popcorn gezond

Popcorn voedingsfeiten: een gezonde, caloriearme snack?

Popcorn voedingsfeiten: een gezonde, caloriearme snack?

Popcorn is een van ‘s werelds gezondste en populairste snacks.

Het zit boordevol belangrijke voedingsstoffen en biedt verschillende gezondheidsvoordelen.

Het wordt echter soms bereid met grote hoeveelheden vet, suiker en zout, wat kan leiden tot overeten.

Om deze reden is het erg belangrijk om je popcorn op de juiste manier te bereiden.

Het kan supergezond of heel ongezond zijn, afhankelijk van hoe je het klaarmaakt.

Dit artikel bespreekt popcorn’s voedingsfeiten en de gevolgen voor de gezondheid, zowel goed als slecht.

Wat is popcorn?

Popcorn is een speciaal type maïs dat “pops” wanneer het wordt blootgesteld aan hitte.

In het midden van elke graan zit een kleine hoeveelheid water, die bij verwarming uitzet en uiteindelijk leidt dat de graan ontploft.

In de loop der jaren is het steeds populairder geworden. Het werd vooral populair tijdens de economische crisis, want het was zo goedkoop.

Vandaag de dag wordt er elk jaar ongeveer 500 miljoen kilo geconsumeerd door Amerikanen, waardoor het de meest populaire snack in Amerika is.

Kortom: Popcorn is een speciaal soort graan dat ‘pops’ bij blootstelling aan warmte. en het is de meest populaire snack in Amerika.

Voedingswaarde popcorn

Veel mensen beseffen het niet, maar popcorn is een volkoren voedingsmiddel ,  waardoor het van nature hoog is in verschillende belangrijke voedingsstoffen.

Veel studies koppelen volkorenconsumptie aan gezondheidsvoordelen zoals het verminderen van ontstekingen en een verlaagd risico op hartziekten (1, 2, 3, 4).

Dit zijn de voedingswaarde van een 100 gram portie popcorn(5):

  • Vitamine B1 (thiamine): 7% van de ADH.
  • Vitamine B3 (niacine): 12% van de ADH.
  • Vitamine B6 (pyridoxine): 8% van de ADH.
  • Ijzer: 18% van de ADH.
  • Magnesium: 36% van de ADH.
  • Fosfor: 36% van de ADH.
  • Kalium: 9% van de ADH.
  • Zink: 21% van de ADH.
  • Koper: 13% van de ADH.
  • Mangaan: 56% van de ADH.

Dit komt met een totaal van 387 calorieën, 13 gram eiwit, 78 gram koolhydraten en 5 gram vet.

Deze portie bevat ook maar liefst 15 gram vezels, die extreem hoog is. Hiermee is het een van de beste bron van vezels ter wereld.

Kortom: Popcorn is een volkoren voedingsmiddel met veel belangrijke voedingsstoffen. Dit omvat vitaminen, mineralen en zeer hoge hoeveelheden vezels.

Het is rijk aan polyfenol-antioxidanten

Polyfenolen zijn antioxidanten die onze cellen helpen beschermen tegen schade door vrije radicalen.

Een onderzoek gedaan aan de Universiteit van Scranton heeft aangetoond dat popcorn zeer grote hoeveelheden polyfenolen bevat.

Polyfenolen zijn gekoppeld aan verschillende gezondheidsvoordelen. Dit omvat een betere bloedcirculatie, een betere spijsvertering en een verminderd risico op vele ziekten (67).

Verschillende onderzoeken hebben ook aangetoond dat polyfenolen het risico op kanker kunnen verminderen, waaronder prostaat- en borstkanker (89).

Kortom: Popcorn bevat grote hoeveelheden polyfenol-antioxidanten. Dit zijn plantaardige stoffen die aan veel gezondheidsvoordelen zijn gekoppeld.

Extreem rijk aan vezels

Popcorn is zeer rijk aan vezels.

Volgens onderzoek kunnen voedingsvezels het risico op veel ziekten zoals hartziekten, obesitas en diabetes type 2 verminderen(1011, 12).

Vezels kunnen ook helpen bij het afvallen en de spijsvertering bevorderen (131415).

De aanbevolen dagelijkse inname van vezels is 25 gram voor vrouwen en 38 gram voor mannen. De meeste mensen eten echter veel minder dan dat.

Een 100 gram portie van popcorn bevat 15 gram vezels, die een groot gedeelte voldoet aan uw dagelijkse hoeveelheid vezels(5).

Kortom: Popcorn heeft een zeer hoog vezelgehalte, dat is gekoppeld aan verschillende gezondheidsvoordelen. Dit omvat gewichtsverlies en een verlaagd risico op vele ziekten.

Het kan helpen bij afvallen

Popcorn heeft een hoog vezelgehalte, is relatief laag in calorieën en heeft een lage energiedichtheid. Dit zijn allemaal kenmerken van een vriendelijk voedingsmiddel voor gewichtsverlies.

