Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Wat is Oolong thee en welke voordelen heeft het?

1914 Views

Wat is Oolong thee en welke voordelen heeft het?

Oolong thee vertegenwoordigt slechts 2% van de thee in de wereld, maar het is de moeite waard om het te ontdekken(1).

Het combineert de eigenschappen van donkere en groene thee, waardoor het een aantal interessante voordelen voor de gezondheid bevat.

Zo kan het de stofwisseling verhogen en stress verminderen, zodat u elke dag een goed gevoel heeft.

Dit artikel legt alles uit wat u moet weten over Oolong thee en de voordelen voor de gezondheid.

Wat is Oolong thee?

Oolong thee is een traditioneel Chinese thee.

Het wordt gemaakt van de bladeren van de Camellia sinensis plant, dezelfde plant wordt gebruikt voor het maken van groene thee en zwarte thee. Het verschil ligt in de manier waarop de thee wordt verwerkt.

Alle theebladeren bevatten bepaalde enzymen, die een chemische reactie genaamd oxidatie veroorzaken. Oxidatie is wat de groene theebladeren in een diep zwarte kleur verandert.

Groene thee mag niet veel oxideren, maar zwarte thee mag oxideren tot het zwart wordt. Oolong thee is ergens tussen de twee in, dus wordt het gedeeltelijk geoxideerd.

Deze gedeeltelijke oxidatie is verantwoordelijk voor kleur van oolong thee en zijn karakteristieke smaak.

Echter, de kleur van de bladeren variëren tussen de verschillende merken, variërend van groen tot donkerbruin (2).

Kortom: Oolong thee is een traditioneel Chinese thee gemaakt van gedeeltelijk geoxideerde bladeren van de Camellia sinensis plant.

Voedingsstoffen in Oolong thee

Soortgelijke zwarte en groene thee, oolong thee bevat diverse vitaminen, mineralen en nuttige antioxidanten.

Een kop gezette koffie zal ongeveer dit bevatten(3, 4):

  • Fluoride: 5-24% van de ADH.
  • Mangaan: 26% van de ADH.
  • Kalium: 1% van de ADH.
  • Natrium: 1% van de ADH.
  • Magnesium: 1% van de ADH.
  • Niacine: 1% van de ADH.
  • Cafeïne: 36 mg.

Enkele van de belangrijkste antioxidanten in Oolong thee, bekend als thee polyfenolen zijn: theaflavins , thearubigins en EGCG . Deze zijn verantwoordelijk voor de vele voordelen voor de gezondheid(5).

Oolong thee bevat theanine, een aminozuur dat belast is met de ontspannende werking van de thee(6).

Kortom: Naast cafeïne, Oolong thee bevat vitamines, mineralen, aminozuren en heilzame thee polyfenolen antioxidanten.

Oolong thee kan helpen voorkomen van diabetes

Zilveren Lepel met Oolong thee Leaves

De polyfenol antioxidanten in thee wordt gedacht te helpen bij het verlagen van bloedsuikerspiegel en insuline niveaus. Ze zijn ook verantwoordelijk voor het verhogen van de insulinegevoeligheid(7, 8).

Dienovereenkomstig, verschillende studies rapporteren banden tussen regelmatige consumptie van thee een betere bloedsuikerspiegel en een lager risico op het ontwikkelen van diabetes type 2(9, 10, 11, 12).

De specifieke effecten van oolong thee in het algemeen zijn niet zo goed onderzocht als die van groene of zwarte thee.

Dat gezegd zijnde, een recent onderzoek merkte op dat diegene die 720 ml Oolong thee per dag dronken hadden 16% lager risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 (13).

Een andere studie rapporteerde dat diabetici die 50 ml per dag dronken tot 30% lagere bloedsuikerspiegel aan het einde van een 30-dagen studie hadden (14).

Evenzo het consumeren van 1 liter oolong thee gedurende 30 dagen verminderde gemiddelde bloedsuikerspiegel met 3,3%(15).

