Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

8 Natuurlijke thuis remedies ter voorkoming van nierstenen

1404 Views

8 Natuurlijke thuis remedies ter voorkoming van nierstenen

Nierstenen zijn een veelvoorkomend gezondheidsprobleem voor veel mensen.

Het passeren van deze stenen kan ongelooflijk pijnlijk doen. En, helaas, mensen die al ervaring heeft met nierstenen hebben meer kans om ze opnieuw te krijgen(1).

Echter, er zijn een paar dingen die je kunt doen om dit risico te verminderen. In dit artikel wordt uitgelegd wat nierstenen zijn en beschrijft 8 voedingsmanieren om ze te bestrijden.

Wat zijn nierstenen?

Ook bekend als renale stenen of nefrolithiase, nierstenen bestaan uit vaste harde afvalstoffen die zich in de nieren opbouwen en daar kristallen vormen.

Er bestaan vier belangrijke soorten, maar ongeveer 80% van alle stenen zijn calciumoxalaat stenen. Minder voorkomende vormen zijn onder andere struviet, urinezuur en cysteïne (2, 3).

Terwijl kleinere stenen meestal geen probleem zijn, kunnen grotere stenen een blokkade in een deel van de urinewegen veroorzaken bij het verlaten van het lichaam.

Dit kan leiden tot ernstige pijn, braken en bloeden.

Nierstenen zijn een veelvoorkomend gezondheidsprobleem. In feite, zal ongeveer 12% van de Nederlandse mannen en 5% van de Nederlandse vrouwen een niersteen ontwikkelen tijdens hun leven(3).

Wat meer, als je een niersteen eenmaal krijgt, studies suggereren dat u tot 50% meer kans hebt op het vormen van een andere steen binnen 5-10 jaar(4, 5, 6).

Hieronder staan ​​8 natuurlijke manieren om het risico van het vormen van nierstenen te verminderen.

Kortom: Nierstenen zijn stevige brokjes gevormd uit gekristalliseerd afvalstoffen in de nieren. Ze zijn een algemeen gezondheidsprobleem en het passeren van grote stenen kan heel pijnlijk zijn.

1. Blijf gehydrateerd

Blauwe fles water

Als het gaat om niersteen preventie, het drinken van veel vocht wordt algemeen aanbevolen.

Vloeistoffen verhogen de volume en verdunnen de steen vormende stoffen in de urine, waardoor ze minder kans maken om te kristalliseren(3).

Echter, niet alle vloeistoffen zijn geschikt voor dit doel. Zo is een hoge inname van water verbonden met een lager risico van niersteenvorming(7, 8).

Dranken zoals koffie , thee, bier, wijn en sinaasappelsap zijn ook geassocieerd met een lager risico(9, 10, 11).

Aan de andere kant, kan het drinken van veel frisdrank bijdragen tot niersteen vorming. Dit geldt voor zowel suiker-gezoet en kunstmatig gezoete frisdranken(9).

Suiker gezoete frisdranken bevatten fructose, waarvan bekend is dat het de uitscheiding van calcium, oxalaat en urinezuur verhoogd. Dit zijn belangrijke factoren voor niersteen risico(12, 13).

Sommige studies hebben ook een hoge inname van suiker gezoete en kunstmatig gezoete cola gekoppeld aan een verhoogd risico op nierstenen, vanwege het fosforzuur gehalte(14, 15).

Kortom: Blijf gehydrateerd is belangrijk voor het voorkomen van nierstenen. Maar sommige dranken kunnen het risico verminderen, terwijl anderen het verhogen.

2. Verhoog uw inname van citroenzuur

Citroenzuur is een organisch zuur gevonden in veel groenten en fruit, in het bijzonder citrusvruchten. Citroenen en limoenen zijn bijzonder rijk aan deze plantaardige verbinding(16).

Citroenzuur kan helpen voorkomen van calciumoxalaat nierstenen op twee manieren(17):

  1. Voorkomt steenvorming: Het kan binden aan calcium in de urine, waardoor het risico op nieuwe steenvorming verminderd(18, 19).
  2. Voorkomt toename steen grootte: Het bindt met bestaande calciumoxalaat kristallen, waardoor ze niet steeds groter worden. Het kan u helpen deze kristallen te laten passeren voordat ze veranderen in grotere stenen(16, 19).

