opgeblazen gevoel

11 Bewezen manieren om opgeblazen gevoel te verminderen of te elimineren

Opgeblazen gevoel en/of een opgezette buik is wanneer je buik gezwollen aanvoelt na het eten (1).

Het wordt meestal veroorzaakt door overmatige gasproductie of verstoringen in de beweging van de spieren van het spijsverteringsstelsel (2).

Het opzwellen kan vaak pijn, ongemak en een “vol” gevoel veroorzaken. Het kan ook uw maag er groter doen uitzien (3).

“Opzwellen” is niet hetzelfde als waterretentie (vasthouden van water), maar de twee termen worden vaak door elkaar gebruikt. Eenvoudig gezegd, gaat een opgeblazen gevoel en/of een opgezette buik gepaard met overmatige hoeveelheden vaste stoffen, vloeistoffen of gas in uw spijsverteringsstelsel.

Bij sommige mensen wordt een opgeblazen gevoel en/of een opgezette buik echter meestal veroorzaakt door een verhoogde gevoeligheid. Het voelt net alsof er een verhoogde druk in de buik is, ook al is dat niet zo(45).

Ongeveer 16-30% van de mensen meldt dat ze regelmatig een opgeblazen gevoel ervaren, dus dit komt regelmatig voor(267).

Hoewel een opgeblazen gevoel soms wordt veroorzaakt door ernstige medische aandoeningen, wordt het meestal veroorzaakt door de voeding en sommige voedingsmiddelen of ingrediënten waarvoor u intolerant bent.

Hier zijn 11 beproefde manieren om een ​​opgeblazen gevoel en/of een opgezette buik te verminderen of te elimineren.

1. Eet niet te veel in één keer

Verzadigd zijn kan een opgeblazen gevoel geven, maar het probleem is dat je gewoon te veel hebt gegeten.

Als je grote maaltijden eet en je daarna ongemakkelijk voelt, probeer dan kleinere porties te eten. Voeg zo nodig nog een extra maaltijd toe.

Een subgroep van mensen die een opgeblazen gevoel ervaren, heeft niet echt een vergrote maag of verhoogde druk in de buik. Het probleem is meestal sensorisch (89).

Je eten beter kauwen kan een tweevoudig effect hebben. Het vermindert de hoeveelheid lucht die u met het voedsel inslikt (een oorzaak van een opgeblazen gevoel), en het zorgt ervoor dat u langzamer eet, wat verband houdt met een verminderde voedselinname en kleinere porties (10).

Kortom: Mensen die een opgeblazen gevoel ervaren, hebben vaak een verhoogde gevoeligheid voor voedsel in de maag. Daarom kan het eten van kleinere maaltijden erg handig zijn.

2. Voedselallergieën en -intoleranties tegen gewone voedingsmiddelen

Voedselallergieën en intoleranties komen relatief vaak voor.

Wanneer u voedsel eet dat u niet verdraagt, kan dit leiden tot overmatige gasproductie, opgeblazen gevoel en andere symptomen.

Hier zijn enkele veelvoorkomende voedingsmiddelen en ingrediënten om te overwegen:

  • Lactose: Lactose-intolerantie wordt geassocieerd met veel spijsverteringsklachten, waaronder een opgeblazen gevoel. Lactose is het belangrijkste koolhydraat in melk (11).
  • Fructose: Fructose-intolerantie kan leiden tot een opgeblazen gevoel (12).
  • Eieren: Gas en een opgeblazen gevoel zijn veel voorkomende symptomen van ei-allergie.
  • Tarwe en gluten: Veel mensen zijn intolerant voor gluten, een eiwit in tarwe, spelt, gerst en sommige andere granen. Dit kan leiden tot verschillende nadelige effecten op de spijsvertering, waaronder een opgeblazen gevoel (1314).

Zowel lactose als fructose maken deel uit van een grotere groep onverteerbare koolhydraten of vezels die bekend staan ​​als FODMAP’s. FODMAP-intolerantie is een van de meest voorkomende oorzaken van opgeblazen gevoel en buikpijn.

Als u sterk vermoedt dat u voedselallergie of -onverdraagzaamheid heeft, neem dan contact op met uw huisarts.

Kortom: Voedselallergieën en -intoleranties zijn veelvoorkomende oorzaken van een opgeblazen gevoel. De veroorzakers zijn vaak lactose, fructose, tarwe, gluten en eieren.

3. Vermijd het inslikken van lucht en gassen

Er zijn twee bronnen van gas in het spijsverteringsstelsel.

Een daarvan is gas dat wordt geproduceerd door de bacteriën in de darmen. De andere is lucht of gas dat wordt ingeslikt wanneer u eet of drinkt. De grootste boosdoener hier is koolzuurhoudende dranken zoals frisdrank of koolzuurhoudende dranken.

