ontbijtgranen gezond

Ontbijtgranen: Gezond of ongezond?

Ontbijtgranen: Gezond of ongezond?

Ontbijtgranen is een handig ontbijt voor drukke mensen.

Velen hebben indrukwekkende gezondheidsclaims, of proberen de nieuwste voedingsstrend te promoten.

Maar zijn deze granen echt zo gezond als ze beweren te zijn?

Dit artikel geeft een gedetailleerde kijk op ontbijtgranen en hun effecten op de gezondheid.

Wat zijn ontbijtgranen?

Ontbijtgranen worden gemaakt van verwerkt graan. Het wordt vaak gegeten met melk,yoghurt, fruit of noten.

Ontbijtgranen worden vaak verrijkt met vitamines en mineralen. Dit betekent dat de voedingsstoffen worden toegevoegd om het voedzamer te maken(1).

Hier is hoe ontbijtgranen doorgaans worden gemaakt:

  1. Verwerking: De granen worden meestal verwerkt tot fijn meel en gekookt.
  2. Mengen: het meel wordt dan gemengd met ingrediënten zoals suiker , chocolade en water .
  3. Extrusie: veel ontbijtgranen worden geproduceerd via extrusie. Dit is een proces op hoge temperatuur waarbij een machine wordt gebruikt om het graan te vormen.
  4. Drogen: Vervolgens wordt het graan gedroogd.
  5. Vormgeven: Ten slotte wordt het graan gevormd in vormen, zoals ballen, sterren, lussen of rechthoeken.

Ontbijtgranen kunnen ook gepoft, in vlokken of versnipperd zijn. Het graan kan ook worden gecoat in chocolade of glazuur voordat het wordt gedroogd.

Kortom: Ontbijtgranen worden gemaakt van geraffineerde graan, vaak door een proces genaamd extrusie. Het wordt in hoge mate verwerkt en er worden veel ingrediënten aan toegevoegd.

De meeste ontbijtgranen zitten vol met suiker en geraffineerde koolhydraten

Toegevoegde suiker is erg lekker maar het enigste slechtste ingrediënt in onze moderne voeding.

Het maakt ons dik en ongezond, en de meeste mensen eten er veel te veel van(234).

Interessant is dat ontbijtgranen enkele van de meest gebruikte verwerkte voedingsmiddelen zijn met veel toegevoegde suikers.

In feite hebben de meeste van hen suiker vermeld als het tweede of derde ingrediënt.

De dag beginnen met een ontbijtgranen met een hoog suikergehalte zal uw bloedsuikerspiegel en insulineniveaus verhogen.

Een paar uur later kan uw bloedsuikerspiegel gaan crashen en uw lichaam zal snakken naar een andere koolhydraatrijke maaltijd of snack, waardoor een vicieuze cirkel van overeten ontstaat (5).

Overmatige consumptie van suiker kan ook het risico op diabetes type 2, hartaandoeningen en kanker verhogen(678).

Kortom: De meeste ontbijtgranen bevatten veel suiker en geraffineerde granen. Hoge suikerconsumptie kan schadelijke effecten hebben en kan het risico op verschillende ziekten verhogen.

Ontbijtgranen hebben vaak misleidende gezondheidsclaims

Ontbijtgranen waren op de markt gebracht als gezond.

Deze granen hebben allerlei gezondheidsclaims gedrukt op de voorkant van de doos. Dit omvat misleidende claims zoals “vetarm” en “volkoren”.

Maar als je kijkt naar de lijst van ingrediënten, de eerste paar op de lijst zijn vaak geraffineerde granen en suikers.

Voorbeelden van misleidende beweringen zijn “volkoren” Cacao vlokken en “volkoren” Froot Loops. Deze producten zijn niet gezond, alleen maar omdat ze kleine hoeveelheden onbewerkte granen bevatten.

Dit zijn sterk bewerkte voedingsmiddelen die vol zitten met toegevoegde suikers. Kleine hoeveelheden volkoren granen ontkennen de schadelijke effecten van de andere ingrediënten niet.

Een groot probleem is echter dat mensen deze beweringen werkelijk geloven.

Studies hebben aangetoond dat deze gezondheidsclaims een effectieve manier zijn om mensen te laten geloven dat de producten gezonder zijn (910).

Houd in gedachten dat echt gezond voedsel zelfs geen gezondheidsclaims nodig heeft.

Kortom: Geloof niet de gezondheidsclaims die op de verpakking van ontbijtgranen staan. Als een voedingsmiddel echt gezond is, hoeft het geen gezondheidsclaims te doen.

Ontbijtgranen zijn vaak op markt gebracht om kinderen te misleiden

EEN Groot probleem is dat voedselproducenten experts zijn geworden op het gebied van marketing richting kinderen.

Bedrijven gebruiken felle kleuren, stripfiguren en actiefiguren om de aandacht van kinderen te trekken.

Niet verrassend, dit zorgt ervoor dat kinderen ontbijtgranen associëren met entertainment en plezier.

Dit heeft ook invloed op smaakvoorkeuren. Studies tonen aan dat kinderen de voorkeur geven aan voedingsmiddelen met populaire stripfiguren op de verpakking van levensmiddelen(1112).

