Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

11 Ernstige zorgen over plantaardige oliën

1446 Views

11 Ernstige zorgen over plantaardige oliën

Vetten in de voeding zijn zeer controversieel.

Verzadigd vet werd eerder beschuldigd van het verhogen van cholesterol en het veroorzaken van hart-en vaatziekten, maar dit is nu weerlegd (12).

Om één of andere reden, dieetvoorschriften adviseren nog steeds dat we plantaardige oliën moeten consumeren in plaats van verzadigde vetten zoals boter.

Het gaat hierbij om oliën zoals sojaolie, katoenzaadolie, canolaolie, saffloerolie, zonnebloemolie en druivenpitolie (en enkele anderen ).

Van plantaardige oliën wordt beweerd dat het cholesterolgehalte verlaagd, wat zou moeten helpen bij het voorkomen van hart-en vaatziekten, ‘s werelds grootste moordenaar.

Maar… veel studies hebben hun ernstige bezorgdheid geuit over deze oliën (3).

Ondanks het verlagen van LDL-cholesterol, kunnen ze negatieve effecten op andere aspecten van gezondheid en stofwisseling hebben.

Hier zijn 11 redenen waarom je misschien plantaardige oliën zou willen vermijden.

1. Plantaardige oliën zijn extreem hoog in Omega-6-linolzuur

Plantaardige olien

U hebt waarschijnlijk weleens gehoord van omega-3 en omega-6 vetzuren.

Deze vetzuren zijn meervoudig, wat betekent dat ze veel dubbele bindingen in de chemische structuur hebben.

Zij worden vaak aangeduid als de essentiële vetzuren , omdat het lichaam niet deze enzymen kan produceren.

Deze vetzuren spelen een belangrijke rol in vele biochemische pathways, waaronder die met betrekking tot ontsteking, immuniteit en bloedstolling.

Het probleem is… wij hebben omega-3 en omega-6 nodig voor een zeker evenwicht. Wanneer dit evenwicht verstoord is, kan het deze belangrijke biochemische pathways onderbreken(4).

Bijvoorbeeld, strijden deze twee soorten vetzuren vaak om dezelfde enzymen en de dezelfde plekken in de celmembranen(56).

Ze hebben vaak verwante maar ook tegengestelde rollen. Bijvoorbeeld, beiden worden gebruikt voor het produceren van signalisatie moleculen genaamd eicosanoïde .

Eicosanoide zijn gemaakt van omega-6s meestal pro-ontsteking, terwijl die van omega-3s meestal ontstekingsremmend zijn(78).

Gedurende evolutie consumeerde we uitgebalanceerde hoeveelheden van beide omega-3 en omega-6 vetzuren. Het probleem van vandaag de dag, is dat dit evenwicht wordt drastisch scheef getrokken in de richting van omega-6.

Niet alleen mensen eten teveel omega-6, maar hun omega-3 inname is ook ongelooflijk laag, dat is een recept voor rampen.

Deze dagen is het ongeveer 16: 1 … en dat is ver buiten de evolutionaire normen. De verhouding moet omega-6:omega-3 verhouding van 1:1-3:1 zijn(9).

Plantaardige oliën zijn de rijkste bronnen van omega-6-vetzuren in de voeding … veruit.

Zij zijn bijzonder rijk aan omega-6-vetzuur linolzuur . Dit vetzuur veroorzaakt een groot aantal problemen wanneer het wordt gebruikt in grote hoeveelheden … vooral als omega-3 inname laag is (wat meestal het geval is).

Kortom: Plantaardige oliën zijn zeer rijk aan omega-6 vetzuur genaamd linolzuur, dit kan bijdragen tot allerlei problemen.

2. Linolzuur hoopt zich op in celmembranen

Vetten zijn meer dan alleen bronnen van energie.

Sommigen van hen hebben krachtige biologische activiteit, en sommige blijven in het lichaam waar ze worden gebruikt voor structurele en/of functionele doeleinden.

Het blijkt dat linolzuur, het belangrijkste vetzuur in plantaardige oliën, zich ophopen in de vetcellen van het lichaam, en in de celmembranen(1011).

De onderstaande grafiek werd samengesteld door Dr. Stephan Guyenet , gebaseerd van 6 verschillende onderzoeken dat linolzuur gehalte lichaamsvet gemeten vanaf de jaren 1961-2008 (121314151617).

Linolzuur in Human Body Fat

Wat dit betekent, dat onze overmatige consumptie van plantaardige oliën leidt tot werkelijke structurele veranderingen binnen de weefsels van ons lichaam.