Een gemakkelijke manier om meer citroenzuur te consumeren is om meer citrusvruchten, zoals grapefruit, sinaasappels, citroenen of limoenen te eten.

U kunt ook proberen het toevoegen van enkele limoen- of citroensap aan uw water .

Kortom: Citroenzuur is een plantaardige stof die kan helpen bij het voorkomen en de vorming van nierstenen. Citrusvruchten zijn geweldig voedingsbronnen.

3. Beperken van levensmiddelen hoog in oxalaat

Stapel van Bladeren van de spinazie

Oxalaat (oxaalzuur) is een anti-voedingsstof die in veel plantaardige voedingsmiddelen voorkomt, zoals bladgroenten, fruit en cacao(20).

Echter, je lichaam produceert het ook in aanzienlijke hoeveelheden(21).

Een hoog oxalaat-inname kan de oxalaat uitscheiding in de urine verhogen, die kan problematisch zijn voor mensen die de neiging hebben om calciumoxalaat stenen te vormen(21).

Oxalaat kan calcium en andere mineralen binden, en vormen kristallen wat kan leiden tot steenvorming.

Echter, voedingsmiddelen met een hoog oxalaat hebben ook de neiging om heel gezond te zijn, dus een strikt laag-oxalaat dieet wordt niet langer aanbevolen voor alle steen-vormende individuen.

Tegenwoordig wordt een laag-oxalaat dieet alleen aanbevolen voor patiënten die hyperoxaluria heeft , een aandoening gekenmerkt door hoge niveaus van oxalaat in de urine(17).

Voordat u uw voeding aanpast, raadpleeg dan uw arts of diëtist en laat u testen als u wilt weten of u  hoog-oxalaat voedingsmiddelen moet beperken.

Kortom: Voedingsmiddelen met een hoog oxalaat kan problematisch zijn voor sommige mensen. Echter, advies inwinnen van een zorgverlener voor het beperken van deze voedingsmiddelen.

4. Neem geen hoge doses vitamine C

Studies tonen aan dat vitamine C (ascorbinezuur) supplementen zijn geassocieerd met een verhoogd risico op nierstenen(22, 23, 24).

Een hoge inname van extra vitamine C kan de uitscheiding van oxalaat in de urine verhogen, sommige van het vitamine C in het lichaam kan worden omgezet in oxalaat(25, 26).

Een studie onder middelbare leeftijd en ouder Zweedse mannen bleek dat vitamine C supplementen twee keer zoveel kans hebben op het ontwikkelen van nierstenen als degenen die geen supplementen namen(23)

Merk echter op dat vitamine C uit voedselbronnen zoals citroenen, worden niet geassocieerd met een verhoogd risico op stenen(27).

Kortom: Er zijn aanwijzingen dat het nemen van hoge doses vitamine C-supplementen het risico op calciumoxalaat nierstenen bij mannen kan toenemen.

5. Krijg genoeg calcium

Het is een wijd verbreid misverstand dat het nodig is om je inname van calcium te verlagen om het risico op de vorming van calcium-bevattende stenen te verminderen.

Dit is echter niet het geval. In feite, een voeding met veel calcium wordt geassocieerd met een verminderd risico op de vorming van nierstenen(28, 29, 30, 31).

Één studie bij mannen hadden eerder calcium-bevattende nierstenen gevormd op een dieet met 1200 mg calcium per dag. Het was ook laag in de dierlijke eiwitten en zout.

De mannen hadden ongeveer 50% lager risico over vijf jaar op het krijgen van andere nierstenen dan de controlegroep, die een laag calcium dieet van 400 mg per dag kregen.

Calcium heeft de neiging aan oxalaat te binden in uw voeding, waardoor het geabsorbeerd word. De nieren hoeven dit dan niet door te geven via de urinewegen.

Zuivelproducten zoals melk, kaas en yoghurt zijn goede voedingsbronnen van calcium.

Voor de meeste volwassenen, de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van calcium is 1000 mg per dag. De ADH is 1200 mg per dag voor vrouwen ouder dan 50 en iedereen ouder dan 70.

