Paprika’s ( Capsicum annuum ) zijn vruchten die behoren tot de nachtschadefamilie.

Zij zijn verwant met rode peper, tomaten en broodvruchten, die allemaal afkomstig zijn uit Midden- en Zuid-Amerika.

Ook wel zoete pepers genoemd, kunnen paprika’s rauw of gekookt worden gegeten.

Net als hun naaste familieleden, worden de chilipepers, paprika’s soms gedroogd en zijn verkrijgbaar in poedervorm. In dat geval worden ze aangeduid als paprikapoeder.

Ze bevatten weinig calorieën en zijn uitzonderlijk rijk aan vitamine C en andere antioxidanten, waardoor ze een uitstekende aanvulling zijn in een gezonde maaltijd.

Paprika’s zijn er in verschillende kleuren, zoals rood, geel, oranje en groen – die onrijp zijn.

Groene, onrijpe paprika’s hebben een licht bittere smaak en zijn niet zo zoet als volledig rijpe.

Dit artikel vertelt je alles wat je moet weten over paprika’s.

Voedingswaarde

Verse paprika’s bestaan ​​voornamelijk uit water (92%). De rest bestaat uit koolhydraten en kleine hoeveelheden eiwit en vet.

De onderstaande tabel presenteert alle belangrijke voedingsstoffen in paprika (1).

Voedingswaarde paprika – per 100 gram

hoeveelheid
Calorieën31
Water92 %
Eiwit1 g
Koolhydraten6 g
Suiker4,2 g
Vezel2,1 g
Vet0,3 g
Verzadigd0,03 g
Enkelvoudig onverzadigde0 g
Meervoudig onverzadigde0,07 g
Omega-30,03 g
Omega-60,05 g
Transvet~

Koolhydraten

Paprika’s bestaan ​​voornamelijk uit koolhydraten , die het grootste deel van hun calorie-inhoud uitmaken – een 100 gram bevat 6 gram koolhydraten.

De koolhydraten zijn meestal suikers – zoals glucose en fructose – die verantwoordelijk zijn voor de zoete smaak van rijpe paprika’s.

Paprika’s bevatten ook kleine hoeveelheden vezels – 2% vers gewicht. Calorie voor calorieën, ze zijn een zeer goede vezelbron (1).

Kortom: Paprika’s bestaan ​​voornamelijk uit water en koolhydraten. De meeste koolhydraten zijn suikers, zoals glucose en fructose. Paprika’s zijn ook een goede bron van vezels.

Vitaminen en mineralen

Paprika’s zitten vol met verschillende vitaminen en mineralen, en zijn uitzonderlijk rijk aan vitamine C.

  • Vitamine C: Een middelgrote rode paprika bevat 169% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor vitamine C, waardoor het één van de rijkste voedingsbronnen van deze essentiële voedingsstof is.
  • Vitamine B6: Pyridoxine is de meest voorkomende vorm van vitamine B6, deze familie van voedingsstoffen die belangrijk is voor de vorming van rode bloedcellen.
  • Vitamine K1: Een vorm van vitamine K, ook bekend als fytomenadion. Het is belangrijk voor de bloedstolling en voor gezonde botten.
  • Kalium: Dit essentiële mineraal kan de gezondheid van het hart verbeteren (2).
  • Foliumzuur: Ook bekend als vitamine B9, heeft foliumzuur verschillende functies in uw lichaam. Adequate inname van foliumzuur is erg belangrijk tijdens de zwangerschap(3).
  • Vitamine E: Een krachtige antioxidant, vitamine E is essentieel voor een gezonde zenuwen en spieren. De beste voedingsbronnen van deze in vet oplosbare vitamine zijn oliën, noten, zaden en groenten.
  • Vitamine A: rode paprika’s bevatten veel pro-vitamine A (bèta-caroteen), dat door je lichaam wordt omgezet in vitamine A(4).

Kortom: Paprika’s bevatten een hoge vitamine C-waarde, waarbij één paprika tot 169% van de ADH levert. Andere vitamines en mineralen in paprika’s zijn vitamine K1, vitamine E, vitamine A, foliumzuur en kalium.

Andere plantaardige stoffen

Paprika’s zijn rijk aan verschillende antioxidanten, vooral carotenoïden, die overvloediger aanwezig zijn in rijpe exemplaren(5).

