img

Wat is palmsuiker (gula djawa) en welke voordelen heeft het?

1848 Views

Wat is palmsuiker (gula djawa) en welke voordelen heeft het?

Palmsuiker is een zoetstof die steeds populairder wordt als een “gezonde” vervanger voor suiker.

Het wordt vaak aangeduid als een “superfood zoetstof.”

Wat is Palmsuiker (gula djawa)?

Palmsuiker is een ongeraffineerde suiker geproduceerd in Azië en Afrika.

Het wordt soms aangeduid als “niet is gecentrifugeerd suiker,” omdat het niet tijdens de verwerking de voedzame melasse wordt verwijderd.

Soortgelijke niet-centrifugale suikerproducten bestaan in heel Azië, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied, maar ze hebben allemaal verschillende namen.

Deze producten omvatten(1).

  • Gur: India.
  • Panela: Colombia.
  • Piloncillo: Mexico.
  • Sweet kap: Costa Rica.
  • Namtan tanode: Thailand.
  • Gula merah: Maleisië.
  • Kokuto: Japan.

Ongeveer 70% van ‘s werelds palmsuiker productie vindt plaats in India, waar het gewoonlijk “gur” wordt genoemd.

Palmsuiker is een suiker die van oorsprong wordt gewonnen uit het sap van de arangpalm en de dadelpalm(2).

Kortom: Palmsuiker is een type van ongeraffineerde suiker uit arengpalm en de dadelpalm. Een groot deel van de productie van de wereld vindt plaats in India.

Hoe wordt het gemaakt?

Palmsuiker kan men maken van het sap van een aantal specifieke palmboomsoorten(3).

Het zoete sap halen ze uit deze bomen door een schijf van de bloeistengel af te snijden, dan druipt het er zo uit. Deze zachte vloeistof wordt ingekookt of ingedampt.

Hoe verder het wordt ingekookt, hoe harder de suiker wordt en hoe donkerder de bruine kleur wordt. De lichte palmsuiker smaakt meer als ‘gewone’ suiker en de meer donkere variant heeft een caramelachtige smaak.

De pure vloeistof bevat onder andere vitaminen, mineralen en antioxidanten. Door de palmvloeistof op een speciale manier in te dampen, blijven vrijwel al deze goede stoffen bewaart.

Bovendien is deze methode beter voor het milieu dan wanneer het wordt ingekookt.

De kleur kan variëren van licht goudkleurig tot donkerbruin. omdat de kleur en de textuur worden gebruikt om de rang van de palmsuiker te bepalen.

Interessant, Indiërs waarderen lichtere tinten meer dan donkere tinten.

Deze lichtere, “goede kwaliteit” palmsuiker bevat over het algemeen meer dan 70% sucrose. Het bevat ook minder dan 10% geïsoleerde glucose en fructose , met 5% mineralen(4).

Het wordt meestal verkocht als een massief blok van suiker, maar het wordt ook geproduceerd in vloeistof en granulaat vormen.

Kortom: Palmsuiker wordt gemaakt door het verdampen van het water. Het wordt verkocht als een blok, vloeistof of granulaat.

Is het voedzamer dan suiker?

Stukken van Jaggery

Palmsuiker bevat meer voedingsstoffen dan geraffineerde suiker vanwege de melasse inhoud.

Melasse is een voedzaam bijproduct van de suiker, die gewoonlijk wordt verwijderd bij het maken van geraffineerde suiker.

Met inbegrip van de melasse, wordt een kleine hoeveelheid micronutriënten toegevoegd aan het uiteindelijke product.

De exacte voedingsprofiel van deze zoetstof kan variëren, afhankelijk van het type palm.

Volgens een bron, 100 gram palmsuiker bevat (4):

  • Calorieën: 383.
  • Sucrose: 65-85 gram.
  • Fructose en glucose: 10-15 gram.
  • Eiwit: 0,4 gram.
  • Vet: 0,1 gram.
  • Ijzer: 11 mg, of 61% van de ADH.
  • Magnesium: 70-90 mg, of ongeveer 20% van de ADH.
  • Kalium: 1050 mg, of 30% van de ADH.
  • Mangaan: 0,2-0,5 mg, of 10-20% van de ADH.

