Omega-3-vetzuren zijn een cruciaal onderdeel van een gezond voedingspatroon.

Deze essentiële vetten zijn vooral belangrijk voor kinderen, omdat ze een sleutelrol spelen in de groei en ontwikkeling en worden geassocieerd met talrijke voordelen voor de gezondheid(1).

Veel ouders weten echter niet zeker of omega-3-supplementen noodzakelijk – of zelfs veilig – zijn voor hun kinderen.

Dit artikel neemt een diepgaande blik op de voordelen, bijwerkingen en doseringsaanbevelingen van omega-3 supplementen om te bepalen of kinderen ze moeten nemen.

Wat zijn omega-3 vetzuren?

Omega-3 zijn vetzuren die essentieel zijn voor veel aspecten van de gezondheid, waaronder de ontwikkeling van de foetus, de hersenfunctie, de gezondheid van het hart en de immuniteit(2).

Ze worden beschouwd als essentiële vetzuren omdat je lichaam ze niet zelf kan produceren en ze uit voedsel moet halen.

De drie hoofdtypen zijn alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA).

ALA is aanwezig in een verscheidenheid van plantaardige voedingsmiddelen, waaronder plantaardige oliën, noten, zaden en bepaalde groenten. Toch is het niet actief in je lichaam, en je lichaam zet het slechts in zeer kleine hoeveelheden om in actieve vormen, zoals DHA en EPA( 3 ,4).

Ondertussen komen EPA en DHA van nature voor in vette vis, zoals zalm , makreel en tonijn, en zijn op grote schaal verkrijgbaar in supplementen ( 3 ).

Hoewel er veel soorten omega-3 supplementen bestaan, zijn enkele van de meest voorkomende visolie, krillolie en algenolie.

Kortom: Omega-3 vetten zijn essentiële vetzuren die een centrale rol spelen in verschillende aspecten van uw gezondheid. ALA, EPA en DHA zijn de drie belangrijkste soorten vetzuren die beschikbaar zijn in voedingsmiddelen en supplementen.

Omega-3 voordelen voor kinderen

Veel studies suggereren dat omega-3 supplementen verschillende voordelen bieden voor kinderen.

Kan de symptomen van ADHD verbeteren

Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is een veel voorkomende aandoening in verband met symptomen zoals hyperactiviteit, impulsiviteit en moeilijkheid om zich te concentreren.(5).

Sommige onderzoeken geven aan dat omega-3 supplementen kunnen helpen om de ADHD-symptomen bij kinderen te verminderen.

Een overzicht van 16 studies toonde aan dat omega-3 vetzuren het geheugen, de aandacht, het leren, de impulsiviteit en de hyperactiviteit, die allemaal vaak worden beïnvloed door ADHD, verbeteren.(6).

Een onderzoek van 16 weken bij 79 jongens toonde aan dat het dagelijks innemen van 1300 mg omega-3 vetzuren de aandacht verbeterde bij mensen met en zonder ADHD (7).

Bovendien concludeerde een groot overzicht van 52 studies dat voedingsaanpassingen en visolie supplementen twee van de meest veelbelovende technieken waren om ADHD-symptomen bij kinderen te verminderen(8).

Kan astma verminderen

Astma is een chronische aandoening die kinderen en volwassenen treft en symptomen veroorzaakt zoals pijn op de borst, ademhalingsmoeilijkheden, hoesten en piepende ademhaling.(9).

Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat omega-3 vetzuur supplementen deze symptomen helpen verlichten.

Een onderzoek van 10 maanden bij 29 kinderen merkte bijvoorbeeld op dat het dagelijks nemen van een visoliecapsule met 120 mg gecombineerd DHA en EPA de symptomen van astma verminderde (10).

Een andere studie in 135 kinderen associeerde een hogere inname van omega-3 vetzuren met een vermindering van de astmasymptomen veroorzaakt door luchtvervuiling binnenshuis(11).

Andere studies tonen een mogelijk verband aan tussen omega-3 vetzuren en een lager risico op astma bij kinderen(1213).

Bevordert een betere slaap

Slaapstoornissen treffen bijna 4% van de kinderen jonger dan 18 (14).

Een onderzoek bij 395 kinderen koppelde lagere omega-3 vetzuren in het bloed aan een hoger risico op slaapproblemen. Het bleek ook dat supplementeren met 600 mg DHA gedurende 16 weken slaaponderbrekingen verminderde en leidde tot bijna 1 uur extra slaap per nacht.(15).

Ander onderzoek suggereert dat het consumeren van meer omega-3 vetzuren tijdens de zwangerschap de slaappatronen bij kinderen kan verbeteren.(1617).

Er zijn echter meer hoogwaardige studies nodig met betrekking tot omega-3 vetzuren en slaap bij kinderen.

