Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Palmolie: goed of slecht?

1586 Views

Palmolie: goed of slecht?

Over de hele wereld groeit het palm olieverbruik. Het is echter een zeer omstreden.

Enerzijds zijn er verschillende gezondheidsvoordelen gemeld.

Aan de andere kant kan het risico’s voor de gezondheid van het hart vormen. Er zijn ook milieuproblemen in verband met de gestage toename van de productie.

Dit artikel geeft een gedetailleerde kijk op palmolie en de effecten ervan op de gezondheid, het milieu en duurzaamheid.

Wat is palmolie?

Palmolie komt uit de vlezige vruchten van oliepalmen. Het wordt soms aangeduid als rode palmolie vanwege de rood-oranje kleur.

De belangrijkste bron van palmolie is de Elaeis guineensis boom, die inheems is in West- en Zuidwest-Afrika. Het gebruik in deze regio dateert meer dan 5000 jaar terug.

Een soortgelijke palmolie bekend als Elais oleifera komt voor in Zuid-Amerika, maar hij wordt zelden commercieel geteeld. Echter, een hybride van deze twee wordt soms gebruikt in de productie van palmolie.

Palmolie groei heeft zich in de afgelopen jaren uitgebreid naar Zuidoost-Azië, met inbegrip van Maleisië en Indonesië. Deze twee landen produceren momenteel meer dan 80% van ‘s werelds palm olie-aanbod.

Zoals kokosolie , palmolie is half vast bij kamertemperatuur. Echter is het smeltpunt 35° C, die beduidend hoger ligt dan 24° C voor kokosolie. Dit is te wijten aan het verschil in vetzuur composities van de twee oliën.

Palmolie is een van de minst dure en meest populair olie wereldwijd, goed voor een derde van de wereldwijde productie van plantaardige olie(1).

Het is belangrijk op te merken dat palmolie moet niet worden verward met palmpitolie.

Terwijl beide afkomstig zijn uit dezelfde fabriek, wordt palmpitolie gewonnen uit het zaad van de vrucht. Het is wit in plaats van rood, en het biedt verschillende gezondheidsvoordelen.

Kortom: Palmolie is afkomstig van palmbomen inheems in Afrika, waar het al voor duizenden jaren wordt verbruikt. Het  is semi-vast bij kamertemperatuur en verschilt van palmpitolie kleur en voedingssamenstelling.

Hoe wordt het gebruikt?

Mes rust op de top van een Peanut Butter Jar

Palmolie wordt gebruikt voor het koken en is ook toegevoegd aan veel kant-en-klare levensmiddelen in uw supermarkt.

De smaak wordt beschouwd als boonachtig en aards.

Sommige mensen beschrijven de smaak vergelijkbaar met wortel of pompoen.

Deze olie is een hoofdbestanddeel in het West-Afrikaanse en tropische gerechten, en het is vooral geschikt voor curry’s en andere pittige gerechten.

Het wordt vaak gebruikt voor sauteren of bakken omdat het een hoog rookpunt heeft van 232 ° C en blijft stabiel onder hoge hitte(2).

Palmolie wordt soms toegevoegd aan pindakaas en andere notenpasta’s als stabilisator om te voorkomen dat de oliekwaliteit gaat scheiden en afzet op de bovenkant van de pot.

Naast notenpasta, palmolie vindt u in verschillende andere voedingsmiddelen, waaronder:

  • Granen
  • Gebakken producten zoals brood, koekjes en muffins
  • Eiwitrepen en graanrepen
  • Chocolade
  • koffiemelk
  • Margarine

In de jaren 80, werd palmolie vervangen door transvetten in tal van producten als gevolg van bezorgdheid dat de consumptie van tropische oliën gezondheid van het hart in gevaar kunnen brengen. Echter, na studies toonden dat transvetten een gezondheidsrisico’s met zich meedragen, levensmiddelenproducenten hervat het gebruik van palmolie.

