oolong thee gezondheidsvoordelen

Wat is Oolong thee en welke voordelen heeft het?

Oolong thee vertegenwoordigt slechts 2% van de thee in de wereld, maar het is de moeite waard om het te ontdekken(1).

Het combineert de kwaliteiten van donkere en groene theeën en geeft het verschillende interessante gezondheidsvoordelen.

Het kan bijvoorbeeld de stofwisseling stimuleren en stress verminderen, waardoor je je elke dag weer goed voelt.

In dit artikel wordt alles uitgelegd wat u moet weten over Oolong thee en de voordelen voor de gezondheid.

Wat is Oolong thee?

Oolong thee is een traditioneel Chinese thee.

Het is gemaakt van de bladeren van de Camellia sinensis plant, dezelfde plant die wordt gebruikt om groene thee en zwarte thee te maken. Het verschil zit in hoe de thee wordt verwerkt.

Alle theebladeren bevatten bepaalde enzymen, die een chemische reactie produceren die oxidatie wordt genoemd. Oxidatie is wat de groene theeblaadjes in een diepzwarte kleur omzet.

Groene thee mag niet veel oxideren, maar zwarte thee mag oxideren tot het zwart wordt. Oolong thee zit ergens tussenin, dus het is gedeeltelijk geoxideerd.

Deze gedeeltelijke oxidatie is verantwoordelijk voor de kleur en kenmerkende smaak van oolong thee (2).

De kleur van de bladeren kan echter variëren tussen verschillende merken, variërend van groen tot donkerbruin.

Kortom: Oolong thee is een traditionele Chinese thee gemaakt van de gedeeltelijk geoxideerde bladeren van de Camellia sinensis plant.

Voedingsstoffen in Oolong thee

Net als zwarte en groene thee bevat oolong thee verschillende vitamines, mineralen en nuttige antioxidanten.

Een kopje thee zal ongeveer dit bevatten(3, 4):

  • Fluoride: 5-24% van de ADH.
  • Mangaan: 26% van de ADH.
  • Kalium: 1% van de ADH.
  • Natrium: 1% van de ADH.
  • Magnesium: 1% van de ADH.
  • Niacine: 1% van de ADH.
  • Cafeïne: 36 mg.

Enkele van de belangrijkste antioxidanten in Oolong thee, bekend als thee polyfenolen, zijn theaflavine, thearubigine en EGCG. Deze zijn verantwoordelijk voor veel van de gezondheidsvoordelen (5).

Oolong thee bevat ook theanine, een aminozuur dat verantwoordelijk is voor het ontspannende effect van de thee (6).

Kortom: Naast cafeïne bevat oolong thee vitamines, mineralen, aminozuren en heilzame thee-polyfenol antioxidanten.

Oolong thee kan helpen diabetes te voorkomen

Van de polyfenol-antioxidanten in thee wordt aangenomen dat ze helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen en insulinespiegels. Er wordt ook gedacht dat ze de insulinegevoeligheid verhogen (78).

Dienovereenkomstig vermelden verschillende studies verbanden tussen normale theeconsumptie, verbeterde bloedsuikerspiegel en een lager risico op het ontwikkelen van diabetes type 2(9, 10, 11, 12).

De specifieke effecten van oolong thee zijn echter over het algemeen niet zo goed onderzocht als die van groene of zwarte thee.

Dat gezegd hebbende, bleek uit een recent onderzoek dat degenen die 720 ml oolong thee per dag dronken een 16% lager risico hadden om diabetes type 2 te ontwikkelen(13).

Een andere studie meldde dat diabetici die 1,5 liter per dag consumeerden tot 30% lagere bloedsuikerspiegels hadden aan het einde van een 30-daagse studie (14).

Evenzo verlaagde het gemiddeld verbruik van 1 liter oolong thee gedurende 30 dagen de gemiddelde bloedsuikerspiegel met 3,3%(15).

