Home » Overige » Wat is een Pescatarian en wat eten ze?
pescatarian dieet

Wat is een Pescatarian en wat eten ze?

Een pescatarian is iemand die vis en zeevruchten toegevoegd aan een vegetarisch dieet.

Er zijn vele redenen waarom mensen afzien van vlees en gevogelte, maar wel vis eten.

Sommige mensen kiezen voor het toevoegen van vis in een vegetarisch dieet, zodat ze de gezondheidsvoordelen van een plantaardig dieet plus hart-gezond vis kunnen krijgen.

Anderen proberen mogelijk de milieu-impact te beperken van hun dieet. Voor sommigen is het gewoon een kwestie van smaak wellicht.

Dit artikel legt meer uit over de voordelen en nadelen van een pescatarian dieet, met inbegrip van wat een pescatarian precies wel en niet eet.

Wat is een pescatarian?

Eenvoudig gezegd is een pescatarian iemand die geen vlees eet, maar wel eet vis .

De term pescatarian ontstond begin jaren negentig en is een combinatie van het Italiaanse woord voor vis, ‘pesce’ en het woord ‘vegetarisch’. Soms wordt het “pescetarisch” gespeld, maar dit betekent hetzelfde

In de wetenschappelijke literatuur wordt dit dieet vaak omschreven als ‘pesco-vegetarisch’ en wordt het opgenomen in het spectrum van vegetarisme (1).

Volgens die definitie is een pescatarian iemand die ervoor kiest om een vegetarisch dieet te eten , maar die ook vis en andere zeevruchten eet.

Het is grotendeels een plantaardig dieet van volkoren granen, noten, peulvruchten, producten van gezonde vetten, waarbij vis en schaal- en schelpdieren een belangrijke rol spelen als belangrijkste eiwitbron.

Veel Pescatarianen eten ook zuivel en eieren .

Natuurlijk, net als vegetarische diëten kunnen variëren, kan dat ook bij een pescatarian. Het is mogelijk om een vlees-vrij dieet te eten die vol zit met verwerkte zetmeel, junkfood en vissticks, in plaats van een gezondere maaltijd op basis van onbewerkt voedsel.

Kortom: Een pescatarian is iemand die een grotendeels vegetarisch dieet volgt, maar ook vis en zeevruchten eet.

Waarom kiezen mensen voor een pescatarian dieet?

Er zijn verschillende redenen waarom mensen ervoor kiezen om een ​​pescatarian dieet te volgen. Hier zijn enkele van de belangrijkste.

Gezondheidsvoordelen

Er zijn veel bewezen voordelen voor plantaardige diëten, waaronder een lager risico op zwaarlijvigheid en chronische ziekten zoals hartaandoeningen en diabetes(2, 3, 4).

Een onderzoek toonde aan dat vrouwen die pescatarians waren elk jaar 2,5 pond minder (1,1 kg) erbij kregen dan vrouwen die vlees aten(4).

En mensen die hun dieet op een meer plantaardig richting verschoven kregen de minste hoeveelheid gewicht, waaruit blijkt dat het verminderen van uw dierlijke consumptie goed voor u zou kunnen zijn, ongeacht je huidige eetpatroon.

Een andere studie concludeerde dat pescatarians een lager risico hadden om diabetes te ontwikkelen met 4,8%, in vergelijking met alleseters zo’n 7,6%(2).

Bovendien keek een grote studie naar mensen die zelden vlees aten of die pescatariërs waren. Ze hadden een 22% lager risico om te overlijden aan hartziekten dan gewone vleeseters(3).

Milieuoverwegingen

Het fokken van vee brengt hoge milieukosten met zich mee.

Volgens de Verenigde Naties, veeteelt draagt 15% bij aan alle door de mens veroorzaakte uitstoot van koolstof(5).

Daar staat tegenover dat de productie van vis en schaal- en schelpdieren een lagere CO2-uitstoot heeft dan het produceren van elk type vlees of kaas van dieren(6).

Een studie van 2014 berekende dat diëten van viseters 46% minder uitstoot van broeikasgassen veroorzaakten dan het dieet van mensen die minstens een portie vlees per dag aten(7).

Ethische redenen

Ethiek kan een belangrijke reden zijn waarom mensen ervoor kiezen om vegetarisch te gaan.Het kan ook een belangrijke reden zijn voor pescatarians.

Sommige van de ethische redenen waarom mensen ervoor kiezen om geen vlees te eten zijn onder meer(8, 9):

  • Tegen slachten: Ze willen niet dieren doden voor voedsel.
  • Onmenselijke praktijken:Ze weigeren bedrijven te ondersteunen waar dieren in onmenselijke omstandigheden moeten leven.
  • Slechte arbeidsomstandigheden: Ze weigeren de bio-industrie te ondersteunen die slechte omstandigheden voor hun werknemers hebben.
  • Humanitaire redenen: Ze beschouwen het produceren van graan voor veevoeder als een onrechtmatig gebruik van land en hulpbronnen wanneer er zoveel honger is in de wereld.

Het elimineren van dieren uit uw dieet zijn enkele van deze ethische bezwaren. Dat gezegd hebbende, aquacultuur en overbevissing kan ook problematisch zijn.

Kortom: Er zijn verschillende redenen waarom mensen voor een pescatarian dieet kiezen, inclusief bezorgdheid over gezondheid, ethiek en het milieu.

Wat eten Pescatarianen?

