Ad Clicks :Ad Views :
img

Wat is pitahaya en heeft het voordelen voor de gezondheid?

1842 Views

Wat is pitahaya en heeft het voordelen voor de gezondheid?

Pitahaya ook wel bekend drakenvrucht of pitaya is een tropische vrucht die in de afgelopen jaren steeds populairder is geworden.

Mensen genieten ervan vanwege zijn unieke uiterlijk en smaak, en er zijn aanwijzingen dat het mogelijk gezondheidsvoordelen biedt.

Dit artikel legt alles uit wat je moet weten over pitahaya.

Wat is Pitahaya?

Pitahaya groeit op de Hylocereus- cactus, ook bekend als de Honolulu Queen, wiens bloemen alleen ‘s nachts opengaan.

De plant komt oorspronkelijk uit Zuid-Mexico en Midden-Amerika. Tegenwoordig wordt het over de hele wereld gekweekt.

Het gaat onder vele namen, waaronder drakenfruit, pitaya en dragon fruit .

De twee meest voorkomende typen hebben een heldere, rode schil met groene schubben die op een draak lijken – vandaar de naam.

De variëteit die het meest verkrijgbaar is, heeft witte pulp met zwarte zaden. De minder gebruikelijke variëteit heeft rode pulp met zwarte zaden.

Een ander ras heeft een gele schil en wit vruchtvlees met zwarte zaden. Het wordt aangeduid als gele pitahaya.

Pitahaya ziet er exotisch uit, maar de smaken zijn vergelijkbaar met ander fruit . De smaak is beschreven als een licht zoet een kruising tussen een kiwi en een peer.

Kortom: Pitahaya is een tropische vrucht die afkomstig is uit Mexico en Midden-Amerika. De smaak is als een combinatie van een kiwi en een peer.

Voedingsfeiten pitahaya

Pitahaya bevat kleine hoeveelheden verschillende voedingsstoffen en is een goede bron van vitamine C en ijzer.

Hier zijn de voedingsfeiten voor een portie van 100 gram:

  • Calorieën: 52.
  • Eiwitten: 1.1 gram.
  • Vet: 0,4 gram.
  • Koolhydraten: 11 gram.
  • Vezels: 3 gram.
  • Vitamine C: 34% van de ADH.
  • Ijzer: 10,6% van de ADH.
  • Thiamine: 2,7% van de ADH.
  • Riboflavine: 2,9% van de ADH.

Gezien de grote hoeveelheid vezels en vitamine C, evenals het extreem lage caloriegehalte, kan het worden beschouwd als een zeer voedingsrijke vrucht.

Kortom: Pitahaya is een caloriearme vrucht dat rijk met veel vezels en biedt meer dan een derde van de ADH voor vitamine C.

Het bevat antioxidanten

Pitahaya bevat verschillende soorten antioxidanten.

Dit zijn stoffen die de cellen beschermen tegen onstabiele moleculen, de zogenaamde vrije radicalen, die verband houden met het risico op chronische ziekten en veroudering (1).

Dit zijn enkele van de belangrijkste antioxidanten in het vruchtvlees(2):

  • Betalaïne: Van deze dieprode pigmenten is aangetoond dat ze LDL-cholesterol beschermen tegen oxidatie of beschadiging(3).
  • Hydroxycinnamaten: Deze groep verbindingen heeft antikankeractiviteit aangetoond in reageerbuis- en dierstudies(4).
  • Flavonoïden: Deze grote en diverse groep van antioxidanten houdt verband met een betere gezondheid van de hersenen en een verminderd risico op hartaandoeningen (5, 6, 7).

Eén studie vergeleek de antioxidanteigenschappen van 17 tropische vruchten en bessen.

Hoewel de antioxidantcapaciteit van pitahaya niet zo hoog was als veel andere soorten fruit, bleek het de beste te zijn om bepaalde vetzuren te beschermen tegen schade door vrije radicalen (8, 9).

Kortom: Patahaya bevat verschillende antioxidanten die de cellen beschermen tegen schade. Deze omvatten betalaine, hydroxycinnamaten en flavonoïden.

