Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

20 Reden om onbewerkte voedingsmiddelen te eten

1475 Views

20 Reden om onbewerkte voedingsmiddelen te eten

Onbewerkt eten zijn voedingsmiddelen die rechtstreeks uit de natuur komt.

Het is vooral onbewerkt, vrij van chemische additieven en rijk aan voedingsstoffen.

In wezen, het is het soort voedsel dat de mensen uitsluitend aten al voor duizenden jaren.

Echter sinds kant-en-klare levensmiddelen populair werd in de 20e eeuw, veel mensen eten ze als een dominant onderdeel van hun voeding.

Hoewel bewerkte voedingsmiddelen handiger in sommige opzichten ook mag zijn, het is moeilijk om te betogen dat ze ons gezonder en gelukkiger gemaakt.

In feite, een voeding gebaseerd op echt voedsel is mogelijk één van de belangrijkste dingen die je doen kunt voor het handhaven van goede gezondheid en hoge kwaliteit van leven.

Hier zijn 20 redenen om echt (onbewerkte) voedingsmiddelen te eten.

1. Onbewerkte voedingsmiddelen zitten vol met belangrijke voedingsstoffen

Onbewerkte dierlijke en plantaardige voedingsmiddelen bevatten vitaminen en mineralen die je nodig hebt voor een optimale gezondheid.

Bijvoorbeeld, een portie (220 gram) van rode paprika, broccoli of sinaasappel bevat meer dan 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van vitamine C(1, 2, 3).

Eieren en lever zijn bijzonder rijk aan choline, een voedingsstof die essentieel is voor een goede hersenfunctie(4, 5).

En slechts een enkele paranoot biedt alle selenium die u nodig heeft op een dag.

Er zijn vele andere voorbeelden van. De meeste echte voedingsmiddelen zijn goede bronnen van vitaminen, mineralen en andere nuttige voedingsstoffen.

In tegenstelling tot supplementen, is het bijna onmogelijk om een overdosis voedingsstoffen uit onbewerkte voedingsmiddelen te verkrijgen.

2. Onbewerkte voedingsmiddelen zijn lager in suiker

Sommige onderzoeken suggereren dat het eten van suikerhoudende voedingsmiddelen kan het risico verhogen op obesitas, insulineresistentie, diabetes type 2, leververvetting en hart-en vaatziekten (7, 8, 9).

In het algemeen, onbewerkt voedsel is laag in suiker en is niet erg zoet.

Hoewel fruit suiker bevat, het is ook rijk aan water en vezels, dus het is veel minder geconcentreerd dan suiker in frisdrank en verwerkte voedingsmiddelen.

3. Onbewerkte voedingsmiddelen zijn hart-gezond

Onbewerkt voedingsmiddelen zit vol met antioxidanten en voedingsstoffen die de gezondheid voor het hart ondersteunt, zoals magnesium en gezonde vetten.

Het eten van een voeding rijk aan voedzame, onbewerkte voedingsmiddelen kan ook helpen bij het verminderen van ontstekingen , die wordt beschouwd als één van de belangrijkste oorzaken van hartziekte(10).

4. Onbewerkte voedingsmiddelen zijn goed voor het milieu

De wereldbevolking groeit gestaagd, en met deze groei neemt de vraag naar voedsel toe.

Productie van voedsel om miljarden mensen te voeden veroorzaakt echter een reusachtige belasting op het milieu. Dit is voornamelijk te wijten aan de toegenomen brandstof behoeften, de broeikasgassen en de verpakkingen dat op stortplaatsen belandt.

Aan de andere kant, het ontwikkelen van duurzame systemen op basis van onbewerkt voedsel kan helpen bij het verbeteren van de gezondheid van onze planeet door het verminderen van de energiebehoeften en het verminderen van de hoeveelheid niet-biologisch afbreekbaar afval die mensen produceren (11).

5. Onbewerkte voedingsmiddelen zijn vezelrijk

Vezels bieden vele voordelen voor de gezondheid. Hierbij helpt het u gevoel van meer tevreden met minder calorieën, evenals verbetering van de spijsvertering en metabole gezondheid(12, 13, 14).

Voedingsmiddelen zoals avocado’s, chia zaden , lijnzaad en bramen zijn bijzonder hoog in gezonde vezels, samen met bonen en peulvruchten.

Het krijgen van vezels zoals het van nature voorkomt in het echte eten (onbewerkte voedsel) is veel beter dan het nemen van vezels van supplementen of het eten van verwerkt voedsel met toegevoegde vezels.

6. Onbewerkte voedingsmiddelen helpt de bloedsuikerspiegel te verlagen

Volgens de International Diabetes Federation, meer dan 400 miljoen mensen hebben diabetes wereldwijd.

Dat aantal zal naar verwachting overtreffen met 600 miljoen in de komende 25 jaar.

Het eten van een voeding rijk aan vezelige planten en onbewerkte dierlijke voedingsmiddelen kan helpen de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes en de mensen die het risico lopen op het ontwikkelen van deze ziekte te verlagen.

