Wortelen zijn smakelijke groenten die in verschillende kleuren verkrijgbaar zijn.

Paarse wortelen zijn vooral opvallend en bieden unieke gezondheidsvoordelen specifiek voor paarse groenten en fruit.

Alle soorten wortels zijn zeer voedzaam, maar paarse wortels zijn vooral rijk aan krachtige antioxidanten waarvan bekend is dat ze ontstekingen bestrijden en bepaalde gezondheidsvoorwaarden bevorderen.

Dit artikel bespreekt de voordelen van paarse wortels en geeft je tips over hoe je deze levendige groenten aan je voeding kunt toevoegen.

Disney+ en Netflix abonnement

Onbeperkt Films kijken

Nu voor slechts vanaf €29,99 

NAAR DEAL >>>

Geschiedenis en voedingstoffen

Hoewel de meeste mensen een oranje groente voor ogen hebben bij het afbeelden van een wortel, waren de wortels oorspronkelijk paars of wit.

In feite was het eerste bewijs dat wortelen werden gebruikt als voedselgewas op het Iraanse plateau en het Perzische rijk in de 10e eeuw na Christus – deze oude wortels waren paars en wit ( 1 ).

De moderne, oranje wortel is waarschijnlijk ontstaan ​​uit een nieuw ras van gele wortels, die zijn ontwikkeld als een resultaat van een genetische mutatie.

Rode en paarse wortels worden beschouwd als oosterse variëteiten, terwijl gele, oranje of witte wortelen bekend zijn als wortels van het westerse type.

De wortels van het Oosterse type zijn grotendeels vervangen door de oranje Westerse soorten die in de hedendaagse supermarkten veel voorkomen.

Voedingstoffen

Alle wortels – onafhankelijk van hun kleur – zitten boordevol verschillende voedingsstoffen, zoals vezels, kalium, vitamine C, mangaan, vitamine A en bepaalde B-vitamines ( 2 ).

Bovendien bevatten ze relatief weinig calorieën, een 128 gram rauwe wortelen die slechts 52 calorieën bevatten.

Wat paarse wortelen uniek maakt qua voedingswaarde, is het gehalte aan anthocyanen van antioxidanten.

Anthocyaninen behoren tot de polyfenol-familie van antioxidanten en worden aangetroffen in paarse vruchten en groenten zoals bramen, druiven , paarse aardappelen, paarse kool en paarse wortels ( 3 ).

Antioxidanten zoals anthocyaninen helpen je lichaam te beschermen tegen oxidatieve stress, wat verwijst naar een onbalans tussen reactieve moleculen die vrije radicalen en antioxidanten in je lichaam worden genoemd.

Oxidatieve stress is in verband gebracht met gezondheidsproblemen waaronder kanker, mentale achteruitgang, hartaandoeningen en veroudering ( 4 ).

Kortom: Paarse wortels zitten boordevol voedingsstoffen waaronder vezels en kalium. Bovendien bevatten ze, net als andere paarse vruchten en groenten, krachtige antioxidanten, anthocyanen genaamd, die uw gezondheid ten goede komen.

Bevat krachtige antioxidanten

Anthocyaninen zijn polyfenol- antioxidanten met vele indrukwekkende gezondheidsvoordelen.

Voeding met veel anthocyaninen – zoals paarse wortels – kunnen beschermen tegen bepaalde gezondheidsaandoeningen, vooral die met betrekking tot ontsteking.

Anthocyaninen werken als ontstekingsremmende middelen door potentieel schadelijke stoffen zoals pro-inflammatoire cytokinen te verminderen. Het verminderen van deze verbindingen kan het risico op bepaalde aandoeningen zoals hartaandoeningen verlagen ( 5 ).

Een overzicht van 24 onderzoeken toonde bijvoorbeeld aan dat mensen die anthocyanine rijke voeding aten, de doorbloeding en de bloedvatfunctie aanzienlijk waren verbeterd dan degenen die dat niet deden ( 6 ).

Een slechte doorbloeding en onvoldoende bloedvatfunctie zijn veel voorkomende oorzaken van hartziekten – daarom kan het verbeteren van deze risicofactoren uw risico op bepaalde hartaandoeningen verminderen.

Een ander groot onderzoek onder meer dan 34.000 vrouwen die 0,2 mg anthocyaninen per dag aten met een significant verlaagd risico op hartaandoeningen ( 7 ).

Anthocyanen blijken ook te beschermen tegen mentale achteruitgang.

