Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Paprika 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

1704 Views

Paprika 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

Paprika (Capsicum annuum) zijn de vruchten van bepaalde planten uit de nachtschadefamilie.

Zij zijn verwant met rode peper, tomaten, die allemaal afkomstig zijn uit Midden-en Zuid-Amerika.

Ook wel zoete pepers genoemd, paprika’s worden gegeten als groente, rauw of gekookt.

Net als hun naaste verwanten de rode pepers, worden paprika’s soms gedroogd en zijn verkrijgbaar in poedervorm. In dat geval worden ze aangeduid als paprikapoeder.

Ze zijn laag in calorieën en uitzonderlijk rijk aan vitamine C en andere antioxidanten, waardoor ze een uitstekende aanvulling op een gezonde voeding zijn.

Paprika’s zijn er in verschillende kleuren, zoals groene (onrijpe), rood, geel en oranje.

Groene, onrijpe vruchten hebben een licht bittere smaak en zijn niet zo zoet als die rijp zijn.

Voedingsfeiten

Verse paprika’s zijn hoofdzakelijk samengesteld uit water (92%). De rest bestaat uit koolhydraten en kleine hoeveelheden eiwit en vet.

De onderstaande tabel presenteert alle belangrijke voedingsstoffen in paprika (1).

Voedingswaarde paprika – per 100 gram

hoeveelheid
Calorieën 31
Water 92 %
Eiwit 1 g
Koolhydraten 6 g
Suiker 4,2 g
Vezel 2,1 g
Vet 0,3 g
Verzadigd 0,03 g
Enkelvoudig onverzadigde 0 g
Meervoudig onverzadigde 0,07 g
Omega-3 0,03 g
Omega-6 0,05 g
Transvet ~

Koolhydraten

Paprika’s zijn hoofdzakelijk samengesteld uit koolhydraten, goed voor het grootste deel van de totale calorie-inhoud.

Een 149 gram portie rode paprika bevat 9 gram koolhydraten.

De koolhydraten zijn meestal suikers, zoals glucose en fructose, die verantwoordelijk zijn voor de zoete smaak van de rijpe paprika.

Paprika’s bevatten ook kleine hoeveelheden vezels zo’n 2%(1).Calorie voor calorie, zijn ze eigenlijk een zeer rijke bron van vezels.

Kortom: Groene paprika’s zijn hoofdzakelijk samengesteld uit water en koolhydraten. De meeste koolhydraten zijn suikers, zoals glucose en fructose. Paprika’s zijn ook een rijke bron van vezels.

Vitaminen en mineralen

Kleurrijke Paprika

Paprika’s zitten vol met verschillende vitaminen en mineralen, en zijn uitzonderlijk rijk aan vitamine C.

  • Vitamine C: Een middelgrote rode paprika bevat 169% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor vitamine C, waardoor het een van de rijkste voedingsbronnen van deze essentiële voedingsstof is.
  • Vitamine B6: Pyridoxine is de meest voorkomende vorm van vitamine B6, deze is familie van voedingsstoffen die belangrijk voor de vorming van rode bloedcellen zijn.
  • Vitamine K1: Een vorm van vitamine K, ook bekend als fytomenadion. Het is belangrijk voor de bloedstolling en voor gezonde botten.
  • Kalium: Een essentieel mineraal dat gezondheid van het hart kan verbeteren als geconsumeerd in voldoende hoeveelheden(2).
  • Foliumzuur: Ook bekend als folacine, of vitamine B9, foliumzuur heeft diverse functies in het lichaam. Adequate inname van foliumzuur is erg belangrijk tijdens de zwangerschap(3).
  • Vitamine E: Een krachtige antioxidant, essentieel voor gezonde zenuwen en spieren. De beste voedingsbronnen van deze vetoplosbare vitamine zijn oliën, noten, zaden, en groenten.
  • Vitamine A: rode paprika bevat veel provitamine A (bètacaroteen), die wordt omgezet in vitamine A in het lichaam(4).

Kortom: Groene paprika’s zijn zeer rijk aan vitamine C, en één paprika kan tot 169% van de ADH voorzien. Andere vitaminen en mineralen in paprika omvatten vitamine K1, vitamine E, vitamine A, foliumzuur en kalium.

Andere plantaardige stoffen

Paprika’s zijn rijk aan verschillende antioxidanten, met name de carotenoïden, die in overvloed aanwezig zijn wanneer rijp(5).

