Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Passievrucht en de gezondheidsvoordelen

2931 Views

Passievrucht gezond

De passievrucht is de vrucht van een klimplant die behoort tot de familie van de passieflora.

De passievrucht komt van oorsprong uit Zuid-Amerika. Tegenwoordig wordt de vrucht vooral geïmporteerd vanuit Kenia, Brazilië, Venezuela, Zimbabwe en de Ivoorkust.

De leerachtige schil van deze vrucht is hard en glad en niet eetbaar. Binnenin zit zacht geel vruchtvlees dat samen met de eetbare pitjes een frisse zoete smaak heeft.

Deze vrucht ontleent zijn naam aan de passiebloem die de passie van Christus zou symboliseren. De “gele passievrucht” wordt ook wel maracuja genoemd.

U kunt meer over de voordelen van het eten van passievrucht lezen in dit artikel .

Voedingsstoffen in Passievrucht

Verse passievruchten zijn rijk aan B-vitaminen, vitamine A en C, calcium, koper, vezels, foliumzuur, ijzer, magnesium, niacine, fosfor, kalium en eiwit. Het bevat ook een hoog niveau van antioxidanten met ongeveer 13 carotenoïden, zoals zeta-, beta- en alfa-caroteen, B-cryptoxanthine en lycopeen, om maar een paar te noemen.

De nummer 21 op de lijst van gezondste fruit

Gezondheidsvoordelen van Passievrucht

Bloeddruk:  passievruchten zijn effectief in het verlagen van hoge bloeddruk, want het is hoog in kalium en bevat zeer weinig natrium. Kalium saldi elektrolyten en besturingselementen voor de spierfunctie, zoals de spieren van het hart waardoor het hart klopt. Het is ook verantwoordelijk voor het vrijgeven van calcium in de bloedstroom waardoor slagader blokkade als het te snel wordt vrijgegeven beschermd.

Kanker:  Kanker wordt gevormd door vrije radicalen die de cellen beschadigen. Vrije radicalen kunnen worden geneutraliseerd door regelmatige consumptie van antioxidanten voordat ze de gezonde cellen beschadigen. Passievruchten zijn rijk aan vitamine A en C, dat zijn sterke antioxidanten. Deze vitamines neutraliseren de vrije radicalen in ons lichaam en beschermen tegen kanker.

Cardiovasculaire gezondheid:  Passievrucht is rijk aan voedingsvezels die het cholesterolgehalte in het bloed vermindert. Cholesterol is een van de grootste vijanden van het hart; kan bloedvaten blokkeren en variaties in de bloeddruk veroorzaken en daardoor verhoogde spanning op het hart. De vezelrijke passievrucht verhoogt het HDL (het goede) cholesterol en vermindert LDL (het slechte) cholesterol. Kalium beschermt het hart van een onregelmatige hartslag en regelt de samentrekking van de hartspieren. De hoge anti-oxidant inhoud houdt de slagaders van verharding en reinigt de vorming van plaques van binnen.

Schonere darm: De oplosbare vezels in passievruchten reinigt toxines die zich in de dikke darm opbouwen door versoepeling van de gezonde regelmatige stoelgang. Het is anti-oxiderend helpt ook bij het schoonmaken van de dikke darm, de toxinen die in de darmen en maag-darmkanaal zitten.

Hemoglobine stijging:  Ons bloed is rood vanwege een pigment genaamd hemoglobine, die bloed vervoert dat naar al onze lichaamsdelen. Anemie is een aandoening veroorzaakt door een tekort aan hemoglobine, indien onbehandeld kan het leiden tot complicaties. Laag hemoglobinegehalte kunnen symptomen zoals aanhoudende vermoeidheid, kortademigheid, slaperigheid en duizeligheid veroorzaken.

Stemming versterker:   Er zijn geneesmiddelen alkaloïden en fytonutriënten in passievruchten waarvan bekend is dat een lichte kalmerend eigenschap heeft. Het eten van passievruchten kan het zenuwstelsel ontspannen en rustgevende slaap bevorderen. Het is een uitstekende stemming versterker en artsen zijn begonnen met het gebruik van natuurlijke supplementen met passievruchten tegen depressie, angst en slapeloosheid te behandelen.

Visie gezondheid:   Passievrucht bevat een hoog gehalte aan antioxidanten zoals vitamine A, C en flavonoïden. Deze voedingsstoffen kan helpen uw ogen te beschermen tegen vrije radicalen die schade veroorzaken. Ook verzorgen ze de slijmvliezen, dat het hoornvlies van het oog bewaakt; de beta-caroteen inhoud heeft ook positieve effecten op de ogen en visie gezondheid.

Verbruik Tip

Kies passievruchten met een huid die een beetje gekreukeld is, hetgeen betekent dat het rijp is. De onrijpe vrucht kan een beetje zuur zijn, maar eenmaal gerijpt, zijn ze zoet.

Passievruchten kan zo worden gegeten en als juice gedronken worden; Het wordt vaak gemengd in andere fruitsappen om de aroma te verbeteren. De vrucht kan op kamertemperatuur worden bewaard tot rijp en dan gekoeld worden.

Voorzichtigheid

Passievruchten hebben een kalmerend effect en interventie kan veroorzaken met andere medicijnen. Als u medicatie voor depressie of angststoornis neemt is het belangrijk om het te bespreken met uw arts als u deze vrucht wilt consumeren. Overmatig alcoholgebruik moet worden vermeden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

3 Comments

  1. Mijn man heeft van onze klimpassieplant een stekje gehaald en deze in een pot gekweekt, na vele bloemen komen er nu groene vruchten aan. Zijn deze eetbaar?

  2. Ik heb aan de buitenmuur vele passievruchten vnl geel. Ik maak ze open en eet veelal de pitjes. Ik leef nog. Het idee is, ze smaken lekker. Kan ik hiermee doorgaan gezien de vele pluspunten.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text