De belangrijkste pantaardige stoffen in paprika’s zijn:

  • Capsanthine: Overvloedig in rode paprika, capsanthine is een krachtige antioxidant die verantwoordelijk is voor hun briljante rode kleur. Studies geven aan dat dit carotenoïden kan helpen beschermen tegen kanker(6, 7).
  • Violaxanthine: De meest voorkomende carotenoïden antioxidant in gele paprika(8).
  • Luteïne: Hoewel overvloedig aanwezig in groene (onrijpe) paprika’s en zwarte paprika, is luteïne afwezig in rijpe paprika’s. Adequate inname van luteïne kan de gezondheid van het oog verbeteren(6, 9).
  • Quercetine: Studies tonen aan dat dit polyfenol-antioxidant gunstig kan zijn voor het voorkomen van bepaalde chronische aandoeningen, zoals hartaandoeningen en kanker(4, 10, 11).
  • Luteoline: Net als quercetine is luteoline een polyfenol-antioxidant dat verschillende gunstige gezondheidseffecten kan hebben(4, 12)

Kortom: Paprika’s bevatten veel gezonde antioxidanten, waaronder capsanthine, violaxanthine, luteïne, quercetine en luteoline. Deze plantaardige stoffen zijn geassocieerd met veel gezondheidsvoordelen.

Gezondheidsvoordelen van paprika’s

Net als de meeste onbewerkte plantaardige voedingsmiddlen, worden paprika’s beschouwd als een gezond voedsel.

Hoge consumptie van groenten en fruit is gekoppeld aan een verminderd risico op veel chronische ziekten, zoals kanker en hartaandoeningen.

Daarnaast kunnen paprika’s een aantal andere gezondheidsvoordelen hebben.

Gezond voor het oog

De meest voorkomende soorten visuele beperkingen zijn maculaire degeneratie en cataracten, waarvan de belangrijkste oorzaken zijn veroudering en infecties(13).

Maar voeding kan ook een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van deze ziekten.

Luteïne en zeaxanthine – carotenoïden aangetroffen in relatief hoge hoeveelheden in paprika’s – kunnen de gezondheid van het oog verbeteren wanneer ze in voldoende hoeveelheden worden geconsumeerd(9, 14, 15).

In feite beschermen ze het menselijke netvlies, de lichtgevoelige binnenwand van het oog, tegen oxidatieve schade(16, 17, 18).

Een aantal studies geven aan dat regelmatige consumptie van voedingsmiddelen die rijk zijn aan deze carotenoïden het risico op cataract en maculaire degeneratie kan verminderen(19, 20, 21, 22, 23).

Als u dus paprika’s aan uw maaltijd toevoegt, kan dit uw risico op visuele beperkingen helpen verminderen.

Preventie van bloedarmoede

Bloedarmoede is een veel voorkomende aandoening die wordt gekenmerkt door een verminderd vermogen van uw bloed om zuurstof te vervoeren.

Eén van de meest voorkomende oorzaken van bloedarmoede is ijzertekort, de belangrijkste symptomen zijn zwakte en vermoeidheid.

Rode paprika’s zijn niet alleen een goede bron van ijzer , ze zijn ook uitzonderlijk rijk aan vitamine C, die de opname van ijzer uit je darm verhoogt (24).

Een middelgrote rode paprika kan zelfs 169% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vitamine C bevatten(1).

De ijzeropname in de voeding neemt aanzienlijk toe wanneer u fruit of groenten consumeert met een hoog vitamine C gehalte(25).

Om deze reden kan het eten van rauwe paprika’s samen met ijzerhoudend voedsel – zoals vlees of spinazie – helpen de ijzervoorraad van je lichaam te vergroten, waardoor je het risico op bloedarmoede verkleint.

Kortom: Net als andere groenten en fruit, kunnen paprika’s veel voordelen voor de gezondheid hebben. Deze omvatten verbeterde ooggezondheid en verminderd risico op bloedarmoede.

Nadelige effecten en individuele zorgen

Paprika’s zijn over het algemeen gezond en worden goed verdragen, maar sommige mensen kunnen allergisch zijn. Dat gezegd hebbende, allergie is vrij zeldzaam.

Allergie voor paprika

Allergie voor paprika is zeldzaam.

Toch kunnen sommige mensen met allergie voor pollen ook gevoelig zijn voor paprika vanwege allergische kruisreactiviteit(26, 27).

Allergische kruisreacties kunnen voorkomen tussen bepaalde voedingsmiddelen omdat ze dezelfde allergenen kunnen bevatten – of allergenen die vergelijkbaar zijn in de chemische structuur.

Kortom: Wanneer u met mate eet, hebben paprika’s geen nadelige gezondheidseffecten. Ze kunnen echter bij sommige mensen allergieën veroorzaken.

Tot slot

Paprika’s zijn rijk aan veel vitamines en antioxidanten, vooral vitamine C en verschillende carotenoïden.

Om deze reden kunnen ze verschillende gezondheidsvoordelen hebben, zoals een verbeterde ooggezondheid en een verminderd risico op verschillende chronische ziekten.

Al met al zijn paprika’s een uitstekende aanvulling op een gezond voedingspatroon.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.