Deze olie wordt ook gevonden in vele niet-voedingsproducten, zoals tandpasta, zeep en cosmetica.

Bovendien, kan het worden gebruikt voor de productie van biodiesel brandstof, die als een alternatieve energiebron fungeert(3).

kortom: Palmolie wordt gebruikt in de keuken, met name in West-Afrikaanse gerechten en curry’s. Het wordt ook gevonden in bepaalde voedingsmiddelen, producten en brandstoffen.

Voedingswaarde samenstelling

Hier is de voedingswaarde van een eetlepel (14 gram) van palmolie:

Plastic Fles Plantaardige Olie

  • Calorieën: 114
  • Vet: 14 gram
  • Verzadigd vet: 7 gram
  • Enkelvoudig onverzadigd vet: 5 gram
  • Meervoudig onverzadigd vet: 1,5 gram
  • Vitamine E: 11% van de ADH

Alle calorieën uit palmolie komen uit vet . De uitsplitsing van vetzuur is 50% verzadigde vetzuren, enkelvoudig onverzadigde vetzuren van 40% en 10% meervoudig onverzadigde vetzuren.

De belangrijkste vorm van verzadigd vet gevonden in palmolie is palmitinezuur, waarvan 44% van de calorieën bijdraagt. Het bevat ook kleine hoeveelheden stearinezuur, myristinezuur en middellange keten vetzuur zoals laurinezuur.

Palmolie het roodoranje pigment is rijk aan antioxidanten genaamd carotenoïden, zoals beta-caroteen, dat het lichaam kan omzetten in vitamine A.

In gefractioneerde palmolie, het vloeibare deel wordt verwijderd door het te kristalliseren en met behulp van een filterproces.De resterende vaste deel is hoger in verzadigd vet en heeft een hogere smelttemperatuur(5).

Kortom: Palmolie is 100% vet, waarvan de helft verzadigd is. Het bevat ook vitamine E en antioxidanten genaamd carotenoïden, die je lichaam kan omzetten in vitamine A.

Het zou gezondheidsvoordelen hebben

Palmolie is gekoppeld aan een aantal voordelen voor de gezondheid, met inbegrip van de bescherming van de hersenfunctie, het verminderen van hart-en vaatziekten risicofactoren en het verbeteren van vitamine A-status.

Hersengezondheid

Palmolie is een uitstekende bron van tocotriënolen, een vorm van vitamine E met sterke antioxiderende eigenschappen die hersenengezondheid kunnen ondersteunen.

Dierlijke en menselijke studies suggereren dat de tocotriënolen in palmolie beschermen de delicate meervoudig onverzadigde vetten in de hersenen, die dementie vooruitgang vertraagt, verminderen het risico van een beroerte en de groei van hersenletsels(6, 7, 8, 9, 10).

In een studie van 121 mensen met hersenletsel, de groep die palmolie-afgeleide tocotriënolen tweemaal per dag namen bleven stabiel terwijl de groep die een placebo kregen ervaren laesie groei(10).

Hartgezondheid

Palmolie is gecrediteerd dat het versterkt de bescherming tegen hart-en vaatziekten.

Hoewel sommige onderzoeksresultaten zijn verdeeld, lijkt deze olie in het algemeen gunstige effecten te hebben op hart-en vaatziekten risicofactoren, met inbegrip van het “slechte” LDL cholesterol te verlagen en het verhogen van het “goede” HDL cholesterol (11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18).

Een grote analyse van 51 studies bleek dat de totale en LDL-cholesterol lager was bij mensen die palmolie-rijke voeding namen dan degenen die voeding aten hoog in transvetten of myristinezuur en laurinezuur (11).

Een recente studie van drie maanden werd gekeken naar de cholesterol-verlagende effecten van palmolie gemaakt van een hybride van Elaeis guineensis en Elaeis oleifera bomen.