Het linolzuurgehalte in moedermelk is ook significant verhoogd (18).

Ik weet niet hoe u erover denkt, maar ik denk dat het best eng is.

Kortom: Studies hebben aangetoond dat het linolzuurgehalte van menselijke vetcellen en celmembranen drastisch zijn toegenomen in de afgelopen.

3. Eten van linolzuur verhoogt de oxidatieve stress en draagt bij aan endotheel disfunctie

Ongelukkig en Gefrustreerde Doctor

Nogmaals, meervoudig onverzadigde vetten zoals linolzuur bevatten twee of meer dubbele bindingen in de chemische structuur.

Dit maakt ze gevoelig voor beschadiging door vrije radicalen, zeer reactieve moleculen die constant in het lichaam gevormd worden(19).

Dit is eigenlijk waar antioxidanten voor zijn, ze helpen bij het neutraliseren van vrije radicalen.

Als vrije radicalen in het lichaam de antioxidanten overtreffen, leidt dit tot een aandoening bekend als oxidatieve stress .

Niet verrassend, omdat meervoudig onverzadigde vetten zijn gevoeliger voor beschadiging door vrije radicalen, studies hebben aangetoond dat een hoge inname van linolzuur kan bijdragen aan oxidatieve stress(20).

In een gecontroleerde studie werden mensen gevoed met een dieet rijk aan omega-6 linolzuur, voornamelijk uit zonnebloemolie(21).

Na 4 weken waren de bloedmarkers van oxidatieve stress aanzienlijk toegenomen. Een ander ding dat ze opmerkte was dat de bloedmarkers van stikstofoxide (NO) niveaus waren gedaald.

Stikstofmonoxide is een signaalmolecuul door het endotheel, de dunne laag cellen die lijnen van het vaatstelsel zijn. Het helpt bij het verwijden van de bloedvaten en houdt de bloeddruk laag.

Verminderde stikstofoxide is het beginstadium van endotheeldisfunctie , waarbij de endotheelcellen van het vaatstelsel niet meer werkt zoals het hoort(22).

Een andere studie met reageerbuizen was gebleken dat linolzuur stimuleerde een pro-ontsteking toestand in de endotheliale cellen(23).

Endotheeldysfunctie is eigenlijk één van de eerste stappen naar hart-en vaatziekten en andere ernstige vasculaire problemen(24).

Kortom: Linolzuur uit plantaardige oliën verhoogt oxidatieve stress in het lichaam, die bijdragen tot een toestand genaamd endotheeldisfunctie. Dit is een eerste stap naar hart-en vaatziekten.

4. Plantaardige oliën lagere LDL niveaus, maar ook lagere HDL

Een van de belangrijkste redenen waarom plantaardige olie (ten onrechte) beschouwd worden als gezond, is dat de consumptie van deze totale en LDL cholesterol verlagen.

Zoals de meeste mensen weten, LDL wordt vaak aangeduid als het “slechte” cholesterol.

Dit wordt ondersteund door de wetenschap… talrijke studies tonen aan dat het eten van plantaardige oliën LDL kan verlagen, een bekende risicofactor voor hart-en vaatziekten(252627).

Maar … het is belangrijk om in gedachten te houden dat dit slechts een risicofactor is, niet een echte ziekte.

Wat werkelijk van belang is welke plantaardige oliën invloed heeft op hart-en vaatziekten zelf, evenals andere ziekten en het risico van overlijden.

Dat gezegd zijnde, plantaardige oliën hebben ook aangetoond dat milde en lagere niveaus van HDL, is een slechte zaak want een hoge HDL is geassocieerd met een laag risico op hart-en vaatziekten(2829).

Kortom: Het is waar dat plantaardige oliën het totale en LDL-cholesterol kunnen verlagen. Ze kunnen echter ook het HDL, het “goede” cholesterol verlagen.

5. Plantaardige oliën verhogen geoxideerde LDL-lipoproteïnen

Hart en stethoscoop

Wat men aanduidt als ‘LDL-cholesterol ” is niet echt cholesterol .

LDL staat voor Low Density Lipo eiwit … het eiwit dat cholesterol in het bloed vervoert.

Eén van de cruciale stappen in het hart ziekteproces, is dat low density lipoprotein raken geoxideerd, de vorming van zogenaamde geoxideerd LDL-deeltjes, of ox-LDL(30).

