PALMSUIKER gula djawa

Wat is palmsuiker (gula djawa) en welke voordelen heeft het?

Wat is palmsuiker (gula djawa) en welke voordelen heeft het?

Palmsuiker is een zoetstof die steeds populairder wordt als een “gezonde” vervanger voor suiker.

Het wordt vaak aangeduid als een “superfood zoetstof.”

Wat is Palmsuiker (gula djawa)?

Palmsuiker is een ongeraffineerde suiker geproduceerd in Azië en Afrika.

Het wordt soms aangeduid als “niet gecentrifugeerd suiker,” omdat het niet tijdens de verwerking de voedzame melasse wordt verwijderd.

Soortgelijke niet-centrifugeerd suikerproducten bestaan in heel Azië, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied, maar ze hebben allemaal verschillende namen.

Deze producten omvatten(1).

  • Gur: India.
  • Panela: Colombia.
  • Piloncillo: Mexico.
  • Sweet kap: Costa Rica.
  • Namtan tanode: Thailand.
  • Gula merah: Maleisië.
  • Kokuto: Japan.

Ongeveer 70% van ‘s werelds palmsuiker productie vindt plaats in India, waar het gewoonlijk “gur” wordt genoemd.

Palmsuiker is een suiker die van oorsprong wordt gewonnen uit het sap van de arangpalm en de dadelpalm(2).

Kortom: Palmsuiker is een type van ongeraffineerde suiker uit arengpalm en de dadelpalm. Een groot deel van de productie van de wereld vindt plaats in India.

Hoe wordt het gemaakt?

Palmsuiker kan men maken van het sap van een aantal specifieke palmboomsoorten(3).

Het zoete sap halen ze uit deze bomen door een schijf van de bloeistengel af te snijden, dan druipt het er zo uit. Deze zachte vloeistof wordt ingekookt of ingedampt.

Hoe verder het wordt ingekookt, hoe harder de suiker wordt en hoe donkerder de bruine kleur wordt. De lichte palmsuiker smaakt meer als ‘gewone’ suiker en de meer donkere variant heeft een caramelachtige smaak.

De pure vloeistof bevat onder andere vitaminen, mineralen en antioxidanten. Door de palmvloeistof op een speciale manier in te dampen, blijven vrijwel al deze goede stoffen bewaart.

Bovendien is deze methode beter voor het milieu dan wanneer het wordt ingekookt.

De kleur kan variëren van licht goudkleurig tot donkerbruin. Dit is belangrijk, omdat de kleur en textuur wordt gebruikt om de rang van de palmsuiker te bepalen.

Interessant is dat Indiërs lichtere tinten meer waarderen dan donkere.

Deze lichtere, “goede kwaliteit” palmsuiker bevat over het algemeen meer dan 70% sucrose. Het bevat ook minder dan 10% geïsoleerde glucose en fructose , met 5% mineralen(4).

Het wordt meestal verkocht als een vast blok suiker, maar het wordt ook geproduceerd in vloeibare en gegranuleerde vormen.

Kortom: Palmsuiker wordt gemaakt door het verdampen van het water. Het wordt verkocht als een blok, vloeistof of granulaat.

Is het voedzamer dan suiker?

Palmsuiker bevat meer voedingsstoffen dan geraffineerde suiker vanwege  het melasse-gehalte

Melasse is een voedzaam bijproduct van het suikerbereidingsproces, dat meestal wordt verwijderd bij het maken van geraffineerde suiker.

Met inbegrip van de melasse, wordt een kleine hoeveelheid micronutriënten toegevoegd aan het uiteindelijke product.

De exacte voedingsprofiel van deze zoetstof kan variëren, afhankelijk van het type palm.

Volgens één bron kan 100 gram palmsuiker bevatten(4):

  • Calorieën: 383.
  • Sucrose: 65-85 gram.
  • Fructose en glucose: 10-15 gram.
  • Eiwit: 0,4 gram.
  • Vet: 0,1 gram.
  • Ijzer: 11 mg, of 61% van de ADH.
  • Magnesium: 70-90 mg, of ongeveer 20% van de ADH.
  • Kalium: 1050 mg, of 30% van de ADH.
  • Mangaan: 0,2-0,5 mg, of 10-20% van de ADH.