Een typische pescatarian dieet bestaat voornamelijk uit een vegetarisch dieet met toevoeging van zeevruchten.

Wat een Pescatarian eet

  • Volkoren granen en graanproducten
  • Peulvruchten en hun producten, zoals bonen, linzen, tofu en hummus
  • Noten en notenpasta, pinda’s en zaden
  • Zaden, met inbegrip van: chia en lijnzaad
  • Zuivel, met inbegrip van yoghurt, melk en kaas
  • fruit
  • Groenten
  • Vis en schelpdieren
  • eieren

Wat een Pescatarian niet eet

  • Rundvlees
  • Kip
  • Varkensvlees
  • Lam
  • Kalkoen
  • Wild

Kortom: Een gezond pescatarian dieet bestaat grotendeels uit minimaal verwerkt plantaardig voedsel, plus zeevruchten en mogelijk zuivel en eieren.

Voordelen om vis toevoegen aan een vegetarisch dieet

Er zijn veel voordelen voor de gezondheid van het toevoegen van vis aan een vegetarisch dieet.

Veel mensen zijn bezorgd dat het volledig uitsluiten van dierlijke producten of het vermijden van dierlijk vlees kan leiden tot een lage inname van bepaalde belangrijke voedingsstoffen.

In het bijzonder kunnen vitamine B12, zink, calcium en eiwit enigszins moeilijker zijn om aan te komen een veganistisch dieet (10, 11, 12).

Het toevoegen van zeevruchten, inclusief vis, schaaldieren en weekdieren, aan een vegetarisch dieet kan nuttige voedingsstoffen en variëteit bieden.(11, 13).

Meer omega-3 vetzuren

Vis is de beste manier om omega-3 vetzuren te verkrijgen(14).

Sommige plantaardige voedingsmiddelen zoals walnoten en lijnzaad, bevatten alfa-linoleenzuur (ALA), een type omega-3 vet. Echter dit type ALA wordt niet gemakkelijk omgezet naar Eicosapentaeenzuur (EPA) en Docosahexaeenzuur (DHA) in het lichaam(15, 16).

DHA en EPA hebben extra gezondheidsvoordelen, die niet alleen het hart helpen, maar ook de hersenfunctie en de stemming (17).

Daarentegen vette vis, zoals zalm en sardines, bevat EPA en DHA.

Boost uw eiwitinname

Mensen hebben slechts ongeveer 0,8 gram eiwit per 2,2 pond (1 kg) lichaamsgewicht per dag nodig om gezond te blijven. Dat is ongeveer 54 gram voor een 68 kg persoon.

Veel mensen geven er echter de voorkeur aan het eten van meer eiwitten dan dat.

Een eiwitrijk dieet kan moeilijk te realiseren zijn met slechts plantaardige eiwitten, vooral als je geen extra koolhydraten of vet wilt met uw eiwitten.

Vis en andere zeevruchten bieden een uitstekende bron van magere eiwitten.

Vis zit boordevol met andere voedingsstoffen

Naast omega-3 en eiwitten is vis ook rijk aan verschillende andere voedingsstoffen.

Oesters hebben bijvoorbeeld een extreem hoog gehalte aan vitamine B12, zink en selenium.Slechts één oester levert 133% van de ADH voor vitamine B12 en 55% van de ADH voor zink en selenium(18).

Mosselen zijn ook superrijk aan vitamine B12 en selenium, evenals mangaan en de rest van de B-vitaminen(19).

Witte vissoorten zoals kabeljauw en bot leveren niet veel omega-3-vetten op, maar ze zijn een bron van extreem magere eiwitten.

Bijvoorbeeld, slechts 100 gram kabeljauw biedt 19 gram eiwit en minder dan één gram vet. Kabeljauw is ook een uitstekende bron van selenium en een goede bron van fosfor, niacine en vitamine B6 en B12(20).

Kortom: Het toevoegen van zeevruchten aan een vegetarisch dieet geeft je meer opties en is een goede manier om eiwitten, omega-3 vetzuren en andere voedingsstoffen binnen te krijgen.

Nadelen van het dieet

Er zijn niet veel gezondheid nadelen van dit dieet.

Dat gezegd hebbende, sommige mensen zijn wellicht kwetsbaarder voor hoge inname van vis.

Vissen, vooral grotere soorten kunnen kwik en andere giftige stoffen bevatten(22, 23).

Om deze reden wordt er aangeraden dat jonge kinderen en vrouwen in de vruchtbare leeftijd, in het bijzonder zwangere en vrouwen die borstvoeding geven, zeebaars, zwaardvis, haai en koningsmakreel vermijden(24).

Omdat dit dieet voornamelijk vegetarisch is, is het onderhevig aan enkele van de andere valkuilen die vaak vegetarische diëten vergezellen. Het kan bijvoorbeeld gemakkelijk zijn om teveel koolhydraten te eten, vooral als je op veel bewerkte granen vertrouwt.

Kortom: Er zijn enkele nadelen aan het eten van een pescatarian dieet. Het is gemakkelijk om teveel koolhydraten te eten en sommige vissen bevatten veel kwik.

Tot slot

Een pescatarian dieet kan heel gezond zijn.

Bovendien kunt u enkele ethische en milieukwesties vermijden die verband houden met diëten met vlees.

Bovendien biedt deze manier van eten meer flexibiliteit en wat aanvullende voeding in vergelijking met een standaard vegetarisch dieet.

Over het algemeen is het eten van een plantaardig dieet met wat zeevruchten een gezonde keuze.