Passievrucht is een voedzaam tropisch vrucht.

Het wint aan populariteit, vooral onder degenen die bewust bezig zijn met gezondheid.

Ondanks zijn kleine formaat, is het rijk aan antioxidanten, vitamines en plantaardige stoffen die uw gezondheid ten goede kunnen komen.

Hier is alles wat je moet weten over passievrucht.

Wat is een passievrucht?

Passievrucht is de vrucht van de Passiflora- wijnstok, een soort passiebloem. Het heeft een taaie buitenste korst en een sappig, met zaad gevulde kern.

Er zijn verschillende soorten, die kunnen variëren in grootte en kleur. De meest voorkomende zijn de paarse en gele variëteiten.

Dit zijn:

  • Passiflora edulis: Kleine ronde of ovale vruchten met paarse huid.
  • Passiflora flavicarpa: meestal iets groter dan de paarse variant, deze zijn rond of ovaalvormig met een gele schil.

Hoewel het een tropische vrucht is, kunnen sommige soorten overleven in subtropische klimaten.

Om deze reden worden ze over de hele wereld geteeld en kunnen gewassen worden gevonden in Azië, Europa, Australië en Zuid- en Noord-Amerika.

Kortom: Passievrucht is een tropisch fruit dat over de hele wereld wordt verbouwd. Het heeft een hard, kleurrijke korst en sappig, zaad gevuld in de kern. Paarse en gele variëteiten zijn de meest voorkomende.

Passievrucht is zeer voedzaam

Passievrucht is een goede bron van voedingsstoffen, vooral vezels, vitamine C en vitamine A.

Voedingswaarde

Een enkele paarse passievrucht van ongeveer 18 gram bevat(1):

  • Calorieën: 17
  • Vezels: 2 gram
  • Vitamine C: 9% van de ADH
  • Vitamine A: 8% van de ADH.
  • IJzer: 2% van de ADH
  • Kalium: 2% van de ADH

Hoewel dit misschien niet veel lijkt, moet u er rekening mee houden dat dit de waarden zijn voor een enkele, kleine vrucht met slechts 17 calorieën. Calorie voor calorieën, het is een goede bron van vezels, vitamine C en vitamine A.

Het is ook rijk aan nuttige plantaardige stoffen, waaronder carotenoïden en polyfenolen.

In feite bleek uit een analyse dat passievrucht rijker was aan polyfenolen dan veel andere tropische vruchten, waaronder, banaan , lychee, mango, papaya en ananas(2).

Daarnaast biedt passievrucht een kleine hoeveelheid ijzer.

Je lichaam absorbeert ijzer meestal niet goed van planten. Het ijzer in passievrucht bevat echter veel vitamine C, waarvan bekend is dat het de ijzerabsorptie verbetert(3).

Kortom: Passievrucht is een goede bron van vezels, vitamine C en vitamine A. Calorie voor calorie, het is een voedingsrijke vrucht.

Gezondheidsvoordelen van passievrucht

Vanwege het rijke voedingsprofiel kan passievrucht verschillende gezondheidsvoordelen bieden.

Het is een rijke bron van antioxidanten

Antioxidanten beschermen je lichaam tegen vrije radicalen, onstabiele moleculen die je cellen kunnen beschadigen wanneer ze in grote aantallen aanwezig zijn(4).

Passievrucht bevat veel antioxidanten. Het is met name rijk aan vitamine C, bèta-caroteen en polyfenolen.

Polyfenolen zijn plantaardige stoffen met een scala aan antioxiderende en ontstekingsremmende effecten. Dit betekent dat ze uw risico op chronische ontstekingen en aandoeningen zoals hartaandoeningen kunnen verlagen(2, 5, 6).

Vitamine C is een belangrijke antioxidant die je nodig hebt om te krijgen van je voeding. Het ondersteunt je immuunsysteem en gezond ouder worden (7, 8, 9, 10, 11).

Beta-caroteen is ook een belangrijke antioxidant. Je lichaam zet het om in vitamine A, wat essentieel is voor het behoud van een goed gezichtsvermogen .

Voedingsmiddelen die veel beta-carotenen op plantaardige basis zijn in verband gebracht met een lager risico op sommige kankers, waaronder de prostaat, dikke darm, maag en borst (12, 13, 14, 15, 16, 17).

Passievruchtzaden zijn rijk aan piceatannol, een polyfenol dat de insulinegevoeligheid bij mannen met overgewicht kan verbeteren, waardoor het risico van diabetes type 2 kan verminderen als het wordt ingenomen als supplement (18 ).

Het is een goede bron van voedingsvezels

Een enkele portie passievrucht van 18 gram bevat ongeveer 2 gram vezels, waarvan de meeste oplosbare vezels zijn.

