Dioscorea alata is een soort yam die gewoonlijk wordt aangeduid als paarse zoete aardappel of ube.

Deze knolgewas groente komt uit Zuidoost-Azië en wordt vaak verward met tarowortel. Het is een inheems hoofdbestanddeel van de Filippijnen en wordt nu wereldwijd geteeld.

Paarse yams hebben een grijsbruine schil en paars vruchtvlees en hun textuur wordt na het koken zacht als een aardappel.

Ze hebben een zoete, nootachtige smaak en worden gebruikt in verschillende gerechten, variërend van zoet tot hartig.

Disney+ en Netflix abonnement

Onbeperkt Films kijken

Nu voor slechts €29,99 

NAAR DEAL >>>

Bovendien zitten ze vol met vitaminen, mineralen en antioxidanten, die allemaal gunstig kunnen zijn voor je gezondheid.

Hier zijn 7 verrassende gezondheidsvoordelen van paarse zoete aardappel.

1. Zeer voedzaam

De paarse zoete aardappel (ube) is een zetmeelrijke knolgewas dat een geweldige bron is van koolhydraten , kalium en vitamine C.

Een 100 gram gekookte ube levert het volgende op ( 1 ):

  • Calorieën: 140
  • Koolhydraten: 27 gram
  • Eiwitten: 1 gram
  • Vet: 0,1 gram
  • Vezel: 4 gram
  • Natrium: 0,83% van de Aanbevolen dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
  • Kalium: 13,5% van de ADH
  • Calcium: 2% van de ADH
  • IJzer: 4% van de ADH
  • Vitamine C: 40% van de ADH
  • Vitamine A: 4% van de ADH

Bovendien zijn ze rijk aan krachtige plantaardige stoffen en antioxidanten, waaronder anthocyanen, die ze hun levendige tint geven.

Studies hebben aangetoond dat anthocyanen kunnen helpen bij het verlagen van de bloeddruk en ontstekingen en bescherming bieden tegen kanker en diabetes type 2(234)

Bovendien zijn paarse yams rijk aan vitamine C, wat helpt om je cellen gezond te houden, de ijzeropname te verhogen en je DNA te beschermen tegen beschadiging( 5 ).

Kortom: Paarse zoete aardappel is een zetmeelrijk knolgewas die rijk zijn aan koolhydraten, kalium, vitamine C en fytonutriënten, die allemaal belangrijk zijn voor het behoud van een goede gezondheid.

2. Rijk aan antioxidanten

Paarse zoete aardappel (Ube) zijn rijk aan antioxidanten, waaronder anthocyanen en vitamine C.

Antioxidanten helpen je cellen te beschermen tegen schade veroorzaakt door schadelijke moleculen die vrije radicalen worden genoemd(6).

Schade door vrije radicalen houdt verband met veel chronische aandoeningen, zoals kanker, hart- en vaatziekten, diabetes en neurodegeneratieve aandoeningen(7).

Paarse zoete aardappelen zijn een geweldige bron van vitamine C, die fungeert als een krachtige antioxidant in je lichaam.

Studies hebben aangetoond dat het consumeren van meer vitamine C uw antioxidantgehalte met 35% kan verhogen, waardoor je beschermd bent tegen oxidatieve celbeschadiging. (8,9,10).

De anthocyanen in paarse zoete aardappelen zijn ook een soort polyfenol antioxidant.

Het regelmatig eten van polyfenolrijke groenten en fruit wordt in verband gebracht met een lager risico op verschillende soorten kanker(11,12,13).

Veelbelovend onderzoek suggereert dat twee anthocyanen in paarse zoete aardappelen – cyanidine en peonidine – de groei van bepaalde soorten kanker kunnen verminderen, waaronder:

  • Darmkanker. Eén onderzoek toonde een vermindering van 45% in tumoren bij dieren die met cyanidine in de voeding werden behandeld, terwijl uit een andere reageerbuisstudie bleek dat het de groei van menselijke kankercellen vertraagde (14,15).
  • Longkanker. In een reageerbuisstudie werd waargenomen dat peonidine de groei van longkankercellen vertraagde (16).
  • Prostaatkanker. Een andere reageerbuisstudie merkte op dat cyanidine het aantal menselijke prostaatkankercellen reduceerde (17).

