Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Voedingswaarde popcorn : Een gezond, caloriearme snack?

1527 Views

Voedingswaarde popcorn : Een gezond, caloriearme snack?

Popcorn is een van ‘s werelds gezondste en meest populaire snacks.

Het zit vol met belangrijke voedingsstoffen en biedt verschillende gezondheidsvoordelen.

Het wordt echter soms bereid met grote hoeveelheden vet, suiker en zout, dat overeten kan stimuleren.

Daarom is het erg belangrijk om popcorn te bereiden op de juiste manier.

Het kan zowel super gezond als zeer ongezond zijn, afhankelijk van hoe je het bereidt.

Dit artikel bespreekt popcorn’s voedingsfeiten en de gevolgen voor de gezondheid, zowel goed als slecht.

Wat is Popcorn?

Popcorn is een speciaal type van graan dat ‘pops’ bij blootstelling aan warmte.

In het midden van elke graan zit een kleine hoeveelheid water, die bij verwarming uitzet en uiteindelijk leidt dat de kern ontploft.

In de loop der jaren is het steeds populairder geworden. Het werd vooral populair tijdens de economische crisis, want het was zo goedkoop.

Vandaag de dag wordt er elk jaar ongeveer 500 miljoen kilo geconsumeerd door Amerikanen, waardoor het de meest populaire snack in Amerika is.

Kortom: Popcorn is een speciaal soort graan dat ‘pops’ bij blootstelling aan warmte. en het is de meest populaire snack in Amerika.

Voedingswaarde popcorn

Veel mensen beseffen het niet, maar popcorn is een volkoren voedsel , waardoor het van nature hoog is in een aantal belangrijke voedingsstoffen.

Veel studies koppelen volkoren consumptie aan  gezondheidsvoordelen, zoals het verminderen van ontstekingen en een verminderd risico op hart-en vaatziekten (1, 2, 3, 4).

Dit zijn de voedingswaarde van een 100 gram portie popcorn(5):

  • Vitamine B1 (thiamine): 7% van de ADH.
  • Vitamine B3 (niacine): 12% van de ADH.
  • Vitamine B6 (pyridoxine): 8% van de ADH.
  • Ijzer: 18% van de ADH.
  • Magnesium: 36% van de ADH.
  • Fosfor: 36% van de ADH.
  • Kalium: 9% van de ADH.
  • Zink: 21% van de ADH.
  • Koper: 13% van de ADH.
  • Mangaan: 56% van de ADH.

Dit komt met een totaal van 387 calorieën, 13 gram eiwitten, 78 gram koolhydraten en 5 gram vet.

Een portie bevat ook maar liefst 15 gram vezels, dat zeer hoog is. Dat maakt het één van ‘s werelds beste bronnen van vezels .

Kortom: Popcorn is een volkoren-voedsel dat hoog is in belangrijke voedingsstoffen. Het gaat hierbij om vitaminen, mineralen en zeer hoge hoeveelheden van vezels.

Het is hoog in antioxidanten polyfenol

Popcorn in Gele Kom

Polyfenolen zijn antioxidanten die helpen onze cellen te beschermen tegen schade door vrije radicalen.

Een studie van de University van Scranton bleek dat popcorn bevat zeer grote hoeveelheden polyfenolen.

Polyfenolen zijn gekoppeld aan verschillende gezondheidsvoordelen. Dit omvat betere doorbloeding, betere spijsvertering en verlaagd het risico op veel ziekten(6, 7).

Verscheidene studies hebben ook aangetoond dat polyfenolen het risico op kanker, zoals prostaatkanker en borstkanker kunnen verminderen(8, 9).

Kortom: Popcorn bevat grote hoeveelheden polyfenolen antioxidanten. Dit zijn plantenstoffen die zijn verbonden met vele gezondheidsvoordelen.

Extreem veel vezels

Popcorn is zeer rijk aan vezels.

Volgens onderzoek kunnen voedingsvezels het risico op veel ziekten zoals hartziekten, obesitas en diabetes type 2 verminderen(1011, 12).

Vezels kan ook helpen met gewichtsverlies en het bevorderen van een gezonde spijsvertering(13, 14, 15).

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vezels is 25 gram voor vrouwen en 38 gram voor mannen. Echter, de meeste mensen eten veel minder dan dat.

Een 100 gram portie van popcorn bevat 15 gram vezels, die een groot gedeelte voldoet aan uw dagelijkse hoeveelheid vezels(5).

Kortom: Popcorn is zeer rijk aan vezels, is gekoppeld aan een aantal voordelen voor de gezondheid. Dit omvat gewichtsverlies en een verminderd risico op veel ziekten.

Kan helpen bij het afvallen

Popcorn is rijk aan vezels, relatief laag in calorieën en heeft een lage energiedichtheid. Dit zijn allemaal kenmerken van een gewichtsverlies vriendelijk voedsel .

Met 31 calorieën per portie, popcorn bevat veel minder calorieën dan veel populaire snacks.

