Ad Clicks :Ad Views :
img

11 Ernstige zorgen over plantaardige oliën

1744 Views

11 Ernstige zorgen over plantaardige oliën

Vetten in de voeding zijn zeer controversieel.

Verzadigd vet was eerder verantwoordelijk voor het verhogen van cholesterol en het veroorzaken van hartziekten, maar dit is nu weerlegd (1, 2).

Om één of andere reden, dieetvoorschriften adviseren nog steeds dat we plantaardige oliën moeten consumeren in plaats van verzadigde vetten zoals boter.

Het gaat hierbij om oliën zoals sojaolie, katoenzaadolie, canolaolie, saffloerolie, zonnebloemolie en druivenpitolie (en enkele anderen ).

Men zegt dat plantaardige oliën het cholesterolgehalte verlagen zou hartaandoeningen moeten helpen voorkomen, ‘s werelds grootste moordenaar.

Maar… veel studies hebben hun ernstige bezorgdheid geuit over deze oliën (3).

Ondanks het verlagen van LDL-cholesterol, kunnen ze negatieve effecten op andere aspecten van gezondheid en stofwisseling hebben.

Hier zijn 11 redenen waarom je misschien plantaardige oliën zou willen vermijden.

1. Plantaardige oliën zijn extreem hoog in omega-6-linolzuur

U hebt waarschijnlijk weleens gehoord van omega-3 en omega-6 vetzuren.

Deze vetzuren zijn meervoudig onverzadigd, wat betekent dat ze veel dubbele bindingen in hun chemische structuur hebben.

Ze worden vaak de essentiële vetzuren genoemd, omdat het lichaam de enzymen mist om ze te produceren.

Deze vetzuren spelen een belangrijke rol in veel biochemische routes, waaronder die met betrekking tot ontsteking, immuniteit en bloedstolling.

Het probleem is… wij hebben omega-3 en omega-6 nodig voor een zeker evenwicht. Wanneer dit evenwicht verdwijnt, kan het deze belangrijke biochemische routes onderbreken(4).

Deze twee soorten vetzuren concurreren bijvoorbeeld vaak om dezelfde enzymen en dezelfde plekken in celmembranen(56).

Ze hebben vaak verwante maar ook tegengestelde rollen. Beide worden bijvoorbeeld gebruikt om signaalmoleculen te produceren die eicosanoïden worden genoemd.

Eicosanoïden gemaakt van Omega-6’s zijn meestal ontstekingsremmend, terwijl die gemaakt van Omega-3’s meestal ontstekingsremmend werken(7, 8).

Gedurende de evolutie verbruikten we evenwichtige hoeveelheden van zowel Omega-3- als Omega-6-vetzuren. Het probleem van vandaag is dat deze balans is drastisch scheef getrokken in de richting van omega-6.

Niet alleen mensen eten teveel omega-6, maar hun omega-3-inname is ook ongelooflijk laag, wat een recept is voor een ramp.

Deze dagen is het ongeveer 16: 1 … en dat is ver buiten de evolutionaire normen. De verhouding moet omega-6:omega-3 verhouding van 1:1-3:1 zijn(9).

Plantaardige oliën zijn de grootste bron van omega-6-vetzuren in het dieet … veruit.

Ze zijn bijzonder hoog in het Omega-6 vetzuur linolzuur. Dit vetzuur veroorzaakt een groot aantal problemen wanneer het in overmatige hoeveelheden wordt geconsumeerd … vooral als de omega-3-inname laag is (wat meestal het geval is).

Kortom: Plantaardige oliën zijn zeer rijk aan omega-6 vetzuur genaamd linolzuur, dat in grote hoeveelheden kan bijdragen aan allerlei problemen.

2. Linolzuur bouwt zich op in celmembranen

Vetten zijn meer dan alleen bronnen van energie.

Sommigen van hen hebben een krachtige biologische activiteit en sommige blijven in het lichaam waar ze worden gebruikt voor structurele en / of functionele doeleinden.

Het blijkt dat linolzuur, het belangrijkste vetzuur in plantaardige oliën, zich opbouwt in de vetcellen van het lichaam, evenals in celmembranen (1011).

De onderstaande grafiek werd samengesteld door Dr. Stephan Guyenet , gebaseerd van 6 verschillende onderzoeken dat linolzuurgehalte lichaamsvet gemeten vanaf de jaren 1961-2008 (121314151617).

Linolzuur in Human Body Fat

Wat dit betekent, is dat onze overmatige consumptie van plantaardige oliën leidt tot werkelijke structurele veranderingen in de weefsels van ons lichaam.

Het linolzuurgehalte van moedermelk is ook aanzienlijk toegenomen(18).