In deze studie verbruikten mensen hetzij 25 ml (2 eetlepels) van olijfolie of een hybride palmolie dagelijks. Op basis van een 15% daling van LDL-cholesterol in beide groepen, onderzoekers suggereerden dat deze palmolie zou kunnen worden genoemd “het tropische equivalent van olijfolie“(12).

Toch is het belangrijk op te merken dat een toename of afname in LDL-cholesterolgehalte alleen risico op hart- en vaatziekten niet kunnen voorspellen. Er zijn vele andere factoren die een rol spelen.

Toch stelde een gecontroleerde studie in 1995 dat palmolie trage progressie ziekte bij mensen met bestaande hart-en vaatziekten zou kunnen helpen.

In deze 18 maanden durende studie, zeven van 25 mensen behandeld met deze olie toonde verbeteringen en 16 bleven stabiel. Daarentegen, 10 van 25 mensen in de placebogroep ervaren progressie van de ziekte, en toonde geen verbetering(18).

Een betere vitamine A status

Palmolie kan helpen bij het verbeteren van vitamine A-status bij mensen die een tekort of het risico op een tekort hebben.

Onderzoeken bij zwangere vrouwen in ontwikkelingslanden hebben aangetoond dat de consumptie van rode palmolie verhoogt vitamine A niveaus in het bloed, evenals bij de baby als men borstvoeding gaf(19, 20, 21).

Een studie wees uit dat mensen met cystic fibrosis, die moeite hebben met het absorberen van vet oplosbare vitaminen, ervaren een toename van de bloedspiegels van vitamine A na het nemen van 2-3 eetlepels rode palmolie per dag gedurende acht weken (22).

Palmolie heeft ook aangetoond te helpen stimuleren van vitamine A niveaus bij volwassen en jonge kinderen(23, 24).

In feite, een studie uit India meldde dat jonge kinderen die 5 ml (1 theelepel) per dag namen hadden een grotere toename van de vitamine A-levels dan kinderen die vitamine A-supplementen kregen(24).

kortom: Palmolie kan helpen bij de bescherming van de hersenfunctie, verminderen hart-en vaatziekten risicofactoren en het verhogen van vitamine A levels bij bepaalde mensen.

Mogelijke gezondheidsrisico’s

Stethoscoop op het hart

Hoewel de meeste studies hebben aangetoond dat palmolie heeft een beschermend effect op de gezondheid van het hart, anderen hebben tegenstrijdige resultaten gerapporteerd (25, 26, 27, 28, 29).

Een studie werd uitgevoerd bij vrouwen met een hoog cholesterol.

Daaruit bleek dat de niveaus van kleine, dichte LDL (sdLDL) – het soort cholesterol dat verbonden is aan hart-en vaatziekten – vermeerderd met palmolie maar daalde met andere oliën. Een combinatie van palmolie en rijstzemelenolie sdLDL verlaagde de niveaus(25).

Een andere studie bleek dat sdLDL veranderde niet in de groep waar palmolie werd verbruikt, terwijl de grote LDL-deeltjes was vergroot. Grote LDL-deeltjes worden beschouwd als minder kans op hartaanvallen dan kleine, dichte LDL-deeltjes(26).

Andere studies hebben verhogingen van LDL cholesterol gerapporteerd als reactie op het consumeren van palmolie. In deze studies, LDL deeltjesgroottes werden niet gemeten(27, 28, 29).

Het is belangrijk op te merken dat dit slechts mogelijke risicofactoren zijn en geen bewijs dat palmolie daadwerkelijk kan leiden tot hart-en vaatziekten.

Echter een dierstudie suggereert dat het consumeren van olie die herhaaldelijk is opgewarmd kan plaque afzettingen in de slagaders veroorzaken door een afname antioxidant activiteit van de olie.

Wanneer ratten aten voedsel met palmolie die al 10 keer was opgewarmd, ontwikkelden ze grote arteriële plaques en andere tekenen van hart-en vaatziekten in de loop van zes maanden(30).