Dat gezegd hebbende, gebruikten deze studies geconcentreerde hoeveelheden cyanidine en peonidine. Het is dus onwaarschijnlijk dat je dezelfde voordelen zou plukken van het eten van hele paarse zoete aardappelen.

Kortom: Paarse zoete aardappelen zijn een belangrijke bron van anthocyanen en vitamine C, die beide krachtige antioxidanten zijn. Het is aangetoond dat ze bescherming bieden tegen celbeschadiging en kanker.

3. Kan helpen de bloedsuikerspiegel te beheersen

De flavonoïden in paarse zoete aardappelen ( Ube) hebben aangetoond dat ze helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen bij mensen met diabetes type 2.

Obesitas en ontstekingen veroorzaakt door oxidatieve stress verhogen je risico op insulineresistentie, slechte bloedsuikercontrole en diabetes type 2(18).

Insulineresistentie is wanneer je cellen niet goed reageren op het hormoon insuline, dat verantwoordelijk is voor het onder controle houden van je bloedsuikerspiegel.

In één reageerbuisstudie werd waargenomen dat flavonoïderijke paarse zoete aardappel extracten oxidatieve stress en insulineresistentie verminderden door insuline producerende cellen in de lever te beschermen( 19 ).

Bovendien bleek uit onderzoek bij 20 ratten dat toediening van hogere hoeveelheden paars zoete aardappel extract de eetlust verminderde, gewichtsverlies stimuleerde en de bloedsuikerspiegel verbeterde( 20 ).

Ten slotte rapporteerde een andere studie dat een paarse zoete aardappel gist supplement de snelheid van de bloedsuikerspiegel verlaagde en de absorptie bij ratten verhoogde, wat resulteerde in een betere controle van de bloedsuikerspiegel( 21 ).

Dit is waarschijnlijk gedeeltelijk te wijten aan de lage glycemische index (GI) van paarse zoete aardappel. De GI die varieert van 0-100 is een maat voor hoe snel suikers worden geabsorbeerd in je bloedbaan.

Paarse zoete aardappelen hebben een GI van 24, wat betekent dat koolhydraten langzaam worden afgebroken tot suikers, wat resulteert in een gestage afgifte van energie in plaats van een bloedsuikerspiegel piek( 22 ).

Kortom: De flavonoïden in paarse zoete aardappelen kunnen de bloedsuikerspiegel helpen bevorderen bij mensen met diabetes type 2. Ook hebben paarse zoete aardappelen een lage glycemische index, die kan helpen bloedsuikerspiegel pieken te voorkomen.

4. Kan helpen de bloeddruk te verlagen

Hoge bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor hartaanvallen en beroertes( 23 ,24).

Paarse zoete aardappelen (Ube) kunnen bloeddrukverlagende effecten hebben. Onderzoekers geloven dat dit waarschijnlijk te wijten is aan hun indrukwekkende gehalte aan antioxidanten( 25 ).

Uit een reageerbuisstudie bleek dat paarse zoete aardappelen antioxidanten bevatten die kunnen helpen de bloeddruk te verlagen op een manier die vergelijkbaar is met die van gewone bloeddruk verlagende medicijnen die angiotensine-converting-enzyme-remmers (ACE-remmers) worden genoemd ( 26 ).

Een andere reageerbuisstudie toonde aan dat de antioxidanten in paarse zoete aardappelen de omzetting van angiotensine 1 in angiotensine 2, een verbinding die verantwoordelijk is voor verhoogde bloeddruk kon voorkomen( 26 ) .

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, werden ze in een laboratorium verkregen. Er is meer menselijk onderzoek nodig voordat je kunt vaststellen of het eten van paarse zoete aardappel je bloeddruk kan verlagen.