Een review van zeven studies toonde aan dat bepaalde mentale uitkomsten – waaronder verbaal leren en geheugen – bij kinderen, volwassenen en ouderen verbeterden na het eten van anthocyaninen rijk voedsel ( 8 ).

Bovendien suggereren bevolkingsonderzoeken dat een verhoogde inname van anthocyaninen rijk voedsel het risico op diabetes type 2 verlaagt
9 , 10 ).

Afgezien van anthocyaninen bevatten paarse wortelen andere polyfenol-antioxidanten, zoals chlorogeenzuur en koffiezuur. Paarse wortelen leveren gemiddeld negen keer meer polyfenol-antioxidanten op dan wortels van andere kleuren ( 11 ).

Van polyfenolen is aangetoond dat ze de gezondheid bevorderen en het risico op hartaandoeningen, mentale achteruitgang en bepaalde soorten kanker verminderen ( 12 ).

Kortom: Paarse wortelen zijn bijzonder rijk aan anthocyaninen, dit zijn antioxidanten die beschermen tegen hartaandoeningen, mentale achteruitgang en diabetes.

Bevat mogelijk anti-kankereffecten

Studies tonen aan dat de krachtige antioxidanten die in paarse wortels aanwezig zijn kankerbestrijdende eigenschappen bezitten .

Een onderzoek van 12 weken waarin ratten werden blootgesteld aan een kankerverwekkende stof bleek dat ratten die een dieet kregen dat was aangevuld met paarse wortelextract, minder kanker hadden dan diegenen die een normaal dieet volgden ( 13 ).

Evenzo blijkt uit reageerbuisstudies dat anthocyaninen de groei en verspreiding van borst-, lever-, huid-, bloed- en darmkankercellen kunnen remmen ( 14 ).

Een onderzoek bij 923 mensen met dikkedarmkanker en bij 1.846 mensen zonder kanker merkte op dat vrouwen met een hoge inname van paarse groenten en fruit een lager risico hadden op dikkedarmkanker dan vrouwen die minder paarse producten aten ( 15 ).

Andere studies laten vergelijkbare resultaten zien bij zowel mannen als vrouwen ( 16 ).

Bovendien suggereert onderzoek dat voedingen die rijk zijn aan alle soorten wortelen bescherming kunnen bieden tegen borstkanker.

Een review van tien studies bij 141.187 vrouwen bracht een hoge inname van alle soorten wortelen met een 21% verlaagd risico op borstkanker met zich mee ( 17 ).

Bovendien zijn maaltijden met veel groenten in het algemeen – inclusief wortels – gekoppeld aan een algemeen verlaagd risico op kanker ( 18 ).

Kortom: Het eten van paarse wortels kan het risico op bepaalde soorten kanker, waaronder darm- en borstkanker verlagen.

Kan gewichtsverlies bevorderen

Bevolkingsonderzoek toont aan dat mensen die plantaardig dieet volgen, minder zwaar wegen dan mensen die minder groenten eten ( 19 ).

Dit komt omdat groenten zoals wortelen weinig calorieën bevatten maar zeer voedzaam zijn, waardoor het gewichtsverlies bevorderlijk is .

Het vervangen van calorierijke, bewerkte snacks en maaltijden door plantaardige maaltijden en snacks kan helpen om uw totale calorie-inname te verminderen en tot een gezond gewichtsverlies te leiden.

Paarse wortels zijn een goede bron van oplosbare vezels, die helpen om uw eetlust en voedselinname te verminderen door het verhogen van hormonen die gevoelens van volheid produceren, zoals peptide YY ( 20 )

Een onderzoek bij 100 vrouwen bleek dat degenen die tijdens de lunch 200 gram hele wortels aten significant voller voelden en de rest van de dag aanzienlijk minder aten in vergelijking met vrouwen die geen hele wortel aten ( 21 ).

Sterker nog, een grote studie bij meer dan 124.000 mensen bracht een verhoogde inname van anthocyaninen rijk voedsel met zich mee, zoals paarse wortels, met een groter gewichtsverlies bij zowel mannen als vrouwen ( 22 ).

Kortom: Paarse wortelen zijn zeer voedzaam en bevatten weinig calorieën. Het vervangen van calorierijk verwerkte voedingsmideelen met meer groentegerechten kan je helpen af ​​te vallen.

Kan bepaalde medische aandoeningen verbeteren

Onderzoek wijst uit dat paarse wortelen bepaalde medische aandoeningen kunnen bevorderen, waaronder metabool syndroom en inflammatoire darmaandoeningen.