Niettemin zijn niet alle studies het eens en men rapporteert zelfs een verhoogd risico op het ontwikkelen van diabetes voor degenen die 480 ml of meer per dag drinken(16, 17, 18).

Onderzoekers noemen besmetting met pesticiden als een waarschijnlijke oorzaak van de negatieve effecten in dit onderzoek en raden daarom af om oolong thee te vermijden (18).

Kortom: De polyfenol antioxidanten kunnen helpen om de normale bloedsuikerspiegels te handhaven en het risico op het ontwikkelen van type 2 diabetes te verlagen. Het bewijsmateriaal is echter gemengd en er is meer onderzoek nodig.

Oolong thee kan de gezondheid van het hart verbeteren

Regelmatig gebruik van thee-antioxidanten kan ook de gezondheid van het hart verbeteren(19).

Verschillende onderzoeken bij reguliere theedrinkers wijzen op een verlaging van de bloeddruk en het cholesterolgehalte, evenals een verminderd risico op hartaandoeningen (2021222324).

In een recente studie hadden mensen die meer dan 48 gram thee per dag dronken, 51% minder kans op hartaandoeningen in vergelijking met niet-theedrinkers (25).

Verschillende studies hebben ook oolong thee specifiek onderzocht.

Een studie van meer dan 76.000 Japanse volwassenen merkte op dat degenen die 240 ml of meer oolong thee per dag dronken een 61% lager risico op hart- en vaatziekten hadden (26).

Bovendien rapporteert een in China uitgevoerd onderzoek een 39% lager risico op beroerte bij mensen die dagelijks 480 ml oolong of groene thee dronken(27).

Bovendien kan het regelmatig innemen van 120 ml groene of oolong thee per dag uw risico op het ontwikkelen van hoge bloeddruk tot 46% verminderen. Niet alle studies zijn het echter mee eens (28, 29).

Een ding om te onthouden is dat oolong thee cafeïne bevat , waardoor de bloeddruk bij sommige mensen enigszins kan stijgen. Dit effect neigt echter te vervagen met het reguliere cafeïne gebruik(30, 31, 32, 33).

Omdat het cafeïnegehalte in een beker per 240 ml slechts ongeveer een kwart bedraagt ​​van het gehalte aan cafeïne in dezelfde hoeveelheid koffie , is dit effect waarschijnlijk klein.

Kortom: Oolong thee kan bij sommige mensen helpen het risico op hartaandoeningen, beroertes en hoge bloeddruk te verlagen.

Oolong thee kan u helpen om af te vallen

Wetenschappers zijn van mening dat sommige polyfenolen in oolong thee de stofwisseling kunnen stimuleren en de hoeveelheid vet kunnen verminderen die door uw dieet wordt opgenomen(34, 35, 36, 37).

Van deze polyphenol-antioxidanten wordt ook gedacht dat ze enzymen activeren die u helpen opgeslagen vet te gebruiken voor energie (37).

Uit één onderzoek bleek dat zowel volwaardige als verdunde oolong thee deelnemers hielp om 2.9-3.4% meer totale aantal calorieën per dag te verbranden(38).

Dit kan gedeeltelijk te wijten zijn aan het cafeïnegehalte van thee, maar thee-polyfenolen kunnen ook een rol spelen. Om dit idee te testen, vergeleken onderzoekers de effecten van alleen cafeïne met een combinatie van cafeïne en thee-polyfenolen(37, 38).

Beide verhoogden de hoeveelheid verbrande calorieën met ongeveer 4,8%, maar alleen de thee polyfenol en cafeïne mengeling verhoogden de vetverbrandingscapaciteit van de deelnemers (37).

Dit geeft aan dat de vetverbrandende effecten van thee ook worden veroorzaakt door de plantaardige stoffen in thee, niet alleen de cafeïne.

Dat gezegd hebbende, geen van de studies verduidelijkt of dit verhoogde energieverbruik en vetverbranding hebben geleid tot een substantieel gewichtsverlies bij de mens.

Bovendien reageerden sommige deelnemers beter dan andere, dus de effecten variëren waarschijnlijk van persoon tot persoon (37).

