img

Wat is een Pescatarian en wat eten ze?

1493 Views

Wat is een Pescatarian en wat eten ze?

Een pescatarian is iemand die vis en zeevruchten toegevoegd aan een vegetarisch dieet.

Er zijn vele redenen waarom mensen afzien van vlees en gevogelte, maar wel vis eten.

Sommige mensen kiezen voor het toevoegen van vis in een vegetarisch dieet, zodat ze de gezondheidsvoordelen van een plantaardig dieet plus hart-gezond vis kunnen krijgen.

Anderen proberen mogelijk de milieu-impact te beperken van hun dieet. Voor sommigen is het gewoon een kwestie van smaak wellicht.

Dit artikel legt meer uit over de voordelen en nadelen van een pescatarian dieet, met inbegrip van wat een pescatarian precies wel en niet eet.

Wat is een pescatarian?

Een pescatarian is iemand die geen vlees van landdieren eet, maar wel vis.

De term pescatarian werd bedacht in de vroege jaren 1990 en is een combinatie van het Italiaanse woord voor vis, “pesce,” en het woord “vegetarisch.” Soms wordt het gespeld “pescetarian,” maar dit betekent hetzelfde.

In de wetenschappelijke literatuur wordt dit dieet vaak omschreven als “pesco-vegetarisch,” en wordt samengevoegd in het spectrum van vegetarisme (1).

Door deze definitie, een pescatarian is iemand die ervoor kiest om een vegetarisch dieet te eten , maar die ook vis en andere zeevruchten eet.

Het is grotendeels een plantaardig dieet van volle granen, noten, peulvruchten, producten van gezonde vetten, zeevruchten spelen een belangrijke rol als een van de belangrijkste eiwitbron.

Veel Pescatarianen eten ook zuivel en eieren .

Natuurlijk, net als vegetarische diëten kunnen variëren, kan dat ook bij een pescatarian. Het is mogelijk om een vlees-vrij dieet te eten die vol zit met verwerkte zetmeel, junkfood en vissticks, in plaats van een gezondere maaltijd op basis van onbewerkt voedsel.

Samenvatting: Een pescatarian is iemand die een grotendeels vegetarisch dieet volgt, maar ook vis en zeevruchten eet.

Waarom kiezen mensen voor een pescatarian dieet?

Er zijn verschillende redenen waarom mensen ervoor kiezen om een ​​pescatarian dieet te volgen. Hier zijn enkele van de belangrijkste.

Gezondheidsvoordelen

Rood hart, Concept van de Gezondheid

Er zijn vele beproefde voordelen voor plantaardige diëten, waaronder een lager risico op obesitas en chronische ziekten zoals hartziekten en diabetes.

Volgens het onderzoek, kunt u veel van die beschermende voordelen krijgen van een pescatarian dieet(2, 3, 4).

Één studie vond dat vrouwen die pescatarians waren 2,5 pond (1,1 kg) minder wogen elk jaar dan vrouwen die vlees aten.

En mensen die hun dieet op een meer plantaardig richting verschoven kregen de minste hoeveelheid gewicht, waaruit blijkt dat het verminderen van uw dierlijke consumptie goed voor u zou kunnen zijn, ongeacht je huidige eetpatroon(4).

Een andere studie concludeerde dat pescatarians hadden een lager risico op het ontwikkelen van diabetes zo’n 4,8%, in vergelijking met alleseters zo’n 7,6%(2).

Daarnaast een grote studie keek naar mensen die vlees aten zelden of pescatarians waren. Ze hadden een lager risico van 22% om te overlijden aan hart-en vaatziekten in vergelijking met reguliere vlees-eters(3).

Milieuoverwegingen

Veeteelt zorgt voor hoge milieukosten.

Volgens de Verenigde Naties, veeteelt draagt 15% bij aan alle door de mens veroorzaakte uitstoot van koolstof(5).

In tegenstelling, de productie van vis en zeevruchten heeft een lagere CO2-uitstoot dan het produceren van elk type van dierlijk vlees of kaas(6).

Een 2014 studie berekend dat diëten van viseters veroorzaakt 46% minder uitstoot van broeikasgassen dan het dieet van de mensen die ten minste een portie vlees per dag aten(7).

Ethische redenen

Een hen

Ethiek kan een belangrijke reden zijn waarom mensen kiezen voor om vegetarisch te gaan. Het kan ook een belangrijke reden voor een pescatarian zijn.

Sommige van de ethische redenen waarom mensen ervoor kiezen om geen vlees te eten zijn onder meer(8, 9):

  • Tegen slachten: Ze willen niet dieren doden voor voedsel.
  • Onmenselijke praktijken:Ze weigeren bedrijven te ondersteunen waar dieren in onmenselijke omstandigheden moeten leven.
  • Slechte arbeidsomstandigheden: Ze weigeren de bio-industrie te ondersteunen die slechte omstandigheden voor hun werknemers hebben.
  • Humanitaire redenen: Ze produceren graan voor veevoer een onrechtvaardige gebruik van land en hulpbronnen als er zoveel honger in de wereld is.

Elimineren van dieren uit uw dieet zijn enkele van deze ethische bezwaren. Dat gezegd hebbende, aquacultuur en overbevissing kan ook problematisch zijn.

Samenvatting: Er zijn verschillende redenen waarom mensen voor een pescatarian dieet kiezen, met inbegrip van de bezorgdheid over de gezondheid, ethiek en milieu.

Wat eten Pescatarianen?

Een typische pescatarian dieet bestaat voornamelijk uit een vegetarisch dieet met toevoeging van zeevruchten.

