Dioscorea alata is een soort yam die gewoonlijk wordt aangeduid als paarse zoete aardappel of ube.

Deze knolachtige wortelgroente is afkomstig uit Zuidoost-Azië en wordt vaak verward met yam. Oorspronkelijk komt het uit de Filipijnen, het is nu gecultiveerd en wereldwijd gegeten.

Paarse zoete aardappel hebben grijsbruine schil en paars vruchtvlees, en hun textuur wordt zacht als de aardappel wordt gekookt.

Ze hebben een zoete nootachtige smaak en worden gebruikt in een verscheidenheid aan gerechten, variërend van zoet tot hartig.

Bovendien zitten ze boordevol vitamines, mineralen en antioxidanten, die allemaal uw gezondheid ten goede kunnen komen.

Hier zijn 7 verrassende gezondheidsvoordelen van paarse zoete aardappel.

1. Zeer voedzaam

De paarse zoete aardappel (ube) is een zetmeelrijke knolgewas dat een geweldige bron is van koolhydraten , kalium en vitamine C.

Een 100 gram gekookte ube levert het volgende op ( 1 ):

  • Calorieën: 140
  • Koolhydraten: 27 gram
  • Eiwitten: 1 gram
  • Vet: 0,1 gram
  • Vezel: 4 gram
  • Natrium: 0,83% van de Aanbevolen dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
  • Kalium: 13,5% van de ADH
  • Calcium: 2% van de ADH
  • IJzer: 4% van de ADH
  • Vitamine C: 40% van de ADH
  • Vitamine A: 4% van de ADH

Bovendien zijn ze rijk aan krachtige plantaardige stoffen en antioxidanten, waaronder anthocyaninen, die hen een levendige tint geven.

Studies hebben aangetoond dat anthocyaninen de bloeddruk en ontsteking kunnen helpen verminderen en beschermen tegen kanker en diabetes type 2 (234)

Bovendien zijn paarse zoete aardappelen rijk aan vitamine C, wat helpt uw ​​cellen gezond te houden, de ijzeropname te stimuleren en uw DNA te beschermen tegen beschadiging ( 5 ).

Kortom: Paarse zoete aardappelen (Ube) zijn zetmeelrijke wortelgroenten die rijk zijn aan koolhydraten, kalium, vitamine C en fytonutriënten, die allemaal belangrijk zijn voor het behoud van een goede gezondheid.

2. Rijk aan antioxidanten

Paarse zoete aardappel (Ube) zijn rijk aan antioxidanten, waaronder anthocyaninen en vitamine C.

Antioxidanten helpen uw cellen te beschermen tegen schade veroorzaakt door schadelijke moleculen die vrije radicalen worden genoemd (6).

Schade door vrije radicalen is gekoppeld aan veel chronische aandoeningen, waaronder kanker, hartaandoeningen, diabetes en neurodegeneratieve aandoeningen (7).

Paarse zoete aardappelen zijn een geweldige bron van vitamine C, die fungeert als een krachtige antioxidant in je lichaam.

In feite hebben studies aangetoond dat het consumeren van meer vitamine C uw antioxidantengehalte tot 35% kan verhogen, wat bescherming biedt tegen oxidatieve celbeschadiging (8,9,10).

De anthocyaninen in paarse zoete aardappel zijn ook een type polyfenol-antioxidant.

Regelmatig eten van polyfenolrijke groenten en fruit is gekoppeld aan lagere risico’s van verschillende soorten kankers (11,12,13).

Veelbelovend onderzoek suggereert dat twee type anthocyaninen in paarse zoete aardappel – cyanidine en peonidine – de groei van bepaalde soorten kanker kunnen verminderen, waaronder:

  • Darmkanker. Eén onderzoek toonde een vermindering van 45% in tumoren bij dieren die met cyanidine in de voeding werden behandeld, terwijl uit een andere reageerbuisstudie bleek dat het de groei van menselijke kankercellen vertraagde (14,15).
  • Longkanker. In een reageerbuisstudie werd waargenomen dat peonidine de groei van longkankercellen vertraagde (16).
  • Prostaatkanker. Een andere reageerbuisstudie merkte op dat cyanidine het aantal menselijke prostaatkankercellen reduceerde (17).