Dit zijn de LDL-deeltjes die zich ophopen in de wanden van de bloedvaten(31).

Meervoudig onverzadigde vetten van plantaardige oliën vinden eigenlijk hun weg naar LDL-lipoproteïnen, waardoor ze veel meer kans hebben om te worden geoxideerd en daar ox-LDL deeltjes vormen(323334353637).

6. Sommige studies koppelen ze aan een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en de dood

Doctor Thumbs Down

Hart-en vaatziekten is ‘s werelds meest voorkomende doodsoorzaak.

Het bewijs ten aanzien van plantaardige oliën en hart-en vaatziekten is vrij verdeeld, en het gebruik ervan is zeer omstreden.

De beste manier om te bepalen in hoeverre ze invloed hebben op hart-en vaatziekten, is te kijken naar de gerandomiseerde gecontroleerde studies waar grote groepen mensen werden gevoed met plantaardige oliën voor vele jaren.

Gelukkig zijn veel van dergelijke studies uitgevoerd.

In 3 van deze studies vond men geen significante effecten(383940) … maar in 3 anderen vond men een verhoogd risico op hart-en vaatziekten(414243).

Twee studies hebben een voordeel aangetoond, maar één van hen had een aantal gebreken(4445).

Er wordt vaak beweerd dat “meervoudig onverzadigde vetten” voorkomen hart-en vaatziekten, maar het is een grote fout om alle meervoudig onverzadigde vetten over één kam te scheren, omdat deze categorie zowel omega-3 en omega-6 vetzuren omvat.

In één recensie van een studies waar mensen werden gevoed met gemengde omega-3 vetzuren en omega-6s vergeleken, was er een beschermend effect.

Maar toen ze keek naar de studies waar mensen alleen geadviseerd werden om  meer o mega-6 (uit plantaardige oliën) te eten, vonden ze dat het risico op hart-en vaatziekten werd verhoogd met 16%. Het effect was niet statistisch significant, maar zeer dicht(46).

Dat gezegd zijnde, verscheidene observationele studies hebben aangetoond dat de consumptie van deze oliën zijn geassocieerd met een verminderd risico op hartziekten(4748).

Maar … observationele studies kan geen oorzakelijk verband bewijzen , ze zijn vooral handig voor het genereren van hypotheses nader moeten worden onderzocht.

Wanneer we tegenstrijdige informatie uit observatiestudies en gecontroleerde trials hebben, moeten we geloven wat de gecontroleerde proeven zeggen… omdat deze de enige soorten studies zijn die oorzakelijk verband kunnen aantonen.

Als we kijken naar de best beschikbare bewijs, het consumeren van plantaardige oliën lijkt meer kans op hart-en vaatziekten te veroorzaken in plaats van het voorkomen.

Kortom: Het bewijs ten aanzien van plantaardige oliën en hart-en vaatziekten zijn verdeeld, maar een aantal van hoge kwaliteit studies hebben bewijzen gevonden dat hart-en vaatziekten het risico verhoogd.

7. Plantaardige oliën zijn een ramp voor het bakken

Zoals hierboven vermeld, een probleem met de vetzuren in plantaardige oliën, is dat ze de neiging hebben om te reageren met zuurstof.

Dit gebeurt niet alleen in het lichaam, het gebeurt ook wanneer deze oliën worden verwarmd. Dat is waarom het gebruik van plantaardige oliën voor het bakken een vreselijk idee is.

Vergeleken met warmte stabiele vetten zoals verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten, bakken met plantaardige olie vormt grote hoeveelheden ziekte bevorderen verbindingen(4950).

Sommige van deze schadelijke stoffen verdampen en kan bijdragen aan longkanker bij inademing. Waar plantaardige oliën worden gebruikt kan uw risico op longkanker verhogen(5152).

8. Plantaardige oliën kunnen het risico op kanker verhogen

Er zijn aanwijzingen dat plantaardige oliën het risico op kanker kan verhogen.

Omdat plantaardige oliën bevatten zeer reactieve vetzuren die in de celmembranen zitten dragen ze bij tot oxidatieve schade.

Wanneer vetzuren in de celmembranen worden geoxideerd, kunnen ze een kettingreacties veroorzaken.

Stel je voor dat een celmembraan een wolk is, die oxidatieve kettingreacties veroorzaken dat zijn net kleine bliksemflitsen die passeren.

Deze reacties kunnen belangrijke moleculen in de cel beschadigen. Niet alleen de vetzuren in het celmembraan, maar ook andere structuren zoals eiwitten en DNA.