Echter niet alle studies waren het er mee eens en één rapporteerde zelfs een verhoogd risico op diabetes die 480 ml per dag dronken of meer (16, 17, 18).

Onderzoekers noemen vervuiling van pesticide als een waarschijnlijke oorzaak van de negatieve effecten in deze studie(18).

Kortom: De polyfenol antioxidanten kunnen helpen handhaven van een normale bloedsuikerspiegel en het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 te verminderen. Echter, de onderzoeken zijn verdeeld en meer onderzoek is nodig.

Oolong thee kan hartgezondheid verbeteren

Oolong thee Bladeren in de vorm van hart en Wooden Spoon

Regelmatige consumptie van thee antioxidanten kan ook de gezondheid van het hart verbeteren(19).

Verschillende studies van mensen die regelmatig thee dronken meldde verlaagde bloeddruk en cholesterol, en een verminderd risico op hartziekten.

In een recente studie, mensen die meer dan 48 ml thee per dag dronken hadden 51% minder kans op hartziekte, in vergelijking met niet-theedrinkers(25).

Verschillende studies hadden oolong thee ook specifiek onderzocht.

Een studie van meer dan 76.000 Japanse volwassenen merkte op dat degenen die 240 ml per dag dronken of meer van Oolong thee hadden een 61% lager risico op hart-en vaatziekten(26).

Verder is er een onderzoek gedaan in China en meldde een 39% lager risico op een beroerte die 480 ml van Oolong of groene thee per dag dronken(27).

Bovendien, regelmatige consumptie van 120 ml groene of Oolong thee per dag kan uw risico op het ontwikkelen van hoge bloeddruk verlagen met maximaal 46%. Niet alle studies zijn daar mee eens (28, 29).

Een ding om te onthouden is dat Oolong thee bevat cafeïne, die iets de bloeddruk kan verhogen bij sommige mensen. Dat gezegd zijnde, dit effect heeft de neiging te vervagen als men regelmatig cafeïne consumeert(30, 31, 32, 33).

Aangezien de cafeïne inhoud per 240 ml slechts een vierde van die dezelfde hoeveelheid in koffie, zal dit effect waarschijnlijk erg klein zijn.

Kortom: Oolong thee kan helpen het risico op hart-en vaatziekten, beroertes en hoge bloeddruk bij sommige mensen verminderen.

Oolong thee kan helpen gewicht te verliezen

Theepot, theekopje en meetlint

Wetenschappers geloven dat sommige van de polyfenolen in Oolong thee kan de stofwisseling verhogen en het verlagen van de hoeveelheid vet geabsorbeerd uit uw voeding(34, 35, 36, 37).

Deze polyfenol antioxidanten worden ook verondersteld om enzymen te activeren die u helpen opgeslagen vet te gebruiken voor energie.

In één studie bleek dat beide sterk en verdunde oolong thee hielpen deelnemers met het verbranden van 2.9-3,4% meer calorieën per dag(38).

Dit kan deels te wijten zijn aan het cafeïne gehalte van de thee, maar thee polyfenolen kan ook een rol spelen. Om dit te testen, onderzoekers vergeleken de effecten van cafeïne alleen en een combinatie van cafeïne en thee polyfenolen(37, 38).

Zowel de hoeveelheid verbrande calorieën was ongeveer 4,8% toegenomen, maar alleen de thee polyfenol en cafeïne mix verhoogde bij de deelnemers de vetverbranding(37).

Dit betekent dat de vetverbranding effecten bij thee ook kan worden veroorzaakt door de plantenstoffen in thee, dus niet alleen door de cafeïne.

Dat gezegd zijnde, geen studies heeft duidelijk gemaakt of de verhoogde energieverbruik en vetverbranding leid tot gewichtsverlies bij de mens.

Bovendien sommige deelnemers reageerden beter dan andere, waardoor de effecten variëren van persoon tot persoon(37).

