

Voor de meeste volwassenen, de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van calcium is 1000 mg per dag. De ADH is 1200 mg per dag voor vrouwen ouder dan 50 en iedereen ouder dan 70.

Kortom: Het krijgen van voldoende calcium kan helpen voorkomen dat nierstenen zich gaan vormen bij sommige mensen. Calcium kan binden aan oxalaat en voorkomen dat het wordt geabsorbeerd.

6. Bezuinigen op zout

Een dieet met veel zout is bij sommige mensen gekoppeld aan een verhoogd risico op nierstenen(30, 32).

Een hoge inname van natrium, een bestanddeel van keukenzout, kan de calciumuitscheiding via de urine verhogen – wat één van de belangrijkste risicofactoren is voor nierstenen (33).

Dat gezegd hebbende, sommige studies bij jongere vrouwen en mannen hebben geen verband gevonden(31, 34, 35).

De meeste voedingsrichtlijnen bevelen momenteel aan dat mensen de natriuminname beperken tot 2300 mg per dag. De meeste mensen consumeren echter veel meer dan dat(36, 37).

Eén van de beste manieren om uw natriuminname te verminderen, is door te bezuinigen op verpakte, bewerkte voedingsmiddelen (38).

Kortom: Als je gevoelig bent voor de vorming van nierstenen, kan het beperken van natrium helpen. Natrium kan de hoeveelheid calcium die u in urine uitscheidt verhogen.

7. Verhoog uw inname van magnesium

Magnesium is een belangrijk mineraal dat veel mensen niet in voldoende hoeveelheden consumeert(39).

Het is betrokken bij honderden metabole reacties in uw lichaam, waaronder energieproductie en spierbewegingen (40).

Er zijn ook aanwijzingen dat magnesium de vorming van nierstenen door calciumoxalaat kan voorkomen(35, 41, 42).

Hoe dit precies werkt, wordt niet volledig begrepen, maar er is gesuggereerd dat magnesium de oxalaatabsorptie in de darm kan verminderen(43, 44, 45).

Dat gezegd hebbende, niet alle studies zijn het hierover eens(30, 34).

De ADH voor magnesium is 400 mg per dag. Als u, uw inname van magnesium wilt verhogen , avocado’s, peulvruchten en tofu zijn allemaal goede voedingsbronnen.

Om de maximale voordelen te krijgen, consumeer magnesium samen met het voedsel dat je eet en rijk is aan oxalaat. Als dat geen optie is, probeer dan binnen 12 uur de bron van magnesium te consumeren(45).

Kortom: Sommige onderzoeken tonen aan dat het verhogen van uw magnesiuminname kan helpen de oxalaatabsorptie te verminderen en het risico op nierstenen te verminderen.

8. Eet minder dierlijke eiwitten

Een dieet rijk aan dierlijke eiwitbronnen, zoals vlees, vis en zuivel, is geassocieerd met een hoger risico op nierstenen.

Een hoge inname van dierlijke eiwitten kan de calciumuitscheiding verhogen en de citraatniveaus verlagen(46, 47).

Bovendien zijn dierlijke eiwitbronnen rijk aan purine. Deze stoffen worden afgebroken tot urinezuur en kunnen het risico op vorming van urinezuurstenen vergroten (48, 49).

Alle voedingsmiddelen bevatten purine, maar in verschillende hoeveelheden.

Nieren, lever en ander orgaanvlees zijn zeer rijk aan purine. Plantaardige voedingsmiddelen is daarentegen arm aan deze stoffen.

Kortom: Een hoge inname van dierlijke eiwitten kan uw risico op het ontwikkelen van nierstenen vergroten.

Tot slot

Als je ooit een niersteen hebt gehad, is de kans groot dat u binnen 5-10 jaar nog een nieuwe ontwikkelt. Het goede nieuws is dat bepaalde voedingsmaatregelen dit risico kunnen helpen verminderen.

U kunt proberen uw vochtinname te verhogen, voedingsmiddelen die rijk zijn aan bepaalde voedingsstoffen te consumeren, minder dierlijke eiwitten te eten en natrium te vermijden, om er maar een paar te noemen.

Slechts enkele eenvoudige maatregelen kunnen een lange weg zijn om pijnlijke nierstenen te voorkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.