Een studie vergeleek gevoel van volheid na het eten van popcorn en chips. Zij vonden dat 15 calorieën popcorn vulden hetzelfde als 150 calorieën chips(16).

Vanwege de lage calorie-inhoud, lage energiedichtheid, hoog vezelgehalte en verhoogde verzadiging, het eten van popcorn kan helpen dat je minder calorieën eet en  meer gewicht verliest.

Echter, gematigdheid is de sleutel. Ook al is het veel meer verzadigend dan veel andere snacks , kan het nog steeds dikmakend zijn als je er te veel van eet.

Voorverpakte microwave popcorn kan schadelijk zijn

Bag of Microwave Popcorn

Er zijn vele manieren om van popcorn te genieten, maar de meest geschikte en meest populaire neigt de voorverpakte magnetron variëteit te zijn.

De magnetron zakken zijn meestal voorzien met een chemische stof perfluoroctaanzuur (PFOA), die wordt geassocieerd met verschillende gezondheidsproblemen.

Deze omvatten ADHD , een laag geboortegewicht en problemen met de schildklier, om een paar te noemen(17, 18, 19).

Popcorn uit de magnetron kan ook diacetyl bevatten, dit is chemisch gevonden in boter smaakstof.

Hoewel de risico’s voor het grote publiek niet duidelijk zijn geïdentificeerd, dierstudies blijven aantonen dat het inademen van diacetyl kan schade aan de luchtwegen veroorzaken en longziekten(20, 21, 22).

Veel magnetron popcorn merken worden gemaakt met behulp van gehydrogeneerd of gedeeltelijk gehydrogeneerd oliën, die schadelijk transvetten bevatten . Studies hebben transvetten gekoppeld aan een verhoogd risico op hartaandoeningen en andere ernstige ziekten(23, 24, 25).

Zelfs als bepaalde merken vrij zijn van deze chemische stoffen, kunt u nog steeds beter vermijden door eenvoudig uw eigen gezonde popcorn te maken.

Kortom: Pre-verpakte magnetron popcorn bevat vaak PFOA en diacetyl, chemische stoffen die schadelijk kunnen zijn. Ook kan het ongezonde transvetten bevatten.

Sommige toppings en bereidingswijzen zijn een slecht idee

caramel Popcorn

Ondanks alle gezonde kwaliteiten van popcorn, de manier waarop het bereid wordt kan grote invloed hebben op de voedingswaarde kwaliteit.

Lucht-gepofte is van nature laag in calorieën, maar een aantal kant-en-klare soorten zijn extreem hoog in calorieën.

Bijvoorbeeld, een rapport van CSPI bleek dat een middelgrote zak popcorn bij een populaire bioscoop keten bevatten maar liefst 1200 calorieën.

Verschillende soorten in bioscopen of in winkels zitten vaak vol met ongezonde vetten, kunstmatige aroma’s en grote hoeveelheden suiker en zout.

Deze ingrediënten bevatten niet alleen maar een aanzienlijke hoeveelheid calorieën, maar sommige van hen kan ook slecht zijn voor u op een andere manieren.

Kortom: commercieel bereidde popcorn kunnen zeer hoog zijn in calorieën en ongezonde ingrediënten bevatten.

Hoe maak je gezonde popcorn

popcorn

Popcorn uit de pan of in een lucht-popper zijn de gezondste opties.

Hier is een eenvoudig recept om gezonde popcorn te maken:

ingrediënten

  • 3 eetlepels olijfolie.
  • 1/2 kopje maiskorrels.
  • 1/2 theelepel zout.

Bereiding

  1. Plaats olie en pofmais in een grote pan en bedek het.
  2. Kook op middelhoog vuur ongeveer 3 minuten of tot het knallen (poffen) bijna stopt.
  3. Haal van het vuur en giet het in een serveerschaal.
  4. Breng het op smaak met zout.

U kunt extra smaak toevoegen door op de topping met verse kruiden of specerijen te bestrooien. Als u iets zoets wilt, probeer het te besprenkelen met kaneel of spaanders van pure chocolade.

Voor een extra voordeel voor de gezondheid, bestrooi het met voedingsgist. Voedingsgist heeft een nootachtige kaasachtige smaak en bevat een aantal belangrijke voedingsstoffen, waaronder eiwitten, vezels, B-vitaminen en verschillende mineralen(26).

Kortom: De gezondste manier om popcorn te maken is in een pan of lucht-popper machine. Er zijn verschillende manieren om smaak toe te voegen, zonder afbreuk te doen aan haar gezondheid

Echte popcorn is super gezond

Popcorn is hoog in verscheidene belangrijke voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en polyfenolen. Niet alleen dat, maar het is ook ongelooflijk lekker en één van ‘s werelds rijkste bronnen van vezels.

Tot slot, popcorn is zeer gezond en het consumeren met mate kan zelfs helpen bij het afvallen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text