Ik weet niet hoe u erover denkt, maar ik vind dat best eng.

Kortom: Studies hebben aangetoond dat het linolzuurgehalte van menselijke vetcellen en celmembranen de afgelopen decennia drastisch is toegenomen.

3. Het eten van linolzuur verhoogt de oxidatieve stress en draagt bij aan endotheel disfunctie

Nogmaals, meervoudig onverzadigde vetten zoals linolzuur hebben twee of meer dubbele bindingen in hun chemische structuur.

Dit maakt ze gevoelig voor schade door vrije radicalen, zeer reactieve moleculen die constant in het lichaam worden gevormd (19).

Dit is eigenlijk waar antioxidanten voor zijn, ze helpen bij het neutraliseren van vrije radicalen.

Wanneer vrije radicalen in het lichaam de antioxidanten overtreffen, leidt dit tot een aandoening die bekend staat als oxidatieve stress.

Niet verrassend, omdat meervoudig onverzadigde vetten gevoeliger zijn voor schade door vrije radicalen, hebben studies aangetoond dat een hoge inname van linolzuur kan bijdragen aan oxidatieve stress(20).

In één gecontroleerd onderzoek kregen mensen een dieet met veel Omega-6 linolzuur, meestal van zonnebloemolie(21).

Na 4 weken waren bloedmarkers van oxidatieve stress significant toegenomen. Een ander ding dat ze opmerkten was dat bloedmarkers van stikstofmonoxide (NO) niveaus waren gedaald.

Stikstofmonoxide is een signaalmolecuul geproduceerd door het endotheel, de dunne laag cellen die het vasculaire systeem bekleedt. Het helpt de bloedvaten te verwijden en de bloeddruk laag te houden.

Gereduceerd stikstofmonoxide is het begin van endotheeldisfunctie, waarbij de bekleding van het vasculaire systeem stopt met werken zoals het hoort(22).

Een andere studie in reageerbuizen toonde aan dat linolzuur een pro-ontstekingstoestand in endotheelcellen stimuleerde(23).

Endotheeldisfunctie is eigenlijk één van de eerste stappen op weg naar hartziekten en andere ernstige vasculaire problemen (24).

Kortom: Linolzuur uit plantaardige oliën verhoogt de oxidatieve stress in het lichaam en draagt ​​zo bij aan een toestand die endotheeldisfunctie wordt genoemd.Dit is een springplank naar hartziekten.

4. Plantaardige oliën lagere LDL niveaus, maar verlagen ook HDL

Eén van de belangrijkste redenen waarom plantaardige oliën (per vergissing) als gezond worden beschouwd, is dat het consumeren ervan het totale en LDL-cholesterolgehalte kan verlagen.

Zoals de meeste mensen weten, LDL wordt vaak aangeduid als het “slechte” cholesterol.

Dit wordt feitelijk door de wetenschap ondersteund … talloze studies tonen aan dat het eten van plantaardige oliën LDL kan verlagen, een gevestigde risicofactor voor hartziekten(252627).

Maar … het is belangrijk om in gedachten te houden dat dit slechts een risicofactor is, niet een echte ziekte.

Wat werkelijk van belang is welke plantaardige oliën invloed heeft op hart-en vaatziekten zelf, evenals andere ziekten en het risico van overlijden.

Dat gezegd zijnde, plantaardige oliën hebben ook aangetoond dat milde en lagere niveaus van HDL, wat een slechte zaak is want een hoge HDL is geassocieerd met een laag risico op hart-en vaatziekten(2829).

Kortom: Het is waar dat plantaardige oliën het totale en LDL-cholesterol kunnen verlagen. Ze kunnen echter ook HDL verlagen, het “goede” cholesterol.

5. Plantaardige oliën verhogen geoxideerde LDL-lipoproteïnen

Wat men aanduidt als ‘LDL-cholesterol ” is niet echt cholesterol .

LDL staat voor Low Density Lipo eiwit … het eiwit dat cholesterol in de bloedbaan transporteert.

Eén van de cruciale stappen in het hartziekteproces is dat lipoproteïne met lage dichtheid geoxideerd wordt en zo zogenaamde geoxideerde LDL-deeltjes of ox-LDL vormt(30).

Dit zijn de LDL-deeltjes die zich ophopen in de wanden van de bloedvaten(31).

Meervoudig onverzadigde vetten van plantaardige oliën vinden eigenlijk hun weg naar LDL-lipoproteïnen, waardoor ze veel meer kans hebben om te worden geoxideerd en daar ox-LDL deeltjes vormen(323334353637).

Kortom: Plantaardige oliën verhogen de gevoeligheid van LDL-lipoproteïnen voor oxidatie, een cruciale stap in de ontwikkeling van hartziekten.

