Voedingsmiddelen met een natuurlijke paarse tint bieden dankzij hun hoge concentratie aan krachtige plantaardige stoffen een breed scala aan gezondheidsvoordelen.

Hoewel de kleur paars meestal wordt geassocieerd met fruit, zijn er vele soorten paarsgekleurd voedsel om uit te kiezen, waaronder groenten en granen.

Hier zijn 16 paarse voedingsmiddelen die even voedzaam en lekker zijn als visueel aantrekkelijk.

1. Bramen

Bramen behoren tot de bekendste paarse vruchten. Deze sappige bessen zitten vol met voedingsstoffen en krachtige anthocyanen pigmenten.

DEALS WAAR JE GEEN NEE TEGEN KUNT ZEGGEN   

1 jaar lang Netflix €32,50⚡​

15 maanden luisteren naar SPOTIFY PREMIUM voor €14,99

NAAR SPOTIFY DEAL

De beste VPN accounts vanaf €5,-

NIEUW!!! MICROSOFT OFFICE 2016 EN 2019 LICENTIES

BESTEL HIER JE ACCOUNT  

Anthocyanen zijn een soort polyfenol verbinding die voedingsmiddelen hun paarse, blauwe of rode kleuren geeft. Ze worden in hoge concentraties gevonden in de andere soorten fruit, groenten en granen op deze lijst.

Ze werken als sterke antioxidanten in uw lichaam, beschermen uw cellen tegen schade en verminderen ontstekingen die anders kunnen leiden tot negatieve gezondheidsresultaten.

Anthocyanen bevorderen uw gezondheid op verschillende manieren. Het eten van voedsel dat rijk is aan anthocyaan, zoals bramen, kan bescherming bieden tegen vele chronische aandoeningen, zoals diabetes, bepaalde kankers en hart- en vaatziekten.

De Bramen worden bevatten ook andere sterke polyfenol antioxidanten, maar ook vezels en micronutriënten, waaronder vitamine C, foliumzuur, magnesium, kalium en mangaan. Al deze voedingsstoffen maken van bramen een zeer voedzame keuze voor een smakelijke, zoete traktatie( 2 ).

2. Verboden rijst

Zwarte rijst (Oryza sativa L. indica) – vaak aangeduid als “verboden rijst” – is een unieke rijst variëteit die tijdens het koken een dieppaarse kleur aanneemt.(3).

In tegenstelling tot andere rijst variëteiten is sterk gepigmenteerde, verboden rijst een uitstekende bron van anthocyanen, die kankerbestrijdende effecten kunnen hebben.

Van zwarte rijst anthocyanen is aangetoond dat ze de groei van kankercellen remmen en kankercelsterfte induceren in reageerbuis- en dierstudies (4).

Deze opvallende korrel is een kleurrijke vervanging voor witte of bruine rijst en kan worden gebruikt in een aantal recepten, zoals soepen, roerbakgerechten en pilafs.

3. Paarse zoete aardappelen

Alle zoete aardappelen zijn zeer voedzaam en leveren veel vitaminen en mineralen, waaronder vitamine C, provitamine A, kalium en B-vitaminen. Paarse zoete aardappelen hebben het extra voordeel dat ze anthocyanen antioxidanten bevatten. ().

Uit reageerbuis- en dieronderzoek toont aan dat paarse zoete aardappelen ontstekingsremmende eigenschappen kunnen hebben en zelfs bescherming bieden tegen obesitas en bepaalde soorten kanker, waaronder darmkanker(789).

Paarse zoete aardappelen kunt u in elk recept gebruiken als vervanging voor de meer gebruikelijke zoete aardappelen.

4. Aubergine

Aubergines zijn er in verschillende kleuren, maar aubergines met een paarse schil behoren tot de meest voorkomende aubergines.

Hoewel niet zo voedzaam zijn zoals enkele ander voedingsmiddelen op deze lijst, zijn aubergines rijk aan antioxidanten en mangaan, een mineraal dat essentieel is voor de gezondheid van de botten en het metabolisme(10 ).

De schil van paarse aubergines is vooral geconcentreerd in de anthocyanen nasunine, waarvan is aangetoond dat het ontstekingsremmende en hartbeschermende eigenschappen heeft in dier- en reageerbuisstudies (1112).

5. Paarse bloemkool

Paarse bloemkool (Brassica oleracea var. botrytis) is een visueel verbluffende kruisbloemige groente. In tegenstelling tot wit-gekleurde variëteiten, bevat paarse bloemkool anthocyanen dankzij een genetische mutatie die ze een intense paarse tint geeft(13).