Kortom: De combinatie van cafeïne en polyfenolen in oolongthee kan de hoeveelheid verbrande calorieën en vet per dag verhogen. Dit kan uiteindelijk helpen om gewichtsverlies te versnellen.

Oolong thee kan de hersenfunctie verbeteren

Recente beoordelingen tonen aan dat thee de hersenfunctie kan helpen behouden en de ziekte van Alzheimer kan voorkomen(39, 40, 41).

In feite kunnen verschillende componenten van thee de hersenfunctie ten goede komen.

Om te beginnen kan cafeïne de afgifte van noradrenaline en dopamine verhogen. Van deze twee brein-boodschappers wordt gedacht dat ze de stemming, aandacht en hersenfunctie ten goede komen (4243).

Verder onderzoek toont aan dat theanine, een aminozuur in thee, ook kan helpen de aandacht te vergroten en angst te verlichten (44). Een recente studie meldt dat thee met zowel cafeïne en theanine de alertheid en aandacht verhoogde binnen de eerste 1-2 uur na consumptie (44).

Van thee-polyfenolen wordt ook gedacht dat ze een kalmerende werking hebben, vooral twee uur na inname (44).

Weinig studies hebben specifiek naar Oolong-thee gekeken, maar een vond dat reguliere theedrinkers een 64% lager risico op achteruitgang van de hersenfunctie hadden. Dit effect was vooral sterk voor reguliere zwarte en oolong theedrinkers (45).

Een andere studie koppelde het regelmatig drinken van groene, zwarte of oolong thee aan verbeterde cognitie, geheugen, uitvoerende functie en informatieverwerkingssnelheid(46).

Hoewel niet alle onderzoeken dezelfde gunstige effecten van oolong thee op de hersenfunctie hebben waargenomen, werden er geen enkele gevonden die negatieve effecten vertoonden (47).

Kortom: Het gehalte aan cafeïne, antioxidanten en theanine van thee kan gunstige effecten hebben op de hersenfunctie en het humeur.

Kan beschermen tegen bepaalde kankers

Wetenschappers denken dat de antioxidanten die aanwezig zijn in zwarte, groene en oolong theesoorten kunnen helpen bij het voorkomen van celmutaties die kunnen leiden tot kanker in het lichaam (48, 49).

Thee-polyfenolen kunnen ook de snelheid van de celdeling van kanker verminderen (50).

Bovendien rapporteert een onderzoek dat normale theedrinkers 15% minder kans hebben op het ontwikkelen van mondkanker(51).

Andere onderzoek rapporteren vergelijkbare beschermende effecten voor long-, slokdarm-, pancreas-, lever- en colorectale kankers (52, 53, 54, 55, 56, 57).

De meeste onderzoeken melden echter dat thee kleine of niet-bestaande effecten heeft op borst-, eierstok- en blaaskanker (58, 59, 60).

Bovendien concentreerde het meeste onderzoek zich op de effecten van groene of zwarte theeën, met de grootste effecten genoteerd voor groene thee.

Omdat Oolong thee tussen groene en zwarte thee valt, kunnen vergelijkbare voordelen worden verwacht. Er is echter specifiek meer onderzoek nodig naar oolong thee.

Kortom: Oolong thee kan net als groene en zwarte thee beschermende effecten hebben tegen kanker.

Oolong-thee bevordert tand- en botsterkte

De antioxidanten die worden aangetroffen in Oolong thee kunnen helpen om je tanden en botten sterk te houden.

Eén studie toonde aan dat mensen die dagelijks zwarte, groene of oolong thee dronken gedurende een periode van 10 jaar een totale hogere botmineraaldichtheid van 2% hadden(61).

Een studie onder 680 Chinese postmenopausale vrouwen wees uit dat degenen die regelmatig oolong thee dronken 4.5-4.9% hogere botmineraaldichtheid hadden dan niet-theedrinkers (62).