Voedselmarketing wordt zelfs beschouwd als een risicofactor voor obesitas bij kinderen en andere voedingsgerelateerde ziekten(13).

Naast de verleidelijke marketing voor kinderen, hebben deze zelfde producten vaak ook misleidende gezondheidsclaims.

De kleuren en cartoons zijn er om de kinderen te overtuigen. De gezondheidsclaims zijn er om de ouders zich beter te laten voelen over het kopen van dit spul voor hun kinderen.

Kortom: Graanproducenten zijn experts in marketing, vooral voor kinderen. Ze gebruiken felle kleuren en populaire figuren om de aandacht van kinderen te trekken, en studies tonen aan dat dit daadwerkelijk van invloed is op smaakvoorkeuren.

Als u absoluut ontbijtgranen wilt als ontbijt, hier een paar tips.

Als je echt ontbijtgranen moet eten voor het ontbijt, dan zijn er enkele tips om u te helpen een gezondere (of “minder ongezonde”) ontbijtgranen te selecteren.

Minder suiker

Kies bij voorkeur een ontbijtgraan die minder dan 5 gram suiker per portie bevat. Lees het voedseletiket om erachter te komen hoeveel suiker het product bevat.

Kies voor vezelrijk

Ontbijtgranen die minstens 3 gram bevatten vezels per portie zijn optimaal. Het eten van voldoende vezels kan vele voordelen voor de gezondheid hebben14).

Besteed aandacht aan de hoeveelheid

Ontbijtgranen zijn vaak knapperig en smakelijk, en het is zeer gemakkelijk grote hoeveelheden calorieën te consumeren. Weet hoeveel je eet en de portie informatie gebruiken op de verpakking.

Lees de ingrediëntenlijst

Negeer de gezondheidsclaims op de voorkant van de doos en controleer de ingrediëntenlijst.De eerste twee of drie ingrediënten zijn het belangrijkst, omdat het product de meeste hiervan bevat.

Voedselproducenten zijn echter soms stiekem en kunnen trucjes gebruiken om de hoeveelheid suiker in hun producten te verbergen.

Als suiker meerdere keren onder verschillende namen wordt vermeld, zelfs als het niet op de eerste drie plaatsen voorkomt, dan is het product waarschijnlijk zeer rijk aan suiker.

Voeg wat eiwitten toe

Eiwit is de meest vullend macronutriënten. Het verhoogt de volheid en vermindert de eetlust.

Dit kan zijn omdat eiwitten de niveaus van verschillende hormonen veranderen, zoals het hongerhormoon ghreline en een volheidshormoon genaamd peptide YY (15161718).

Een eetlepel noten, zaden of  Griekse yoghurt zijn goede keuzes voor extra eiwitten.

Kortom: Als je ontbijtgranen koopt, zorg dan dat het weinig suiker bevat en veel vezels bevat. Besteed aandacht aan portiegroottes en lees altijd de ingrediëntenlijst.Je kunt ook je ontbijtgranen verrijken door je eigen eiwit toe te voegen.

Ontbijten, maar kies onverwerkte opties

 

Als u ‘s morgens honger hebt, moet u ontbijten. Het is echter het beste om onverwerkt voedingsmiddelen met één ingrediënt te kiezen.

Hier zijn een paar geweldige keuzes:

  • Havermout met rozijnen en noten.
  • Griekse yoghurt met noten en gesneden fruit.
  • Roerei met groenten.

Eierenzijn een uitstekende keuze voor het ontbijt. Ze bevatten veel eiwitten en gezonde vetten, en zijn rijk aan voedingsstoffen.

Ze geven een lange tijd een verzadigd gevoel, en kan ook een goede keuze zijn voor mensen die willen afvallen.

Een studie bij tienermeisjes bleek dat een eiwitrijk ontbijt van eieren en mager rundvlees een snel verzadigd gevoel geeft. Het verminderde ook het hunkeren naar en late-night snacken(19).

Andere studies hebben aangetoond dat het vervangen van een ontbijt op basis van graan met eieren je de komende 36 uur voller kan maken en tot 65% meer gewicht kan verliezen(2021).

Kortom: Het beste is om de onverwerkte voedingsmiddelen te kiezen voor het ontbijt.Eieren zijn een goede keuze, omdat ze erg voedzaam en vullend zijn. Een eiwitrijk ontbijt kan helpen bij het verminderen van onbedwingbare trek en het bevorderen van gewichtsverlies.

Tot slot

Ontbijtgranen worden in hoge mate verwerkt.

Ze bevatten veel toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten. Ze worden ook vaak op de markt gebracht met zeer misleidende labels.

Als je ontbijtgranen wilt eten, lees de ingrediëntenlijst en wees op uw hoede voor gezondheidsclaims op de voorkant. Kies granen met veel vezels en weinig suiker.

Er zijn echter veel gezondere ontbijtopties om uit te kiezen. Begin met onbewerkte voedingsmiddelen met één ingrediënt. Eieren zijn een goede keuze.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.