Kortom: Het krijgen van voldoende calcium kan helpen voorkomen dat nierstenen zich gaan vormen bij sommige mensen. Calcium kan binden aan oxalaat zodat het wordt geabsorbeerd.

6. Bezuinigen op zout

Zout Shaker aan Kant

Een voeding met veel zout is gekoppeld aan een verhoogd risico op nierstenen bij sommige mensen(30, 32).

Een hoge inname van natrium, een ingrediënt van tafelzout kan calcium excretie via urine verhogen – één van de belangrijkste risicofactoren voor nierstenen(33).

Dat gezegd zijnde, sommige studies bij jongere vrouwen en mannen hebben nagelaten tot samenwerking(31, 34, 35).

De meeste voedingsrichtlijnen raden momenteel mensen aan de inname van natrium tot 2300 mg per dag te beperken. Echter, de meeste mensen consumeren veel meer dan dat(36, 37).

Een van de beste manieren om uw inname van natrium te verminderen is om te bezuinigen op verpakte, verwerkte voedingsmiddelen (38).

Kortom: Als je gevoelig bent voor de vorming van nierstenen, kan het beperken van natrium helpen. Natrium kan de hoeveelheid calcium verhogen die u in de urine uitscheid.

7. Verhoog uw inname van magnesium

Magnesium is een belangrijk mineraal dat veel mensen niet in voldoende hoeveelheden consumeert(39).

Het is betrokken bij honderden metabolische reacties in het lichaam, waaronder energieproductie en spierbewegingen(40).

Er is ook enig bewijs dat magnesium kan helpen voorkomen van calciumoxalaat nierstenen(35, 41, 42).

Hoe dit werkt is niet geheel duidelijk, maar er wordt gesuggereerd dat magnesium oxalaat absorptie kan verminderen in de darm(43, 44, 45).

Dat gezegd zijnde, niet alle studies zijn het eens over deze kwestie(30, 34).

De ADH. voor magnesium is 400 mg per dag. Als u, uw inname van magnesium wilt verhogen , avocado’s, peulvruchten en tofu zijn allemaal goede voedingsbronnen.

Om de maximale voordelen te krijgen, gebruik magnesium samen met het voedsel dat hoog in oxalaat is. Als dat geen optie is, probeer dan om een bron van magnesium te consumeren binnen 12 uur(45).

Conclusie: Sommige studies tonen aan dat het verhogen van uw magnesium kan helpen verlagen van oxalaat absorptie en de kans op nierstenen te verkleinen.

8. Eet minder dierlijke eiwitten

Drie Stukken van het vlees op een tweeledige Fork

Een voeding met veel dierlijke eiwitbronnen, zoals vlees, vis en zuivel, zijn geassocieerd met een hoger risico op nierstenen.

Een hoge inname van dierlijke eiwitten kan excretie van calcium verhogen en van citraat verlagen(46, 47).

Bovendien zijn dierlijke eiwitbronnen rijk aan purine . Deze verbindingen worden afgebroken tot urinezuur en kan het risico van het vormen van urinezuur stenen verhogen(48, 49).

Alle voedingsmiddelen bevatten purine, maar in verschillende hoeveelheden.

Nier, lever en andere orgaanvlees zijn zeer hoog in purine. Plantaardige voedingsmiddelen , anderzijds, bevatten weinig deze stoffen.

Kortom: Een hoge inname van dierlijke eiwitten kan uw risico op het ontwikkelen van nierstenen verhogen.

Tot Slot

Als je ooit een niersteen hebt gehad, zal je zeer waarschijnlijk binnen 5-10 jaar een ander ontwikkelen. Het goede nieuws is dat bepaalde dieetmaatregelen kunnen helpen dit risico te verminderen.

U kunt proberen uw vochtinname te verhogen, consumeren van voedingsmiddelen die rijk zijn aan bepaalde voedingsstoffen, eet minder dierlijke eiwitten en het vermijden van natrium, om een paar te noemen.

Slechts een paar eenvoudige maatregelen kunnen een lange weg zijn bij het voorkomen van pijnlijke nierstenen.

 

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text