Kortom: Laboratoriumonderzoek heeft de indrukwekkende bloeddrukverlagende effecten van antioxidantrijke paarse aardappelen extracten aangetoond. Toch zijn er meer menselijke studies nodig.

5. Kan de symptomen van astma verbeteren

Astma is een chronische ontstekingsziekte van de luchtwegen.

Onderzoek suggereert dat een hoge inname van antioxidanten zoals vitamine A en C via de voeding gepaard gaat met een verminderd risico op astma(27,28).

Een review van 40 studies wees uit dat het voorval van astma bij volwassenen geassocieerd was met een lage inname van vitamine A. Sterker nog, mensen met astma voldeden gemiddeld slechts aan ongeveer 50% van de aanbevolen dagelijkse inname van vitamine A ( 29 ).

Bovendien steeg de incidentie van astma met 12% bij degenen met een lage vitamine C-inname via de voeding .

Paarse zoete aardappelen (Ube) zijn een goede bron van antioxidanten en vitamine A en C, die je helpen je dagelijkse dosis voor deze vitaminen te bereiken.

Kortom: Antioxidanten zoals vitamine A en C in paarse zoete aardappelen kunnen het risico en de symptomen van astma helpen verminderen.

6. Bevordert de darmgezondheid

Paarse zoete aardappelen (Ube) kunnen de gezondheid van uw darm helpen verbeteren.

Ze zitten vol met complexe koolhydraten en zijn een goede bron van resistent zetmeel, een soort koolhydraten die resistent zijn tegen vertering.

Eén reageerbuisstudie toonde aan dat resistent zetmeel uit paarse zoete aardappelen het aantal Bifidobacteriën , een soort nuttige darmbacteriën verhoogde in een nagebooste dikke darm omgeving (30).

Deze bacteriën spelen een vitale rol in je darmgezondheid, wat de afbraak van complexe koolhydraten en vezels helpt (31).

Zij kunnen zelfs helpen je risico van bepaalde aandoeningen, zoals darmkanker, ontstekingsdarmziekte (IBD) en prikkelbare darmsyndroom (IBS) te verminderen. Zij produceren ook gezonde vetzuren en B-vitaminen(32,33,34,35).

Bovendien bleek uit een studie bij muizen dat paarse zoete aardappel ontstekingsremmende effecten en verminderde symptomen van colitis hadden(36).

Er is echter meer onderzoek nodig om te weten of het eten van hele paarse zoete aardappelen ontstekingsremmende effecten heeft bij mensen met colitis.

Kortom: Het resistente zetmeel in zoete aardappelen helpt de groei van Bifidobacteriën te verhogen, gezonde bacteriën die een vitale rol spelen bij het behoud van je darmgezondheid.

7. Zeer veelzijdig

Paarse zoete aardappelen hebben een breed scala aan culinaire toepassingen.

Deze veelzijdige knollen kunnen worden gekookt,gestoomd, gepureerd, gebakken of gefrituurd. Ze worden vaak in verschillende gerechten gebruikt in plaats van andere zetmeelrijke groenten, waaronder:

  • stoofschotels
  • soepen
  • frieten

In de Filippijnen worden paarse zoete aardappelen verwerkt tot een meel dat ube wordt genoemd en dat in veel desserts wordt gebruikt.

Bovendien kan ube worden verwerkt tot een poeder dat kan worden gebruikt om levendig gekleurde voedingsmiddelen te maken, waaronder rijst, snoep, gebak, desserts en jam.

Kortom: Paarse zoete aardappelen kunnen in verschillende vormen worden omgezet, waardoor ze één van de meest veelzijdige groenten ter wereld zijn.

Tot slot

Paarse zoete aardappelen zijn een ongelooflijk voedzame zetmeelhoudende knolgewas .

Hun krachtige antioxidanten kunnen helpen je bloeddruk en bloedsuikerspiegel te verlagen.

Ze zijn lekker en veelzijdig met een levendige kleur, waardoor ze een spannend ingrediënt zijn dat gebruikt kan worden in een verscheidenheid aan zoete en hartige gerechten.