Kortom: Palmolie kunnen bepaalde risico op hart- en vaatziekten bij sommige mensen verhogen. Herhaaldelijk opwarmen van de olie kan zijn antioxiderende capaciteit  verminderen en bijdragen aan de ontwikkeling van hart-en vaatziekten.

Geschilpunt over palmolie

Een Baby Bornean Orangutan

Er zijn een aantal ethische kwesties over de gevolgen voor het milieu, het wild, gemeenschappen en palmolieproductie’s.

In de afgelopen decennia, heeft toenemende vraag geleid tot een ongekende uitbreiding van de productie van palmolie in Maleisië, Indonesië en Thailand.

Deze landen hebben vochtige, tropische klimaten die bij uitstek geschikt zijn voor de teelt van oliepalmen.

Echter, om plaats te maken voor oliepalmplantages, tropische bossen en veen gronden worden vernietigd.

Volgens een recent onderzoek bleek dat 45% van de landbouwgrond in Zuidoost-Azië momenteel gebruikt wordt voor palmolieproductie was voorheen regenwoud in de jaren ’90, waaronder meer dan de helft van alle palmolie plantages in Indonesië en Maleisië (1).

Ontbossing heeft naar verwachting verwoestende effecten op de opwarming van de aarde, aangezien de bossen een cruciale rol spelen bij het terugdringen van broeikasgassen door het absorberen van koolstof uit de atmosfeer.

Bovendien, de vernietiging van natuurlijk landschap veroorzaakt veranderingen in het ecosysteem dat de gezondheid en diversiteit van het wild bedreigt.

Met name wat betreft de impact op bedreigde soorten, zoals Borneose orang-oetans, die met uitsterven bedreigd worden als gevolg van het verlies van habitat(31).

Er zijn ook meldingen van mensenrechtenschendingen door palmolie bedrijven, zoals het verwijderen van de landerijen en bossen zonder toestemming, het betalen van lage lonen waardoor onveilige arbeidsomstandigheden en aanzienlijke vermindering van de kwaliteit van het leven(32).

Gelukkig, zeggen de experts dat er meer ethische en duurzame methoden zijn.

Bijvoorbeeld, een 2015 analyse bleek dat het beperken van de uitbreiding van nieuwe palmolieplantages naar gebieden zonder bossen en planten alleen in gebieden met lage koolstofvoorraden kan de uitstoot van broeikasgassen met 60% verlagen(32).

De Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) is een organisatie die zich inzet om de olieproductie als milieuvriendelijk, cultureel gevoelig en duurzaam mogelijk te maken.

Het enige award RSPO certificering aan producenten die aan hun standaarden voldoen door het volgen van bepaalde richtlijnen, met inbegrip van:

  • Geen zuivering van bossen of gebieden met bedreigde soorten, kwetsbare ecosystemen of gebieden die cruciaal zijn om te voldoen aan fundamentele of traditionele communautaire behoeften.
  • Significant afgenomen gebruik van pesticiden en branden.
  • Eerlijke behandeling van werknemers, volgens de lokale en internationale normen arbeidsrechten.
  • Informatie en raadpleging met de lokale gemeenschappen voor de ontwikkeling van nieuwe palmolieplantages op hun land.

Kortom: Het vervangen van tropische bossen en veengronden met palmolie bomen is verwoestend voor het milieu, de natuur en de kwaliteit van het leven.

Tot Slot

Palmolie is een van de meest gebruikte olie in de wereld.

Echter, de effecten van de productie op het milieu, de gezondheid van wilde dieren en het leven van de inheemse bevolking zijn zeer zorgwekkend.

Als u palmolie wilt gebruiken, koop ethisch, RSPO-gecertificeerde merken.

Bovendien, aangezien u vergelijkbare voordelen voor de gezondheid van andere oliën en levensmiddelen kan krijgen, is het waarschijnlijk het beste om andere vet bronnen te gebruiken voor uw dagelijkse behoeften.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text