Ad Clicks :Ad Views :
img

Passievrucht 101- De gezondheidsvoordelen en wat u moet weten

2031 Views

Passievrucht 101 – De gezondheidsvoordelen en wat u moet weten.

Passievrucht is een voedzaam tropisch vrucht.

Het wint aan populariteit, vooral onder degenen die bewust bezig zijn met gezondheid.

Ondanks zijn kleine omvang is het een rijke bron van antioxidanten en bevat het een scala aan vitamines en plantenstoffen die uw gezondheid ten goede kunnen komen.

Dit artikel is een gedetailleerd overzicht over passievruchten.

Wat is een passievrucht?

Deze tropische vrucht wordt eigenlijk beschouwd als een soort bes, volgens botanici. Het is de vrucht van de Passiflora, een soort passiebloem.

Het heeft een taaie buitenste schil en een sappig met zaad gevuld centrum.

Er zijn verschillende soorten, die kunnen variëren in grootte en kleur. De meest voorkomende zijn de paarse en gele variëteiten.

Dit zijn:

  • Passiflora edulis: Kleine ronde of ovale vruchten met paarse huid.
  • Passiflora flavicarpa: meestal iets groter dan de paarse variant, deze zijn rond of ovaalvormig met een gele schil.

Hoewel het een tropische vrucht is, kunnen sommige soorten overleven in een sub-tropisch klimaat.

Hierdoor worden ze over de hele wereld geteeld en kunnen gewassen worden gevonden in Zuid- en Noord-Amerika, Azië, Europa en Australië.

Kortom: Passievrucht is een soort tropisch fruit dat over de hele wereld wordt geteeld. Het heeft een harde, kleurrijke schil en een sappig met zaad gevuld centrum.

Passievrucht is zeer voedzaam

Passievrucht is een goede bron van voedingsstoffen, vooral vezels, vitamine C en vitamine A.

Een enkele paarse passievrucht van ongeveer 18 gram bevat(1):

  • Calorieën: 17
  • Vezels: 2 gram
  • Vitamine C: 9% van de ADH
  • Vitamine A: 8% van de ADH.
  • IJzer: 2% van de ADH
  • Kalium: 2% van de ADH

Dit lijkt misschien niet veel, maar dit zijn de waarden voor een enkele, kleine vrucht die slechts 17 calorieën bevat. Calorie voor calorie, het is een goede bron van vezels, vitamine C en vitamine A.

Het is ook rijk aan nuttige plantaardige stoffen, waaronder carotenoïden en polyfenolen.

In feite bleek uit een analyse dat passievrucht rijker was aan polyfenolen dan veel andere tropische vruchten, waaronder, banaan , lychee, mango, papaya en ananas(2).

Bovendien bevat passievrucht een kleine hoeveelheid ijzer.

Je lichaam absorbeert ijzer meestal niet goed van planten. Het ijzer in passievrucht bevat echter veel vitamine C, waarvan bekend is dat het de absorptie van ijzer verbetert(3).

Kortom: Passievrucht is een goede bron van vezels, vitamine C en vitamine A. Calorie voor calorie, het is een voedingsrijke vrucht.

Gezondheidsvoordelen van passievrucht

Het voedingsprofiel van passievrucht betekent dat het een aantal grote gezondheidsvoordelen heeft.

Het is een rijke bron van antioxidanten

Antioxidanten beschermen je lichaam tegen vrije radicalen, onstabiele moleculen die je cellen kunnen beschadigen wanneer ze in grote aantallen aanwezig zijn(4).

Passievrucht bevat veel antioxidanten.

Het is met name een rijke bron van vitamine C, bèta-caroteen en polyfenolen.

Polyfenolen zijn plantaardige stoffen met een scala aan antioxiderende en ontstekingsremmende effecten. Dit betekent dat ze kunnen beschermen tegen chronische ontstekingen en ziekten zoals hartaandoeningen en kanker (2, 5, 6).

Vitamine C is een belangrijk antioxidant die je uit uw voeding moet verkrijgen.Het helpt ter ondersteuning van een gezond immuunsysteem en gezond ouder worden (7, 8, 9, 10, 11).

Beta-caroteen is ook een belangrijke antioxidant. In uw lichaam wordt het omgezet in vitamine A, wat essentieel is voor het behoud van een goed gezichtsvermogen.

Voedingsmiddelen die veel beta-carotenen bevatten uit plantaardig voedsel zijn in verband gebracht met een lager risico op sommige kankers. Deze omvatten prostaat-, darm-, maag- en borstkanker(12, 13, 14, 15, 16, 17).

Het is een goede bron van voedingsvezels

Een enkele portie passievrucht van 18 gram bevat ongeveer 2 gram vezels, waarvan de meeste oplosbare vezels zijn.

Dit is een vrij grote hoeveelheid voor zo’n kleine vrucht.

