Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Passievrucht 101 – De gezondheidsvoordelen en wat u moet weten

1532 Views

Passievrucht 101 – De gezondheidsvoordelen en wat u moet weten

Passievrucht is een voedzaam tropisch fruit.

Het wint aan populariteit, vooral onder degenen die bewust bezig zijn met gezondheid.

Ondanks zijn kleine formaat, het is een rijke bron van antioxidanten en bevat een scala aan vitaminen en plantaardige stoffen waarvan uw gezondheid kan profiteren.

Dit artikel is een gedetailleerd overzicht over passievruchten.

Wat is een passievrucht?

Deze tropische vrucht wordt eigenlijk als een soort bes beschouwd.. Het is de vrucht van de Passiflora , een soort passiebloem.

Het heeft een taaie buitenste schil en sappig zaad gevuld in het midden.

Er zijn verschillende soorten, die kunnen variëren in grootte en kleur. De meest gebruikte zijn de paarse en gele variëteiten.

Dit zijn:

  • Passiflora edulis: Kleine ronde of ovale vruchten met paarse huid.
  • Passiflora flavicapa: Meestal iets groter dan de paarse variëteit, deze zijn rond of ovaal van vorm met gele huid.

Hoewel het een tropische vrucht is, kunnen sommige soorten overleven in een sub-tropisch klimaat.

Vanwege dit worden ze geteeld over de hele wereld en gewassen kunnen worden gevonden in Zuid- en Noord-Amerika, Azië, Europa en Australië.

kortom: Passievrucht is een soort van bes geteeld over de hele wereld. Het heeft een harde, kleurrijke korst en een sappige, zaden van binnen.

Passievrucht is zeer voedzaam

Passievrucht is een goede bron van voedingsstoffen, vooral vezels, vitamine C en vitamine A.

Een enkele paarse passievrucht van ongeveer 18 gram bevat(1):

  • Calorieën: 17
  • Vezels: 2 gram
  • Vitamine C: 9% van de ADH
  • Vitamine A: 8% van de ADH.
  • IJzer: 2% van de ADH
  • Kalium: 2% van de ADH

Dit lijkt misschien niet veel, maar dit zijn de waarden voor een enkele, kleine vrucht die slechts 17 calorieën bevat. Calorie voor calorie, het is een goede bron van vezels, vitamine C en vitamine A.

Het is ook rijk aan heilzame plantaardige stoffen, met inbegrip van carotenoïden en polyfenolen.

In feite in een analyse bleek dat passievruchten rijker is aan polyfenolen dan veel andere tropische vruchten, zoals banaan , lychee, mango, papaya en ananas(2).

Bovendien, passievrucht bevat een kleine hoeveelheid ijzer.

Je lichaam absorbeert meestal niet zo goed ijzer uit planten. Echter het ijzer in passievrucht wordt geleverd met veel vitamine C waarvan bekend is dat het de absorptie van ijzer verbetert(3).

kortom: Passievrucht is een goede bron van vezels, vitamine C en vitamine A. Calorie voor calorie, het is een voedzame vrucht.

Gezondheidsvoordelen van Passievrucht

De voedingsprofiel van passievrucht daarvan is betekent dat het een aantal grote voordelen voor de gezondheid heeft.

Het is een rijke bron van antioxidanten

Two and a Half Passion Fruit

Antioxidanten beschermen het lichaam tegen vrije radicalen, onstabiele moleculen die je cellen kunnen beschadigen als ze in grote aantallen aanwezig zijn(4).

Passievrucht bevat veel anti-oxidanten.

In het bijzonder vitamine C een rijke bron van , beta-caroteen en polyfenolen.

Polyfenolen zijn plantaardige verbindingen die een reeks van anti-oxidanten en ontstekingsremmende effecten hebben. Dit betekent dat ze kan beschermen tegen chronische ontstekingen en ziekten zoals hartziekten en kanker(2, 5, 6).

Vitamine C is een belangrijke antioxidant die je uit uw voeding moet verkrijgen.Het helpt ter ondersteuning van een gezond immuunsysteem en gezond ouder worden (7, 8, 9, 10, 11).

Beta-caroteen is een belangrijke antioxidant. In het lichaam wordt het omgezet in vitamine A, die essentieel is voor het behoud van een goed gezichtsvermogen.

Voedingen die veel beta-caroteen uit plantaardig voedsel bevatten zijn in verband gebracht met een lager risico op sommige vormen van kanker. Deze omvatten prostaat-, darm-, maag- en borstkanker (12, 13, 14, 15, 16, 17).

Het is een goede bron van voedingsvezels

Yellow Passion Fruit

Een 18-gram portie passievrucht bevat ongeveer 2 gram vezels, waarvan de meeste oplosbare vezels zijn.