Dit is een vrij grote hoeveelheid voor zo’n kleine vrucht.

Vezel is belangrijk om je darm gezond te houden en constipatie te voorkomen, maar de meeste mensen eten er niet genoeg van(18).

Oplosbare vezels helpen de spijsvertering van uw voedsel te vertragen, wat de bloedsuikerspiegel kan voorkomen(19).

Voedingsmiddelen die veel vezels bevatten, worden ook geassocieerd met een lager risico op ziektes, waaronder hartaandoeningen, diabetes en obesitas (20).

Kortom: Passievrucht is rijk aan antioxidanten en voedingsvezels. Voedingen met een hoog gehalte aan deze voedingsstoffen zijn gekoppeld aan een lager risico op aandoeningen zoals hartaandoeningen en diabetes.

De schil van de passievrucht als supplement kan helpen om ontstekingen te verminderen

Het hoge gehalte aan antioxidanten van passievruchten schillen kan hen krachtige ontstekingsremmende effecten geven wanneer ze als supplement worden ingenomen.

Een kleine studie onderzocht de effecten van een paarse passievrucht schil supplement op symptomen van astma gedurende vier weken(21).

De groep die het supplement innam, ervoer een vermindering van piepende ademhaling, hoesten en kortademigheid.

Dit was echter een zeer kleine studie, dus verder onderzoek is vereist voordat bekend is of deze therapie nuttig is voor mensen met astma.

In een andere studie bij mensen met artrose in de knie rapporteerden degenen die een paars passievrucht schil extract namen minder pijn en stijfheid in hun gewrichten dan degenen die het supplement niet innamen (22).

Over het algemeen zijn de effecten van antioxidanten op ontstekingen en pijn bij mensen met artrose nog steeds onduidelijk en is meer onderzoek nodig.

Kortom: Passievruchten schil supplementen kunnen krachtige ontstekingsremmende effecten hebben. Ze kunnen baat hebben bij mensen met astma en artrose, maar er is meer onderzoek nodig.

Problemen met passievruchten

Passievrucht is voor de meeste mensen volkomen veilig om te eten, maar allergieën komen bij een klein aantal mensen voor.

Degenen met een latexallergie lijken het meeste risico te lopen op een allergie voor passievruchten(23, 24).

Dit komt omdat sommige van de plantaardige eiwitten in de vrucht een structuur hebben die vergelijkbaar is met die van latexeiwitten, wat bij sommige mensen tot een allergische reactie kan leiden.

De paarse passievruchthuid kan ook chemicaliën bevatten die cyanogene glycosiden worden genoemd. Deze kunnen worden gecombineerd met enzymen om het gifcyanide te vormen en zijn potentieel in grote hoeveelheden giftig(25, 26).

De harde buitenste schil van de vrucht wordt echter meestal niet gegeten en wordt over het algemeen als oneetbaar beschouwd.

Kortom: Allergie voor passievruchten is zeldzaam, maar in sommige gevallen kan dit voorkomen. Mensen met een latexallergie lopen een groter risico.

Hoe passievrucht te eten

Om dit tropische fruit te eten moet je de korst (schil) snijden of openscheuren om het kleurrijke, sappig vruchtvlees en zaden bloot te leggen.

De zaden zijn eetbaar, dus je kunt ze samen met het kleurrijke vruchtvlees en sap opeten.

De witte film die de schil van het vruchtvlees scheidt, is ook eetbaar, maar de meeste mensen eten het niet omdat het erg bitter is.

Passievrucht is zeer veelzijdig en kan op veel manieren worden gebruikt. Veel mensen genieten van het fruit en eten het direct uit de schil.

Enkele van de meer populaire manieren om passievrucht te gebruiken, zijn:

  • Drankjes: Het kan door een zeef worden geperst om sap te maken, dat kan worden toegevoegd aan cocktails of kan worden gebruikt om het water op smaak te brengen.
  • Desserts: Het wordt vaak gebruikt als een topping of smaakstof voor cakes en desserts zoals cheesecake of mousse.
  • Op salades: Het kan worden gebruikt om een knapperige textuur en zoete smaak aan salades toe te voegen.
  • In yoghurt: Meng het met yoghurt voor een heerlijk toetje of snack.

Kortom: Passievrucht is uiterst veelzijdig. Je kunt het zo eten of toevoegen aan drankjes, desserts en yoghurt. Het kan ook worden gebruikt om een heerlijke saladedressings te maken.

Tot slot

Als je op zoek bent naar een voedzame en smakelijke snack, dan is passievrucht een goede keuze.

Het bevat weinig calorieën en bevat veel voedingsstoffen, vezels en antioxidanten – en dat maakt passievrucht een uitstekende aanvulling in uw voeding.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.