Kortom: De combinatie van cafeïne en polyfenolen gevonden in Oolong thee kan helpen bij het verhogen van de hoeveelheid calorieën en vetverbranding. Dit kan uiteindelijk helpen gewichtsverlies te versnellen.

Oolong thee kan hersenfunctie verbeteren

Oolong thee in een Chinees Cup op een houten dienblad

Recente onderzoeken laten zien dat thee kan helpen de hersenfunctie te handhaven en voorkomen van de ziekte van Alzheimer(39, 40, 41).

In feite kunnen de verschillende componenten in thee de hersenfunctie van profiteren.

Om te beginnen, cafeïne kan het vrijkomen van noradrenaline en dopamine verhogen. Deze twee hersenen boodschappers worden verondersteld om te profiteren van de stemming, de aandacht en de hersenenfunctie (42, 43).

Verder onderzoek toont aan dat theanine , een aminozuur in thee ook kan helpen om aandacht en angst te verminderen(44).

Een recente studie meldt dat thee met zowel cafeïne en theanine alertheid en aandacht binnen de eerste 1-2 uur na consumptie verhoogt (44).

Theepolyphenol daarvan wordt gedacht een kalmerende werking te bezitten, vooral vanaf twee uur na inname(44).

Er zijn maar weinig studies die specifiek hebben gekeken naar Oolong thee, maar men vond dat gewone thee drinkers hadden tot 64% lager risico op hersenfunctie achteruitgang. Dit effect was vooral sterk voor mensen die regelmatig zwarte en Oolong thee dronken (45).

Een andere studie koppelde het regelmatig drinken van groene, zwarte of Oolong thee aan verbeterde cognitie geheugen,uitvoeringsfunctie en snelheid van informatieverwerking(46).

Hoewel niet alle studies dezelfde gunstige effecten van Oolong thee op de hersenfunctie hadden waargenomen, werden er geen negatieve effecten gevonden (47).

Kortom: De cafeïne, antioxidanten en theanine inhoud van thee kan een gunstig effect op de hersenfunctie en stemming hebben.

Kan beschermen tegen bepaalde vormen van kanker

Wetenschappers geloven dat de antioxidanten aanwezig in zwarte, groene en oolong thee kan helpen voorkomen van cel mutaties die kunnen leiden tot kanker in het lichaam(48, 49).

Thee polyfenolen kan ook de snelheid van kanker celdeling verlagen(50).

Wat nog meer, één onderzoek meldde dat het regelmatig thee drinken kan 15 % lager risico op het ontwikkelen van mondkanker hebben (51).

Andere onderzoeken rapporteren soortgelijke beschermende effecten op long-, slokdarm-, pancreas-, lever- en darmkanker(52, 53, 54, 55, 56, 57).

De meeste onderzoeksrapporten van thee heeft kleine of nihil effecten op borst-, eierstok- en blaaskanker(58, 59, 60).

Bovendien, de meeste onderzoeken op dit gebied waren gericht op de effecten van groene of zwarte thee, en de grootste effecten bij groene thee.

Aangezien oolong thee halverwege tussen groene en zwarte thee valt, kunnen soortgelijke voordelen worden verwacht. Meer specifiek onderzoek is echter nodig op oolong thee.

Oolong thee bevordert tand en botsterkte

Oolong thee Bladeren en Houten Lepel

De antioxidanten in Oolong thee kan helpen om uw tanden en botten sterk te houden.

Een studie toonde aan dat mensen die dagelijks zwart, groen of Oolong thee dronken gedurende een periode van 10 jaar hadden 2% hogere totale botmineraaldichtheid(61).

Een studie van 680 menopauze Chinese vrouwen bleek dat degenen die regelmatig oolong thee dronken hadden 4,5-4,9% hogere botdichtheid dan niet-theedrinkers(62).

Bovendien melden verscheidene andere recente onderzoeksverslagen soortgelijke positieve effecten van thee op botmineraaldichtheid(63, 64).

