PALMSUIKER gula djawa

Wat is palmsuiker (gula djawa) en welke voordelen heeft het?

Palmsuiker is een zoetstof die steeds populairder wordt als een “gezonde” vervanger voor suiker.

Vaak aangeduid als een “superfood zoetstof.”

Wat is Palmsuiker (gula djawa)?

Palmsuiker is een ongeraffineerde suiker geproduceerd in Azië en Afrika.

Het wordt soms aangeduid als “niet gecentrifugeerd suiker,” omdat tijdens de verwerking de voedzame melasse niet wordt verwijderd.

Soortgelijke niet-centrifugeerde suiker producten bestaan in heel Azië, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied, maar ze hebben allemaal verschillende namen.

Deze producten omvatten(1).

  • Gur: India.
  • Panela: Colombia.
  • Piloncillo: Mexico.
  • Sweet kap: Costa Rica.
  • Namtan tanode: Thailand.
  • Gula merah: Maleisië.
  • Kokuto: Japan.

Ongeveer 70% van ‘s werelds palmsuiker productie vindt plaats in India, waar het gewoonlijk “gur” wordt genoemd.

Palmsuiker is een suiker die van oorsprong wordt gewonnen uit het sap van de arangpalm en de dadelpalm(2).

Kortom: Palmsuiker is een soort van ongeraffineerde suiker uit arengpalm en de dadelpalm. Een groot deel van de productie van de wereld vindt plaats in India.

Hoe wordt het gemaakt?

Palmsuiker kan men maken van het sap van een aantal specifieke palmboom soorten(3).

Het zoete sap halen ze uit deze bomen door een schijf van de bloeistengel af te snijden, dan druipt het er zo uit. Deze zachte vloeistof wordt ingekookt of ingedampt.

Hoe verder het wordt ingekookt, hoe harder de suiker wordt en hoe donkerder de bruine kleur. De lichte palmsuiker smaakt meer als ‘gewone’ suiker en de meer donkere variant heeft een caramelachtige smaak.

De pure vloeistof bevat onder andere vitamines, mineralen en antioxidanten. Door de palm vloeistof op een speciale manier in te dampen blijven vrijwel al deze goede stoffen bewaart.

Bovendien is deze methode beter voor het milieu dan wanneer het wordt ingekookt.

De kleur kan variëren van licht goudkleurig tot donkerbruin. Dit is belangrijk omdat de kleur en textuur wordt gebruikt om de rang van de palmsuiker te bepalen.

Interessant is dat Indiërs lichtere tinten meer waarderen dan donkere.

Deze lichtere, “goede kwaliteit” palmsuiker bevat over het algemeen meer dan 70% sucrose. Het bevat ook minder dan 10% geïsoleerde glucose en fructose , met 5% als mineralen(4).

Meestal verkocht als een vast blok suiker, maar het wordt ook geproduceerd in vloeibare en gegranuleerde vormen.

Kortom: Palmsuiker gemaakt door het verdampen van het water. En verkocht als een blok, vloeistof of granulaat.

Is het voedzamer dan suiker?

Palmsuiker bevat meer voedingsstoffen dan geraffineerde suiker vanwege  het melasse gehalte

Melasse is een voedzaam bijproduct van het suikerbereidingsproces, dat meestal wordt verwijderd bij het maken van geraffineerde suiker.

Met inbegrip van de melasse, wordt een kleine hoeveelheid micronutriënten toegevoegd aan het uiteindelijke product.

De exacte voedingsprofiel van deze zoetstof kan variëren, afhankelijk van het soort palm dat men gebruikt.

Volgens één bron kan 100 gram palmsuiker bevatten(4):

  • Calorieën: 383.
  • Sucrose: 65-85 gram.
  • Fructose en glucose: 10-15 gram.
  • Eiwit: 0,4 gram.
  • Vet: 0,1 gram.
  • Ijzer: 11 mg, of 61% van de ADH.
  • Magnesium: 70-90 mg, of ongeveer 20% van de ADH.
  • Kalium: 1050 mg, of 30% van de ADH.
  • Mangaan: 0,2-0,5 mg, of 10-20% van de ADH.