6. Sommige studies hebben ze gekoppeld aan een verhoogd risico op hartziekten en overlijden

Hart-en vaatziekten is ‘s werelds meest voorkomende doodsoorzaak.

Het bewijs ten aanzien van plantaardige oliën en hart-en vaatziekten is vrij verdeeld, en het gebruik ervan is zeer omstreden.

De beste manier om te bepalen hoe ze hartaandoeningen beïnvloeden, is door te kijken naar de gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken waarbij grote groepen mensen gedurende vele jaren plantaardige oliën eten.

Gelukkig zijn veel van dergelijke studies uitgevoerd.

In 3 van deze studies vond men geen significante effecten(383940) … maar in 3 anderen vond men een verhoogd risico op hart-en vaatziekten(414243).

Twee studies hebben een voordeel laten zien, maar één van hen had een aantal gebreken(4445).

Er wordt vaak beweerd dat “meervoudig onverzadigde vetten” hartaandoeningen voorkomen, maar het is een grote fout om alle meervoudig onverzadigde vetten over één kam te scheren, omdat deze categorie zowel omega-3 en omega-6 vetzuren omvat.

In één recensie van een studies waar mensen werden gevoed met gemengde omega-3 vetzuren en omega-6s vergeleken, was er een beschermend effect.

Maar toen ze keek naar de studies waar mensen alleen geadviseerd werden om  meer o mega-6 (uit plantaardige oliën) te eten, vonden ze dat het risico op hart-en vaatziekten werd verhoogd met 16%. Het effect was niet statistisch significant, maar zeer dicht(46).

Dat gezegd hebbende, hebben verschillende observationele studies aangetoond dat consumptie van deze oliën gepaard gaat met een verminderd risico op hartaandoeningen (4748).

Maar … observationele studies kunnen geen oorzakelijk verband bewijzen , ze zijn vooral nuttig voor het genereren van hypothesen die verder moeten worden bestudeerd.

Wanneer we tegenstrijdige informatie hebben van observationele studies en gecontroleerde onderzoeken, moeten we ingaan op wat de gecontroleerde studies zeggen… omdat deze de enige soorten studies zijn die oorzakelijk verband kunnen aantonen.

Als we naar de het beste beschikbare bewijsmateriaal kijken, het eten van plantaardige oliën lijkt eerder hartaandoeningen te veroorzaken dan te voorkomen.

Kortom: Het bewijsmateriaal met betrekking tot plantaardige oliën en hartziekten is verdeeld, maar verschillende studies van hoge kwaliteit hebben aangetoond dat ze het risico op hart- en vaatziekten verhogen.

7. Plantaardige oliën zijn een ramp voor het bakken

Zoals hierboven vermeld, is een probleem met de vetzuren in plantaardige oliën, dat ze de neiging hebben te reageren met zuurstof.

Dit gebeurt niet alleen in het lichaam, het gebeurt ook wanneer deze oliën worden verhit.. Dat is waarom het gebruik van plantaardige oliën voor het bakken een vreselijk idee is.

In vergelijking met hittebestendige vetten zoals verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten, vormt koken met plantaardige olie grote hoeveelheden ziekteverwekkende verbindingen(4950).

Sommige van deze schadelijke stoffen verdampen en kunnen bij inhalatie bijdragen aan longkanker. Alleen al aanwezig zijn in een keuken waar plantaardige oliën worden gebruikt, kan uw risico op longkanker verhogen(5152).

Kortom: Plantaardige oliën bevatten veel onverzadigde vetten, die gemakkelijk kunnen worden beschadigd tijdens het koken en zelfs verdampen en verbindingen kunnen vormen die kunnen bijdragen aan longkanker bij inademing.

8. Plantaardige oliën kunnen het risico op kanker verhogen

Er zijn aanwijzingen dat plantaardige oliën het risico op kanker kunnen verhogen.

Omdat plantaardige oliën zeer reactieve vetzuren bevatten die in celmembranen zitten, dragen ze bij aan oxidatieve schade.

Wanneer vetzuren in membranen worden geoxideerd, kunnen ze kettingreacties veroorzaken.

Als je denkt aan het celmembraan als een wolk, zijn deze oxidatieve kettingreacties als kleine bliksemschichten die doorgaan.

Deze reacties kunnen belangrijke moleculen in de cel beschadigen. Niet alleen vetzuren in het celmembraan, maar ook andere structuren zoals eiwitten en DNA.

Ze kunnen ook verschillende kankerverwekkende stoffen in de cellen vormen(53).

Door het DNA te beschadigen, kunnen deze oliën het risico op schadelijke schade verhogen, wat op langere termijn bijdraagt ​​aan een verhoogd risico op kanker.

