Ad Clicks :Ad Views :
img

Olijfolie: Voordelen voor de gezondheid en voedingswaarde

97 Views

Olijfolie: Voordelen voor de gezondheid en voedingswaarde

Er zijn veel meningsverschillen over vetten in onze voeding. Toch is iedereen het erover eens dat olijfolie gezond voor je is, extra vierge in het bijzonder.

De voedingswaarde van 100 gram olijfolie

  • Energie – 3701 kJ (885 kcal)
  • Koolhydraten – 0 g
  • Vet – 100 g.
    – verzadigd 14 g
    – enkelvoudig onverzadigde 73 g
    – meervoudig onverzadigd 11 g
    – omega-3 vetten – omega-6 vetten 3,5-21 g
  • Eiwit – 0 g
  • Vitamine E – 14 mg (93% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen)
  • Vitamine K – 62 ug (59% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen).

Hier zijn 11 voordelen van olijfolie die ondersteund worden door wetenschappelijk onderzoek.

1. Olijfolie is rijk aan enkelvoudige onverzadigde vetten

Olijfolie is de natuurlijke olie gewonnen uit olijven, de vette vrucht van de olijfboom.

Ongeveer 24% van de olie zijn verzadigde vetten en omega-6 en omega-3 vetzuren (1).

Maar het vetzuur met het hoogste percentage (73%) zijn enkelvoudig onverzadigde vetten, genaamd oliezuur, wat zeer gezond is.

Oliezuur wordt verondersteld te helpen bij het verminderen van ontstekingen en kunnen gunstige effecten hebben op de genen die is gekoppeld aan kanker (2345).

Enkelvoudig onverzadigde vetten in extra vergine olijfolie is ook vrij resistent tegen hoge temperaturen, waardoor het een gezonde keuze is voor het koken.

Kortom: Olijfolie is gezond en is zeer rijk aan enkelvoudig onverzadigd oliezuur. Deze vetzuren worden verondersteld een tal van gunstig effect te bevatten en is een gezonde keuze voor het koken.

2. Olijfolie bevat grote hoeveelheid antioxidanten

Extra vierge olijfolie is vrij voedzaam.

Naast haar gunstige vetzuren bevat het bescheiden hoeveelheden vitamines E en K.

Maar olijfolie bevat ook krachtige antioxidanten.

Deze antioxidanten zijn biologisch actief en kunnen helpen bij de bestrijding van ernstige ziekten(67).

Dit bevat antioxidanten die ontstekingen kunnen bestrijden en helpen voorkomen dat het cholesterol in ons bloed wordt geoxideerd, beide essentiële stappen in het proces van hart-en vaatziekten(89).

Kortom: Extra vierge olijfolie zit vol met antioxidanten, sommige hebben sterke biologische effecten.

3. Olijfolie heeft sterke ontstekingsremmende eigenschappen

Chronische ontsteking wordt gezien als één van de hoofdredenen van veel ziektes.

Hieronder vallen kanker, hart- en vaatziekten, stofwisselingssyndroom, diabetes, ziekte van Alzheimer, artritis en zelfs obesitas.

Olijfolie kan ontstekingen verminderen, dit is wellicht één van de belangrijkste redenen voor de voordelen voor de gezondheid.

De belangrijkste ontstekingsremmende effecten komt van de antioxidanten, waaronder oleocanthal, waarvan aangetoond is hetzelfde te werken als ibuprofen, een ontstekingsremmend medicijn (10).

Sommige wetenschappers zeggen dat 50 ml van oleocanthal (3.4 eetlepels) extra vergine olijfolie een vergelijkbare effectiviteit heeft als 10% van de dossering voor volwassen van ibuprofen(11).

Er zijn ook studies die suggereren dat oliezuur zelf, de belangrijkste vetzuren in olijfolie, niveaus van de belangrijkste ontstekingsmarkers als CRP kan verminderen(23).

Één studie toonde ook aan dat antioxidanten in olijfolie remmen sommige genen en proteïnes die voor ontstekingen zorgen(12).

Kortom: Olijfolie bevat voedingsstoffen die tegen ontsteking strijden. Het gaat hierbij om oliezuur, evenals het antioxidant oleocanthal.

4. Olijfolie kan helpen voorkomen beroerte

Een beroerte wordt veroorzaakt door een verstoring van de bloedstroom naar de hersenen, gevolg van een bloedstolsel of een bloeding.