Houd er echter rekening mee dat dit 100 gram is, die veel hoger is dan u in het algemeen zou eten. Je zou waarschijnlijk dichter bij een eetlepel (20 gram) of theelepel (7 gram) consumeren.

Palmsuiker kan ook kleine hoeveelheden B-vitaminen en mineralen bevatten, waaronder calcium, zink, fosfor en koper(4).

Een in de handel verkrijgbaar product, SugaVida, is een gegranuleerde palmsuiker dat een goede bron van natuurlijk voorkomende B-vitamines zijn.

Het is echter nog steeds hoog in calorieën

In vergelijking met geraffineerde suiker, palmsuiker is voedzamer. Geraffineerde witte suiker bevat slechts ‘lege calorieën’ – dat wil zeggen, calorieën zonder vitamines of mineralen(5).

Gram per gram, palmsuiker is voedzamer dan suiker. Er is echter een grote “maar” als het gaat om het beschrijven als voedzaam.

Het is in wezen nog steeds suiker en eventuele extra voedingsstoffen die je krijgt komen met veel calorieën.

U zou ook veel palmsuiker moeten eten om een zinvolle hoeveelheid van deze voedingsstoffen te krijgen, die je in veel grotere hoeveelheden van andere bronnen kan verkrijgen.

Hoewel het wellicht iets “gezonder” is dan geraffineerde suiker het vervangen door een zoetstof die meer vitamines en mineralen bevat is beter. Het is niet echt aan te raden om palmsuiker toevoegen aan uw voeding.

Kortom: Palmsuiker heeft misschien een beter voedingsprofiel dan suiker, maar het is nog steeds hoog in calorieën en kan het best met mate worden geconsumeerd.

Waar kan je palmsuiker voor gebruiken?

Net als suiker is palmsuiker veelzijdig. Het kan worden geraspt of gebroken en vervolgens worden gebruikt als een vervanging voor geraffineerde suiker in het eten of drinken.

In India wordt het vaak gemengd met voedingsmiddelen zoals kokosnoten, pinda’s en gecondenseerde melk, of om traditionele desserts en snoepjes van te maken.

Deze omvatten palmsuikertaart en chakkara Pongal, een snoepje gemaakt van rijst en melk.

Ook vaak gebruikt om de traditionele alcoholische dranken, zoals palmwijn te maken en voor non-food doeleinden zoals natuurlijke kleurstoffen.

In de westerse wereld wordt dit zoetmiddel vaak gebruikt als suikervervanger in gebak. Ook gebruikt om drankjes zoeter te maken zoals thee en koffie .

Kortom: Palmsuiker kan geraffineerde witte suiker vervangen in voedingsmiddelen en dranken. Maar ook gebruikt in palmwijn en als onderdeel van natuurlijke textiel kleurstoffen.

Heeft palmsuiker enkele gezondheidsvoordelen?

Een van de redenen dat palmsuiker aan populariteit wint is de overtuiging dat het voedzamer is dan geraffineerde witte suiker. Men beweerd dat het verschillende voordelen voor de gezondheid heeft.

Enkele veel voorkomende gezondheidsclaims zijn onder meer verbeterde spijsvertering, bloedarmoede voorkomen, lever ontgifting en verbeterde immuunfunctie.

Hier is een kritische blik op de meest voorkomende gezondheidsclaims.

Verbeterde spijsvertering

In India is het gebruikelijk dat palmsuiker na een maaltijd wordt gegeten.

Sommige mensen beweren dat het helpt bij de spijsvertering en kan de stoelgang stimuleren, waardoor het een goede keuze is om constipatie te voorkomen.

Palmsuiker is een bron van sucrose, maar het bevat bijna geen vezels of water – twee voedingsfactoren waarvan bekend is dat ze helpen bij een regelmatige stoelgang(6).