Houd er echter rekening mee dat dit een 100 gram is, dat veel hoger is dan je in het algemeen tegelijk zou eet. Je zou waarschijnlijk dichter naar een eetlepel (20 gram) of een theelepel (7 gram) consumeren.

Palmsuiker kan ook kleine hoeveelheden B-vitaminen en mineralen bevatten, waaronder calcium, zink, fosfor en koper(4).

Een in de handel verkrijgbaar product, SugaVida, is een gegranuleerde palmsuiker dat wordt beweerd een goede bron van natuurlijk voorkomende B-vitamines te zijn.

Het is echter nog steeds hoog in calorieën

In vergelijking met geraffineerde suiker, rietsuiker is voedzamer. Geraffineerde witte suiker bevat slechts ‘lege calorieën’ – dat wil zeggen, calorieën zonder vitaminen of mineralen(5).

Gram per gram, palmsuiker is voedzamer dan suiker. Er is echter een grote “maar” als het gaat om het beschrijven als voedzaam.

Het is in wezen nog steeds suiker, en eventuele extra voedingsstoffen die je krijgt, komen met veel calorieën.

U zou ook veel palmsuiker moeten eten om een zinvolle hoeveelheid van deze voedingsstoffen te krijgen, die je in veel grotere hoeveelheden van andere bronnen kan verkrijgen.

Dus, hoewel het wellicht iets “gezonder” is dan geraffineerde suiker het vervangen door een zoetstof die meer vitaminen en mineralen bevat is beter, het is niet echt aan te raden om palmsuiker toevoegen aan uw voeding.

Kortom: Palmsuiker heeft misschien een beter voedingsprofiel dan suiker, maar het is nog steeds hoog in calorieën en kan het best met mate worden geconsumeerd.

Waar kan palmsuiker voor worden gebruikt?

Net als suiker is palmsuiker veelzijdig. Het kan worden geraspt of gebroken en vervolgens worden gebruikt als een vervanging voor geraffineerde suiker in het eten of drinken.

In India wordt het vaak gemengd met voedingsmiddelen zoals kokosnoten, pinda’s en gecondenseerde melk om traditionele desserts en snoepjes van te maken.

Deze omvatten palmsuikertaart en chakkara Pongal, een snoepje gemaakt van rijst en melk.

Het wordt ook gebruikt om de traditionele alcoholische dranken, zoals palmwijn te maken, en voor non-food doeleinden zoals natuurlijke kleurstoffen.

In de westerse wereld wordt dit zoetmiddel vaak gebruikt als suikervervanger in gebak. Het kan ook worden gebruikt om drankjes zoeter te maken zoals thee en koffie .

Kortom: Palmsuiker kan geraffineerde witte suiker vervangen in voedingsmiddelen en dranken. Het wordt ook gebruikt in palmwijn productie en als onderdeel van natuurlijke textielkleurstoffen.

Heeft palmsuiker enkele gezondheidsvoordelen?

Een van de redenen dat palmsuiker aan populariteit wint is de overtuiging dat het voedzamer is dan geraffineerde witte suiker. Er wordt ook beweerd dat het verschillende voordelen voor de gezondheid heeft.

Enkele veel voorkomende gezondheidsclaims zijn onder meer verbeterde spijsvertering, bloedarmoede voorkomen, leverontgifting en verbeterde immuunfunctie.

Hier is een kritische blik op de meest voorkomende gezondheidsclaims, waarbij de feiten van de fictie worden gescheiden.

Verbeterde spijsvertering

In India is het gebruikelijk dat palmsuiker na een maaltijd wordt gegeten.

Sommige mensen beweren dat het helpt bij de spijsvertering en kan de stoelgang stimuleren, waardoor het een goede keuze is om constipatie te voorkomen.

Palmsuiker is een bron van sucrose, maar het bevat bijna geen vezels of water – twee voedingsfactoren waarvan bekend is dat ze helpen bij regelmatige stoelgang(6).

