Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Ontbijtgranen: Gezond of ongezond?

1572 Views

Ontbijtgranen: Gezond of ongezond?

Ontbijtgranen is een handig ontbijt voor drukke mensen.

Maar zijn deze granen echt zo gezond als ze beweren te zijn?

Dit artikel geeft een gedetailleerde kijk op ontbijtgranen en hun effecten op de gezondheid.

Wat zijn Ontbijtgranen?

Ontbijtgranen wordt gemaakt van bewerkt graan. Het wordt vaak gegeten met melk,yoghurt, fruit of noten.

Ontbijtgranen worden vaak verrijkt met vitamines en mineralen. Dit betekent dat de voedingsstoffen worden toegevoegd om het voedzamer te maken(1).

Hier is hoe ontbijtgranen doorgaans worden gemaakt:

  1. Verwerking: De granen worden meestal verwerkt tot fijn meel en gekookt.
  2. Mengen: Het meel wordt vervolgens gemengd met ingrediënten zoals suiker, chocolade en water.
  3. Extrusie: Veel ontbijtgranen worden geproduceerd via extrusie. Dit is een hoge-temperatuurproces dat een machine gebruikt om het graan te vormen.
  4. Droging: Vervolgens wordt het graan gedroogd.
  5. Vorming: Tenslotte wordt het graan gevormd in vormen, zoals ballen, sterren, rechthoeken of lijnen.

Ontbijtgranen kan ook worden opgeblazen, in vlokken of versnipperd. De granen kunnen ook worden bedekt met chocolade of glazuur voordat het wordt gedroogd.

Kortom: Ontbijtgranen worden gemaakt van geraffineerde granen, vaak door een proces genaamd extrusie. Het is zeer verwerkt, en veel ingrediënten worden toegevoegd.

De meeste ontbijtgranen zitten vol met suiker en geraffineerde koolhydraten

Kleurrijke Ontbijtgranen in een Kom

Toegevoegde suiker is erg lekker maar het enigste slechtste ingrediënt in onze moderne voeding.

Het maakt ons vet en het is ongezond, en de meeste mensen eten veel te veel van het(234).

Interessant, ontbijtgranen zijn één van de meest geconsumeerde verwerkte voedingsmiddelen die rijk zijn aan toegevoegde suikers.

De meeste van hen hebben suiker als de tweede of derde component benoemd.

Het starten van de dag met suikerrijke ontbijtgranen zal uw bloedsuikerspiegel een insuline piek geven.

Een paar uur later, kan uw bloedsuikerspiegel crashen, en je lichaam zal naar een andere koolhydraatrijke maaltijd of snack hunkeren, waardoor er een vicieuze cirkel van te veel eten ontstaat(5).

Overmatige consumptie van suiker kan ook het risico van diabetes type 2 , hart- en vaatziekten en kanker vergroten (678).

Kortom: De meeste ontbijtgranen zijn rijk aan suiker en geraffineerde granen. Hoge consumptie van suiker kan schadelijke gevolgen hebben en kan het risico van een aantal ziekten verhogen.

Ontbijtgranen vaak misleidende gezondheidsclaims

Granen Dat zijn heel Grains

Ontbijtgranen zijn op de markt gebracht als gezond.

Deze granen hebben allerlei gezondheidsclaims op de voorkant van de doos. Dit omvat misleidende claims zoals “laag vetgehalte” en “volkoren.”

Maar als je kijkt naar de lijst van ingrediënten, de eerste paar op de lijst zijn vaak geraffineerde granen en suikers.

Voorbeelden van misleidende beweringen zijn “volkoren” Cacao vlokken en “volkoren” Froot Loops. Deze producten zijn niet gezond, alleen maar omdat ze kleine hoeveelheden onbewerkte granen bevatten.

Deze sterk bewerkte voedingsmiddelen die vol zitten met toegevoegde suikers. Kleine hoeveelheden granen die niet de schadelijke gevolgen van de andere bestanddelen ontkrachten.

Echter, een groot probleem is dat mensen daadwerkelijk geloven dat deze claims waar zijn.

Studies hebben aangetoond dat deze gezondheidsclaims zijn een effectieve manier om mensen te doen geloven dat de producten gezonder zijn(910).

Houd in gedachten dat echt gezond voedsel geen gezondheidsclaims nodig heeft.

Kortom: Geloof niet de gezondheidsclaims die op de verpakking van ontbijtgranen staan.

Ontbijtgranen zijn vaak op markt gebracht om kinderen te misleiden

Een groot probleem is dat de producenten van levensmiddelen experts zijn geworden in de marketing richting kinderen.

Bedrijven gebruiken felle kleuren, stripfiguren en action figuren om de aandacht van kinderen te trekken.

Niet verrassend, dit zorgt ervoor dat kinderen ontbijtgranen associëren met entertainment en plezier.

