Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Paprika 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

1811 Views

Paprika 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

Paprika (Capsicum annuum) zijn de vruchten van bepaalde planten uit de nachtschadefamilie.

Zij zijn verwant met rode peper, tomaten, die allemaal afkomstig zijn uit Midden- en Zuid-Amerika.

Ook wel zoete pepers genoemd, paprika’s worden paprika’s gegeten als groenten, hetzij rauw of gekookt.

Net als hun naaste familieleden, worden de chilipepers, paprika’s soms gedroogd en zijn verkrijgbaar in poedervorm. In dat geval worden ze aangeduid als paprikapoeder.

Ze bevatten weinig calorieën en zijn uitzonderlijk rijk aan vitamine C en andere antioxidanten , waardoor ze een uitstekende aanvulling op een gezond voedingspatroon zijn.

Paprika’s zijn er in verschillende kleuren, zoals groene (onrijpe), rood, geel en oranje.

Groene, onrijpe vruchten hebben een licht bittere smaak en zijn niet zo zoet als die volledig rijp zijn.

Voedingsfeiten

Verse paprika’s bestaan ​​voornamelijk uit water (92%). De rest bestaat uit koolhydraten en kleine hoeveelheden eiwit en vet.

De onderstaande tabel presenteert alle belangrijke voedingsstoffen in paprika (1).

Voedingswaarde paprika – per 100 gram

hoeveelheid
Calorieën31
Water92 %
Eiwit1 g
Koolhydraten6 g
Suiker4,2 g
Vezel2,1 g
Vet0,3 g
Verzadigd0,03 g
Enkelvoudig onverzadigde0 g
Meervoudig onverzadigde0,07 g
Omega-30,03 g
Omega-60,05 g
Transvet~

Koolhydraten

Paprika’s bestaan ​​voornamelijk uit koolhydraten , goed voor het grootste deel van het totale caloriegehalte.

Een 149 gram portie rode paprika bevat 9 gram koolhydraten.

De koolhydraten zijn meestal suikers, zoals glucose en fructose, die verantwoordelijk zijn voor de zoete smaak van de rijpe paprika.

Paprika’s bevatten ook kleine hoeveelheden vezels zo’n 2%(1).Calorie voor calorie, zijn ze eigenlijk een zeer rijke bron van vezels.

Kortom: Paprika’s bestaan ​​voornamelijk uit water en koolhydraten. De meeste koolhydraten zijn suikers, zoals glucose en fructose. Paprika’s zijn ook een goede bron van vezels.

Vitaminen en mineralen

Paprika’s zitten vol met verschillende vitaminen en mineralen, en zijn uitzonderlijk rijk aan vitamine C.

  • Vitamine C: Een middelgrote rode paprika bevat 169% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor vitamine C, waardoor het een van de rijkste voedingsbronnen van deze essentiële voedingsstof is.
  • Vitamine B6: Pyridoxine is de meest voorkomende vorm van vitamine B6, deze is familie van voedingsstoffen die belangrijk voor de vorming van rode bloedcellen zijn.
  • Vitamine K1: Een vorm van vitamine K, ook bekend als fytomenadion. Het is belangrijk voor de bloedstolling en voor gezonde botten.
  • Kalium: Een essentieel mineraal dat gezondheid van het hart kan verbeteren als geconsumeerd in voldoende hoeveelheden(2).
  • Foliumzuur: Ook bekend als folacine, of vitamine B9, foliumzuur heeft diverse functies in het lichaam. Adequate inname van foliumzuur is erg belangrijk tijdens de zwangerschap(3).
  • Vitamine E: Een krachtige antioxidant, essentieel voor gezonde zenuwen en spieren. De beste voedingsbronnen van deze vetoplosbare vitamine zijn oliën, noten, zaden, en groenten.
  • Vitamine A: rode paprika bevat veel provitamine A (bètacaroteen), die wordt omgezet in vitamine A in het lichaam(4).

Kortom: Paprika’s bevatten een hoge vitamine C-waarde en één paprika kan tot 169% van de ADH leveren. Andere vitaminen en mineralen die in paprika’s worden aangetroffen, zijn vitamine K1, vitamine E, vitamine A, foliumzuur en kalium.

Andere plantaardige stoffen

Paprika’s zijn rijk aan verschillende antioxidanten, vooral carotenoïden, die veel overvloediger zijn als ze rijp zijn (5).

