6 Voedings- en gezondheidsvoordelen van pastinaak.

Pastinaak is een heerlijk soort knolgewas dat al duizenden jaren over de hele wereld wordt verbouwd en gekweekt.

Nauw verwant aan andere groenten zoals wortels en
wortelpeterselie , pastinaken zijn lange, crèmekleurige knolachtige wortels met een zoete, licht nootachtige smaak.

Naast het brengen van een unieke smaak aan uw gerechten, pastinaken zijn ongelooflijk voedzaam en zijn in verband gebracht met vele voordelen voor de gezondheid.

Hier zijn 6 voedings- en gezondheidsvoordelen van pastinaak.

1. Boordevol met belangrijke voedingsstoffen

Pastinaak is een uitstekende bron van veel belangrijke voedingsstoffen, waaronder een stevige dosis vezels, vitamines en mineralen in elke portie.

In het bijzonder zijn pastinaak een goede bron van vitamine C, vitamine K en folaat, evenals verschillende andere belangrijke micronutriënten.

Een 133 gram pastinaak levert het volgende op(1):

  • Calorieën: 100
  • Koolhydraten: 24 gram
  • Vezel: 6,5 gram
  • Eiwit: 1,5 gram
  • Vet: 0,5 gram
  • Vitamine C: 25% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
  • Vitamine K: 25% van de ADH
  • Foliumzuur: 22% van de ADH
  • Vitamine E: 13% van de ADH
  • Magnesium: 10% van de ADH
  • Thiamine: 10% van de ADH
  • Fosfor: 8% van de ADH
  • Zink: 7% van de ADH
  • Vitamine B6: 7% van de ADH

Naast de hierboven genoemde voedingsstoffen bevatten pastinaken een kleine hoeveelheid calcium, ijzer en riboflavine.

Kortom: Pastinaak is een rijke bron van vezels, vitamine C, vitamine K en folaat, evenals andere belangrijke micronutriënten.

2. Rijk aan antioxidanten

Naast het feit dat het zeer voedzaam is, leveren pastinaken ook veel antioxidanten.

Antioxidanten zijn gezondheidsbevorderende stoffen die oxidatieve stress helpen voorkomen en de schade aan uw cellen verminderen(2).

Het verhogen van uw inname van antioxidanten kan ook beschermen tegen chronische aandoeningen, zoals kanker, diabetes en hartziekten
(3).

In het bijzonder is pastinaak rijk aan ascorbinezuur (vitamine C) – een in water oplosbare vitamine die ook dienst doet als krachtige antioxidant(1).

Het bevat ook polyacetylenen, verbindingen die mogelijk antikanker eigenschappen bevatten volgens sommige onderzoeken (45).

Kortom: Pastinaak bevat veel antioxidanten, waaronder vitamine C en polyacetylenen die oxidatieve stress en chronische aandoeningen zoals kanker, diabetes en hartaandoeningen kunnen voorkomen.

3. Bevat veel oplosbare en onoplosbare vezels

Pastinaak is een geweldige bron van zowel oplosbare als onoplosbare vezels.

Een 133 gram bevat 6,5 gram van deze voedingsstof – of 26% van uw dagelijkse vezel behoeften(1).

Vezels bewegen zich onverteerd door uw maagdarmkanaal, helpen om dingen in beweging te krijgen en optimaliseren de gezondheid van de spijsvertering.

In feite is aangetoond dat het verhogen van je vezelinname helpt bij de behandeling van spijsverteringsproblemen zoals gastro-oesofageale refluxziekte, diverticulitis, aambeien en darmzweren(6).

Het kan ook de stoelgang bevorderen, waarbij één review meldde dat het eten van vezels de ontlastingsfrequentie verhoogde bij mensen met obstipatie(7).

Bovendien is aangetoond dat vezels de bloedsuikerspiegel ondersteunen, het cholesterolgehalte verlagen, de bloeddruk verlagen en markers van ontsteking verminderen(8910).

Kortom: Pastinaak bevat veel vezels, die de stoelgang kunnen ondersteunen, uw spijsvertering kunnen verbeteren, bloedsuikerspiegel kunnen reguleren en de gezondheid van het hart kunnen verbeteren.

