Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Is peterselie gezond?

1735 Views

Is peterselie gezond?

Peterselie komt uit de Umbelliferae familie die wortelen, selderij, dille, venkel, komijn, koriander, pastinaak, enz. 

Peterselie is eigenlijk geen groente, maar een kruid. Ze heeft een frisse kruidige smaak die bijna overal bij past. Vandaar waarschijnlijk dat ze ook zo heel veel gebruikt wordt; in soepen, sauzen, marinades, koude schotels, garnering, etc.

Heel vaak worden Peterselie en Selderij door elkaar gehaald. Terwijl Peterselie uit de winkel toch erg gemakkelijk te herkennen is aan het zeer krullerige donkergroene blad met frisse geur. Selderij heeft lichter blad, niet gekruld maar plat en bij kneuzing een opvallend kruidig en warm aroma dat direct aan erwtensoep doet denken (bij mij althans)

VOEDINGSWAARDE PETERSELIE

Peterselie biedt natuur beste carotenoïden en is een powerhouse van de voeding van een paar bekende anti-kanker en anti-inflammatoire fytonutriënten en flavonoïden (Luteïne, Zeaxanthine, apiole, rutine en apigenin).

Deze kleine-blad plant is rijk aan chlorofyl, vitamine A, B, C, en K, folaat en ijzer. Het heeft hoge gunstig minerale inhoud zoals calcium, magnesium, mangaan, fosfor, kalium, natrium, vanadium en zink.

Lees meer over chlorofyl en de verbazingwekkende gelijkenis tussen de molecuul structuur van zowel chlorofyl en het menselijk bloed (hemoglobine).

GEZONDHEIDSVOORDELEN

Knabbelen op een takje peterselie of twee zou niet geven voor een echte verbetering van uw gezondheid. De beste manier om alle voordelen voor de gezondheid van dit wonder kruid te genieten is door sap van te nemen. Regelmatig Eén of twee ons per dag zou wonderen verrichten, maar niet overdrijven!

Bloedarmoede:  Het hoge gehalte aan chlorofyl van peterselie is een uitstekend bloedzuiverend. De vitamine C en ijzergehalte maakt ijzeropname doeltreffender te maken. Regelmatig drinken van peterselie sap (geëxtraheerd met een versnelling sapcentrifuge) helpt het hemoglobine.

Atherosclerose:  Consumeer peterselie regelmatig voor zijn vitamine C om aderverkalking te voorkomen. Het helpt ook om de kleverige stoffen op te lossen en de elasticiteit van de bloedvaten te handhaven.

Artritis:  De rijke vitamine C uit peterselie helpt beschermen tegen ontstekingen problemen, zoals artrose en reumatoïde artritis.

Slechte adem (halitose):  slechte adem is meestal een teken van een giftige darm. Als de aandoening nog niet te ver is gevorderd, de zuiverende en reinigende werking van peterselie sap maakt een goede remedie voor het schoonmaken van de toxische omgeving.

Blaas / nieren / urinewegen problemen:  Twee genezende stoffen in peterselie, myristicine en apiole, bijdragen tot de verhoging van urine flow die infectie-veroorzakende bacteriën verwijderd in de urinewegen. Op hetzelfde moment ontgiften ze ook de toxines uit het lichaam via plassen. Het diuretisch effect helpt nierstenen en verschillende urinewegen problemen te voorkomen.

Opgeblazen gevoel, het vasthouden van water:  knabbelen/kauwen op peterselie in de dagen voordat menstruatie begint kan helpen bij toename van het plassen en zo elimineren van overtollige vocht waardoor opgeblazen gevoel en het vasthouden van water wordt voorkomen.

Kanker: De hoge concentratie van anti-oxidanten zoals monoterpenen, ftalaten, polyacetylenen, helpen neutraliseren van kankerverwekkende stoffen (kanker-veroorzakende agentia) zoals tabaksrook. Ook goede remedie voor longontsteking of astma.

Vrije radicalen:  Vrije radicalen (kankerverwekkende stoffen) zijn in overvloed in gefrituurd voedsel. Inname van peterselie zal de vrije radicalen schade verminderen.

Haargroei:  vloeibaar maken van een grote bos peterselie in twee eetlepel puree. Pas dat toe op natte hoofdhuid en laat het zitten voor ongeveer een uur. Spoel met shampoo. De sap kan tegelijkertijd ook helpen de groei van lang en gezond haar.

Gezondheid hart:  Foliumzuur in peterselie is een uitstekende voedingsstof voor de cardiovasculaire gezondheid. Specifiek, helpt beschermen van bloedvaten en vermindert het risico op een hartaanval, door omzetting van potentieel gevaarlijke homocysteïne in onschadelijke moleculen.

peterselie in potImmuniteit booster:  Het hoge vitamine C-gehalte (hoger dan sinaasappels) en multi immuun versterkende verbindingen in peterselie maken het een buitengewone immuniteit booster.

Menstruatie stoornissen:  de aanwezigheid van apiole olie in peterselie, die een bestanddeel van vrouwelijke geslachtshormonen oestrogeen is, maakt het effectief bij het reguleren van de maandelijkse periode.

Smaakstoffen:  Bij het koken van pasta, in plaats van zout toe te voegen aan het kokende waterkunt u ook fijngehakte peterselie toevoegen. De fytonutriënten in het kokende water worden opgenomen in uw pasta. Zeker een betere keuze dan zout!

Wondgenezing:  Het uitstekende bron van histidine in peterselie is het essentiële aminozuur noodzakelijk voor de groei en herstel van weefsels. Peterselie sap zou er goed aan doen voor mensen voor genezing van een wond of na een operatie.

VOORZICHTIGHEID

Peterseliesap is zeer krachtig, zodat het niet op zichzelf kan worden geconsumeerd, en niet meer dan 1 gram per dag. Wees extra voorzichtig bij het nemen van dit sap, vooral als je nog nooit hebt gedaan. Zwangere vrouwen moeten dit zeer krachtige SAP vermijden.

Peterselie kan hoog in oxaalzuur zijn, dus mag niet worden geconsumeerd door mensen die nierstenen hebben.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text