  • Capsanthine: Overvloedig in rode paprika, capsanthine is een krachtige antioxidant die verantwoordelijk is voor hun briljante rode kleur. Studies geven aan dat dit carotenoïden kan helpen beschermen tegen kanker(6, 7).
  • Violaxanthine: De meest voorkomende carotenoïden antioxidant in gele paprika(8).
  • Luteïne: Hoewel ze in overvloed zijn in groene paprika, luteïne is afwezig in rijpe paprika. Adequate inname van luteïne kan gezondheid van het oog verbeteren(6, 9).
  • Quercetine: Een polyfenol antioxidant in een grote hoeveelheid in planten.Studies tonen aan dat het gunstig is voor de preventie van chronische ziekten zoals hartziekten en kanker(4, 10, 11).
  • Luteoline: Net als quercetine, luteoline een polyfenol antioxidant die een verscheidenheid van gunstige gezondheidseffecten kunnen hebben(4, 12)

Kortom: Paprika’s bevatten veel gezonde antioxidanten, waaronder capsanthine, violaxanthine, luteïne, quercetine en luteoline. Deze plantaardige stoffen zijn geassocieerd met veel gezondheidsvoordelen.

Gezondheidsvoordelen van paprika’s

Net als de meeste plantaardig voedsel, worden paprika’s beschouwd als gezond.

Hoge consumptie van groenten en fruit zijn in verband gebracht met een verminderd risico op veel chronische ziekten, zoals kanker en hartaandoeningen.

Daarnaast kunnen paprika’s een aantal andere gezondheidsvoordelen hebben.

Ooggezondheid

De meest voorkomende soorten visuele beperkingen zijn maculaire degeneratie en cataracten, waarvan de belangrijkste oorzaken ouderdom en infecties zijn(13).

Maar voeding kan ook een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van deze ziekten.

Luteïne en zeaxanthine, carotenoïden aangetroffen in relatief hoge hoeveelheden in paprika’s, kunnen de gezondheid van de ogen aanzienlijk verbeteren wanneer ze in voldoende hoeveelheden worden geconsumeerd(9, 14, 15).

In feite beschermen ze het menselijke netvlies, de lichtgevoelige binnenwand van het oog, tegen oxidatieve schade(16, 17, 18).

Een aantal studies geven aan dat regelmatige consumptie van voedingsmiddelen die rijk zijn aan deze carotenoïden het risico op cataract en maculaire degeneratie kan verminderen(19, 20, 21, 22, 23).

Simpel gezegd, het toevoegen van paprika aan uw normale dieet kan een uitstekende manier zijn om het risico op visuele beperkingen te verminderen.

Preventie van bloedarmoede

Anemie (bloedarmoede)is een veel voorkomende aandoening die wordt gekenmerkt door een verminderd vermogen van het bloed om zuurstof te vervoeren.

Een van de meest voorkomende oorzaken van bloedarmoede is ijzergebrek, de belangrijkste symptomen zijn zwakte en vermoeidheid.

Rode paprika’s zijn niet alleen een goede bron van ijzer, ze zijn ook uitzonderlijk rijk aan vitamine C, waardoor de opname van ijzer uit de darm toeneemt(24).

Een middelgrote rode paprika kan zelfs 169% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) bevatten voor vitamine C(1).

De absorptie van ijzer in de voeding neemt aanzienlijk toe wanneer het wordt geconsumeerd met fruit of groenten met een hoog vitamine C-gehalte(25).

Om deze reden kan het eten van rauwe paprika’s met ijzerhoudend voedsel, zoals vlees of spinazie, helpen om de ijzervoorraden van je lichaam te vergroten, waardoor het risico op bloedarmoede wordt verminderd.

Kortom: Zoals andere groenten en fruit, kunnen paprika’s veel voordelen voor de gezondheid hebben. Deze omvatten een verbeterde gezondheid van de ogen en een verminderd risico op bloedarmoede en sommige chronische ziekten.

Nadelige effecten en individuele zorgen

Paprika’s zijn over het algemeen gezond en worden goed verdragen, maar sommige mensen zijn mogelijk allergisch voor hen.

Allergie voor paprika

Allergie voor paprika is zeldzaam.

Sommige mensen met pollenallergie kunnen echter ook gevoelig zijn voor paprika vanwege allergische kruisreactiviteit(26, 27).

Allergische kruisreacties kunnen optreden tussen bepaalde voedingsmiddelen en pollen omdat ze dezelfde allergenen bevatten of allergenen die qua structuur gelijk aan elkaar zijn.

Kortom: Wanneer u met mate eet, hebben paprika’s geen nadelige gezondheidseffecten. Ze kunnen echter bij sommige mensen allergieën veroorzaken.

Tot slot

Paprika’s zijn rijk aan veel vitamines en antioxidanten, met name vitamine C en verschillende carotenoïden.

Om deze reden kan het eten ervan verschillende gezondheidsvoordelen hebben, zoals een verbeterde gezondheid van de ogen en een verminderd risico op verschillende chronische ziekten.

Afgezien van het veroorzaken van allergie bij sommige mensen, hebben ze geen nadelige gezondheidseffecten.

Kort gezegd, paprika’s zijn een uitstekende aanvulling op een gezonde voeding.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × 2 =

It is main inner container footer text