Wat een Pescatarian eet

  • Volle granen en graanproducten
  • Peulvruchten en hun producten, zoals bonen, linzen, tofu en hummus
  • Noten en notenpasta, pinda’s en zaden
  • Zaden, met inbegrip van: chia en lijnzaad
  • Zuivel, met inbegrip van yoghurt, melk en kaas
  • fruit
  • Groenten
  • Vis en schelpdieren
  • eieren

Wat een Pescatarian niet eet

  • Rundvlees
  • Kip
  • Varkensvlees
  • Lam
  • Kalkoen
  • Wild

Samenvatting: Een gezonde pescatarians voeding is grotendeels opgebouwd uit minimaal bewerkte plantaardige voedingsmiddelen, plus vis en eventueel zuivel en eieren.

Voordelen om vis toevoegen aan een vegetarisch dieet

Er zijn veel voordelen voor de gezondheid van het toevoegen van vis in een vegetarisch dieet.

Veel mensen zijn bezorgd dat volledig uitsluiten van dierlijke producten of het vermijden van dierlijk vlees zou kunnen leiden tot een lage inname van bepaalde essentiële voedingsstoffen.

Met name kunnen vitaminen B12, zink, calcium en eiwitten zijn iets moeilijker om in een veganistisch dieet te verkrijgen(10, 11, 12).

Het toevoegen van vis, met inbegrip van vis, schaal- en weekdieren in een vegetarisch dieet kan heilzame voedingsstoffen toevoegen en variatie bieden(11, 13).

Meer omega-3 vetzuren

Vis is de beste manier om omega-3 vetzuren te verkrijgen(14).

Sommige plantaardige voedingsmiddelen zoals walnoten en lijnzaad, bevatten alfa-linoleenzuur (ALA), een type omega-3 vet. Echter dit type ALA wordt niet gemakkelijk geconverteerd naar Eicosapentaeenzuur (EPA) en Docosahexaeenzuur (DHA) in het lichaam(15, 16).

DHA en EPA hebben meerdere gezondheidsvoordelen, waardoor niet alleen voor het hart, maar ook de hersenfunctie en stemming(17).

Daarentegen vette vis, zoals zalm en sardines, bevat EPA en DHA.

Boost uw eiwitinname

Mensen hebben slechts ongeveer 0,8 gram eiwit per 2,2 pond (1 kg) lichaamsgewicht per dag nodig om gezond te blijven. Dat is ongeveer 54 gram voor een 150-pond (68 kg) persoon.

Veel mensen geven er echter de voorkeur aan het eten van meer eiwitten dan dat.

Een eiwitrijk dieet kan moeilijk te realiseren zijn met slechts plantaardige eiwitten, vooral als je geen extra koolhydraten of vet wilt met uw eiwitten.

Vis en andere zeevruchten bieden een uitstekende bron van magere eiwitten.

Vis zit boordevol met andere voedingsstoffen

Afgezien van omega-3 vetzuren en eiwitten, vis is rijk aan verschillende andere voedingsstoffen.

Bijvoorbeeld, oesters zijn zeer rijk aan vitamine B12, zink en selenium. Slechts één oester levert 133% van de ADH van vitamine B12 en 55% van de ADH voor zink en selenium(18).

Mosselen zijn ook super rijk aan vitamine B12 en selenium, evenals mangaan en de rest van de B-vitaminen(19).

Witte vissoorten zoals kabeljauw en bot leveren geen omega-3 vetten, maar ze zijn een bron van extreem magere eiwitten.

Bijvoorbeeld, slechts 100 gram kabeljauw biedt 19 gram eiwit en minder dan één gram vet. Kabeljauw is ook een uitstekende bron van selenium en een goede bron van fosfor, niacine en vitamine B6 en B12(20).

Samenvatting: Seafood toevoegen aan een vegetarisch dieet geeft je meer opties en is een goede manier om eiwit, omega-3 vetzuren en andere voedingsstoffen binnen te krijgen.

Nadelen van het dieet

Plaat van vis, aardappelen en broccoli

Er zijn niet veel gezondheid nadelen van dit dieet.

Dat gezegd hebbende, sommige mensen zijn wellicht kwetsbaarder voor hoge inname van vis.

Vissen, vooral grotere soorten kunnen kwik en andere giftige stoffen bevatten(22, 23).

Om deze reden wordt er aangeraden dat jonge kinderen en vrouwen in de vruchtbare leeftijd, in het bijzonder zwangere en vrouwen die borstvoeding geven, zeebaars, zwaardvis, haai en koning makreel moet worden vermeden(24).

Omdat dit dieet hoofdzakelijk vegetarisch is, het is onder voorbehoud van enkele van de andere valkuilen die vaak gepaard gaan met vegetarische diëten. Bijvoorbeeld, kan het gemakkelijk te veel eten van koolhydraten, vooral als je veel bewerkte granen eet.

Samenvatting: Er kunnen een aantal nadelen aan het eten van een pescatarian dieet. Het is gemakkelijk om te veel koolhydraten te eten en sommige vissen zijn hoog in kwik.

Tot Slot

Een pescatarian dieet kan heel gezond zijn.

En wat nog belangrijker is, kunt u voorkomen dat enkele van de ethische en ecologische kwesties in verband met diëten die vlees bevatten.

Bovendien, deze voedingswijze geeft meer flexibiliteit wat extra voeding vergeleken met een standaard vegetarisch dieet.

Over het algemeen, het eten van een plantaardig dieet met wat vis is een gezonde keuze.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 − negentien =

It is main inner container footer text