  • Capsanthine: Overvloedig in rode paprika, capsanthine is een krachtige antioxidant die verantwoordelijk is voor hun briljante rode kleur. Studies geven aan dat dit carotenoïden kan helpen beschermen tegen kanker(6, 7).
  • Violaxanthine: De meest voorkomende carotenoïden antioxidant in gele paprika(8).
  • Luteïne: Terwijl ze in overvloed zijn in groene paprika, luteïne is afwezig in rijpe paprika. Adequate inname van luteïne kan gezondheid van het oog verbeteren(6, 9).
  • Quercetine: Een polyfenol antioxidant in een grote hoeveelheid in planten.Studies tonen aan dat het gunstig is voor de preventie van chronische ziekten zoals hartziekten en kanker(4, 10, 11).
  • Luteoline: Net als quercetine, luteoline een polyfenol antioxidant die een verscheidenheid van gunstige gezondheidseffecten kunnen hebben(4, 12)

Kortom: Groene paprika’s bevatten veel gezonde antioxidanten, waaronder capsanthine, violaxanthine, luteïne, quercetine en luteoline. Deze plantaardige stoffen worden geassocieerd met vele voordelen voor de gezondheid.

Gezondheidsvoordelen van groene paprika’s

Net als de meeste plantaardig voedsel, worden paprika’s beschouwd als gezond.

Hoge consumptie van groenten en fruit is verbonden met verminderd risico op veel chronische ziekten, zoals kanker en hartziekten.

Bovendien kan paprika een aantal andere voordelen voor de gezondheid hebben.

Gezondheid ogen

De meest voorkomende vormen van visuele beperkingen omvatten macula degeneratie en staar, de belangrijkste oorzaken daarvan zijn ouderdom en infecties(13).

Echter kan voeding ook een belangrijke rol bij het ontstaan ​​van deze ziekten spelen.

Luteïne en zeaxanthine, carotenoïden gevonden in relatief hoge hoeveelheden in paprika, kunnen oog gezondheid aanzienlijk verbeteren wanneer verbruikt in voldoende hoeveelheden(9, 14, 15).

In feite beschermen ze de menselijke retina, het lichtgevoelige binnenwand van het oog, tegen oxidatieve schade(16, 17, 18).

Verschillende studies tonen aan dat regelmatige consumptie van voedingsmiddelen die rijk zijn aan deze carotenoïden het gevaar zowel cataract en maculadegeneratie kunnen verminderen(19, 20, 21, 22, 23).

Simpel gezegd, het toevoegen van paprika’s aan uw normale voeding kan een uitstekende manier zijn om het risico van een visuele handicap te verlagen.

Preventie van anemie

Anemie is een veel voorkomende aandoening gekenmerkt door verminderde vermogen van het bloed om zuurstof te transporteren.

Een van de meest voorkomende oorzaken van anemie is door ijzertekort, de belangrijkste symptomen daarvan is zwakte en vermoeidheid.

Niet alleen zijn rode paprika een behoorlijke bron van ijzer, ze zijn ook buitengewoon rijk aan vitamine C, waardoor de absorptie van ijzer uit de darm toeneemt(24).

In feite kan een middelgrote rode paprika 169% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vitamine C bevatten(1).

Absorptie van ijzer uit de voeding wordt aanzienlijk verhoogd wanneer het wordt gebruikt met fruit of groenten die rijk zijn aan vitamine C(25).

Om deze reden, het eten van rauwe paprika met ijzerrijk voedsel, zoals vlees of spinazie kan helpen bij het verhogen van ijzergehalte in uw lichaam, het verminderen van het risico op bloedarmoede.

Kortom: Net als andere groenten en fruit, kunnen paprika’s veel voordelen hebben voor de gezondheid. Deze omvatten een betere gezondheid van het oog, en een verminderd risico op bloedarmoede en een aantal chronische ziekten.

Bijwerkingen en individuele zorgen

Gesneden Paprika

Paprika’s zijn over het algemeen gezond en worden goed verdragen, maar sommige mensen kunnen allergisch zijn voor hen.

Paprika Allergie

Allergie voor paprika is zeldzaam.

Sommige mensen met pollen allergie kan ook gevoelig zijn voor paprika vanwege allergische Kruisallergie(26, 27).

Allergische kruis reacties kunnen voorkomen tussen bepaalde voedingsmiddelen en pollen omdat ze hetzelfde allergenen bevatten of allergenen die qua structuur gelijk aan elkaar zijn.

Kortom: Wanneer gegeten met mate hoeft paprika geen nadelige effecten op de gezondheid te hebben. Zij kunnen echter allergieën bij sommige mensen veroorzaken.

Samenvatting

Paprika’s zijn rijk aan veel vitaminen en antioxidanten, vooral vitamine C en verschillende carotenoïden.

Daarom het eten van hen hebben ze verschillende gezondheidsvoordelen, zoals een betere gezondheid van het oog en minder risico op verschillende chronische ziekten.

Afgezien van het veroorzaken van allergie bij sommige mensen, ze hebben geen nadelige gevolgen voor de gezondheid.

Kort gezegd, paprika’s zijn een uitstekende aanvulling op een gezonde voeding.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text