Met 31 calorieën per 8 gram bevat popcorn veel minder calorieën dan veel populaire snacks.

Eén studie vergeleek gevoelens van volheid na het eten van popcorn en chips. Ze vonden dat 15 calorieën popcorn zo vol waren als 150 calorieën chips (16).

Vanwege het lage caloriegehalte, de lage energiedichtheid, het hoge vezelgehalte en de verhoogde verzadiging, kan het eten van popcorn je helpen minder calorieën te eten en af ​​te vallen.

Matigheid is echter de sleutel. Hoewel het vullend is dan veel andere snacks, kan het toch vet worden als je er te veel van eet.

Voorverpakte magnetron popcorn kan schadelijk zijn

Er zijn veel manieren om van popcorn te genieten, maar het handigste en populairste is meestal de voorverpakte magnetron variëteit te zijn.

De magnetron zakken zijn bekleed met een chemische stof, perfluoroctaanzuur (PFOA), die in verband is gebracht met verschillende gezondheidsproblemen.

Deze omvatten ADHD , een laag geboortegewicht en problemen met de schildklier, om er een paar te noemen (171819).

Magnetronpopcorn kan ook diacetyl bevatten, een stof die voorkomt in kunstmatige botersmaak.

Hoewel het risico voor het grote publiek niet duidelijk is vastgesteld, tonen dierstudies nog steeds aan dat ademhaling van diacetyl de luchtwegen kan beschadigen en longziekten kan veroorzaken (20, 21, 22).

Veel magnetron popcorn merken worden gemaakt van gehydrogeneerde of gedeeltelijk gehydrogeneerde oliën, die schadelijke transvetten bevatten. Studies hebben transvetten gekoppeld aan een verhoogd risico op hartaandoeningen en andere ernstige ziekten (232425) .

Zelfs als bepaalde merken zeggen dat ze vrij zijn van deze chemicaliën, wil je ze misschien nog steeds vermijden door eenvoudig uw eigen gezonde popcorn te maken.

Kortom: Voorverpakte magnetronpopcorn bevat vaak PFOA en diacetyl, chemicaliën die schadelijk kunnen zijn. Het kan ook ongezonde transvetten bevatten.

Sommige toppings en bereidingsmethoden zijn een slecht idee

Ondanks alle gezonde eigenschappen van de popcorn, kan de manier waarop het wordt bereid een grote invloed hebben op de voedingskwaliteit.

Lucht-gepofte popcorn is van nature laag in calorieën, maar sommige kant-en-klare soorten bevatten een extreem hoog caloriegehalte.

Een rapport van CSPI ontdekte bijvoorbeeld dat een middelgrote popcorn in een populaire bioscoopketen maar liefst 1.200 calorieën bevat.

Verschillende soorten in bioscopen of in winkels zitten vaak vol met ongezonde vetten, kunstmatige aroma’s en grote hoeveelheden suiker en zout.

Deze ingrediënten voegen niet alleen een aanzienlijke hoeveelheid calorieën toe, maar sommige kunnen op andere manieren ook slecht voor je zijn.

Kortom: Commercieel bereide popcornsoorten kunnen extreem veel calorieën en ongezonde ingrediënten bevatten.

Hoe gezonde popcorn te maken

Popcorn uit de pan of in een lucht-popper zijn de gezondste opties.

Hier is een eenvoudig recept om gezonde popcorn te maken:

ingrediënten

  • 3 eetlepels olijfolie.
  • 1/2 kopje maiskorrels.
  • 1/2 theelepel zout.

Bereiding

  1. Plaats olie en pofmais in een grote pan en bedek het.
  2. Kook op middelhoog vuur ongeveer 3 minuten of tot het knallen (poffen) bijna stopt.
  3. Haal van het vuur en giet het in een serveerschaal.
  4. Breng het op smaak met zout.

U kunt extra smaak toevoegen door op de topping met verse kruiden of specerijen te bestrooien. Als u iets zoets wilt, probeer het te besprenkelen met kaneel of spaanders van pure chocolade.

Voor een extra gezondheidsvoordeel, strooi het met voedingsgist. Voedingsgist heeft een nootachtige kaasachtige smaak en bevat verschillende belangrijke voedingsstoffen, waaronder eiwitten, vezels, B-vitamines en verschillende mineralen (26).

Kortom: De gezondste manier om popcorn te maken is in een pan of lucht-popper machine. Er zijn verschillende manieren om smaak toe te voegen zonder de gezondheid in gevaar te brengen.

Echte popcorn is super gezond

Popcorn heeft een hoog gehalte aan verschillende belangrijke voedingsstoffen, zoals vitaminen, mineralen en polyfenol antioxidanten. Niet alleen dat, maar het is ook ongelooflijk smakelijk en een van ‘s werelds beste bronnen van vezels.

Tot slot, popcorn erg gezond en het consumeren ervan met mate kan zelfs helpen bij het afvallen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.