Vezels zijn belangrijk om je buik gezond te houden en obstipatie te voorkomen, maar de meeste mensen eten er niet genoeg van(18).

Oplosbare vezels helpen de spijsvertering van uw voedsel te vertragen, waardoor bloedsuikerpieken kunnen worden voorkomen(19).

Voedingsmiddelen die veel vezels bevatten, worden ook geassocieerd met een lager risico op ziekten zoals hartaandoeningen, diabetes en obesitas (20).

Kortom: Passievrucht is een rijke bron van antioxidanten en voedingsvezels. Voedingsmiddelen rijk aan deze voedingsstoffen zijn in verband gebracht met een lager risico op ziekten zoals hartziekten en diabetes.

De schil van de passievrucht als supplement kan helpen om ontstekingen te verminderen

Het hoge gehalte aan antioxidanten van passievruchtenschillen kan hen krachtige ontstekingsremmende effecten geven wanneer ze als supplement worden ingenomen.

Een kleine studie onderzocht de effecten van een paarse passievrucht schil supplement op symptomen van astma gedurende vier weken(21).

De groep die het supplement innam, ervoer een vermindering van piepende ademhaling, hoesten en kortademigheid.

Dit was echter een zeer kleine studie, dus verder onderzoek is vereist voordat bekend is of deze therapie nuttig is voor mensen met astma.

Ander onderzoek heeft de effecten onderzocht van paarse passievruchtenschilextract op gewrichtspijn en functie bij mensen met artrose in de knie. Dit is een pijnlijke aandoening veroorzaakt door een ontsteking in het kniegewricht (22).

De onderzoekers ontdekten dat mensen die het supplement namen minder pijn en stijfheid in hun gewrichten meldden dan degenen die dat niet deden.

Over het algemeen zijn de effecten van antioxidanten op ontsteking en pijn bij artrose nog steeds onduidelijk en is meer onderzoek nodig.

Kortom: Passievruchtschil supplementen kunnen krachtige ontstekingsremmende effecten hebben. Ze kunnen gunstig zijn voor mensen met astma en artrose, maar er is meer onderzoek nodig.

Problemen met passievruchten

Passievrucht is volkomen veilig voor de meeste mensen om te eten, maar allergieën komen bij een klein aantal mensen voor.

Degenen met een latexallergie lijken het meeste risico te lopen op een allergie voor passievruchten(23, 24).

Dit komt omdat sommige van de plantaardige eiwitten in de vrucht een vergelijkbare structuur hebben als de latexeiwitten die bij sommige mensen een allergische reactie kunnen veroorzaken.

De paarse passievruchtschil kan ook chemicaliën bevatten die cyanogene glycosiden worden genoemd. Deze kunnen worden gecombineerd met enzymen om het gifcyanide te vormen en zijn daarom mogelijk in grote hoeveelheden potentieel vergiftig (25, 26).

De harde buitenste schil van de vrucht wordt meestal niet als eetbaar beschouwd.

Kortom: Allergie voor passievruchten is zeldzaam, maar in sommige gevallen kan dit voorkomen. Mensen met een latexallergie lopen een groter risico.

Hoe passievrucht te eten

Om dit tropische fruit te eten moet je de korst (schil) snijden of openscheuren om het kleurrijke, sappig vruchtvlees en zaden bloot te leggen.

De zaden zijn eetbaar, dus je kunt ze samen met het kleurrijke vlees en sap opeten.

De witte film die de schil van het vlees scheidt, is ook eetbaar, maar de meeste mensen eten het niet omdat het erg bitter is.

Passievrucht is een zeer veelzijdig fruit en kan op verschillende manieren worden gebruikt. Veel mensen genieten van het fruit en eten het rechtstreeks uit de schil.

Enkele van de meer populaire manieren om passievrucht te gebruiken, zijn:

  • Drankjes: Het kan worden geperst door een zeef om er sap van te maken, toegevoegd aan cocktails.
  • Desserts: Het wordt vaak gebruikt als een topping of als smaakstof voor taarten en desserts.
  • Op salades: Het kan worden gebruikt om een knapperige textuur en zoete smaak aan salades toe te voegen.
  • In yoghurt: Meng het met yoghurt voor een heerlijk toetje of snack.

Kortom: Passievrucht is uiterst veelzijdig. Je kunt het zo eten of toevoegen aan drankjes, desserts en yoghurt. Het kan ook worden gebruikt om heerlijke saladedressings te maken.

Tot slot

Als je op zoek bent naar een voedzame en smakelijke snack, dan is passievrucht een goede keuze.

Het bevat weinig calorieën en bevat veel voedingsstoffen, vezels en antioxidanten – en dat maakt passievrucht een uitstekende aanvulling aan uw dieet.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × twee =

This div height required for enabling the sticky sidebar