Daarnaast vermelden verschillende andere recente beoordelingen vergelijkbare positieve effecten van thee op de botmineraaldichtheid (6364).

Een hogere botmineraaldichtheid kan het risico op fracturen verlagen. De directe link tussen oolong thee en breuken is echter nog niet onderzocht.

Ten slotte verbindt onderzoek de consumptie van thee met verminderde tandplak. Oolong thee is ook een rijke bron van fluoride, die tandglazuur zou kunnen versterken (50).

Kortom: Oolong thee kan de botmineraaldichtheid helpen verhogen. Het kan ook het tandglazuur versterken en de vorming van tandplak verminderen.

Oolong thee kan helpen bij het verlichten van eczeem

De polyfenolen in thee kunnen ook helpen bij het verlichten van eczeem.

In één onderzoek werden 118 patiënten met ernstige gevallen van eczeem gevraagd om dagelijks 1 liter oolong thee te drinken, naast het handhaven van hun normale behandeling.

Eczeem symptomen verbeterden al binnen 1-2 weken in het onderzoek. Na 1 maand van de gecombineerde behandeling vertoonde 63% van de patiënten verbetering.

Bovendien bleef de verbetering bestaan. Ze werden nog steeds 5 maanden later geobserveerd door 54% van de patiënten(65).

Kortom: De polyfenol antioxidanten in oolong thee kunnen de symptomen van eczeem helpen verlichten en de verbeteringen kunnen lang aanhouden.

Veiligheid en bijwerkingen

Oolong thee wordt al eeuwen gebruikt en wordt algemeen als veilig beschouwd.

Dat gezegd hebbende, bevat het cafeïne.

Bij overmatig gebruik kan cafeïne leiden tot angst, hoofdpijn, slapeloosheid, een onregelmatige hartslag en bij sommige hoge bloeddruk (66676869).

Bovendien kan het consumeren van te veel polyfenol antioxidanten ervoor zorgen dat ze werken als pro-oxidanten, die niet goed zijn voor je gezondheid. Overgewicht kan het gevolg zijn van het gebruik van polyfenol supplementen, maar dit is onwaarschijnlijk door simpelweg thee te drinken (66).

De flavonoïden in thee kunnen ook het ijzer binden dat wordt aangetroffen in plantaardig voedsel, waardoor de opname uit het spijsverteringsstelsel met 15-67% wordt verminderd((70).

Mensen met een laag ijzergehalte moeten het drinken van thee bij de maaltijd vermijden en overwegen vitamine C-rijk voedsel te consumeren om de ijzerabsorptie te verhogen(71).

Zowel de USDA als de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) beschouwen de dagelijkse inname van 400 mg cafeïne als veilig. Dit komt overeen met 1,4-2,4 liter per dag (72, 73).

Aangezien het gemiddelde 240 ml is,  kun je per dag 6 tot 10 kopjes oolong thee drinken zonder te veel cafeïne te gebruiken.

Zwangere vrouwen wordt echter geadviseerd om maximaal 200 mg cafeïne te gebruiken, wat ongeveer 3-5 kopjes oolongthee per dag is (74).

Houd er rekening mee dat koffie, frisdrank , energiedrankjes en chocolade ook cafeïne bevatten. Dus als u probeert uw inname te verminderen, moet u ook rekening houden met deze bronnen.

Kortom: Drinken van maximaal 10 kopjes oolong thee per dag wordt over het algemeen als veilig beschouwd voor de meeste mensen.

Tot slot

Oolong thee is misschien niet zo goed bekend als groene of zwarte thee, maar het heeft vergelijkbare voordelen voor de gezondheid. Deze omvatten voordelen voor de gezondheid van hart, hersenen, botten en tanden.

Bovendien kan het uw  stofwisseling verhogen, uw risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 verminderen en beschermen tegen bepaalde soorten kanker.

Tot slot, oolong thee een ongelooflijk gezonde en smakelijke toevoeging aan je levensstijl. Probeer het eens – u zult niet teleurgesteld worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.