In ontwikkelde landen is beroerte de tweede meest voorkomende oorzaak van de dood, direct na hart-en vaatziekten (13).

Er is al erg veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen olijfolie en het risico op een beroerte.

Een groot onderzoek die meer dan 841 000 personen onderzocht, wees uit dat olijfolie was de enige bron van enkelvoudig onverzadigd vet dat geassocieerd werd met een verminderd risico op beroerte en hartziekten (14).

Deze bevindingen werden ondersteund door een ander groot onderzoek, deze keer met 140 000 deelnemers. Studies hadden aangetoond dat degenen die olijfolie consumeerden een veel lager risico op beroerte hadden(15).

Kortom: Er zijn veel grote onderzoeken waaruit blijkt dat mensen die olijfolie consumeren hebben een veel lager risico op beroerte, de tweede doodsoorzaak in ontwikkelde landen.

5. Olijfolie beschermt tegen hart-en vaatziekten

Hart-en vaatziekten is de meest voorkomende doodsoorzaak in de wereld (16).

Waarnemingsstudies uitgevoerd een paar decennia geleden toonden aan dat hart-en vaatziekten zeldzaam waren rond het Middellandse zeegebied.

Dit leidde tot uitgebreid onderzoek op het mediterrane dieet, dat heeft aangetoond dat het risico op hart-en vaatziekten aanzienlijk kan verminderen(1718).

Extra vierge olijfolie is één van de belangrijkste kenmerken van dit dieet, het beschermt tegen hart-en vaatziekten via talrijke manieren(19).

Het vermindert ontstekingen, beschermt LDL cholesterol tegen oxidatie, verbetert de wanden van de bloedvaten en kan helpen beschermen tegen ongewenste bloedproppen  (202122232425).

Wat ook zeer interessant is, dat er ook gebleken is de bloeddruk kan verlagen, wat één van de sterkste risicofactoren is op hartziekten en vroegtijdige dood. In één studie, heeft olijfolie het gebruik van medicatie voor de bloeddruk met 48% verlaagd (262728).

De waarheid is dat tientallen, zo niet honderden studies hebben aangetoond dat extra vergine olijfolie heeft krachtige voordelen voor het hart.

Als u een hartziekten heeft, een familiegeschiedenis van hart-en vaatziekten of eventuele andere belangrijke risicofactor, kan je overwegen om veel extra vierge olijfolie in uw voeding te gebruiken.

Kortom: Olijfolie heeft tal van voordelen voor de gezondheid van het hart. Het verlaagt de bloeddruk, LDL deeltjes beschermt tegen oxidatie en heeft gunstige gevolgen voor vele andere risicofactoren.

6. Olijfolie veroorzaakt geen gewichtstoename en obesitas

Vet eten maakt je niet vet, en olijfolie is daar geen uitzondering op.

Veel onderzoeken hebben een mediterrane dieet schema , rijk aan olijfolie, gelinkt aan de gunstige gevolgen voor het lichaamsgewicht(293031).

In een studie van 2,5 jaar bij meer dan 7000 Spaanse studenten, werd veel olijfolie eten niet gelinkt aan gewichtstoename (32).

Met andere woorden, is een hoge inname van olijfolie niet verbonden met gewichtstoename of zwaarlijvigheid in observatiestudies.

Een 3 jaar durend onderzoek op 187 deelnemers bleek dat een dieet rijk aan olijfolie  deed het niveau van antioxidanten in het bloed verhogen het verlies en zorgde voor gewichtsverlies (33).

Kortom: Het consumeren van grote hoeveelheden olijfolie lijkt niet de kans op gewichtstoename te vergroten. Het kan zelfs nuttig zijn voor gewichtsverlies.

7. Olijfolie kan helpen tegen de ziekte van Alzheimer

De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende neurodegeneratieve ziekte in de wereld.

Een van de belangrijkste functies is een ophoping van zogenaamde beta amyloïde plaques in de hersencellen.

Één onderzoek bij muizen bleek dat een substantie in olijfolie kan helpen verwijderen van deze plaques uit de hersencellen(34).

Een andere studie, ditmaal bij de mens, was gebleken dat een mediterraan dieet met olijfolie had gunstige effecten op de hersenfunctie(35).

Kortom: Sommige studies suggereren dat olijfolie kan helpen bij het bestrijden van de ziekte van Alzheimer, maar meer onderzoek is nodig om dit te bevestigen.