Houd echter in gedachten dat dit een portie van 100 gram is, dat veel hoger is dan je in het algemeen tegelijk zou eet. Je zou waarschijnlijk dichter naar een eetlepel (20 gram) of een theelepel (7 gram) consumeren.

Palmsuiker kan ook kleine hoeveelheden B-vitamines en mineralen bevatten, waaronder calcium, zink, fosfor en koper(4).

Een in de handel verkrijgbaar product, SugaVida, is een gegranuleerde palmsuiker dat wordt beweerd een goede bron van natuurlijk voorkomende B-vitamines te zijn.

Echter, het is nog steeds hoog in calorieën

In vergelijking met geraffineerde suiker, rietsuiker is voedzamer. Geraffineerde witte suiker bevat slechts ‘lege calorieën’ – dat wil zeggen, calorieën zonder vitaminen of mineralen(5).

Gram per gram, palmsuiker is voedzamer dan suiker. Er is echter een grote “maar” als het gaat om het beschrijven als voedzaam.

Het is in wezen nog steeds suiker, en eventuele extra voedingsstoffen die je krijgt bevatten veel calorieën.

U zou ook veel palmsuiker moeten eten om een zinvolle hoeveelheid van deze voedingsstoffen te krijgen, die je in veel grotere hoeveelheden van andere bronnen kan verkrijgen.

Dus, hoewel het wellicht iets “gezonder” is dan geraffineerde suiker het vervangen door een zoetstof die meer vitaminen en mineralen bevat is beter, het is niet echt aan te raden om palmsuiker toevoegen aan uw voeding.

Kortom: Palmsuiker kan een betere voedingsprofiel bevatten dan suiker, maar het is nog steeds hoog in calorieën en is het beste om met mate te consumeren.

Waar kan palmsuiker voor worden gebruikt?

Zoals suiker, palmsuiker is veelzijdig. Het kan worden geraspt of als brokken en vervolgens gebruikt als een vervanger van geraffineerde suiker in het eten of drinken.

In India, wordt het vaak vermengd met voedingsmiddelen zoals kokosnoten, pinda’s en gecondenseerde melk om traditionele desserts en snoepjes van te maken.

Deze omvatten palmsuikertaart en chakkara Pongal, een snoepje gemaakt van rijst en melk.

Het wordt ook gebruikt om de traditionele alcoholische dranken, zoals palmwijn te maken, en voor non-food doeleinden zoals natuurlijke kleurstoffen.

In de westerse wereld wordt dit zoetmiddel vaak gebruikt als suikervervanger in gebak. Het kan ook worden gebruikt om dranken te zoeten zoals thee en koffie .

Kortom: Palmsuiker kan geraffineerde witte suiker vervangen in voedingsmiddelen en dranken. Het wordt ook gebruikt in palm wijnproductie en als onderdeel van de natuurlijke kleurstoffen.

Heeft palmsuiker enkele gezondheidsvoordelen?

Een van de redenen dat palmsuiker aan populariteit wint is de overtuiging dat het voedzamer is dan geraffineerde witte suiker. Er wordt ook beweerd dat het verschillende voordelen voor de gezondheid bied.

Sommige gezondheidsclaims omvatten verbeterde spijsvertering gezondheid, preventie van bloedarmoede, lever ontgifting en verbeterde immuunfunctie.

Hier een kritische blik op de meest voorkomende gezondheidsclaims, het scheiden van de feiten van de fictie.

Verbeterde spijsvertering

In India, het is gebruikelijk dat palmsuiker gegeten wordt na een maaltijd.

Sommige mensen beweren dat het helpt bij de spijsvertering en kan de stoelgang stimuleren, waardoor het een goede keuze is voor het voorkomen van constipatie.

Palmsuiker is een bron van sucrose, maar bevat bijna geen vezels of water – twee voedingsfactoren bekend om een regelmatige stoelgang(6).

Geen beschikbaar onderzoek bevestigt deze bewering. Gezien de voedingsprofiel, lijkt het onwaarschijnlijk dat palmsuiker zou helpen bij de spijsvertering en het voorkomen van constipatie.

Bloedarmoede preventie

Sommige studies suggereren dat het ijzer in niet-centrifugaal suikers dan ijzer uit andere plantaardige bronnen gemakkelijker door het lichaam worden opgenomen(7).