In een 12 weken durende studie, mensen met diabetes of prediabetes volgde een paleo dieet met vers vlees, vis, fruit, groenten, eieren en noten. Ze ervaren een daling van de bloedsuikerspiegel met 26%(15).

7. Onbewerkte voedingsmiddelen zijn goed voor je huid

Naast het bevorderen van een betere algemene gezondheid, het eten van onbewerkte voedingsmiddelen voedt en helpt uw huid te beschermen van binnen en van buiten.

Bijvoorbeeld, pure chocolade en avocado’s hebben aangetoond dat ze de huid beschermen tegen beschadiging door de zon(16, 17).

Studies suggereren dat het eten van meer groenten, vis, bonen en olijfolie kan helpen verminderen van rimpels, verlies van elasticiteit en andere leeftijdsgerelateerde huidveranderingen(18, 19).

Wat meer, het overschakelen van een westerse voeding rijk aan bewerkte voedingsmiddelen tot naar een basis van onbewerkt voedsel kan helpen voorkomen of verminderen van acne(20).

8. Onbewerkte voedingsmiddelen helpt aan een lagere triglyceriden waarden

Bloed triglyceriden niveaus worden sterk beïnvloed door inname van voedsel.

Omdat triglyceriden de neiging hebben om omhoog te gaan wanneer je suiker en geraffineerde koolhydraten eet, is het best om deze voedingsmiddelen te minimaliseren of ze helemaal uit je voeding te laten.

Bovendien, zoals onbewerkte voedingsmiddelen zoals vette vis, mager vlees, fruit en noten hebben aangetoond dat het de triglyceriden niveaus aanzienlijk verlaagd(21, 22).

9. Onbewerkte voedingsmiddelen verstrekt verscheidenheid

Het eten van hetzelfde voedsel kan ongezond zijn. Het is gezonder om veel verschillende voedingsmiddelen in uw voeding op te nemen.

Er zijn honderden verschillende onbewerkte voedingsmiddelen opties, waaronder een breed scala aan vlees, vis , zuivel, groenten, fruit, noten, peulvruchten, volkoren granen en zaden.

Maak er een aandachtspunt van om regelmatig onbewerkt voedingsmiddelen te proberen die je nog nooit hebt gegeten, zoals vijgen, chia zaden, orgaanvlees, kefir of quinoa.

Misschien vindt u slechts een paar nieuwe favorieten.

10. Onbewerkte voedingsmiddelen kost minder op de lange termijn

Er wordt gezegd dat onbewerkt e voedingsmiddelen duurder zijn dan bewerkte voedingsmiddelen, en in sommige opzichten is dit waar.

Een 2013-analyse van 27 studies uit 10 landen bleek dat het eten van gezonder voedsel kost ongeveer € 1,56 meer dan bewerkte voedingsmiddelen per 2000 calorieën(23).

Op de lange termijn is dit verschil echter minimaal in vergelijking met de kosten van het beheer van de levensstijl van chronische ziekten zoals diabetes en obesitas.

Bijvoorbeeld, in een 2012 studie bleek dat mensen met diabetes besteden 2,3 keer meer op medische kosten dan mensen die geen diabetes hebben(24).

Dus onbewerkte voedingsmiddelen zijn duurder op de korte termijn, maar veel goedkoper op de lange termijn – omdat junkfood tweemaal zoveel kost.

11. Onbewerkte voedingsmiddelen zijn rijk aan gezonde vetten

In tegenstelling tot transvetten en bewerkte vetten in plantaardige oliën en spreads, de meeste in de natuur voorkomende vetten zijn enorm gezond.

Bijvoorbeeld, extra vergine olijfolie is een goede bron van oliezuur, een enkelvoudig onverzadigd vet dat gezondheid van het hart bevordert(25).

Kokosolie bevat middellange keten triglyceriden, waarvan is aangetoond dat het de vetverbranding verhoogd en helpt bij gewichtsverlies(26, 27).

Lange-keten omega-3 vetzuren helpen bij het bestrijden van ontstekingen en beschermen de gezondheid van het hart. Vette vis, zoals zalm, haring en sardines, zijn uitstekende bronnen van deze vetten(28, 29).

Andere onbewerkte voedingsmiddelen die rijk zijn aan gezonde vetten zijn avocado’s, noten, zaden en volle melk.

12. Onbewerkte voedingsmiddelen verkleint het risico op ziekte

Het eten van onbewerkte voedingsmiddelen als onderdeel van uw levensstijl kan u helpen verminderen het risico op een aantal chronische ziekten(32, 33).

Eetpatroon gebaseerd op onbewerkte voedingsmiddelen – met inbegrip van de Mediterraan dieet – heeft aangetoond dat het risico op hart-en vaatziekten, diabetes en het metabool syndroom vermindert(30, 31).

13. Onbewerkte voedingsmiddelen bevatten antioxidanten

Antioxidanten zijn stoffen die helpen bij het bestrijden van vrije radicalen, dat zijn instabiele moleculen die cellen van uw lichaam kunnen beschadigen.