Ze kunnen ook verschillende kankerverwekkende stoffen in de cellen vormen(53).

Door beschadiging van het DNA, kunnen deze olie verhogen het risico op schade verhogen en het risico van kanker op termijn vergroten.

In een 8-jaar-gecontroleerde studie, de groep die verzadigde vetten vervangen door plantaardige oliën had bijna twee keer zoveel kans aan kanker te sterven. Het verschil was niet statistisch significant, Maar heel dichtbij(54).

Bovendien hebben talrijke observatiestudies sterke associaties tussen plantaardige olieverbruik en kanker bij de mens (5556575859).

Dit wordt ondersteund door een overvloed van onderzoek bij proefdieren, blijkt dat plantaardige oliën kanker drivers zijn bij deze dieren … vooral borstkanker, de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen(606162).

9. Plantaardige olie verbruik is in verband gebracht met gewelddadig gedrag

Een plek waar meervoudig onverzadigde vetten zich verzamelen is in de hersenen.

In feite … de hersenen bestaat uit ongeveer 80% vet, en een groot deel van het is omega-3 en omega-6 vetzuren, ongeveer 15-30% is droge stof(63).

Als omega-6 vetten uit plantaardige oliën concurreren met dezelfde enzymen om dezelfde plekken in de celmembranen als omega-3 vetten, dan is het aannemelijk dat zij invloed hebben op de werking van het brein.

Interessant is dat studies vonden zeer sterke correlaties tussen plantaardige olie verbruik en gewelddadig gedrag, waaronder moord.

De onderstaande grafiek toont gegevens uit een studie, en keken naar de omega-6-inname en doodslag cijfers in 5 landen(64).

Linolzuur consumptie en Homicide

Correlatie is natuurlijk niet gelijk aan oorzakelijk verband, dus er geen garantie dat plantaardige oliën veroorzaakt de verhoogde cijfers van moord, maar de statistische correlatie is opvallend.

Kortom: Meervoudig onverzadigde vetten zijn geconcentreerd in de hersenen, en velen geloven dat onze hoge plantaardige olie verbruik leidt tot psychische problemen, met inbegrip van gewelddadig gedrag.

10. Plantaardige oliën zijn zeer verfijnde en bewerkte voedingsmiddelen zonder heilzame voedingsstoffen

Een ding waar de meeste voedingsdeskundige over eens zijn, is dat onbewerkte voedingsmiddelen het beste is.

Geheel, onbewerkte voedingsmiddelen zijn meestal veel voedzamer en gezonder dan hun bewerkte tegenhangers.

Maar de meeste plantaardige oliën zijn zeer verfijnd… de meest voorkomende manier om hen uit hun zaden te halen is via agressieve chemische processen door het bleken, deodorizing en de giftige oplosmiddelen hexaan te gebruiken.

Hierdoor worden vrijwel alle vitaminen en fytonutriënten uit deze oliën verwijdert.

Daarom kunnen ze zeker worden aangemerkt als ‘lege’ calorieën.

Kortom: De meeste plantaardige oliën zijn zeer bewerkt en geraffineerde producten, die volledig gebrek hebben aan essentiële voedingsstoffen.

11. Gangbare plantaardige oliën zitten vol met transvetten

Een Fles Plantaardige Olie

Tenzij je hebt geleefd onder een rots, hebt u waarschijnlijk weleens gehoord van transvetten.

Dit zijn onverzadigde vetten waarvan de chemisch structuur is gewijzigd zijn om solide te worden bij kamertemperatuur.

Ze zijn meestal te vinden in sterk bewerkte voedingsmiddelen . Ze zijn zo giftig dat de regeringen over de hele wereld wetten hebben ingesteld om ze uit de voeding te verwijderen.

Maar … wat de meeste mensen niet weten, dat plantaardige oliën bevatten grote hoeveelheden transvetten(65).

Verrassenderwijs wordt het transvetgehalte zelden op het etiket vermeld.

Kort samengevat

Er zijn veel gezonde vetten die mensen al honderden jaren eten zonder problemen.

Dit geldt ook voor extra vergine olijfolie (het beste) en kokosolie . Deze zijn buitengewoon gezond in het kader van een evenwichtig, onbewerkte voedingsmiddel gebaseerde voeding.

Helaas kan hetzelfde niet gezegd worden over plantaardige oliën. Dit zijn verfijnd en bewerkte vetten waarvan is aangetoond negatieve effecten te hebben in talloze studies.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text