Geen enkel beschikbaar onderzoek bevestigt deze bewering. Gezien het voedingsprofiel lijkt het onwaarschijnlijk dat palmsuiker zou helpen bij de spijsvertering en het voorkomen van constipatie.

Bloedarmoede preventie

Sommige studies suggereren dat het ijzer in niet-centrifugaal suikers gemakkelijker door het lichaam kan worden gebruikt dan ijzer uit andere plantaardige bronnen(7).

Palmsuiker bevat ongeveer 11 mg ijzer per 100 gram, of ongeveer 61% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Dat klinkt indrukwekkend, maar het is onwaarschijnlijk dat je 100 gram palmsuiker eet per keer. Een eetlepel of theelepel staat voor een meer realistische hoeveelheid.

Een eetlepel (20 g) bevat 2,2 mg ijzer, of ongeveer 12% van de ADH. Een theelepel (7 g) bevat 0,77 mg ijzer, of ongeveer 4% van de ADH(2).

Voor mensen met een lage inname van ijzer, palmsuiker kan een kleine bijdragen leveren aan de hoeveelheid ijzer – vooral bij het vervangen van witte suiker.

Maar u zult veel grotere hoeveelheden ijzer krijgen van deze lijst van 11 ijzer-rijke voedingsmiddelen.

Bovendien toegevoegde suiker is slecht voor je gezondheid. Daarom is het onredelijk om te suggereren dat je palmsuiker aan je dieet moet toevoegen omdat het ijzer bevat.

Leverontgifting

Van veel voedingsmiddelen wordt beweerd dat het je helpt om je lever te ontdoen van gifstoffen . Uw lichaam is echter in staat om deze gifstoffen zelf te verwijderen.

Er is geen recent bewijsmateriaal dat de bewering ondersteunt dat voedsel of drank deze ” detox ” proces gemakkelijker of efficiënter kan maken(8910).

Verbeterde immuunfunctie

In India wordt palmsuiker vaak toegevoegd aan tonics die worden gebruikt om een ​​verscheidenheid aan kwalen te behandelen.

Men denkt dat de mineralen en antioxidanten in palmsuiker het immuunsysteem zou kunnen ondersteunen en mensen kunnen helpen herstellen van ziekten zoals verkoudheid en griep.

Er zijn aanwijzingen dat orale zink en vitamine C supplementen de lengte en ernst van een verkoudheid kunnen verminderen,  maar geen van beide wordt in hoge hoeveelheden aangetroffen(11).

Over het algemeen ontbreekt het bewijsmateriaal voor deze bewering. Het hoge caloriegehalte van palmsuiker kan echter helpen het energieniveau te verhogen voor diegene die worstelen om te eten als ze ziek zijn.

Kortom: Palmsuiker zou de immuun-, lever- en spijsvertering helpen ondersteunen, en ook helpen bij het voorkomen van bloedarmoede. Er is echter geen goed bewijs beschikbaar om deze beweringen te ondersteunen.

Heeft palmsuiker negatieve effecten op de gezondheid?

Overmatige suikerinname is een bijdragende factor in veel van ‘s werelds meest voorkomende chronische ziekten.

In feite heeft het bewijs de buitensporige suikerconsumptie is gekoppeld aan een verhoogd risico op obesitas, hartaandoeningen en diabetes type 2(12131415).

Ondanks het enigszins andere voedingsprofiel is palmsuiker nog steeds suiker. Daarom is het niet goed om teveel te eten.

 

Kortom: Het eten van teveel suiker van welke bron dan ook kan uw risico op obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes type 2 verhogen.

Is palmsuiker beter dan suiker?

Als je witte suiker vervangt door palmsuiker, krijg je een paar extra voedingsstoffen bij je calorieën. Op deze manier is het een gezondere keuze.

Het is echter de moeite waard om te onthouden dat heel weinig bewijs de gezondheidsclaims over deze zoetstof ondersteunt.

Tot slot, palmsuiker is nog steeds erg op tafelsuiker en moet het op dezelfde manier worden gebruikt – spaarzaam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.