Paarse bloemkool voegt niet alleen kleur toe aan elk gerecht, maar biedt ook ontstekingsremmende voordelen en kan beschermen tegen bepaalde vormen van kanker, waaronder colorectale kanker (1415).

Het toevoegen van meer kruisbloemige groenten zoals bloemkool aan uw voeding kan uw risico op hart- en vaatziekten verminderen en kan uw algehele levensverwachting ook verhogen(1617).

6. Paarse wortelen

Paarse wortelen zijn zoet smakende, knapperige groenten die verpakt zijn met een breed scala aan polyfenol antioxidanten, waaronder anthocyanen, kaneelzuur en chlorogeenzuur.

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die polyfenolrijke diëten consumeren, minder vaak hartaandoeningen, obesitas en diabetes hebben dan mensen die diëten consumeren die weinig belangrijke antioxidanten bevatten(1819).

Paarse wortelen bevatten meer polyfenol antioxidanten dan andere wortelsoorten, dus het toevoegen van deze stoffen aan je dieet is een slimme manier om je gezondheid te verbeteren.(20).

7. Redbor boerenkool

Boerenkool is een voedingskrachtpatser en de paars getinte Redbor-variëteit is geen uitzondering. Een studie wees uit dat Redbor-boerenkool extract 47 krachtige plantaardige stoffen bevatte, waaronder kaempferol, quercetine en p-coumarinezuur (21).

Vanwege zijn kenmerkende kleur en interessante textuur wordt Rodekool vaak gebruikt als decoratieve plant om tuinen en plantenbakken een visuele aantrekkingskracht te geven.

Het is echter ook eetbaar en zeer voedzaam. Je kunt het op dezelfde manier gebruiken als andere bladgroenten in veel verschillende recepten.

8. Passievrucht

Passiflora edulis is een tropische klimplant die gekweekt wordt om zijn vermogen om heerlijk fruit te produceren dat bekend staat als passievrucht. Rijpe passievruchten hebben een gele of paarse schil die het zoete, zachte vruchtvlees bedekt met knapperige zaden.

Passievrucht bevat een speciale polyfenol antioxidant genaamd piceatannol, waarvan is aangetoond dat het een aantal opmerkelijke gezondheidsbevorderende eigenschappen heeft en vooral gunstig kan zijn voor de gezondheid van de huid.

Uit een reageerbuisstudie bleek bijvoorbeeld dat piceatannol geïsoleerd uit passievrucht huidcellen beschermde tegen schade door de zon. Bovendien heeft een onderzoek bij 32 vrouwen met een droge huid aangetoond dat het gedurende 8 weken innemen van 5 mg piceatannol de huidvochtigheid (2223).

9. Paarse mangosteen

De boom Garcinia mangostana wordt al sinds de oudheid geteeld in tropische gebieden voor de geurige, paars getinte vruchten die hij produceert – de mangosteen.

Mangostenen hebben een harde, diep paarse buitenste schil die moet worden verwijderd om te genieten van het heerlijke, licht zoete fruit dat binnenin wordt gevonden.

Mangostenen zitten vol met vezels en foliumzuur, een B-vitamine die essentieel is voor veel belangrijke processen in je lichaam, waaronder de productie van DNA en rode bloedcellen(24).

Deze unieke vruchten bevatten ook antioxidanten genaamd xanthonen, waarvan in sommige studies is aangetoond dat ze ontstekingsremmende, neuroprotectieve en anti-kanker eigenschappen hebben(25).

10. Paarse asperges

Hoewel asperges meestal geassocieerd worden met de kleur groen, is deze groente er ook in andere tinten, waaronder wit en paars.

Paarse asperges geven recepten een visuele aantrekkingskracht en voedingswaarde en zorgen voor een rijkdom aan vitaminen, mineralen en krachtige plantaardige stoffen. Het is een uitstekende bron van anthocyanen.

De paarse asperge is ook de asperge die de hoogste concentratie rutine bevat, een polyfenol plantpigment dat krachtige hartbeschermende en anti-kanker verwekkende eigenschappen kan hebben(262728).

11. Acai bessen

Acai bessen zijn kleine, dieppaarse vruchten die populair zijn geworden vanwege hun hoge concentratie aan antioxidanten, waaronder anthocyanen.

Acai bessen kunnen worden verwerkt in verschillende recepten, waaronder acai bowls – een Braziliaans gerecht bestaande uit bevroren, gemengde acai bessen. Ze worden ook verwerkt tot sappen, poeders en geconcentreerde supplementen voor medicinaal gebruik.