Metabool syndroom

Metabool syndroom is een aandoening gekenmerkt door een cluster van symptomen, waaronder overtollig buikvet en een hoog cholesterolgehalte, bloeddruk en bloedsuikerspiegel .

Het verhoogt het risico op hartaandoeningen, diabetes type 2 en sterftecijfer door alle oorzaken ( 23 ).

De anthocyaninen in paarse wortels kunnen helpen om het cholesterol en een hoge bloedsuikerspiegel te verlagen – twee symptomen van het metabool syndroom ( 24 ).

Dierstudies tonen aan dat paarse wortelen ook andere symptomen kunnen verbeteren die samenhangen met het metabool syndroom.

Een onderzoek bij ratten met metabool syndroom wees uit dat een dieet rijk aan paars wortelsap alle metabole ziekten gerelateerde symptomen
verbeterde of omkeerde, waaronder leververvetting, hoge bloedsuikerspiegel, hoge bloeddruk en hartspierstijfheid( 25 ).

Een ander onderzoek van 8 weken wees erop dat ratten met een metabool syndroom op een vetrijk dieet aangevuld met paarse wortels een grotere verbetering van de bloeddruk en insulineresistentie ervoeren dan ratten in de controlegroep ( 26 ).

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, zijn meer menselijke studies naar de effecten van paarse wortelen op het metabool syndroom noodzakelijk.

Colitis en inflammatoire darmaandoeningen

Inflammatoire darmaandoening (IBD) gedefinieerd als chronische ontsteking in het gehele of een deel van het spijsverteringskanaal.

Uit reageerbuis- en dierstudies blijkt dat paarse wortelen bepaalde inflammatoire darmaandoeningen kunnen verbeteren, zoals colitis ulcerosa.

Eén studie toonde aan dat muizen met colitis gevoed met paars wortelpoeder de bloedspiegels van pro-inflammatoire eiwitten hadden verlaagd, zoals tumornecrosefactor-α en interleukine-6, in vergelijking met andere behandelingen ( 27 ).

Een reageerbuisonderzoek naar de effecten van paarse wortelextract bij het verminderen van intestinale celontsteking had vergelijkbare resultaten( 28 ).

De onderzoekers in deze studies concludeerden dat de ontstekingsremmende eigenschappen van paarse wortelen waarschijnlijk te wijten waren aan hun krachtige anthocyaninen en antioxidant gehalte.

Kortom: Dier- en reageerbuisstudies tonen aan dat paarse wortelen effectief kunnen zijn in het verminderen van symptomen van metabole ziekte en het verbeteren van ontsteking gerelateerd aan IBD.

Eenvoudig aan uw maaltijd toe te voegen

Paarse wortelen zijn niet alleen voedzaam, maar ook veelzijdige en een smakelijke groenten die men kan gebruiken in een verscheidenheid aan gerechten.

Ze zijn qua smaak vergelijkbaar met andere wortel variëteiten en kunnen op dezelfde manier worden gebruikt.

Hier zijn enkele manieren om paarse wortels aan je maaltijd toe te voegen:

  • Hak, rasp of snijd en voeg toe aan salades .
  • Gekookt – geheel of in plakjes – met olijfolie, zout en peper.
  • Kook en voeg toe aan zelfgemaakte hummus.
  • Snijd en serveer met een smakelijke dip.
  • Voeg toe aan sappen en smoothies.
  • Maak er plakjes van en geniet als een gezond alternatief voor aardappelchips.
  • Maak er dobbelsteentjes van en voeg toe aan roerbakgerechten en andere gerechten.
  • Rooster en meng met olijfolie en verse kruiden om een ​​koolsalade van te maken.
  • Voeg toe aan soepen, stoofschotels en bouillon.

Kortom: Er zijn veel manieren om van paarse wortels te genieten. Ze kunnen worden gekookt aan smoothies worden toegevoegd of rauw worden genoten.

Tot slot

Paarse wortelen bevatten een indrukwekkende reeks vitamines, mineralen en krachtige plantaardige stoffen die op vele manieren uw gezondheid ten goede kunnen komen.

Hoewel alle soorten wortelen voedzaam en gezond zijn, bevatten paarse wortelen krachtige antioxidanten genaamd anthocyanen, die een indrukwekkend effect op uw gezondheid hebben.

Het eten van paarse wortels kan de gezondheid van het hart verbeteren , gewichtsverlies bevorderen en ontstekingen en het risico op bepaalde vormen van kanker verminderen.

Deze felgekleurde groenten bevatten niet alleen krachtige gezondheidsvoordelen, maar kunnen ook kleur en smaak toevoegen aan veel van uw favoriete gerechten.