Dat gezegd hebbende, gebruikten deze studies geconcentreerde hoeveelheden cyanidine en peonidine. Het is dus onwaarschijnlijk dat u dezelfde voordelen zou hebben als het eten van hele paarse zoete aardappelen.

Kortom: Paarse zoete aardappelen zijn een geweldige bron van anthocyanines en vitamine C, die beide krachtige antioxidanten zijn. Ze blijken te beschermen tegen celbeschadiging en kanker.

3. Kan helpen de bloedsuikerspiegel te beheersen

Van de flavonoïden in paarse zoete aardappel (Ube) is aangetoond dat ze de bloedsuikerspiegel helpen verlagen bij mensen met diabetes type 2.

Obesitas en ontsteking veroorzaakt door oxidatieve stress verhogen uw risico op insulineresistentie, een slechte controle van de bloedsuikerspiegel en diabetes type 2 (18).

Insulineresistentie is wanneer uw cellen niet goed reageren op het hormoon insuline, dat verantwoordelijk is voor het handhaven van uw bloedsuikerspiegel.

In één reageerbuisstudie werd waargenomen dat flavonoïderijke paarse zoete aardappel extracten oxidatieve stress en insulineresistentie verminderden door insuline producerende cellen in de lever te beschermen ( 19 ).

Bovendien bleek uit onderzoek bij 20 ratten dat toediening van hogere hoeveelheden paars zoete aardappel extract de eetlust verminderde, gewichtsverlies stimuleerde en de bloedsuikerspiegel verbeterde ( 20 ).

Ten slotte rapporteerde een andere studie dat een paarse zoete aardappel gist supplement de snelheid van de bloedsuikerspiegel verlaagde en de absorptie bij ratten verhoogde, wat resulteerde in een betere controle van de bloedsuikerspiegel ( 21 ).

Dit is waarschijnlijk gedeeltelijk te wijten aan de lage glycemische index (GI) van paarse zoete aardappel. De GI die varieert van 0-100 is een maat voor hoe snel suikers worden geabsorbeerd in je bloedbaan.

Paarse zoete aardappelen hebben een GI van 24, wat betekent dat koolhydraten langzaam worden afgebroken tot suikers, wat resulteert in een gestage afgifte van energie in plaats van een bloedsuikerspiegel piek( 22 ).

Kortom: De flavonoïden in paarse zoete aardappelen kunnen de bloedsuikerspiegel helpen bevorderen bij mensen met diabetes type 2. Ook hebben paarse zoete aardappelen een lage glycemische index, die kan helpen bloedsuikerspiegel pieken te voorkomen.

4. Kan helpen de bloeddruk te verlagen

Hoge bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor hartaanvallen en beroertes ( 23 ,24).

Paarse zoete aardappelen (Ube) kunnen bloeddrukverlagende effecten hebben. Onderzoekers geloven dat dit waarschijnlijk te wijten is aan hun indrukwekkende gehalte aan antioxidanten ( 25 ).

Uit een reageerbuisstudie bleek dat paarse zoete aardappelen antioxidanten bevatten die kunnen helpen de bloeddruk te verlagen op een manier die vergelijkbaar is met die van gewone bloeddruk verlagende medicijnen die angiotensine-converting-enzyme-remmers (ACE-remmers) worden genoemd ( 26 ).

Een andere reageerbuisstudie toonde aan dat de antioxidanten in paarse zoete aardappelen de omzetting van angiotensine 1 in angiotensine 2, een verbinding die verantwoordelijk is voor verhoogde bloeddruk kon voorkomen( 26 ) .

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, werden ze in een laboratorium verkregen. Er is meer menselijk onderzoek nodig voordat kan worden besloten of het eten van paarse zoete aardappelen uw bloeddruk kan verlagen.

Kortom: Labonderzoek heeft de indrukwekkende bloeddrukverlagende effecten van antioxidantrijke paarse zoete aardappelen extracten aangetoond. Toch zijn meer menselijke studies nodig.

5. Kan de symptomen van astma verbeteren

Astma is een chronische ontstekingsziekte van de luchtwegen.

