img

Wat is Pitahaya en heeft het voordelen voor de gezondheid?

1708 Views

Wat is pitahaya en heeft het voordelen voor de gezondheid?

Pitahaya ook wel bekend drakenvrucht of pitaya is een tropische vrucht die in de afgelopen jaren steeds populairder is geworden.

Mensen genieten vanwege zijn unieke look en smaak, en er is bewijs dat het voordelen voor de gezondheid heeft.

Dit artikel legt alles wat u moet weten over pitaya.

Wat is Pitahaya?

Pitahaya groeit op de Hylocereus cactus, ook bekend als de Honolulu Queen, waarvan de bloemen alleen ‘s nachts openen.

De plant is afkomstig uit het zuiden van Mexico en Midden-Amerika. Vandaag de dag groeit het over de hele wereld.

Het gaat onder vele namen, waaronder drakenfruit, pitaya en dragon fruit .

De twee meest voorkomende types hebben een lichte, rode huid met groene schubben die op een draak lijkt – vandaar de naam.

De variëteit die het beschikbaar is heeft meestal wit vruchtvlees met zwarte zaadjes. De minder voorkomende ras heeft rood vruchtvlees met zwarte zaadjes.

Een ander ras heeft een gele schil en wit vruchtvlees met zwarte zaadjes. Het wordt aangeduid als gele pitahaya.

Pitahaya heeft een exotische look, maar de smaken zijn vergelijkbaar met andere vruchten . De smaak is beschreven als een licht zoete kruising tussen een kiwi en een peer.

Kortom: Pitahaya is een tropische vrucht die is afkomstig uit Mexico en Midden-Amerika. De smaak is een combinatie van een kiwi en een peer.

Voedingsfeiten pitahaya

Pitahaya bevat kleine hoeveelheden van verschillende voedingsstoffen en is een rijke bron van vitamine C en ijzer.

Hier zijn de voedingsfeiten voor een portie van 100 gram:

  • Calorieën: 52.
  • Eiwitten: 1.1 gram.
  • Vet: 0,4 gram.
  • Koolhydraten: 11 gram.
  • Vezels: 3 gram.
  • Vitamine C: 34% van de ADH.
  • Ijzer: 10,6% van de ADH.
  • Thiamine: 2,7% van de ADH.
  • Riboflavine: 2,9% van de ADH.

Gezien de grote hoeveelheid vezels en vitamine C, evenals de uiterst lage calorie gehalte, kan het worden beschouwd als een zeer voedingsrijke vrucht.

Kortom: Pitahaya is een caloriearme vrucht dat rijk is aan vezels en zorgt voor meer dan een derde van de ADH vitamine C.

Het bevat antioxidanten

Rood en Wit Pulp Fruit van de Draak

Pitahaya bevat verschillende soorten antioxidanten.

Dit zijn stoffen die cellen beschermen tegen instabiele moleculen genaamd vrije radicalen , die verband houden met chronische ziekten risico en veroudering(1).

Dit zijn enkele van de belangrijkste antioxidanten in het vruchtvlees(2):

  • Betalaïne: Deze donkerrode pigment heeft aangetoond ter bescherming dat LDL cholesterol geoxideerd raakt of beschadigd(3).
  • Hydroxycinnamate: Deze groep van verbindingen heeft aangetoond anti-kanker activiteit in reageerbuisje en dierstudies te bevatten(4).
  • Flavonoïden: Deze grote en heterogene groep van antioxidanten is gekoppeld aan een betere hersenengezondheid en een verminderd risico van hart-en vaatziekten(5, 6, 7).

Een studie vergeleek de antioxiderende eigenschappen van 17 tropische vruchten en bessen.

Terwijl antioxidant capaciteit pitahaya was niet zo hoog als vele andere groenten, het bleek de beste te zijn om bepaalde vetzuren te beschermen tegen schade door vrije radicalen(8, 9).