Een hogere botmineraaldichtheid kan het risico op fracturen verlagen. Echter, de directe link tussen Oolong thee en fracturen is nog niet onderzocht.

Tot slot, het onderzoek verbindt thee consumptie met verminderde tandplak. Oolong thee is ook een rijke bron van fluoride die zouden kunnen helpen bij het versterken van het tandglazuur (50).

Kortom: Oolong thee kan helpen verhogen botmineraaldichtheid. Ook kan het tandglazuur versterken  en verminderen van de vorming van tandplak.

Oolong thee kan helpen eczeem te verlichten

De polyfenolen in thee heeft ook een aantal anti-allergische eigenschappen.

Een studie vroeg 118 patiënten met ernstige gevallen van eczeem 1 liter oolong thee per dag te drinken, naast het onderhouden van hun normale behandeling.

Eczeem symptomen verbeterde al na 1-2 weken. Eén maand na de gecombineerde behandeling, 63% van de patiënten vertoonden verbeteringen.

Belangrijk is dat de verbeteringen aanhielden. Bij 54% van de patiënten was dat 5 maanden later nog te zien (65).

Kortom: De polyfenol antioxidanten in Oolong thee kan helpen verlichten van de symptomen van eczeem, en de verbeteringen zijn voor een langere tijd.

Veiligheid en bijwerkingen

Oolong thee in Glaskop

Oolong thee wordt al eeuwen gebruikt en wordt algemeen als veilig beschouwd.

Dat gezegd zijnde, het bevat cafeïne.

Wanneer teveel verbruikt dan kan cafeïne leiden tot angst, hoofdpijn, slapeloosheid, onregelmatige hartslag bij sommige, hoge bloeddruk(66, 67, 68, 69).

Bovendien, het nuttigen van te veel polyfenol antioxidanten kunnen fungeren als pro-oxidanten die niet goed voor je gezondheid zijn. Overconsumptie kan optreden van het nemen van polyfenol supplementen, maar dit komt waarschijnlijk niet van simpelweg het drinken van thee(66).

De flavonoïden in de thee kunnen ook bindend zijn voor ijzer gevonden in plantaardig voedsel, waardoor de absorptie van het spijsverteringsstelsel zo’n 15-67% verminderd(70).

Mensen met een laag ijzergehalte moet het drinken van thee bij de maaltijden voorkomen en overwegen vitamine C-rijke voedingsmiddelen te consumeren om de absorptie van ijzer helpen te verhogen(71).

Zowel de USDA en de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) beschouwen de dagelijkse inname van 400 mg cafeïne als veilig. Dit komt overeen met 48-80 ml van oolong thee (1,4-2,4 liter) per dag (72, 73).

Gezien het feit dat de gemiddeld kop 240 ml is, zou u een totaal zo’n 6-10 kopjes Oolong thee per dag kunnen drinken zonder het nuttigen van te veel cafeïne.

Echter, zwangere vrouwen wordt aangeraden om zich tot maximaal 200 mg cafeïne te beperken, dat is ongeveer 3-5 kopjes oolong thee per dag (74).

Houd in gedachten dat koffie, frisdrank , energie drankjes en chocolade bevatten ook cafeïne. Dus als je probeert om je inname te verminderen, moet u ook rekening houden met deze bronnen.

Kortom: Het drinken tot 10 kopjes van Oolong thee per dag wordt over het algemeen beschouwd als veilig voor de meeste mensen.

Kort Samengevat

Oolong thee is misschien niet zo bekend als groene of zwarte thee, maar het heeft dezelfde voordelen voor de gezondheid. Deze omvatten voordelen voor het hart, de hersenen, botten en het gebit.

Daarnaast kan het je stofwisseling verhogen, uw risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 verminderen en beschermen tegen bepaalde vormen van kanker.

Tot slot, Oolong thee is ongelooflijk gezond en een smakelijke aanvulling op uw levensstijl. Probeer het eens – u zult niet teleurgesteld zijn.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text