In een 8 jaar durend gecontroleerd onderzoek had de groep die verzadigde vetten vervangen door plantaardige oliën bijna tweemaal zoveel kans om te sterven aan kanker. Het verschil was niet statistisch significant, maar wel heel dichtbij(54).

Bovendien hebben talrijke observationele studies sterke associaties gevonden tussen plantaardige olieverbruik en kanker bij mensen(5556575859).

Dit wordt ondersteund door een overvloed aan studies bij proefdieren, waaruit blijkt dat plantaardige oliën kanker kan veroorzaken bij deze dieren … vooral borstkanker, de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen(606162).

Kortom: Verschillende bewijzen wijzen erop dat de consumptie van plantaardige olie het risico op kanker kan verhogen, wat volkomen logisch is, gezien het feit dat ze de cellen vatbaarder maken voor oxidatieve schade.

9.Het verbruik van plantaardige olie is gekoppeld aan gewelddadig gedrag

Een plek waar meervoudig onverzadigde vetten samenkomen, zit in de hersenen.

In feite … zijn de hersenen ongeveer 80% vet, en een groot deel ervan is Omega-3- en Omega-6-vetzuren, ongeveer 15-30% van het droge gewicht van de hersenen(63).

Als omega-6-vetten van plantaardige oliën strijden om dezelfde enzymen en dezelfde plekken in celmembranen als omega-3-vetten, dan is het logisch dat ze ook de functie van de hersenen beïnvloeden.

Interessant is dat studies vonden zeer sterke correlaties tussen plantaardige olie verbruik en gewelddadig gedrag, waaronder moord.

De onderstaande grafiek toont gegevens uit een studie, en keken naar de omega-6-inname en doodslag cijfers in 5 landen(64).

Linolzuur consumptie en Homicide

Uiteraard correleert correlatie niet met het oorzakelijk verband, dus er is geen garantie dat plantaardige oliën veroorzaakt de verhoogde tarieven van moord, maar de statistische correlatie is opvallend .

Kortom: Meervoudig onverzadigde vetten zijn geconcentreerd in de hersenen en velen geloven dat onze hoge plantaardige olieverbruik leidt tot geestelijke gezondheidsproblemen, inclusief gewelddadig gedrag.

10. Plantaardige oliën zijn zeer geraffineerd en bewerkte voedingsmiddelen zonder nuttige voedingsstoffen

Een ding waar de meeste voedingsdeskundige over eens zijn, is dat onbewerkte voedingsmiddelen zijn het beste.

Onverwerkt voedsel is over het algemeen aanzienlijk voedzamer en gezonder dan hun verwerkte tegenhangers.

Maar de meeste plantaardige oliën zijn zeer geraffineerd … de meest gebruikelijke manier om ze uit hun zaden te halen, is via agressieve chemische processen die betrekking hebben op bleken, ontgeuren en het giftige oplosmiddel hexaan.

Hierdoor worden vrijwel alle vitaminen en fytonutriënten uit deze oliën verwijdert.

Daarom kunnen ze zeker worden aangemerkt als ‘lege’ calorieën.

Kortom: De meeste plantaardige oliën zijn sterk bewerkte en geraffineerde producten, die absoluut geen essentiële voedingsstoffen bevatten.

11. Gangbare plantaardige oliën zitten vol met transvetten

Tenzij je onder een steen hebt geleefd, heb je waarschijnlijk wel van gehoord van transvetten.

Dit zijn onverzadigde vetten die chemisch zijn gemodificeerd om bij kamertemperatuur vast te zijn.

Ze zijn meestal te vinden in sterk bewerkte voedingsmiddelen . Ze zijn zo giftig dat regeringen over de hele wereld wetten hebben opgesteld om ze uit voedsel te verwijderen.

Maar … wat de meeste mensen niet weten, is dat plantaardige oliën aanzienlijke hoeveelheden transvetten bevatten(65).

Verrassend genoeg wordt het transvetgehalte zelden vermeld op het etiket.

Tot slot

Er zijn veel gezonde vetten die mensen al honderden jaren zonder problemen eten (sindsdien voordat alle “moderne” ziekten algemeen werden).

Dit bevat extra vierge olijfolie (beste) en kokosolie . Deze zijn uitzonderlijk gezond in de context van een evenwichtig, onbewerkte voedingsmiddel gebaseerde voeding.

Helaas kan hetzelfde niet gezegd worden over plantaardige oliën. Dit zijn geraffineerde en verwerkte vetten waarvan is aangetoond dat ze schade toebrengen in talloze onderzoeken.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zestien − vijf =

This div height required for enabling the sticky sidebar