Geen enkel beschikbaar onderzoek bevestigt deze bewering. Gezien het voedingsprofiel lijkt het onwaarschijnlijk dat palmsuiker zou helpen bij de spijsvertering of constipatie kan voorkomen.

Bloedarmoede preventie

Sommige studies suggereren dat het ijzer in niet-centrifugaal suikers gemakkelijker door het lichaam kan worden gebruikt dan ijzer uit andere plantaardige bronnen(7).

Palmsuiker bevat ongeveer 11 mg ijzer per 100 gram of ongeveer 61% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Dat klinkt indrukwekkend, maar het is onwaarschijnlijk dat je 100 gram palmsuiker eet per keer. Een eetlepel staat voor een meer realistische hoeveelheid.

Een eetlepel (20 g) bevat 2,2 mg ijzer, of ongeveer 12% van de ADH. Een theelepel (7 g) bevat 0,77 mg ijzer, of ongeveer 4% van de ADH(2).

Voor mensen met een lage inname van ijzer, palmsuiker kan een kleine bijdragen leveren aan de hoeveelheid ijzer – vooral bij het vervangen van witte suiker.

Maar u zult veel grotere hoeveelheden ijzer krijgen van deze lijst van 11 ijzer-rijke voedingsmiddelen.

Bovendien toegevoegde suiker is slecht voor je gezondheid. Daarom is het onredelijk om te suggereren dat je palmsuiker aan je voeding moet toevoegen omdat het ijzer bevat.

Leverontgifting

Van veel voedingsmiddelen wordt beweerd dat het je helpt om je lever te ontdoen van gifstoffen . Uw lichaam is echter in staat om deze gifstoffen zelf te verwijderen.

Er is geen recent bewijsmateriaal dat de bewering ondersteunt dat voedsel of drank deze ” detox ” proces gemakkelijker of efficiënter kan maken(8910).

Verbeterde immuunfunctie

In India palmsuiker vaak toegevoegd aan tonics gebruikt om een ​​verscheidenheid aan kwalen te behandelen.

Men denkt dat de mineralen en antioxidanten in palmsuiker het immuunsysteem zou kunnen ondersteunen en mensen kunnen helpen herstellen van ziekten zoals verkoudheid en griep.

Er zijn aanwijzingen dat orale zink en vitamine C supplementen de lengte en ernst van een verkoudheid kunnen verminderen,  maar geen van beide wordt in hoge hoeveelheden aangetroffen(11).

Over het algemeen ontbreekt het bewijsmateriaal voor deze bewering. Het hoge caloriegehalte van palmsuiker kan echter helpen het energieniveau te verhogen voor diegene die worstelen om te eten als ze ziek zijn.

Kortom: Palmsuiker zou de immuun-, lever- en spijsvertering helpen ondersteunen, en ook helpen bij het voorkomen van bloedarmoede. Er is echter geen goed bewijs beschikbaar om deze beweringen te ondersteunen.

Heeft palmsuiker negatieve effecten op de gezondheid?

Overmatige suikerinname is een bijdragende factor in veel van ‘s werelds meest voorkomende chronische ziekten.

In feite heeft het bewijs de buitensporige suiker consumptie is gekoppeld aan een verhoogd risico op obesitas, hartaandoeningen en diabetes type 2(12131415).

Ondanks het enigszins een andere voedingsprofiel heeft, is het nog steeds suiker. Daarom is het niet goed om teveel te eten.

Kortom: Het eten van teveel suiker van welke bron dan ook kan uw risico op obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes type 2 verhogen.

Is palmsuiker beter dan suiker?

Als je witte suiker vervangt door palmsuiker, krijg je een paar extra voedingsstoffen bij je calorieën. Op deze manier is het een gezondere keuze.

Het is echter de moeite waard om te onthouden dat heel weinig bewijs die de gezondheidsclaims over deze zoetstof ondersteunt.

Palmsuiker nog steeds erg vergelijkbaar met tafelsuiker en moet op dezelfde manier worden gebruikt – spaarzaam.