Dit heeft ook gevolgen voor de smaak en voorkeuren. Studies tonen aan dat kinderen de voorkeur van smaak van de voedingsmiddelen die populair stripfiguren(1112). op de verpakking van levensmiddelen hebben(13).

Food marketing wordt ook beschouwd als een risicofactor voor obesitas en andere voedingsgerelateerde ziekten.

In aanvulling op de verleidelijke marketing richting kinderen, deze zelfde producten hebben vaak ook een misleidende gezondheidsclaims.

De kleuren en cartoons zijn er om de kinderen te overtuigen. De gezondheidsclaims zijn er om de ouders een beter gevoel over het kopen van dit soort dingen voor hun kinderen.

Kortom: Fabrikanten zijn experts in marketing, vooral in de richting van kinderen. Zij maken gebruik van heldere kleuren en populaire figuren om de aandacht van kinderen te trekken.

Als u absoluut ontbijtgranen wilt als ontbijt, hier een paar tips.

Als je echt ontbijtgranen moet eten voor het ontbijt, dan zijn er enkele tips om u te helpen een gezondere (of “minder ongezonde”) ontbijtgranen te selecteren.

Minder suiker

Idealiter kiest u een ontbijtgraan die minder dan 5 gram suiker per portie bevat.

Kies voor vezelrijk

Ontbijtgranen dat ten minste 3 gram vezels per portie. Het eten van voldoende vezels kan tal van voordelen voor de gezondheid hebben( 14).

Besteed aandacht aan hoeveelheid

Ontbijtgranen hebben de neiging knapperig en smakelijk te zijn, en het is zeer gemakkelijk grote hoeveelheden calorieën te consumeren. Weet hoeveel je eet en de portie informatie gebruiken op de verpakking.

Lees de Ingrediënten lijst

Negeer de gezondheidsclaims op de voorkant van de doos, en zorg ervoor dat u de lijst ingrediënten controleert. De eerste twee of drie ingrediënten zijn de belangrijkste, want het product bevat de meeste van deze.

Echter, voedsel fabrikanten zijn soms stiekem en kunnen trucjes gebruiken om de hoeveelheid suiker die in hun producten zitten te verbergen.

Als suiker meerdere malen vermeld staan onder verschillende namen, zelfs als het niet in de eerste drie plaatsen van de ingrediënten lijst voorkomt, dan is het product waarschijnlijk zeer hoog in suikergehalte.

Voeg wat eiwitten toe

Eiwit is de meest vullend macronutriënten. Het verhoogt de volheid en vermindert de eetlust.

Dit kan zijn omdat eiwit verandert de niveaus van verscheidene hormonen, zoals hongerhormoon ghreline en het volheid hormoon peptide YY (15161718).

Een eetlepel noten, zaden of  Griekse yoghurt zijn goede keuzes voor extra eiwitten.

Kortom: Als je ontbijtgranen koopt, zorg ervoor dat het weinig suiker maar veel vezels bevat. Besteed aandacht aan portiegroottes, en lees altijd de ingrediëntenlijst. U kunt ook uw ontbijtgranen verrijken door het toevoegen van uw eigen eiwitten.

Ontbijten, maar kies onverwerkte opties

Een bakje vol Bruine Eieren

Als je honger hebt in de ochtend, moet je ontbijten.Toch is het het beste om onverwerkt voedingsmiddelen te kiezen.

Hier zijn een paar grote keuzes:

  • Havermout met rozijnen en noten.
  • Griekse yoghurt met noten en gesneden fruit.
  • Roerei met groenten.

Eieren zijn een uitstekende keuze voor ontbijt. Ze zijn rijk aan eiwitten en gezonde vetten, en vol met voedingsmiddelen.

Ze geven een lange tijd een verzadigd gevoel, en kan ook een goede keuze zijn voor mensen die willen afvallen.

Een studie bij tienermeisjes bleek dat een eiwitrijk ontbijt van eieren en mager rundvlees een snel verzadigd gevoel geeft. Het verminderde ook het hunkeren naar en late-night snacken(19).

Andere studies hebben aangetoond dat het vervangen van een-op basis graanontbijt met eieren kan u helpen zich langer verzadigd te voelen voor de komende 36 uur(2021).

Kortom: Het beste is om de onverwerkte voedingsmiddelen voor het ontbijt te kiezen. Eieren zijn een goede keuze, want ze zijn zeer voedzaam en verzadigend. Eiwitrijk ontbijt kan helpen het hunkeren naar te verminderen en het bevorderen van gewichtsverlies.

Samenvatting

Ontbijtgranen zijn zeer verwerkt.

Ze bevatten veel toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten. Ze worden ook vaak verkocht met zeer misleidende etiketten.

Als je ontbijtgranen wilt eten, zorg ervoor dat je de ingrediëntenlijst leest en op de hoede bent voor op de voorkant verpakking van de gezondheidsclaims. Kies granen die rijk zijn aan vezels en weinig suiker.

Echter, er zijn veel gezonder ontbijt opties om uit te kiezen. Eieren zijn een goede keuze.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text