Ze bevatten luchtbellen met koolstofdioxide, een gas dat uit de vloeistof kan ontsnappen nadat het je maag bereikt.

Het kauwen van kauwgom, drinken met een rietje en eten tijdens het praten of in een haast kunnen ook leiden tot verhoogde hoeveelheden ingeslikte lucht.

Kortom: Doorgeslikte lucht kan bijdragen aan een opgeblazen gevoel. Een belangrijke oorzaak is het drinken van koolzuurhoudende dranken, die gassen bevatten die zijn opgelost in de vloeistof.

4. Eet geen voedingsmiddelen die u gas geven

Sommige vezelrijke voedingsmiddelen kunnen ervoor zorgen dat mensen grote hoeveelheden gas produceren.

Belangrijke veroorzakers zijn peulvruchten zoals bonen en linzen, evenals enkele volkoren granen.

Probeer een voedingsdagboek bij te houden om erachter te komen of bepaalde voedingsmiddelen u eerder gasachtig en/ of opgeblazen maken dan andere.

Vet voedsel kan ook de spijsvertering en het ledigen van de maag vertragen. Dit kan voordelen hebben voor verzadiging (en mogelijk helpen bij gewichtsverlies), maar kan een probleem zijn voor mensen met een neiging tot een opgeblazen buik.

Probeer minder bonen en vette voedingsmiddelen te eten om te zien of het helpt.

Kortom: Als bepaalde voedingsmiddelen u een opgeblazen gevoel of u gas geven, kunt u proberen deze terug te brengen of te vermijden. Het eten van vette voedingsmiddelen kan ook de spijsvertering vertragen en kan bijdragen aan een opgeblazen gevoel voor sommige mensen.

5. Probeer een Laag-FODMAP-dieet

Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) is de meest voorkomende spijsverteringsstoornis in de wereld.

Het heeft geen bekende oorzaak, maar wordt verondersteld ongeveer 14% van de mensen te beïnvloeden, waarvan de meeste niet gediagnosticeerd zijn (15).

Veel voorkomende symptomen zijn een opgeblazen gevoel, opgeblazen buik, buikpijn, ongemak, diarree en / of obstipatie.

De meerderheid van de PDS-patiënten ervaart een opgeblazen gevoel, en ongeveer 60% van hen geeft een opgeblazen gevoel als hun ergste symptoom, scoort zelfs hoger dan buikpijn (116) .

Talrijke studies hebben aangetoond dat onverteerbare koolhydraten, FODMAP’s genoemd, de symptomen bij PDS-patiënten drastisch kunnen verergeren(1718).

Van een laag-FODMAP-dieet is aangetoond dat het leidt tot belangrijke vermindering van symptomen zoals een opgeblazen gevoel, althans bij PDS-patiënten(192021).

Als u problemen heeft met een opgeblazen gevoel/ opgeblazen buik, met of zonder andere spijsverteringsklachten, kan een FODMAP-dieet een goede manier zijn om dit te verhelpen.

Hier zijn enkele veelvoorkomende hoog-FODMAP-gerechten:

  • Tarwe
  • Uien
  • Knoflook
  • Broccoli
  • Kool
  • Bloemkool
  • Artisjokken
  • Bonen
  • Appels
  • Peren
  • Watermeloen

Dit dieet kan moeilijk te volgen zijn als je eraan gewend bent veel van deze voedingsmiddelen te eten, maar het is de moeite waard om het uit te proberen als je een opgeblazen gevoel of andere spijsverteringsproblemen hebt.

Kortom: Koolhydraten genaamd FODMAP’s kunnen een opgeblazen gevoel en andere spijsverteringsklachten veroorzaken, vooral bij mensen met het prikkelbare darm syndroom.

6. Wees voorzichtig met suikeralcoholen

Suikeralcoholen worden vaak aangetroffen in suikervrije voedingsmiddelen en kauwgom.

Deze zoetstoffen worden over het algemeen beschouwd als veilige alternatieven voor suiker.

Ze kunnen echter spijsverteringsproblemen veroorzaken in grote hoeveelheden. De bacteriën in uw dikke darm verteren ze en produceren gas (22).

Suikeralcoholen zijn eigenlijk ook FODMAP’s, dus worden ze uitgesloten op een laag-FODMAP-dieet.

Probeer suikeralcoholen zoals xylitol, sorbitol en mannitol te vermijden. De suikeralcohol erythritol kan beter worden getolereerd dan de andere, maar kan ook in grote hoeveelheden spijsvertering problemen veroorzaken.

Kortom: Suikeralcoholen kunnen problemen met de spijsvertering veroorzaken, zoals een opgeblazen gevoel, vooral wanneer het wordt gebruikt in grote hoeveelheden. Probeer suikervrije kauwgom en andere bronnen van suikeralcoholen te vermijden.