Potentiële gezondheidsvoordelen

Dierproeven suggereren dat pitahaya voordelen kunnen bieden voor verschillende gezondheidsomstandigheden.

Veel van deze zijn waarschijnlijk te wijten aan de hoge hoeveelheid vitamine C, vezels en antioxidanten.

Zowel rode als witte variëteiten van pitahaya hebben aangetoond te verminderen insulineresistentie en leververvetting bij obese muizen(10, 11, 12).

In één onderzoek kregen muizen een vetrijk dieet. Degenen die ook een extract van de vrucht kregen kregen minder gewicht en hadden een vermindering van levervet, insulineresistentie en ontstekingen , die gedeeltelijk werden toegeschreven aan gunstige veranderingen in darmbacteriën (12).

Deze vrucht kan bepaalde kenmerken van metabool syndroom, een voorloper van diabetes type 2, verbeteren. Niet alle effecten kunnen echter gunstig zijn.

In een onderzoek met muizen die een vetrijk, koolhydraatrijk dieet kregen, had de groep die pitahaya vruchtensap kregen een betere reacties op de bloedsuiker en verminderingen in sommige leverenzym markers, terwijl een andere leverenzym marker minder significant toenam(13).

In een ander onderzoek hadden diabetische ratten die werden behandeld met een extract van de vrucht een vermindering van 35% in malondialdehyde, een marker van schade door vrije radicalen. Ze hadden ook minder arteriële stijfheid vergeleken met de controlegroep(14).

Er zijn echter geen studies die deze voordelen bij mensen bevestigen.

Kortom: Dierstudies suggereren dat pitahaya de insulineresistentie, het levervet en de gezondheid van het hart kunnen helpen verbeteren. Er zijn echter menselijke studies nodig.

Bijwerkingen

Al met al lijkt pitahaya veilig te zijn. Mensen kunnen echter in zeldzame gevallen een allergische reactie ontwikkelen.

In twee gevallen ontwikkelden vrouwen zonder voorgeschiedenis van voedselallergie anafylactische reacties na het nuttigen van een fruitmengsel dat pitahaya bevatten.

Testen bevestigden dat ze er antilichamen tegen hadden(15, 16).

Dit zijn de enige twee gemelde allergische reacties op dit moment, maar veel andere mensen kunnen allergisch zijn voor de vrucht zonder het te weten.

Kortom: Tot op heden  zijn er twee gevallen gemeld van een ernstige allergische reactie op het fruit.

Hoe eet je pitahaya!

Hoewel het een beetje moeilijk kan lijken, pitahaya is eigenlijk heel eenvoudig om te eten.

Zo eet je pitahaya:

  • Selecteer een rijp fruit met een helderrode, gelijkmatig gekleurde schil die enigszins  mee veert wanneer erop gedrukt wordt.
  • Gebruik een scherp mes en snijd dwars door het fruit, snijd het door de helft.
  • U kunt een lepel gebruiken om het fruit uit de schil te eten. Je kunt ook de schil eraf halen en het fruit in kleine stukjes snijden.

Ideeën voor het serveren van pitahaya:

  • snijd het gewoon en eet het op.
  • Snijd het in kleine stukjes en gebruik het met Griekse yoghurt en gehakte noten.
  • Neem het op in een salade.

Kortom: Pitahaya is gemakkelijk te bereiden en kan op zichzelf worden gebruikt of worden gecombineerd met ander voedsel in gezonde recepten.

Tot slot

Pitahaya is een caloriearme vrucht dat minder suiker en minder koolhydraten bevat dan veel andere tropische vruchten.

Het onderzoek tot nu toe suggereert dat het misschien enkele voordelen voor de gezondheid heeft, maar menselijke studies zijn nodig om dit te verifiëren.

Over het algemeen, pitahaya is uniek, ongelooflijk smakelijk en kan variatie aan uw dieet toevoegen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twintig + 7 =

It is main inner container footer text
WORD WAKKER PAK UW KORTING HIER!!!