Ze zijn te vinden in tal van onbewerkt voedingsmiddelen, met inbegrip van planten met diepe pigmenten, zoals groene bladgroenten, bessen en meloenen.

Bepaalde dierlijke voedingsmiddelen bevatten ook antioxidanten, met inbegrip van vis en eieren.

Bijvoorbeeld, eigeel bevat luteïne en zeaxanthine, die bescherming biedt tegen oogziekten zoals cataract en maculadegeneratie(34, 35).

14. Onbewerkte voedingsmiddelen zijn goed voor je darmen

Het eten van onbewerkte voedingsmiddelen kunnen gunstig zijn voor je darmen microbiome, de bacteriën die in uw dikke darm leven.

Inderdaad, veel onbewerkte voedingsmiddelen functioneert als prebiotica — voedsel dat uw darm bacteriën in korte keten vetzuren fermenteren. Naast het bevorderen van de gezondheid van de darm, kunnen deze vetzuren de bloedsuiker verbeteren en andere voordelen voor de gezondheid.

Onbewerkte prebiotica voedingsmiddelen omvatten knoflook, asperges en cacao. Voor een uitgebreide lijst van prebiotische voedingsmiddelen, lees dan dit artikel .

15. Onbewerkte voedingsmiddelen kan helpen voorkomen dat u teveel eet

Een hoge inname van bewerkt en fastfood zijn gekoppeld aan overeten, met name bij mensen die te zwaar zijn.

Daarentegen onbewerkte voedingsmiddelen bevat niet de suikers en smaakstoffen die gevonden worden in bewerkte voedingsmiddelen dit helpt je overeten te voorkomen.

16. Onbewerkte voedingsmiddelen bevordert mond gezondheid

Gezonde tanden kan een ander voordeel van onbewerkte voedingsmiddelen en levensstijl zijn die laag in suikers en geraffineerde koolhydraten zijn.

Suiker en geraffineerde koolhydraten bevorderen tandbederf door het verstrekken van voedsel voor de plaque-bacteriën die in je mond leven.De combinatie van suiker en zuur in frisdrank is kan leiden tot dit verval (37, 38).

Kaas lijkt te helpen gaatjes te voorkomen door het verhogen van de pH en verharding van tandglazuur. Één studie bleek dat het eten van kaas dramatisch het glazuur bij mensen versterkt met beperkte speeksel productie als gevolg door bestraling voor kanker(39, 40).

Groene thee heeft ook aangetoond het tandglazuur te beschermen. Één studie bleek het spoelen met groene thee verlaagd aanzienlijk de hoeveelheid van erosie dat was opgetreden toen mensen frisdrank dronken en hun tanden krachtig poetsen(41).

17. Onbewerkte voedingsmiddelen kan helpen verminderen het verlangen naar suiker

Een voeding op basis van onbewerkte voedingsmiddelen kan ook helpen hunkeren naar snoepjes te verminderen, zoals cake, koekjes en snoep.

Zodra uw lichaam zich aanpast aan onbewerkte voedingsmiddelen, kan het verlangen naar suikerhoudende voedingsmiddelen minder worden of zelfs helemaal verdwijnen.

Wanneer u het weet te beperken of te vermijden van bewerkte voedingsmiddelen en levensmiddelen met veel suiker, uiteindelijk zal uw smaakpapillen zich aanpassen en leren om onbewerkte voedsel te waarderen.

18. Eet onbewerkte voedingsmiddelen en geef het goede voorbeeld

Naast het verbeteren van je eigen gezondheid en welzijn, het eten van onbewerkte voedingsmiddelen kan de mensen waar je om geeft ook helpen om gezonder te worden.

Een goed voorbeeld kan helpen bevorderen van een betere eetgewoonten voor uw familieleden.

Het is ook een goede manier om te helpen uw kinderen te leren over goede voeding.

19. Onbewerkt evoedingsmiddelen maar focus niet teveel op een dieet

Een dieet mentaliteit is niet goed op de lange termijn. Het zorgt ervoor dat u zich teveel richt op de getallen op de weegschaal.

Voeding gaat over veel meer dan alleen een dieet. Het gaat ook om een goed gevoel, het hebben van voldoende energie en gezond zijn.

Focussen op onbewerkt voedingsmiddelen in plaats van op een dieet kan een veel gezonder, duurzamer en aangenamer maken om te leven.

In plaats van zich te concentreren om gewichtsverlies te realiseren, laat gewichtsverlies komen als een natuurlijk neveneffect van een betere voeding en een betere stofwisseling gezondheid.

 20. Onbewerkte voedingsmiddelen zijn heerlijk

Naast alle andere redenen om onbewerkt voedingsmiddelen te eten, smaakt het echt heerlijk.

De geweldige smaak van verse, onbewerkte voedingsmiddelen valt niet te ontkennen.

Zodra uw smaakpapillen zich aan onbewerkte voedingsmiddelen hebben aangepast , is het met verwerkte junkfood gewoon niet te vergelijken.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text