4. Kan helpen bij het afvallen

Met weinig calorieën en toch rijk aan vezels, vormen pastinaken een uitstekende aanvulling op een gezonde maaltijdsplan voor gewichtsverlies.

Vezels passeren langzaam je spijsverteringskanaal, waardoor je je langer vol voelt, wat je eetlust en voedselinname kan verminderen(11).

Volgens één review kan het verhogen van je dagelijkse vezelinname met 14 gram je calorie-inname met maximaal 10% verminderen, wat leidt tot een gewichtsverlies van 4 pond (1,9 kg) in vier maanden(12).

Een 133 gram pastinaak heeft slechts 100 calorieën, maar bevat wel 6,5 gram vezels(1).

Deze wortelgroenten heeft ook een hoog watergehalte van ongeveer 79,5%(1).

Studies tonen aan dat het eten van meer waterrijk voedsel kan worden geassocieerd met een verminderde calorie-inname en meer gewichtsverlies(1314)

Kortom: Pastinaak bevat weinig calorieën, maar bevat een goede hoeveelheid water en vezels, die beide kunnen helpen bij het afvallen.

5. Ondersteuning van de immuunfunctie

Pastinaak zit vol met vitamine C en voorziet in 25% van uw dagelijkse behoeften in slechts één portie van 133 gram(1).

Vitamine C is een in water oplosbare vitamine die een centrale rol speelt in de immuunfunctie.

Volgens één review kan het krijgen van voldoende vitamine C in uw voeding helpen de symptomen te verminderen en de duur van verkoudheid en andere luchtweginfecties te verkorten(1516).

Het kan ook helpen bij het voorkomen en behandelen van andere aandoeningen, zoals longontsteking, malaria en diarree-infecties(16).

Bovendien bevat pastinaak veel ziektebestrijdende antioxidanten – zoals quercetine, kaempferol en apigenine – die je immuniteit kunnen versterken en ook kunnen beschermen tegen infecties (1718).

Kortom: Pastinaak is rijk aan vitamine C en antioxidanten, die beide uw immuunsysteem kunnen verbeteren en de gezondheid kunnen optimaliseren.

6. Heerlijk en gemakkelijk toe te voegen aan uw maaltijd

Pastinaak heeft een zoete smaak die lijkt op wortels, maar met een nootachtige, aardse ondertoon.

Ze kunnen worden gepureerd, geroosterd, gebakken, gekookt, gebakken, gegrild of gefrituurd en geven veel gerechten een rijke smaak, vooral bij soepen, stoofschotels, ovenschotels, gratineren en puree.

Ze kunnen ook eenvoudig worden ingewisseld voor bijna elke andere knolgewas in uw favoriete recepten, waaronder wortels, aardappelen, rapen en rutabagas.

Hier zijn een paar interessante manieren om pastinaak aan je maaltijd toe te voegen:

  • Combineer pastinaken met champignons en linzen voor een vegetarische herderspastei.
  • Pureer pastinaak en meng het met citroen en kruiden.
  • Maak een pastinaak gratineren met ingrediënten zoals feta, kurkuma en komijn.
  • Bak gesneden pastinaken in de oven om plantaardige chips te maken.
  • Bestrooi het met olijfolie en kruiden en bak het samen met wortel.

Kortom: Pastinaak kan op vele manieren worden bereid en wordt gebruikt in soepen, stoofschotels, ovenschotels, gratineren en puree.

Tot slot

Pastinaak is een soort knolgewas dat nauw verwant is aan wortels en wortelpeterselie.

Ze zijn rijk aan verschillende belangrijke voedingsstoffen en antioxidanten die de immuniteit en de spijsvertering kunnen verbeteren en gewichtsverlies kunnen bevorderen.

Het beste van alles is dat ze gemakkelijk te bereiden zijn en een zoete, aardachtige smaak hebben die goed werkt in een verscheidenheid aan recepten, waardoor ze een geweldige aanvulling zijn op een gezond, uitgebalanceerde maaltijdsplan.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.