Mogelijke voordelen voor de gezondheid

Studies bij dieren suggereren dat pitahaya voordelen kunnen bieden voor een verscheidenheid van gezondheidsproblemen.

Veel van deze zijn waarschijnlijk vanwege de hoge hoeveelheid vitamine C, vezels en antioxidanten.

Zowel rode en witte soorten pitahaya heeft aangetoond dat het de insulineresistentie en leververvetting bij zwaarlijvige muizen kan verminderen(10, 11, 12).

In één studie kregen muizen een vetrijk dieet. Ze gaven tevens een extract van de vruchten het resultaat was een verminderd gewichtstoename en hadden minder lever vet, insulineresistentie en ontsteking , die deels toegeschreven kunnen worden aan de gunstige veranderingen in darmbacteriën(12).

Deze vrucht kan bepaalde kenmerken van het metabool syndroom, een voorloper van diabetes type 2 verbeteren. Echter, niet alle effecten zijn gunstig.

In een studie van muizen gevoed met een vetrijk, koolhydraatrijk dieet, de groep die pitahaya vruchtensap ontvingen hadden een betere respons en reducties op de bloedsuikerspiegel bij sommige leverenzymen markers, terwijl een andere leverenzymen marker aanzienlijk waren verhoogd(13).

In een andere studie, diabetische ratten behandeld met een extract uit de vrucht had een vermindering van 35% in malondialdehyde , een marker van schade door vrije radicalen. Ze hadden ook minder arteriële stijfheid, vergeleken met de controlegroep(14).

Er zijn echter geen studies die deze voordelen bij mensen bevestigen.

Kortom: Dierstudies suggereren dat pitahaya kan helpen bij het verbeteren van de insulineresistentie, lever vet en gezondheid van het hart.Echter, menselijke studies zijn nodig.

Bijwerkingen

Al met al lijkt pitahaya veilig te zijn. Echter, kunnen mensen een allergische reactie in sommige zeldzame gevallen ontwikkelen.

In twee gevallen, vrouwen zonder voorgeschiedenis van voedsel allergieën ontwikkeld anafylactische reacties na het nuttigen van een vruchten mengsel dat pitahaya bevatten.

Dit zijn de enige twee gerapporteerde allergische reacties op dit punt, maar veel andere mensen kunnen allergisch zijn voor de vrucht zonder dat ze het weten(15, 16).

Kortom: Tot op heden zijn er twee gevallen gemeld van een ernstige allergische reactie van deze vrucht geweest.

Hoe eet je pitahaya

Schijfjes van Dragon Fruit

Hoewel het een beetje moeilijk kan lijken, pitahaya is eigenlijk heel eenvoudig om te eten.

Hier hoe om pitahaya te eten:

  • Selecteer een rijpe vrucht met heldere rode,gelijkmatig gekleurde schil die enigszins mee veert wanneer erop gedrukt wordt.
  • Gebruik een scherp mes en snij dwars door het fruit, snijd het door de helft.
  • U kunt een lepel gebruiken om het fruit uit de schil te eten. Ook kunt u het schillen en de vrucht in kleine stukjes snijden.

Ideeën voor het serveren van pitahaya:

  • snijd het gewoon op en eet het.
  • Snijd het in kleine stukjes en gebruik het met Griekse yoghurt en gehakte noten.
  • Opnemen in een salade.

Kortom: Pitahaya is gemakkelijk te bereiden en kan worden genoten op zichzelf of in combinatie met andere voedingsmiddelen in gezonde recepten.

Tot slot

Pitahaya is een caloriearme vrucht dat minder suiker en minder koolhydraten bevat dan veel andere tropische vruchten.

Het onderzoek tot op heden suggereert dat het voordelen voor de gezondheid heeft, maar menselijke studies zijn nodig om dit te bevestigen.

Over het algemeen, pitahaya is uniek, ongelooflijk lekker en voegt een variatie toe voegen aan uw voeding.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text