Deze smakelijke paarse bessen kunnen uw gezondheid op vele manieren verbeteren. Ze kunnen het gehalte aan antioxidanten in het bloed verhogen en helpen bij het verlagen van een hoog cholesterolgehalte, de bloedsuikerspiegel en de ontsteking(2930).

12. Paarse sterappel

De paarse sterappel – Chrysophyllum cainito – is een boom die ronde vruchten produceert die paars worden als ze rijp zijn. De vruchten hebben zoet vruchtvlees dat een melkachtig sapje afgeeft en een stralend stervormig sterpatroon heeft bij het snijden.

Mensen hebben het fruit, de bast en de bladeren van de sterappelboom in de geschiedenis medicinaal gebruikt om verschillende aandoeningen te behandelen, waaronder hoesten, pijn en diabetes (31).

Sterappels bieden een overvloed aan antioxidanten en dieronderzoek suggereert dat ze maagbeschermende eigenschappen kunnen hebben (3233).

13. Paarse kool

Alle soorten kool zijn buitengewoon voedzaam. Paarse kool – ook bekend als rode kool – bevat echter anthocyanen, die de gezondheidsbevorderende eigenschappen van deze kruisbloemige groente nog sterker versterken (34).

Paarse kool zit boordevol vezels, provitamine A en vitamine C. Het biedt krachtige ontstekingsremmende effecten dankzij de hoge niveaus van krachtige plantaardige stoffen in de sterk gepigmenteerde bladeren ( 35 ,36).

Paarse kool kan op dezelfde manier worden gebruikt als groene kool en is een uitstekende toevoeging aan sla, stoofschotels en roerbakgerechten.

14. Vlierbessen

Vlierbessen staan bekend om hun intens paarse kleur en immuunversterkende effecten. Mensen nemen geconcentreerde vlierbessenproducten, zoals siropen en capsules, als een natuurlijke remedie tegen verkoudheid en griep.

Menselijke studies hebben aangetoond dat het nemen van een hoge dosis vlierbes supplementen de symptomen kan verbeteren en de duur van zowel verkoudheid als griep kan verkorten(3738).

Vlierbessen zijn ook rijk aan vezels en vitamine C, en ze worden vaak gekookt in jam en gelei gegeten of verwerkt tot sap, wijn of geconcentreerde siroop.

15. Rode drakenfruit

De rode drakenvrucht heeft een helder, rood-paars vruchtvlees, bezaaid met kleine, zwarte, eetbare zaadjes. Deze tropische vrucht heeft de textuur van een kiwi en de smaak wordt vaak omschreven als licht zoet.

Drakenfruit bevat weinig calorieën maar zit boordevol vezels, vitamine C en magnesium, waardoor ze een voedzame toevoeging zijn aan fruitsalades en andere zoete gerechten ( 39 ).

Rode drakenvruchten bevatten ook een hoge concentratie aan beschermende antioxidanten.

Reageerbuisonderzoek suggereert dat extract uit rode drakenfruit mogelijk het vermogen heeft om de groei van bepaalde soorten menselijke kankercellen, waaronder borstkanker, te stoppen en de dood van kankercellen kan veroorzaken(40).

16. Paarse gerst

Gerst is een graan dat verkrijgbaar is in verschillende kleuren, waaronder zwart, blauw, geel en paars(41).

Alle soorten gerst bevatten veel vezels en mineralen, zoals mangaan, ijzer, magnesium en selenium. Samen met deze voedingsstoffen zit paarse gerst boordevol anthocyanen, waardoor het een uitstekende keuze is voor een voedingsstofrijk ingrediënt( 42 ).

Gerst bevat ook veel bèta-glucaan, een type vezel dat gekoppeld is aan een aantal gezondheidsvoordelen. Onderzoek toont aan dat bèta-glucaan de spijsvertering kan bevorderen, risicofactoren voor hartziekten kan verminderen en de immuunrespons kan verbeteren (43).

Daarnaast hebben degenen die voedingsmiddelen consumeren die rijk zijn aan volkoren granen zoals paarse gerst, lagere percentages ziekten, zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker.(44).

Tot slot

Paars gepigmenteerde voedingsmiddelen bieden tal van gezondheidsvoordelen en voegen kleur toe aan uw voeding.

Door paars voedsel zoals bramen, rode boerenkool, acaibessen, verboden rijst, paarse wortels en vlierbessen in uw maaltijdplan op te nemen, kunt u ervoor zorgen dat u een krachtige dosis anthocyanen antioxidanten en een verscheidenheid aan belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt.

Probeer een paar van de groenten, fruit en granen op deze lijst toe te voegen aan uw volgende maaltijd of snack om te profiteren van hun gezondheidsbevorderende eigenschappen.