Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Passievrucht en de gezondheidsvoordelen

3269 Views

Passievrucht en de gezondheidsvoordelen

De passievrucht is de vrucht van een klimplant die behoort tot de familie van de passieflora.

De passievrucht komt van oorsprong uit Zuid-Amerika. Tegenwoordig wordt de vrucht vooral geïmporteerd vanuit Kenia, Brazilië, Venezuela, Zimbabwe en de Ivoorkust.

De leerachtige schil van deze vrucht is hard en glad en niet eetbaar. Binnenin zit zacht geel vruchtvlees dat samen met de eetbare pitjes een frisse zoete smaak heeft.

Deze vrucht ontleent zijn naam aan de passiebloem die de passie van Christus zou symboliseren. De “gele passievrucht” wordt ook wel maracuja genoemd.

U kunt meer over de voordelen van het eten van passievrucht lezen in dit artikel .

Voedingsstoffen in passievrucht

Verse passievruchten zijn rijk aan B-vitaminen, vitamine A en C, calcium, koper, vezels, foliumzuur, ijzer, magnesium, niacine, fosfor, kalium en eiwit. Het bevat ook een hoog niveau van antioxidanten met ongeveer 13 carotenoïden, zoals zeta-, beta- en alfa-caroteen, B-cryptoxanthine en lycopeen, om maar een paar te noemen.

De nummer 21 op de lijst van gezondste fruit

Gezondheidsvoordelen van passievrucht

Bloeddruk:  Passievruchten zijn effectief in het verlagen van hoge bloeddruk, want het is hoog in kalium en bevat zeer weinig natrium. Kalium balanceert elektrolyten en regelt de spierfunctie, zoals de hartspieren die het hart doen kloppen. Het is ook verantwoordelijk voor het vrijkomen van calcium in de bloedstroom die slagaderblokkade veroorzaakt als het te snel wordt vrijgegeven.

Kanker:  Kanker wordt gevormd door vrije radicalen die de cellen beschadigen. Vrije radicalen kunnen worden geneutraliseerd door regelmatige consumptie van antioxidanten voordat ze de gezonde cellen beschadigen. Passievruchten zijn rijk aan vitamine A en C, dat zijn sterke antioxidanten. Deze vitaminen neutraliseren de vrije radicalen en beschermen ons lichaam tegen kanker.

Cardiovasculaire gezondheid:  Passievruchten zijn rijk aan voedingsvezels die het cholesterolgehalte in het bloed verlagen. Cholesterol is een van de grootste vijanden van het hart; het kan bloedvaten blokkeren en variaties in de bloeddruk veroorzaken,  wat leidt tot verhoogde spanning op het hart. De vezelrijke passievrucht verhoogt het HDL (het goede) cholesterol en vermindert LDL (het slechte) cholesterol. Kalium beschermt het hart van een onregelmatige hartslag en regelt de samentrekking van de hartspieren. Het hoge gehalte aan antioxidanten zorgt ervoor dat de slagaders niet uitharden en reinigt de vorming van plaques van binnenuit.

Schonere darm: De oplosbare vezel in passievruchten reinigt gifstoffen die zich in de dikke darm ophopen door het verzachten van een gezonde en regelmatige stoelgang. De antioxidanten helpen ook bij het reinigen van de dikke darm, de toxines die zich in de darmen en het maagdarmkanaal opbouwen.

Toename van hemoglobine:  Ons bloed is rood vanwege een pigment dat hemoglobine wordt genoemd en dat bloed naar al onze lichaamsdelen transporteert. Bloedarmoede is een aandoening die wordt veroorzaakt door een tekort aan hemoglobine, het is niet ernstig, maar als het onbehandeld blijft, kan dit leiden tot complicaties. Een laag hemoglobinegehalte kan symptomen veroorzaken zoals aanhoudende vermoeidheid, kortademigheid, slaperigheid, duizeligheid en black-outs.

Stemmingsverbeteraar:   Er zijn medicinale alkaloïden en fytonutriënten in passievruchten waarvan bekend is dat ze een licht kalmerend bezit hebben. Het eten van passievruchten kan het zenuwstelsel ontspannen en een rustgevende slaap bevorderen. Het is een uitstekende stemmingsverbeteraar en artsen zijn begonnen met het gebruik van natuurlijke supplementen met passievruchten voor de behandeling van depressie, angst en slapeloosheid.

Gezondheid van het gezichtsvermogen: Passievruchten bevatten grote hoeveelheden antioxidanten zoals vitamine A, C en flavonoïden. Deze voedingsstoffen kunnen helpen uw ogen te beschermen tegen vrije radicalen die schade veroorzaken. Ze zorgen ook voor de slijmvliezen die het hoornvlies van het oog bewaken; het gehalte aan bètacaroteen heeft ook positieve effecten op de ogen en de gezondheid van het gezichtsvermogen.

Kiezen van de juiste vrucht

Kies passievruchten met een beetje gekreukelde huid, wat betekent dat hij rijp is. De onrijpe vrucht kan een beetje zuur zijn maar eenmaal gerijpt, is het zoet.

Passievruchten kan zo worden gegeten en als juice gedronken worden; Het wordt vaak gemengd in andere fruitsappen om de aroma te verbeteren. De vrucht kan op kamertemperatuur worden bewaard tot rijp en dan gekoeld worden.

Voorzichtigheid

Passievruchten hebben een bewustzijnsverlagendeeffect en interventie kan veroorzaken met andere medicijnen. Als u medicijnen gebruikt voor depressie of angst, is het belangrijk om met uw arts te overleggen over het nuttigen van dit fruit. Overmatig alcoholgebruik moet ook worden vermeden met passievruchten vanwege soortgelijke redenen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

3 Comments

  1. Mijn man heeft van onze klimpassieplant een stekje gehaald en deze in een pot gekweekt, na vele bloemen komen er nu groene vruchten aan. Zijn deze eetbaar?

  2. Ik heb aan de buitenmuur vele passievruchten vnl geel. Ik maak ze open en eet veelal de pitjes. Ik leef nog. Het idee is, ze smaken lekker. Kan ik hiermee doorgaan gezien de vele pluspunten.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × 5 =

It is main inner container footer text