Onderzoek wijst uit dat een hoge inname van antioxidanten zoals vitamine A en C gepaard gaat met een verminderd risico op astma (27,28).

Een review van 40 studies wees uit dat het optreden van astma bij volwassenen geassocieerd was met een lage inname van vitamine A. Sterker nog, mensen met astma voldeden gemiddeld slechts aan ongeveer 50% van de aanbevolen dagelijkse inname van vitamine A ( 29 ).

Bovendien steeg de incidentie van astma met 12% bij degenen met een lage vitamine C-inname via de voeding .

Paarse zoete aardappelen (Ube) zijn een goede bron van antioxidanten en vitamine A en C, waardoor u uw dagelijkse inname voor deze vitamines kunt bereiken.

Kortom: Antioxidanten zoals vitamine A en C in paarse zoete aardappelen kunnen het risico en de symptomen van astma helpen verminderen.

6. Bevordert darmgezondheid

Paarse zoete aardappelen (Ube) kunnen de gezondheid van uw darm helpen verbeteren.

Ze zitten vol met complexe koolhydraten en een goede bron van resistent zetmeel , een type koolhydraat dat resistent is tegen spijsvertering.

Eén reageerbuisstudie toonde aan dat resistent zetmeel uit paarse zoete aardappelen het aantal Bifidobacteriën , een soort nuttige darmbacteriën verhoogde in een gesimuleerde dikke darm omgeving (30).

Deze bacteriën spelen een vitale rol in uw darmgezondheid, wat de afbraak van complexe koolhydraten en vezels helpt (31).

Ze kunnen zelfs helpen om het risico op bepaalde aandoeningen te verminderen, waaronder colorectale kanker, inflammatoire darmaandoeningen (IBD) en het prikkelbaredarm syndroom (PDS). Ze produceren ook gezonde vetzuren en B-vitaminen (32,33,34,35).

Bovendien ontdekte een onderzoek bij muizen dat paarse zoete aardappelen ontstekingsremmende effecten hadden en verminderde symptomen van colitis (36).

Er is echter meer onderzoek nodig om te weten of het eten van hele paarse zoete aardappelen ontstekingsremmende effecten heeft bij mensen met colitis.

Kortom: Het resistente zetmeel in zoete aardappelen helpt de groei van Bifidobacteriën te vergroten, wat gezonde bacteriën zijn die een vitale rol spelen bij het handhaven van de gezondheid van uw darm.

7. Zeer veelzijdig

Paarse zoete aardappelen hebben een breed scala aan culinaire toepassingen.

Deze veelzijdige knollen kunnen worden gekookt,gestoomd, gepureerd, gebakken of gefrituurd. Ze worden vaak in verschillende gerechten gebruikt in plaats van andere zetmeelrijke groenten, waaronder:

  • stoofschotels
  • soepen
  • frieten

In de Filippijnen worden paarse zoete aardappelen gemaakt tot een bloem die ube wordt genoemd en die in veel desserts wordt gebruikt.

Bovendien kan ube worden verwerkt tot een poeder dat kan worden gebruikt om levendig gekleurd voedsel te maken, waaronder rijst, snoep, cakes, desserts en jam.

Kortom: Paarse zoete aardappelen kunnen worden omgezet in verschillende vormen, waardoor ze één van de meest veelzijdige groenten ter wereld zijn.

Tot slot

Paarse zoete aardappelen zijn een ongelooflijk voedzame zetmeelhoudende knolgewas .

Hun krachtige antioxidanten kunnen helpen om uw bloeddruk en bloedsuikerspiegel te verlagen.

Ze zijn lekker en veelzijdig met een levendige kleur, waardoor ze een opwindend ingrediënt zijn dat in een verscheidenheid aan zoete en hartige gerechten kan worden gebruikt.

Auteur

Miljoenen mensen in Nederland zoeken dagelijks op het internet naar manieren om de gezondheid te verbeteren. Op deze website zal je informatie en tips vinden waarmee jij aan de slag kunt gaan om een optimale gezondheid te ontwikkelen. Met een gezonde groet, Zarja . .Deze artikelen op de website zijn vertaald van www.healthline.com