Dit is een vrij grote hoeveelheid voor zo’n kleine vrucht.

Vezels zijn belangrijk om je darmen gezond te houden en het voorkomen van constipatie, maar de meeste mensen eten er te weinig van.

Oplosbare vezels helpt bij het vertragen van de vertering van uw voedsel, dit kan voorkomen dat de bloedsuikerspiegel stijgt.

Voedingen die rijk zijn aan vezels zijn ook geassocieerd met een lager risico op ziekten zoals hart-en vaatziekten, diabetes en obesitas.

kortom: Passievrucht is een rijke bron van antioxidanten en voedingsvezels. voeding rijk aan deze voedingsstoffen zijn verbonden met een lager risico op ziekten zoals hartziekten en diabetes.

De schil van de Passievrucht kunnen ontstekingen helpen verminderen

Het hoge gehalte aan antioxidanten van de passievrucht schillen kunnen krachtige ontstekingsremmende effecten bevatten wanneer ze worden genomen als een supplement.

Een kleine onderzoek onderzocht de effecten van een paarse passievrucht schil supplement op de symptomen van astma meer dan vier weken lang(21).

De groep die het supplement namen kende een daling van de piepende ademhaling, hoesten en kortademigheid.

Dit was echter een zeer klein onderzoek, dus verder onderzoek is nodig voordat het kan worden gebruikt in therapie voor mensen met astma.

Ander onderzoek heeft de effecten van de paarse passievrucht schil supplementen op gewrichtspijn en functie bij mensen met knie-artrose onderzocht. Dit is een pijnlijke aandoening die wordt veroorzaakt door ontsteking van het kniegewricht(22).

De onderzoekers vonden dat mensen die het supplement namen rapporteerden minder pijn en stijfheid in de gewrichten dan degenen die dat niet deden.

Kortom, het effect van antioxidanten op ontstekingen en pijn bij Artrose is nog onduidelijk en meer onderzoek is nodig.

kortom: Passiefruit schil supplementen bevatten krachtige anti-inflammatoire effecten. Ze kunnen gunstig zijn voor mensen met astma en artrose, maar meer onderzoek is nodig.

Problemen met Passiefruit

Passievrucht is volkomen veilig voor de meeste mensen om te eten, maar allergieën komen voor bij een klein aantal.

Degenen met een latexallergie lijken de meeste risico te lopen op een passievrucht allergie(23, 24).

Dit is omdat sommige van de plantaardige eiwitten in de vrucht een soortgelijke structuur heeft als de latex eiwitten die tot een allergische reactie bij sommige mensen kan leiden.

Paarse passievrucht schil kan ook chemische stoffen genaamd cyanogenic glycosiden bevatten. Deze kunnen in combinatie met enzymen om het gif cyanide vormen en dus potentieel giftig in grote hoeveelheden zijn (25, 26).

De harde buitenste schil van de vrucht wordt meestal niet beschouwd als eetbaar.

kortom: Passievrucht allergie is zeldzaam, maar sommige gevallen kunnen zich voordoen. Mensen met een latexallergie lopen een groter risico.

Hoe Passievrucht te eten

Om dit tropische fruit te eten moet je de korst (schil) snijden of openscheuren om het kleurrijke, sappig vruchtvlees en zaden bloot te leggen.

De zaden zijn eetbaar, dus je kunt ze samen eten met de kleurrijke vruchtvlees en sap.

De witte film, scheiden de schil van het vruchtvlees is ook eetbaar, maar de meeste mensen eten het niet omdat het erg bitter is.

Passievrucht is een zeer veelzijdige vrucht en kan worden gebruikt op verschillende manieren. Veel mensen genieten van de rauwe vrucht en eten het zo uit de schil.

Enkele van de meest populaire manieren om passievrucht te gebruiken zijn onder andere:

  • Drankjes: Het kan worden geperst door een zeef om er sap van te maken, toegevoegd aan cocktails.
  • Desserts: Het wordt vaak gebruikt als een topping of als smaakstof voor taarten en desserts.
  • Op salades: Het kan worden gebruikt om een knapperige textuur en zoete smaak aan salades toe te voegen.
  • In yoghurt: Meng het met yoghurt voor een heerlijk toetje of snack.

kortom: Passievrucht is zeer veelzijdig. Je kan het zo eten of toe te voegen aan drankjes, desserts en yoghurt. Het kan ook worden gebruikt om heerlijke salade dressings te maken.

Tot Slot

Als u op zoek bent naar een voedzame en lekkere snack, passievrucht is een goede keuze.

Het is laag in calorieën en hoog in voedingsstoffen, vezels en antioxidanten – dit allemaal maakt dat passievrucht een uitstekende aanvulling op uw voeding is.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text