7. Neem spijsverteringsenzym supplementen

Bepaalde vrij verkrijgbare producten kunnen ook helpen bij een opgeblazen gevoel/ opgeblazen buik, zoals aanvullende enzymen die onverteerbare koolhydraten kunnen helpen afbreken.

Bekende zijn onder meer:

  • Lactase: Een enzym dat lactose afbreekt, wat handig is voor mensen met lactose-intolerantie.
  • Beano: Bevat het enzym alpha-galactosidase, dat onverteerbare koolhydraten uit verschillende voedingsmiddelen kan helpen afbreken.

In veel gevallen kunnen dit soort supplementen vrijwel onmiddellijk verlichting bieden.

Kortom: Veel vrij verkrijgbare producten kunnen helpen bij het voorkomen van opgeblazen gevoel en andere spijsverteringsproblemen. Dit zijn meestal spijsverteringsenzymen die bepaalde voedingsbestanddelen helpen af ​​te breken.

8. Voorkomen van constipatie

Constipatie is een veel voorkomend spijsverteringsprobleem en kan vele verschillende oorzaken hebben.

Studies tonen aan dat constipatie vaak de symptomen van een opgeblazen gevoel kan verergeren (2324).

Het krijgen van meer oplosbare vezels wordt vaak aanbevolen voor constipatie.

Het verhogen van vezels moet echter met de nodige voorzichtigheid gebeuren voor mensen die gas en / of een opgeblazen gevoel hebben, omdat vezels de dingen vaak nog erger kunnen maken.

Misschien wilt u proberen meer water te drinken of uw lichamelijke activiteit te verhogen, die beide effectief kunnen zijn tegen constipatie (252627).

Kortom: Constipatie kan symptomen van een opgeblazen gevoel verergeren. Verhoogde wateropname en fysieke activiteit kunnen effectief zijn tegen constipatie.

9. Neem probiotica

Gas geproduceerd door de bacteriën in de darm draagt ​​in belangrijke mate bij aan een opgeblazen gevoel.

Er zijn veel verschillende soorten bacteriën die daar voorkomen, en ze kunnen per persoon verschillen.

Het lijkt logisch dat het aantal en het type bacteriën iets met gasproductie te maken kunnen hebben, en er zijn enkele studies die dit ondersteunen.

Verschillende klinische onderzoeken hebben aangetoond dat bepaalde probiotische supplementen kunnen helpen bij het verminderen van de gasproductie en een opgeblazen gevoel bij mensen met spijsverteringsproblemen (2829).

In andere onderzoeken is echter gebleken dat probiotica gas kunnen helpen verminderen, maar geen symptomen van een opgeblazen gevoel (303132).

Dit kan afhankelijk zijn van het individu, evenals van het type probiotische stam dat wordt gebruikt.

Probiotische supplementen kunnen tal van andere voordelen bieden, dus ze zijn zeker het proberen waard.

Het kan even duren voordat ze beginnen te werken, dus wees geduldig.

Kortom: Probiotische supplementen kunnen de bacteriële omgeving in de darm helpen verbeteren, wat kan helpen de symptomen van gas en een opgeblazen gevoel te verminderen.

10. Pepermuntolie kan helpen

Een opgeblazen gevoel kan ook worden veroorzaakt door de veranderde functie van de spieren in het spijsverteringskanaal.

Geneesmiddelen die antispasmodica worden genoemd en die kunnen helpen spierspasmen te verminderen zijn nuttig gebleken (33).

Pepermuntolie is een natuurlijke stof waarvan wordt aangenomen dat deze op dezelfde manier functioneert (34).

Talrijke onderzoeken hebben aangetoond dat het verschillende symptomen bij PDS-patiënten kan verminderen, waaronder een opgeblazen gevoel en/of opgeblazen buik (3536).

Pepermuntolie is verkrijgbaar als supplement.

Kortom: Van pepermuntolie is aangetoond dat deze effectief is tegen een opgeblazen gevoel en andere spijsverteringsklachten, althans bij PDS-patiënten.

11. Raadpleeg een arts om een ​​chronische en / of ernstige aandoening uit te sluiten

Als je een chronisch opgeblazen gevoel hebt dat ernstige problemen in je leven veroorzaakt of ineens een stuk erger wordt, moet je zeker een arts raadplegen.

Er is altijd de mogelijkheid van een ernstige medische aandoening en het diagnosticeren van problemen met de spijsvertering kan gecompliceerd zijn.

In veel gevallen kan een opgeblazen gevoel echter worden verminderd – of zelfs geëlimineerd – met eenvoudige veranderingen in de voeding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.