Palmsuiker bevat ongeveer 11 mg ijzer per 100 gram, of ongeveer 61% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Dat klinkt indrukwekkend, maar het is onwaarschijnlijk dat je 100 gram palmsuiker eet per keer. Een eetlepel of theelepel staat voor een meer realistische hoeveelheid.

Een eetlepel (20 g) bevat 2,2 mg ijzer, of ongeveer 12% van de ADH. Een theelepel (7 g) bevat 0,77 mg ijzer, of ongeveer 4% van de ADH(2).

Voor mensen met een lage inname van ijzer, palmsuiker kan een kleine bijdragen leveren aan de hoeveelheid ijzer – vooral bij het vervangen van witte suiker.

Maar u zult veel grotere hoeveelheden ijzer krijgen van deze lijst van 11 ijzer-rijke voedingsmiddelen.

Wat meer, toegevoegde suiker is slecht voor je gezondheid. Daarom is het onredelijk om te suggereren dat u palmsuiker moet toevoegen aan uw voeding, omdat het ijzer bevat.

Leverontgifting

Van veel voedingsmiddelen wordt beweerd om te helpen uw lever te ontdoen van gifstoffen . Echter, je lichaam is in staat om deze giftige stoffen zelf te verwijderen.

Geen actuele bewijs ondersteunt de bewering dat eten of drinken van deze “kan detox ” proces gemakkelijker of efficiënter maken(8910).

Verbeterde immuunfunctie

In India, wordt vaak palmsuiker toegevoegd aan tonics gebruikt om een verscheidenheid van aandoeningen te behandelen.

Men denkt dat de mineralen en antioxidanten in palmsuiker het immuunsysteem zou kunnen ondersteunen en mensen helpen herstellen van ziekten zoals verkoudheid en griep.

Er zijn aanwijzingen dat orale zink en vitamine C supplementen de lengte en ernst van een verkoudheid kunnen verminderen, maar deze worden niet aangetroffen in grote hoeveelheden in palmsuiker(11).

Over het algemeen, het bewijs over deze bewering ontbreekt. Echter, een hoge calorie-inhoud in palmsuiker helpt om energie niveaus een boost te geven voor degenen die worstelen om te eten als ze ziek zijn.

Kortom: Palmsuiker wordt gezegd te helpen bij het ondersteunen van het immuunsysteem, de lever en de spijsvertering, evenals helpt het om bloedarmoede te voorkomen. Echter, er is geen goed bewijs beschikbaar om deze beweringen te ondersteunen.

Heeft palmsuiker negatieve effecten op de gezondheid?

Kom van Jaggery Pieces

Overtollige calorieën, in het bijzonder van toegevoegde suiker, kan een bijdragende factor zijn in veel van ‘s werelds meest voorkomende chronische ziekten.

In feite, bewijs is gekoppeld aan overtollige suikerconsumptie met een verhoogd risico op obesitas, hart-en vaatziekten en diabetes type 2(12131415).

Ondanks de iets andere voedingsprofiel, palmsuiker is nog steeds suiker. Daarom is het eten van teveel van het geen goed idee.

Palmsuiker bevat ook de potentieel schadelijke verbinding zoals acrylamide . Deze chemische vormen komen van nature in zetmeelrijke voedingsmiddelen voor als ze verhit worden tot hoge temperaturen.

Hoewel de effecten acrylamide op gezondheid en ziekte niet duidelijk zijn, wordt het beschouwd als een potentieel kankerverwekkende chemische stof.

Het is bijna onmogelijk om acrylamide volledig te vermijden, maar het is nog steeds een goed idee om uw inname te beperken.

Kortom: Het eten van teveel suiker van welke bron dan ook kan uw risico op obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes type 2 verhogen. palmsuiker bevat ook acrylamide, wat schadelijk kan zijn.

Is palmsuiker beter dan suiker?

Als je witte suiker vervangt door palmsuiker, dan krijg je een paar extra voedingsstoffen met uw calorieën. Op deze manier is het een gezondere keuze.

Echter, het is goed te beseffen dat zeer weinig bewijs is die ondersteunen de gezondheidsclaims over deze zoetstof.

Tot slot, palmsuiker is nog steeds vergelijkbaar met tafelsuiker en moeten worden gebruikt op dezelfde manier – spaarzaam.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 + 14 =

It is main inner container footer text