8. Olijfolie kan het risico op diabetes type 2 verlagen

Olijfolie lijkt zeer beschermend te zijn tegen diabetes.

Verschillende studies hebben olijfolie gekoppeld aan gunstige effecten op de bloedsuikerspiegel en de insulinegevoeligheid(3637).

Een gerandomiseerde klinische onderzoek bij 418 niet-diabetische deelnemers bevestigde onlangs de beschermende effecten van olijfolie(38).

In deze studie, een mediterraan dieet met olijfolie verlaagd het risico van het ontwikkelen van diabetes type 2 met meer dan 40%.


Kortom: Zowel observationele studies en klinische studies suggereren dat olijfolie gecombineerd met een mediterrane dieet, kan het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 verlagen.


9. De antioxidanten in olijfolie hebben anti-kanker eigenschappen

Kanker is één van de meest voorkomende doodsoorzaken in de wereld.

Mensen in mediterrane landen hebben een lager risico op bepaalde kankers en veel onderzoekers geloven dat olijfolie wellicht iets mee te maken heeft(39).

De antioxidanten in olijfolie kunnen oxidatieve schade veroorzaakt door vrije radicalen verminderen, wat één van de grootste oorzaken van kanker is(4041).

Vele laboratoriumstudies hebben aangetoond dat verbindingen in olijfolie kunnen helpen bij het bestrijden van kankercellen(4243).

Of olijfolie daadwerkelijk kan helpen om kanker te voorkomen moeten goed worden onderzocht bij de mens.


Kortom: Er is voorlopig bewijs dat olijfolie kan helpen kanker te voorkomen, maar dit moet goed worden onderzocht.


10. Olijfolie kan helpen bij de behandeling van reumatoïde artritis

Reumatoïde artritis is een auto-immuunziekte gekenmerkt door vervormde en pijnlijke gewrichten.

De precieze oorzaak is niet bekend, maar het zorgt ervoor dat het lichaamseigen immuunsysteem per ongelijk de normale cellen aanvalt.

Olijfoliesupplementen blijken ontstekingswaarden te verbeteren en oxidatieve stress te verminderen bij mensen met reumatoïde artritis (4445).

Olijfolie lijkt met name nuttig te zijn wanneer gecombineerd met visolie, een bron van ontstekingsremmende omega-3 vetzuren.

In één studie, olijfolie en visolie verminderd aanzienlijk gewrichtspijn,handsterkte en ochtendstijfheid bij mensen met reumatoïde artritis(46).


Kortom: Olijfolie kan pijn en zwelling in gewrichten van reumatoïde artritis verminderen. De gunstige effecten zijn sterk toegenomen in combinatie met visolie.


11. Olijfolie heeft anti-bacteriële eigenschappen

Olijfolie bevat veel voedingsstoffen die schadelijke bacteriën kunnen remmen of doden (47).

Één daarvan is Helicobacter pylori, een bacterie die in de maag leeft en maagzweren en maagkanker kan veroorzaken.

Laboratoriumstudies hebben aangetoond extra vierge olijfolie werkzaam zijn tegen acht stammen van deze bacteriën, waarvan er drie resistent zijn tegen antibiotica(48).

Een studie bij de mens is gebleken dat 30 gram extra vergine olijfolie Helicobacter pylori-infectie bij 10-40% van de mensen in slechts 2 weken kan elimineren(49).


Kortom: Extra vergine olijfolie bevat anti-bacteriële eigenschappen en heeft aangetoond dat het bijzonder effectief kan zijn tegen Helicobacter pylori, een soort bacterie die maagzweren en maagkanker kan veroorzaken.


Zorg ervoor om de juiste type te kiezen

Het belang van het verkrijgen van de juiste soort olijfolie kan niet genoeg worden benadrukt.

Extra vierge olijfolie is het enige type dat alle antioxidanten en bioactieve stoffen bevat. Het is de enige olie die wij aangeraden.

Maar zelfs dan is er veel oplichterij op de olijfoliemarkt, en veel oliën die het “extra vierge ” label dragen zijn verdund met andere geraffineerde oliën.

Daarom, wat onderzoek doen en ervoor te zorgen dat je daadwerkelijk echte extra vierge olijfolie krijgt.

Tot slot

Als het erop aan komt is extra vierge olijfolie super gezond.

Het is waarschijnlijk één van de gezondste vetten op de planeet.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een + zeventien =

It is main inner container footer text