Verbetert de gezondheid van de hersenen

Uit nieuw onderzoek blijkt dat omega-3-vetzuren de hersenfunctie en humeur bij kinderen kunnen verbeteren – in het bijzonder bij het leren, het geheugen en de ontwikkeling van de hersenen. (18).

In een onderzoek van 6 maanden ondervonden 183 kinderen die een hoge verspreiding van omega-3-vetzuren aten een verbeterd verbaal leervermogen en geheugen.(19).

Op dezelfde manier verbond een kleine, 8 weken durende studie onder 33 jongens dagelijks 400-1.200 mg DHA met een verhoogde activering van de prefrontale cortex, het gebied van de hersenen dat verantwoordelijk is voor aandacht, impulscontrole en planning(20).

Bovendien suggereren verschillende onderzoeken dat omega-3 vetten helpen bij het voorkomen van depressie en stemmingsstoornissen bij kinderen (212223).

Kortom: Onderzoek heeft uitgewezen dat omega-3 vetzuren de gezondheid van de hersenen kunnen verbeteren, een betere nachtrust kunnen bevorderen en de symptomen van ADHD en astma kunnen verbeteren.

Mogelijke bijwerkingen

De bijwerkingen van omega-3-supplementen, zoals visolie, zijn over het algemeen erg mild. De meest voorkomende zijn (24):

  • slechte adem
  • onaangename nasmaak
  • hoofdpijn
  • maagzuur
  • buikpijn
  • misselijkheid
  • diarree

Zorg ervoor dat uw kind zich aan de aanbevolen dosering houdt om het risico op bijwerkingen te verminderen. U kunt ze ook laten beginnen met een lagere dosis, die geleidelijk aan wordt verhoogd om de tolerantie te beoordelen.

Degenen die allergisch zijn voor vis of schaaldieren moeten visolie en andere op vis gebaseerde supplementen, zoals levertraan en krill olie vermijden .

Kies in plaats daarvan voor andere voedingsmiddelen of supplementen die rijk zijn aan omega-3 vetzuren zoals lijnzaadolie of algenolie.

Kortom: Omega-3 supplementen zijn gekoppeld aan milde bijwerkingen zoals slechte adem, hoofdpijn en spijsverteringsproblemen. Houd u aan de aanbevolen dosering en vermijd supplementen op basis van vis of schelpdieren in geval van allergieën voor vissen of schelpdieren.

Dosering voor kinderen

De dagelijkse behoeften aan omega-3 vetzuren zijn afhankelijk van leeftijd en geslacht. Als u supplementen gebruikt, is het het beste om de instructies op de verpakking te volgen.

Met name is ALA het enige omega-3vetzuur met specifieke doseringsrichtlijnen. De aanbevolen dagelijkse innames voor ALA bij kinderen zijn ( 3 ):

  • 0-12 maanden: 0,5 gram
  • 1-3 jaar: 0,7 gram
  • 4-8 jaar: 0,9 gram
  • Meisjes 9–13 jaar: 1,0 gram
  • Jongens 9–13 jaar: 1,2 gram
  • Meisjes 14-18 jaar: 1,1 gram
  • Jongens 14-18 jaar: 1,6 gram

Vette vis, noten, zaden en plantaardige oliën zijn allemaal uitstekende bronnen van omega-3 die je gemakkelijk kunt toevoegen aan de voeding van je kind om de inname te stimuleren.

Overweeg supplementen als uw kind niet regelmatig vis of ander voedsel eet met veel omega-3-vetzuren.

Over het algemeen geven de meeste onderzoeken aan dat 120-1.300 mg gecombineerde DHA en EPA per dag gunstig is voor kinderen (2526).

Om ongewenste bijwerkingen te voorkomen, is het echter het beste om een ​​vertrouwde zorgverlener te raadplegen voordat u uw kind begint met supplementen.

Kortom: De omega-3 behoeften van uw kind variëren per leeftijd en geslacht. Het opnemen van omega-3-rijk voedsel in hun voedingspatroon kan ervoor zorgen dat kinderen aan hun behoeften voldoen. Praat met een arts voordat u hen supplementen geeft.

Tot slot

Omega-3 vetzuren zijn belangrijk voor het behoud van de algemene gezondheid van uw kind.

Omega-3 vetzuren zijn vooral gunstig voor de hersengezondheid van kinderen. Ze kunnen ook de slaapkwaliteit bevorderen en de symptomen van ADHD en astma verminderen.

Het verstrekken van veel voedsel met een hoog omega-3 gehalte kan helpen ervoor te zorgen dat uw kind in zijn dagelijkse behoeften voorziet. Als u kiest voor supplementen, kunt u het beste een arts raadplegen om de juiste dosering te garanderen.